Zijn oude radiatoren inefficiënt of perfect bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 48.593 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 00:52
Ik ben bezig om een huis te kopen. Het huis komt uit de jaren 60. Verkoper geeft aan dat de CV ketel in 2014 is vervangen. Echter de radiotoren komen zo aan de vorm te zien nog uit het originele bouwtijdperk (heb dit model in meerdere huizen van deze straat gezien). Spuuglelijk maar met wat ombouw natuurlijk goed te verbergen. Echter is het ook zeer zeer lange tijd geleden dat ik zo'n model heb gezien.
Daarnaast zijn ze ook nog aan de vloer gemonteerd.

Via Google search een soortgelijk model gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/455eaf62-f019-4211-a4dc-bbbc3a1f56eb.jpg

"Tegenwoordig" heb en zie ik meer dit (geleend van Karwei via Google search):
Afbeeldingslocatie: https://www.karwei.nl/medias/sys_master/h09/ha4/8948495679518.png

Mijn vraag
Gezien de radiator waarschijnlijk nog uit het jaar 0 komt kan ik mij voorstellen dat dit model/materiaal niet bepaald goed omgaat met warmte afgifte. Klopt dit?

Mocht ik het huis krijgen dan wil ik kijken of deze dingen moet vervangen en daarmee ook gelijk wat slimmer maken met slimme knoppen zodat ruimte onafhankelijk verwarmd kunnen worden (mijn gezinssamenstelling is wisselend door een (buitenlandse)dochter die het kouder heeft dan de gemiddelde Nederlandse dames die hier zijn opgegroeid).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles wat ik vind op internet over de energiezuinigheid van radiatoren is het aanbieden van nieuwe radiatoren of cv tuning of plaatsen vloerverwarming en dergelijke.
Het merk en type cvketel zijn bekend bij mij. Het is dus mogelijk om slim/individueel om te gaan met verwarmen van de ruimtes.

Ik heb logischerwijs nog niets bij een cv installateur nagevraagd omdat ik nog niet zo ver ben in de koop van het huis dat ik er externe partijen bij ga betrekken voor eventuele kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door WPN op 27-01-2019 15:07 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
Oude radiatoren zijn perfect bruikbaar. Het is niet alsof er "inefficiëntie" in kan zitten waardoor energie verloren kan gaan of iets dergelijks. Warmte die niet afgegeven wordt door de radiator komt gewoon aan in de volgende radiator/kamer of weer terug bij de cv. Wat wel zo is dat deze dingen heet water nodig hebben om voldoende warmteafgifte capaciteit te hebben en je ze dus met een CV moet gebruiken en niet zo geschikt zijn in combinatie met een warmtepomp oid. Overigens zullen ze ook hoogstwaarschijnlijk geplaatst zijn toen de isolatie van het huis slechter was dan nu (anders kan je dat wel mooi upgraden) en zullen ze zeker voor vandaag de dag meer dan genoeg capaciteit hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hielko schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:11:
Warmte die niet afgegeven wordt door de radiator komt gewoon aan in de volgende radiator/kamer of weer terug bij de cv. Wat wel zo is dat deze dingen heet water nodig hebben om voldoende warmteafgifte capaciteit te hebben en je ze dus met een CV moet gebruiken en niet zo geschikt zijn in combinatie met een warmtepomp oid.
Dat maakt ze dus wel 'inefficiënt(er)'; heter water aanvoeren + hogere retour = lager rendement van de HR ketel ;) Maar ik denk dat het met zo'n dingen best wel meevalt. Verder vermoed ik wel dat je je rendement nog verder omlaag gaat halen met ombouw, doordat je de convectie hindert...

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 27-01-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 14:32
Kijk ook eens onder de vloer. In mijn oude huis zaten hele dikke leidingen tbv aanvoer en retour. Er ging dus heel veel water in de installatie. Dat moet wel allemaal verwarmt worden. Mij lijkt, des te minder water er in zit, des te minder energie dat dit kost om op te warmen....

