Openbaar laden op privé terrein kans om bij te verdienen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Vandaag kwam ik dit topic Laden op privé terrein zonder vragen van mede-tweaker @xzibbitist tegen.
Kort samenvatting van de topicstart is dat zijn laadpaal als openbaar stond aangemerkt en er een willekeurige vreemde op zijn oprit kwam staan om te laden. In zijn geval was het ongewenst, maar ik zag in dit probleem een kans :)

In de situatie die ik heb, is er sprake van een overschot aan elektra wegens redelijke hoeveelheid zonnepanelen en relatief laag gebruik. Ook is er voldoende ruimte bij het huis om 2 of 3 EV's te laten laden zonder dat dit overlast veroorzaakt. Op dit moment is er geen behoefte aan een laadpaal voor privé gebruik omdat er nog geen EV is, maar die komt er mogelijk in de toekomst wel.

Mogelijk is er dus een kans om in een behoefte te voorzien van anderen en in afwachting van een eventueel eigen EV wat bij / terug te verdienen, maar ik verwacht zelf dat de terugverdientijd wat aan de lange kant gaat zijn.

Een snelle berekening leert mij namelijk dat het aanbrengen van een laadpaal ongeveer 1500 euro kost. Om deze kosten terug te verdienen moet ik minimaal 5000 KWh "verkopen" voor een gemiddelde prijs van €0,30 (ex BTW). Vervolgens zullen er ook jaarlijkse kosten zijn om terug te verdienen. Voor het gemak moet er dan bij een laadvermogen van 20kwh 300 uur iemand laden aan de paal om deze "terug te verdienen".

Is er iemand die ervaring heeft in het beschikbaar stellen van een privé laadpaal voor algemeen gebruik en voor hoeveel KWh deze dan gebruikt wordt door anderen. Je hoort namelijk vaak van een tekort aan laadpalen, maar vraag me af of er dan in de praktijk ook gekozen wordt een dergelijke laadpaal te gebruiken.
Verder sta ik natuurlijk open voor alle feedback over de zaken die ik over het hoofd zie, want ik ben zelf geen EV gebruiker en heb dus totaal 0 ervaring met het laden van een EV en impact daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 17:07
Haha ik heb 2 laadpalen bij kantoor, een Tesla Wallbox en een NewMotion ding die openbaar staat en die je moet swipen met pasje. Er komt zo nu en dan een Outlander staan die blijkbaar ergens in de buurt moet zijn. Levert me niet zoveel op want er zit maar een kleine accu in maar oke. De Tesla Wallbox is eigenlijk volledig gratis maar ze zijn wel zo netjes om daar geen auto te zetten (of iedere nacht doen ze het stiekem :') )

Het probleem is niet zo zeer dat mensen je laadpaal willen gebruiken maar de parkeerplek. Vooral als je meer in de binnenstad woont is een parkeerplek eigenlijk meer waard dan het stroom. Kijk wat mensen allemaal verhuren in Zandvoort bij de F1 :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:47
Zal van de locatie afhangen. Als je de laadpaal op je eigen oprit zet in een woonwijk is de kans op laders nihil.

Je krijgt trouwens toch ook 9 of 10 cent voor je overschot? Dus netto verdien je bij 30 cent maar 20 cent. Ook zul je per maand een paar EUR kwijt zijn aan een backend abonnement.

[ Voor 44% gewijzigd door Inspired op 27-10-2021 21:46 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

En vergeet eventuele belasting over het inkomen ook niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
YoshiBignose schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:36:
Haha ik heb 2 laadpalen bij kantoor, een Tesla Wallbox en een NewMotion ding die openbaar staat en die je moet swipen met pasje. Er komt zo nu en dan een Outlander staan die blijkbaar ergens in de buurt moet zijn. Levert me niet zoveel op want er zit maar een kleine accu in maar oke. De Tesla Wallbox is eigenlijk volledig gratis maar ze zijn wel zo netjes om daar geen auto te zetten (of iedere nacht doen ze het stiekem :') )

Het probleem is niet zo zeer dat mensen je laadpaal willen gebruiken maar de parkeerplek. Vooral als je meer in de binnenstad woont is een parkeerplek eigenlijk meer waard dan het stroom. Kijk wat mensen allemaal verhuren in Zandvoort bij de F1 :P
Dank voor het inzicht :) Het aantal parkeerplaatsen in de buurt is niet onderscheidend, daar zijn er ruim voldoende van. De "winst" moet dus echt uit de laadpaal komen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dat haalbaar is op basis van jouw ervaring.
Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:44:
Zal van de locatie afhangen. Als je de laadpaal op je eigen oprit zet in een woonwijk is de kans op laders nihil.

