Koeling oplossing 5800x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb vorige week mijn nieuwe pc in ontvangst genomen. Grotendeels gebaseerd op de laatste BBG. Enige wat ik heb aangepast is het geheugen en de gpu.

De 5800x cpu wordt zoals is aanbevolen aangesloten op de Gigabyte Aorus B550 Elite V2 en voorzien van een Arctic Freezer 34 esports Duo air cpu koeler.

Ik heb daarnaast gekozen voor een gpu met betere koeling zodat het geluid wat minder zou zijn na mijn vorige ervaringen met mijn 6 jaar oude R9 390 windforce. Die steeg elke keer op en ik kwam dan kapot bij mijn pc vandaan. Qua behuizing ben ik voor de 4000 corsair icue gegaan met 3 casefans.

Alles door Azerty geassembleerd. Afgelopen 4 pc’s zijn daar weggekomen en altijd erg tevreden over geweest.

Waar ik nu tegen aanloop is dat naar verhouding de cpu fan veel lawaai maakt. De 5800x staat bekend om de temps en dus is de cpu koeler eigenlijk continu aan het verhogen en lagen in rpm. Dit is erg storend qua geluid. Ik heb de fancurve al wat aangepast zodat hij bij 75 graden 100% is en van 0-65graden op 50% draait.

Eigenlijk is dat al jammer want met mijn vorige i5 maakte mijn pc vaak bij normaal browse en kantoorwerk geen geluid doordat de fan uitschakelde. Bij de 5800x heb ik dat de cpu bij download activiteiten al richting de 70 graden gaat. Bij een beetje browsen gaat de cpu ook richting de 60 en in de standaard curve stond hij dan bijna Max te draaien. Wat sowieso onnodig bleek te zijn.

De temps die ik tot nu toe heb gemeten waren met de custom curve Ca 85 graden bij Warzone op Max settings 1440p 144hz. Normale idle temps zijn richting de 40 graden. Ik heb alle bloatware op de pc staan. Zoals veel rgb veel app centers en fabrikanten apps. CPU benutting is echter meestal erg laag dus vraag me af of die apps veel doen.

Waarom ik dit topic en dit verhaal start is denk ik wel duidelijk geworden. Ik zou het volgende graag willen:
- Bij normaal kantoor werk het liefst passieve koeling of koeling die mijn gpu/casefans niet overstemd. Dus iets richting de 30 dB? Volgens mij doet de Arctic 47 dB op 100%.
- Bij het minste of geringste niet meer een enorme piek in cpu temps.
- Max performance is niet nodig, ik game voornamelijk en de 5% extra doet me niet zoveel. Liefst zo min mogelijk geluid.

Wat ik al heb gedaan om het geluid en dus de koeling te verbeteren/aan te passen:
- CPU fan curve aangepast
- Updates gecontroleerd, mobo bios versie is nu F14d en kan deze niet updaten want de Windows app wil niet werken. (Andere issue)
- Energy settings aangepast in windows

In welke oplossingen heb ik zelf al zitten denken;
- CPU downtunen (ik heb hier alleen erg weinig ervaring mee en ik kan in de bios komen en dan curves aanpassen maar de settings die ik heb voorbij zien komen zeggen me weinig)
- Case airflow aanpassen (3 fans zitten nu voor en cpu is push/pull naar achterkant) voor zover dit nog beter kan
- Fans van de koeler vervangen door Noctua fans
- Case fans aan de achterzijde bijplaatsen
- AIO aanschaffen

Iets waar ik nog verder nog niet naar heb gekeken is bloatware etc. Maar volgens mij moet dat weinig uitmaken.

Zouden jullie kunnen helpen bij het vinden van de beste oplossing om mijn systeem stiller te krijgen qua cpu/koeling?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Proqzor op 27-10-2021 10:43)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Proqzor Je hoeft de CPU koeler niet te vervangen, die is prima voor 5800X.

@!mark Het is de Duo, niet de gewone die jij in je lijstje had.

@Proqzor Exhaust-fan is al een stuk verbetering. niet achter en boven, maar alleen achter.

Kijk ook even oa je Vcore na, die moet niet te hoog staan. max 1.35V.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:49
Heb je een foto van hoe de kast er van binnen uitziet,qua fan setup,ect?

• Proqzor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk_CtStqx3xrciLyi1PFKN-xEv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS2Z93aV4f8aw8fx9e5RDhG3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvVbAy8SGVrxSSUyrcar3M2Xbw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOYiHmSYgfEfECA9J7Db2Dkt.jpg?f=fotoalbum_tile

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 13:30

ricardo246

Life's what you make it!

