Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn huidige PC weer eens wat bij de tijd brengen, wacht al tijden tot de videokaart markt een beetje normaal doet met de intentie om dan iets nieuws te halen; maar inmiddels duurt dat zo lang dat ik besloten heb nu maar de knoop door te hakken; ook al kost dat fors meer.Mijn voornaamste doel met de PC is:
- Gaming: Voornamelijk RPG, Strategie en Hack&Slash games zoals Skyrim, TheWitcher 3, Diablo of Civilization. Niet echt de meest zware spellen naar moderne maatstaven. De schermresolutie waarop ik deze spellen wil kunnen spelen bedraagt 3440x1440. Speel nadrukkelijk geen competitive games en vrijwel geen shooters, 60fps met hoge instellingen (niet ultra/max) ben ik meer dan tevreden mee.- Standaard Office en internet gebruik.
- Het bekijken van films/series, heb als student zijde geen eigen TV dus consumeer veel media in principe via de PC.
- Af en toe wil ik wel eens een video bewerken of converteren, maar dit hoeft zeker niet zo snel mogelijk te zijn o.i.d.
- Ik sluit ook tijdens het gamen liever geen programma's af, heb regelmatig 20+ tabbladen, Discord en nog e.e.a. open. Wat meer Ram lijkt me daarom handig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet duurder significant dan mijn lijstje, een tientje hier en daar is prima als dat veel beter is maar 100 euro of meer erbij is eigenlijk niet de bedoeling. Goedkoper is altijd een pré als dat hetzelfde prestatieniveau behaalt.Mocht je een suggestie hebben over een compleet andere boeg is €1500 een indicatie
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Voeding: pricewatch: Cooler Master V Series V700Heb het in het voedingstopic al even specifiek advies gevraagd, en op basis daar van wil ik deze voeding nog 2 á 3 jaar blijven gebruiken.
HDD: 8TB Seagate. Gekocht in 2018
SSD: pricewatch: Crucial MX100 512GB
Werkt nog prima, maar zit er wel aan te denken deze vanwege de leeftijd preventief te vervangen.
Behuizing: pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window
Bevalt me eigenlijk nog wel prima, de enige argumentatie voor een nieuwe kast die ik kan bedenken is USB-C, maar heb momenteel nog geen enkel apparaat wat daarmee aangesloten moet worden. Kan altijd later een keer een nieuwe kopen als dat nodig zou zijn.
Ventilatoren heb ik vorig jaar reeds vervangen omdat de oude begonnen te ratelen dus die kunnen nog wel even mee
Processorkoeling: pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
Hiervoor dien ik dan een AM4 upgradesetje bij Cooler Master te kopen*. Ventilator is net als die van de kast vorig jaar nog vervangen.
Interne DVD Speler: We ontvangen nog zo nu en dan van o.a. mijn Opa nog wel eens DVD met o.a. oude foto's/video erop
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lijstje wat ik zelf gevonden heb:| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 279,- | € 279,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR | € 749,- | € 749,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 126,- | € 126,- |
| 2 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 89,90 | € 179,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.432,80 | ||
*
https://www.cmstore.eu/sp...th-am4-but-no-socket-775/
a €7,95
Ryzen 5 5600X:
AMD lijkt me op basis van de reviews de betere keuze t.o.v. de Intel I5-11600k
Ik geef historische gezien liever wat meer uit aan een goede CPU, moederbord en RAM. Meestal geef ik mijn PCs ergens halverwege hun gebruikersduur namelijk een videokaart upgrade, daar moet de CPU dan wil op bemeten zijn
Het is dus niet mijn bedoeling er zo'n dik mogelijke videokaart in te stoppen ten koste van de rest.
Het is natuurlijk wat toekomst kijken maar denken jullie dat een upgrade naar een Ryzen 5800x zin heeft door de 2 extra cores op de lange termijn, of is een 5600x voor de komende jaar ook wel snel genoeg?
Moederbord
Zie eerlijk gezegd hier door de bomen het bos niet meer met zoveel modellen die minimum van elkaar verschillen
Zolang het bord het volgende kan of heeft vind ik het best:
- Geschikt voor Windows 11 in de toekomst (TPM, secureboot), lijkt me dat alle nieuwe borden dat wel zijn.
- Interne USB C header mocht ik ooit een behuizing kopen welke daar gebruik van maakt.
- 2de NVMe slot voorzien van 4 lanes.
- Degelijke VRM die de processor als het nodig is continu op 100% belasting aankan, wil geen teruglokkende PC onder langdurige belasting
Videokaart
Tsja, had graag een iets zwaarder kaart gekocht maar vind 750 euro eigenlijk al meer dan ik normaal zou willen betalen. Met deze huidige markt zie ik niet direct een beter alternatief.
Werkgeheugen
Gezien de beperkte meerprijs op het totaal meteen voor 2x16GB gegaan, heb in mijn huidige systeem overigens 24GB zitten dus nu een nieuwe kopen met 2x8GB voelt ergens niet goed
Heb nu gekozen voor 3200MHz geheugen omdat dit niet echt meer kost dan langzamer geheugen maar nog sneller geheugen wel duurder is. Is 3200MHz de beste keuze of heeft het zin om iets meer uit te geven voor bijv. 3600?
SSD's
Kwam er prima uit in de reviews, een snellere SSD lijkt me met mijn gebruik niet erg nuttig. Mocht ik de Crucial SSD alsnog meenemen dan koop ik er één in plaats van 2.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen ASUS componenten vanwege slechte ervaringen in het verleden rondom garantieafhandeling bij dit merk.RGB doet mij echt helemaal niks, als het er toevallig opzit prima maar wil er nog geen euro extra voor uit geven om het per se te hebben
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het tussen de regels door wel beschreven volgens mijGa je overklokken?
Nee, vroeger nog wel gedaan maar met de huidige processoren is de winst zo klein dat je meer geld kwijt bent aan geschikte hardware dan het oplevert.Wat verwacht je van ons?[i]
Even een second opinion van een ander of ik niet ergens iets over het hoopt heb gezienOf dat het ergens goedkoper kan zonder in te leveren aan prestaties en degelijkheid.
Mochten jullie advies hebben over het wel of niet meenemen van de door mij opgesomde componenten is dat ook welkom. Twijfel daar nog een beetje over de SSD en de proccesorkoeler.