Je krijgt trouwens toch ook 9 of 10 cent voor je overschot? Dus netto verdien je bij 30 cent maar 20 cent. Ook zul je per maand een paar EUR kwijt zijn aan een backend abonnement.
Bor schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:49:
En vergeet eventuele belasting over het inkomen ook niet.
9 of 10 cent is wat aan de hoge kant voor het overschot, maar dat klopt. Ook de belasting moet natuurlijk betaalt worden. De berekening die ik maak is zeker niet helemaal zuiver. Ik wil het ook graag bij een berekening op de "achterkant van een bierviltje" houden. Het gaat mij dan ook om een eerste indicatie of het een beetje haalbaar lijkt. Het gaat mij niet om de precieze berekening, anders moet ik misschien een administratie topic openen ;)

Het betreft overigens niet een oprit bij een huis. Er is gewoon voldoende ruimte om te parkeren voor het huis. Het is wel in een woonwijk, maar de ruimte voor het huis zou je ook gemakkelijk aan kunnen zien voor openbare parkeergelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:47
Er zit geen trottoir of stuk gemeentegrond tussen? Dan heb je mogelijk nog weer andere issues. Maar goed, conclusie is denk ik dat het niet echt winstgevend gaat zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 17:07
En vergeet de stijgende energieprijzen niet :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:35
Ik denk dat je met bijna alle palen waar je daadwerkelijk kosten van een pas kan verreken je al snel 5 euro per maand kwijt bent, Dus dan moet je elke maand best vaak 20 cent "winst" maken om alleen dat er al uit te halen. Dat ga je met mensen die toevallig langs komen denk ik niet halen. Of je moet heel voordelig zijn of erg handig gelegen zijn.

Wat wel hard aan zou tikken is als je een buurman oid als vaste lader zou hebben. Maar die zal vast niet graag meer betalen dan z'n stroom thuis als tarief.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik wil hetzelfde, munt slaan uit mijn laadpaal en zonnepanelen overschot.
Ik heb hier wat vragen rondgesteld.

HyperBart in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

Kort gezegd, laadpaal kopen met RFID mogelijkheid, goedkope backend zoeken (Eflux komt er goedkoopste uit atm) en klaar.

Zonnepanelen hebben ooit 2000 EUR gekost
Brengen per jaar 1750 kWh op
Laadpaal kost 1200 EUR
45 percent aftrek via personenbelasting als je een laadpaal installeert semi publiek België
Laadpaal kost dus na subsidie 660 EUR
Jaarlijkse kosten
48 EUR voor backend laadpaal
Belasting op de zonnepanelen omvormer per jaar: 108 EUR

Er zal 2 keer per week 2h geladen worden aan 11kW, dus per jaar 2288 kWh aan afgezet vermogen

1750 kWh PV opwek * 0.35 EUR = 612,5 EUR opbrengst
538 kWh van het net * 0.24 EUR/kwh inkoop prijs = 129,12 EUR kosten
538 kWh * 0.35 EUR verkoopprijs = 188 EUR opbrengst

Netto opbrengst is dus 623 EUR per jaar dus op 4 jaar verdien ik 'm terug en dan kan hij beginnen dienen voor mijn eigen bedrijfswagen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 28-10-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
En vergeet niet dat als het salderen wordt afgebouwd de lader er wel moet staan als er genoeg licht op de panelen valt en je het zelf niet gebruikt. Anders gebruikt die niet je overschot.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
LordSinclair schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:06:
En vergeet niet dat als het salderen wordt afgebouwd de lader er wel moet staan als er genoeg licht op de panelen valt en je het zelf niet gebruikt. Anders gebruikt die niet je overschot.
Helemaal correct, ook voor mij als Belg hebben we salderen in het beste geval tot 2025, als je straat toevallig eerder aan de buurt is voor een digitale meter dan stopt salderen sneller voor je/mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexadecibram
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 21:22
Je mag ook niet zomaar stroom doorverkopen.
Hier zal je een bedrijf voor moeten beginnen met alle bijbehorende kosten en regelgeving(zeer streng).

