Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Server voor Plex die kan Transcoden + RTSP + allerlei

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sneeuwhond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

1: Om te beginnen moet het een server zijn voor mijn data, waar ik mijn laatste 2 HDD's uit mijn desktop naartoe wil migreren.
2: Plex media server die h265 10bit media kan transcoden voor mijn Plex clients (Samsung 6 en Samsung 7 series TV's (ik wil geen aparte media box, wil gewoon de ingebakken clients gebruiken), een Android Telefoon, een Apple Ipad, diverse Windows laptops etc...
3: SabNZBD bak
4: uTorrent/andere torrent client
5: iSpy server (om RTSP streams to encoden en weg te schrijven van mijn beveiligingscamera's)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk, ik heb al een kast, hdd's, psu, etc...
Absolute minimum wat nodig is maar energiezuinig is, ik zoek advies voor een CPU/MOBO dus

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minstens 4 sata aansluitingen, liefst 6

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo energiezuinig als mogelijk wanneer idle ( ik snap dat tijdens het transcoden (Plex) of encoden (iSpy) het verbruik zal stijgen Maar wil dat hij zo min mogelijk prik trekt als idle.

Wat verwacht je van ons?
Moederbord/cpu advies: Intel/AMD, etc...

Ik gebruik mijn huidige desktop voor alles nu, dit is een i7 8700K die op 5.2 ghz loopt, 1080TI, Z370A en een hoop perhiperals/randapp. Ik zie dat Plex vooral bij 2160p media soms wel 60-70% cpu gebruikt.

Ik wil mijn desktop pc weer in standby zetten als ik hem niet gebruik, omdat deze ''idle'' al 120-140 watt trekt met alles wat er aan hangt. Dat is dus 24/7. Waarbij bij belasting het gebruik al richting de 500 watt gaat...

Ik ben out-of-touch met de cpu wereld, zijn de nieuwe ''intel ix 11 series'' een beetje zuinig idle, of de nieuwe AMD Ryzen series? En hebben ze genoeg performance om 2160p te transcoden voor mijn Plex clients?

Eigenlijk is Plex de grootste vraag, alle overige dingen zouden al op een low power troep ding kunnen draaien. Ik heb vaker geexperimenteerd met low power troep zoals Atom based of Celeron J1900, zijn wel low power maar bij lange na niet krachtig genoeg voor 4K transcoding. Welke midrange/High end cpu trekt weinig idle maar heeft wel genoeg power als het nodig is

Alle reacties

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

edit: staat in de OP

[ Voor 71% gewijzigd door Jeoh op 19-10-2021 12:29 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Voolgens de Plex documentatie heb je erg grof geschat een passmark score van 17000 nodig voor 4K HDR transcoding. Een Intel Core i5-11400 haalt 17.838.

• martyw
Maar een i7-8700K haalt 13.895, meer dan de 12000 nodig voor 4K SDR. Dan voldoet een Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed ook al, idle gebruik is 10 Watt voor de CPU (bron)

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 19-10-2021 21:56 ]

• Sneeuwhond
Hmm, wat voor een idle gebruik is te halen voor het complete systeem? Uitgaand van (voorlopig) 2x 3.5'' hdd's en 1x 2.5'' ssd?
100 watt 24/7 is ~200 eu per jaar ( of mja misschien meer met huidige energieprijzen...)

CPU's zijn verder vooruit gegaan dan ik dacht, ik kom net niet aan de 17000 ook met de overclock maar heb geen problemen gemerkt met afspelen, misschien ondersteunen de clients op mijn TV's geen HDR kan ook.

Hoe is amd op het idle front?

[ Voor 3% gewijzigd door Sneeuwhond op 19-10-2021 22:33 ]

• martyw
Er is een heel topic over zuinige servers, Het grote zuinige server topic - deel 2. Daar kun je veel over verbruik van diverse onderdelen vinden.

