Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen: meningen over de gebruikte materialen

Pagina: 1
Acties:

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-11 07:17
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlVxoZZ1o3sTaIfSSBAL0oJlzyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IHQ7w4TXl6d4p2V5qppZMtDG.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Niet direct bekend. Ik heb veel (bij)gebouwen. Zonnepanelen kunnen op de beschikbare zadeldaken maar omdat vrouwlief dit niet mooi vindt zijn de twee offertes voor het platdak.
Schaduw
Op het dak bevinden zich wat luchtafvoerbuizen (niet heel spannend vermoed ik). De bomen die rechts te zien zijn geven geen schaduw op het dak.
Jaarverbruik
Vanaf januari tot nu 1561 kWh.
We hebben ruim geschat op 2500 kWh voor een heel jaar. Al kan dat veranderen als we in de toekomst het gezin uit gaan breiden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase.
Budget en doel
€5000,00. Het budget is niet strak €5000,00 als ik voor een paar honderd meer een beter en duurzamer systeem heb is dat mij de meerprijs waard.
Wie gaat het project uitvoeren
De leverancier.
Bijhouden van data
Nice to have. Is geen must.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYHrn07xz8vbuEMyrMIk2eZitGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g8s5Opddow1DjaVD9D51tXOK.png?f=user_large

Voor €4302,00 inclusief de btw.
€3.556,-- exclusief.

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8-bk-IUOam_o9dTXiovyU6kFZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8ShrTWZHKTOjiIgSFU9cCjC.png?f=user_large

Voor €4840,00 inclusief de btw.
€4000,00 exclusief.
Regio
Breda

Met beide leveranciers heb ik een goed gevoel. Al is de tweede leverancier op locatie geweest (is een lokale leverancier).
Deze leverancier denkt goed mee: kabel wordt weggewerkt en mocht er in de toekomst op de bovenverdieping een badkamer geplaatst worden dan komt deze partij langs om de omvormer even te verleggen zodat ik dat niet zelf hoef te doen.

Daarnaast monitort partij 2 actief op storingen. Als een paneel niet werkt komen zij binnen 5 werkdagen langs.

Over de SunTech panelen kan ik niet veel vinden.

Na wat navragen lijkt serieel geschakeld voor mijn situatie meer dan prima.

Mijn vraag concreet:
Wie biedt de beste materialen aan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met zoveel dak is het een beetje zonde om maar 8 paneeltjes weg te leggen.

Je verbruikt nog gas neem ik aan?
Een WP boiler en l/w warmtepomp zit subsidie op.
In ieder geval de WP boiler kan je al bijna helemaal op zonnestroom laten werken. (verbruik < 600 watt)
De warmtepomp, wat minder, omdat je die in de winter gebruikt voor verwarming.
Maar ook met een l/l warmtepomp kan je verwarmen en koelen In de zomer koel je dus gratis.

Zo duw ik mijn overtollige zonnestroom iedere dag in een 450 ltr vat, met een aton power to heat verwarmingselement. Kan ik gratis douchen.

Of je nou suntech of canadian solar koopt maakt eigenlijk niet zo veel uit. Beide chinees.
De 1e installateur (die blauwe) levert ook REC. Die panelen hebben 25 jaar garantie.
En ze doen vaak niet zo moeilijk bij REC als er iets mis mee is (zeggen ze)
Zie ook dit filmpje: YouTube: Solar Panel Warranty | Loop Holes Exposed | 2021

Maar nogmaals, bezint eer ge begint.
Ik zou wat meer panelen leggen en dat wordt het totaal plaatje wellicht anders.

Die monitoring service is gratis? Of met abonnement.
Je kan veel beter zelf loggen. Dan zie je ook wel of er iets mis is.
Met een string omvormer, zal niet zo makkelijk te bepalen zijn of er een paneel slechter wordt of niet werkt.
Maar de ervaring leert, dat meestal alle panelen gaan verslechteren, en niet 1 tje.

Kijk ook eens bij sun-solar eventueel.
https://www.sun-solar.nl/...e-2275-incl-btw-sunsolar/
Al ben ik niet zo kapot van die growat versie
OmeJoyo in "Growatt omvormer maakt geluid"

Ik zie liever een SMA omvormer die zonder cloud uit te lezen is. (met een odroid/pi/nuc/synology)

Platdak is makkelijk. Hoe is je eigen technische (e-) kennis?
Zelf leggen is al snel 1000 euro verdiend.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2021 19:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JayRune
We gebruiken inderdaad nog gas. Advies van beide partijen was om niet teveel panelen te leggen als de stroom niet gebruik wordt.

Warmtepomp hebben we niet over nagedacht omdat, van horen zeggen, pas interessant is als je huis minimaal energielabel B heeft. Isoleren gaat gebeuren maar ik weet niet tot welk label wij kunnen komen.

De 1e installateur heeft voor het zadeldak ook een offerte gemaakt (hadden daar twee offertes opgevraagd) en daar werden de REC panelen aangeboden. Alleen die is vanwege het esthetische afgevallen (op het platte dak toch minder last van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tie1yfhTf4mN1U_RFPXnKJtsbEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jwwi0m1UBEFp1KGsmFvnY8IU.png?f=fotoalbum_large

De SunTech's waren beter voor het platdak als ik het mij goed herinner (al zou ik niet weten hoe dat precies werkt, kan het morgen nog eens navragen).

