Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vanaf volgende week ga ik mijzelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Dit doe ik omdat mijn webshop redelijk goed loopt en over het afgelopen jaar een netto winst heb van meer dan 5000 euro.
Hierbij verkoop ik ook eigen gemaakte spullen op Marktplaats en Ebay waar ik ook nog inkomsten van heb.
De belastingdienst ziet mij als een ondernemer en voldoe ook aan alle 'eisen' voor een ondernemer.
Een boekhouding hield ik nooit echt bij, ik telde de netto winsten bij elkaar op en betaalde netjes belasting.
Echter, hoe moet ik dit in de toekomst aanpakken?
Ik ben al bezig om aparte mappen te maken met 'Ebay' 'webshop' marktplaats en daar mijn inkomsten en uitgaven bij te houden.
Dit werkt overzichtelijk, maar aan de andere kant ook niet.
Kan ik niet beter 1 excell sheet maken met alle inkomsten van producten die ik verkoop?
Hoe weet ik wat ik elk kwartaal moet betalen?
De boekhouding wil ik, mede door de kosten, zelf doen omdat ik dat fijner vind.
Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
Je kan (misschien?) kiezen voor deelname aan de kleineondernemersregeling. Dat kan voordelig zijn en scheelt een boel administratie.

Het meest minimale wat je moet doen is voor iedere verkoop een factuur maken en die in je eigen administratie bewaren. Facturen moeten oplopend genummerd zijn en je moet er de prijs en de daarover berekende BTW op vermelden. Dus brutoprijs + 21% BTW = nettoprijs. En waarschijnlijk moet die factuur aan nog wat andere eisen voldoen, maar dat kun je googelen.
En dan kun je inderdaad prima in een excelletje bijhouden wat het totaal aan omzet en berekende BTW is. Ieder kwartaal (maar misschien kun je als je dat netjes vraagt ook per jaar aangifte doen) draag je dan de berekende BTW af, waar je eventueel door jou betaalde BTW (voor aankopen die verband houden met je onderneming) mag aftrekken. Dat kan je ook mooi bijhouden in excel.

Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Klopt, mijn winsten zullen veel lager dan 20.000 euro zijn, dus ik zal zeker deelnemen aan de KOR.
Dan hoef ik geen BTW af te dragen, maar hoef je dan ook geen facturen en boekhouding te maken?

Dankje voor de uitleg.
Hoe zit dat dan met mijn inkoop?
Ik koop bijvoorbeeld 10 schaalmodel vrachtwagens voor 100 euro.
Dit is 10 euro per stuk.
Op elk schaalmodel dat ik verkoop vraag ik 20 euro.
Ik heb dan 10 facturen van ieder 20 euro + 21% BTW is 24,20 euro.
Hoe zie ik overzichtelijk hoeveel winst ik heb als ik alles heb verkocht ipv al mijn facturen nogmaals na te kijken en die bedragen op te tellen en dan af te trekken van mijn inkoopprijs?
De BTW betaal ik af, dus ik moet alle facturen van de brutoprijs (20 euro) optellen = 200 euro - de inkoopprijs van 100 euro = 100 euro netto winst.
Klinkt niet erg overzichtelijk denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://www.belastingdien...ondernemen/administratie/

Je moet een deugdelijke administratie bijhouden. Op zich heb je redelijke vrijheid hoe je dat doet. Maar ik zou zeker aanraden om een enkele gecombineerde administratie te maken, en daar alle facturen en kosten in te verwerken. Dat kun je dan op verschillende grootboeken doen zodat je eenvoudig kunt zien welke omzet en winst je per winkel hebt.

Er zijn genoeg online pakketten die het een stuk makkelijker voor je maken zoals bijvoorbeeld e-boekhouden, moneymonk of moneybird. Maar Excel is ook prima.

Bij je belastingaangifte stuk je informatie over je balans en winst en verlies rekening in moeten vullen. Dus belangrijk dat je die gegevens makkelijk kunt opleveren

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 22-10-2021 07:23 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Reinier

\o/

Tom-Z schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:35:
Dus brutoprijs + 21% BTW = nettoprijs.
Maar dan ongeveer andersom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Overigens mag je dus geen BTW rekenen als je meedoet aan de KOR. Vroeger was het inderdaad een korting op je afdracht, nu is het een vrijstelling van de heffing.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
@Way: facturen etc bewaar ik altijd, van mijn inkoop als verkoop.
Echter omdat ik officieel pas volgende week een ondernemer ben mag ik geen facturen met BTW rekenen.
Dit doe ik dus ook niet.
Houd dit in dat ik dat officieel vanaf volgende week mag doen en bijhouden?
Inderdaad, ik ga meedoen aan de KOR regeling, ik zit ver onder de grens van 20.000 euro.

Hoe zit dit eigenlijk met de verkopen op Ebay?
Stel ik verkoop een product waarop geboden is voor 100 euro.
Het bied bedrag waar het product voor verkocht is is 100 euro.
Dit is INCL 21% BTW.
Totaal is mijn 'winst' 79 euro excl BTW.
Hoe zit dit met de plaatsingskosten/verkoopkosten die ik moet betalen aan Ebay?
Moet ik dit nog van het bedrag afhalen of hoe word zoiets gedaan?
Ebay rekent namelijk ook plaatsingskosten en verkoopkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:18:

Het bied bedrag waar het product voor verkocht is is 100 euro.
Dit is INCL 21% BTW.
Totaal is mijn 'winst' 79 euro excl BTW.
Je maakt een rekenfout. Doe maar eens 1,21 × 79 en je komt niet op 100 euro.

Tip: zorg dat je weet hoe je BTW berekent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zegt 20K winst, maar de KOR is voor 20K omzet maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:10:
(...)
Kan ik niet beter 1 excell sheet maken met alle inkomsten van producten die ik verkoop?
(...)
In Excel wordt vrijwel altijd 'enkel boekhouden' toegepast, terwijl als je een iets complexere administratie hebt (zoals goederen/voorraad, debiteuren en crediteuren) ik altijd zou kiezen voor 'dubbel boekhouden'. Dit kan in een boekhoudpakket. Het verwerken ervan is iets lastiger en zal iets meer tijd vragen, maar straks bij het berekenen van je aangifte Inkomstenbelasting heb je er profijt van. Het is ook een wat betere onderbouwing naar de Belastingdienst. Bovendien zijn in diverse boekhoudpakketten de aangifte omzetbelasting geautomatiseerd. Dus na het bijwerken van de boekhouding kun je dan rechtsreeks uit het administratiepakket je aangifte BTW indienen bij de Belastingdienst.
Hoe weet ik wat ik elk kwartaal moet betalen?
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 01:11:
Klopt, mijn winsten zullen veel lager dan 20.000 euro zijn, dus ik zal zeker deelnemen aan de KOR.
Dan hoef ik geen BTW af te dragen, maar hoef je dan ook geen facturen en boekhouding te maken?
(...)
Let op! De (nieuwe) KO-regeling ziet toe op omzet en niet op winst. Dus als je EUR 30.000 omzet hebt en maar EUR 5.000 winst, dan voldoe je niet aan de voorwaarden van de KO-regeling.

