Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HP Omen 30L: geluidsniveau met AMD CPU oké...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tup61
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-10 18:34
(EDIT Dit topic staat in het verkeerde subforum. Ik wilde het 'verplaatsen' naar het juiste subforum maar dan krijg ik een foutmelding (dubbele post). Kan een mod dit even regelen?)

Een tijdje geleden plaatste ik een post voor een nieuwe PC voor trage sims. Mijn budget heeft echter een boost gekregen en ik onderzoek nu een meer high end optie. Echter, omdat losse (en gewenste) hardware vaak moeilijk te krijgen is (helemaal bij één supplier) zit ik eraan te denken de Omen 30L GT13-1633nd te kopen.

Maar... ik lees heel veel over de herrie die Omen 30L's maken... Nu lijkt dit vooral een probleem te zijn met (high end) Intel CPU's en ik vroeg me af of dit specifieke systeem, met een Ryzen 9 5900X en een RTX 3080, óók het geluid van een jet engine heeft... Ryzens schijnen toch wat minder heet te worden dan Intel CPU's.

Zijn er hier lui dit dit specifieke systeem hebben en bijvoorbeeld MSFS spelen? Op internet vind ik vooral filmpjes van lui met een Intel 30L systeem. In MSFS is de herrie van een jet engine misschien niet zo'n probleem 8) maar mijn huisgenoten zijn het daar misschien niet mee eens. ;) En tja, ik zit er zelf ook niet echt op te wachten om de hele tijd het geluid van een elektrisch kacheltje op standje 10 naast me te hebben.

Nu ik het toch over kacheltjes heb... hitte schijnt ook een probleem te zijn met de Omen 30L (vandaar ook de herrie, natuurlijk) maar ook in dat geval vraag ik me af of een Ryzen 9 5900X het niet beter (koeler) zal doen dan een Intel CPU?

(En btw, als hitte zo'n probleem is... helpt het dan niet om simpelweg de zijkant te verwijderen en de kast open te laten? Of zeg ik nu iets heel doms? :+ )

[ Voor 192% gewijzigd door tup61 op 25-10-2021 15:26 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:49
tup61 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:12:
(En btw, als hitte zo'n probleem is... helpt het dan niet om simpelweg de zijkant te verwijderen en de kast open te laten? Of zeg ik nu iets heel doms? :+ )
De kast helpt stof bij je componenten vandaan te houden, en ook om kinderhandjes, kattenstaarten, hondenpoten, en wat er zoal nog meer aan levende wezens door je huis scharrelt er niet mee in aanraking te laten komen

• tup61
martyw schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:20:
[...]

De kast helpt stof bij je componenten vandaan te houden, en ook om kinderhandjes, kattenstaarten, hondenpoten, en wat er zoal nog meer aan levende wezens door je huis scharrelt er niet mee in aanraking te laten komen
Kinderhandjes, kattenstaarten, hondenpoten zal ik geen last van hebben, stof wel. ;) Ik zie in filmpjes wel eens lui die helemaal geen kast gebruiken en gewoon een 'los' mobo hebben liggen... maar dat is misschien meer iets voor een test-situatie en niet voor regulier gebruik. Desalniettemin lijkt het me geen groot probleem om in geval van oververhitting de kast even open te gooien? Alhoewel je de loeiende fans dan natuurlijk nog 'beter' hoort... ;) Maar enfin, goed werkende ventilatie is natuurlijk altijd beter. Dus ben ik benieuwd of er hier eigenaars zijn van genoemde setup.

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Intel en AMD kunnen allebei heel heet worden. Hoeveel stroom je door een processor wilt jagen kan je zelf instellen in de BIOS. Bij intel ligt het maximum doorgaans hoger, maar uiteindelijk kan je dit bijstellen. Dat is de makkelijkste manier om je koeler stil te krijgen als vervangen geen optie is (waarschijnlijk zit er zo'n apart moederbord in waarop je geen eigen standaardkoelers kan vastmaken). Je offert hierdoor wel wat prestatie op, maar in de praktijk zul je met een kleine vermindering dat niet merken.

• Dragonator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 19:14
Ik heb een Omen 30L teruggestuurd, omdat het geluid niet te doen was. Wel een i9, dus geen antwoord op je vraag, maar als het geluid met een Ryzen de helft was van wat ik had, dan zou ik deze alsnog terug sturen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:40
Dan doe je er toch een andere behuizing omheen! De Omen 30L bestaat uit onderdelen met normale ATX specificaties. Alleen de bevestiging van de cpu koeler wijkt af want de afstand tussen de gaten is hetzelfde als Intel s115x/1200 (al zijn de meeste koelers geschikt voor zowel AM4 als s115x).