Proqzor schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:48:
Waar ik nu tegen aanloop is dat naar verhouding de cpu fan veel lawaai maakt. De 5800x staat bekend om de temps en dus is de cpu koeler eigenlijk continu aan het verhogen en lagen in rpm. Dit is erg storend qua geluid. Ik heb de fancurve al wat aangepast zodat hij bij 75 graden 100% is en van 0-65graden op 50% draait.
Alvast bedankt!
Ik denk dat je fan curve te strak staat, bij 75 °C naar 100% en daaronder naar 50% gaat met zo'n koeler wel een aan uit gedrag geven.
Ik zou de fan curve veel meer curve geven, dus 100% bij T max (of eigenlijk daaronder) en dan exponentieel naar beneden. Dan gaat alles veel geleidelijker, en stoort het ook minder.
Mijn CPU curve ziet er zo uit (office /muziek productie gebruik is de temp 40 tot 50 °C (eigenlijk, alles behalve gaming)):
0-60°C --> 25%
Van 60 naar 70 °C --> 25% naar 60% (lineair)
Van 70 naar 80 °C --> 60% naar 100% (lineair)
Mijn 3 case fans volgen de CPU temp, en hebben dezelfde curve.
Als ik hier zit te gamen dan hoor je duidelijk de GPU/CPU en case fans omhoog gaan, maar voor daily stuff is het bijna stil.

Speel eens met de fan curves, en trap hem op zijn staart, dan zie je vanzelf wat niet en wel werkt.

En check ook even of je fans op de CPU koeler allebei naar achter blazen.
Ik heb zowieso ook nog een fan die in lijn met de CPU staat en de lucht uit de kast slingert aan de achterkant.

[ Voor 10% gewijzigd door ricardo246 op 21-10-2021 21:11 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Jammer dat die koeler uiteindelijk werd aangeraden bij de BBG. Is een goede koeler, maar in mijn opinie net iets te zwak voor de 5800x. Ik had er op z’n minst een pricewatch: Scythe Fuma 2 ingezet of beter.

Zie ook Djarune in "[BBG][September 2021] 1440p/144Hz Gaming Systeem"

Met de 4000 met 3x icue fans bedoel je denk ik de
pricewatch: Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart ? Die koelt de CPU minder dan de 4000D Airflow. Wat je kunt doen is een goede “exhaust fan” achterin de kast plaatsen. Dat zou direct moeten helpen. Met reden is die kast goed geschikt voor waterkoeling. Zie ook Tom’s Hardware Review: Corsair 4000X & 4000D Review: An Excellent 450D Successor

[ Voor 14% gewijzigd door Djarune op 22-10-2021 09:14 ]

• Proqzor
Bedankt voor de antwoorden. Zou een AIO nog beter zijn? Meer massa betekent misschien minder fluctuatie in cpu temp.

Ik ga in ieder geval twee casefans toevoegen. Welke zouden jullie aanraden? Ik wil deze op de RGB controller van de 4000X aansluiten. Die heb ik idd gekozen.

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-01 10:08
Als je casefans op dezelfde controller wil toevoegen dan moet je Corsair SP120 rgb pro/elite fans kopen. Je kan ze niet mixen met andere RGB fans. (Corsair pro en elite kan je wel mixen). Dit zijn dezelfde fans als je nu voorin je kast hebt.

Wat @Djarune zegt klopt wel over die exhaust fan. Ik heb dezelfde kast als jij en sinds ik een exhaust fan heb toegevoegd is het een stuk stiller/koeler.

[ Voor 30% gewijzigd door Donool op 22-10-2021 09:49 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 09:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kijk eens naar wat de voltages en clockspeeds doen, ook tijdens licht gebruik (browsen).
Bij mijn (oudere gen) Ryzen CPU ging Precision Boost Overdrive constant het voltage en clockspeed zodanig hoog drijven dat idle temps constant spikes gaven. Met PBO uit zijn mijn temps 15 graden lager bij idle en eigenlijk verlies ik geen performance.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Proqzor
Donool schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:42:
Als je casefans op dezelfde controller wil toevoegen dan moet je Corsair SP120 rgb pro/elite fans kopen. Je kan ze niet mixen met andere RGB fans. (Corsair pro en elite kan je wel mixen). Dit zijn dezelfde fans als je nu voorin je kast hebt.

