Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 21:35
Begin 2022 willen wij graag zonnepanelen laten leggen. Ik ben mij er dus over aan het inlezen, maar het land niet echt. Ik zal proberen onze situatie te schetsen in hoop dat jullie mij beter kunnen helpen. Wat is jullie advies? Zit er een offerte bij wat echt fantastisch is of kan ik beter verder zoeken?

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSdhYuFCrcmWK3zfZWS8X7JcDFA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XwY5Re0zWg8AiWZpKTRqnNhW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is8Ca0nwo95OMWU1mEPnb2BTstA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NWFDTnKHyycrGDMhQdLcRxGh.png?f=fotoalbum_tile

Beschikbare ruimte

Het gaat dus om een hoekhuis waarbij ik aan de voorkant graag zonnepanelen wil laten leggen. het gaat hier om een dak van 5.22m hoog en 6m breed (volgens google maps).

Schaduw

De voorkant van het huis staat op het zuidoosten en we hebben dan ook vanaf de ochtend tot aan de middag vol zon. Er staat wel een laag appartementen complex vlak voor ons, maar die heeft volgens mij net geen invloed hierop.

Jaarverbruik

Momenteel jaarverbruik is ongeveer 3000kWh maar met oog op de toekomst mag die voor de berekening van de zonnepanelen wel wat hoger. Oog op de toekomst betekent in dit geval kinderen en een elektrische auto.

Huidige elektriciteitsaansluiting

Volgens mij heb ik momenteel een 1 fase aansluiting.
Deze is inmiddels 16 jaar oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIroiu1FtaF_TW3a3ZbZrwNSRng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuVVoEMcbBu2cJiDwMNuuhql.jpg?f=fotoalbum_tile

Mocht het beter zijn deze te vervangen dan is dat geen probleem.

Overig

Heb een sterke voorkeur dat het aangesloten kan worden op Home Assistant, dat kan eventueel (indien mogelijk) ook middels een p1 kabel. Daarnaast vind ik garantie belangrijk.

Offertes

ik ben vollop offertes aan het opvragen en dit zal dus af en toe worden geupdate
15/11 UPDATE: Alle oude offertes opgeschoond en enkel de twee relevante toegevoegd.

Offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBpfNm0JYH3cPY_MRk_vPdtN2oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w76F024Si0v15icllw7BpkM.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIZ6rYF2EOjn87uz5HuMYbeyoRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76fHrkYr3EaiBaMRNJgX2Qm4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door crimby op 15-11-2021 13:49 ]

Beste antwoord (via crimby op 16-11-2021 08:27)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:01
REC twinpeak is een fantastisch paneel voor het geld; De alpha is gewoon creme-de-la-creme voor redelijke creme-de-la-creme prijs.

NW dak is rendabel te maken, maar dan moet je het in een keer doen en voordelig: De omvormer hoeft er amper 1 stapje zwaarder voor, en de installateur is al voorgereden en heeft het vaste werk gedaan. Later uitbreiden gaat zeer moeilijk rendabel worden. Installateurs willen niet graag aan een bestaand systeem zitten... Ook Enphase... Als er iets mis gaat worden zij voor het hele systeem aangesproken...

Nu uitbreiden lukt vaak voor 200-250 per extra paneel... tegen minimaal 300-325 per paneel voor het enkele dak (prijzen laagste offertes)
Laag genoeg om bij de lagere opbrengst van NW financieel even rendabel te zijn, en dan heb je de stroom voor EV/Warmtepomp.

Ik heb zelf 4000kWh over, amper isolatie na bouw in 1974. Ik heb mijn radiatoren aangepast op ULTV in deze situatie... en als het gas tegen het einde van mijn contract nog steeds verduurzamingsstimulerend hoog is gaat er gewoon een dikke warmtepomp in... Voor 600-1000 euro minder aan stookkosten per jaar ... Ik weet hem wel...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-06 18:51
Om offertes te vergelijken wordt vaak gekeken naar het ex btw €/kWp.
Voor jou is dit:
1. 0,80 €/kWp
2. 1,11 €/kWp
3. 1,22 €/kWp