Waar je verder nog op kunt letten:
- Vraag een voorlopige aanslag IB/ZVW aan. Via je werkgever wordt er over je inkomen keurig netjes belasting ingehouden. Dat gebeurt niet via winsten uit onderneming. Je kunt je verwachte winst opgeven bij de Belastingdienst en dan betaal je gedurende het jaar alvast (een deel) van de Inkomstenbelasting / ZVW. Dat wordt na afloop van het jaar verrekend.
- Houdt je uren bij wanneer je verwacht dat je aan de 1.225 urennorm zult voldoen. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een agenda.
- Overweeg of het nodig is om een (bedrijfs)aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

En je plaatsingskosten administreer je natuurlijk als kosten in je boekhouding, die hebben niks met de BTW-berekening van je verkoop te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 01:11:
De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt.

https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Het gaat dus om je omzet (al je verkoopprijzen bij elkaar opgeteld) en niet je winst (omzet - kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
@JGC: excuus. mijn omzet bedoelde ik inderdaad.
Dan zit ik in dit geval nog lager dan mijn netto winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Reinier schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:23:
En je plaatsingskosten administreer je natuurlijk als kosten in je boekhouding, die hebben niks met de BTW-berekening van je verkoop te maken.
Maar de kosten die ik maak mogen wel elk kwartaal afgetrokken worden van je bruto winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Het begint bij de inkoop. Zorg dat de facturen op bedrijfsnaam staan en indien van toepassing BTW specificeren.

Die facturen gaan allemaal in je administratie, op factuurdatum.

Dan de verkoop. Voor je eigen webshop genereer je een oplopend factuurnummer bij elke verkoop. Die factuur, waarop nettoprijs, BTW en brutoprijs staan, stuur je netjes met je levering mee. Een kopie gaat in jouw administratie.

De vraag is wat de platforms precies voor je doen. Als ze niet meer doen dan lead generation (je handelt rechtstreeks met de klant), idem. De rekeningen van de platforms voor hun bemiddeling zijn weer inkoopfacturen.

Als echter ook de betalingen via de platforms lopen en ze jou reverse billen aan het eind van de maand, dan is dat wat in je adminstratie komt.

Overweeg een boekhoudpakket. Ik weet niet hoeveel transacties je maandelijks doet, maar vermoedelijk lopen de aantallen wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ik lees trouwens ook dat je BTW moet betalen over de verzendkosten.
Omdat ik veel exporteer naar het buitenland zijn de verzendkosten 13 euro.
Dus dan word de verkoopprijs 100 euro + 13 euro verzendkosten = 113 euro INCL BTW
Exclusief BTW is dit dan 93,39 euro.
De BTW is 19,61 euro.
Klopt dit?
Als ik belastingaangifte moet doen, is dan de af te dragen BTW invullen niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:
Het begint bij de inkoop. Zorg dat de facturen op bedrijfsnaam staan en indien van toepassing BTW specificeren.

Die facturen gaan allemaal in je administratie, op factuurdatum.

Dan de verkoop. Voor je eigen webshop genereer je een oplopend factuurnummer bij elke verkoop. Die factuur, waarop nettoprijs, BTW en brutoprijs staan, stuur je netjes met je levering mee. Een kopie gaat in jouw administratie.

De vraag is wat de platforms precies voor je doen. Als ze niet meer doen dan lead generation (je handelt rechtstreeks met de klant), idem. De rekeningen van de platforms voor hun bemiddeling zijn weer inkoopfacturen.

Als echter ook de betalingen via de platforms lopen en ze jou reverse billen aan het eind van de maand, dan is dat wat in je adminstratie komt.

Overweeg een boekhoudpakket. Ik weet niet hoeveel transacties je maandelijks doet, maar vermoedelijk lopen de aantallen wel op.
Alle inkoopfacturen zitten al in een map, die heb ik voor mezelf altijd al bijgehouden :)
Ik lees veel over boekhoudpakketten en adminstratie pakketten.
Helaas zijn de prijzen daar in een jaar of per maand te hoog voor mij als startende ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Met 5k per jaar winst kan er toch wel een pakketje af van ~15,- de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Even een stapje omhoog uit de details. Je stelt dat je ondernemer voor de belastingdienst bent. Bedoel je daarmee dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, of ondernemer voor de omzetbelasting, of beide? Dat is relevant voor welke rechten/verplichtingen je hebt en hoe je bijv aangifte moet doen.

Het eerste kan ik me niet voorstellen met €5.000 omzet. Het helpt als je termen duidelijk gebruikt; omzet en winst is totaal iets anders. Ondernemer voor de omzetbelasting ben je waarschijnlijk wel.

Verder snap ik de hele discussie niet over hoe je btw zou moeten berekenen over tal van punten, als je aangeeft gebruik te gaan maken van de KOR. De kern van de KOR is juist een vrijstelling van de btw. Deze hoef je dan dus ook niet te berekenen aan klanten. Let op: deze kan je dus ook niet terugvragen voor kosten!

Maar goed, maak het jezelf makkelijk en neem een boekhoudpakket; die 10-15 euro per maand weegt ruimschoots op tegen het gezeik als het misgaat. Tijd om te beginnen met ondernemen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 22-10-2021 11:25 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

De belastingdienst ziet mij als een ondernemer en voldoe ook aan alle 'eisen' voor een ondernemer.
Ëén van de eisen is een deugdelijke boekhouding........

Het is echt tijd om je te verdiepen in wat basiskennis boekhouden, laat desnoods een boekhouder je boekhouding opzetten. Zo moeilijk is het niet, heb je meteen je btw aangifte voor elkaar, en je jaar balans.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
merk dat er nog veel onduidelijk is bij de ts. Misschien eens goed verdiepen in de materie en de verschillende regelingen die er zijn. Begrippen duidelijk krijgen etc.

Voor de basis kan je prima uit de voeten komen met een excellijst maar zet daar dan wel de juiste formules in om je btw etc te berekenen etc..

Ondernemen is leuk, er iets aan verdienen nog leuker maar je uiteindelijk in de vingers snijden omdat je niet de juiste berekeningen kan maken over belasting, afdracht etc dan wordt het lastig..

succes!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:22:
Even een stapje omhoog uit de details. Je stelt dat je ondernemer voor de belastingdienst bent. Bedoel je daarmee dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, of ondernemer voor de omzetbelasting, of beide? Dat is relevant voor welke rechten/verplichtingen je hebt en hoe je bijv aangifte moet doen.

Het eerste kan ik me niet voorstellen met €5.000 omzet. Het helpt als je termen duidelijk gebruikt; omzet en winst is totaal iets anders. Ondernemer voor de omzetbelasting ben je waarschijnlijk wel.

Verder snap ik de hele discussie niet over hoe je btw zou moeten berekenen over tal van punten, als je aangeeft gebruik te gaan maken van de KOR. De kern van de KOR is juist een vrijstelling van de btw. Deze hoef je dan dus ook niet te berekenen aan klanten. Let op: deze kan je dus ook niet terugvragen voor kosten!

