Linux installeren - welke partition table, en NTFS of FAT?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyBoom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04-2022
Hoi medetweakers,

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben van Windows 10 over aan het stappen op Linux (waarschijnlijk KDE Neon, eerste keer Linux), maar ik heb niet zoveel verstand van software en ik heb geen flauw idee hoe ik me een weg moet banen door de verschillende keuzes.

Ik kom dus van Windows 10 en gebruik nu NTFS en GPT, maar ik heb gehoord dat dit (in ieder geval in het verleden) problemen op kon leveren met Linux. Ik vraag mij af of dit nog steeds zo is, en wat de nadelen zijn voor het gebruik icm Linux. Ik krijg de indruk dat NTFS en GPT veel moderner en toekomstbestendiger zijn, daarom wil ik toch overwegen om dit te gebruiken ipv MBR en fat32/exfat.

Ik heb niet zo'n goed beeld van waar ik moet beginnen met mijn onderzoekje, Dus ik hoop dat jullie tips hebben. Thanks in advance!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:23

ResuCigam

BOFH

De meeste Linux distributies ondersteunen gewoon de GPT schijf indeling en gebruiken meestal partites met ext4 indeling.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:46
Linux gebruikt zijn eigen filesystem (EXT4) in de meeste gevallen. GPT wordt ook volledig ondersteund. Als je bootable USB als installer voor je OS gebruikt dan gaat het meeste automatisch of wijst zich van zelf.

Enkel de bootvolgorde kan wel eens roet in het eten gooien. Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) is de vervanger van BIOS en heeft dan ook de voorkeur om vooraan aan de bootvolgorde te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyBoom
Thanks! dat maakt een hoop duidelijk. Blijkbaar dacht ik onnodig moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Cyphax

Moderator LNX
De meeste distributies die op algemeen gebruik zijn gericht regelen dat ook wel voor je bij de installatie. Ik weet niet of je Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 al gezien had, mocht je nog zoekende zijn naar een distributie. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:25
@BillyBoom Leuk dat je overstapt naar Linux :) Aangezien je nog zoekende / lerende bent en je disk / partitie antwoord als hebt een andere tip: kijk eens naar een de course LPI Linux Essentials https://www.theurbanpengu...penguin/linux-essentials/ leer je in een paar avondjes de basis van Linux en kan je straks goed overweg met je systeem :)

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 22-10-2021 19:26 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyBoom
Dank allemaal! Dat helpt zeker. Ik zocht iets wat een beetje gebruiksvriendelijk is voor iemand die net bij Linux komt kijken zonder dat het er uitziet als iets uit de steentijd, dus ik kwam uit op KDE (Neon). Ik dacht dat het wat ingewikkelder lag dan gewoon de installer gebruiken, maar dat valt dus mee. Ik ga aan de slag! :)
@BillyBoom Leuk dat je overstapt naar Linux :) Aangezien je nog zoekende / lerende bent en je disk / partitie antwoord als hebt een andere tip: kijk eens naar een de course LPI Linux Essentials https://www.theurbanpengu...penguin/linux-essentials/ leer je in een paar avondjes de basis van Linux en kan je straks goed overweg met je systeem :)
Thanks, da's een fijn overzicht. Ik had nog geen goed beeld van waar ik moest beginnen om een beeld te krijgen waarvan ik zeker wist dat het geen halve onzin was, dit zal me enorm op weg helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik krijg de indruk dat NTFS en GPT veel moderner en toekomstbestendiger zijn
GPT is idd de toekomst. Maar NTFS is echt niet zo nieuw als je denkt. Het is namelijk geïntroduceerd met Windows NT 3.1 en komt alweer uit 1993, 28 jaar geleden dus! Terwijl exFAT veel nieuwer is, dat is in 2006 door Microsoft uitgebracht. ;)

Voor je interne schijven kan je beter geen NTFS gebruiken, want het is geen native Linux file system. De installers zullen dan ook weigeren om dit te gebruiken als bestemming.

Heb je externe harde schijven en wil je hiermee data delen met andere besturingssystemen, dan kan je hier prima exFAT of NTFS voor gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het werkt allemaal, maar als je kan kiezen dan is GPT moderner en beter.
Voor de meeste mensen maakt geen verschil.
NTFS heeft er verder niks mee te maken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvaert1986
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-05 11:13
De beste optie voor moderne PC's is altijd GPT als partitie tabel. Daarop maak je altijd 1 EFI FAT32 partitie aan van minimaal 128MB (512MB aanbevolen) en de rest is aan jezelf.

Zelf gebruik ik f2fs, welke qua performance in veel gevallen het beste is i.c.m. SSD en de minste writes maakt,, maar daarvoor heb je wel wat kennis nodig en niet alle distributies ondersteunen dit standaard.

Als alternatief heb je btrfs, welke veel features biedt, maar doorgaans iets trager is.

Als standaard wordt vaak ext4 gebruikt, wat het oude vertrouwde (op ext2 en ext3 voortgebouwd) besturingssysteem is en wat tevens journaling ondersteund en beter is bij preventie van data corruptie. Wel moet je hier rekening houden met je indeling en blocks.

Voor specifieke server gerelateerde doelen is XFS ook een goede optie bij traditionele schijven.

Dat is het in een nutshell zeg maar. Er zijn nog veel meer bestandssystemen, maar bovenstaand zijn qua PC of laptop toch wel de meest gebruikte.
Pagina: 1