Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-06 12:31
Mijn vraag
Ik wil graag mijn geluid thuis naar het volgende niveau tillen. Nu heb ik momenteel een oud bose setje van 20-25 jaar oud en wil ik gaan uitbreiden naar een 5.1 opstelling. Ik wil graag dat ik met mijn receiver later ook naar dolby atmos kan maar uitgebreider dan 7.1.2 ga ik voorlopig echt niet.
Ik wil dan beginnen met een receiver, FCL speakers en misschien een sub. Later wil ik uitbreiden naar de andere speakers, de twee achterste speakers wil ik voor nu opstellen met wat oude luidsprekers die ik nog heb staan.

Mijn vraag is dan welke receiver raden jullie aan?
en
Is het beter om een goedkopere receiver te pakken en er los een stereo versterker van een paar honderd euro bij te pakken? Zo ja kan ik dit dan samen aansluiten dat ik zowel films kan kijken met een surround opstelling met die speakers en met de andere versterker stereo muziek kan luisteren zonder alles om te hoeven pluggen?

Ik ga mijn luidsprekers voor 45% muziek gebruiken 35% tv/film en 20% gamen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben al veel gaan luisteren naar speakers en kom uit op een van deze: Focal chora 806 of 816 of de Aria 906.

Bij een receiver twijfel ik tussen de Marantz 5015 of de Denon X3700H,

ik heb wel eens gehoord dat de Marantz voor muziek geschikter zou zijn en warmer zou klinken. Ik heb hier ook naar geluisterd maar weet niet of ik het daadwerkelijke hoorde of omdat de verkoper het zei. Ook zou de kwaliteit van de componenten van Marantz beter moeten zijn en zou het door die componenten beter muziek moeten weergeven.

Denon heeft voor datzelfde geld meer functies en vooral voor gamen wordt dat interessant, omdat ik maar 20% game weet ik niet of het dat echt waard is ten opzichte van het misschien in betere kwaliteit naar muziek luisteren.

Alvast bedankt voor alle tips :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:05
Focal, goede keus! Ik heb zelf een paartje 926 staan en de CC900. Hou vooral Vraag&Aanbod van Tweakers af en toe in de gaten, laatst kwam de CC900 voorbij voor 200 of 250 euro...

Ik denk zelf dat het geluid kwa receiver niet zoveel van elkaar verschilt, of ik hoor het gewoon niet. Ik heb Onkyo TX-NR575e en Denon AVR-2113 gehad (zijn ondertussen oude modellen) en vond Onkyo qua bediening een stuk prettiger dan de Denon. Ik heb tegenwoordig een NAD T758v3, is een stuk duurder en qua bediening via de app een stuk prettiger, maar verschil in geluidsqualiteit is marginaal (maar wel merkbaar of psychisch ☺). Marantz en Denon is van hetzelfde concern tegenwoordig, ik weet niet of ze veel verschillen.

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar de opties die je nodig hebt (Spotify? Tidal? Apple?) en eventueel de akoestieke compensatie software. Let dus ook op het aantal speakeruitgangen voor Atmos.

PS: Tidal op de NAD klinkt fantastisch, maar de volumeniveaus lijken niet te worden genormaliseerd, en dat is echt kut. Ik ga dit nog navragen of ik een setting ergens mis.

EDIT: Over de specifieke types die je noemt kan ik niets zeggen, maar youtube staat over het algemeen vol met unboxing en reviews, zo kun je i.i.g. even proeven hoe het bedieningsgemak en dergelijke is. De youtube filmpjes waar ze de geluidskwaliteit laten horen van de versterkers kun je overslaan 🤦‍♂️

[ Voor 12% gewijzigd door Josk79 op 23-10-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een lose stereo receiver heb je sowieso niet nodig want je receiver kan ook gewoon in standje 2.0 / stereo worden gezet.

Ik zou voor instapper gaan van bekend merk, dus eerder naar Denon 2700H kijken. Misschien zelfs wel van generatie oud of via V&A. Extra budget kun je dan gebruiken voor speakers.

[ Voor 43% gewijzigd door Sethro op 23-10-2021 13:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denon en Marantz komen uit dezelfde fabriek en delen onderdelen software.
In de prijsklasse die je noemt doen de apparaten niet voor elkaar onder, ook de andere merken niet. Dus koop vooral die die jij het mooist vindt of die met de meeste voor jou relevante opties.