Maar goed, maak het jezelf makkelijk en neem een boekhoudpakket; die 10-15 euro per maand weegt ruimschoots op tegen het gezeik als het misgaat. Tijd om te beginnen met ondernemen ;)
Ik neem aan beide, ik kan namelijk nergens terugvinden onder welke 'groep' ik val.
Ik ben inderdaad ondernemer voor de omzetbelasting.
Ik ga inderdaad gebruik maken van de KOR regeling, maar ben toch benieuwd hoe ik mijn BTW daarvoor moet regelen.
Ben namelijk niet van de ene op andere dag ingeschreven voor de KOR regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfMMeEc3F0R9r-zmIno1j_dDQ1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pktxfOUc5G2px4ESPAQGUf3G.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een excel sheet dat ik heb gemaakt.
Dit is een set van 30 voertuigen die ik op Marktplaats heb gekocht.
Elk voertuig verkoop ik apart.
Dat zet ik onder 'verkocht'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Roozzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:22:

Het eerste kan ik me niet voorstellen met €5.000
[...]
Je toevoeging is goed.

* Ondernemer voor de omzetbelasting (BTW) ben je al gauw. Er is sprake van een structurele of herhalende activiteit, waarbij de redelijke verwachting bestaat dat deze winstgevend is.

* Ondernemer voor de inkomstenbelasting (WUO) ben je iets minder snel. Dat is een complex samenspel van een aantal factoren. Er moet sprake zijn van een organisatie van kapitaal, arbeid en ondernemerschap. Er moet sprake zijn van een (naar verwachting) winstgevende operatie, met enige mate van bestendigheid. En het moet voorbij het niveau van bijverdienste gaan.

De eerste twee factoren lijken hier wel te kloppen:

1. TS werkt op een onafhankelijke manier; hij heeft inkoop, verkoop en bedrijfsmiddelen (tip: zorg dat je investieringen en liquide middelen op de balans hebt). Bovendien doet TS aan marketing & sales (eigen webshop zijn bonuspunten want die toont de eigen sales-inspanning aan).
2. Er is aantoonbaar winst, met potentieel voor meer winst in de toekomst.
3. Dit is het enige punt waar de schoen wringt. Als je in loondienst 50k per jaar verdient en daarnaast 5k per jaar met je eigen zaak, dan is het makkelijker om deze te klasseren als "bijverdienste" = ROW. Maar als die 5k per jaar een stijgende trend laat zien en/of er tenminste een plan is om dit te laten stijgen, dan zie ik niet waarom TS geen ondernemersaangifte zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

* Excel i.p.v. Excell
* Marktplaats i.p.v. Marktkplaats
En je BTW rekenfout van eerder...

Niet vervelend bedoeld maar boekhouden moet vrij nauwkeurig.

e-Boekhouden is het eerste jaar gratis volgens mij. Wellicht de moeite van het uitzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

t_captain schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Je toevoeging is goed.

* Ondernemer voor de omzetbelasting (BTW) ben je al gauw. Er is sprake van een structurele of herhalende activiteit, waarbij de redelijke verwachting bestaat dat deze winstgevend is.

* Ondernemer voor de inkomstenbelasting (WUO) ben je iets minder snel. Dat is een complex samenspel van een aantal factoren. Er moet sprake zijn van een organisatie van kapitaal, arbeid en ondernemerschap. Er moet sprake zijn van een (naar verwachting) winstgevende operatie, met enige mate van bestendigheid. En het moet voorbij het niveau van bijverdienste gaan.

De eerste twee factoren lijken hier wel te kloppen:

1. TS werkt op een onafhankelijke manier; hij heeft inkoop, verkoop en bedrijfsmiddelen (tip: zorg dat je investieringen en liquide middelen op de balans hebt). Bovendien doet TS aan marketing & sales (eigen webshop zijn bonuspunten want die toont de eigen sales-inspanning aan).
2. Er is aantoonbaar winst, met potentieel voor meer winst in de toekomst.
3. Dit is het enige punt waar de schoen wringt. Als je in loondienst 50k per jaar verdient en daarnaast 5k per jaar met je eigen zaak, dan is het makkelijker om deze te klasseren als "bijverdienste" = ROW. Maar als die 5k per jaar een stijgende trend laat zien en/of er tenminste een plan is om dit te laten stijgen, dan zie ik niet waarom TS geen ondernemersaangifte zou doen.
Hier zit de pijn inderdaad.

Daarbij is punt 2 helaas onduidelijk. TS geeft in eerste instantie aan dat het €5k nettowinst is; dan zou het kunnen. In een post later geeft TS aan dat dit omzet is; dan zie ik het eigenlijk als onhaalbaar.
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Ik neem aan beide, ik kan namelijk nergens terugvinden onder welke 'groep' ik val.
Ik ben inderdaad ondernemer voor de omzetbelasting.
Ik ga inderdaad gebruik maken van de KOR regeling, maar ben toch benieuwd hoe ik mijn BTW daarvoor moet regelen.
Ben namelijk niet van de ene op andere dag ingeschreven voor de KOR regeling.
Neem dit vooral niet aan, maar zoek het uit. Doe bijvoorbeeld de ondernemerscheck, of stel vragen bij de KVK en belastingdienst.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Dankje :)
Ik heb mij zojuist aangemeld bij 'Rompslomp'
Daar is het de eerste 30 dagen gratis Pro, daarna onbeperkt gratis maar met beperkingen.
Ik heb daarin mijn inkopen ingevuld van mijn webshop.
Echter voelt dit nu dubbelop omdat ik via mijn webshop ook al mijn facturen heb staan.
Ik kan deze niet importeren in rompslomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05 14:00
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:06:
Daar is het de eerste 30 dagen gratis Pro, daarna onbeperkt gratis maar met beperkingen.
Echter voelt dit nu dubbelop omdat ik via mijn webshop ook al mijn facturen heb staan.
Wat een... rompslomp. :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat je nu verdient is een begin, maar eigenljk niet allesbepalend voor je status wel/geen ondernemer. Vooral interessant: wat ga je over 5 jaar omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Vrijdag heb ik de afspraak bij de KvK.
Ik zal dan mijn BTW nr ontvangen en mij inschrijven bij de KOR.
Dit scheelt enorm in de administratie/BTW.
Wellicht dat ik dan voor mijzelf een eigen administratie bijhoud van mijn netto winsten die dan niet met BTW gerekend hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:59:
Dus dan word de verkoopprijs 100 euro + 13 euro verzendkosten = 113 euro INCL BTW
Exclusief BTW is dit dan 93,39 euro.
De BTW is 19,61 euro.
Klopt dit?
Als ik belastingaangifte moet doen, is dan de af te dragen BTW invullen niet voldoende?
De BTW die jij factureert, draag je af (omzet belast met 21%). Welk deel van die factuur nou het product betreft en welk deel de verzendkosten die je doorberekent naar je klant, dat maakt voor de BTW niet uit. Want allebei vallen onder het gewone 21% tarief.

Die verzendkosten die jij betaalt aan je shipment service provider, dat zijn gewoon inkoopfacturen. De BTW die erop staat, trek je af bij 5b (voorheffing).

Overigens heb ik het gevoel dat het ondernemen je een beetje is overkomen. Dit zijn vrij elementaire zaken, omzetbelasting is een eenvoudige belasting. Die wordt pas complex als je met een mix van margegoederen en BTW-goederen werkt en veel internationaal zaken doet.

