Zoals zoveel mensen ben ik me momenteel aan het orienteren om zonnepanelen op m'n dak te gaan leggen (oost-west). Ik ben er al een beetje ingedoken en ben benieuwd of jullie me kunnen vertellen of ik in de goede richting zit.
Breedte 5,90 meter
Obstakels: ja,
Kort gezegd heb ik denk ik twee opties:
1. Voornamelijk voor eigen gebruik neerleggen, dus 5 panelen aan de oostkant en 5 panelen aan de westkant, hiermee heb ik al wat over, maar het is wel een nette manier om het dak vol te leggen.
2. Dak vol leggen, 5 of 6 panelen aan de oostkant en 10 panelen aan de westkant. Voor 10 panelen aan de westkant gekozen omdat het netter uitkomt en omdat ik verwacht dat, wanneer het salderen straks wordt afgebouwd, de opgewekte energie meer direct kan worden gebruikt aan het einde vd dag (voor oa. koken).
5 panelen Oost - 5 panelen West
:strip_exif()/f/image/VONkTgoESn2vcUZMIEtJsL2E.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/t7l3bxDsrHa3DorWpM9lzV9o.png?f=fotoalbum_large)
Met deze prijs kom ik op 0,59 €/Wp
6 panelen Oost - 10 panelen West
:strip_exif()/f/image/nxtJtu2Olkspd4mI47298xRs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LOnTUji5bf67Ykij3yNBHkt5.png?f=fotoalbum_large)
Met deze prijs kom ik op 0,55 €/Wp
Mis ik nog wat in deze bestellijsten?
Zelf ben ik nog niet zeker of de uitvoering 6 Oost en 10 West goed gaan ivm de startspanning van de omvormer. Deze is 120V en de panelen leveren (volgens mij) minimaal 34,2V*6=205,4V. Zou goed moeten gaan. Toch?
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips.
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte 4,5 meterBreedte 5,90 meter
Obstakels: ja,
- Schoorsteen, ongeveer 80x80x100cm
- Aan de oostkant een dakraam van 80*60cm en de afvoer van de mechanische ventilatie
- Aan de westkant de afvoer van de CV ketel
Schaduw
Ik denk alleen een beetje van de schoorsteen, maar via Sunnydesign lijkt het erop dat het niet al te veel invloed heeft (ca. 4%).Jaarverbruik
ca. 2000kWh, ongeveer 1200kWh piek en 800kWh dal. Een EV of warmtepomp staan voorlopig (<5jr) niet op de planning.Huidige elektriciteitsaansluiting
Een 3-fase 25A aansluiting. Huidige meterkast is 1,5 jaar geleden vervangen, er zijn nog wat loze groepen over en er ligt een 19mm loze mantelbuis naar zolder.Budget en doel
Ik wil in ieder geval mijn eigen verbruik plus nog een beetje kunnen opwekken. Er is budget om het hele dak vol te leggen, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wil.Kort gezegd heb ik denk ik twee opties:
1. Voornamelijk voor eigen gebruik neerleggen, dus 5 panelen aan de oostkant en 5 panelen aan de westkant, hiermee heb ik al wat over, maar het is wel een nette manier om het dak vol te leggen.
2. Dak vol leggen, 5 of 6 panelen aan de oostkant en 10 panelen aan de westkant. Voor 10 panelen aan de westkant gekozen omdat het netter uitkomt en omdat ik verwacht dat, wanneer het salderen straks wordt afgebouwd, de opgewekte energie meer direct kan worden gebruikt aan het einde vd dag (voor oa. koken).
Wie gaat het project uitvoeren
Het idee is om het zelf te doen, dat scheelt toch weer zo'n twee jaar terugverdientijd. Voor de eventuele aanpassingen aan de elektrische installatie heb ik een elektricien in mijn kenniskring.Bijhouden van data
Ik ben niet van plan zelf grafieken te maken, maar het minimale moet toch wel het bijhouden van de opgewekte energie zijn. Liefst buiten de cloud, maar aanschafprijs en voornamelijk kwaliteit van de omvormer vind ik belangrijker. Ik vind het wel prettig om een beetje in de gaten te kunnen houden of het systeem goed werkt.Reeds verkregen offertes
Heb ik nog niet binnen. Zelf al wel de twee configuraties hierboven uitgezocht en kom dan op de volgende opties:5 panelen Oost - 5 panelen West
:strip_exif()/f/image/VONkTgoESn2vcUZMIEtJsL2E.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/t7l3bxDsrHa3DorWpM9lzV9o.png?f=fotoalbum_large)
Met deze prijs kom ik op 0,59 €/Wp
6 panelen Oost - 10 panelen West
:strip_exif()/f/image/nxtJtu2Olkspd4mI47298xRs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LOnTUji5bf67Ykij3yNBHkt5.png?f=fotoalbum_large)
Met deze prijs kom ik op 0,55 €/Wp
Mis ik nog wat in deze bestellijsten?
Regio
Noord Holland.Zelf ben ik nog niet zeker of de uitvoering 6 Oost en 10 West goed gaan ivm de startspanning van de omvormer. Deze is 120V en de panelen leveren (volgens mij) minimaal 34,2V*6=205,4V. Zou goed moeten gaan. Toch?
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips.
[ Voor 15% gewijzigd door Appelpie3000 op 16-05-2023 18:25 ]