Qua geluid doet een versterker exact dat: versterken. Kleuring zou er niet of nauwelijks moten zijn. Voor meer dan 90% ligt een bepaald geluid aan de speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:31
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies: AUD > CEA.
Milofow schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:04:
Is het beter om een goedkopere receiver te pakken en er los een stereo versterker van een paar honderd euro bij te pakken?
Qua klank of betere weergave ga ik me niet over uitlaten, dat soort topics zijn er genoeg, al gaat daar nooit een sluitend antwoord op komen. Ik kan wel zeggen dat het idee van een receiver met daarachter een stereo versterker kan maar dat je dan "goedkoper" kan vergeten. Om zo'n setup een beetje lekker te laten werken heb je een receiver nodig met Pre Outs voor Front Left en Front Right (let op: geen Zone 2 Pre Outs!). Die receivers vallen al in een hoger en daarmee duurder segment. Aan de kant van de stereoversterker heb je dan een HT Passthrough ingang/functie nodig zodat je met surround de stereoversterker als pure eindversterker kan laten fungeren en de gehele voorversterker overslaat. Idem aan de receiver, dergelijke hardware is er maar wederom op hogere series. Onder de streep kan stereo en surround splitsen veel duurder uitkomen.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 23-10-2021 15:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
Josk79 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:15:
Focal, goede keus! Ik heb zelf een paartje 926 staan en de CC900. Hou vooral Vraag&Aanbod van Tweakers af en toe in de gaten, laatst kwam de CC900 voorbij voor 200 of 250 euro...

Ik denk zelf dat het geluid kwa receiver niet zoveel van elkaar verschilt, of ik hoor het gewoon niet. Ik heb Onkyo TX-NR575e en Denon AVR-2113 gehad (zijn ondertussen oude modellen) en vond Onkyo qua bediening een stuk prettiger dan de Denon. Ik heb tegenwoordig een NAD T758v3, is een stuk duurder en qua bediening via de app een stuk prettiger, maar verschil in geluidsqualiteit is marginaal (maar wel merkbaar of psychisch ☺). Marantz en Denon is van hetzelfde concern tegenwoordig, ik weet niet of ze veel verschillen.

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar de opties die je nodig hebt (Spotify? Tidal? Apple?) en eventueel de akoestieke compensatie software. Let dus ook op het aantal speakeruitgangen voor Atmos.

PS: Tidal op de NAD klinkt fantastisch, maar de volumeniveaus lijken niet te worden genormaliseerd, en dat is echt kut. Ik ga dit nog navragen of ik een setting ergens mis.

EDIT: Over de specifieke types die je noemt kan ik niets zeggen, maar youtube staat over het algemeen vol met unboxing en reviews, zo kun je i.i.g. even proeven hoe het bedieningsgemak en dergelijke is. De youtube filmpjes waar ze de geluidskwaliteit laten horen van de versterkers kun je overslaan 🤦‍♂️
Dankjewel ik ga me nog eens verder oriënteren op youtube!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
Sethro schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:40:
Een lose stereo receiver heb je sowieso niet nodig want je receiver kan ook gewoon in standje 2.0 / stereo worden gezet.

Ik zou voor instapper gaan van bekend merk, dus eerder naar Denon 2700H kijken. Misschien zelfs wel van generatie oud of via V&A. Extra budget kun je dan gebruiken voor speakers.
Kan dit bij alle receivers en gaat de kwaliteit erop vooruit in de stereo stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
FeaR schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:43:
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies: AUD > CEA.

[...]

Qua klank of betere weergave ga ik me niet over uitlaten, dat soort topics zijn er genoeg, al gaat daar nooit een sluitend antwoord op komen. Ik kan wel zeggen dat het idee van een receiver met daarachter een stereo versterker kan maar dat je dan "goedkoper" kan vergeten. Om zo'n setup een beetje lekker te laten werken heb je een receiver nodig met Pre Outs voor Front Left en Front Right (let op: geen Zone 2 Pre Outs!). Die receivers vallen al in een hoger en daarmee duurder segment. Aan de kant van de stereoversterker heb je dan een HT Passthrough ingang/functie nodig zodat je met surround de stereoversterker als pure eindversterker kan laten fungeren en de gehele voorversterker overslaat. Idem aan de receiver, dergelijke hardware is er maar wederom op hogere series. Onder de streep kan stereo en surround splitsen veel duurder uitkomen.
Oeps sorry! Maar dit is goed om te weten, als dit namelijk ook nog een gemakkelijke optie was had ik dat overwogen. Ik ben niet echt een audiofiel dus zal er niet onder lijden dat ik versterk met een receiver lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:31
Milofow schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
...dus zal er niet onder lijden dat ik versterk met een receiver lijkt me.
Nogmaals, ik ga die discussie hier niet aan. Dat loopt altijd uit op modder gooien, zoek Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 eens door over dit onderwerp.