Wat @Djarune zegt klopt wel over die exhaust fan. Ik heb dezelfde kast als jij en sinds ik een exhaust fan heb toegevoegd is het een stuk stiller/koeler.
Thanks, heb er twee besteld.
Mavamaarten schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:48:
Kijk eens naar wat de voltages en clockspeeds doen, ook tijdens licht gebruik (browsen).
Bij mijn (oudere gen) Ryzen CPU ging Precision Boost Overdrive constant het voltage en clockspeed zodanig hoog drijven dat idle temps constant spikes gaven. Met PBO uit zijn mijn temps 15 graden lager bij idle en eigenlijk verlies ik geen performance.
Ja dat viel mij ook al op. Clockspeeds schieten alle kanten op. In de bios zag ik dat pbo aan stond. Misschien dat ik die voor de proef ook uit ga zetten.

Als ik de fans binnen heb ga ik alles even proberen.

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:55
Het kan ook nog helpen om in de BIOS een fan-delay van ~5sec in te stellen, zodat een korte piek in temperatuur niet direct gepaard gaat met de ramp-up van de fans.

• Djarune
Proqzor schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:57:
[...]

Thanks, heb er twee besteld.
Achter en bovenachter monteren. Let erop dat de lucht de kast uit moet blazen. Dus goed naar de stroomrichting van de fans kijken.

Edit: Probeer eerst de temperatuur te meten met 1 fan achter en dan pas allebei. Het kan zijn dat 1 meer effect heeft dan 2.

[ Voor 18% gewijzigd door Djarune op 22-10-2021 10:49 ]

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-01 14:03
Ik zou dat verwijderde stukje plastic bij de voorkant van de case weg halen, blokkeerd ie minder airflow. De exhaust fans gaan echt met je cpu temps helpen.

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-01 14:03
Proqzor schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:33:
Bedankt voor de antwoorden. Zou een AIO nog beter zijn? Meer massa betekent misschien minder fluctuatie in cpu temp.

Ik ga in ieder geval twee casefans toevoegen. Welke zouden jullie aanraden? Ik wil deze op de RGB controller van de 4000X aansluiten. Die heb ik idd gekozen.
Als je de AIO in de top kan installeren met bijvoorbeeld Arctic Liquid Freezer II 240, zou je best aardig temps halen. Let wel op, installeer de AIO zoals Gamers Nexus het aangeeft in zijn video betreft AIO's.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:52
Proqzor schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:33:

Een AIO zal in principe zeker beter zijn, maar ook een heel stuk duurder. Hoewel de 5800X best een heethoofd kan zijn moet deze met een air cooler toch ook wel te koelen zijn.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:20
Djarune schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:10:
Jammer dat die koeler uiteindelijk werd aangeraden bij de BBG. Is een goede koeler, maar in mijn opinie net iets te zwak voor de 5800x. Ik had er op z’n minst een pricewatch: Scythe Fuma 2 ingezet of beter.
Kan ik bevestigen :)
Mede dankzij jouw advies voor precies die koeler gegaan i.c.m. een 5800X

Hij wordt nog steeds wel aan de warme kant (net geen 80c tijdens 100% belasting), maar het is wel onder controle en de CPU koeler is daarbij nog steeds fluisterstil.

• Djarune
Nog een goede oplossing is de front bevel van de 4000D airflow lost te kopen. Kost slechts 12 euro bij Azerty en past op de 4000X. Zie hier.

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11-2025
Wat ook nog aan de hand kan zijn in mijn ervaring (n=1, bij een door een shop geassembleerde pc van een vriend) dat ze het aanbrengen van de koelpasta tussen CPU en koeler niet zorgvuldig genoeg gedaan hebben. Als de CPU zo warm wordt, hoe snel is hij dan weer op idle temps als je niets meer doet? Als dat langer duurt dan zeg <5 sec vol blazen, zou ik daar eerst even naar kijken. Let erop dat je koelpasta niet kan hergebruiken, en dat je dus eerst een tubetje in huis hebt voor je de koeler eraf haalt om dit te checken.

Verder staan moderne AMD's erom bekend dat ze snelle, hoge warmte spikes genereren bij normaal gebruik, die ook net zo snel weer weg zijn als de load weg valt. Bij de 5800X is dit het meest duidelijk van de hele familie omdat die alle performance uit 1 core complex haalt, waar de 5900X en hoger er 2 hebben. Tot op zekere hoogte zul je dus moeten accepteren dat je CPU temp binnen minder dan een seconde 30 graden kan stijgen en dan net zo snel weer dalen, en daar je fan curve op aanpassen zoals anderen al aangeven. Dit is een karakteristiek van deze CPU's.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Proqzor Exhaust-fan is al een stuk verbetering. niet achter en boven, maar alleen achter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Proqzor
Vandaahl666 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:12:
Wat ook nog aan de hand kan zijn in mijn ervaring (n=1, bij een door een shop geassembleerde pc van een vriend) dat ze het aanbrengen van de koelpasta tussen CPU en koeler niet zorgvuldig genoeg gedaan hebben. Als de CPU zo warm wordt, hoe snel is hij dan weer op idle temps als je niets meer doet? Als dat langer duurt dan zeg <5 sec vol blazen, zou ik daar eerst even naar kijken. Let erop dat je koelpasta niet kan hergebruiken, en dat je dus eerst een tubetje in huis hebt voor je de koeler eraf haalt om dit te checken.