Deze test https://www.techpowerup.c...el-core-i5-11400f/20.html laat idle verbruik voor wat Intels en Ryzens zien, let wel dat dit geen hele zuinige systemen zijn, idle ontloopt het elkaar niet veel.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Heb je een Plex Pass of ga je er één nemen zodat je hardwarematig kunt transcoderen?

Indien niet, ga je nog steeds iets zoals een 8700K nodig blijven hebben om 4K te transcoderen, softwarematig vereist dat gewoon veel CPU kracht en er is sindsdien geen enorme sprong in efficiëntie geweest.

Indien wel, kun je met elke Intel vanaf de 7de generatie (ook Pentiums) wel een aantal 4K streams transcoderen.

Over wat voor videobestanden gaat het die je moet transcoderen? 4K zegt één ding, maar is dat dan HDR of SDR, h264 of h265? Zoals al besproken, HDR vereist meer CPU kracht dan SDR, idem voor h265 ten opzichte van h264. Transcoderen gaat altijd naar h264, besef dat je dan ook HDR kwijt bent.

Maar ik denk nu wel dat het hoge idle verbruik van je desktop niet alleen door je (overgeklokte) 8700K komt en meer door de videokaart en alle peripherals. Een 8700K op stock settings is best zuinig in idle, en volgens deze review is Intel daar eigenlijk niet beter in geworden. Context daarbij is dat idle verbruik héél afhankelijk is van het moederbord, want de Core i5 11400 komt hier veel slechter uit dan de Core i7 8700K of Core i5 10400. Daarom ook dat in het zuinige server topic die Fujitsu moederborden heel populair zijn, die zijn veel zuiniger dan een Asus of MSI.
Sneeuwhond schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:33:
CPU's zijn verder vooruit gegaan dan ik dacht, ik kom net niet aan de 17000 ook met de overclock maar heb geen problemen gemerkt met afspelen, misschien ondersteunen de clients op mijn TV's geen HDR kan ook.
Die Passmark score is een indicatie, dat je er net onder zit, betekent niet dat het helemaal niet meer kan, het hangt van video tot video af.

Maar als jij zegt dat je TV clients geen HDR ondersteunen, waarom probeer je dan HDR video af te spelen? Om energie te besparen en de kwaliteit te behouden, speel je best video die niet getranscodeerd hoeft te worden. Transcoderen doe je eerder in situaties waarbij bandbreedte beperkt is (buitenshuis streamen).
Hoe is amd op het idle front?
Ryzen 5000X reeks is idle niet zo zuinig, maar ook niet zo geschikt voor een headless server want heeft geen iGPU, dus dan zou je nog een losse GPU moeten voorzien als je een keer beeld nodig hebt om in het BIOS te komen bv (of neem een moederbord met IPMI zoals deze https://tweakers.net/moed...AhmECzWssev3pRB3upJMZa6xc) en hardwarematig transcoderen kan dan ook alleen met een losse GPU. Ryzen 5000G is in veel gevallen zuiniger idle dan Intel 11de gen (maar zoals ik al zei, heel veel hangt af van het moederbord). Maar eigenlijk neem je beter geen AMD (i)GPU voor een Plex server die moet transcoderen. De h264 encoder is niet zo goed (Plex transcode altijd naar h264), die van Nvidia en Intel is veel beter.

• Sneeuwhond
MacPoedel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:57:
Heb je een Plex Pass of ga je er één nemen zodat je hardwarematig kunt transcoderen?
Nope, ik ben een vrek :P.
Indien niet, ga je nog steeds iets zoals een 8700K nodig blijven hebben om 4K te transcoderen, softwarematig vereist dat gewoon veel CPU kracht en er is sindsdien geen enorme sprong in efficiëntie geweest.

Indien wel, kun je met elke Intel vanaf de 7de generatie (ook Pentiums) wel een aantal 4K streams transcoderen.

