Op zoek naar een ruime gezinsauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:04
Wegens gezinuitbreiding zijn we op zoek naar een auto. Auto wat we nu hebben is al krap met 1 kind (betreft een Kia Rio met 325L bagageruimte). Binnenkort komt er een tweede aan en over een paar jaar wellicht een derde.

Mijn voorgaande auto destijds nieuw gekocht en sindsdien altijd goed onderhouden. Auto rijdt nog uitstekend na 8 jaar en 100K km. Misschien een beetje huiverig om een tweedehandse auto te kopen, je weet nooit hoe erin is gereden. Zeker als het ex-leaseauto's zijn, vaak zat gezien hoe die auto's afgeragd worden.

Waar zijn we naar op zoek:
SUV model of iets met meer ruimte boven je hoofd (heb in een aantal stations gezeten maar die zijn erg laag).
Veel (bagage)ruimte +475 liter
Ruime zitplekken
5 of 7 zits (idealiter 7 zits waarvan de twee achterste stoeltjes plat ingeklapt kunnen worden).
Cruise control
Clima
Parkeersensoren
Apple/Android play (op een mooi scherm a 7 inch of meer)
Zuinig (14km per liter) + laag in onderhoudskosten en wegenbelasting (voorzover dit mogelijk is).
Als het kan een automaat.
Bouwjaar minstens 2017
KM stand maximaal 60K

Beoogd gebruik:
Om gewoon dagelijks boodschappen te doen, familie bezoek en af en toe stedentrips in BE/DE te doen. Circa 10duizend kilometer per jaar rijden. Ik zou de nieuwe auto minstens 8 jaar in bezit willen hebben.

Budget:
Ik wil tot maximaal 45.000 euro gaan. Echter hebben wij niet zo veel met auto's, zolang het kwalitatief een goede auto is en aan de minimale zaken voldoet vinden wij het prima. Oftewel een goede prijs/kwaliteit auto. Ter beeldvorming zou ik een Dacia ook prima vinden. Hoe meer we betalen, des te belangrijker we uiterlijk zullen vinden.

Wat heb ik zelf al gevonden:
Te veel, zie door de bomen het bos niet meer.

- Dacia lodgy, prima auto valt ruim binnen het budget. Op vakantie 3K km mee gereden, enige nadeel vond ik wel dat je redelijk wat geluid van buiten hoort. Ook is een automaat niet mogelijk en schijnen ze niet meer nieuw geproduceerd te worden.

- Dacia Jogger, nog niet uit. We kunnen in principe nog wel even wachten. Ziet er interessant uit.

- Dacia Duster, prima auto. Bagageruimte zit wel net op het minimum voor wat we beoogd hebben.

- Renault Grand Scenic, ruime auto. Echter voor het bedrag wat je neerlegt verwacht ik wel een iets mooiere auto.

- Toyota Rav4, ruim en mooi. Voldoet aan alle vereisten, echter is wel prijzig en dan kom je in een prijsrange waarin een hele hoop opties zijn zoals Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco etc.

Idealiter geven we maximaal 25K uit aan een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 18:29

Just_I

What did you just say?

Dit is een mooi startpunt voor je zoektocht naar info.

Ik heb destijds een Citroen C4 Grand Spacetourer gekocht voor eveneens 3 kinderen met autostoeltjes en een 7 zitter boor mogelijke vriendjes of opa/ oma mee te kunnen nemen. Onze keuze ging destijds tussen een Touran en een C4GS.

De touran oogt wat beter, had wat praktischer gebruik (niet alle bediening via display). De Citroen was goedkoper, had een reservewiel, en was stiller binnenin en wat wat meer pk’s.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Just_I schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:08:
Dit is een mooi startpunt voor je zoektocht naar info.

Ik heb destijds een Citroen C4 Grand Spacetourer gekocht voor eveneens 3 kinderen met autostoeltjes en een 7 zitter boor mogelijke vriendjes of opa/ oma mee te kunnen nemen. Onze keuze ging destijds tussen een Touran en een C4GS.

De touran oogt wat beter, had wat praktischer gebruik (niet alle bediening via display). De Citroen was goedkoper, had een reservewiel, en was stiller binnenin en wat wat meer pk’s.
Thanks, had dat topic al gelezen. Echter begint de zoektocht met een stationwagen (iets wat wij niet willen) en eindigt met een stationwagen.