Aanbieder 2 en 3 bieden dan wel een (semi)parallel systeem, wat alleen financieel rendabel is bij (complexe) schaduw. Aangezien je geen last van schaduw hebt, zou ik in jouw geval het niet de extra kosten waard vinden. Deze systemen bieden wel wellicht langere garanties 25 jaar, maar ze hebben ook veel meer onderdelen en deze 25 jaar geldt niet voor al die onderdelen. Zo zit op de solaredge omvormer ‘gewoon’ 12 jaar en heeft de envoy 5 jaar. Bovendien betaal je na 3 jaar gewoon voorrijkosten en arbeidsloon, een serie omvormer kan je zeker zelf binnen 15 minuten verwisselen.

Offerte 1 is een mooie aanbieding van zo te zien solar bouwmarkt, de omvormer is denk ik alleen wat groot. Wat is de hoek van je dak? Wellicht dat je uit kan met een 3.6kW model. Je zou kunnen vragen om een SMA 3.6 model, die kan je heel gemakkelijk cloudless aflezen met home assistant.

Heb je erover nagedacht om ook op NW panelen te leggen? Dat zou nog best rendabel kunnen zijn, zeker als je verbruik straks toeneemt door een EV.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Dat_Doc schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:43:
Om offertes te vergelijken wordt vaak gekeken naar het ex btw €/kWp.
Voor jou is dit:
1. 0,80 €/kWp
2. 1,11 €/kWp
3. 1,22 €/kWp

Aanbieder 2 en 3 bieden dan wel een (semi)parallel systeem, wat alleen financieel rendabel is bij (complexe) schaduw. Aangezien je geen last van schaduw hebt, zou ik in jouw geval het niet de extra kosten waard vinden. Deze systemen bieden wel wellicht langere garanties 25 jaar, maar ze hebben ook veel meer onderdelen en deze 25 jaar geldt niet voor al die onderdelen. Zo zit op de solaredge omvormer ‘gewoon’ 12 jaar en heeft de envoy 5 jaar. Bovendien betaal je na 3 jaar gewoon voorrijkosten en arbeidsloon, een serie omvormer kan je zeker zelf binnen 15 minuten verwisselen.

Offerte 1 is een mooie aanbieding van zo te zien solar bouwmarkt, de omvormer is denk ik alleen wat groot. Wat is de hoek van je dak? Wellicht dat je uit kan met een 3.6kW model. Je zou kunnen vragen om een SMA 3.6 model, die kan je heel gemakkelijk cloudless aflezen met home assistant.

Heb je erover nagedacht om ook op NW panelen te leggen? Dat zou nog best rendabel kunnen zijn, zeker als je verbruik straks toeneemt door een EV.
toon volledige bericht
Thanks!
Offerte 1 is van Solar Outlet. Solar Bouwmarkt wacht ik nog op.

Aanbieder 2 en 3 zijn dezelfde waarbij offerte 3 met een micro omvormer werkt om eventueel later nog additionele panelen te leggen. Dat zou eigenlijk het verschil moeten zijn. Gezien de kosten, kan ik wellicht ook uit met de eerste (of vergelijkbare) offerte

De helling (althans binnen gemeten, lijkt me hetzelfde) is 37,6 graden waarbij de aanname is dat beide daken hetzelfde zijn. Enige weken geleden is op de NW kant een dakkapel geplaatst dus vandaar. Daarom ook geen panelen op NW.

Is het trouwens nog de moeite ook om naar andere merken panelen te kijken? Solar Bouwmarkt en ook Solar Outlet bieden allerlei panelen aan. Nu is Denim toegevoegd, maar die zie ik hier op het forum niet zo vaak voorbij komen...

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 20-10-2021 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
crimby schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Thanks!
Offerte 1 is van Solar Outlet. Solar Bouwmarkt wacht ik nog op.

Aanbieder 2 en 3 zijn dezelfde waarbij offerte 3 met een micro omvormer werkt om eventueel later nog additionele panelen te leggen. Dat zou eigenlijk het verschil moeten zijn. Gezien de kosten, kan ik wellicht ook uit met de eerste (of vergelijkbare) offerte

De helling (althans binnen gemeten, lijkt me hetzelfde) is 37,6 graden waarbij de aanname is dat beide daken hetzelfde zijn. Enige weken geleden is op de NW kant een dakkapel geplaatst dus vandaar. Daarom ook geen panelen op NW.

