CV ketel + thermostaat + radiatoren

Pagina: 1
Acties:

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-01 13:44
Ik probeer wijs te worden uit de wereld van CV ketels en thermostaten en radiatoren.... En dan eigenlijk de combinatie gunstig te kiezen.

Ik heb een huis gekocht uit 1957, met daarin wel het nodige aan isolatie (dak, spouwmuur, dubbel glas).
Daar hangt een Nefit Ecomline HRC 22V uit 2007 met een ouderwetse aan/uit thermostaat en oude radiatoren (draaiknoppen zonder getallen).

Ik probeer dit te vergelijken met een moderne ketel, maar is een rekenvoorbeeld van Nefit realistisch? (ze hebben het over de trendline II in het rekenvoorbeeld tov een 12-15jaar oude smartline? Link

Ik wil dit dus eigenlijk combineren met een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen. Nou las ik op de consumentenbond webpagina dat je dan het ventiel in de radiator moet laten vervangen + de knop? Dit omdat ik echt oude radiatoren heb hangen in het huis zonder de 1 tot en met 5 aanduidingen. Is dit het waard tov nieuwe radiatoren? Wat bespaar ik met nieuwe radiatoren tov de oude? Want radiatoren vervangen lijkt een prijzige grap (1 in woonkamer + 2 in eetkamer, 1 in gangetje, 2 in slaapkamers boven, zolder en keuken zijn ooit vernieuwd). Vloerverwarming is geen optie.

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 16:36
Als ik zo naar je verhaal kijk krijg ik vooral vragen:
echt oude radiatoren? dus gietijzeren? of al dikke plaatstalen waar veel meer water ingaat als in de moderne die je op zolder en de keuken hebt? Voor de flow is gelijk gedimensioneerde radiatoren het beste.
Heb je voetventielen? Hiermee regel je de ruimtes in.
Alles via slimme systemen te regelen is luiheid in mijn optiek.
Over radiatoren https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1904182
Wat mijns inziens wel werkt is:
woonkamer met slimme kamerthermostaat (weekprogramma goed instellen.)
andere ruimtes thermostaatkraan, die ik meestal nogal dicht hebt staan.
Let op; Duurzaam en energiezuinig is een heel ander verhaal.

gewaarwordingshorizon

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33
Je moet inderdaad je radiatorventielen vervangen door thermostatische ventielen. Daar kun je dan een 'slimme' kop op zetten, bijvoobeeld van Honeywell Evohome of Tado. Met Evohome kun je elke ruimte in huis onafhankelijk verwarmen. Erg fijn met wat oudere kinderen die vaak zelfstandig het huis verlaten. Als je het via Homekit en Homebridge koppelt aan hun telefoon, dan gaat hun radiator uit als ze het pand verlaten en brandt de kachel dus nooit voor niks.

Ik heb dit systeem zelf aangelegd omdat ik het leuk vond. Ik was ongeveer 1000 euro aan materiaal kwijt (thermostatische ventielen, radiatorkoppen. themostaat en stuurunit). Als je het laat doen komt daar nog flink wat bij, want het is niet een makkelijke klus. Alle radiatorkranen moeten er inderdaad af. Nu zal een installateur dat vast een stuk sneller doen dan ik, maar bij mij kwam er allerlei andere ellende achter weg. De thermostatische kranen zijn namelijk iets langer, waardoor je ook in de buizen moet gaan zagen. Ik moest sommige stukjes buis zelfs vervangen. Gaf niks, ik had erop gerekend, maar een installateur gaat daar echt wel even mee bezig zijn.

Maar dat staat nog los van de radiatoren. Als die inderdaad echt oud zijn (jaren 70 of ouder) dan heb je kans dat moderne ventielen niet eens gaan passen. Met een beetje pech moet je dan inderdaad radiatoren gaan vervangen. Wat overigens niet heel slecht hoeft uit te pakken: moderne radiatoren zijn kleiner voor hetzelfde vermogen en je kunt ze indien gewenst wat verplaatsen, vergroten of verkleinen. Ik zou denk ik even met een foto van je radiatoren (en kranen) naar de doe-het-zelf en vragen of daar nog aansluitmateriaal voor bestaat. Dan weet je waar je aan toe bent.