De monitoring service is gratis.

Bedankt voor het advies van de omvormer!

Ik heb wel wat technische kennis maar zonnepanelen (lijkt) me toch wel een flinke opgave.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
@JayRune Niet teveel panelen leggen is een beetje een voorjaar 2021 mening. Of eigenlijk... 2017.

Het gaat er van uit dat stroomverbruik niet toeneemt... De meesten verbruiken meer en meer.
Gebruik je nu 1000m³ gas? Dat is ruwweg 8000kWh warmteopbrengst via een CV.
Hoeveel kost 2500kWh stroom om daar 8000kWh warmte van te maken met een Warmtepomp
Hoeveel kost 2500kWh uit zonnepanelen?

Kun je nog een 2500kWh in een EV proppen?

Ik zou vrouwlief toch even voorrekenen of zonnepanelen wel honderden euro's per jaar lelijk zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14

tijmeng

Panasonic 7J

Idd. Dat platte dak vol. En als je t echt lelijk vindt: rode panelen! Bisol spectrum 320wp, kost wat, heb je wat (Europees + Kek kleurtje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZzFzPKlpg-7tFmBAF1EPfPPK8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48u0HKBhqjRzGwlCfkn7vhpr.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het lijkt me het meeste toekomst gericht, dat je panelen plaatst op het platte dak richting zuid oost
En op het achterste gebouw, wat schaduw vrij is, in de richting zuid west.
Als dat een rechthoekig zwart vlak is, hoeft dat niet lelijk te zijn. (ik geniet elke dag van de thuiskomst met een zonnetje op het dak)
Zodoende heb je de hele dag opwek en verspreid (handig als salderen is afgelopen, wat ooit een keer gaat komen)

Dat kan op een stringomvormer (goodwe of SMA of Fronius) met 2x mppt.
Die omvormers kunnen met wat schaduw omgaan (je platte dak gaat schaduw krijgen)

Mijn "ervaring" is dat wanneer je richting "all-electric" gaat, dat je alleen maar meer panelen wilt.
Maar overdrijven is niet noodzakelijk.
Investeren in zonnepanelen is een risico. Kijk maar naar belgie, waar de terugdraaiende teller plots is afgeschaft.
Zonnepanelen gewoon plaatsen zodat je zolang mogelijk een "basis" opwek hebt verspreid over de dag.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2021 21:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JayRune
Ronald schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:00:
@JayRune Niet teveel panelen leggen is een beetje een voorjaar 2021 mening. Of eigenlijk... 2017.

Het gaat er van uit dat stroomverbruik niet toeneemt... De meesten verbruiken meer en meer.
Gebruik je nu 1000m³ gas? Dat is ruwweg 8000kWh warmteopbrengst via een CV.
Hoeveel kost 2500kWh stroom om daar 8000kWh warmte van te maken met een Warmtepomp
Hoeveel kost 2500kWh uit zonnepanelen?

Kun je nog een 2500kWh in een EV proppen?

Ik zou vrouwlief toch even voorrekenen of zonnepanelen wel honderden euro's per jaar lelijk zijn?
Bedankt voor je reactie! Goed punt van de Warmtepomp, dat zijn cijfers waarmee ik het gesprek hier kan aan gaan ;). Als ik zo nog zit te lezen moet ik wel eerst dus alles goed gaan isoleren. Huidig label is G (en dat is met parels in de spouw en overal kunststof kozijnen/dubbel glas).

Op korte termijn zit een EV er nog niet in helaas.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:35:
Het lijkt me het meeste toekomst gericht, dat je panelen plaatst op het platte dak richting zuid oost
En op het achterste gebouw, wat schaduw vrij is, in de richting zuid west.
Als dat een rechthoekig zwart vlak is, hoeft dat niet lelijk te zijn. (ik geniet elke dag van de thuiskomst met een zonnetje op het dak)
Zodoende heb je de hele dag opwek en verspreid (handig als salderen is afgelopen, wat ooit een keer gaat komen)

Dat kan op een stringomvormer (goodwe of SMA of Fronius) met 2x mppt.
Die omvormers kunnen met wat schaduw omgaan (je platte dak gaat schaduw krijgen)

Mijn "ervaring" is dat wanneer je richting "all-electric" gaat, dat je alleen maar meer panelen wilt.
Maar overdrijven is niet noodzakelijk.
Investeren in zonnepanelen is een risico. Kijk maar naar belgie, waar de terugdraaiende teller plots is afgeschaft.
Zonnepanelen gewoon plaatsen zodat je zolang mogelijk een "basis" opwek hebt verspreid over de dag.
Bedankt wederom voor de info! Hoeveel 'overcapaciteit' is gebruikelijk om nu te leggen met het oog op de toekomst? Is daar een richtlijn/advies voor?

Het advies om nog panelen te leggen op zuid west vind ik een goeie om zo meer verspreid over de dag energie op te wekken!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
@JayRune In Tips bij openen offerte topic zonnepanelen wordt ook verwezen naar de tool 'SunnyDesign'. Ik zou daar eens mee gaan spelen, dan heb je een beetje een beeld wat je echt kwijt kan op je daken. Je kunt daar ook spelen met bijv. een oost-west opstelling.
Pagina: 1