Is het trouwens nog de moeite ook om naar andere merken panelen te kijken? Solar Bouwmarkt en ook Solar Outlet bieden allerlei panelen aan. Nu is Denim toegevoegd, maar die zie ik hier op het forum niet zo vaak voorbij komen...
Excuus, hebben ze een soortgelijk offerte design.

Met die dakhoek en de windrichting kan zonder verlies volgens Sunny Design een 3.68 kW model gebruikt worden.

Oké, dakkapel op NW. Waar zou de aanbieder van 2 en 3 nog additionele panelen willen leggen? Dat is me nu niet duidelijk, zou als dit wel mogelijk is, het direct al doen en zo niet dan biedt deze gemakkelijke uitbreidingsmogelijkheid geen voordeel.

Ik heb niet veel ervaring met de verschillende merken panelen. Maar wil je echt full black of is een wit streepje met de rest zwart ook oké? Met die panelen kan je vaak wat meer vermogen krijgen, bijv. deze https://www.solar-outlet....6-72hsw.html?id=243329533 of https://www.solar-outlet....-mono-lr4-72hph-455m.html
(10x 450 Wp panelen kunnen ook in dit geval op een 3.68kW omvormer met verwaarloosbaar 0,5% verlies)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Er is geen mogelijkheid om meer panelen te plaatsen als ik het zo zie, dus waarom dan micro-omvormers om het uit te kunnen breiden? Denim is een merk van Solar Clarity, een Nederlandse groothandel in zonnepanelen en alles wat daarbij hoort. Het paneel wordt in China geproduceerd, prima merk.

Een serieel systeem is the way to go, geen fratsen. Je zou eventueel je eens kunnen verdiepen in REC Twinpeak 4 panelen, geven meer garantie dan de Chinese merken en worden ook buiten China geproduceerd tegen een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
RobertV70 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:54:
Er is geen mogelijkheid om meer panelen te plaatsen als ik het zo zie, dus waarom dan micro-omvormers om het uit te kunnen breiden? Denim is een merk van Solar Clarity, een Nederlandse groothandel in zonnepanelen en alles wat daarbij hoort. Het paneel wordt in China geproduceerd, prima merk.

Een serieel systeem is the way to go, geen fratsen. Je zou eventueel je eens kunnen verdiepen in REC Twinpeak 4 panelen, geven meer garantie dan de Chinese merken en worden ook buiten China geproduceerd tegen een prima prijs.
Thanks!

Dan zou First Choice Solar ook nog een optie zijn toch? Ik zie REC Twinpeak 4 zo niet bij Solar Bouwmarkt.
Maar dus geen LG of AEG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
LG is erg hoog in prijs, AEG is een Chinees paneel, wel van goede kwaliteit en hoge garanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@crimby Website van Rec kun je een lokale installateur zoeken als je Rec wil overwegen. Rec heeft Twinpeak en Alpha/Alpha black, die nog wel onderling prijsverschillen hebben; dus overleg even met de lokale installateur.

Als zij net zo netjes zijn als RobertV70 dan kan er best een te overwegen offerte uit komen

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-10-2021 10:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Inmiddels de offerte van Solar Bouwmarkt ontvangen. Zij bieden 12 panelen aan ipv 10 maar ook daarbij weer micro-omvormers.

@RobertV70 @Ronald thanks, ik ga daar ook eens een offerte vragen!

[ Voor 23% gewijzigd door crimby op 21-10-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
crimby schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:28:
Inmiddels de offerte van Solar Bouwmarkt ontvangen. Zij bieden 12 panelen aan ipv 10 maar ook daarbij weer micro-omvormers.

@RobertV70 @Ronald thanks, ik ga daar ook eens een offerte vragen!
Dat is inderdaad bekend dat ze (te) vaak microomvormers aanbevelen/offreren , maar je kan bij hen zelf een serieel systeem samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik vermoed dat het motief marge is... Ze zijn zelfs met Enphase vaak voordeliger dan andere aanbieders...