Verder staan moderne AMD's erom bekend dat ze snelle, hoge warmte spikes genereren bij normaal gebruik, die ook net zo snel weer weg zijn als de load weg valt. Bij de 5800X is dit het meest duidelijk van de hele familie omdat die alle performance uit 1 core complex haalt, waar de 5900X en hoger er 2 hebben. Tot op zekere hoogte zul je dus moeten accepteren dat je CPU temp binnen minder dan een seconde 30 graden kan stijgen en dan net zo snel weer dalen, en daar je fan curve op aanpassen zoals anderen al aangeven. Dit is een karakteristiek van deze CPU's.
Hij koelt best snel weer af. Ongeveer net zo snel. Ik heb er we vertrouwen in dat alles netjes is aangebracht als ik kijk naar de rest van de bouw.
Hackus schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:52:

Ik heb vandaag de fans binnen gekregen. Alleen heb ik dus te weinig fan connecties. Niet naar gekeken. Dus ik heb nog een fan hubje gekocht voor de fans die ik inmiddels wel al achterin en bovenin achterin heb bevestigd.

Is het niet zo dat meer volume sowieso beter is? Uiteindelijk zorgen de fans op de cpu koeler wel voor de juiste flow over het passieve blok. Het zou mooi zijn als de totale flow/volume wat aan de voorkant wordt aangezogen ook weer wordt afgevoerd. Dus in dat opzicht is 2 beter dan 1 lijkt me? Ik zal morgen nog wel een foto maken van hoe ik ze gemonteerd heb.

Het betreft verder idd de Duo. Deze wordt op zich wel goed beoordeeld idd. Ik snap ook dat je met zoveel casefans nooit een “dood”stille pc krijgt. Ook niet met een AIO. Daar zitten ook weer 2 fans op. Mooiste zou zijn als de cpu koeler gewoon meer op deellast kan draaien. De fans op de duo zitten overigens goed gemonteerd in push pull configuratie.

Ik heb aan de aanzuig zijde van de kast het stoffilter weggehaald zodat er wat minder weerstand is. Ik heb nog niet direct de drang om de glazen plaat te vervangen. Die vind ik wel wat hebben en als er straks onderdruk in de kast staat moet dat wel goed zitten.

Ik zal nog eens naar de voltages kijken. Eerst ook even inlezen wat PBO precies inhoudt en of ik dat zomaar uit kan zetten.

Bedankt voor de hulp tot dusver

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sys fan3 is toch vrij ?
Naast TPM

• Proqzor
Hackus schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:26:
Sys fan3 is toch vrij ?
Naast TPM
Sysfan 1 en 3 worden gebruikt voor de 3 fans aan de voorzijde. Sysfan 2 is vrij maar zit midden op het moederbord. Dus dan pak ik liever een hub en zet die op sysfan 1.

• Proqzor
De fans zijn aangesloten en draaien mooi mee op de temp VRM temp. Alhoewel die niet vee schommelt. De fans draaien meestal tussen de 750-1000rpm.

De idle temp van de cpu is bijna 10 graden lager geworden. Bij even bf5 spelen bereikt de cpu echter nog steeds 85 graden. Daar had ik wel meer winst verwacht.

Dit is met beide exhaust fans aan. In menu van bf5 tokkelt de cpu temp ook vrolijk op 60 graden+ door.

Blijkbaar is dat normaal bij deze cpu. Waar kan ik de voltage aanpassen @Hackus? In BIOS kan ik in hetzelfde menu waar ook de PBO staat wel het eea op hand zetten volgens mij. Zou alleen niet weten waar ik moet beginnen.

Ik heb ook nog rondgekeken naar een andere koeler. Alleen in dit artikel: https://www.ocinside.de/review/cpu_cooler_chart_2021/ lees ik dat de koeler die ik heb al heel goed presteert en zeer stil is. Stiller dan de Noctua-DH15.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa met Ryzen Master. maar in de handleiding van je MB staat het ook. Hoofdstuk 2 Bios set-up

• Proqzor
Bedankt tot dusver. Ik moet nog even in het overclock gedeelte duiken. Ik denk dat de huidige setup met de aanvullende fans en de cpu koeler in de basis voldoende moet zijn. Qua geluid denk ik ook niet dat er nog veel te halen valt door een andere cpu koeler toe te passen. De volgende stap is volgens mij het optimaal instellen van de CPU.