[ Voor 20% gewijzigd door Snelle Henkie op 27-01-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18

Onbekend

...

Een radiator geeft gewoon warmte af wat hij kwijt kan, en je verliest eigenlijk geen warmte. Je kunt er een groter of ander model plaatsen, maar alleen het vermogen zal veranderen en de efficiëntie blijft waarschijnlijk gelijk.

Kijk eerst wat de cv-temperatuur is van je aanvoer (waarschijnlijk gewoon op 90 graden).
En kijk daarna eens per ruimte hoeveel vermogen aan radiatoren je hebt hangen en hoever ze open gedraaid zijn.

De volgende stap is om per ruimte uit te zoeken waarom zo'n grote radiator er hangt, en zorg dan voor goede isolatie e.d.

Het einddoel is een lagetemperatuurverwarming (waarvoor je andere radiatoren nodig hebt). Als je het huis nog moet verbouwen, denk dan eens of vloerverwarming een optie is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens mij zijn dit radiatoren die heel lang warmte 'nastralen'. Als je ze houdt, zou je heel veel plezier hebben van nieuwe knoppen & ventilatortje erachter om de warmte sneller door de kamer te verdelen.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57
De ribbels in nieuwe radiatoren zorgen er ook voor dat je een kleinere radiator nodig hebt om het zelfde resultaat (in comfort) te bereiken.

Je houd dus ruimte over bij een nieuw model

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:11

Rmg

In combinatie met een hr ketel zijn deze radiatoren minder efficiënt. Ze warmen trager op en ze kunnen moeilijker hun warmte kwijt, waardoor de afvoer temperatuur dichter bij de aanvoer blijft wat slecht is voor het rendement van je hr ketel.

Voordeel is dat ze ook trager afkoelen, dat voelt op zich wel comfortabel.

Of je de kosten van het vervangen terug verdient... Tjah das een lastige, het zal in iig een behoorlijke tijd duren :+ ze zijn niet onbruikbaar maar ook niet optimaal.

Een ombouw met actieve ventilatie (radiator booster zegmaar) kan wel je rendement helpen en doorstroom inregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 27-01-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
dingen waarmee je rekening moet houden bij zulke systemen.
1 is het een 1 pijps of een 2 pijps systeem ? bij 1 pijps haal alstublieft alles eruit.
2 bij een 2 pijps systeem kan je ze laten zitten mits ze van voldoende grote zijn.
de huidige ketels stoken namelijk op een lagere temperatuur dan in de jaren 60 mits deze netjes teug moduleren en goed zijn ingesteld. De radioteren zijn berkened op de aanvoertemperatuur welke gold in de jaren 60, vaker is er wat later dubbel glas in gezet waardoor er wat capaciteit overblijft.
als je het wattage van de bestaande radiator weet te vinden, dat is namelijk erg lastig bij zulke radiaoren.
kan je aan de hand van de groote van de ruimte en de isolatiewaarde uitrekenen of dat ze groot genoeg zijn.

nieuwe (paneel)radiatoren hebben minder water inhoud ten opzichte van de kolom radiatoren. waardoor nieuwe radiatoren (mits ze goed zijn uitgerekend) best wat zuiniger zijn. reageren wat sneller ed.
als je voor nieuwe paneelradiatoren gaat ga aub wat ruimer zitten zodat je ook met een lagere aanvoer temperatuur de woning goed op temperatuur komt/(je een lagere aanvoertemperatuur kunt gebruiken.)
om nou helemaal voor ltv radiatoren/jaga convectoren te gaan in deze situatie ben ik het niet mee eens.
je mist namelijk de stralings warmte bij zulke systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
HR ketels zijn zuiniger bij lagere retourtemperatuur. Aanvoertemperatuur (wat de ketel naar de radiatoren stuurt) maakt nagenoeg geen bal uit. Efficiëntieverbetering komt namelijk van de mate waarin het ding zijn rookgas kan afkoelen (en het daarin aanwezige vocht kan condenseren), en dat afkoelen van het rookgas gebeurd met het water wat retour komt.