Alleen de Citroen klinkt interessant, mag ik vragen waarom je voor de grand spacetourer bent gegaan ipv. de grand picasso? Hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 10:45
Vroeger Opel Zafira gehad, prima als de kinderen nog klein zijn.
Nu een Ford Galaxy, veel meer ruimte, is ook achterin op de tweede rij nog bruikbaar.

Beide zijn 7-zitters met veel hoofdruimte. echt zuinig zijn ze niet al hoewel ik ze als diesels heb (gehad) en daarmee reed ik ongeveer 1 op 15 a 16.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:29
45K is best een hoop geld, daar hoef je niet per se Dacia voor te rijden. Ex-lease is niet per se slecht, veel leaserijders zorgen best goed voor hun auto's en ze zijn altijd netjes dealer-onderhouden. Een SUV met 7 plekken is per definitie tamelijk zwaar en vanwege de vorm niet zo zuinig. Kijk anders eens naar een 2e hands Skoda Karoq of Kodiaq, duurder dan een Dacia maar tamelijk praktisch en redelijk value-for-money.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
Ik zou toch een stationwagen overwegen. Ik heb zelf 2 kids, en een Skoda Octavia uit 2017 gekocht met 60k op de teller. Heerlijke auto.
Ruimte zat boven mijn hoofd (1.88m).

Heb destijds ook een Touran oid overwogen, maar die zijn
Duurder in aanschaf
Duurder qua wegenbelasting
Duurder qua verzekering
Duurder qua brandstof

En qua ruimte is hij ook meer dan voldoende, ik schuif gewoon alles achterin (zelfs kinderstoelen etc).

Dus misschien een keer een proefrit maken in beide types auto (station en SUV). Met jouw budget is bijvoorbeeld een Skoda Superb, Ford Mondeo of een VW Passat ook mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
mhaket schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:48:
Vroeger Opel Zafira gehad, prima als de kinderen nog klein zijn.
Nu een Ford Galaxy, veel meer ruimte, is ook achterin op de tweede rij nog bruikbaar.

Beide zijn 7-zitters met veel hoofdruimte. echt zuinig zijn ze niet al hoewel ik ze als diesels heb (gehad) en daarmee reed ik ongeveer 1 op 15 a 16.
Ford galaxy ziet er ook interessant uit om te bekijken, ik noteer het even.
dajappie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:48:
45K is best een hoop geld, daar hoef je niet per se Dacia voor te rijden. Ex-lease is niet per se slecht, veel leaserijders zorgen best goed voor hun auto's en ze zijn altijd netjes dealer-onderhouden. Een SUV met 7 plekken is per definitie tamelijk zwaar en vanwege de vorm niet zo zuinig. Kijk anders eens naar een 2e hands Skoda Karoq of Kodiaq, duurder dan een Dacia maar tamelijk praktisch en redelijk value-for-money.
45K is het budget, maar ik geef liever (veel) minder uit als daarmee mijn vereisten ook behaald worden. Hoe meer ik uitgeef des te belangrijker ik ook dingen zoals uiterlijk vind worden.

Skoda Karoq en Kodiaq noteer ik ook. Hoe zit het met de automaten daarvan?
roltor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:58:
Ik zou toch een stationwagen overwegen. Ik heb zelf 2 kids, en een Skoda Octavia uit 2017 gekocht met 60k op de teller. Heerlijke auto.
Ruimte zat boven mijn hoofd (1.88m).

Heb destijds ook een Touran oid overwogen, maar die zijn
Duurder in aanschaf
Duurder qua wegenbelasting
Duurder qua verzekering
Duurder qua brandstof

En qua ruimte is hij ook meer dan voldoende, ik schuif gewoon alles achterin (zelfs kinderstoelen etc).

Dus misschien een keer een proefrit maken in beide types auto (station en SUV). Met jouw budget is bijvoorbeeld een Skoda Superb, Ford Mondeo of een VW Passat ook mogelijk...
Een SUV of zo een renault grand scenic achtige auto geeft een totaal andere gevoel dan een stationwagen. Afgelopen week in wat auto's gezeten en zo een stationwagen vinden wij wat minder fijn zitten. Het is niet dat we zelf zo lang zijn, maar het ruimtelijk effect van een SUV is fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
xminator schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Ford galaxy ziet er ook interessant uit om te bekijken, ik noteer het even.

[...]

45K is het budget, maar ik geef liever (veel) minder uit als daarmee mijn vereisten ook behaald worden. Hoe meer ik uitgeef des te belangrijker ik ook dingen zoals uiterlijk vind worden.