Ik denk dat je voor een driesprong staat:
1. leer meer over ondernemen en de bijkomende jurisische en belastingzaken
2. richt je op aggressief verhogen van je omzet en besteed deze vervelende bijkomstigheden uit
3. overweeg om te stoppen met je webshop

Welke de beste keuze voor jou is, dat is eigenlijk gewoon een vraag waar je over 5 jaar wilt staan.

De huidige situatie, waarin je wel terechtkomt in de bij de ondernemersbelastingen maar deze niet echt lijkt te snappen, is niet houdbaar. Een BTW administratie die niet deugt kan behoorlijke problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

De BTW die jij factureert, draag je af (omzet belast met 21%). Welk deel van die factuur nou het product betreft en welk deel de verzendkosten die je doorberekent naar je klant, dat maakt voor de BTW niet uit. Want allebei vallen onder het gewone 21% tarief.

Die verzendkosten die jij betaalt aan je shipment service provider, dat zijn gewoon inkoopfacturen. De BTW die erop staat, trek je af bij 5b (voorheffing).

Overigens heb ik het gevoel dat het ondernemen je een beetje is overkomen. Dit zijn vrij elementaire zaken, omzetbelasting is een eenvoudige belasting. Die wordt pas complex als je met een mix van margegoederen en BTW-goederen werkt en veel internationaal zaken doet.

Ik denk dat je voor een driesprong staat:
1. leer meer over ondernemen en de bijkomende jurisische en belastingzaken
2. richt je op aggressief verhogen van je omzet en besteed deze vervelende bijkomstigheden uit
3. overweeg om te stoppen met je webshop

Welke de beste keuze voor jou is, dat is eigenlijk gewoon een vraag waar je over 5 jaar wilt staan.

De huidige situatie, waarin je wel terechtkomt in de bij de ondernemersbelastingen maar deze niet echt lijkt te snappen, is niet houdbaar. Een BTW administratie die niet deugt kan behoorlijke problemen veroorzaken.
De verzendkosten zijn vaak een aantal postzegels waar geen BTW over gerekend hoeft te worden.
Dit kan ik in Woocommerce niet aanpassen voor pakketten waar wel BTW over verzendkosten betaald moeten worden.
Als ik kijk naar mijn inkoop dan staat er ook alleen BTW bij de producten, niet bij de verzendkosten.
Het maken van producten en verkopen doe ik al jaren.
Dit werd het afgelopen jaar een stuk meer, en ook dit jaar.
Op Ebay word ik niet meer als particulier gezien en moet ik mijn account upgraden naar zakelijk.
Dit vergt een KvK nummer en moet geregistreerd staan als ondernemer.
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Ook via die check kom ik uit als ondernemer.
Er was nog een site met vragen, als je daarop alles met 'ja' kon invullen dan werd je gezien als ondernemer.
Ook daar kon ik alles met 'ja' invullen.

[ Voor 5% gewijzigd door 0108daniel op 23-10-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Postzegels hebben geen BTW, dus geen voorheffing. Maar ze vormen AFAIK geen reden voor gedeeltelijke BTW-vrijstelling van jouw omzet.

Als je bijvoorbeeld 100 euro voor je product wilt ontvangen en 10 euro postzegels moet plakken, dan zul je 110 + 21% BTW moeten factureren.

---

Wat betreft ondernemer voor de inkomstenbelasting: dat is gunstig vanwege bepaalde aftrekposten en winstvrijstellingen. Maar, je krijgt wel wat administratieve zaken erbij. Zo moet je voortaan balansen en winst- en verliesrekeningen moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:49:
Postzegels hebben geen BTW, dus geen voorheffing. Maar ze vormen AFAIK geen reden voor gedeeltelijke BTW-vrijstelling van jouw omzet.

Als je bijvoorbeeld 100 euro voor je product wilt ontvangen en 10 euro postzegels moet plakken, dan zul je 110 + 21% BTW moeten factureren.

---

Wat betreft ondernemer voor de inkomstenbelasting: dat is gunstig vanwege bepaalde aftrekposten en winstvrijstellingen. Maar, je krijgt wel wat administratieve zaken erbij. Zo moet je voortaan balansen en winst- en verliesrekeningen moeten maken.
Ik snap het.

Het is heel lastig om balansen/winst en verliesrekeningen te moeten maken van producten die in bulk gekocht zijn en niet binnen 1 jaar verkocht zullen worden.
Daarbij komt ook dat de producten die ingekocht worden via Marktplaats gekocht zijn en daarna worden 'omgebouwd' tot wat moois en ze daarna weer te verkopen.
Wat daar dan ook nog bij komt zijn de kosten voor het maken/herstellen van de inkoop producten.
Hiervoor heb ik verf nodig, kwastjes, lijm, stickers etc.
Zijn hier voorbeelden van hoe dit overzichtelijk te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:06:
Ik gebruik nu ruim 2 jaar Rompslomp en werkt voor mij prima. Je kunt wel facturen toevoegen (als bijlage), maar niet 'importeren' (dat de gegevens automatisch worden overgenomen) inderdaad. Maar draai het eens om en zet je gegevens in Rompslomp, dan kun je vandaaruit je factuur genereren. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

0108daniel schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Ik snap het.

Het is heel lastig om balansen/winst en verliesrekeningen te moeten maken van producten die in bulk gekocht zijn en niet binnen 1 jaar verkocht zullen worden.
Daarbij komt ook dat de producten die ingekocht worden via Marktplaats gekocht zijn en daarna worden 'omgebouwd' tot wat moois en ze daarna weer te verkopen.
Wat daar dan ook nog bij komt zijn de kosten voor het maken/herstellen van de inkoop producten.
Hiervoor heb ik verf nodig, kwastjes, lijm, stickers etc.
Zijn hier voorbeelden van hoe dit overzichtelijk te doen is?
Voorraadwaardering en waardering van onderhanden werk kan idd erg lastig zijn. Ik denk dat het in jouw geval verstandig is om een boekhouder/administratiekantoor in te schakelen die je daarbij kan helpen.

Uiteraard kan je zelf ook een goede poging doen, maar dan zul je je in een aantal zaken moeten verdiepen. Een (online) boekhoudpakket kan daarbij helpen, maar dan is denk ik alsnog verstandig om iemand te laten meekijken bij het inrichten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
RoNoS schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik nu ruim 2 jaar Rompslomp en werkt voor mij prima. Je kunt wel facturen toevoegen (als bijlage), maar niet 'importeren' (dat de gegevens automatisch worden overgenomen) inderdaad. Maar draai het eens om en zet je gegevens in Rompslomp, dan kun je vandaaruit je factuur genereren. Werkt prima.
Ah helaas.
Dan werkt Rompslomp voor mijn doeleinden niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Gitarist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Voorraadwaardering en waardering van onderhanden werk kan idd erg lastig zijn. Ik denk dat het in jouw geval verstandig is om een boekhouder/administratiekantoor in te schakelen die je daarbij kan helpen.

