Woning verduurzamen maar waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noideagreen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
Hi allen,

Ik heb een grote woning uit de begin jaren 70 gekocht, deze woning heeft momenteel een C-label, maar ik wil deze graag naar een A-label krijgen en vooral het gasverbruik verminderen.

Ik heb mij de laatste tijd proberen zoveel mogelijk in te lezen, maar ik wil niet alles in 1 keer doen (past qua budget niet denk ik), maar wil wel de belangrijkste onderdelen nu gelijk oppakken. Het is echter voor mij niet duidelijk wat het belangrijkste is qua isoleren etc.

Het gaat om een vloeroppervlakte van 316m2.

Gevels:
- +- 75% is niet geisoleerd (waarde 0,43 Rc)
- 25% van de gevels is geisoleerd met een waarde van 2 Rc

Daken
- Isolatiewaarde van 2 Rc

Vloer
- Gedeelte van 100m2 met kruipruimte heeft 1,3 Rc
- Gedeelte van 130m2 zonder kruipruimte heeft 0,17 Rc

Ramen
- Alle ramen een Uw waarde van 2,3 tot 2,9 op 1 na, daar zit nog enkelglas in.

Buitendeuren (8 stuks)
- Waardes van 3,4 Ud

Ketel is uit 2007 (HR-107)

Er is mechanische ventilatie aanwezig (maar volgens mij niet Co2 gestuurd en ook niet met een WTW systeem)

De volgende onderdelen willen we sowieso gaan oppakken.
- Vloer verwarming op de begane grond. Ook in het gedeelte dat nog niet is geisoleerd --> Dit zal wel eerst gedaan moeten worden (maar zonder kruipruimte weet ik niet hoe dat precies zal moeten, tips zijn welkom!).
- Daarnaast willen we zonnepanelen plaatsen, gezien de grootte van het dak willen we er veel neerleggen.

Wat is het beste om als eerst op te gaan pakken?
De waardes zeggen mij namelijk niet zoveel. Is een stap van 0,43 naar 2 bijvoorbeeld beter dan van 2 naar 4,5?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Ik raad mensen altijd om zich te verdiepen in de materie. Dit e-book en deze website kan je daar uitstekend bij helpen: https://www.parisproofplan.nl/
Daarnaast zou ik zou eens iemand langs laten komen met wat meer bouwkundige visie die een plan voor je huis kan maken en je wat tips kan geven waar te beginnen en hoe dit uit te vragen bij aannemers.

Wat betreft RC waarden: https://epcplatform.nl/ve...-van-rc-waarden-rendabel/
De stap van 0.43 naar 2 zal veel meer opleveren dan van 2 naar 4.5.

Binnenkort is ook de https://duurzamehuizenroute.nl/. Hier kun je je inschrijven bij huizen die lijken op die van jou en ook een verduurzamingsslag hebben gemaakt. Levert je een beetje inzicht op in de maatregelen die mensen hebben genomen en waar ze tegenaan zijn gelopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Vantage92 op 25-10-2021 15:55 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

isoleren isoleren isoleren.

Denk ook aan je "stookruimte" Bij ons gaat 80% van de energie in de begane grond, boven stoken we weinig. Maar uiteraard trekt de warmte van beneden ook naar boven weg.

- Tocht voorkomen, aansluitingen van deuren en ramen nalopen.

- Glas vervangen, je hebt 1e generatie dubbelglas. Dat kan veel beter. Denk aan HR++ maar overweeg sterk om over te stappen naar triple. Voor de glasprijs hoef je het niet te laten.

- Spouwmuur isoleren, kan meestal met vanalles worden volgeblazen tegen relatief lage prijzen.
- Dak opnieuw isoleren R van 2 is erg weinig hiervoor.

- vloer eruit en tempex eronder.