Uiteindelijk hangt dat natuurlijk allemaal samen, want je wilt meestal gewoon een bepaalde warmteafgifte.

Ga je van die platen er op plakken dan voeg je dus een extra warmteweerstand toe en krijg je bij een gelijke volumestroom pas dezelfde warmteafgifte bij hogere temperaturen. Ik zou eerder het ding compleet vervangen dan afplakken.

Als je bij gelijke volumestroom de aanvoertemperatuur omhoog doet gaat de warmteafgifte een soort van kwadratisch omhoog, omdat de warmteafgifte door straling dan enorm toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
Tot zover bedankt voor de (verschillende) input. Ik heb geen toegang tot het huis en de bezichtiging heb ik al gedaan. Details kan ik dus niet goed uitzoeken op dit moment.

Beste antwoord zal ik nog markeren als alles goed gaat en ik er ook nog een installateur naar heb laten kijken. Ik gebruik in iedergeval wel een argument hiervoor om vraagprijs te drukken.

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

WPN schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:56:
Tot zover bedankt voor de (verschillende) input. Ik heb geen toegang tot het huis en de bezichtiging heb ik al gedaan. Details kan ik dus niet goed uitzoeken op dit moment.

Beste antwoord zal ik nog markeren als alles goed gaat en ik er ook nog een installateur naar heb laten kijken. Ik gebruik in iedergeval wel een argument hiervoor om vraagprijs te drukken.
Ik weet niet waar het huis staat, maar de prijs drukken in de tegenwoordige tijd met inefficiënte radiatoren als argument lijkt me geen steekhoudend plan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Radiatoren vervangen kan (helaas) vaak een dure grap zijn. Als je dat overweegt, zou ik je adviseren ook offertes op te vragen om vloerverwarming aan te laten leggen. Vaak is dit nauwelijks duurder dan een hand vol moderne radiatoren, terwijl het veel meer comfort biedt en je direct over kunt op lage temperatuur verwarming (waarvan de voordelen inmiddels wel genoeg aangehaald zijn). Plus je bent helemaal van die stofnesten af.

Uiteraard is het wel afhankelijk van de situatie, als je een hele mooie vloer hebt die je wilt behouden gaat het natuurlijk snel over.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 27-01-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
FirePuma142 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:02:
[...]

Ik weet niet waar het huis staat, maar de prijs drukken in de tegenwoordige tijd met inefficiënte radiatoren als argument lijkt me geen steekhoudend plan.
Dat is niet het enige maar wil zoveel mogelijk argumenten presenteren om mijn bod te onderbouwen mede ook omdat de maandelijkse energiekosten van huidige bewoner op 220 euro liggen. Dat is wat mij betreft iets aan de hoge kant.... Als hier al een deel door komt omdat de radiatoren inefficient werken dan is het mogelijk dus een investering waard om deze te vervangen.... in principe zal ik hier wel een behoorlijk aantal jaar gaan wonen... Mijn idee over de inefficientie van verouderde radiotoren was minder goed dan het geval blijkt, neemt niet weg dat als ik met nieuwe radioteren de ruimte efficienter krijg met minder heet gestookt water dan kan dat in mijn woontijd daar toch wel schelen.

En daarnaast moet ik als koper natuurlijk alles proberen om de prijs omlaag te krijgen, net als dat de verkoper alles er aan doet om teveel te vragen :)

De woonkamer in dat huis bevindt zich op de eerste verdieping en betreft geen betonnen vloer maar houten draagcontructie. Toevallig wel iets gevonden dat ook mogelijk is op houten vloeren, maar zal dit natuurlijk ook laten bekijken door een installateur.

[ Voor 10% gewijzigd door WPN op 27-01-2019 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WPN schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:15:
[...]

