Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Beste Tweakers,

Zojuist valt mijn PC zonder waarschuwing uit terwijl hij stond te idlen op bureaublad. Ik vermoed dat de voeding kapot is, maar toch wil ik dit eerst even hier vragen voordat ik met spoed een nieuwe ga bestellen.

Mijn PC (incl. randapparatuur wat er niet toe doet) is de volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-7700K Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty H270 Performance€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1080 8GB SC GAMING ACX 3.0€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenHGST 7K1000, 1TB€ 106,54€ 106,54
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1MonitorenPhilips BDM4065UC Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Chroma V2 [Green Switch] (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenRazer Naga Chroma€ 0,-€ 0,-
1MuismattenRazer Firefly Hard Edition€ 77,-€ 77,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 70,20€ 70,20
1Voedingenbe quiet! System Power 8 600W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 94,79€ 94,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,53

Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik heb direct na het uitvallen de voeding uitgeschakeld. Als ik de voeding weer inschakel om hem op te starten, dan gaan de lampjes van mijn moederbord branden (dat deed hij vaker als bijv. de stroom er weer op ging). Als ik hem probeer te starten, gaat alles heel kort aan (lampjes, fans etc.) en binnen no-time gaat hij dood (zie filmpje in drive link).

Ik vermoed dat de voeding kassa is. Kan ik dit testen zonder een nieuwe voeding door hem door te meten of iets? Wellicht dat mijn moederbord kassa is? Ik heb geen idee.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Ontkoppelen van videokaart
- RAM verwijderen
- Bekabeling aan/uit knop checken

Filmpje: https://drive.google.com/...cWaGSBim/view?usp=sharing

Vriendelijke groet,

Jasper

[ Voor 1% gewijzigd door jaspervv99 op 27-10-2021 11:45 . Reden: Wat ik al geprobeerd heb. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Zet er sws maar een nieuwe voeding in want de topologie van een System Power 8 is niet geschikt voor zo'n systeem. Eigenlijk is elke groeps gereguleerde voeding niks met hardware van de afgelopen 12 jaar. Zoveel hoeft een nieuwe goede voeding niet te kosten. pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Uszka schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:20:
Zet er sws maar een nieuwe voeding in want de topologie van een System Power 8 is niet geschikt voor zo'n systeem. Eigenlijk is elke groeps gereguleerde voeding niks met hardware van de afgelopen 12 jaar. Zoveel hoeft een nieuwe goede voeding niet te kosten. pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W bijvoorbeeld.
Dank voor je reactie! Dat zal ik dan sowieso doen. Is er een methode om uit te sluiten dat het mijn moederbord is? Ik heb de voeding inmiddels gedemonteerd. Wat is de beste manier om deze door te meten om uit te sluiten dat mijn moederbord dood is?

Als ik de voeding apart aansluit doet de fan het in elk geval niet meer. Onbelast meet ik nog wel de juiste spanningen op de pins. Maar omdat dit onbelast is, vertrouw ik het nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Ik heb pin 15 en 16 inderdaad geshort en ik zie geen teken van leven. Echter meet ik wel onbelast de juiste voltages op de pins. Is dit te verwacten?

Overigens bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Power good status is negatief, dus kliko en koop een betere nieuwe voeding ;)
Dat je wat meet wil niet zeggen dat het goed is, daarvoor is de power good status.

Welke voeding?
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 21% gewijzigd door keur0000 op 27-10-2021 12:48 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Heb je hier misschien wat meer info over? Die voeding is zo oud nog niet toch, is er in de afgelopen paar jaar iets zo veranderd dat deze niet meer geschikt is? Ik weet dat 12V only eraan zit te komen maar dat is hier toch nog geen sprake van?

Puur uit interesse overigens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

!GN!T!ON schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Heb je hier misschien wat meer info over? Die voeding is zo oud nog niet toch, is er in de afgelopen paar jaar iets zo veranderd dat deze niet meer geschikt is? Ik weet dat 12V only eraan zit te komen maar dat is hier toch nog geen sprake van?

Leesvoer:
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
jaspervv99 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Dank voor je reactie! Dat zal ik dan sowieso doen. Is er een methode om uit te sluiten dat het mijn moederbord is? Ik heb de voeding inmiddels gedemonteerd. Wat is de beste manier om deze door te meten om uit te sluiten dat mijn moederbord dood is?

Als ik de voeding apart aansluit doet de fan het in elk geval niet meer. Onbelast meet ik nog wel de juiste spanningen op de pins. Maar omdat dit onbelast is, vertrouw ik het nog steeds niet.
Als de fan niet draait en je meet wel output dan is de fan kapot. Bij de Sys P 8 hoort de fan altijd te draaien. Met een systeem aangesloten valt de voeding uit omdat deze te warm wordt.
!GN!T!ON schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Computerhardware van de laatste jaren haalt voor 95% van de benodigde stroom van de 12v lijn. Een groepsgereguleerde voeding gaat niet goed om met een dergelijk ongebalanceerde belasting. Zo'n voeding wil het liefst de 5v en 12v lijn gelijkmatig belast hebben voor een goede spanningsregeling. Wordt daarvan afgeweken dan komen er grote fluctuaties in de geleverde spanning voor. In sommige gevallen gaat dat zelfs ruim buiten de ATX specificaties. Met hardware van 8 - 10 jaar geleden was dat nog niet zo'n groot probleem maar met de hardware van nu, en zeker de videokaarten, leidt dat tot problemen. Spontane uitval en extreme coilwine kom ik dagelijks tegen. Zelfs een voeding met double forward aan de primaire kant kan al niet meer. Die gaan al winen tot en met met een RTX kaart. Een voeding met LLC topologie is een must tegenwoordig en aan de prijs ligt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Ik heb deze Fractal Design 550W voeding besteld. Deze zou voor mijn systeem prima moeten zijn. Nogmaals bedankt voor het meedenken. Ik zal morgenavond een update geven als hij geïnstalleerd is.

Alsnog vind ik het vreemd dat een PSU van ongeveer 4 jaar oud zodanig de geest geeft. Ik hoop dat er verder niks in mijn systeem is beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
@Uszka @keur0000 Vandaag de nieuwe voeding geïnstalleerd. Ze loopt weer prima! Bedankt voor jullie meedenken. Ik zal de kapotte voeding eens uit elkaar schroeven en kijken of er nog wat te meten/halen valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_kULtKNsvYbkStVAGwvduX1WWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spC53Mr3ucSAPoUIme1TIJY2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Kijk je wel goed uit met de condensatoren, die kunnen je nog een flinke schok geven 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
keur0000 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:24:
Kijk je wel goed uit met de condensatoren, die kunnen je nog een flinke schok geven 😉
Daar heb ik dan weer wat meer ervaring mee! Zekering was ook nog intact. Ben benieuwd waar hij de geest heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Voeding openhalen kan best gevaarlijk zijn. Ze zitten niet voor niets in een extra behuizing. Als je er geen ervaring mee hebt, zeker niet doen. (zo te merken heb je het al gedaan, maar voor de volgende keer, of voor andere lezers)
Pagina: 1