Houtkachel en luchtreiniger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05 20:25
Mijn vraag

In mijn nieuwe huis zit een houtkachel en ik wil iets doen aan de eventuele luchtverontreiniging in huis, want ik gebruik hem dagelijks. Iemand ervaring met luchtreinigers? Heeft het überhaupt zin in dit geval en zo ja, welke luchtreiniger gebruik jij of zou je adviseren? Zie door de bomen het bos even niet meer.

Zou leuk zijn als het apparaat toegevoegd kan worden in Hassio, maar hoeft niet per se.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

HEPA filter lijkt me belangrijk. Uiteindelijke doel is om de fijnstof te minimaliseren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:59
Wat voor houtkachel hebben we het over? Volgens mij gaat 99% van de verontreiniging gewoon uit de schoorsteen. Anders zou je huis ook binnen de kortste keren vol rook staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
WEBGAMING schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:06:
Wat voor houtkachel hebben we het over? Volgens mij gaat 99% van de verontreiniging gewoon uit de schoorsteen. Anders zou je huis ook binnen de kortste keren vol rook staan.
Het betreft een Hase Bari Volgens mij wel een prima kachel. Denk inderdaad dat het meeste ook wel door de pijp naar buiten gaat. Zie ook amper rook uit de pijp, dus volgens mij gaat het stoken wel goed.

Wellicht zou mijn vraag los moeten staan van het wel of niet gebruiken van een houtkachel. Ben benieuwd of mensen hele goede ervaringen hebben met een bepaalde luchtreiniger. Hoeft niet per se een budget ding te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Ik heb een Zibro (nu Qlima) ontvochtiger. Prima ding, al 12 jaar lang elke winter 3 a 4 maanden in gebruik en stil going strong. En nog steeds filters te koop voor dit oude model.
Qlima maakt ook luchtreinigers. Dus naar mijn idee zou je het in die richting moeten zoeken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 15:59
Je zou eens kunnen beginnen met het meten van de fijnstof. Misschien is er wel helemaal geen probleem :)

Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
JukeboxBill schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:27:
Ik heb een Zibro (nu Qlima) ontvochtiger. Prima ding, al 12 jaar lang elke winter 3 a 4 maanden in gebruik en stil going strong. En nog steeds filters te koop voor dit oude model.
Qlima maakt ook luchtreinigers. Dus naar mijn idee zou je het in die richting moeten zoeken.
Dank! Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
Vipertje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:34:
Je zou eens kunnen beginnen met het meten van de fijnstof. Misschien is er wel helemaal geen probleem :)

Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)
Kijk aan, mooi topic! Dankjewel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 20:55
Winix wordt vaak genoemd, Bijv de Winix Zero Pro.
Misschien er ook 1 kopen voor de buren?

https://www.longfonds.nl/...ok-voor-iedereen-ongezond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
Reyad schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:56:
Winix wordt vaak genoemd, Bijv de Winix Zero Pro.
Misschien er ook 1 kopen voor de buren?

https://www.longfonds.nl/...ok-voor-iedereen-ongezond
Dank! Ben voor een Winix gegaan. De buren hebben ook een houtkachel. Beide kanten, zelfs de overburen :/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
afgaande op je laatste smiley ben je niet blij met de houtkachels van de rest van de buren allemaal….
je maakt je zorgen over je gezondheid, je wilt kankerverwekkend fijnstof gaan verminderen uit je huis… vraagt daarvoor immers advies voor een luchtreiniger….
(voor jezelf!!! de rest van de wijk die je opzadelt met je vervuilde lucht mag barsten?)
maar vervolgens ga je zelf vrolijk door met ELKE DAG hout stoken??

Gevalletje dweilen met de kraan open?
Kijk, op zich is het natuurlijk goed dat je iets wil doen aan de luchtkwaliteit in huis..
Maar wat dacht je ervan om de oorzaak van de vervuilde lucht aan te pakken en gewoon eens minder vaak hout te gaan stoken? (misschien kun je je buren ook wel zover krijgen…. zou ik wel zelf beginnen met het goede voorbeeld geven natuurlijk… anders wordt dat weer een gevalletje pot verwijt de ketel… enzo…)
Heel misschien kun je dan wel voor de hele buurt een gezondere leefomgeving realiseren.
Toch wel fijn als je schone, gezonde lucht kunt inademen zonder dat je daarvoor binnen achter een luchtfilter moet gaan zitten, niet?

https://houtrookvrij.nl/luchtkwaliteit-verbeteren/

Ook al gaat het grootste deel van de vervuiling de schoorsteen uit, maakt het niet minder ongezond binnen:
https://houtrookvrij.nl/woning-stoker/