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 26-10-2021 18:04 ]

• tup61
Dragonator schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:13:
Ik heb een Omen 30L teruggestuurd, omdat het geluid niet te doen was. Wel een i9, dus geen antwoord op je vraag, maar als het geluid met een Ryzen de helft was van wat ik had, dan zou ik deze alsnog terug sturen.
Hm... tsja... dat klinkt niet goed (pun not intended ;) ).
Uszka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:01:
Dan doe je er toch een andere behuizing omheen! De Omen 30L bestaat uit onderdelen met normale ATX specificaties. Alleen de bevestiging van de cpu koeler wijkt af want de afstand tussen de gaten is hetzelfde als Intel s115x/1200 (al zijn de meeste koelers geschikt voor zowel AM4 als s115x).
Ja, maar duh, daar koop je geen kant en klaar systeem voor. Ik zie diverse guides online waar ze voor een paar honderd euro aan hardware in de Omen gooien om 'm beter te maken... Daar heb ik uiteraard geen zin in.

Enfin, ik denk dat ik toch maar een systeem laat assembleren met onderdelen naar mijn keuze. Veel van wat in die pre-builds zit is sowieso wel erg 'basic'.

[ Voor 7% gewijzigd door tup61 op 26-10-2021 20:32 ]

• Er!k
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-11 17:18
Dragonator schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:13:
Vraagje, had jouw Omen 30L ook waterkoeling of alleen luchtkoeling? En was het geluid alleen tijdens gamen of ook op idle?

• Dragonator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 19:14
Er!k schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Vraagje, had jouw Omen 30L ook waterkoeling of alleen luchtkoeling? En was het geluid alleen tijdens gamen of ook op idle?
Excuses voor het late antwoord, maar ik had waterkoeling en het geluid was alleen tijdens het gamen, maar wel direct vanaf het opstarten van een game.

• springbank
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-08-2022
Ik heb ook onlangs zo'n Omen gekocht, i9 processor 11de generatie en een Rtx 3080ti, supermooie hw alleen die herrie is niet om aan te horen!

Ik ben bereid er wat in te investeren, weet iemand wat ik het beste kan kopen qua processorkoeling en losse koeling om hem stil te houden, iets wat ook in die kleine kast past? Moet ik voor water of gewone koeling gaan?

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
springbank schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:41:
Ik heb ook onlangs zo'n Omen gekocht, i9 processor 11de generatie en een Rtx 3080ti, supermooie hw alleen die herrie is niet om aan te horen!

Ik ben bereid er wat in te investeren, weet iemand wat ik het beste kan kopen qua processorkoeling en losse koeling om hem stil te houden, iets wat ook in die kleine kast past? Moet ik voor water of gewone koeling gaan?
youtube staat genoeg

• springbank
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-08-2022
Niet echt behulpzaam :/

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 11:36
Kijk gewoon even in de Pricewatch? Genoeg producten en ook genoeg reviews om door te lezen. Je bent niet de enige met een kleine case.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-11 23:07
Het is een minicscuul kleine case,met zero ]airflow zo te zien van de voorkant.Geen wonder, dat het spul heet word.
Als het mogelijk zou zijn zou ik als eerst het spul inbouwen in een ruimere kast met airflow.

Maar lastig te zien of dit ook mogelijk is.Verder waterkoeling,prima maar een 120 mm AIO houd die cpu niet koel en zal daardoor ook zeker veel lawaai gaan maken onder belasting.

Verwijderd

Tsja, in dit forum wordt een beetje eigen inzet verwacht; bekijk een paar youtube filmpjes en lees artikels over wat er te modden valt, zoek op de pricewatch wat je denkt dat past binnen de kast en je budget, en kom dan terug om te vragen om commentaar op je keuzes.

Men zal dan iets minder kort door de bocht antwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2022 01:40 ]

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb sinds een aantal weken een vergelijkbare Omen 30L met AMD.
Hij is zeker niet stil, maar het is moeilijk om aan te geven hoe erg dat is.
Bij normaal gebruik hoor je 'm rustig zoemen, met gamen gaan de ventilatoren uiteraard harder draaien.

Het verbruik in de normale en standby stand valt me wel wat tegen, de watt meter geeft 50W tot 150W aan.

[ Voor 40% gewijzigd door Mr. Jinx op 19-02-2022 12:17 ]

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Het idle verbruik van AMD ligt wat hoger dan van Intel, en verder zijn de krachtigere processoren altijd wat energieslurpender dan de minder krachtige. Je kan hier en daar met de instellingen in je moederboard of via Ryzen Master proberen te spelen.

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Klopt ja, alleen hebben ze alle gangbare powerstates uit het bios gehaald. Je kunt daar dan ook helemaal niets instellen.
Dat is een beetje het probleem van het door HP gebruikte mainboard. Ondersteund nu alleen S0.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Jinx op 19-02-2022 12:18 ]

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-11 22:26
Ik heb zelf een asus vivobook pro 16x met een 5800h erin. In de bios kan ik bijna niks instellen.

Met behulp van: https://ryzencontroller.com/ Kan ik bijvoorbeeld een max temp ingeven: 78 graden ofzo. Dan gaat hij wel wat minder van lopen, maar ook je fans worden minder heftig ervan.
Misschien een optie?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Pagina: 1