Uiteraard kan je zelf ook een goede poging doen, maar dan zul je je in een aantal zaken moeten verdiepen. Een (online) boekhoudpakket kan daarbij helpen, maar dan is denk ik alsnog verstandig om iemand te laten meekijken bij het inrichten daarvan.
Dankje.
Zo lopen de kosten voor een uit de hand gelopen hobby wel verder op als er ook een (betaalde) boekhouder bij komt kijken.
Ik zal eens kijken op e-boekhouden of hun nog iets voor mij kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou je aanraden om niet Excel te gebruiken, maar gewoon een fatsoenlijk boekhoudpakket te nemen. E-boekhouden, MoneyMonk, Snelstart etc.

Alle inkomsten van alle platformen boek je daar in, in Snelstart weet ik dat je per inkomende transactie kan boeken (en ook kan zien welke nog niet geboekt zijn).

Zou ook aanraden om hiervoor een zakelijke rekening te nemen, bijv. Knab heeft die voor niet heel veel geld. Als je meer dan 5000 per jaar aan omzet hebt dan is 10-15 euro per maand zeker de moeite waard om een schone losse rekening (met alleen zakelijke transacties) en een fatsoenlijk boekhoudpakket te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Oon schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:49:
Ik zou je aanraden om niet Excel te gebruiken, maar gewoon een fatsoenlijk boekhoudpakket te nemen. E-boekhouden, MoneyMonk, Snelstart etc.

Alle inkomsten van alle platformen boek je daar in, in Snelstart weet ik dat je per inkomende transactie kan boeken (en ook kan zien welke nog niet geboekt zijn).

Zou ook aanraden om hiervoor een zakelijke rekening te nemen, bijv. Knab heeft die voor niet heel veel geld. Als je meer dan 5000 per jaar aan omzet hebt dan is 10-15 euro per maand zeker de moeite waard om een schone losse rekening (met alleen zakelijke transacties) en een fatsoenlijk boekhoudpakket te gebruiken.
Goed idee.
Ik had al contact met de Rabobank opgenomen.
Helaas kan je daar maar 1 rekening erbij nemen, en die had ik al.
Knab is een goede optie voor een zakelijke rekening.
E-boekhouden zal ik waarschijnlijk ook nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:50
Er is al meerdere keren in het topic gewezen op het feit dat je misschien op zoek moet naar een administratiekantoor. Die opmerking omzeil elke keer heel mooi, maar dat is wat mij betreft wel hét juist advies in deze. Als je zelf nu in de opzet al niet goed weet hoe de BTW op de factuur moet en hoe die dan berekend moet worden, hoe ga jij dan ooit controleren of je administratiepakket het goed doet?

Daarnaast werken ongeveer alle handelsbedrijven zoals jij werkt, je koopt groot in, je verkoopt in kleinere aantallen. Dat houdt inderdaad in dat je op de 31 december voorraad zal hebben. Als jij zelf kosten maakt om het op te knappen dan mag je die inderdaad van je winst afhalen, maar als je het al opgeknapt hebt voor 31 december telt ook dat wel weer mee in je voorraadwaardering. Allemaal zaken waarvan ik (misschien tenonrechte, ik hoop het) niet het idee heb dat je weet hoe het werkt.

Zorg dat dingen goed gaan, je kunt nu een paar euro besparen, maar dan hebben we over een jaar een topic "Help de Belastingdienst zit op mijn nek" met waarschijnlijk ook nog allemaal verwijten dat de Belastingdienst oneerlijk is. Jij bent ondernemer, het is aan jou om het goed te regelen, verwacht van de Belastingdienst dat ze eerlijk zijn, maar niet dat medeleven hebben, jij kiest voor verantwoordelijkheid daar kan je ook op aangesproken worden.

En ik denk dat @t_captain een heel goed punt heeft met zijn voorgestelde driesprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
@0108daniel volgens mij heeft nog niemand het gezegd, of ik kijk er zo snel overheen. Maar als je gebruik maakt van de KOR mag je überhaupt geen BTW op je verkopen rekenen. Je hoeft dan ook geen BTW aangifte te doen, aangezien je de BTW niet ontvangt en ook niet terug mag vragen.

Maakt de boekhouding ook gelijk een stukje makkelijker. De inkoopprijs wordt dus ook de prijs incl. BTW (uiteraard niet van toepassing bij kopen via Marktplaats bijvoorbeeld).

Lees je er goed over in voordat je zo meteen van alles doet wat niet mag en je boetes krijgt waarmee je winst teniet wordt gedaan. Zie de website van de belastingdienst.
Wat is de KOR?
De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, hoeft u geen btw meer te berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen.

Lees meer over wat meedoen met de KOR betekent en wat overwegingen kunnen zijn om wel of niet mee te doen. We hebben ook een aantal praktijkvoorbeelden voor u op een rijtje gezet.

[ Voor 22% gewijzigd door Twijfels op 25-10-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
t_captain schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:

Ik denk dat er voor bedrijven van deze grootte ook wel excel templates te vinden zijn waar hij even mee vooruit kan. Een werkblad voor de balans, een werkblad voor de profit & loss, en een werkblad voor de begroting is dan een goede start.

Bijkomend voordeel is dat je dan ook echt kan zien hoe een boekhouding werkt. Bij een boekhoudpakket kan je niet echt zien wat er van binnen gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Frame164 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat er voor bedrijven van deze grootte ook wel excel templates te vinden zijn waar hij even mee vooruit kan. Een werkblad voor de balans, een werkblad voor de profit & loss, en een werkblad voor de begroting is dan een goede start.

Bijkomend voordeel is dat je dan ook echt kan zien hoe een boekhouding werkt. Bij een boekhoudpakket kan je niet echt zien wat er van binnen gebeurt.
Ik denk dat juist iemand die weinig van boekhouden weet en moeite gaat hebben met een correcte administratie echt niet aan Excel moet beginnen. Het grote voordeel van een goed boekhoudpakket is dat je meteen gedwongen wordt met grootboeknummers te werken, die zoek je op en de belangrijke leer je uit je hoofd. Veel pakketten kunnen ook meteen facturen aanmaken en verwerken dus dan heb je die ook netjes in je administratie staan zonder extra werk.

Er is wat over te zeggen dat je niet leert hoe ze vroeger ouderwets de boekhouding deden op papier, maar de gemiddelde boekhouder tegenwoordig gebruikt ook Snelstart, Exact of AFAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Helaas werkt e-boekhouden ook niet voor mijn doeleinden.
Ik heb een webshop die gescheiden moet blijven van mijn verkopen op Marktplaats en Ebay.
Als ik de gegevens invoer komt dat niet apart te staan maar alles bij elkaar.
Bijvoorbeeld inkoop facturen worden op 1 plek opgeslagen.
Ik zou graag willen dat ik inkoop facturen van mijn webshop apart houd en mijn inkoop facturen/advertenties van Marktplaats gescheiden blijven van mijn webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nog even een tip omdat je je in principe bezighoudt met het verkopen van 2e hands spullen.

Mocht het uiteindelijk meer dan 20.000 omzet gaan genereren dan moet je dus BTW aangiften gaan doen.
Je moet dan gaan werken met de margeregeling aangezien je op de inkoop geen BTW betaald (althans je doet voorkomen dat je het meeste inkoopt bij particulieren).

De margeregeling houdt kort gezegd in dat je alleen BTW hoeft te berekenen over je winst van die verkoop. Dus verkoop - inkoop en daar dan 21% BTW over. Hier een wat uitgebreidere uitleg: https://www.dezaak.nl/fin...tingen/btw-margeregeling/

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Waarom moet dat apart?