Dat is niet het enige maar wil zoveel mogelijk argumenten presenteren om mijn bod te onderbouwen mede ook omdat de maandelijkse energiekosten van huidige bewoner op 220 euro liggen. Dat is wat mij betreft iets aan de hoge kant....
Sommige mensen laten 8 uur per dag anderhalve kW aan halogeenspotjes branden. Dan heb je de eerste 80 euro per maand al te pakken. Vervolgens alle was in zo'n oude wasmachine die met 1000 rpm centrifugeerd en dan alles verplaatsen naar de condensdroger met energielabel D doet de rest.

Verschil in retourtemperatuur gaat echt maar een paar procent uitmaken.

En sowieso; als dit een jaren '60 pand is en het oorspronkelijke soort en aantal radiatoren staat er nog dan moet je het makkelijk warm kunnen krijgen, er vanuitgaande dat al het glas al eens is vervangen door dubbel glas of HR(++). Spouw zou je ook nog kunnen volspuiten. Allebei zet meer zoden aan de dijk dan een radiator vervangen en hopen op verlaging van de retourtemperatuur. Als er nog enkelglas in zit is dat een veel groter punt dan die oude radiatoren. Voordat ik dan een cent aan radiatoren zou uitgeven zou ik de kozijnen + ramen vervangen door drielaagsglas.
FirePuma142 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:02:
[...]

Lijkt mij juist een prima plan wat door de andere 99% ook uitgevoerd zou moeten worden :+

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
Duidelijk verhaal nu met alle posts... Iets te rooskleurig beeld gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Radiatoren zijn 100% efficient :) De 'nieuwe' radiatoren (dozen) hebben (soms) een reflectielaag aan de muur zodat ze de buitenmuur niet verwarmen maar dat kun je zelf ook doen met een stukje reflecterende isolatiefolie erachter te zetten (alhoewel een degelijke isolatie in je muren meestal beter is).

Nieuwe(re) radiatoren hebben soms ook een (elektronische/thermostatische) regelaar, dat kun je zelf ook installeren als je huidige installatie het toelaat (hangt ervan af als ze allemaal doorstromen of aftakken), dat kan veel geld besparen omdat je bijvoorbeeld slaapkamers niet moet blijven verwarmen naar dezelfde temperatuur van je woonkamer. Maar het ombouwen van een doorstromende radiator naar aftakkende met thermostatische regelaar is ook niet moeilijk, heb ik jaren geleden ook gedaan in een oud huis.

[ Voor 46% gewijzigd door Guru Evi op 29-01-2019 07:47 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:43
Pas toen ik de afbeeldingen in je TS zag, had ik door dat je het over radiatoren had en niet over een radiozendmast o.i.d. (een radio-toren) :+ _O-

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Grappig, wij hebben die radiatoren ook in de slaapkamers. Zat er ook aan te denken om ze te vervangen maar aangezien ze in de slaapkamers staan (dus bijna altijd uit) vond ik het niet de moeite/kosten waard. De slaapkamers zijn iid geval sneller op temperatuur dan de woonkamer en ze gloeien nog lekker lang na.

Ik vind ze ook wel bij het huis passen (jaren 30). Enige nadeel is dat er geen thermostaatknop op zit, maar dat zal vast wel kunnen.

Als je het gaat vervangen moet je ook rekening houden met het eventueel vervangen van de leidingen, bij ons zijn die ook dikker dan (nu) normaal is. Je kan ze wel behouden maar optisch vind je dat misschien niet zo mooi.

Je moet trouwens niet kijken naar de maandelijkse energiekosten van de huidige bewoners, de vorige bewoners waren ook per maand 100 Euro meer kwijt dan wat wij nu verbruiken. De kachel stond daar volgens mij standaard op 22C met alle radiatoren vol open.