Verder uiteraard: oplossen van koudebruggen in je constructie, slechte kozijnen, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-10-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-07 15:21

Flo

Check ook of jouw gemeente een (gratis) energie-coach of verduurzamingscoach aanbiedt. Met een beetje geluk is zo iemand bekend met vergelijkbare woningen waar eventueel al wat aan is gebeurd. Zo'n coach weet vaak ook goed waar je wel/geen subsidie voor krijgt en onder welke voorwaarden, scheelt ook weer wat uitzoekwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Had je dit niet beter kunnen uitzoeken voordat je de woning kocht? Misschien geen leuke opmerking, maar het komt wat ondoordacht over om een jaren 70 woning van 317m2 te kopen zonder middelen om het naar 2021 te upgraden.

Anyway persoonlijk zou ik het gelijk goed aanpakken, mocht je daarvoor geen financiële middelen hebben kun je mogelijk een ("groene") lening afsluiten met lage rente en goede voorwaarden.
Stel je hebt nu 250-300 euro gas en electra kosten kun je dat beter grotendeels kwijt zijn aan rente + aflosssing icm 50-100 euro energiekosten of nog lager.
Even doorrekenen dus .

My 2 ct ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

@Sport_Life Niet iedereen leeft in een verduurzamingsbubbel hé? Zat mensen die leven in een veel slechter geïsoleerde woning. Wat is er mis met stuk voor stuk aanpakken? Een aanzienlijk deel van Nederland presteert veel slechter dan C, het grootste gedeelte is C.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noideagreen
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Zal de websites zeker bekijken en het boek wellicht ook op korte termijn aanschaffen.

Die energiecoach is ook een goed idee inderdaad! Bedankt voor de tip.

@Sport_Life Je schrijft het inderdaad goed, het komt misschien ondoordacht over. Maar het energielabel was niet onze eerste prioriteit bij het zoeken van deze woning. De locatie en de grote, maar vooral de opzet van de woning (mogelijkheden voor mantelzorg) was onze prioriteit. Nu willen we de komende tijd gaan verbouwen en pakken we alvast het begin van het verduurzamen mee.

Een groene lening is zeker een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
silverball schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:36:
@Sport_Life Niet iedereen leeft in een verduurzamingsbubbel hé? Zat mensen die leven in een veel slechter geïsoleerde woning. Wat is er mis met stuk voor stuk aanpakken? Een aanzienlijk deel van Nederland presteert veel slechter dan C, het grootste gedeelte is C.
@Sport_Life heeft deels wel een punt. Genoeg mensen die in een uiterst onzuinig huis wonen en roeptoeteren dat de energierekening te hoog wordt, maar ook geen geld hebben voor onderhoud. Dan heb je toch echt te duur gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2021 17:20 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

CurlyMo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

@Sport_Life heeft deels wel een punt. Genoeg mensen die in een uiterst onzuinig huis wonen en roeptoeteren dat de energierekening te hoog wordt, maar ook geen geld hebben voor onderhoud. Dan heb je toch echt te duur gekocht.
Maar 't is een C woning hè, dus hartstikke gemiddeld. Als hij een label G woonboerderij uit < 1960 heeft gekocht dan had @Sport_Life wel een punt ja.

Maar heel Nederland staat langzamerhand voor dezelfde opgave, vaak met helemaal geen budget dus @noideagreen zijn aanwinst (gefeliciteerd!) ondoordacht noemen vind ik wat ver gaan. Hou er rekening mee dat er buiten Tweakers ook een ware wooncrisis plaats vind, dus een woning laten gaan om wat isolatie gaat waarschijnlijk niemand doen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maar wat is het jaarverbruik van de vorige eigenaar? Meestal neemt de energieboer het historisch verbruik mee in het bepalen van de voorschotnota.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noideagreen
De vorige bewoner heeft zelf aangegeven 2357m3 gas te verbruiken in 2020-2021 en 2019-2020 verbruikte ze 2266m3
Qua kwh verbruikte ze ongeveer 5000 kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

noideagreen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:05:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Zal de websites zeker bekijken en het boek wellicht ook op korte termijn aanschaffen.

Die energiecoach is ook een goed idee inderdaad! Bedankt voor de tip.

@Sport_Life Je schrijft het inderdaad goed, het komt misschien ondoordacht over. Maar het energielabel was niet onze eerste prioriteit bij het zoeken van deze woning. De locatie en de grote, maar vooral de opzet van de woning (mogelijkheden voor mantelzorg) was onze prioriteit. Nu willen we de komende tijd gaan verbouwen en pakken we alvast het begin van het verduurzamen mee.