Als je het wil vanwege het verbeterde comfort en je hebt het geld ervoor over: doen. Als je het doet om gas te besparen: zelfs met de hoge gasprijzen gaat het serieus lang duren voordat je zulke bedragen hebt terugverdiend, dus denk er nog maar even goed over na. Die ketel zou ik mooi laten hangen, dat kan echt niet uit om te vervangen. Mijn ketel hangt er al sinds 2005. Aan de andere kant, Nefit ketels hebben de neiging om in de fik te vliegen, dus wellicht wil je om die reden een nieuwe...

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 19-10-2021 02:25 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
ja e welke grote is je radadiator is deze berekendt op 90/70 of op 75/65 ik hoop het laatste.
eventueel kan je ook nog naar 65/55 gaan. dan moet je 1.2 of 1.3 keer groter dan berekent.
nefit econmy line met boiler ? vervangen voor een intergas met een warmtewisselaartje.
je levert wel in op je comfort. maar drie keer zuiniger. omdat er geen boiler meer inzit.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe lang zou het duren voor er iemand over een warmtepomp begint?

Ik zou zelf eerder voor een Intergas ketel kiezen, die staan momenteel als erg goed te boek. Voor de rest wat @beascob zegt.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Elke nieuwe ketel is zuiniger dan je huidige.
Je kan de kosten ook spreiden, als de ketel het nog goed doet zou je eerst de radiator(en) kunnen vervangen of andersom.

Please state the nature of the technical emergency

• sypie
  • Niet online
Lord_T schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:37:
Wat bespaar ik met nieuwe radiatoren tov de oude?
Afhankelijk van de opbouw van de oude radiatoren. Wanneer dat lekker dik staal is ben je eerst bezig om dat dikke staal op te warmen voordat de warmte je kamer in komt. Heb je dunner staal voor je radiatoren dan gaat de afgifte redelijk vlot. Daar zit je winst. Je wilt immers je kamer verwarmen, niet alleen je radiatoren.

Uiteraard zit er ook een kanttekening aan: wanneer de dikke radiatoren opgewarmd zijn blijft de warmte daar ook langer in zitten dan in radiatoren gebouwd met dunner materiaal.

Plaatje van je huidige radiatoren maakt al veel duidelijk denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 19-10-2021 10:25 ]

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb recentelijk hetzelfde gedaan, alle kranen vervangen door thermostatische kranen met Tado erop. Het is prima zelf te doen, maar kan wel aardig wat werk zijn. Je kan het beste alles bij de Warmteservice halen. Stuk goedkoper dan de bouwmarkt en het personeel aan de balie is veel kundiger. Zij kunnen je ook vertellen of je beter je radiatoren kan vervangen.

Als je alles in huis gaat vervangen voor thermostatische kranen moet je er wel rekening mee houden dat je ook een bypass plaatst. In oude huizen is er vaak een radiator die altijd open staat, in de woonkamer of badkamer, zodat de ketel altijd zijn druk kwijt kan. Bij thermostatische kranen kan het zijn dat ze allemaal sluiten als de temperatuur behaald is. Hierdoor gaat de CV ketel in storing een het is slecht voor de pomp.
PhilipsFan schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 02:21:
De thermostatische kranen zijn namelijk iets langer, waardoor je ook in de buizen moet gaan zagen. Ik moest sommige stukjes buis zelfs vervangen. Gaf niks, ik had erop gerekend, maar een installateur gaat daar echt wel even mee bezig zijn.
Dat is niet altijd het geval en ligt volledig aan de oude en nieuwe kraan. Hier heb ik alle oude SAR kranen vervangen met heimeier en dat pastte precies.

Een ander risico is wel dat je de knelring niet kan verwijderen, dan heb je weinig andere keus dan ook de buis vervangen. Knelring laten zitten zou ik niet aanraden. Warmteservice vertelde mij dat dat wel kon, maar daardoor eindigde ik met 3 lekkende kranen en kon het hele systeem weer leeg.