[ Voor 6% gewijzigd door moer op 29-01-2019 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41

JT

VETAK y0

Ombouw zou ik zelf in het kader van efficiëntie niet aan beginnen, dan beter zoals iemand anders opperde vloerverwarming.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

"Die Schönheit liegt im Auge des Betrachters"

juist zulke originele elementen vind ik helemaal niet zo heel lelijk en vaak kan dat juist passen bij de oorspronkelijke stijl van een woning.
Zeker voor jaren twintig woningen met een oorspronkelijke uitstraling is het natuurlijk veel leuker ook enigszins oorspronkelijke verwarmingselementen te hebben end eze ook te tonen.

voor bepaalde jaren zestig doorzonwoningen is dat mischien minder (alhoewel ik niet uitsluit dat misschien dat ook in de mode gaat komen, die weer in enigszins oorspronkelijke stijl brengen)

Dat kunststsof verhullings-element dat je plaatst vind ikzelf vele malen lelijker, ik vermoed/vrees ook dat het kunststof materiaal heel snel zal vervallen en erg snel lelijk wordt, zeker in de buurt van warmte.
(als je de radiatoren gaat verhullen zou ikzelf eerder kiezen voor bv een houten ombouw, iig iets met een beetje houdbaar materiaal)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

mcDavid schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:15:
Radiatoren vervangen kan (helaas) vaak een dure grap zijn. Als je dat overweegt, zou ik je adviseren ook offertes op te vragen om vloerverwarming aan te laten leggen. Vaak is dit nauwelijks duurder dan een hand vol moderne radiatoren, terwijl het veel meer comfort biedt en je direct over kunt op lage temperatuur verwarming (waarvan de voordelen inmiddels wel genoeg aangehaald zijn). Plus je bent helemaal van die stofnesten af.

Uiteraard is het wel afhankelijk van de situatie, als je een hele mooie vloer hebt die je wilt behouden gaat het natuurlijk snel over.
Vloerverwarming is maar in 1 situatie niet heel veel duurder: als de vloer er toch uit moet. Als je een financiële keuze zou moeten maken tussen 3 radiatoren vervangen of een hele begane grond van vloerverwarming voorzien (en de vloer kan nog jaren mee), dan kost vloerverwarming je meer dan het dubbele vanwege de vloer die er dan toch helemaal uit moet. Heb je wel een nieuwe vloer, maar daar ging je eigenlijk niet voor.

Dus als de TS de vloer toch gaat vervangen, dan is vloerverwarming zeker het overwegen waard. Ik denk dat wij ook over gaan stappen op vloerverwarming (alleen begane grond) als we de vloer + keuken gaan vervangen over een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
Meten is weten. Ik heb hier radiatoren in een jaren '30 huis zoals in je "oude situatie" foto. Die houden ons geïsoleerde huis prima warm op een lage temperatuur aanvoer van 45oC.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23
Ik denk dat als je je maandlasten qua energie omlaag wil krijgen, dat het vervangen van de radiatoren een goede stap is. Er is in het forum veel te vinden over waterzijdig inregelen van verwarmingsinstallaties en ook wat je moet doen om het rendement van een CV installatie te verhogen (hier bijvoorbeeld).

Het komt er in 't kort op neer dat je de temperatuur door je leidingen zo laag mogelijk wil hebben. Dan heb je radiatoren (of eigenlijk: vloerverwarming) nodig die ook bij een lage temperatuur van het water nog genoeg warmte afgeeft om het in huis behaaglijk te krijgen. In een extreme vorm krijg je dan LTV - lage temperatuur verwarming. Doet het ook geweldig als je later een warmtepomp wil aanschaffen.

Overigens heeft het niet veel zin om je installatie (CV-ketel + radiatoren) te upgraden terwijl je jaren '60 huis warmte lekt. Eerst flink isoleren, dan de verwarming naar LTV + warmtepomp...

[ Voor 5% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 29-01-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
WPN schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:04:

"Tegenwoordig" heb en zie ik meer dit (geleend van Karwei via Google search):
[Afbeelding]

Mijn vraag
Gezien de radiator waarschijnlijk nog uit het jaar 0 komt kan ik mij voorstellen dat dit model/materiaal niet bepaald goed omgaat met warmte afgifte. Klopt dit?
Afbeeldingslocatie: https://www.karwei.nl/medias/sys_master/h09/ha4/8948495679518.png

Is zo'n overkapping energiezuiniger? En waarom?