Ze stribbelen gelukkig niet tegen als je wat anders wilt, gewoon netjes aangeven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@Dat_Doc @Ronald het valt mij op dat men veelal micro omvormers adviseert omdat je bij serie geschakelde panelen eigenlijk zo sterk bent als de zwakste schakel. Heeft 1 paneel schaduw of storing, dan hebben alle panelen daar last van.

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@crimby Dat zwakste schakel verhaal klopt al decennia niet.

Huiswerk:
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
YouTube: How half-cut solar cells work in shaded conditions.

[ Voor 75% gewijzigd door Ronald op 27-10-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
crimby schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:21:
@Dat_Doc @Ronald het valt mij op dat men veelal micro omvormers adviseert omdat je bij serie geschakelde panelen eigenlijk zo sterk bent als de zwakste schakel. Heeft 1 paneel schaduw of storing, dan hebben alle panelen daar last van.

Hoe zien jullie dit?
Dat zijn verhalen van parallelle systeem verkopers. Voor de huidige systemen gaat dat niet meer op en wekken serie systemen nog mooie vermogens op, zeker met harde schaduw van bebouwing. https://youtu.be/UQ9Szhl1ceQ bekijk dit onderzoek eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
dankjewel beide! dat ga ik even goed bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ronald schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:20:
@crimby Website van Rec kun je een lokale installateur zoeken als je Rec wil overwegen. Rec heeft Twinpeak en Alpha/Alpha black, die nog wel onderling prijsverschillen hebben; dus overleg even met de lokale installateur.

Als zij net zo netjes zijn als RobertV70 dan kan er best een te overwegen offerte uit komen
Aankomende week komt er iemand langs die beide REC panelen aanbiedt. Ik ben erg benieuwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Afgelopen week is er nog een partij langsgekomen voor REC. Het gesprek, de adviezen en de prijzen hebben doorslag gegeven. We gaan kiezen voor onderstaande!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBpfNm0JYH3cPY_MRk_vPdtN2oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w76F024Si0v15icllw7BpkM.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de hulp :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik snap niet helemaal hoe de prijs de doorslag heeft kunnen geven :?

Je laat 3600Wp plaatsen en moet daar €5287 voor betalen. Dat is €1,47/Wp (€5287 delen door 3600). Naar huidige maatstaven is dat érg duur... Duurste offerte van wat je tot nu toe gepost hebt :+

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:15:
Ik snap niet helemaal hoe de prijs de doorslag heeft kunnen geven :?

Je laat 3600Wp plaatsen en moet daar €5287 voor betalen. Dat is €1,47/Wp (€5287 delen door 3600). Naar huidige maatstaven is dat érg duur...
Omdat ik niet alleen naar de prijs kijk. Ik kijk ook naar de kwaliteit, herkomst, garantie, de leverancier en het advies. Dit is inderdaad de duurste keuze, maar voor ons wel de beste. De combinatie van de prijs met het product en het bedrijf geeft dan de doorslag. Niet enkel de prijs inderdaad.

25 jaar garantie op alles, REC panelen met de nodige voordelen en een lokaal bedrijf dat goed en duidelijk advies geeft (heeft ons alle opties voorgelegd van serie met chinese panelen tot micro met rec).

We zijn toch voor micro omvormers gegaan vanwege oa de flexibiliteit (later bij plaatsen).

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 07-11-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 18:07

Kiswum

Gadget reviewer

Ik val nu in een keer binnen, maar heb je ook naar Solarwatt gekeken met 30 jaar garantie en glas-glas panelen?

Als garantie hoog op de agenda staat, dan is dat een mogelijkheid, samen met LG.

Als je geen schaduw hebt, dan zijn micro omvormers een extra kans op storingen en zijn er vooral om de installateur een minimale opbrengst te laten garanderen.

P.s. bij ons liggen deze panelen op wnw en hebben 70% van het maximale vermogen opgewekt tussen juli 2020 en juli 2021 (niet echt een bijzonder zomerse lente).

Wat info over onze woning en offertes is hier te vinden: Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler

[ Voor 25% gewijzigd door Kiswum op 07-11-2021 10:57 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Kiswum schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:53:
Ik val nu in een keer binnen, maar heb je ook naar Solarwatt gekeken met 30 jaar garantie en glas-glas panelen?

