Aankoopadvies tv budget +-500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperoar
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Beste allemaal,
Ik ben verhuisd en zoek nog een tv voor in mijn woonkamer. Ik heb al wat rondgekeken maar ik zie bijna door de bomen het bos niet meer. Ik zal in de punten hieronder aangeven wat ik zelf in gedachten heb:

Ik zoek een?
Televisie voor in de woonkamer.

Wat is je budget?
Ik dacht zelf aan zo'n €500. Mocht er voor een iets hoger budget nou een veel betere optie zijn dan wil ik dat ook wel overwegen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er eigenlijk gewoon tv, films en series op gaan kijken en casten. Een console heb ik niet, dus daar hoeft eigenlijk geen rekening mee te worden gehouden. De kamer is niet al te groot, en ik zit zo'n 3 meter van de tv af.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had zelf al wel goede reviews gelezen over de Samsung 50 of 55 TU7022. Wat betreft het formaat heb ik niet zozeer een voorkeur. Als een groter scherm niet/nauwelijks ten koste gaat van de kwaliteit dan lijkt me een 55 inch scherm wel mooi, anders kan ik ook zeker genoegen nemen met wat kleiners.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben nog eens wezen kijken in een mediamarkt en kon tussen alle niet-O/QLED tv's weinig verschil zien eigenlijk, dus hopelijk kunnen jullie mij hierin helpen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:41
reviews: Hisense U8QF hdr-tv met fald - Hét alternatief voor QLED

Hier heb je een 55 inch voor 595
De lg A1 oled 55 inch is in het forum voor +/- 750 voorbij gekomen. Ook door tweakers review over geschreven.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjakt op 26-10-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperoar
Sjakt schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:01:
reviews: Hisense U8QF hdr-tv met fald - Hét alternatief voor QLED

Hier heb je een 55 inch voor 595
De lg A1 oled 55 inch is in het forum voor +/- 750 voorbij gekomen. Ook door tweakers review over geschreven.
Bedankt voor de tip! Deze had ik nog niet bekeken in ieder geval, de reviews zien er erg positief uit.
Wat ik mij wel afvraag, zit er zo'n groot verschil tussen de QLED - LED tv's om de bijna €100 aan prijsverschil te verantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-10 13:30
OLED of xLED, keuze is nogal afhankelijk van wat je ermee doet.

Samsung QLED is uiteindelijk ook gewoon een LED tv, (oftewel een LCD tv met LED backlight) met een slim bedachte naam om de naam op OLED te laten lijken, wat een heel andere techniek is.

OLED, als je overwegend 's avonds kijkt of in een niet al te lichte kamer.
xLED, in een lichte kamer misschien een betere keuze.

OLED is beter in het contrast, veel meer detail in de donkere delen. Geen backlight bleed of clouding, want geen backlight.

xLED (Alles wat geen OLED is) heeft doorgaans wat meer helderheid, maar ten koste van contrast.

Is wat je ermee doet, ik vindt persoonlijk backlight bleed en clouding er niet uitzien, dus blijf lekker bij OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Emperoar schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:23:
[...]
Bedankt voor de tip! Deze had ik nog niet bekeken in ieder geval, de reviews zien er erg positief uit.
Wat ik mij wel afvraag, zit er zo'n groot verschil tussen de QLED - LED tv's om de bijna €100 aan prijsverschil te verantwoorden?
benbaba in 'reviews: Betaalbare 55"-televisies. Toevallig staat de TU70 ook in de voorbeelden. De voorgestelde Hisense U8QF kan je indelen bij de Q90/95T. Met andere woorden een no-brainer voor dat geld. Ik zou niet verder kijken met jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperoar
benbaba schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:23:
[...]

benbaba in 'reviews: Betaalbare 55"-televisies. Toevallig staat de TU70 ook in de voorbeelden. De voorgestelde Hisense U8QF kan je indelen bij de Q90/95T. Met andere woorden een no-brainer voor dat geld. Ik zou niet verder kijken met jouw budget.
Dat is duidelijk, bedankt! Zit er dan nog veel verschil tussen de goedkoopste oled (volgens mij de LG 48A1) en dit model? Of is dat het prijsverschil dan nauwelijks waard?

Wat ik me ook nog bedacht, ik heb niet extreem veel haast met het aanschaffen en black Friday komt er natuurlijk ook weer aan. Zou het handig kunnen zijn om daar op een mooie aanbieding te wachten, of vallen die over het algemeen tegen? Of zijn die bij wijze van spreken alleen op modellen van 2000 naar 1500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Emperoar schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:19:
[...]
Dat is duidelijk, bedankt! Zit er dan nog veel verschil tussen de goedkoopste oled (volgens mij de LG 48A1) en dit model? Of is dat het prijsverschil dan nauwelijks waard?
Het zelfde verhaal als bij overige oled's vs (fald) lcd's. De A1 heeft alleen een lagere piekhelderheid waardoor HDR (nog) minder impact heeft bij wat meer omgevingslicht.

De A1 geeft je nauwkeurige pixel dimming zonder blooming, brede kijkhoeken en goede HDR bij weinig licht of in donkere scènes. De U8QF kan juist zeer fel en zal bij HDR meer 'pop' geven. Denk aan scènes met een opkomende zon, felle koplampen of juist een schermvullend helverlichte hemel. De zwartweergave is behoorlijk maar door de backlight (local dimming) zal je her en der blooming zien met name als de ruimte donker is of in letterbox bars.

BF is leuk voor 2021 voorraad en adviesprijzen. Een lcd met dergelijke hardware als de U8QF zal er in ieder geval niet voor de huidige prijs komen. Voor een oled vraag je de beste prijs aan. Dat zal dan niet veel lager worden. Sommige zaken betalen het verschil terug als de prijs met BF toch lager wordt.

Misschien helpt dit: https://www.rtings.com/tv/learn/qled-vs-oled-vs-led
U8QF = qled en A1 = GX met lagere hdr-piekhelderheid.
Pagina: 1