Ik heb in Snelstart gewoon een aantal inkoop-groepen. Daar kan ik onderscheid maken tussen inkoop en bij verkoop kan ik artikelen aanmaken die ook weer aan groepen hangen, zodat ik ook daar onderscheid kan maken (ik factureer vanuit Snelstart).

Bij het maken van de BTW aangifte en jaarrapporten staat alles gewoon bijelkaar, wil ik inzicht in een los onderdeel, kan ik gewoon op die rekeningen selecteren.

Het hoeft echt niet moeilijk te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
0108daniel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:29:
Helaas werkt e-boekhouden ook niet voor mijn doeleinden.
Ik heb een webshop die gescheiden moet blijven van mijn verkopen op Marktplaats en Ebay.
Als ik de gegevens invoer komt dat niet apart te staan maar alles bij elkaar.
Bijvoorbeeld inkoop facturen worden op 1 plek opgeslagen.
Ik zou graag willen dat ik inkoop facturen van mijn webshop apart houd en mijn inkoop facturen/advertenties van Marktplaats gescheiden blijven van mijn webshop.
Dat kan makkelijk in 1 boekinghouding, door de kosten op aparte grootboekrekeningen te zetten.

Uiteindelijk zijn voor de belastingdienst je webshop en je Ebay en marktplaatsactiviteiten 1 onderneming dus het makkelijkste is het om dat in 1 administratie bij te houden.

Waar draait je webshop op? Wellicht zijn er boekhoudpakketten die daar al een importmodule voor hebben.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:24:
@JGC: excuus. mijn omzet bedoelde ik inderdaad.
Dan zit ik in dit geval nog lager dan mijn netto winst :)
Euh dit kan niet. Je zegt hier dat je omzet lager is dan je netto winst. Dat kan natuurlijk nooit.

Volgens mij doe jij er meer dan verstandig aan om een boekhouder te vinden die je begeleidt met de opzet van je administratie in een softwarepakket. Beter 1 keer goed doen en daar wat geld voor uitgeven dan er een zooitje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Let in jouw geval ook op de margeregeling want het lijkt er op dat je in tweedehands spullen handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Backpacker schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Dat kan makkelijk in 1 boekinghouding, door de kosten op aparte grootboekrekeningen te zetten.

Uiteindelijk zijn voor de belastingdienst je webshop en je Ebay en marktplaatsactiviteiten 1 onderneming dus het makkelijkste is het om dat in 1 administratie bij te houden.

Waar draait je webshop op? Wellicht zijn er boekhoudpakketten die daar al een importmodule voor hebben.
Mijn webshop draait op Woocommerce.
Ik heb verschillende codes aangemaakt.
Ik heb in de 7000 groep een code met 7010 inkopen webshop, 7020 inkopen Ebay en 7030 inkopen Marktplaats
Is dit goed of kan ik beter alles in bijvoorbeeld 7010 doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eerlijk zou ik of een snelcursus BKB doen, of eerst met een boekhouder/administrateur gaan praten.

Administratie en het bijhouden ervan moet je niet zien als 'koppeling met', maar verslaglegging van. Facturen zelf hoef je niet in je pakket te hebben, de verslaglegging ervan wil je in je pakket hebben. Enkelvoudig of dubbel (wel/geen subadministratie van debiteuren/crediteuren) is een keuze van omvang.

Afhankelijk welke webshop je hebt, zijn er genoeg met export-xml modules welke door het gros van bekende boekhoudpakketten prima kunnen worden geimporteerd (met wat opzet, maargoed).

Wil je extreem kan je hele voorraad administratie toevoegen, hele subadministratie erbij zetten, maar belangrijkste is eerst, zorg dat je alles duidelijk voor jezelf hebt. Soms is het beter 'overkill' op te zetten, dan achteraf met terugwerkende kracht dit nog werkend te krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Het probleem daarmee is dat ik vrijdag pas een KvK heb en dus officieel ondernemer ben.
Moet ik dan wel van de afgelopen maanden/jaren mijn kwitanties ed. importeren in e-boekhouden of kan ik beter met een verse start beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
0108daniel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Mijn webshop draait op Woocommerce.
Ik heb verschillende codes aangemaakt.
Ik heb in de 7000 groep een code met 7010 inkopen webshop, 7020 inkopen Ebay en 7030 inkopen Marktplaats
Is dit goed of kan ik beter alles in bijvoorbeeld 7010 doen.
Dit is helemaal goed! En dat kan je ook aan de verkoopkant doen zodat je je marges op verschillende platforms bij kan houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Backpacker op 28-10-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
0108daniel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:04:
Het probleem daarmee is dat ik vrijdag pas een KvK heb en dus officieel ondernemer ben.
Moet ik dan wel van de afgelopen maanden/jaren mijn kwitanties ed. importeren in e-boekhouden of kan ik beter met een verse start beginnen?
Je moet dan sowieso alles van dit jaar verzamelen. Voorgaande jaren hoeft niet (als je geen vergelijkende cijfers wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:21

SeatRider

Hips don't lie

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen, als je levert aan particulieren in het buitenland, moet je de BTW in die landen afdragen (tenminste, als je omzet boven de € 10.000 is). Bron: https://www.kvk.nl/advies...voor-e-commerce-in-de-eu/

Edit: je KOR komt daarmee ook in gevaar.

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 28-10-2021 13:53 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Welke gek heeft er ooit besloten het middenstandsdiploma af te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb nog een vraagje over E-boekhouden.
Ik heb een aanhanger op schaal gemaakt en deze aangeboden op Marktplaats.
Deze heb ik ook op Marktplaats verkocht voor 35 euro.
Hoe kan ik in E-boekhouden aangeven dat ik iets heb verkocht voor 35 euro + 6,95 verzendkosten?
Ik zie alleen hoe je facturen kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Iemand die e-boekhouden gebruikt en hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Misschien moet je even de handleiding van e-boekhouden doorlezen, want als je dit niet weet heb ik het idee dat je helemaal niet goed weet hoe je de boekhouding bij moet voeren: https://cdn.e-boekhouden....eiding_boekhoudpakket.pdf

Het is namelijk gewoon de basisfunctionaliteit om een factuur in te voeren, en dan de juiste post voor omzet te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1t9vlz6X-5Fv3Jkdl2kwfPczsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpJ58VbMWlNmdMceoZVV5irM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 30-10-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Woy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:38:
Misschien moet je even de handleiding van e-boekhouden doorlezen, want als je dit niet weet heb ik het idee dat je helemaal niet goed weet hoe je de boekhouding bij moet voeren: https://cdn.e-boekhouden....eiding_boekhoudpakket.pdf

Het is namelijk gewoon de basisfunctionaliteit om een factuur in te voeren, en dan de juiste post voor omzet te kiezen.

[Afbeelding]
Dit gaat om facturen.
Wat ik graag wil is dat ik iets invoer van wat ik heb gekocht aan een particulier via Marktplaats.
Ik heb dus geen factuurnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat is er mis met gewoon een factuur maken? Hoe wil je anders je verkopen registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
0108daniel schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:51:
[...]