Wat ik mis in de TS is welke TV er wordt gebruikt en welke console(s). Als in, op welke resolutie moet er worden gegamed en op hoe veel consoles. Als je bijvoorbeeld zowel een Series X als PS5 hebt staan en op 4K @120 Hz wil gamen zou ik al nooit een receiver nemen met slechts één HDMI 2.1 in. Als je genoegen neemt met 4K op 60 Hz kom je er mee weg (maar dan eventueel ook met oudere generatie receivers).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Milofow schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Kan dit bij alle receivers en gaat de kwaliteit erop vooruit in de stereo stand?
Ja en tenzij je audiofiel bent en erin gelooft is de kwaliteit niet anders. Je hebt wat meer vermogen beschikbaar maar dat heb je normaal gezien helemaal niet nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 23-10-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
Let op het aantal versterkte uitgangen bij je keuze als je atmos wil. Met een 5015 ga je al geen 7.1.2 redden, daarvoor heb je al een 7000 serie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
FeaR schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:45:
[...]

Nogmaals, ik ga die discussie hier niet aan. Dat loopt altijd uit op modder gooien, zoek Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 eens door over dit onderwerp.

Wat ik mis in de TS is welke TV er wordt gebruikt en welke console(s). Als in, op welke resolutie moet er worden gegamed en op hoe veel consoles. Als je bijvoorbeeld zowel een Series X als PS5 hebt staan en op 4K @120 Hz wil gamen zou ik al nooit een receiver nemen met slechts één HDMI 2.1 in. Als je genoegen neemt met 4K op 70 Hz kom je er mee weg (maar dan eventueel ook met oudere generatie receivers).
Ik game in 4k altijd met mijn pc dus een poort is voldoende, ik heb wat oudere consoles maar dat is allemaal hd kwaliteit. Ik ben dan ook niet van plan om een console aan te schaffen, ik blijf gewoon op m'n pc gamen. Ik heb de Samsung Q90T thuis als Tv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Milofow Kijk eens naar dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers" om een goede receiver voor jezelf uit te zoeken

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 18:37

rik

Ik heb zelf een Marantz en Denon naast elkaar gehad op dezelfde speakers (Audio Pro Black Diamond) en in die combinatie vond ik Marantz inderdaad warmer klinken. Om die reden heb ik de Marantz dan ook gehouden. Maar het had best gekund dat je met de equalizer gewoon dezelfde resultaten had kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

@Milofow zijn de genoemde receivers überhaupt te krijgen? Paar weken geleden viel me op dat surroundreceivers echt vrijwel nergens op voorraad zijn. Zal wel iets met de chiptekorten te maken hebben.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
psy schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:24:
@Milofow zijn de genoemde receivers überhaupt te krijgen? Paar weken geleden viel me op dat surroundreceivers echt vrijwel nergens op voorraad zijn. Zal wel iets met de chiptekorten te maken hebben.
Paar dagen geleden wel nog, ik hoop niet dat ze voor mijn neus voorbij zijn gegaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Milofow schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:04:
Mijn vraag
IBij een receiver twijfel ik tussen de Marantz 5015 of de Denon X3700H,
Puur naar de specs kijken komt de Denon meer overeen met de Marantz 6015.

Ik vond een Marantz versterker altijd fijner klinken dan een Yamaha maar verschillen zullen subtiel zijn.
In de woonkamer staat een Marantz 6007 en die vind ik goed genoeg voor stereo.
Voorheen was het een Yamaha A2 (uit de oertijd) met twee MA-500 monoblokken.
Er zit wel verschil in pure stereo of geluid via Audyssey DSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Milofow schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Paar dagen geleden wel nog, ik hoop niet dat ze voor mijn neus voorbij zijn gegaan....
Net nog gekeken. Alleen wat 2.1 versterkers, maar echte surround receivers zijn vrijwel nergens op voorraad. Ik ben benieuwd waar jij ze nog kan krijgen. Zelfs in Duitsland bij de grote partijen nergens op voorraad.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 16:00
psy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:51:
[...]

Net nog gekeken. Alleen wat 2.1 versterkers, maar echte surround receivers zijn vrijwel nergens op voorraad. Ik ben benieuwd waar jij ze nog kan krijgen. Zelfs in Duitsland bij de grote partijen nergens op voorraad.
Apollo heeft de Marantz 6015 voorraad.

[ Voor 26% gewijzigd door Hulleman op 04-11-2021 11:29 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crachmad74
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-05 20:49
….

[ Voor 99% gewijzigd door crachmad74 op 01-03-2022 23:00 . Reden: Andere vraag ]

Pagina: 1