Een groene lening is zeker een mogelijkheid.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je voor jezelf de rekensom zou moeten maken. Je kunt vrij goedkoop geld lenen , zeker wanneer het een duurzame lening is. Een goedkope (hypothecaire!) lening in combinatie met subsidie op HR+++ glas, warmtepomp, isolatie, zonnepanelen etc maakt het erg interessant om wellicht meerdere dingen gelijk goed aan te pakken ipv jarenlang aanmodderen.

Wat de beste manier is om je woning duurzaam te maken hebben anderen veel meer kennis van, maar volgens mij hangt veel ook met elkaar samen (isoleren > LTV verwarming > warmtepomp > pv panelen).

Ik ben toevallig ook de mogelijkheden aan het bekijken om een (nog te kopen) woning/villa met label B (jaarverbruik gelijk aan jou) te laten verduurzamen, voor de maandelijkse energierekening van 250 euro kan ik een behoorlijke lening afsluiten (30 jaar aflossen) om eea naar een acceptabel niveau te krijgen.
Overigens is het bij mij puur een financiële kwestie.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 25-10-2021 18:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noideagreen
@Sport_Life - Je triggert me wel. Ik gok ook dat het met een duurzaamheidslening ook financieel geen probleem is.
Ik ga de komende weken een aantal offertes aanvragen, om een idee te krijgen van de kosten.
Een afspraak maken met een energiecoach. En vooral heel veel lezen.

Het is toch een hoop gedoe en ik vermoed dat veel mensen op een gegeven moment er ook geen zin meer in hebben... Luiheid denk ik :)

Het comfort voor mijn familie en gezin, maar ook de maandelijkse lagere lasten spreken mij wel aan! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-07 13:02
De volgorde die wij met ons huis (bj 1972) hebben gevolgd was in het begin niet gepland, wij zijn pas later over "dat soort dingen" gaan nadenken. En ja iets met voortschrijdend inzicht.
Mijn advies zou dus inderdaad zijn om een goed plan te maken. Het is beter om er iets langer over te doen dan het twee keer te moeten doen.
Ik denk dat je het nut van een wtw-installatie niet moet onderschatten. Ook ben ik van mening dat je je geld niet moet uitgeven aan zgn slimme oplossingen. Je bespaart met isolatie niet met domotica.
En kies je aannemer/installateur zorgvuldig, er zijn er veel die nog in het verleden leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 15:34
Hoeveel tijd heb je nog voor de overdracht? Kun je het huis al in (met aannemers)? Vergis je niet in hoeveel tijd het kost om 2-3 offertes op te vragen in deze markt.

Akkoord met @Vantage92: het Paris Proof Plan van Lars Boelen is een geweldige tool, echt zijn geld waard.

Ik zou ook overwegen om de lening binnen je hypotheek te regelen: grote kans dat de rente dan nog net wat lager is dan bij de Energiebespaarlening van het Warmtefonds/SVN.

Gezien de hoeveelheid energie die je verbruikt (gas en electra) heb je inderdaad nog heel wat financiële ruimte om een flinke lening aan te gaan die je energiekosten met een vergelijkbaar bedrag per maand verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noideagreen
@marvel27 De overdracht heeft vorige week plaatsgevonden. We konden beperkt het huis in en hierdoor ook de situatie een beetje onderschat. Ik ben nog in de lerende fase en het "probleem" is ook dat ik mijn vrouw ook niet echt warm krijg voor dit project.
Ze heeft moeite met idee en geloven dat het investeren in isolatie echt werkt, dus daar ligt ook nog wel een mooie taak.

Ik heb al meerdere offertes opgevraagd en in contact met meerdere bedrijven. Ook gisteren gesproken met de energiecoach, dus daar binnenkort mee om de tafel. Ik heb in principe niet super veel haast, want de komende maanden zal er nog super veel verbouwd worden, dus een paar maanden er aan plakken vind ik ook niet zo erg :)

Ik ga het boek zeker aanschaffen en komend weekend in starten.