[...]
Een SUV of zo een renault grand scenic achtige auto geeft een totaal andere gevoel dan een stationwagen. Afgelopen week in wat auto's gezeten en zo een stationwagen vinden wij wat minder fijn zitten. Het is niet dat we zelf zo lang zijn, maar het ruimtelijk effect van een SUV is fijner.
Een renault espace niks voor je? Ziet er beter uit dan de Scenic. Ook in 7 zits, ruimtelijk gevoel maar niet helemaal een SUV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Laatst online: 09:13
[...]

[...]
Fair enough. Het klopt inderdaad dat het ruimtelijke gevoel anders is.
Succes met de zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:29
[...]
[...]
VAG DSG automaten zijn prima, heb er zelf in elk geval nooit problemen mee gehad. Anderen wel met bepaalde oudere types volgens mij, maar goed er zijn er miljoenen van gemaakt dus dat is niet zo raar. Soms is wegrijden in de 1e versnelling een tikkie schokkerig bij een koude motor. De meerprijs voor DSG is vaak wel hoger in vergelijking met automaten bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 10:45
Overigens hebben VW en SEAT volgens mij ook een Ford Galaxy 'tegenhanger' (zelfde onderstel, andere motor en klein beetje andere carrosserie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Minimaal 2017, maximaal 60k km, liever niet meer dan 25k euro, minimaal 5/6 zitplaatsen... Redelijk niche!

Nissan X-Trail?

https://hvauto.nl/occasio...chuifdak/benzine/1180430/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGr96sNEbezvNSrqD2JPDA4CXEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Trt01r5lQsRyZlpkj50O1c63.jpg?f=fotoalbum_large

Een iets oudere Volvo XC90 is trouwens ook niet verkeerd, als je je "minimaal 2017" zou willen heroverwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Negakinu op 26-10-2021 13:32 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 22:30
Misschien een gekke suggestie. Ik vind zelf een panoramadakje heel veel doen voor het ruimtelijke gevoel in een auto, ondanks dat het het plafond vaak wat naar beneden brengt. Moet best te doen zijn binnen je budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

xminator schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

Thanks, had dat topic al gelezen. Echter begint de zoektocht met een stationwagen (iets wat wij niet willen) en eindigt met een stationwagen.
Van de TS inderdaad wel, maar er velen die ook de MPV of SUV klasen benoemen en daar informatie over delen.
Alleen de Citroen klinkt interessant, mag ik vragen waarom je voor de grand spacetourer bent gegaan ipv. de grand picasso? Hoe bevalt het?
De Spacetourer is de nieuwe naam in plaats van de picasso. Verschil zit alleen in de naam, naam hangt af van het bouwjaar.

De auto bevalt op zich goed, maar er zijn wel een paar dingen waar ik me aan stoor.
Bijna alle bediening gaat via het display
De connect app is drama, werkt vaak niet
Apple carplay werkt alleen bekabeld
Start/stop werkt zeer slecht maar ik heb dan ook een handgeschakelde bak.

De voornaamste reden voor mij om voor de Citroën te gaan was vanwege de lagere aanschaf prijs twn op zichte van de Touran. De touran vind ik mooier en strakker.

De lodgy hebben we wel naar gekeken maar we vonden de uitrusting te kaal/spartaans en het uiterlijk gewoon lelijk. Wel goede prijs maar niet ons ding.

Een grotere auto als een sharan of s-max vonden we te duur, zo’n 50-100 euro meer per maand. Deze is qua breedte en lengte een slagje groter dan de citroën.

Een Carens viel af omdat dit nauwelijks een 7-zitter genoemd mag worden.
Een BMW 2 series viel af in verband met de achterbank in plaats van stoelen.
Bestelwagens als een Caddy hebben we nooit serieus overwogen.
Ford C-max vonden wel te klein.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Ik ben zelf ook aan het rondkijken qua gezinsauto met minimaal 3 volwaardige zitplekken achterin, weliswaar met een ander budget, maar qua zuinigheid, gewicht auto, betrouwbaarheid en ruimte in kofferbak (mits 5 personen in auto) is voor ons de Toyota Prius+ (of Wagon zo je wilt) een prima kandidaat. Wij willen z.s.m. overstappen van onze Honda FR-V uit 2005 (unieke 6 zits) die nog prima rijd, maar de benzine prijzen doen ons overwegen z.s.m. over te stappen op iets zuinigers.

Qua Apple CarPlay is mij niet geheel duidelijk of deze op de Prius+ vanaf 2019/2020 zit of niet. Op de Apple site wordt alleen 'Prius' genoemd. Even navragen dus bij Toyota als je geinteresseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:33

FreakNL

Well do ya punk?