Dit gaat om facturen.
Wat ik graag wil is dat ik iets invoer van wat ik heb gekocht aan een particulier via Marktplaats.
Ik heb dus geen factuurnummer.
Als je iets verkoopt zou ik gewoon een factuur maken, wel zo handig voor de administratie. Maar je kunt het ook prima inboeken als "geld ontvangen". Staat ook gewoon in de handleiding:
Heeft u iets betaald of een betaling ontvangen, zonder dat hier een factuur aan te pas is
gekomen? Dan voert u zo’n betaling als volgt in:

[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 30-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Woy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Als je iets verkoopt zou ik gewoon een factuur maken, wel zo handig voor de administratie. Maar je kunt het ook prima inboeken als "geld ontvangen". Staat ook gewoon in de handleiding:

[...]
Ik heb de optie gebruikt als 'geld ontvangen'
Wat er niet staat is hoe het zit met de verzendkosten.
Het kopje 'bedrag' is dat met de verzendkosten erbij?
Ik heb iets verkocht van 50 euro incl verzendkosten.
Bij bedrag vul ik 50 in.
De verzendkosten betaald de koper.
Ik zie dit nergens in de handleidingen staan, ook niet bij de faq en ook niet bij de youtube video's van e-boekhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door 0108daniel op 31-10-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@0108daniel Ik heb het globaal doorgelezen heb je al voor E boekhouden gekozen? Er zijn namelijk ook alternatieven. Maar dat terzijde.
Iedere verkoop gaat gepaard met een factuur (of je die stuurt of niet maakt niet uit) Maar als je ook tweede hands verkoopt en inkoopt tevens ook buitenland is het wel goed om je hier goed in te verdiepen en het goed in te richten. Je wilt geen gezeik met de belastingdienst, zorg dus dat je het goed bijhoudt.
Administreer dus ook heel goed al je inkoop, helaas zal je dit dus voor het hele jaar nu alsnog moeten invoeren.
https://ondernemersplein....G64BIaLI7oPAaAr7kEALw_wcB
Veel info over de marge regeling.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Het meest gebruikte en 'beste' zou E-boekhouden zijn waar ik dus ook voor heb gekozen.
Een factuur is toch niet verplicht?
Als ik dat wil boekhouden kon ik ook kiezen voor 'geld ontvangen'
Mijn vraag daarmee was hoe dat met de verzendkosten zit.
Producten maak ik ook zelf, valt dat ook onder tweedehands of als 'nieuw'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Hierbij even een screenshot hoe mijn grootboek er nu uit ziet.
Ik vind dit zelf wel overzichtelijk en heb alle inkopen apart ingedeeld.
Dit lijkt mij slim?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4SYyosZ4IIvbz8j2hNi3OU7jI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A1i3tuquobu0sVZAIscomqU.jpg?f=fotoalbum_large
Echter gaat het mij nu om de verkoop.
Zoals je ziet bij bijvoorbeeld Marktplaats is mijn code 8030 omzet Marktplaats.
Dit is voor alles wat ik verkoop.
Het product dat ik heb verkocht is 50 euro incl verzendkosten.
Is het verstandig om een aparte code met verzendkosten of vrachtkosten aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De boekhouding wil ik, mede door de kosten, zelf doen omdat ik dat fijner vind.
Newsflash, ondernemen kost ook geld ;)

Regel je shit gewoon netjes, anders krijg je op een dag problemen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:56:
Eerlijk zou ik of een snelcursus BKB doen, of eerst met een boekhouder/administrateur gaan praten.
Vooral dat laatste. Ik heb wat boeken over boekhouden gelezen voor mijn werk (ik werk als programmeur aan o.a. boekhoudsoftware) en het levert soms meer vragen dan antwoorden op _O-

Als ik dit topic lees dan doemen er allerlei vragen in mij op. Zoals het bepalen van de kostprijs verkopen om zodoende tot een marge te komen. Daar moet je meestal een systeem in kiezen. Laatste inkoopprijs of bijvoorbeeld gemiddelde inkoopprijs. Enzovoorts.

En als @0108daniel vragend schrijft of een factuur verplicht is, dan word ik zenuwachtig. Ik zou sowieso altijd netjes een factuur maken. Nummers moeten ook aansluitend oplopen, er mogen geen gaten in de administratie zitten. Etc. Etc.

Elk kwartaal BTW aangifte doen brrr. Wees niet te laat.

Ach ja, ik ben gelukkig maar een werknemer :P Maar de administratie is een klus die je niet te licht moet opvatten.

Ik heb gelukkig collega's met meer verstand ervan dan ik. Ik moet er alleen voor zorgen dat het doet wat zij verwachten _O-

[ Voor 51% gewijzigd door Lethalis op 31-10-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
0108daniel schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:31:
Een factuur is toch niet verplicht?
Als ik dat wil boekhouden kon ik ook kiezen voor 'geld ontvangen'
Een verkoop en het ontvangen van geld zijn verschillende dingen. In een boekhouding heb je dan ook voor allerlei lopende zaken tussenrekeningen (in dit geval zelfs een volledige debiteuren subadministratie).

En even los van alles... heb je al een zakelijke bankrekening geopend? Je wil niet dat privé en zakelijk door elkaar lopen, maar dat het heel duidelijk is wanneer je geld naar privé overmaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 31-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
@lethalis: Boekhouding is al bekend hoe ik dat nu doe, via E-boekhouden.
Boven uw comment staat dat namelijk ook :)
Ik doe mee aan de KOR maatregel, dus BTW hoef ik niet af te dragen.

Mijn vraag daarmee was niet of dat verplicht was, maar hoe ik dat verwerk in de boekhouding.
Dit omdat er geen factuur aan te pas kom en ik de optie gebruik 'geld ontvangen'
Ik heb een extra bankrekening bij de Rabobank, deze gebruik ik voor mijn zakelijke betalingen via mijn webshop.
Mijn inkomsten van Ebay en Marktplaats gaan nu nog naar mijn prive rekening omdat je bij de Rabobank maar 1 rekening erbij kan openen.
Ik wil namelijk niet verschillende banken gebruiken.
Als dat wel 'moet' dan zou knab een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
Boekhouding heb ik zelf niet echt ervaring mee, maar als ik het zo zie denk ik dat het niet de goede kant op gaat. Waarom zijn dat allemaal losse categorieën?

Inkoop, verkoop, totaal lijkt me al genoeg. Dan kan je in die categorieën die dingen nog een omschrijving geven. Dit lijkt me onnodig ingewikkeld.

Dan andere vragen, op de eerste foto staat een naam, is dat een voorbeeld? Ik zou het persoonlijk niet zo waarderen als mijn naam zomaar ergens gebruikt word.

Maak je ook winst als je je tijd gaat rekenen? Lijkt een beetje een hobbyproject, maar als je jezelf gewoon betaalt voor gewerkte uren, maak je dan nog wel winst?
Want een aangepast model verkopen voor 35 euro levert naar mijn idee gewoon niets op. Ik zie ook dat je voor jezelf niet echt duidelijk hebt wat de materialen kosten, lijkt me ook wel een flinke no no. Als je een nieuw busje verf moet kopen, wat stickers, en wat kwasten oid, denk ik dat je al helemaal geen winst meer maakt. (en dan hebben we het nog niet eens over de uren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:17:
Boekhouding heb ik zelf niet echt ervaring mee, maar als ik het zo zie denk ik dat het niet de goede kant op gaat. Waarom zijn dat allemaal losse categorieën?