Ik heb middels een guide de CPU al wat geundervolt middels de PBO2 methode en dan de automatische curve correctie. Die staat nu op -12. Daar heb ik hem in één keer opgezet en hij draait stabiel. Dit heb ik in de bios gedaan. Dit heeft al iets opgeleverd. Idle draait de CPU nu op 34 graden. Als ik ga gamen zit hij rond de 74 graden.

De vcore aanpassen moet ik nog even opzoeken. Ik kan de optie wel vinden in de bios alleen is dit dan een harde waarde. De CPU gaat echter in idle ook cores afschakelen en brengt de vcore ook wel naar ca. 9,7V. Als ik de Vcore instel op 1,35V is dit dan de max of draait hij altijd op dat vaste voltage?

Onder CPU advanced settings kan je de Vcore instellen. Die kan ik dus op 1.35V zetten?

In dit stadium vind ik het belangrijkste dat de PC stil en koel is. Performance vind ik van ondergeschikt belang. Als ik 3% inlever maakt me dat niet zoveel uit. Als het maar niet 20 fps scheelt ingame.

• Proqzor
Inmiddels al wat verder gekomen met de settings.

Op dit moment heb ik het volgende ingesteld:
- CO -15 op twee beste cores -25 op de rest
- Auto Scalar
- 100 mhz boost verhoging op PBO2
- TDC: 75
- EDC: 120
- PPT: 120

Ik kwam erachter dat het moederbord als leidende factor voor power hetgeen was wat onder andere veel hitte veroorzaakte. Toen ik deze op manual zette kon ik de TD/EDC/PPT instellen.

Temps:
- Cinebench max 81 (van 90)
- Idle 31 (van 42)
- Gaming max 72 (van 90)

Cinebench score van 5800 naar 5953. Cores draaien op max 4975 mhz nu.

Al met al tevreden met het resultaat. Ik kom niet meer in de buurt van de 90 graden. Ook kan de fancurve nog verder naar beneden nu, nog niet gedaan. Maar ik merk al dat deze veel stabieler draait.

Ik zou nog wat verder kunnen finetunen. Ik heb de CO niet echt verder getest dan dit. Ik heb ze van -12 naar -15 gezet en toen van -15 naar -25 voor de non prio cores. Misschien kan alles wel naar -30.

Verder zou ik nog kunnen testen met 1 exhaust fan en de powernumbers verder naar beneden brengen. Maar op zich is dit al heel mooi zo.

Ik denk dat het topic wel op slot kan mocht er verder niemand nog wat toe te voegen hebben ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Proqzor op 30-10-2021 21:47 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:52
Ik zit er nu ook sterk over te denken om mijn computer te upgraden aan de hand van dezelfde BBG, maar maak me nog wat zorgen over de koeler voor de processor.

Is degene die meegeleverd wordt dan zo slecht dat je een aparte koeler nodig hebt?
En hoe still is de standaard koeler ten opzichte van degene die hier besproken zijn, Scythe Fuma 2 of Arctic Freezer?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gustaveau schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:45:
Ik zit er nu ook sterk over te denken om mijn computer te upgraden aan de hand van dezelfde BBG, maar maak me nog wat zorgen over de koeler voor de processor.

Is degene die meegeleverd wordt dan zo slecht dat je een aparte koeler nodig hebt?
En hoe still is de standaard koeler ten opzichte van degene die hier besproken zijn, Scythe Fuma 2 of Arctic Freezer?
5800X komt zonder koeler, alleen 5600X nog, en die zijn redelijk voor als je niet veel eisen stelt.
Maar beter kun je dit in eigen topic vragen, zo ook advies over je gebruik, en welke BBG etc

• Proqzor
Ik zou die paar tientjes extra steken in een Noctua nh-d15. Die gaat tot 1500 rpm en maakt minder geluid. Ook kan je met diverse brackets deze tot in de eeuwigheid op nieuwe pc builds toepassen. Dat lukt je met een AIO niet.

De arctic freezer doet het prima. Maar ik heb best veel tijd moeten steken in het optimaliseren van de CPU. Hij draait nu top en qua geluid is het ook goed te doen. Je kan je wel wat ellende besparen en het ding stock houden door net wat meer te investeren in een goede koeler.
Pagina: 1