Met dat budget zou ik voor een CX5 gaan. Veel betrouwbaarder wordt het niet.

Mijn ouders hebben er 1. Wel een oude uit 2014, maar ding is niet stuk te krijgen, hebben er letterlijk nooit iets aan. Nu is dat 1 ervaring, maar die dingen staan sowieso gewoon als zeer betrouwbaar te boek.

Ik heb zelf ook niks met stations. Rij zelf in een Jeep Renegade. Hoge instap en hoge zit is erg fijn. Te klein voor jou wensen maar meer als voorbeeld. CX5 heeft dat ook allemaal en dan ook nog een berg ruimte!

https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share

/edit
CarPlay is wel een ding, weet niet vanaf welk jaar ze dat ondersteunen.

[ Voor 107% gewijzigd door FreakNL op 29-10-2021 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funrider
FreakNL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:39:
Met 2 kids op de achterbank nog prima, maar TS spreekt over mogelijk 3e kind op termijn dan wordt dat wel krap op de achterbank aangezien de middelste plek geen volwaardige plek is. Wel een prachtige en degelijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-05 20:31
Hier hetzelfde probleem, huidige auto Ford Smax. Ik ging voor een recentere Smax, tot dat ik in de showroom in de nieuwe Ford Kuga ging zitten was ik aangenaam verrast en 1 gekocht. Phev uitvoering, tot 2024 half wegenbelasting, toekomst bestendig, je kunt electrisch in de binnenstad rijden. En past prima in het budget van TS. 5 jaar garantie en 8 jaar op accu bij een nieuwe.

Motorisch een 2,5 Ltr 4 cilinder, lekker ruim bemeten en niet van de opgeblazen kleine 3 cilindertjes.

Hier 3 kids, er zit nog 1 in kinderstoel.

Een 7 personen auto ook gehad, hmm, dat heb je alleen voor iemand anders als je eigen gezin niet groter is dan 5personen. En gaat ook nog eens gigantisch ten koste van de koffer ruimte.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even heel erg out of the box: Een nieuwe XC40 recharge? Wel "maar" 432 liter bagageruimte, maar daar kun je een dakkoffer voor nemen, hoe vaak heb je die ruimte nodig, zeker als je stedentrips maakt.

[ Voor 56% gewijzigd door pagani op 29-10-2021 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-05 20:31
pagani schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:31:
Even heel erg out of the box: Een nieuwe XC40 recharge? Wel "maar" 432 liter bagageruimte, maar daar kun je een dakkoffer voor nemen, hoe vaak heb je die ruimte nodig, zeker als je stedentrips maakt.
Mooie auto dan wel een P8, :+

maar te klein voor TS, kinderwagen met alle toebehoren, camping bed, enz,enz...

[ Voor 10% gewijzigd door vanderv op 30-10-2021 01:12 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
vanderv schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:58:
[...]

Mooie auto dan wel een P8, :+

maar te klein voor TS, kinderwagen met alle toebehoren, camping bed, enz,enz...
Zoals ik al zeg kun je dat prima ondervangen met een dakkoffer. Hoe vaak ga je daadwerkelijk met het hele gezin op vakantie? En een campingbedje heeft een hotel zelf ook wel.

95%+ van de tijd zit je slechts alleen of met een klein deel van je gezin in de auto zonder je vakantiebagage.

Voor de use case "gezin met drie kinderen in de leeftijd van kinderstoeltjes en kinderwagens en de auto moet genoeg ruimte bieden voor alle bedjes en vakantiemeuk" voldoet eigenlijk geen van de tot nu toe genoemde auto's behalve een Espace. Je komt dan echt in de zeer grote categorie auto's als een Espace, Suburban, Escalade en de meer busje-achtige modellen. Bij een gewone SUV offer je veel ruimte op aan de "verhoging" vergeleken met dat soort auto's en grote stations.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 30-10-2021 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

pagani schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:17:
[...]

Zoals ik al zeg kun je dat prima ondervangen met een dakkoffer. Hoe vaak ga je daadwerkelijk met het hele gezin op vakantie? En een campingbedje heeft een hotel zelf ook wel.

95%+ van de tijd zit je slechts alleen of met een klein deel van je gezin in de auto zonder je vakantiebagage.