@Lange Herman In onze vorige woning (Nieuwbouw) hebben wij ook een WTW systeem gehad en dat zorgde voor een heerlijk binnen kimaat. Ik denk ook doordat deze woning onze eerste woning was, waar we neutraal waren in kwh en 400m3 gas verbruikte, we ons te weinig verdiept hebben in verduurzaming, zeker mijn vrouw. Dus wij hebben de komende maanden nog veel werk aan de winkel!

Laatste vraag:
- Kan je beter je kozijnen beneden vervangen tot triple glas of boven? (uiteraard afhankelijk van de m2, maar laten we uitgaan van dezelfde grootte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 15:34
Als je prioriteiten moet stellen qua glas kun je best eerst je enkel glas aanpakken, en daarna je glas in de verwarmde ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eigenlijk kun je bijna elk kozijn vervangen voor trippel glas mits er genoeg ruimte is, dus kiezen voor de makkelijkste. Het glas moet er in kunnen en je moet de glaslatten kwijt kunnen. (mits je de oude ramen gebruikt)

Met je oude woning als referentie moet je je vrouw toch zo mee krijgen? Hier een woning met klimaatbeheersing en een wtw en dat zorgt voor een zeer aangenaam binnenklimaat. Vooral nu het weer wat kouder word merk je dat.

Isoleren werkt, maar je moet niet vergeten dat je des te meer moet ventileren..

[ Voor 12% gewijzigd door -SimJoc- op 27-10-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:35
Natuurlijk wel, als je gaat isoleren ook de ventilatie goed aanpakken. Ik zou alvorens te isoleren de ventilatie /warmteterugwinning installatie op het peil brengen dat ik na isolatie zou willen bereiken.

Dan voorkom je volgens mij zomaar een hoop vocht problemen in koudebruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27

Wuursj

want worst is al bezet

Wat betreft isolatie kan Ubakus je aardig helpen.
Je kunt daarin de huidige situatie nabootsen en kijken wat een extra laag van een en ander doet. Als je dan de kosten per m2 weet, berekend hij meteen de financiele terugverdientijd voor je uit:

(links oud, rechts nieuw met extra laag pir als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bn1Kv9H.png

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 27-10-2021 22:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Dit is een enorm project, dus pak het gefaseerd aan en maak een goede planning.
Begin niet halsoverkop maar zorg dat je eerst op de hoogte bent van de consequenties van keuzes die je nu maakt. Dakisolatie bijvoorbeeld kun je altijd doen, maar bij glas vervangen moet je al nadenken of je uiteindelijk naar gewone mechanische ventilatie wilt met roosters in de ramen, of naar een WTW zonder roosters (en het verder luchtdicht maken van de woning)
Hou vooral de comfortverbetering als einddoel in het oog om gemotiveerd te blijven en minder de economische kant van het verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noideagreen
Hi allen,

Kleine update (mochten jullie geïnteresseerd zijn).

De laatste paar weken druk bezig geweest met het slopen van vloeren, opgevulde/dichtgemaakte zwembaden en dichtgemaakte zitkuil.

De aannemer is vandaag geweest en het lijkt erop dat er toch vloerisolatie aanwezig is, in het gedeelte waar wij eerst dachten van niet.
Hoeveel isolatie dat is en of er aanvullende maatregelen nodig zijn, moeten we nog onderzoeken.

Na het uitbreken van vaste kasten hebben wij veel zichtbare leidingen ontdekt en besloten om op de eerste verdieping een droogbouw vloerverwarmingssysteem aan te gaan leggen. Dit komt dus deels door de zichtbare leidingen (die weliswaar verlegd kunnen worden) en de oude radiatoren die vervangen moeten worden. Dit systeem is uiteraard een stuk duurder.

Gelukkig hebben we met de aannemer kunnen afspreken dat wij veel zelf kunnen doen en dat hij ons daar in begeleid. Ook lenen ze de juiste gereedschappen mee om dit te kunnen doen. Dit wordt allemaal in mindering gebracht op de kosten. Tevens besloten om onze schoorsteen / openhaard te laten staan (die zat verborgen in de zitkuil) en dit scheelt een hoop kosten. Wel jammer van de verloren ruimte in de woonkamer. Maar deze is eigenlijk ook wel groot genoeg.