Als garantie hoog op de agenda staat, dan is dat een mogelijkheid, samen met LG.

Als je geen schaduw hebt, dan zijn micro omvormers een extra kans op storingen en zijn er vooral om de installateur een minimale opbrengst te laten garanderen.

P.s. bij ons liggen deze panelen op wnw en hebben 70% van het maximale vermogen opgewekt tussen juli 2020 en juli 2021 (niet echt een bijzonder zomerse lente).

Wat info over onze woning en offertes is hier te vinden: Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler
Geen schaduw inderdaad, al werd ons verteld dat dat niet de enige reden is om voor micro omvormers te gaan. De flexibiliteit om meer panelen te leggen (ivm toekomstplannen) en ook zouden ze eerder en langer energie opwekken dan serie geschakeld.
Vanwege de energie die ze nodig hebben om op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat je kiest voor REC alpha om de gegeven redenen respecteer /en/ waardeer ik. De meerprijs moet in principe op lange duur deels terugkomen door de lagere degradatie en betere temperatuurcoëfficiënt (prestaties als ze heet zijn - altijd in de volle zon)

Eerder starten bij 2W opbrengst zet weinig zoden aan de dijk... Je verliest dat weer omdat IQ7+ maar 300W is... dus gaat aftoppen. Enphase zelf raad al niet aan om er meer dan 375Wp aan te hangen, maar de IQ7A is belachelijk duur en mist efficiëntie. Enphase heeft sowieso iets meer overhead, daardoor maar 96.5% efficiëntie.
Aan een SMA is in lijn met de keuze voor kwaliteit en zou wel eens meer op kunnen leveren, mede door 98.5% efficiëntie en minder aftop...

[ Voor 41% gewijzigd door Ronald op 07-11-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:09:
Dat je kiest voor REC alpha om de gegeven redenen respecteer /en/ waardeer ik.

Eerder starten bij 2W opbrengst zet weinig zoden aan de dijk... Je verliest dat weer omdat IQ7+ maar 300W is... dus gaat aftoppen. Aan een SMA is in lijn met de keuze voor kwaliteit en zou wel eens meer op kunnen leveren.
Sorry ik ben nog niet thuis in alle termen en/of merken maar wat houdt SMA in?

De keuze voor flexibiliteit vind ik overigens erg belangrijk omdat we momenteel met z’n 2en zijn en we plannen hebben voor kids. Daarnaast wil ik ook graag overstappen naar een EV in de nabije toekomst. Het lijkt mij dan handig om dan panelen erbij te kunnen zetten.

Een serie geschakelde opstelling zag er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6eU-bmMXLiJoJ9t3kTAOe16ht0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70UjAoo7OKriLfEglxWDYE3B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SMA (Sunnyboy) is een Duits kwaliteitsmerk serie/string omvormer. Stapje of 2 boven Growatt. Wel duurder, zou 4500-4600 ex btw moeten maken.

Enphase is het geld niet waard. Meerkosten SMA komen waarschijnlijk ook niet terug; maar past in het kwaliteitsbeeld.

Als je die 1000 euro nuttig wil besteden: leg 3 panelen extra. Dat geeft je 30% extra... daar kan geneuzel in de Enphase kantlijn echt niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:37:
SMA (Sunnyboy) is een Duits kwaliteitsmerk serie/string omvormer. Stapje of 2 boven Growatt. Wel duurder, zou 4500-4600 ex btw moeten maken.

Enphase is het geld niet waard. Meerkosten SMA komen waarschijnlijk ook niet terug; maar past in het kwaliteitsbeeld.

Als je die 1000 euro nuttig wil besteden: leg 3 panelen extra. Dat geeft je 30% extra... daar kan geneuzel in de Enphase kantlijn echt niet tegenop.
Zal het eens bekijken! Heb de leverancier gevraagd wat de serie offerte zou doen met 1-2 extra panelen en een SMA omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

SMA aanraden kan wel een goede optie zijn. Ik heb hiervoor gekozen, doordat de omvormer zelf goed om kan gaan met wolken en tijdelijk schaduw . SMA ShadeFix zit sinds 2019 ingebouwd in hun omvormer software.

