dak isoleren met PIR zonder folies

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 21:33
Hallo allemaal,

Nooit geweten dat tweakers een klus forum heeft, en een goeie, levendige! Bij voorbaat dank tweakers!

Ik wil mijn huidige isolatie verwijderen (8 cm glaswol en gips) en compleet opnieuw doen met enkel PIR. En dan bedoel ik ook echt ALLEEN PIR, dus geen waterafstotend, dampopen scherm tegen het koude dakbeschot en geen dampdicht scherm aan de warme kant van de PIR. Ik zoek eigenlijk dus een isolatieconstructie die niet valt of staat met de exacte afdichting van een folie, want dat acht ik onhaalbaar voor mij als amateur en met dit lastige en enorme dak (2 zijden van elk 9 meter, met knik naar de buren en een dakkapel). Ik wil de gorderingen compleet opvullen met PIR, zo'n 16 cm, opgemaakt uit 2 of misschien zelfs 3 lagen, elk met aluminium cachering. Dan aftimmeren met gipsplaten.

Het idee is dat PIR zelf goed bestand is tegen water, dus anders dan met glaswol kan een beetje water in PIR geen kwaad denk ik? Van een site van een aanbieder: " Ook de redelijke vochtwerende eigenschappen van PIR zijn ideaal voor dakisolatie. PIR is redelijk waterafstotend, wat het materiaal geschikt maakt om buiten gebruikt te worden."

Het enige wat wél beschermd moet worden tegen water is natuurlijk het houtwerk van het dakbeschot. Nu is de vraag of 2 lagen van 16 cm PIR voldoende dampdicht is. Dit zou dan 2 lagen aluminium hebben, en 16 cm PIR natuurlijk. Is dit op zichzelf niet al voldoende dampremmend om eventueel waterdamp af te stoppen voordat het bij het dakbeschot komt?

Huidige dak en indruk van de complexiteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv0HjHCTwAUwv_NAl1E_i0I2JZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0BBamuFVWYHNGTBKqjRjOy4.jpg?f=fotoalbum_large

Inkijkje in de huidige isolatie, zie ook het transparante ongeïdentificeerde folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSfJv5XlVq3b_kCIoXdCZp5pm0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVE4WEHoP0V5T5AyOdBFg2VN.jpg?f=user_large

Alle tips en ideeen zijn meer dan welkom! Bij voorbaat dank!

Floris

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:32
@FJA Ik heb maar eens de moeite genomen om een paar berekeningen te maken. Berekeningen maken is op zich niet zo veel werk, maar wel het binnenhalen van de resultaten naar het forum. Ik laat dus alleen het resultaat van de vochtberekening zien. Er is ook een grafiek, waarop je kan zien wat de invloed van isolatie is op de warmteontwikkeling in huis in de zomer.
In beide berekeningen is de binnentemperatuur 20 graden bij 50% R.V.
Klimaatomstandigheden binnen en buiten worden verondersteld gedurende 90 dagen constant te zijn.
Min 5 graden als gemiddelde temperatuur kan in NL worden beschouwd als een vrij strenge winter.

Dit is met PIR plaat 160 dik zonder alu folie.met een buitentemperatuur van -5 graden, waarbij enige condensvorming optreedt. Het vocht dat zich in 90 dagen ontwikkelt, is na de winter in 3 dagen verdampt.
Dus zelfs zonder alu folie is de dampdichtheid van de platen zelf, afgezien van de naden, al bijna voldoende..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zOgUHfBDdR47-6eHOYaCFvquOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPynL4GJuuoTvCbk9l5VWkMA.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is met PIR plaat 80 dik zonder alu folie en PIR plaat 80 mm met alu folie en een buitentemperatuur van -20 graden en nog steeds helemaal geen condens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHSAFlOX6-2o7N0u9boO6-58jyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMLeYHv4KO9S2ndvShkOUlQf.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik al aangaf: als je een plaat met alu folie toepast, is een extra dampremmende laag helemaal niet nodig. Afplakken van de naden met alu tape is voldoende.
Als je het binnenoppervlak van de platen gelijk houdt aan de balken en die ook helemaal afplakt dan zijn de balken ook beschermd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 21:33
juist, en misschien is één laag alu ook maar beter, want stel de warme kant blijkt niet helemaal dampdicht te zijn dan dringt damp erin door en hoopt het zich op achter het tweede aluminium scherm. En dan kan het vocht denk maar beter helemaal doordringen tot het dakbeschot, want daar kan het makkelijker verdampen ipv halverwege opgesloten raken, denk ik ...

Montage lijkt me idd een goed idee zoals jij het omschrijft. Weet je nog welk formaat latten je daarvoor hebt gebruikt of wat je zou aanraden voor een overspanning tussen de gordingen van ongeveer 125 cm? En is dat goed stevig, want dat vind ik wel echt belangrijk. Niet dat je een mug doodslaat en het halve dak meedeinst hehe

Ik had zelf hetzelfde idee alleen dan zonder die laatste partij horizontale opzet-latten nog erover, dus alleen dwarsbalken tussen de gordingen. In dat geval zouden die wel heel wat flinker moeten zijn, want dit zouden dan de enige bevestigingspunten voor het gips zijn (en een beetje op de gordingen zelf). Voordeel is dat het een paar centimeter minder naar binnen uitsteekt. Nadeel is dat de balken groter en duurder moeten zijn en misschien een kortere hoh afstand moet worden aangehouden zodat er meer bevestigingspunten voor het gips zijn (hoh 30). Een ander mogelijk nadeel is dat als alles perfect verzonken is met de gordingen, ook eventuele ongelijkheden tussen de verschillende gordingen behouden blijven, die aan het licht kunnen komen als je de gipsplaten monteert ... Terwijl als je nog een latten laag óver de gordingen aanbrengt je daarmee meteen eventuele ongelijkheden wegneemt (of in ieder geval soepel in elkaar laat overgaan).

Wat dat betreft is een optie die ik ook overweeg om gewoon de latten verticaal óver de gordingen te spannen helemaal van plafond tot vloer. Voordeel is dat je nauwelijks iets op maat hoeft te zagen, en de montage op de gordingen zelf is ook super eenvoudig. Maar in dit geval zou ik dan nog wel halverwege de gordingen iets van 'steunpilaren' moeten maken die de dwarslat met het dakbeschot verbindt, voor extra versteviging. Dit breekt dan wel weer de isolatie op natuurlijk, maar dat zie ik ook regelmatig met dat raamwerk van vakken waar men typsich steenwol tussen doet. Dat raamwerk staat ook gewoon direct op het dakbeschot volgens mij. Dus is dit idee van mij dan goed, of is er een andere reden dat ik dit nog niet eerder ben tegengekomen?

Voorbeeld rachelwerk óver de latten, de zwarte blokjes is mijn idee voor extra versteviging, die verbindt de latten dus met dakbeschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6-RGLCpO5c_6YhxmfwzfQnzRD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Chmi29y4JlxCIwgy2uIQLGMO.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1