Voor de use case "gezin met drie kinderen in de leeftijd van kinderstoeltjes en kinderwagens en de auto moet genoeg ruimte bieden voor alle bedjes en vakantiemeuk" voldoet eigenlijk geen van de tot nu toe genoemde auto's behalve een Espace. Je komt dan echt in de zeer grote categorie auto's als een Espace, Suburban, Escalade en de meer busje-achtige modellen. Bij een gewone SUV offer je veel ruimte op aan de "verhoging" vergeleken met dat soort auto's en grote stations.
Achterbank van een XC40 is sowieso te klein. De XC40 is een redelijke dure kleine auto. De Kia e-Niro is een stuk ruimer achterin en voorin. Maar zelfs die zal te klein zijn voor TS vermoed ik.
Volwaardige 4 passagiers in een EV <60k ken ik niet helaas, en een (grote) EV zal sowieso niet uit kunnen bij een jaarkilometrage van ~10k.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:21
@xminator ,

Ik stond voor (bijna) dezelfde situatie. Wij moesten groter vanwege een 3e. Wij hebben nu een VolvoV40 waar er twee prima kunnen zitten, maar 3 is onmogelijk. De achterbank hebben ze tussen de wielen geplaatst, waardoor het echt max 2 is.

Ik ben gaan zoeken en kwam op de Kodiaq. Een 7-zitter leek mij wel handig, want je kunt nog een keer een extra vriendje/vriendinnetje meenemen. Maar die achterbank is echt alleen voor max. 1.40 cm grote persoontjes. Daarnaast zou ik met 3 kinderstoeltjes steeds de stoeltjes er uit moeten halen om die 3e rij te gebruiken. Dus niet aan mij besteed. Dus toch maar gaan kijken naar een 5 persoons. Het budget komt dan rond de 30k, maar wel met 50-70k op de teller.

Toen kwam ik de Enyaq tegen (volledig elektrisch). Daarmee ben ik gaan rekenen:
Wij rijden ca. 15.000-20.000 km per jaar. Elektrisch is 4 cent de KM (als je thuislaadt) en benzine is 12 cent de KM (1,85 liter met 1 liter op 12 km). Dus dit is een voordeel van 1.200-1.600 euro per jaar. Daarnaast kost de Kodiaq 900 euro aan wegenbelasting. Daar is de Enyaq van vrijgesteld de komende 3 jaar en in het vierde jaar staat er 75% korting. Ik zou dus ca. 7.500 uitsparen met een elektrische auto.

Dus een Kodiaq van 30k, kun je kostentechnisch vergelijken met een Enyaq van 38.000. Dan heb je een nieuwe auto (dus wel een flink verschil) en je moet voor investeren.

Die Enyaq is nieuw veel duurder in Nederland. Maar in Duitsland is er een subside-regeling (BAFA) waardoor de EV-voertuigen fors goedkoper worden (voorbeeldje € 38k). Zo hebben we een Enyaq besteld. Uiteraard werd het iets duurder dan de eerste som die we maakten, maar dat is het gevaar van auto's kopen.

Zijn wel wat kanttekeningen:
1. Je moet elektrisch rijden. Voor ons is het ook de eerste keer en ik heb nog wel wat schrik bij de afstand die ik kan afleggen op vakantie. Voor dagelijks gebruik is de echte afstand van 330 (gemiddelde zomer/winter) voor mij voldoende. Alleen een vakantie-trip zal plannen worden, maar daar is genoeg over te vinden in het Enyaq forum. In mijn beleving kun je ook geen auto kopen voor de vakantie (dan is het helemaal zonde van het geld).
2. Je moet 6 maanden op je auto wachten. Hij moet namelijk 6 maanden op Duitse naam staan voordat hij doorverkocht wordt. Dat regelt de garage.
3. De autobranche heeft een voorstel gedaan waarbij EV-voertuigen ook wegenbelasting moeten betalen. Maar dit is tot nu toe een voorstel en niet in beleid omgezet.

Nog wat uitsmijters:
1. Importeren hoef je niet zelf te doen. Als je het importeren/ophalen laadt doen in Nederland door een RDW gecertificeerd bedrijf krijg je in Nederland zelfs subsidie voor de aankoop van een 2e hands elektrische auto.
2. Je koopt een auto op afstand (dus wellicht ongezien), maar je hebt nog 1,5 jaar fabrieksgarantie (bij de Enyaq).
3. Voor ons geen optie (ruimte), maar je kunt ook eens kijken bij bij de KIA EV6, Hyundai Ioniq 5. Die hebben snelladers die in 15 min weer vol zitten. Die zijn weer wat vriendelijke geprijsd.
4. Wij hebben hier uiteindelijk voor gekozen, omdat we over 5 of 6 jaar meer waarde zien in een EV dan een ICE-voertuig.