Fijnstof is onzichtbaar, en ruik je niet. Is er dus ook als je geen rook uit je schoorsteen ziet komen.
de beste luchtreinigers hebben zowiezo HEPA filters, maar ook HEPA filters filteren niet op kleinere deeltjes dan PM2.5.
Het deel Ultrafijnstof (wat nog schadelijker is) kan dus niet zomaar gefilterd worden, zelfs niet door echte HEPA filters.
Om de vele andere giftige stoffen te filteren zoals benzeen en polycyclische koolwaterstoffen heb je daarbij nog een goed koolstoffilter nodig.. ook die halen er niet alles uit overigens. (koolmonoxide uit de kachel bijvoorbeeld… dat kun je niet filteren)

Afbeeldingslocatie: https://houtrookvrij.nl/wp-content/uploads/2019/09/Houtrook-vs-sigaretten-5-0619-2500x1400-72dpi.jpg

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DCB87
BrainCrash schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:48:
afgaande op je laatste smiley ben je niet blij met de houtkachels van de rest van de buren allemaal….
je maakt je zorgen over je gezondheid, je wilt kankerverwekkend fijnstof gaan verminderen uit je huis… vraagt daarvoor immers advies voor een luchtreiniger….
(voor jezelf!!! de rest van de wijk die je opzadelt met je vervuilde lucht mag barsten?)

Kijk, op zich is het natuurlijk goed dat je iets wil doen aan de luchtkwaliteit in huis..
Maar wat dacht je ervan om de oorzaak van de vervuilde lucht aan te pakken en gewoon eens minder vaak hout te gaan stoken? (misschien kun je je buren ook wel zover krijgen…. zou ik wel zelf beginnen met het goede voorbeeld geven natuurlijk… anders wordt dat weer een gevalletje pot verwijt de ketel… enzo…)
Heel misschien kun je dan wel voor de hele buurt een gezondere leefomgeving realiseren.
Toch wel fijn als je schone, gezonde lucht kunt inademen zonder dat je daarvoor binnen achter een luchtfilter moet gaan zitten, niet?

Ook al gaat het grootste deel van de vervuiling de schoorsteen uit, maakt het niet minder ongezond binnen:

Fijnstof is onzichtbaar, en ruik je niet. Is er dus ook als je geen rook uit je schoorsteen ziet komen.
de beste luchtreinigers hebben zowiezo HEPA filters, maar ook HEPA filters filteren niet op kleinere deeltjes dan PM2.5.
Het deel Ultrafijnstof (wat nog schadelijker is) kan dus niet zomaar gefilterd worden, zelfs niet door echte HEPA filters.
Om de vele andere giftige stoffen te filteren zoals benzeen en polycyclische koolwaterstoffen heb je daarbij nog een goed koolstoffilter nodig.. ook die halen er niet alles uit overigens. (koolmonoxide uit de kachel bijvoorbeeld… dat kun je niet filteren)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De smiley was meer vanwege het feit dat de hele straat stookt en er inderdaad wellicht een verhoogd gezondheidsrisico is hier. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om meer onderzoek te doen naar de risico's en sluit ook niet uit dat ik zelf de kachel niet (of veel minder) ga gebruiken.

De buurt vragen om minder te gaan stoken en als een jehova langs de deuren gaan terwijl ik net in de buurt kom wonen lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de omgang met de buurt. Mensen gebruiken de kachel nu juist vaker vanwege de stijgende gasprijzen. Het lijkt me daarom in ieder geval een goed idee om binnen een luchtreiniger neer te zetten. Onder het mom van; alle beetjes helpen.

Dank voor je post, zal de informatie even doornemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
In Amsterdam hadden we twee gekke filters. Gekocht op de markt, iets kleiner dan een goedviskom. Daar deden we water in en in de deksel zat een ionisatie dinge en ronddraaiend geheel wat het water deed swirlen.
Stof kwam in het water terecht, en alleen het water vervangen was voldoende, geweldige dingen. Het leek erop of onze zoon astme begon te krijgen (we woonden vlak bij een wat drukkere straat) maar met deze dingetjes verdween dat.
Ze hebben de verhuizing niet overleeft en ik kan ze nu niet meer vinden (zou niet eens weten hoe het in het nederlands heet laat staan Frans)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Silent7 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:20:
In Amsterdam hadden we twee gekke filters. Gekocht op de markt, iets kleiner dan een goedviskom. Daar deden we water in en in de deksel zat een ionisatie dinge en ronddraaiend geheel wat het water deed swirlen.
Stof kwam in het water terecht, en alleen het water vervangen was voldoende, geweldige dingen. Het leek erop of onze zoon astme begon te krijgen (we woonden vlak bij een wat drukkere straat) maar met deze dingetjes verdween dat.
Ze hebben de verhuizing niet overleeft en ik kan ze nu niet meer vinden (zou niet eens weten hoe het in het nederlands heet laat staan Frans)
Wellicht dat het een klein effect gehad kan hebben, maar in principe heb je iets groots nodig met filters. Er moet immers voldoende lucht doorheen per tijdseenheid.

