Receiver icm Jamo S608 HCS5.0+sub, LG 48C1 en Xbox Series X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik zoek een?
AV-Receiver, die HDMI2.1 met 4k120 ondersteunt

Wat is je budget?
Ongeveer € 1.000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is voor in de huiskamer, waarin ik een goede 5.1 opstelling heb met de Jamo S608 HCS3 5.0-set en een Jamo J10 sub. Daarnaast wil ik binnenkort de Xbox series X en een LG OLED 48C1 aanschaffen (is apart budget voor). Ik wil graag dat HDMI2.1 4k120 ondersteunt wordt, zodat ik van een hoge resolutie en van een hoge framerate kan genieten vanuit de Xbox Series X. Ik heb mijn Jamo's nu dubbel bekabeld (bi-wiringamp) en ik vind dit echt ten goede komen aan de geluidskwaliteit. Daarnaast luister ik veel klassieke/instrumentale muziek en ben ik een behoorlijke 'fijnproever' qua audio maar helaas geen 'audiofiel met onbegrensd budget' 8)7
Edit:Verder wil ik graag in de toekomst kunnen uitbreiden naar een Dolby Atmos-opstelling, met 2 (of 4?) extra speakers daarvoor (bijvoorbeeld de Jamo S 8 ATM-speakers)

Wat heb je zelf al gevonden en welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu een Yamaha RX-A820, maar helaas heeft die het begeven vanwege blikseminslag. Ik heb het premium-artikel over de HDMI2.1-bug (reviews: AV-receivers en 4k120-issue - Hoe staat het met de HDMI 2.1-bug?) doorgenomen. Ik kom tot de conclusie dat als ik bij Yamaha wil blijven, uitkom op de RX-A4A. Deze vind ik eigenlijk te duur. De Denon AVR-X2700H of Marantz SR5015 zouden ook goede opties zijn, mits in 2021 geproduceerd. Deze passen beter qua prijs. Ik weet niet hoe ik die moet afzetten qua audio-kwaliteit van mijn huidige RX A820. Ik ben verder erg benieuwd welke tips, adviezen en ervaringen andere mede-tweakers hebben. :+

[ Voor 5% gewijzigd door SamFisher_NL op 28-10-2021 09:41 ]

Beste antwoord (via SamFisher_NL op 29-10-2021 14:54)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

SamFisher_NL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:09:
Volgens mij gebruik ik dan geen filter in de speaker om die te scheiden toch?
Nope, je bent passief aan Bi-ampen, met actief is er mijns inziens pas verschil echter zit je dan aan een heel andere opstelling en budget. Als budget een issue is zou ik eerder het Bi-amp opofferen en voor een setje ATMOS speakers gaan dan sparen en meer geld uitgeven voor Bi-Amp en ATMOS. Net als met klankverschil tussen versterkers zijn er op het vlak van passief Bi-amp (en zelfs Bi-Wire) twee kampen. Kamp "horen" versus "denken te horen", nadeel is dat je eigenlijk al in één van die twee kampen zit en de keuze van niet meer Bi-Amp kan dan lastig zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou vooral een HDMI 2.1 receiver nemen van volgende generatie, lees eentje met meer dan één HDMI 2.1 ingang. Één HDMI 2.1 ingang is gewoon weinig. Nu staat alleen een Xbox Series X in de planning maar als je ook een PS5 zou kopen ga je al nat. Nu zijn de toekomstige modellen ook niet geheel HDMI 2.1 maar veelal wel een poort of drie welke 40 Gbps zijn (HDMI 2.1).

Tevens zou ik nu al vaststellen of je ooit naar 5.2.2 of 5.2.4 wilt. De Denon heeft bijvoorbeeld maar zeven eindversterkers aan boord. Ga je naar meer kanalen dan zal je voor de ATMOS kanalen een extra versterker aan moeten sluiten. Heb je de speakers Bi-Wire of Bi-Amp? Bi-Wire kan altijd, dat is een kwestie van vier kabels aan de kant van de speaker en twee aan de kant van de receiver. Als je Bi-Amp hebt dan kost het je twee extra eindtrappen. Dan ga je met 5.1 al naar zeven eindversterkers en is een X2700H vol.

Over geluidskwaliteit zou ik me niet al te druk maken. De kans dat de akoestiek en/of de speakers de bottleneck zijn is vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
@FeaR dank voor je waardevolle reactie. Ik heb nu inderdaad bi-amp en niet bi-wiring, dus 4 kabels op 4 kanalen bij de Front-speakers. Ik gebruik dus in totaal 7 kanalen. Bij keuze voor ATMOS heb ik dan 9 kanalen nodig.

