Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-05 12:48
Zoals zoveel mensen ben ik me momenteel aan het orienteren om zonnepanelen op m'n dak te gaan leggen (oost-west). Ik ben er al een beetje ingedoken en ben benieuwd of jullie me kunnen vertellen of ik in de goede richting zit.
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte 4,5 meter
Breedte 5,90 meter
Obstakels: ja,
  • Schoorsteen, ongeveer 80x80x100cm
  • Aan de oostkant een dakraam van 80*60cm en de afvoer van de mechanische ventilatie
  • Aan de westkant de afvoer van de CV ketel
Schaduw
Ik denk alleen een beetje van de schoorsteen, maar via Sunnydesign lijkt het erop dat het niet al te veel invloed heeft (ca. 4%).
Jaarverbruik
ca. 2000kWh, ongeveer 1200kWh piek en 800kWh dal. Een EV of warmtepomp staan voorlopig (<5jr) niet op de planning.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Een 3-fase 25A aansluiting. Huidige meterkast is 1,5 jaar geleden vervangen, er zijn nog wat loze groepen over en er ligt een 19mm loze mantelbuis naar zolder.
Budget en doel
Ik wil in ieder geval mijn eigen verbruik plus nog een beetje kunnen opwekken. Er is budget om het hele dak vol te leggen, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wil.

Kort gezegd heb ik denk ik twee opties:

1. Voornamelijk voor eigen gebruik neerleggen, dus 5 panelen aan de oostkant en 5 panelen aan de westkant, hiermee heb ik al wat over, maar het is wel een nette manier om het dak vol te leggen.
2. Dak vol leggen, 5 of 6 panelen aan de oostkant en 10 panelen aan de westkant. Voor 10 panelen aan de westkant gekozen omdat het netter uitkomt en omdat ik verwacht dat, wanneer het salderen straks wordt afgebouwd, de opgewekte energie meer direct kan worden gebruikt aan het einde vd dag (voor oa. koken).
Wie gaat het project uitvoeren
Het idee is om het zelf te doen, dat scheelt toch weer zo'n twee jaar terugverdientijd. Voor de eventuele aanpassingen aan de elektrische installatie heb ik een elektricien in mijn kenniskring.
Bijhouden van data
Ik ben niet van plan zelf grafieken te maken, maar het minimale moet toch wel het bijhouden van de opgewekte energie zijn. Liefst buiten de cloud, maar aanschafprijs en voornamelijk kwaliteit van de omvormer vind ik belangrijker. Ik vind het wel prettig om een beetje in de gaten te kunnen houden of het systeem goed werkt.
Reeds verkregen offertes
Heb ik nog niet binnen. Zelf al wel de twee configuraties hierboven uitgezocht en kom dan op de volgende opties:

5 panelen Oost - 5 panelen West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InJGCu8TWRX3n9aUTz3Y_vnkFyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VONkTgoESn2vcUZMIEtJsL2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg6wLoxwCMCUvPsKiD3rn19DHJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7l3bxDsrHa3DorWpM9lzV9o.png?f=fotoalbum_large
Met deze prijs kom ik op 0,59 €/Wp

6 panelen Oost - 10 panelen West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97JMU9C9R2OPRUtzqsFqy3FTWfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxtJtu2Olkspd4mI47298xRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48s9xPJSXqezrStJn7ebbTco3xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOnTUji5bf67Ykij3yNBHkt5.png?f=fotoalbum_large
Met deze prijs kom ik op 0,55 €/Wp

Mis ik nog wat in deze bestellijsten?
Regio
Noord Holland.

Zelf ben ik nog niet zeker of de uitvoering 6 Oost en 10 West goed gaan ivm de startspanning van de omvormer. Deze is 120V en de panelen leveren (volgens mij) minimaal 34,2V*6=205,4V. Zou goed moeten gaan. Toch?