Edit: een ombouw is puur design
Het houd de warmt binnen wat hem dus langer laat branden tot de temperatuur sensor van de thermostaat is bereikt.
Plus als iemand zich eraan brandt heb je mijn inziens isolatie niet op orde of stook je als iemand die de zomer in de winter wilt en geen trui aan wilt doen (>20graden)

[ Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 29-01-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@TS zou het geen showstopper vinden maar als je meer moet klussen in het huis wel kijken of je het in het gehaal kan vervangen voor moderne laag temparatuur modellen zodat je later over kan op warmtepomp maar ook een beter rendement uit je HR ketel haalt. Overigens inderdaad prio bij isolatie leggen.
Overigens is de stookkarakter ook belangrijk, bij mij (enkelglas huur appartement) stond de ketel temp ook hoog, inderdaad was heel snel warm in de kamer, maar dan sloeg de CV af koelde het af en en dan weer aan. Vond ik niet comfortabel, nu met lagere stook temp gaat het iets langzamer maar wel comfortabeler.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@WPN dat niemand je op Gas besparen door middel van CV tuning deel II gewezen heeft :?

Overgens oude cv installatie kan je best eens doorspoelen (paar kuub het riool in totdat er "schoon" water uit komt niet met hoge druk trouwens. helemaal ideaal is natuurlijk losmaken en met een pijpborstel het oude slib verwijderen.

Uit ervaring kan ik je wel vertellen dat een oude CV vervangen door een HR ketel en bv lagere stook temperatuur zeker in stookkosten bespaart.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 11:35

pmeter

Poes!

Er kan verlies zijn in de vorm van het verwarmen van de buitenmuur. Volgens mij is het zo dat hoe makkelijker een radiator z'n warmte aan de kamer afgeeft, des te kleiner het verlies via de buitenmuur is. Daardoor zal het verlies stijgen door het plaatsen van een ombouw waarmee je alle gleuven afdicht en de effectieve oppervlakte van de radiator verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

RM-rf schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:36:
[...]

"Die Schönheit liegt im Auge des Betrachters"

juist zulke originele elementen vind ik helemaal niet zo heel lelijk en vaak kan dat juist passen bij de oorspronkelijke stijl van een woning.
Zeker voor jaren twintig woningen met een oorspronkelijke uitstraling is het natuurlijk veel leuker ook enigszins oorspronkelijke verwarmingselementen te hebben end eze ook te tonen.

voor bepaalde jaren zestig doorzonwoningen is dat mischien minder (alhoewel ik niet uitsluit dat misschien dat ook in de mode gaat komen, die weer in enigszins oorspronkelijke stijl brengen)

Dat kunststsof verhullings-element dat je plaatst vind ikzelf vele malen lelijker, ik vermoed/vrees ook dat het kunststof materiaal heel snel zal vervallen en erg snel lelijk wordt, zeker in de buurt van warmte.
(als je de radiatoren gaat verhullen zou ikzelf eerder kiezen voor bv een houten ombouw, iig iets met een beetje houdbaar materiaal)
Dat is geen kunststof, maar gepoedercoat staalplaat. Met de warmtebestendigheid en de levensduur zit het dus wel snor.
Naast eventuele smaakvoorkeur is het voordeel van deze omkastingen dat de buitenkant minder heet wordt dan de radiator zelf, vooral handig als nog met een hoog cv-temperatuurregime gestookt wordt. Tussen radiatorpaneel en omkasting zitten magneten als "afstandhouder" en dus een luchtbuffer. Ook scherm je met de omkasting de dunne randen van de radiatorpanelen af. Dat is handig voor kleine nog klungelige kindjes.

Maar als ik de kern van het topic probleem goed begrijp, gaat het om de effectiviteit van oude radiatoren.
Zoals @kabeltjekabel aangaf: je haalt meer rendement met isolatie. Daar ligt de prioriteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 29-01-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
mcDavid schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:15:

Hier ben ik het zeker niet mee eens.