Succes met zoeken en kiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
Eskimootje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Een renault espace niks voor je? Ziet er beter uit dan de Scenic. Ook in 7 zits, ruimtelijk gevoel maar niet helemaal een SUV.
Zet ik op het lijstje om te bekijken, lijkt interessant.
Negakinu schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:29:
Minimaal 2017, maximaal 60k km, liever niet meer dan 25k euro, minimaal 5/6 zitplaatsen... Redelijk niche!

Nissan X-Trail?

https://hvauto.nl/occasio...chuifdak/benzine/1180430/

[Afbeelding]

Een iets oudere Volvo XC90 is trouwens ook niet verkeerd, als je je "minimaal 2017" zou willen heroverwegen.
Ja, een lastige zoektocht. Echter blijven richtlijnen, mocht 2016 iets beters hebben dan is dat uiteraard het overwegen waard.

Ik denk dat ik even een keer in zo een oude V60 moet zitten, op het zicht lijkt het namelijk wel iets hoger dan een normale SW. De Xtrail staat ook genoteerd.
wuzzy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:27:
Misschien een gekke suggestie. Ik vind zelf een panoramadakje heel veel doen voor het ruimtelijke gevoel in een auto, ondanks dat het het plafond vaak wat naar beneden brengt. Moet best te doen zijn binnen je budget.
Mijn vrouw vindt dat ook een mooie optie. Bij een nieuwe auto is het een optie aanklikken en gaan, bij occassions is het vaak wel lastiger. Indien mogelijk altijd beter.
funrider schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:29:
Ik ben zelf ook aan het rondkijken qua gezinsauto met minimaal 3 volwaardige zitplekken achterin, weliswaar met een ander budget, maar qua zuinigheid, gewicht auto, betrouwbaarheid en ruimte in kofferbak (mits 5 personen in auto) is voor ons de Toyota Prius+ (of Wagon zo je wilt) een prima kandidaat. Wij willen z.s.m. overstappen van onze Honda FR-V uit 2005 (unieke 6 zits) die nog prima rijd, maar de benzine prijzen doen ons overwegen z.s.m. over te stappen op iets zuinigers.

Qua Apple CarPlay is mij niet geheel duidelijk of deze op de Prius+ vanaf 2019/2020 zit of niet. Op de Apple site wordt alleen 'Prius' genoemd. Even navragen dus bij Toyota als je geinteresseerd bent.
Bij de toyota dealer wuifden ze de optie prius een beetje weg, wellicht omdat ze de prius + niet meer nieuw verkopen :D. Ik zal eens kijken of ik ergens een prius+ kan vinden om te bekijken.
FreakNL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:39:

Mijn ouders hebben er 1. Wel een oude uit 2014, maar ding is niet stuk te krijgen, hebben er letterlijk nooit iets aan. Nu is dat 1 ervaring, maar die dingen staan sowieso gewoon als zeer betrouwbaar te boek.

Ik heb zelf ook niks met stations. Rij zelf in een Jeep Renegade. Hoge instap en hoge zit is erg fijn. Te klein voor jou wensen maar meer als voorbeeld. CX5 heeft dat ook allemaal en dan ook nog een berg ruimte!

https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share

/edit
CarPlay is wel een ding, weet niet vanaf welk jaar ze dat ondersteunen.
Zo, ze zouden daar eens een mooie fotocursus moeten nemen. Hoe kan je een auto zo slecht mogelijk op de foto's krijgen. Klinkt interessant maar wellicht net iets te klein. Zal proberen om te bekijken.
vanderv schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:13:
Hier hetzelfde probleem, huidige auto Ford Smax. Ik ging voor een recentere Smax, tot dat ik in de showroom in de nieuwe Ford Kuga ging zitten was ik aangenaam verrast en 1 gekocht. Phev uitvoering, tot 2024 half wegenbelasting, toekomst bestendig, je kunt electrisch in de binnenstad rijden. En past prima in het budget van TS. 5 jaar garantie en 8 jaar op accu bij een nieuwe.

Motorisch een 2,5 Ltr 4 cilinder, lekker ruim bemeten en niet van de opgeblazen kleine 3 cilindertjes.

Hier 3 kids, er zit nog 1 in kinderstoel.