Ik zou graag ook even willen wachten, maar mijn receiver is nu stuk, dus ik moet toch wat. Wel goed om te weten dat een receiver in mijn opstelling niet snel de bottleneck is. Focus op voldoende functionaliteit is dus belangrijker dan (audio)kwaliteit van onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
SamFisher_NL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:57:
Wel goed om te weten dat een receiver in mijn opstelling niet snel de bottleneck is. Focus op voldoende functionaliteit is dus belangrijker dan (audio)kwaliteit van onderdelen.
Speakers en de akoestiek maken het geluid, niet je receiver. Uiteraard kun je met EQ's het geluid beïnvloeden, maar zodra je de receiver op pure direct zet, klinken receiver allemaal hetzelfde. Laat je wat dat betreft niks wijs maken. Het gaat inderdaad om de functionaliteit die de receiver biedt en niet onbelangrijk de looks.

Als je wilt uitbreiden naar Atmos zul jij dus minimaal naar een receiver moeten kijken met 9 versterkte kanalen. Dan kun je 5.1.2 draaien, omdat jij je fronts bi-ampt. Dan kom je er niet met een Denon X2700 of Marantz 5015. Dan moet je naar een Denon X3xxx of Marantz 6xxx kijken.

Als je naar 7.1.2 of 5.1.4 wilt, dan moet jij zelfs naar een receiver met 11 versterkte kanalen gaan kijken. Dat is de league van receivers met een prijksaartje van zo'n € 2.500-€ 3.000 incl HDMI 2.1

Wellicht wat offtopic, het is maar de vraag of je bi-amping echt verschil maakt in klank. De twee extra versterkte kanalen halen de voeding nog steeds uit dezelfde voeding van je receiver. Het is niet zo dat je receiver ineens 2x zoveel vermogen levert. Daarnaast gebruik je waarschijnlijk nog steeds het filter van de speaker om het hoog en laag te scheiden. Dan stuurt de receiver gewoon twee keer het hele signaal door naar je speakers.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 28-10-2021 11:03 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Dank voor je info! @Hulleman!

Ik heb even zitten zoeken wanneer er een nieuwe generatie receivers aankomt. Denon komt binnenkort met de AVR-X1700H (of is er eigenlijk al, maar nog slecht leverbaar). Die heeft alleen 7.2 (dus ATMOS-speakers EN Bi-Amp gaat niet lukken, maar wel 3 HDMI2.1 4k120-kanalen) en ruim binnen het budget. Twijfel overigens wel erg om toch de Denon AVC X3700H op te halen. Dan kan ik wel Bi-Amp en ATMOS pakken. Alleen helaas dan maar 1 HDMI2.1 4k120-kanaal. E.e.a. afhankelijk dus van onderstaande:
Hulleman schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Wellicht wat offtopic, het is maar de vraag of je bi-amping echt verschil maakt in klank. De twee extra versterkte kanalen halen de voeding nog steeds uit dezelfde voeding van je receiver. Het is niet zo dat je receiver ineens 2x zoveel vermogen levert. Daarnaast gebruik je waarschijnlijk nog steeds het filter van de speaker om het hoog en laag te scheiden. Dan stuurt de receiver gewoon twee keer het hele signaal door naar je speakers.
Mijn speakers hebben ook een dubbele aansluiting, 1 voor het hoog (tweeter) en 1 voor het laag. Volgens mij gebruik ik dan geen filter in de speaker om die te scheiden toch? (er zaten wel gouden verbindingsplaatjes tussen de aansluitingen bij, maar die heb ik er tussenuit gehaald) Ik heb zelf het idee dat als ik het zo aansluit, het geluid minder dof klinkt en ik beter onderscheid kan horen tussen hoog en laag (geluid is minder 'gemengd'). Maar jij geeft dus aan dat dit helemaal niks uit maakt (technisch gezien)? Of ligt het nu genuanceerder met deze info? Gehoor kent smaak, en is subjectief, i know ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SamFisher_NL op 28-10-2021 15:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij gebruik ik dan geen filter in de speaker om die te scheiden toch?
Nope, je bent passief aan Bi-ampen, met actief is er mijns inziens pas verschil echter zit je dan aan een heel andere opstelling en budget. Als budget een issue is zou ik eerder het Bi-amp opofferen en voor een setje ATMOS speakers gaan dan sparen en meer geld uitgeven voor Bi-Amp en ATMOS. Net als met klankverschil tussen versterkers zijn er op het vlak van passief Bi-amp (en zelfs Bi-Wire) twee kampen. Kamp "horen" versus "denken te horen", nadeel is dat je eigenlijk al in één van die twee kampen zit en de keuze van niet meer Bi-Amp kan dan lastig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Dank voor je info! @Hulleman!