Vloerverwarming, mits goed geïsoleerd, verspilt veel energie de grond in. Ons huidige huis (jaren 79) hebben er recent helemaal opgeknapt. De vloerisolatie vanuit de bouw is enkele cm schuim (rond de 3). Echter is er geen kruipruimte.
Vloerverwarming, zonder
1. het uitgraven van de gehele betonnen ondervloer, uitgraven woonkamer, opnieuw isoleren naar 10 a 13cm, nieuwe vloer storten.
2. Isoleren boven de bestaande betonnen vloer met de conclusie dat je vloer hoger wordt, alle deuren ingekort moeten worden, je met rare drempels komt te zitten en je eerste traptree niet meer klopt
Was voor ons geen optie. Optie 1 was gigantisch duur en er was kans op verschuiving van de muur van het aangrenzende huis (2 onder 1 kap), afhankelijk van de exacte bouw, wat pas duidelijk zou worden bij sloop.
Optie 2 is ook totaal onwenselijk.
Optie 3: Minimale isolatie (dunne laag folie) is in mijn optiek zonde van je stookkosten.

We hebben in de hele woonkamer (60m2) 4 nieuwe radiatoren laten hangen. De berekening van Warmteservice gaat uit van 20 graden in huis met buitentemp van -20 met de standaard isolatie van ons huis. Radiatoren (Jaga Strada convector verwarmingen x2 en 2x lange grote Cordivari Rosy Max units), koppelstukken enz, koste 2.3K. De installatiekosten waren minimaal in het totaalplaatje van de aannemer.
De vloerverwarming optie (toch laten berekenen) was vele male duurder!

De nieuwe radiatoren zijn echt een verademing! Dit is de eerste keer dat ik totaal nieuwe top units heb hangen in m’n huis. Het is nog nooit zo snel warm geweest. Een verademing ten opzichte van de standaard ‘oude ribbel units’ die iedereen kent.

Owja, bij vloerverwarming ben je ook nog eens de kosten kwijt voor een nieuwe vloer. Nu hebben de de bestaande houten vloeren opgeschuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
@ixl85 jouw anekdotische voorbeeld lijkt me een perfect bewijs van mijn stelling dat dit situatie-afhankelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Jongens, jongens toch. Het natuurkundeklasje is toch hopelijk niet zo lang geleden toch?

1e hoofdwet. Er gaat geen energie verloren. Energiein=energieuit + ophoping. Energie kan niet zomaar verdwijnen.

Uh, maar goed, om het even simpel te houden, een verwarmingsinstallatie is een soort stoomcyclus (carnot cyclus) Er gaat warmte van de CV ketel naar een radiator toe, die radiator zet warmte af en het water wat afgekoeld is gaat terug naar de CV. Dit afgekoelde water wordt opnieuw verwarmt en je begint weer opnieuw.

Dat betekend dus dat als de Mout (dus het ''koude'' water) warm is de CV minder moet stoken om datzelfde water weer opnieuw te verwarmen. Niks mis mee dus en koude voetjes zul je er niet van krijgen.

Verder heeft die verwarming genoeg contactoppervlakte om zijn warmte in de omgeving uit te stralen. Je zou het argument kunnen maken dat gietijzer een slechtere Thermische geleidbaarheid heeft de moderne radiatoren maar dat betekend dat het aan de ene kan iets langer duurt voordat hij warm is maar aan de andere kant langer warmte blijft uitstralen. Als je meer van dit soort bakbeesten hebt zou je misschien je verwarmingstijden slim in kunnen delen en de temperatuur iets lager kunnen zetten zodat je dezelfde luxe hebt als een moderne snelle verwarming, maar dat is meer gebruikersgemak dan kostenbesparing.

Dus ik zou hem gewoon laten zitten. Eventueel kan je zo'n kliksysteem een beetje Tweaken maar anders bestaan er ook van die platen die je direct tegen de muur moet schroeven.