Energie delen met de buren

acm: Wederverkoop van energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:25
Ik zou nooit bij iemand op het prive terrein gaan laden, ook al staat die paal als openbaar.
Mijn eerste gedachte zou zijn, zal wel een foutje zijn.
Of ik moet rijden op de laatste elektronen van de accu, dan zou ik hem er even aanhangen.

Dus, mocht je overwegen om dit te doen zou ik ook zeker een klein bordje neerzetten dat laden door onbekenden toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Is een stukje cultuurverschil denk ik, Belgen wonen doorgaans ook iets ruimer dan Nederlanders.
Toevallig staat mijn laadpaal ook wel bijna als een brievenbus vanvoor achter een bloemenperkje van de openbare straat en heb ik een parkeerplaats op de straat waar men kan op inpluggen.

Mijn verdienmodel is nu ook vooral wel gebaseerd op familie, kennissen en vrienden die een bedrijfswagen hebben, niet zo zeer op een wildvreemde.
hexadecibram schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:24:
Je mag ook niet zomaar stroom doorverkopen.
Ik verkoop geen stroom, ik verkoop een dienst O-) en als dat beperkt is tot een klein bedrag dan mag dat in België hoor EDIT: In nederland ook zoals ik al dacht, zie nuance van limiet hieronder.

Als dit niet mag "want stroom aan het vekopen" dan mag je thuis ook geen laadpaal zetten en laten verrekenen via je werkgever. Je verkoopt ook niet echt "stroom", je biedt een laadvoorziening aan. Stroom aanbieden zoals jij linkt is als dynamische energieleverancier (EDIT: dat heet "leveren aan kleinverbruikers") gaan acteren, da's wat anders.
Hier zal je een bedrijf voor moeten beginnen met alle bijbehorende kosten en regelgeving(zeer streng).

Energie delen met de buren

acm: Wederverkoop van energie
Als je PV panelen hebt start je toch ook geen bedrijf :? Je levert geen elektriciteit aan een huis, je laadt een wagen op.

EDIT: Je link zegt het ook gewoon!
https://www.acm.nl/nl/ond.../wederverkoop-van-energie
-->
Wilt u elektriciteit of gas aan kleinverbruikers verkopen? Het kan gaan om duurzame energie die u zelf als coöperatie opwekt en wilt leveren aan uw leden. Of u wilt energie verkopen onder een eigen label. Voor het verkopen van energie aan kleinverbruikers zijn er wettelijke regels. Deze regels gelden niet voor verkoop van energie aan grootverbruikers.

->

Kleinverbruikers van gas en elektriciteit

Kleinverbruikers zijn consumenten en zakelijke klanten met een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3x80A. En een gasaansluiting met een maximale capaciteit van 40m3 (n)/uur.

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 28-10-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
HyperBart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:51:
Als je PV panelen hebt start je toch ook geen bedrijf :? Je levert geen elektriciteit aan een huis, je laadt een wagen op.
In Nederland dus wel. Als je stroom terug levert dan dien je dat bij de belastingdienst aan te geven en word je kleine ondernemer. Je krijgt dan ook de btw (gedeeltelijk) terug die je over de zonnepanelen hebt betaald.

Geef je het niet op en je wekt voor meer dan €1800,- op, dan kan de belastingdienst je later een boete geven.

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Zoiets kan ik nog niet vinden voor laadpalen, maar de grens zal daarbij denk ik ook op €1800,- liggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DutchKel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

In Nederland dus wel. Als je stroom terug levert dan dien je dat bij de belastingdienst aan te geven en word je kleine ondernemer. Je krijgt dan ook de btw (gedeeltelijk) terug die je over de zonnepanelen hebt betaald.
Bij salderen geloof ik hier niks van, sorry. Ik heb nog nooit geweten dat een NL'er een onderneming moet starten om elektriciteit te leveren. Net zoals wanneeer jullie salderingsregeling afloopt heb ik in alle PV topics nog nooit iemand weten noemen "hey jongens, net mijn bedrijf gestart, ik kan gaan beginnen met terugleveren"
Geef je het niet op en je wekt voor meer dan €1800,- op, dan kan de belastingdienst je later een boete geven.
Ah nu zijn we er, die nuance had je eerder niet aangegeven, er staat een limiet op die best "hoog" ligt. 1800 EUR terugleveren aan 0.04 EUR = 45000kWh, dan heb je ook geen kleine installatie meer... Net zoals 1800 EUR verdienen naast je loon te veel is om door de belastingen geaccepteerd te worden als "zeer kleine bijverdienste".