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Appelpie3000 op 16-05-2023 18:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lekker volleggen en voor een SMA omvormer kiezen.
Dan kan je buiten de cloud loggen met webconnect enof modbus tcp/ip
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Dan heb je meteen schaduwmanagement.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Zie ook AUijtdehaag in "Zonnepanelen Coolblue en Zonneplan"
Met een linkje naar sunnydesignweb

De kookgroep zit over 2 aardlekschakelaars (en fasen), mag dat @Septillion ?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2021 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@AUijtdehaag Als de aardlek er niet uit gaat betekend dit zowaar dat het een plaat is met netjes gescheiden N en niet alsnog intern gekoppeld. Ongebruikelijk maar prima, mag volgens mij ook gewoon. Heb je alleen wel maar 2 fases beschikbaar bij de kookplaat terwijl er 5 aders liggen waar je bij een 3-fase automaat dan de 3e fase cadeau krijgt. En dus even opletten als je gaat vervangen dat de volgende plaat ook netjes met gescheiden N aangesloten wordt.

En als je voor max 16A 1-fase PV gaat kan dat mooi rechts onder in de kast als alamat :)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is het geen probleem dan als er 1 aardlek springt, dan staat er nog steeds spanning in de kookplaat.
@Septillion

Sorry voor de offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
offtopic:
@AUijtdehaag Nee, dan werkt gewoon een deel niet. Of als die het brein voedde, alles niet. Er zijn ook gekoppelde automaten waarbij ze elkaar ook niet meenemen in geval van trippen. Gaat erom dat ze door een eindgebruiker in één handeling uit te schakelen zijn. Vind samen trippen ook wel iets mooier maar het is dus niet ongebruikelijk bij een fornuisgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
AUijtdehaag schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:21:
Lekker volleggen en voor een SMA omvormer kiezen.
Dan kan je buiten de cloud loggen met webconnect enof modbus tcp/ip
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Dan heb je meteen schaduwmanagement.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Zie ook AUijtdehaag in "Zonnepanelen Coolblue en Zonneplan"
Met een linkje naar sunnydesignweb

De kookgroep zit over 2 aardlekschakelaars (en fasen), mag dat @Septillion ?
Het prijsverschil tussen een Goodwe en SMA is zo'n €300,-. Is dat te verantwoorden met de (naar mijn idee) beperkte shaduw die ik heb? (investering/opbrengstgewijs) Ook Goodwe heeft iets van een schaduw MPPT, al lijkt dat volgens de berichten iets minder te werken dan die van Goodwe.

Om eea een beetje beter te bekijken en snappen in sunnydesigner een omvormer van 3,6kW geselecteerd (of eigenlijk heeft Sunnydesign dat gedaan). Ik heb nu een Energy usability factor van 99,8%. Het lijkt erop dat dit goed gaat. Er wordt volgens mij een heel klein beetje afgetopt. Mee eens? Of is het toch verstandiger voor een 4 of 5 kW omvormer te kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2eF6_IM0Ud-vOGf8scPmwRu0sQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xluGg6gR2FJvRBNrss0KyjZd.png?f=fotoalbum_large

Met die 3,6kW omvormer zou ik dan een 16A Aardlekautomaat kunnen plaatsen, maar indien ik kies voor een 4 of 5 kW omvormer, zou dat dan een 20A moeten worden?

Dan nog een vraag qua kabeldikte, volgens deze post (https://gathering.tweaker...message/68616652#68616652) is 4mm2 van de meterkast naar de omvormer op zolder ruim voldoende. Alleen Sunnydesigner geeft 5,5mm2 aan. Kan iemand dat verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWcUdDTCjiEeMTQdt1h33_8S2S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYrlIKWwMfwGvSb1xKU4SX4Q.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
De kookplaat is 7500W, dus om daar volledig gebruik van te kunnen maken moesten er wel twee fasen gebruikt worden. Drie fasen had misschien ook wel gekund, alleen dan had de kookplaat waarschijnlijk omgebouwd moeten worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goodwe of SMA is helemaal je eigen keuze.

Je had het over geen cloud oplossing, dan kom je uit bij SMA.
Of je moet hier trek in hebben: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Telt voor jou de prijs zwaarder dan neem je goodwe.
Beide kunnen met schaduw overweg.