Ik heb sinds enige tijd een Winix Zero en dat ding werkt zeker. Het HEPA filter filtert pollen en fijnstof. Het koolstoffilter is erg effectief tegen (kook)geurtjes.

* Rukapul heeft een fijnstofsensor in de keuken om de afzuigkap/mechanische ventillatie aan te sturen en de Winix heeft er natuurlijk ook een.

Ik sluit me overigens aan met de heren hierboven dat het zeer tegenstrijdig is om lucht te gaan reinigen in de eigen woning terwijl je zelf het probleem veroorzaakt voor jezelf en anderen met zo'n fijnstoffabriek.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2021 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:33
Wij hebben meerdere philips 2889/10 in woonkamer en slaapkamers. Deze brengen het fijnstof gehalte flink omlaag (<1.5 ug/m3). Dit meet ik met de luchtreinigers zelf en meerdere sensoren(sds011, sps30). Ze zijn alleen niet heel stil. (De houtkachel hebben we maar weg gedaan)

(Maar of fijnstof pm2.5 de echte veroorzaker is van slechte lucht of slechts een proxy....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
DCB87 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:39:
Mijn vraag

In mijn nieuwe huis zit een houtkachel en ik wil iets doen aan de eventuele luchtverontreiniging in huis, want ik gebruik hem dagelijks. Iemand ervaring met luchtreinigers? Heeft het überhaupt zin in dit geval en zo ja, welke luchtreiniger gebruik jij of zou je adviseren? Zie door de bomen het bos even niet meer.

Zou leuk zijn als het apparaat toegevoegd kan worden in Hassio, maar hoeft niet per se.

HEPA filter lijkt me belangrijk. Uiteindelijke doel is om de fijnstof te minimaliseren.
Ik heb hier een luchtreiniger van Sharp: https://www.lucht-schoon.nl/sharp-kc-d60eu-w-review/
(random link genomen van duckduckgo)

3 weken zonder houtkachel aan, dagelijks aan van ~1730 tot ~2230
werkt prima, reageert vrij snel, lucht is "frisser", geur "controle" is goed
Open keuken met vrije goede afzuigkap maar toch niet genoeg met geuren van koken van zalm of merguez: in automatisch mode ging het luchtreiniger van zelf harder zuigen/blazen
Ik kan ook zelf de "ionendouche" programma aan zetten, en binnen 10minuten zijn de geuren sterk minder
Ah ja, ventilatie ging onmiddellijk naar het maximum toen incense was gebruikt ~5m verderop..

Paar dagen gebruikt met onze gesloten kachel aan ('s avonds)
ik had verwachte dat het zou vaker aan gaan maar geuren/stof gaan duidelijk weg door de schoorsteen: het luchtreiniger is een paar keer sterker gaan werken na navullen (paar minuten) maar meestal niet
Wat ook wel aangenaam is: vochtlevel is nu op orde.. "vroeger" met verwarming aan, en sterker met kachel aan, vochtlevel was het soms <50% in de ruimte.. niet lekker

Kortom: wij zijn tot nu toe blij met onze aankoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nou lekker dan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-11-2021
Als het je gaat om een gezond binnen klimaat zou ik de houtkachel weg doen. Er zijn voldoende rapporten beschikbaar waaruit blijkt dat de giftige stoffen ook binnen terecht komen.
Daarbij zadel je je buren op met de ellendige afvoer van de verbranding. Ik begrijp dat buren stoken, maar waarom wil je daaraan bijdragen? En wellicht kan je als je er langer woont wel het gesprek aan gaan hierover.
Het is geen minimaal risico helaas, vooral als je ventileert met buitenlucht zonder filter. Bij het zoeken naar een luchtzuiveraar zou ik dan ook zeker eerst je energie steken in het zuiveren van de lucht die van buiten komt. Hierover is veel informatie te vinden als je wat tijd neemt om te Googlen naar gezondheidsschade en overlast door houtrook.
Wij wonen helaas ook in nabijheid van houtstokers en ondervinden hier dagelijks veel hinder van. Ik pleit dan ook voor zo min mogelijk gebruik van houtkachels, ze zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Zeker niet als de weersomstandigheden niet optimaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09
Ik ga hier niet mijn vingers branden aan de discussie over houtkachels, ben zelf ook een stoker (in een goede gesloten houtkachel). Ik heb mijn kachel nog nooit geroken buiten (ik ruik altijd buiten en stook alleen als het kan qua weer), maar gisteren meurde ook heel de buurt omdat iemand zat te stoken ... tsja als ze nat hout gebruiken is het inderdaad niet te harden had er ook zelf last van nu. (of het was weer iemand met een vuurkorf, die dingen zouden per direct verboden moeten worden).