Over wat voor videobestanden gaat het die je moet transcoderen? 4K zegt één ding, maar is dat dan HDR of SDR, h264 of h265? Zoals al besproken, HDR vereist meer CPU kracht dan SDR, idem voor h265 ten opzichte van h264. Transcoderen gaat altijd naar h264, besef dat je dan ook HDR kwijt bent.

Maar ik denk nu wel dat het hoge idle verbruik van je desktop niet alleen door je (overgeklokte) 8700K komt en meer door de videokaart en alle peripherals. Een 8700K op stock settings is best zuinig in idle, en volgens deze review is Intel daar eigenlijk niet beter in geworden. Context daarbij is dat idle verbruik héél afhankelijk is van het moederbord, want de Core i5 11400 komt hier veel slechter uit dan de Core i7 8700K of Core i5 10400. Daarom ook dat in het zuinige server topic die Fujitsu moederborden heel populair zijn, die zijn veel zuiniger dan een Asus of MSI.
Het wisselt een beetje per media.
1 van mijn TV's gaat slecht om met hoge bitrate h264, met h265 vooralsnog nooit problemen (los van dat de filesize een stuk lager is, ruimte is kostbaar :)) , dus als ik kies over het algemeen h265, en hdr/sdr let ik niet echt op, ik pak de release die het populairst is.

Films en series die ik graag wil zien altijd 2160p, de films/series waarvan ik niet zeker ben maar ''voor de leuk'' grab, die pak ik meestal nog in 1080p.
[...]

Die Passmark score is een indicatie, dat je er net onder zit, betekent niet dat het helemaal niet meer kan, het hangt van video tot video af.

Maar als jij zegt dat je TV clients geen HDR ondersteunen, waarom probeer je dan HDR video af te spelen? Om energie te besparen en de kwaliteit te behouden, speel je best video die niet getranscodeerd hoeft te worden. Transcoderen doe je eerder in situaties waarbij bandbreedte beperkt is (buitenshuis streamen).
Ik weet het niet zeker, ik heb beneden een Samsung 75Tu720, deze is kut, op een hdr release van Lawrence of Arabia bijvoorbeeld krijg ik een melding van plex dat ik geen hdr tone mapping heb, maar mijn tv boven (een 49'' samsung 6 series) die speelt hem wel af zonder die melding.

Ik zie niet goed eerlijk gezegd of HDR actief is of niet :P.

Allebei de tv's accepteren wel HDR als ik hdmi extensions aanzet vanuit mijn pc en hebben volgens specs HDR...
[...]

Ryzen 5000X reeks is idle niet zo zuinig, maar ook niet zo geschikt voor een headless server want heeft geen iGPU, dus dan zou je nog een losse GPU moeten voorzien als je een keer beeld nodig hebt om in het BIOS te komen bv (of neem een moederbord met IPMI zoals deze https://tweakers.net/moed...AhmECzWssev3pRB3upJMZa6xc) en hardwarematig transcoderen kan dan ook alleen met een losse GPU. Ryzen 5000G is in veel gevallen zuiniger idle dan Intel 11de gen (maar zoals ik al zei, heel veel hangt af van het moederbord). Maar eigenlijk neem je beter geen AMD (i)GPU voor een Plex server die moet transcoderen. De h264 encoder is niet zo goed (Plex transcode altijd naar h264), die van Nvidia en Intel is veel beter.
Eigenlijk begrijp ik dat het allemaal niet veel zuiniger wordt dan mijn desktop. Nu vraag ik mij af of het nodig is voor de energiebesparing...

Je hebt gelijk dat het gros van de power draw van mijn 1080ti komt, ik kijk nu in gpu-z terwijl ik niks boeiends doe (beetje tweakers lezen en outlooken) en hij trekt dan al 26 watt (''board power draw'').
Ga ik scrollen of navigeren door websites schiet dat al omhoog naar ~65w.