Een 7 personen auto ook gehad, hmm, dat heb je alleen voor iemand anders als je eigen gezin niet groter is dan 5personen. En gaat ook nog eens gigantisch ten koste van de koffer ruimte.
Ja, voor de keren dat iemand anders mee moet is een 7-zits wel handig. Heb tijdens de vakantie in een 7-zits gereden en vond dat toch wel een uitkomst.
_eLMo_ schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:25:
[...]

Achterbank van een XC40 is sowieso te klein. De XC40 is een redelijke dure kleine auto. De Kia e-Niro is een stuk ruimer achterin en voorin. Maar zelfs die zal te klein zijn voor TS vermoed ik.
Volwaardige 4 passagiers in een EV <60k ken ik niet helaas, en een (grote) EV zal sowieso niet uit kunnen bij een jaarkilometrage van ~10k.
Precies dit.
Tukker87 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:40:
@xminator ,

Ik stond voor (bijna) dezelfde situatie. Wij moesten groter vanwege een 3e. Wij hebben nu een VolvoV40 waar er twee prima kunnen zitten, maar 3 is onmogelijk. De achterbank hebben ze tussen de wielen geplaatst, waardoor het echt max 2 is.

Ik ben gaan zoeken en kwam op de Kodiaq. Een 7-zitter leek mij wel handig, want je kunt nog een keer een extra vriendje/vriendinnetje meenemen. Maar die achterbank is echt alleen voor max. 1.40 cm grote persoontjes. Daarnaast zou ik met 3 kinderstoeltjes steeds de stoeltjes er uit moeten halen om die 3e rij te gebruiken. Dus niet aan mij besteed. Dus toch maar gaan kijken naar een 5 persoons. Het budget komt dan rond de 30k, maar wel met 50-70k op de teller.

Toen kwam ik de Enyaq tegen (volledig elektrisch). Daarmee ben ik gaan rekenen:
Wij rijden ca. 15.000-20.000 km per jaar. Elektrisch is 4 cent de KM (als je thuislaadt) en benzine is 12 cent de KM (1,85 liter met 1 liter op 12 km). Dus dit is een voordeel van 1.200-1.600 euro per jaar. Daarnaast kost de Kodiaq 900 euro aan wegenbelasting. Daar is de Enyaq van vrijgesteld de komende 3 jaar en in het vierde jaar staat er 75% korting. Ik zou dus ca. 7.500 uitsparen met een elektrische auto.

Dus een Kodiaq van 30k, kun je kostentechnisch vergelijken met een Enyaq van 38.000. Dan heb je een nieuwe auto (dus wel een flink verschil) en je moet voor investeren.

Die Enyaq is nieuw veel duurder in Nederland. Maar in Duitsland is er een subside-regeling (BAFA) waardoor de EV-voertuigen fors goedkoper worden (voorbeeldje € 38k). Zo hebben we een Enyaq besteld. Uiteraard werd het iets duurder dan de eerste som die we maakten, maar dat is het gevaar van auto's kopen.

Zijn wel wat kanttekeningen:
1. Je moet elektrisch rijden. Voor ons is het ook de eerste keer en ik heb nog wel wat schrik bij de afstand die ik kan afleggen op vakantie. Voor dagelijks gebruik is de echte afstand van 330 (gemiddelde zomer/winter) voor mij voldoende. Alleen een vakantie-trip zal plannen worden, maar daar is genoeg over te vinden in het Enyaq forum. In mijn beleving kun je ook geen auto kopen voor de vakantie (dan is het helemaal zonde van het geld).
2. Je moet 6 maanden op je auto wachten. Hij moet namelijk 6 maanden op Duitse naam staan voordat hij doorverkocht wordt. Dat regelt de garage.
3. De autobranche heeft een voorstel gedaan waarbij EV-voertuigen ook wegenbelasting moeten betalen. Maar dit is tot nu toe een voorstel en niet in beleid omgezet.

Nog wat uitsmijters:
1. Importeren hoef je niet zelf te doen. Als je het importeren/ophalen laadt doen in Nederland door een RDW gecertificeerd bedrijf krijg je in Nederland zelfs subsidie voor de aankoop van een 2e hands elektrische auto.
2. Je koopt een auto op afstand (dus wellicht ongezien), maar je hebt nog 1,5 jaar fabrieksgarantie (bij de Enyaq).
3. Voor ons geen optie (ruimte), maar je kunt ook eens kijken bij bij de KIA EV6, Hyundai Ioniq 5. Die hebben snelladers die in 15 min weer vol zitten. Die zijn weer wat vriendelijke geprijsd.
4. Wij hebben hier uiteindelijk voor gekozen, omdat we over 5 of 6 jaar meer waarde zien in een EV dan een ICE-voertuig.