Maar volgens mij is in een proper ontworpen houtkachel systeem geen uitstoot naar binnen toe mogelijk, behalve bij:

- Plotseling openzwaaien van de deur

Mijn speksteen houtkachel heeft een duidelijk handleiding en die hebben goede tips:

- Zet de rookgasklep open (ik heb een klep die in gesloten positie de rookgassen over het speksteen gedeelte laat stromen, of in open toestand een directe verbinding met de kachelpijp heeft)
- Zet de deur eerst op een kier, zodat er juist lucht de kachel instroomt, en open dan langzaam de deur. Nu komt er nagenoeg geen rook naar buiten omdat de trek nog steeds de kachel in is (en niet andersom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

aan maken via de zwitserse methode helpt ook al enorm. Dus grote blokken onder dan de kleinere erop en die aansteken. Word het sneller bovenin warm en trekt de rook dus sneller de pijp in. Zie https://www.heidesmid.nl/videos/de-zwitserse-methode/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_92
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-03-2022
knip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 30-03-2022 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BrainCrash schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:48:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Hoewel ik niet twijfel aan schadelijkheid van de rook is de bron wel "houtrookvrij" en dat is geen neutrale partij in deze en daarmee twijfelachtig om te gebruiken voor de vergelijking en getallen, tenzij neutrale bronnen het bevestigen. Dit is een beetje Marlboro die jaren heeft aangetoond dat roken niet schadelijk was als omgekeerd voorbeeld. (in de jaren 20-30 van vorige eeuw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Hann1BaL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Hoewel ik niet twijfel aan schadelijkheid van de rook is de bron wel "houtrookvrij" en dat is geen neutrale partij in deze en daarmee twijfelachtig om te gebruiken voor de vergelijking en getallen, tenzij neutrale bronnen het bevestigen. Dit is een beetje Marlboro die jaren heeft aangetoond dat roken niet schadelijk was als omgekeerd voorbeeld. (in de jaren 20-30 van vorige eeuw)
Inderdaad twijfelachtig, afgezien van het feit dat houtrook voor overlast kan zorgen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
DCB87 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:39:
Mijn vraag

Beter plaats je een HEPA filter op je schoorsteen, wel zo fijn voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
D.deJong schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:45:
[...]

Beter plaats je een HEPA filter op je schoorsteen, wel zo fijn voor de buren.
Dat heeft niet zoveel zin, want de buren stoken nog veel meer. De overburen ook, de buren daarnaast. De hele buurt eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
DCB87 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:00:
[...]

Dat heeft niet zoveel zin, want de buren stoken nog veel meer. De overburen ook, de buren daarnaast. De hele buurt eigenlijk....
Ben ik even blij dat ik daar niet tussen woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

WouterG

Dit is geen ondertitel

Indien de schoorsteen goed trekt zou er onderdruk in de kachel moeten zijn waardoor rookgassen niet in huis zouden mogen komen. Wat ik zelf wel merk is dat de kachel stinkt als ik hem aansteek na een tijdje niet gestookt te hebben. Dan heeft zich wat stof verzamelt op de kachel en pijp en dat verbrand dan met wat geuroverlast. Even afstoffen voor het opstoken verhelpt dat wel.
Verder het deurtje rustig openen zoals hierboven ook al vermeld.

Overigens heb ik de Xiaomi Mi Air Purifier gebruikt tijdens een verbouwing tegen bouwstof, maar bij stoken merkte ik geen verschil in luchtkwaliteit. Met wat googlen zie ik dat het koppelen met domotica niet eenvoudig is.

[ Voor 20% gewijzigd door WouterG op 01-04-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
WouterG schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:06:
Indien de schoorsteen goed trekt zou er onderdruk in de kachel moeten zijn waardoor rookgassen niet in huis zouden mogen komen. Wat ik zelf wel merk is dat de kachel stinkt als ik hem aansteek na een tijdje niet gestookt te hebben. Dan heeft zich wat stof verzamelt op de kachel en pijp en dat verbrand dan met wat geuroverlast. Even afstoffen voor het opstoken verhelpt dat wel.
Verder het deurtje rustig openen zoals hierboven ook al vermeld.

Overigens heb ik de Xiaomi Mi Air Purifier gebruikt tijdens een verbouwing tegen bouwstof, maar bij stoken merkte ik geen verschil in luchtkwaliteit. Met wat googlen zie ik dat het koppelen met domotica niet eenvoudig is.
Ja klopt, de kachel trekt wel goed. Inmiddels ben ik er wat meer in gedoken en heb ik wat meer ervaring met het stoken. Het is ook een goed afgesloten kachel en ik ruik meestal amper iets. Er komt eigenlijk zelden rook naar buiten via de deur, dus het meeste gaat recht omhoog de pijp uit. Thanks!
Pagina: 1