Zoiets kan ik nog niet vinden voor laadpalen, maar de grens zal daarbij denk ik ook op €1800,- liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 28-10-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
HyperBart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:11:
[...]

Bij salderen geloof ik hier niks van, sorry. Ik heb nog nooit geweten dat een NL'er een onderneming moet starten om elektriciteit te leveren. Net zoals wanneeer jullie salderingsregeling afloopt heb ik in alle PV topics nog nooit iemand weten noemen "hey jongens, net mijn bedrijf gestart, ik kan gaan beginnen met terugleveren"

[...]

Ah nu zijn we er, die nuance had je eerder niet aangegeven, er staat een limiet op die best "hoog" ligt. 1800 EUR terugleveren aan 0.04 EUR = 45000kWh, dan heb je ook geen kleine installatie meer... Net zoals 1800 EUR verdienen naast je loon te veel is om door de belastingen geaccepteerd te worden als "zeer kleine bijverdienste".

[...]
Aanvullend: als je meer dan 10000kWh opwekt dien je dat ook op te geven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:07

FFW

Ik zie dit vanuit een andere hoek : De prive parkeerplek exploiteren kan extra inkomsten opleveren EN voorkomen dat vreemden hun auto op je oprit parkeren. Je zult bij de rechter een stuk sterker staan om de geleden kosten te verhalen op de wildparkeerder :) Zonder laadplek is het lastig om wildparkeerders weg te laten slepen en dan de kosten te verhalen, maar als je een soort mini Q-Park bent zal dat veel serieuzer worden genomen.

Ik zou dan een prachtig bord plaatsen waarop de gewaardeerde 'klant' welkom wordt geheten de voorwaarden en exclusieve tarieven worden genoemd, en de boel kunnen automatiseren zodat de parkeerduur met de camera wordt vastgelegd. Of het de moeite waard is weet ik niet maar het maakt het wel leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Even de kitlist voor diegene die graag een Alfen paal wilt "monetizen", wat heb je nodig:

Alfen Eve Single Pro-line met outlet of vaste kabel
RFID Lezer optie zodat hij laadpasjes accepteert
Optioneel: loadbalancing optie als je digitale meter wil gebruiken om de laadpaal te terug te laten moduleren als het verbruik in je woning stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 15:57
Sinds kort heb ik een electrische lease-auto ipv een benzine auto.
Nu is mijn werkgever (of in ieder geval de HR afdeling) nogal onwetend in alles wat met electrisch rijden te maken heeft. Zij stellen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een electrische laadpaal aan huis (ben ik het mee eens), maar dat ik ook de aansluiting en abonnements-kosten moet betalen voor de backoffice die zij aanwijzen. Aansluiten op het back-office van vattenfall kost al € 178,- ex BTW. Daar ben ik het dus niet zo mee eens (temeer omdat ik verplicht ben om mij bij een aangewezen backoffice aan te melden). De vergoeding die ik dan zou gaan krijgen ligt op 23ct/kWh.

Dat lijkt niet een heel aantrekkelijke optie... Bij de auto heb ik dan wel een MTc (MultiTank card) gekregen, waarmee ik bij veel laadstations kan laden.

Mijn oog heb ik dan ook laten vallen op deze:
https://www.warmteservice...ne-laadstation/p/09021040 inclusief load-balancing en 8 meter vaste kabel.

Het aansluiten en configureren van een laadpaal ben ik niet zo bang voor. Bovenstaande laadpaal zou sowieso al voorgeconfigureerd moeten zijn voor E-Flux. Bij E-Flux betaal ik ook een maandelijks tarief (wat minder is dan het tarief van Vattenfall). Aanmelden is ook nog eens € 14,95 wat HÉÉÉL veel minder is dan bij Vattenfall. De vergoeding per kWh kan ik zelf instellen tot € 0,57 per kWh ex BTW.