Zie o.a.: https://www.sma-benelux.c...llatie/schaduwbeheer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

crimby schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:03:
[...]

Geen schaduw inderdaad, al werd ons verteld dat dat niet de enige reden is om voor micro omvormers te gaan. De flexibiliteit om meer panelen te leggen (ivm toekomstplannen) en ook zouden ze eerder en langer energie opwekken dan serie geschakeld.
Vanwege de energie die ze nodig hebben om op te starten?
Als je een uitbreiding gaat doen van zonnepanelen, dan moet je huidige omvormer dat aankunnen. Als deze je omvormer overstijgt, dan heb je niets aan je micro omvormers (zeg ik als leek). De energie om op te kunnen starten kunnen de meerwaarde denk ik niet overstijgen (oh ja, de garantie is 5 jaar en gaan volgens mij vaak rond de 10 jaar defect, houd dus rekening met 3 vervangingen in de looptijd van de zonnepanelen).

p.s. ik heb het artikel niet gelezen, want ik vermijd Plus artikelen, maar wellicht heb je er iets aan:
reviews: Zonnepanelen: wat heb je nodig? Een overzicht voor 'gratis stroom'

[ Voor 14% gewijzigd door Kiswum op 07-11-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Kiswum schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:11:
[...]

Als je een uitbreiding gaat doen van zonnepanelen, dan moet je huidige omvormer dat aankunnen. Als deze je omvormer overstijgt, dan heb je niets aan je micro omvormers (zeg ik als leek). De energie om op te kunnen starten kunnen de meerwaarde denk ik niet overstijgen (oh ja, de garantie is 5 jaar en gaan volgens mij vaak rond de 10 jaar defect, houd dus rekening met 3 vervangingen in de looptijd van de zonnepanelen).

p.s. ik heb het artikel niet gelezen, want ik vermijd Plus artikelen, maar wellicht heb je er iets aan:
reviews: Zonnepanelen: wat heb je nodig? Een overzicht voor 'gratis stroom'
De garantie op de micro omvormers (duurdere offerte) was 25 jaar, geen 5 jaar. Die hoef ik dus niet te vervangen in die tijd.

Wel moet ik dan gaan kijken of de omvormer de eventuele uitbreiding in de toekomst aan kan.
Maargoed voor nu ook even geopperd voor een serie schakeling met 10-11 panelen en SMA. Dat zou dan volgens jullie wellicht de betere optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-06 22:57
Ik heb het idee dat je nu in je beslistraject (of in ieder geval de discussie in dit topic) een beetje van de hak op de tak gaat.
Er zijn allerlei opties -> het wordt REC/Enphase -> gevolgd door een afweging of een SMA een goede optie is en of uitbreiden mogelijk is.

Ik zou eerst een aantal beslissingen proberen te nemen:
  • hoeveel panelen zou je in eerste instantie willen leggen?
  • wat is je budget? en direct hier aangekoppeld: waarom niet direct het dak of beide daken vol als je een groot budget hebt en elektrisch wilt gaan rijden? (voordelen: direct alle belasting terugvragen en nog maximaal voordeel van salderen)
  • keuze omvormer: weeg de voor- en nadelen en maak een keuze voor micro-omvormers of een stringomvormer. Denk er hierbij aan dat een stringomvormer ook een tweede MPPT heeft en dat je daar ook nog extra panelen op een andere oriëntatie aan kunt koppelen. Mits het er minimaal een stuk of 6 zijn.
  • paneelkeuze: bepaal je merkvoorkeur of je een bepaalde vermogensgarantie wilt
En vraag daarna bij verschillende leveranciers vergelijkbare offertes op. Daarna ga je wegstrepen.

Je laat het nu erg van de leverancier afhangen welke oplossing eruit rolt. En daarmee varieert je offertebedrag ex BTW tussen €3250 en €5300. In alle gevallen liggen er uiteindelijke 9 of 10 panelen op het dak en zal de uiteindelijke opbrengst weinig (<5%) verschillen.
Uiteindelijk kies je waar je je prettig bij voelt, maar dit maakt het geven van helder advies lastiger.