Succes met zoeken en kiezen :)
Ha, je maakt mijn zoektocht hiermee nog lastiger. In het budget wat ik heb passen inderdaad ook EV's, alleen ik dacht eerst nog een benzinemotor te rijden en met de volgende auto dus over 6/7 jaar over te stappen op EV als de markt nog iets beter is.

Bedankt allen, weer wat auto's op het lijstje kunnen zetten. Ik zal binnenkort weer eens langs een paar garage's gaan om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

pagani schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:17:
[...]

Toch wel apart dat je eerst een dakkoffer aanhaalt voor extra bagage ruimte maar vervolgens wel de eerder aangehaalde auto’s als te klein wegzet.

Op mijn Citroën zit tijdens de vakantie ook een dakkoffer en wij hebben ruimte genoeg om alles mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:01
CX-5 is al genoemd en een fijne betrouwbare auto. Zoek je een lekker rijdende en ruime auto met goede automaat, kijk dan ook eens naar de BMW 2 Gran Tourer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Just_I schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:50:
[...]

Toch wel apart dat je eerst een dakkoffer aanhaalt voor extra bagage ruimte maar vervolgens wel de eerder aangehaalde auto’s als te klein wegzet.

Op mijn Citroën zit tijdens de vakantie ook een dakkoffer en wij hebben ruimte genoeg om alles mee te nemen.
Lees mijn post anders nog eens. Ik beschrijf al die mega auto's als het (kortzichtige) alternatief op een kleinere auto met een dakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

pagani schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:01:
[...]

Lees mijn post anders nog eens. Ik beschrijf al die mega auto's als het (kortzichtige) alternatief op een kleinere auto met een dakkoffer.
Voor de drie autostoeljes die wij nu in de auto hebben staan hebben we geen ruimte, de stoeltjes staan strak tegen elkaar aan. De breedte hebben we gewoon nodig, een breedte die in de meeste auto’s gewoon niet toereikend is.
Een kortzichtig alternatief is het dus niet. Plus, hetgeen wat jij aanhaalt zijn de full size MPV, een ander segment dan de door mij aangehaalde auto’s.

Onze vorige auto was een Renault Megane (2012) estate, ook geen kleine auto, maar toch was het niet mogelijk om drie autostoeltjes achterin te zetten. Sterker nog, het is door Renault zelf verboden omdat de gordel van de middelste zitting hier niet op berekend is.

De bagage ruimte is dus niet het probleem, de breedte van de achterbank rn de mogelijkheid om op alle drie de stoeltjes veilig te monteren, dat is het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
xminator schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:31:

[...]
Bij de toyota dealer wuifden ze de optie prius een beetje weg, wellicht omdat ze de prius + niet meer nieuw verkopen :D. Ik zal eens kijken of ik ergens een prius+ kan vinden om te bekijken.

Bedankt allen, weer wat auto's op het lijstje kunnen zetten. Ik zal binnenkort weer eens langs een paar garage's gaan om te kijken.
Ja goed punt de Prius + (Wagon) wordt inderdaad niet meer nieuw verkocht in Nederland al is ie in sommige landen tot maart 2021 verkocht. Er staan echter nog wel vrij nieuwe modellen (2019-2020) bij de garages met lage km stand: lijstje van 6 auto's op AutoScout 24 met 12.000 - 40.000km op de teller voor tussen de 28.000 en 34.000 euro.

Zelf ga ik voor een model uit de begin jaren van het model i.v.m. kosten want een 2012-2014 bouwjaar met zo'n 100.000 km op de teller kost al snel zo'n 16.000-18.000 euro ze zijn tweedehands helaas niet goedkoop.

[ Voor 15% gewijzigd door funrider op 03-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:16
Kia Sorento? Wel net buiten je budget, maar kan niet jouw situatie inschatten qua mogelijkheden op inruil of iets dergelijks waarbij je de prijs kan drukken. Veel ruimer, betrouwbaarder en ook luxer zal lastig te vinden zijn. Door hybride techniek ook nog zuinig te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Laatst online: 03:49
Met mijn normale prius ben ik al zeer tevreden over de ruimte, voor jouw doel zou ik zeer zeker de prius+ onderzoeken. Als je een zware rechtervoet hebt zal het even wennen zijn en is het effect op je verbruik wel minder, echter met een normale rijstijl kan je 1 op 20 halen en is de motor erg stil.
Pagina: 1