Laat MTc ook nog eens in de lijst voorkomen van passen die ondersteund worden door E-Flux:
https://www.e-flux.nl/laadbeheer/roaming-partners/

Stel, ik koop een laadpaal en hang deze aan het E-Flux backoffice. Ik stel een redelijk hoge kWh prijs in. Wat zou hierin fout kunnen gaan?
  • Een hoge kWh prijs zal anderen wellicht afschrikken om onder mijn carport te gaan staan. De andere kant van de medaille is dan weer dat ik er wel meer aan ga verdienen.
  • Een hoge kWh prijs zal ervoor zorgen dat ik mijn laadpaal eerder terug verdiend heb.
  • Ik betaal aan de aansluiting en abonnements-kosten aanzienlijk minder dan wat mijn werkgever mij wil verplichten (alles via Vattenfall).
  • Ik heb al overschot van mijn zonnepanelen. Volgens de wet ben ik hierin al energie-leverancier en heb hier ook al aangiftes voor gedaan. Vanaf 1 januari 2022 val ik hiermee onder de KOR. Ik verwacht niet zoveel energie te gaan leveren dat het buiten de KOR gaat vallen, dus ik hoef ook hier niets meer mee te doen, toch?

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banzi
HyperBart schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
Even de kitlist voor diegene die graag een Alfen paal wilt "monetizen", wat heb je nodig:

Alfen Eve Single Pro-line met outlet of vaste kabel
RFID Lezer optie zodat hij laadpasjes accepteert
Optioneel: loadbalancing optie als je digitale meter wil gebruiken om de laadpaal te terug te laten moduleren als het verbruik in je woning stijgt.
Ondertussen heb ik de daad bij het woord gevoegd. Mijn kitlist ziet er o.a. zo uit:
  • Alfen Eve Single S-Line 3x16A (met RFID, Load-Balancing en 8m vaste kabel)
  • Cedel P1 poort verlenger (Slimme meter en Alfen Eve Single liggen toch wel een meter of 25 uit elkaar)
  • RJ12 splitter (ik had al een homewizard op mijn slimme meter aangesloten)
  • Cat6 grondkabel (soort van waterdicht, dus geschikt als LAN en P1 kabel naar Alfen Eve Single)
  • 5x6mm2 kabel
  • extra 3-fase automaat
  • E-Flux AC abonnement (onderstaande totaalprijs is gebaseerd op aansluitkosten + 24 maanden abbo)
Bij elkaar een lijstje van € 1.656,08 (inclusief andere onbenoemde onderdelen en verschillende verzendkosten). De installatie van alles heb ik zelf gedaan.

Ik heb voor de Alfen Eve Single S-Line gekozen ipv de Pro-Line omdat:
  • Display is voor mij onnodige luxe, zelf zal ik er toch nooit op kijken.
  • 3x16A is de komende 4 jaar voldoende, want mijn auto kan niet meer (al lijkt het er wel op, dat IEDERE Alfen 3x16A laadpaal met een licentie geupgrade kan worden naar 3x32A!)
  • Sim-kaart is ook overbodig, als de laadpaal gewoon over internet kan communiceren
Alles voor de laadpaal had ik zelf al toekomst-gericht voorbereid op 3x32A. Nu bleek ik bij de 3x16A laadpaal toch een 3x32A laadkabel gekregen te hebben: mazzel! Ook lijkt volgens de Alfen ACE Service Installer de "Mobile Technology 3G & 4G" optie "Unlocked" te zijn. Dit zag ik pas nadat alles alweer in elkaar zat. Ik heb het niet nodig, dus ik heb ook niet de moeite genomen om te kijken of er ergens daadwerkelijk een simkaart in kan.

Als abonnement heb ik E-Flux genomen vanwege:
  • uitgebreide acceptatie laadpassen (ik heb zelf een MTc)
  • zelf prijs aan kunnen passen
  • prijs van abbo
Roaming staat aan, maar ik hoef niet persé de locatie te publiceren. Mijn laadpaal is dus technisch wel beschikbaar voor iedereen, maar het wordt niet actief weergegeven in alle apps. Als ik nu thuis kom, kan ik mijn MTc kaart ervoor houden en begint alles te laden...