(Zit allemaal op een Z370A, 2x 3.5'' hdd's, 2 extrene hdd's, 2x 2.5'' ssd's en 1 m2 ssd..., maar zit allemaal op dezelfde stekker waar ik mijn verbruik mee meet (Zo'n tuya ding)).

Losse gpu's zijn overigens geen probleem, heb nog een r9 290x rondslingeren geloof ik en ook nog een quaddro 2000.

Goed, in de winter is het minder een probleem, de pc is in feite een kachel; waarmee je minder moet stoken :). Als ik toch al een combi van 500 eu nodig heb voor cpu/ram/mobo dan kan ik net zo goed 2 zonnepanelen kopen :D.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Soms betekent zuinig zijn dat je ergens net wel geld aan uit geeft. Een Plex Pass kan het verschil maken tussen een 200 euro CPU (pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed) en een 90 euro CPU (pricewatch: Intel Pentium Gold G6500 Boxed) door hardware transcoding. Dat is al bijna een lifetime Plex Pass. Er gaat ook een verschil in verbruik zitten maar dat is dan afhankelijk van hoe vaak je moet transcoderen, in idle is er niet zoveel verschil tussen een Pentium of een Core i5. Op de lange termijn is de Pass dan volgens mij voordeliger dan een sterkere CPU.

Daarnaast valt HDR naar SDR tonemapping onder de Plex Pass, dat is dus waarom je die foutboodschap krijgt. Dat betekent dan toch dat je een formaat probeert te spelen dat je TV niet kent (Dolby Vision? Samsung ondersteunt alleen de concurrent HDR10+), of dat je HDR uit hebt staan. Zonder Plex Pass moet je dus zorgen dat al je toestellen de HDR standaarden van al je video's ondersteunen, meestal betekent dat dat je eigenlijk een HDR en een non HDR bibliotheek moet aanleggen. Als het nu alleen over je televisies gaat en niet outdoor streamen, kun je het nog bij één bibliotheek houden maar vermijd dan Dolby Vision omwille van je Samsung.

Ik heb zelf een 55NU7120, en kans is groot dat die weinig verschilt van je 75TU7020 (die van jou is wat nieuwer), eigenlijk kan die geen HDR weergeven, ze ondersteunen het formaat wel maar kunnen die lokale contrasten niet weergeven. Tenzij je andere televisie een OLED of FALD LCD is (en niet edge lit), heeft het eigenlijk geen zin om HDR content te downloaden. Ik zou dan toch iets beter opletten welke release je downloadt. Kleine tip, met een tool als Sonarr (series) of Radarr (films) kun je dat downloaden automatiseren en ook aangeven welk soort releases je liever hebt.

Een R9 290X zou ik echt niet in een server zetten die 24/7 aan moet, gewoon om een scherm aan te kunnen sluiten. Energieverbruik is veel te hoog en is ook niet nuttig om te transcoderen. Ik heb zelf lang een R9 290 gehad en die dit jaar nog voor een mooie prijs kunnen verkopen (maar was wel een goed model, geen straaljager koeler), dus misschien beter de jouwe nog wat laten opbrengen ;).

Maar goed, is de conclusie dan dat je geen server gaat bouwen?

• Sneeuwhond
Mja, ik denk niet dat het heel veel toe voegt, ik had gehoopt op <20w idle gebruik, waarbij wel vermogen kan worden aangesproken als nodig.

Ik realiseerde mij niet dat je een plex pass kon afkopen, als ik een meevallertje heb zal ik dat ws wel doen, ik ben slechts allergisch voor abonnementen, maar lifetime abbo afkopen in 1x is prima w.m.b.

Ik heb te weinig verstand van HDR, handig die marketing onzin, boven heb ik ook een Edge lit zo te zien, UE49MU6100.

Ik vind die 6 serie eigenlijk fijner dan de 75tu7020, is responsiever en fijnere afstandsbediening (en typen met stem bij invulvelden).
Ik zal er op letten bij releases downloaden! OLED vind ik nog iets te duur.
Pagina: 1