In jouw situatie lijken micro-omvormers niet noodzakelijk. Hier op het forum wordt vaak gekozen voor zoveel mogelijk op het dak leggen wat binnen het budget past, later uitbreiden is dan niet aan de orde.
De garantie op omvormers en vermogensgarantie op panelen zijn vaak ook een gevoel. Bij een stringomvormer weet je dat je na 12-15 jaar waarschijnlijk een nieuwe op moet hangen. Dat is een eenvoudige klus binnen in huis. Voor vervanging van micro-omvormers moet er iemand het dak op.
De vermogensgarantie van de panelen is vaak iets voor over een jaar of 15. Dan is de technologie verder verbeterd en kun je ook weer voor kiezen om alles weer te vervangen. Of het nu dan zinvol is om een veel duurder paneel te kiezen, kun je je afvragen.

Ik zou goed naar de tips van Ronald kijken en het extra geld wat je uitgeeft aan de laatste aanbieder investeren in extra panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
schumacher schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:02:
Ik heb het idee dat je nu in je beslistraject (of in ieder geval de discussie in dit topic) een beetje van de hak op de tak gaat.
Er zijn allerlei opties -> het wordt REC/Enphase -> gevolgd door een afweging of een SMA een goede optie is en of uitbreiden mogelijk is.

Ik zou eerst een aantal beslissingen proberen te nemen:
  • hoeveel panelen zou je in eerste instantie willen leggen?
  • wat is je budget? en direct hier aangekoppeld: waarom niet direct het dak of beide daken vol als je een groot budget hebt en elektrisch wilt gaan rijden? (voordelen: direct alle belasting terugvragen en nog maximaal voordeel van salderen)
  • keuze omvormer: weeg de voor- en nadelen en maak een keuze voor micro-omvormers of een stringomvormer. Denk er hierbij aan dat een stringomvormer ook een tweede MPPT heeft en dat je daar ook nog extra panelen op een andere oriëntatie aan kunt koppelen. Mits het er minimaal een stuk of 6 zijn.
  • paneelkeuze: bepaal je merkvoorkeur of je een bepaalde vermogensgarantie wilt
En vraag daarna bij verschillende leveranciers vergelijkbare offertes op. Daarna ga je wegstrepen.

Je laat het nu erg van de leverancier afhangen welke oplossing eruit rolt. En daarmee varieert je offertebedrag ex BTW tussen €3250 en €5300. In alle gevallen liggen er uiteindelijke 9 of 10 panelen op het dak en zal de uiteindelijke opbrengst weinig (<5%) verschillen.
Uiteindelijk kies je waar je je prettig bij voelt, maar dit maakt het geven van helder advies lastiger.

In jouw situatie lijken micro-omvormers niet noodzakelijk. Hier op het forum wordt vaak gekozen voor zoveel mogelijk op het dak leggen wat binnen het budget past, later uitbreiden is dan niet aan de orde.
De garantie op omvormers en vermogensgarantie op panelen zijn vaak ook een gevoel. Bij een stringomvormer weet je dat je na 12-15 jaar waarschijnlijk een nieuwe op moet hangen. Dat is een eenvoudige klus binnen in huis. Voor vervanging van micro-omvormers moet er iemand het dak op.
De vermogensgarantie van de panelen is vaak iets voor over een jaar of 15. Dan is de technologie verder verbeterd en kun je ook weer voor kiezen om alles weer te vervangen. Of het nu dan zinvol is om een veel duurder paneel te kiezen, kun je je afvragen.

Ik zou goed naar de tips van Ronald kijken en het extra geld wat je uitgeeft aan de laatste aanbieder investeren in extra panelen.
toon volledige bericht
Thanks! Ik ga hier nog eens goed naar kijken. De laatste aanbieder heb ik goed gevoel over, is lokaal en levert in principe alles. Ik ga daar nog eens goed kijken icm jullie tips.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
REC twinpeak is een fantastisch paneel voor het geld; De alpha is gewoon creme-de-la-creme voor redelijke creme-de-la-creme prijs.