[ Voor 5% gewijzigd door Banzi op 15-12-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-06 15:54

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

En bevalt het? Zelf ben ik aan het nadenken over een openbare laadpaal. Voor mij kan dit financieel interessant zijn i.v.m. langdurig energiecontract en pv panelen .
Laadpaal kan aan de straatkant geplaatst worden zodat laden op een parkeerplaats op straat of op de oprit kan. Als ik de stroomprijs van nu bekijk en de prijs die ik betaal ( overproductie van +- 2000kWh, en vaste prijs van 14ct per kWh) lijkt mij een goede businesscase.

• Banzi
Jagerr63 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:36:
En bevalt het? Zelf ben ik aan het nadenken over een openbare laadpaal. Voor mij kan dit financieel interessant zijn i.v.m. langdurig energiecontract en pv panelen .
Laadpaal kan aan de straatkant geplaatst worden zodat laden op een parkeerplaats op straat of op de oprit kan. Als ik de stroomprijs van nu bekijk en de prijs die ik betaal ( overproductie van +- 2000kWh, en vaste prijs van 14ct per kWh) lijkt mij een goede businesscase.
Het bevalt zeker. Mijn laadpaal is in principe "openbaar", maar doordat het op een oprit staat nodigt het niet uit om er voor anderen te gaan laden.
Bovendien is die van mij een paar cent duurder dan de openbare laadpalen verderop in de straat.
De leasemaatschappij ziet alleen maar "Openbaar laden publiek". Vooralsnog heb ik op mijn geleverde stroom honderden euro's verdiend. Uiteindelijk zal ik zo mijn hele laadpaal terugverdienen binnen de leaseperiode van de auto.

Enige dingetje:
Ik heb een 8 meter vaste kabel genomen. Een vaste kabel werd door anderen aangeraden en kan ik zelf ook zeker aanraden. 8 Meter is wel een beetje veel. We hadden bedacht dat het dan niet uitmaakt hoe je de auto op de oprit zet, dat de kabel er dan altijd in kan. De praktijk wijst uit, dat als we de auto "verkeerd" neerzetten, we de kabel niet in de auto pluggen. Een kortere kabel is wat makkelijker hanteerbaar.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DutchKel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

Vreemd geformuleerd,

[i]Als u voldoet aan de volgende voorwaarden, dan is uw jaaromzet altijd maximaal € 1.800 en bent u dus niet verplicht om u aan te melden als btw-ondernemer:
  • u bent particulier
  • het opwekvermogen van uw zonnepanelen is maximaal 10.000 Wattpiek
  • u hebt naast uw zonnepanelen geen andere ondernemersactiviteiten[/i][/li]
Met de huidige model contracten zit je al vrij snel boven de 1800 euro, ik wek 8500kWh met net geen 10.000wp op maar heb mij nooit aangemeld bij de belastingsdienst omdat alles bij elkaar geschraapt is van MP.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-06 15:54

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

[quote]Banzi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Het bevalt zeker. Mijn laadpaal is in principe "openbaar", maar doordat het op een oprit staat nodigt het niet uit om er voor anderen te gaan laden.
Bovendien is die van mij een paar cent duurder dan de openbare laadpalen verderop in de straat.
De leasemaatschappij ziet alleen maar "Openbaar laden publiek". Vooralsnog heb ik op mijn geleverde stroom honderden euro's verdiend. Uiteindelijk zal ik zo mijn hele laadpaal terugverdienen binnen de leaseperiode van de auto.

Enige dingetje:
Ik heb een 8 meter vaste kabel genomen. Een vaste kabel werd door anderen aangeraden en kan ik zelf ook zeker aanraden. 8 Meter is wel een beetje veel. We hadden bedacht dat het dan niet uitmaakt hoe je de auto op de oprit zet, dat de kabel er dan altijd in kan. De praktijk wijst uit, dat als we de auto "verkeerd" neerzetten, we de kabel niet in de auto pluggen. Een kortere kabel is wat makkelijker hanteerbaar.
Dank voor de informatie!,Neem ik zeker mee in de besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-06 23:46
Ik denk er ook over om een laadpunt te installeren en waarbij er dan alleen geladen kan worden met een tankpas-tag.

Easee is gestopt met verkoop (via Tibber) dus nu kijk ik naar een Zaptec Go.
- Heeft iemand ervaring met deze laadpaal/laadpunt?
- Kun je hiermee laden met een RFID tag/pas?
- Kan deze gekoppeld worden een E-flux?
Pagina: 1