Ik kies voor SMA vanwege de uitlezing en volledig naar eigen hand te zetten via webinterface en configuratie
Webconnect en modbus tcp/ip werken zonder cloud en direkt.

3.6 is prima, je topt dan 0,2% af op jaarbasis.

offtopic:
Je kan een 7,4 kW kookplaat ook op 2 fase aansluiten en op een 3-fase aardlekautomaat.
Hier ook gedaan.
Valt die in 1x uit mocht er wat mis zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7viEUbGr9IgODB34iUzVCaHXX5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLthewo1ZY4nihvXmQRbn71n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 20:35
Passen er niet nog wat meer panelen naast het dakraam links en rechts? Dus dat je van 6 naar 8 kan?

Mocht je niet perse volledig zwarte panelen willen dan zijn deze net wat goedkoper: https://www.solar-bouwmar...20-380-mr-380wp-perc.html

Verder zou ik, zeker als je het zelf legt tegen lage kosten, meteen alles vol leggen. Als ik even snel reken krijg je van 10 naar 16 een kleine 2000kWh extra opbrengst voor 1000 euro extra. Met de huidige terugleververgoedingen van 20ct of zelfs meer heb je dat dus binnen 3 jaar terug.

Daarnaast kan het zomaar zijn dat je zelf een mooie warmtepomp wil gaan installeren als je eenmaal de smaak van verduurzamen te pakken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
+1 voor beide helften volleggen. PV is echt verslavend, dus je kan het maar beter gelijk goed doen als je toch bezig bent. Zeker als je het zelf doet kun je een mooi voordelige installatie plaatsen. Zolang we nog kunnen salderen is overschot niet verkeerd. Plaats je een lucht-lucht warmtepomp en kun je flink besparen op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
Heronimo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:06:
Passen er niet nog wat meer panelen naast het dakraam links en rechts? Dus dat je van 6 naar 8 kan?

Mocht je niet perse volledig zwarte panelen willen dan zijn deze net wat goedkoper: https://www.solar-bouwmar...20-380-mr-380wp-perc.html

Verder zou ik, zeker als je het zelf legt tegen lage kosten, meteen alles vol leggen. Als ik even snel reken krijg je van 10 naar 16 een kleine 2000kWh extra opbrengst voor 1000 euro extra. Met de huidige terugleververgoedingen van 20ct of zelfs meer heb je dat dus binnen 3 jaar terug.
Ja, dat zou eventueel ook kunnen. Al vind ik het persoonlijk wel netjes om gewoon één strak dakvlak te hebben. En qua verbruik heb ik het toch (nog) niet nodig.

Ik heb zelf ook even gerekend aan de kosten van de verschillende opties en de bijbehorende terugverdientijd.

Rekening houdend met een contract van eneco met €0,40€/kWh leveringskosten en 0,22 €/kWh terugleveringskosten (na saldering) en de afbouw van de salderingsregeling kom ik uit voor alle opties uit op een terugverdientijd van 28 maanden (met een SMA omvormer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzAjRjXfRHp8hIKx6Qpc2A-PMh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56nCje7iQA3tkW7ntW4KFeVW.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel alleen een beetje over de resulaten van sunny design wbt opwekken. Voor 6 oost en 10 west komt sunny met een jaarlijks opgewekt hoeveel kWh van 5100kWh. Als ik het zelf uitreken met de formule in het PV topic kom ik op zo'n 4100kWh. Maar zelfs dan ligt de terugverdientijd op zo'n 34 maanden.

Alleen een beetje jammer dat je geen contract van 3 jaar bij eneco kan afsluiten, dat geeft nog een beetje onzekerheid over de terugverdientijd :)
Daarnaast kan het zomaar zijn dat je zelf een mooie warmtepomp wil gaan installeren als je eenmaal de smaak van verduurzamen te pakken krijgt.
"Helaas" hangt er een nagenoeg nieuwe CV ketel, dus die zal niet heel snel vervangen gaan worden voor een WP. Maar misschien, als de gasprijzen zo blijven, kan het nog wel eens interessant worden om daar toch naar te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 20:35
Appelpie3000 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Ja, dat zou eventueel ook kunnen. Al vind ik het persoonlijk wel netjes om gewoon één strak dakvlak te hebben. En qua verbruik heb ik het toch (nog) niet nodig.