NW dak is rendabel te maken, maar dan moet je het in een keer doen en voordelig: De omvormer hoeft er amper 1 stapje zwaarder voor, en de installateur is al voorgereden en heeft het vaste werk gedaan. Later uitbreiden gaat zeer moeilijk rendabel worden. Installateurs willen niet graag aan een bestaand systeem zitten... Ook Enphase... Als er iets mis gaat worden zij voor het hele systeem aangesproken...

Nu uitbreiden lukt vaak voor 200-250 per extra paneel... tegen minimaal 300-325 per paneel voor het enkele dak (prijzen laagste offertes)
Laag genoeg om bij de lagere opbrengst van NW financieel even rendabel te zijn, en dan heb je de stroom voor EV/Warmtepomp.

Ik heb zelf 4000kWh over, amper isolatie na bouw in 1974. Ik heb mijn radiatoren aangepast op ULTV in deze situatie... en als het gas tegen het einde van mijn contract nog steeds verduurzamingsstimulerend hoog is gaat er gewoon een dikke warmtepomp in... Voor 600-1000 euro minder aan stookkosten per jaar ... Ik weet hem wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:36:

Dan ga ik eens kijken wat ik voor dat geld kan krijgen met SMA en meer panelen ipv micro omvormers. Het budget is ongeveer 6500 dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het geld hoeft niet op hè... Ik heb liever dat je het 'teveel' in het potje @crimby aan de warmtepomp stopt... daar wordt ik ook (een beetje) beter van *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ronald schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:24:
Het geld hoeft niet op hè... Ik heb liever dat je het 'teveel' in het potje @crimby aan de warmtepomp stopt... daar wordt ik ook (een beetje) beter van *O*
Hehe! Die warmtepomp staat nog niet eens op ons lijstje, althans in mijn hoofd wel maar dat gaat nog wel ff duren ben ik bang. Maar nee, geld hoeft niet op, maar wil wel het beste voor het geld hebben en toekomstproof (zover mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Bij mij wel... Vandaag mailtje gestuurd naar een bodemboorbedrijf (kijken of ze überhaupt bij mij kunnen komen)... Ik heb heel bewust megaoverkill aan panelen gelegd... Geen zin in 150ct/m3 volgend jaar.

Fyi: enige wat gedaan is aan mijn '74 hok is mix van dubbel en hr++... WP gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Heb contact gehad met de leverancier. Hierbij nog een andere offerte met daarbij 11 panelen en Sunnyboy omvormer. Jullie zouden dus voor deze gaan denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIZ6rYF2EOjn87uz5HuMYbeyoRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76fHrkYr3EaiBaMRNJgX2Qm4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou dus echt geen €2700 extra uitgeven (ten opzichte van offerte 1) puur om een SMA inverter te krijgen. Ja het is mooier en beter maar zo'n Growatt doet het prima en levert in jouw situatie zat op. De monitoring app van Growatt is niet echt fantastisch maar de meeste mensen kijken daar na de eerste maand toch nauwelijks meer naar.

De MIN-4200 XL TE uit offerte 1 heeft bovendien 2 MPP trackers dus eventuele toekomstige panelen op het noorden kunnen er dus zonder problemen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Bigs schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:44:
Ik zou dus echt geen €2700 extra uitgeven (ten opzichte van offerte 1) puur om een SMA inverter te krijgen. Ja het is mooier en beter maar zo'n Growatt doet het prima en levert in jouw situatie zat op. De monitoring app van Growatt is niet echt fantastisch maar de meeste mensen kijken daar na de eerste maand toch nauwelijks meer naar.

De MIN-4200 XL TE uit offerte 1 heeft bovendien 2 MPP trackers dus eventuele toekomstige panelen op het noorden kunnen er dus zonder problemen bij.
Offerte 1 heeft geen REC panelen, ook zijn het er 10 en een andere omvormer inderdaad.
Voor mij gaat het nu vooral tussen de nieuwe offerte van 6.397,27 waarbij er gebruik gemaakt wordt van 9 panelen icm micro omvormers

EDIT: Heb de begin post aangepast waardoor enkel de twee relevante offertes getoond worden.

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 15-11-2021 13:50 ]

Pagina: 1