Ik heb even zitten zoeken wanneer er een nieuwe generatie receivers aankomt. Denon komt binnenkort met de AVR-X1700H (of is er eigenlijk al, maar nog slecht leverbaar). Die heeft alleen 7.2 (dus ATMOS-speakers EN Bi-Amp gaat niet lukken, maar wel 3 HDMI2.1 4k120-kanalen) en ruim binnen het budget.
Wat @FeaR zegt. Ik zou voor een Denon X1700H gaan en lekker € 600 in de zak houden tov een X3700H. Wil je voor relatief weinig extra geld echt beter geluid hebben, koop dan 2 betere front speakers. Daar ga je echt hoorbaar lol van hebben :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
@FeaR en @Hulleman Dank voor jullie info! Waardevol!
Ik ga dan denk ik voor de Denon X1700H. Ben meer gevoelig voor (technische) feiten, dan zelf iets denken te horen. Zeker ook dat het al een poosje geleden is dat ik getest heb tussen Bi-amp en niet Bi-amp en binnenkort ga verhuizen. Moet dan weer serieus gaan kijken naar de akoestiek en hoe ik de boel dan weer het beste kan opstellen, wat veel meer invloed heeft. Kan zo maar zijn dat ik dan geen verschil meer hoor. Ondertussen kan ik dan vast wat losweken uit het kamp 'denken te horen' met Bi-Amp :P

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerlijk gezegd niet teveel moeite steken in de akoestiek. Zolang het goedkope aanpassingen zijn prima, maar als je echt stappen wil zetten zal je moeten beginnen bij de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Toch ff weer een schopje van dit topic:

Mijn Jamo S608 Frontspeakers vragen 150W RMS op 6 ohm. De center en rear 80W op 6 ohm. Kan de Denon X1700H (80W RMS) dan wel voldoende vermogen geven? Hoe bereken ik dat precies?

Mijn huidige Yamaha RX-A820 kan 100W RMS leveren. Is dat dan ook de reden geweest dat bi-amping bij mij (mogelijk ;)) beter klinkt omdat daardoor 2 kanalen zijn die beide 100W leveren en daardoor over 150W gaan? Of is het niet zo simpel?

Ik heb geprobeerd mij hierop wat in te lezen, maar merk dat ik dingen door elkaar haal. Goede achtergrond info is ook welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:08
SamFisher_NL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:50:
Ik heb geprobeerd mij hierop wat in te lezen, maar merk dat ik dingen door elkaar haal. Goede achtergrond info is ook welkom
Lees de Audio FAQ eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SamFisher_NL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:50:
Mijn Jamo S608 Frontspeakers vragen 150W RMS op 6 ohm. De center en rear 80W op 6 ohm. Kan de Denon X1700H (80W RMS) dan wel voldoende vermogen geven? Hoe bereken ik dat precies?
Dit is al zo vaak voorbijgekomen, check de FAQ en andere topics met betrekking tot vermogen.

Lange verhaal kort:
Je speakers vragen niets. Nu komt het over alsof de speakers niets doen als je er geen 150 Watt in stopt. Vergeet vermogen, dat loopt in de gemiddelde huiskamer los door de hoge gevoeligheid van de hedendaagse speakers en het feit dat je in de huiskamer niet snel boven de 70-90 dB uit zal komen (en dat is al hard). Om dat niveau te halen zit je veelal aan een paar Watt (als het al niet minder is). Tevens zijn de speakers ook niet constant 6 Ohm, dat fluctueert over het gehele bereik. Kan van een paar Ohm in het laag tot tien(tallen) in het hoog zijn.

Komt ook bij dat de stap van 80 naar 100 Watt peanuts is. Als je van 80 naar 160 Watt gaat dan heb je 3 dB meer output. Klinkt veel, is het niet. Het menselijk oor ervaart een verdubbeling van volume pas bij 10 dB meer. Qua vermogen om die 10 dB te halen, van 80 moet je dan naar 800 Watt...

En nee, met passieve Bi-amp stuur je geen twee keer honderd Watt naar de speakers. Sowieso is het de vraag wat een receiver nog overhoudt als je meer dan twee kanalen aan gaat sturen. Vermogen kakt behoorlijk snel in als je van twee naar vijf, zeven of zelfs negen kanalen gaat.

Vermogen is het laatste waar je op moet letten bij het uitzoeken van een receiver. Let op in- en uitgangen, Room Correctie, (draadloze) protocollen, looks, et cetera. NoFi, we spreken hier over een Jamo surround set, geen exotische speaker met lage gevoeligheid en grillig verloop in de weerstand.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 10-11-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Ha, thnx! Google mij een ongeluk en dan kijk ik gewoon over deze FAQ heen.. 8)7
Ik ga d’r ff in grasduinen

• SamFisher_NL
@FeaR dank voor je uitleg en samenvatting. Kan ik mee verder
Pagina: 1