Ik heb zelf ook even gerekend aan de kosten van de verschillende opties en de bijbehorende terugverdientijd.

Rekening houdend met een contract van eneco met €0,40€/kWh leveringskosten en 0,22 €/kWh terugleveringskosten (na saldering) en de afbouw van de salderingsregeling kom ik uit voor alle opties uit op een terugverdientijd van 28 maanden (met een SMA omvormer).

[Afbeelding]

Ik twijfel alleen een beetje over de resulaten van sunny design wbt opwekken. Voor 6 oost en 10 west komt sunny met een jaarlijks opgewekt hoeveel kWh van 5100kWh. Als ik het zelf uitreken met de formule in het PV topic kom ik op zo'n 4100kWh. Maar zelfs dan ligt de terugverdientijd op zo'n 34 maanden.

Alleen een beetje jammer dat je geen contract van 3 jaar bij eneco kan afsluiten, dat geeft nog een beetje onzekerheid over de terugverdientijd :)

[...]

"Helaas" hangt er een nagenoeg nieuwe CV ketel, dus die zal niet heel snel vervangen gaan worden voor een WP. Maar misschien, als de gasprijzen zo blijven, kan het nog wel eens interessant worden om daar toch naar te gaan kijken.
Ik zou je niet te veel laten leiden door de nieuwe ketel, dat is nu eenmaal al een 'sunk cost'.

Wat ook aantrekkelijk kan zijn is om een split airco te laten installeren. Daarmee kan je dan en een groot deel van je gasverbruik reduceren met verwarmen en koelen in de zomer. Zie ook: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Of bijvoorbeeld zelf een Panasonic monoblock van 5kW installeren (als je toch de smaak van zelf klussen te pakken hebt).

Welke omvormer ga je van uit bij de 3 opties? Ik zou je niet te druk maken om een klein beetje aftoppen. Met afbouw van de salderingsregeling is de energie die je aftopt het minste waard (want dan zit je opwek hoogstwaarschijnlijk boven je verbruik).

Je zou ook nog even kunnen kijken of het gebruik van 2 meter panelen nog wat scheelt (met name qua kosten van installatiematerialen): https://www.solar-bouwmar...rc-zilver-frame-opop.html

Verder is dit wel een mooie prijsvergelijker voor panelen: https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 29-10-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
Optie 1 de SMA 3.0 SB
Optie 2 de SMA 3.6 SB
Optie 3 de SMA 4.0 SB

Al heb ik die keuze nog niet gemaakt, misschien dat er ook wel een Goodwe omvormer komt te hangen. Scheelt in het geval van optie 2 toch weer zo'n €300,-

Wat betreft die lange panelen, interessante tip! Alleen kan ik ze vrij lastig kwijt (Sunny wil ze zelfs helemaal niet intekenen). Het prijsverschil in €/WP is €0,01, uiteindelijk is dus voor mij niet zo interessant. Maar bedankt voor het meedenken _/-\o_

Zojuist ook de offerte van Zonneplan binnengehad, 6 panelen voor €2889,- ex, dus €1,30 per Wp (DMEC DM375M6-60HBB panelen). Helemaal vol leggen was volgens de verkoopster geen goed idee. Nouja, dat gaat m dus niet worden :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelpie3000
Toch nog even laten zien wat het is geworden. 16x URE355 panelen met een SMA SB 3.6 omvormer.

Leerpuntje van mezelf. Dit soort klussen voortaan toch maar in de zomer uitvoeren. De korte dagen en een vochtig dak maakt het werk er niet makkelijker op O-)

En laat die zon nu maar schijnen :)

[ Voor 57% gewijzigd door Appelpie3000 op 16-05-2023 18:28 ]

Pagina: 1