Een deel van de isolatie op de zoldervloer is in slechte staat (en ook van lage waarde). Dus het plan is om deze nadat de belangrijkste aanpassingen zijn gedaan, zelf te gaan vervangen. Maar dan voor schuine dakisolatie te gaan. De aannemer zal dit in het begin en eind wel begeleiden. Gezien we het zolder gedeelte alleen zullen gebruiken voor opslag (is te laag voor een echte kamer), kunnen we waarschijnlijk wel gaan voor een hoge isolatie waarde. Het technische gedeelte wordt dus bepaald/ondersteund door de aannemer.

Enkele ramen zullen wij op korte termijn gaan vervangen.
@ASW1 - Is het inderdaad mogelijk om een ventilatiesysteem te installeren zonder roosters?
Zelf heb ik geen probleem met roosters, maar mijn vrouw vind deze heel vervelend. En al geeft ze niet graag geld uit, kan ik haar voor zo'n systeem wel paaien.... Ik heb al gekeken naar WTW websites. Maar kan nog niet echt goed de vereisten en kosten vinden. Heeft iemand een goede website daarvoor?

Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door noideagreen op 08-11-2021 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
noideagreen schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:58:

@ASW1 - Is het inderdaad mogelijk om een ventilatiesysteem te installeren zonder roosters?
Ja, met een (centrale) WTW.
Dan heb je één in-en uitblaaspunt in de woning naar buiten toe, en iedere ruimte krijgt vanaf daar eigen inblaaspunt(-en) en afzuiging. Alle ventilatielucht wordt dan door de centrale warmtewisselaar gehaald wat een hoop energie bespaart.
Dit vereist een dubbel uitgevoerd kanaalsysteem vanaf de WTW naar alle ruimtes, en is bouwtechnisch gezien een ingrijpende keuze die je vroeg in het proces moet maken. Het is veel werk om aan te leggen, maar goed om over na te denken bij een ingrijpende renovatie want je krijgt het er later nooit meer in zonder de boel compleet opnieuw te gaan verbouwen. Consequentie is ook dat je de woning vrijwel luchtdicht zult moeten maken, anders werkt het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 08-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noideagreen
Bedankt voor je reactie!
Gezien we nu met de renovatie bezig zijn. Zou dan nu een goed moment zijn om zo'n systeem aan te leggen.
Momenteel zijn in alle ruimtes wel mechanische ventilatie punten. Dat is, neem ik aan, afvoer van lucht?
Dan zouden er daarnaast nog aanvoer punten moeten worden aangelegd?

Mijn woning is uiteraard nog lang niet (vrijwel) luchtdicht, maar dat is uiteraard wel de bedoeling om dat ooit te bereiken.

Dan is het toch handig om dit nu al aan te leggen? Of in ieder geval te onderzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Lastig om te zeggen. Het is duur in aanleg. Stel je gaat nieuwe plafonds maken in de hele woning met afzuigkanalen naar iedere ruimte, dan kun je het met niet heel veel extra werk dubbel uitvoeren met aan- en afvoer, al is een WTW unit zelf ook niet goedkoop en kost ruimte.
Het is ook hoever je vooruit wilt kijken, men zegt nu dat een WTW bij renovatie kostentechnisch vaak gewoon niet uitkan, maar de ervaring historisch gezien is dat elke keuze in het verleden om isolatie te laten liggen omdat het financieel niet uit zou kunnen achteraf verkeerd was. Met een ingrijpende verbouwing ben je zo 30 jaar verder voor je bij de volgende ronde bent, en in de tussentijd zijn vaak de doelpalen verzet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou een droogbouw vloerverwarming op de eerste verdieping laten en dit vervangen door een paar airco's die ook kunnen verwarmen. Zo kun je verwarmen en koelen. En dat koelen ga je nodig hebben in de zomer wanneer je huis beter geisoleerd gaat worden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1