• miciel
een knelring kan je eraf slopen. en er een nieuwe opzetten. maar buisje vervangen is wel beter.
hergebruiken van een knelring kan maar soms ook niet. dan is die te hard gekneld of niet goed gezeten.
gewoon wat proberen systeem vullen werkt het niet systeem legen boel vervangen.
(dat is niet hoe ik werk ik kijk altijd naar schade en of dat de knelring er goed opzit.
aan de handt daarvan maak ik meestal wel de correcte inschatiing .90% gaat goed.

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-01 05:35
Uhh een Ecomline met een bouwjaar uit 2007 lijkt me erg sterk hoor.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Opperbeun schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:20:
Uhh een Ecomline met een bouwjaar uit 2007 lijkt me erg sterk hoor.
Huh? De ecomline is tot 2012 geleverd.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Een slimme thermostaat werkt volgens mij niet altijd met oudere Cv-ketels?

Poah dikke Massey.

• Lord_T
sypie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:24:
[...]
Afhankelijk van de opbouw van de oude radiatoren. Wanneer dat lekker dik staal is ben je eerst bezig om dat dikke staal op te warmen voordat de warmte je kamer in komt. Heb je dunner staal voor je radiatoren dan gaat de afgifte redelijk vlot. Daar zit je winst. Je wilt immers je kamer verwarmen, niet alleen je radiatoren.

Uiteraard zit er ook een kanttekening aan: wanneer de dikke radiatoren opgewarmd zijn blijft de warmte daar ook langer in zitten dan in radiatoren gebouwd met dunner materiaal.

Plaatje van je huidige radiatoren maakt al veel duidelijk denk ik.
Omdat ik echt geen verstand van die dingen heb, hierbij 2 plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2v5bq-E18F1uNvgxZxvIfSiKug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vJhx0VLmHdzUkF6rRlCJbZw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHAktRSKXQN7G824Bia9UQ-mNo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O34PYuFW9OtqqH9gUz8gvsAf.jpg?f=fotoalbum_large

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• sypie
  • Niet online
Lord_T schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:04:
Ik heb er ook geen verstand van maar het is eigenlijk pure natuurkunde.

• Lord_T
pizzacabonara schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:03:
Een slimme thermostaat werkt volgens mij niet altijd met oudere Cv-ketels?
volgens nefit bosch (pdf van hun smart thermostaat ) moeten werken met de ecomline?

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Lord_T schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die radiatorkranen zijn gewoon standaardmaten die je prima kan vervangen. Weet je toevallig ook het merk? Van sommige kranen kan je ook alleen het binnenwerk vervangen. Zie bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

• Lord_T
nirgilis schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:17:
[...]

Die radiatorkranen zijn gewoon standaardmaten die je prima kan vervangen. Weet je toevallig ook het merk? Van sommige kranen kan je ook alleen het binnenwerk vervangen. Zie bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955
Nee ik kan wel zien dat de knoppen zelf van Herz zijn. Maar dat zal waarschijnlijk niets zeggen over de kranen eronder?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Lord_T schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Nee ik kan wel zien dat de knoppen zelf van Herz zijn. Maar dat zal waarschijnlijk niets zeggen over de kranen eronder?
Dan zijn het ook Herz kranen.
En die hebben een kortere inbouwmaat dan bijvoorbeeld Heimeier.
Niet alle merken hebben dezelfde inbouw maat.

• miciel
e vergeten we niet dat de themostaatkraan recht naar voren moet staan ?
overigens wel jammer dat er hier geen onderblok is gebruikt maar laat dat maar gaan.
hier moet of een rechte thermostaatkraan met een conische bocht.
of een thermostaatkraan haaksverkeerdt op. de laatste is simpeler.
deze radiatoren zijn prima. althans als de grote klopt vs de ruimte.

• Victor_M
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-01 08:33
Misschien niet helemaal een antwoord op de vraag. Maar een goedkope en snelle oplossing is de aan/uit thermostaat vervangen door een 'Moduline 30' Thermostaat. Zijn vaak voor 10,- a 20,- euro op marktplaats te krijgen (even afdingen helpt, want die thermostaten werken alleen op Ecomline toestellen). Eventueel te combineren met een buitensensor (wat gewoon een 'NTC 10k 3950' is).

Daar zal het stook gedrag al erg van verbeteren, en dus mider gas verbruik, en kan je ook klok programma's instellen.
Pagina: 1