Inkoop, verkoop, totaal lijkt me al genoeg. Dan kan je in die categorieën die dingen nog een omschrijving geven. Dit lijkt me onnodig ingewikkeld.

Dan andere vragen, op de eerste foto staat een naam, is dat een voorbeeld? Ik zou het persoonlijk niet zo waarderen als mijn naam zomaar ergens gebruikt word.

Maak je ook winst als je je tijd gaat rekenen? Lijkt een beetje een hobbyproject, maar als je jezelf gewoon betaalt voor gewerkte uren, maak je dan nog wel winst?
Want een aangepast model verkopen voor 35 euro levert naar mijn idee gewoon niets op. Ik zie ook dat je voor jezelf niet echt duidelijk hebt wat de materialen kosten, lijkt me ook wel een flinke no no. Als je een nieuw busje verf moet kopen, wat stickers, en wat kwasten oid, denk ik dat je al helemaal geen winst meer maakt. (en dan hebben we het nog niet eens over de uren)
Ik snap je punt.
De reden dat het er zo staat is dat ik meerdere verschillende verkoopkanalen heb.
Ik heb een webshop met inkopen wat alleen voor de webshop gebruikt word.
Ik maak daarnaast ook eigen producten die ik op Marktplaats en Ebay verkoop.
Ook dit wil ik gescheiden houden om zo per categorie mijn inkopen en omzet te kunnen zien.
Ik doe dit al jaren als hobby, maar ik moet dit nu professioneler aanpakken met dus ook een boekhouding.
De materiaalkosten zijn ongeveer berekend.
Met een klein potje verf van 23 ml doe ik meerdere producten mee verven ipv 1 model.
Hetzelfde geldt met lijm.
Dit is nooit exact uit te rekenen en vallen dus over de totale inkoop van de materialen.
Uiteraard maak ik er winst op, anders zou ik er natuurlijk niet aan beginnen.
Omdat dit een hobby is die uit de hand gelopen is en ik het graag doe maak ik mij niet druk om de uren.

[ Voor 6% gewijzigd door 0108daniel op 31-10-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
0108daniel schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:19:
[...]
Het kopje 'bedrag' is dat met de verzendkosten erbij?
Ik heb iets verkocht van 50 euro incl verzendkosten.
Bij bedrag vul ik 50 in.
Dat kan, de boeking moet ieder geval het totaalbedrag zijn, want dat is het bedrag dat je op je rekening ontvangen hebt, en wat bij omzet geteld moet worden. Je kunt het eventueel ook opsplitsen door bij de boeking extra regels toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
@Woy: dankje!

Inmiddels druk bezig met de koppeling van mijn webshop om alles te importeren van dit jaar naar e-boekhouden.

[ Voor 61% gewijzigd door 0108daniel op 03-11-2021 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

0108daniel schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:33:
@lethalis: Boekhouding is al bekend hoe ik dat nu doe, via E-boekhouden.
Boven uw comment staat dat namelijk ook :)
Ik doe mee aan de KOR maatregel, dus BTW hoef ik niet af te dragen.

Mijn vraag daarmee was niet of dat verplicht was, maar hoe ik dat verwerk in de boekhouding.
Dit omdat er geen factuur aan te pas kom en ik de optie gebruik 'geld ontvangen'
Ik heb een extra bankrekening bij de Rabobank, deze gebruik ik voor mijn zakelijke betalingen via mijn webshop.
Mijn inkomsten van Ebay en Marktplaats gaan nu nog naar mijn prive rekening omdat je bij de Rabobank maar 1 rekening erbij kan openen.
Ik wil namelijk niet verschillende banken gebruiken.
Als dat wel 'moet' dan zou knab een oplossing zijn.
Die optie ‘geld ontvangen’ is NIET bedoeld voor verkopen, dat MOET vergezeld gaan van een factuur. Als je zelf facturen maakt, vul je het factuurnummer is als omschrijving of referentie oid via ‘geld ontvangen’, maar dan heb je het natuurlijk niet erg mooi en netjes overzichtelijk in 1 pakket zitten.

Nogmaals, je hoeft de factuur die e-boekhouden aanmaakt niet te versturen, maar op die manier wordt de BTW wél netjes geboekt. Via ‘geld ontvangen’ moet je dat zelf doen, direct splitsen of achteraf via een correctieboeking aanpassen.

Gebruik dus gewoon de optie om facturen te maken in je pakket. Die is hiervoor juist bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
0108daniel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:59:
Hoe wou je nu in de Kor dan? Btw die er niet op zit, hoe kan je die verleggen naar het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Icephase schreef op woensdag 3 november 2021 @ 04:19:
[...]
Die optie ‘geld ontvangen’ is NIET bedoeld voor verkopen, dat MOET vergezeld gaan van een factuur.
Een factuur is alleen verplicht als je verkoopt aan andere ondernemers: https://www.belastingdien...n_verplicht_te_factureren
Nogmaals, je hoeft de factuur die e-boekhouden aanmaakt niet te versturen, maar op die manier wordt de BTW wél netjes geboekt. Via ‘geld ontvangen’ moet je dat zelf doen, direct splitsen of achteraf via een correctieboeking aanpassen.
Nee hoor, ook met geld ontvangen wordt BTW gewoon netjes geboekt zoals de bedoeling is, maar daar heeft de TS helemaal geen last van want hij mag geen BTW rekenen als hij onder de KOR valt.
Gebruik dus gewoon de optie om facturen te maken in je pakket. Die is hiervoor juist bedoeld.
Dat hoeft totaal niet, ik maak mijn facturen ook niet in e-boekhouden, maar boek ze wel gewoon als factuur ( met de PDF eraan gekoppeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:28:
[...]

Hoe wou je nu in de Kor dan? Btw die er niet op zit, hoe kan je die verleggen naar het buitenland?
Dat bericht was van 22 oktober.
Inmiddels al een stuk wijzer en ik weet dat er geen BTW gerekend hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
0108daniel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:07:
[...]

Dat bericht was van 22 oktober.
Inmiddels al een stuk wijzer en ik weet dat er geen BTW gerekend hoeft te worden.
Uit belangstelling, heb je ook een bron hoe dit werkt met die btw bij verkoop naar het buitenland?

Zit met het hetzelfde en heb om die reden orders niet in behandeling genomen. Verkoop je in Duitsland, dan moet die btw volgens de Duitse belastingdienst, of heb ik het hier helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
0108daniel schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:21:
Iemand die e-boekhouden gebruikt en hier een oplossing voor weet?
Er is online best veel informatie te vinden over boekhouden. Als het te moeilijk is, resteren slechts twee opties:

1. werken aan verhogen van de omzet, zodat een boekhouder betaalbaar wordt;
2. stoppen met de onderneming.

Dit is een soort helpdesk topic geworden, over hoe je een boekhouding moet voeren. Helpdesk-topics zijn niet de bedoeling op GoT.

Omdat er meerdere topc reports over "helpdesk topic" en "weinig eigen inzet" zijn ontvangen, doe ik er voor nu een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.