Als ik je een echte bespaartip mee kan geven die jouw wel flink geld kan besparen is dat je de verwarmingsbuizen zo goed mogelijk moet isoleren (zowel de warme als de ''koude''). De muizen hebben geen verwarming nodig dus waarom stook je dan voor ze? Die warmte moet naar je radiator toe!

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
@ixl85 hebben die radiatoren ook RGB? Zonder RGB heb je er natuurlijk niks aan hè :P

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probbel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 09:36
Oude radiator met veel contactoppervlak= meer warmteafgifte= met minder hoge CV aanvoertemperatuur kunnen volstaan=zuiniger in CV en relatief minder warmteverlies in buizen
Oude radiator met grotere massa warmt minder snel op en koelt langzamer af = minder zuinig in ruimtes waar je het maar even warm wil hebben
Radiatorfolie aan de achterkant, levert extra efficient indien muur een buitenmuur is

[ Voor 12% gewijzigd door Probbel op 29-01-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
mcDavid schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:44:
@ixl85 jouw anekdotische voorbeeld lijkt me een perfect bewijs van mijn stelling dat dit situatie-afhankelijk is?
De voorbeelden die ik aandraag zijn enkele scenario’s om rekening mee te houden. Echter zijn nieuwe radiatoren (bijna altijd) goedkoper. Een losse, goede, convector unit kost 200,-. Dan heb je best een aardige unit. Een beetje vloerverwarmingspomp kost minimaal het dubbele voor een 2 zone pomp waar je al heel snel aan zit.
Gezien TS een radiator uit de jaren 60 heeft (en dit ding er nog hangt), zegt dat iets over de staat van het huis. Mocht er in het verleden vloerisolatie zijn toegepast, kan je dit nu (hoogstwaarschijnlijk) weer opnieuw gaan doen gezien de kwaliteit van 'vroegah'.
De vloer moet er sowieso uit. De loodgieter heeft meer werk en de materialen zijn forst duurder.

Het gaat in dit geval over 1 radiator. Laten we zeggen dat het er voor de woonkamer 2 zijn (dat is vaak het geval in een jaren 60 eengezinswoning van 100/120 m2), dan ben je voor rond de €400,- klaar aan radiatoren incl. koppelstukken. Hoef je alleen een loodgieter te vinden. Ik denk dat die €150,- zwart zal vragen voor de klus. Daar kan geen vloerverwarming tegen op :)
rickboy333 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:53:
@ixl85 hebben die radiatoren ook RGB? Zonder RGB heb je er natuurlijk niks aan hè :P
Tuurlijk. Heb ook groene vloeistof in m'n CV loop zitten en transparante Tygon tubes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:31
Let ook ff op de hoeveelheid verf die er door de loop der jaren op gesmeerd is.

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:23:
Ik denk dat als je je maandlasten qua energie omlaag wil krijgen, dat het vervangen van de radiatoren een goede stap is. Er is in het forum veel te vinden over waterzijdig inregelen van verwarmingsinstallaties en ook wat je moet doen om het rendement van een CV installatie te verhogen (hier bijvoorbeeld).
Vervangen van radiatoren gaat geen fluit uitmaken tenzij je gewoon keihard een te laag geinstalleerd radiatorvermogen hebt. Elke cent die je in het vervangen van radiatoren steekt had meer opgeleverd als je hem in isolatie gestoken had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 20:12
WPN schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:15:
[...]
...maar wil zoveel mogelijk argumenten presenteren om mijn bod te onderbouwen mede ook omdat de maandelijkse energiekosten van huidige bewoner op 220 euro liggen. .....
Waarom zou je een bod willen onderbouwen in de huidige markt? Volgens mij is een verkoper daar nu wat minder gevoelig voor. Je bod is je bod, en daar mag de koper mee doen wat ie wil.

Energiekosten liggen niet aan een radiator. Maar meer aan isolatie en gebruik. Is de huidige bewoner de hele dag thuis, en jij niet, dan scheelt dat al aardig. Kamer waar je niet bent de deur dicht doen en verwarming minimaal, scheelt ook weer een hoop.

Maar als de radiatoren uit de jaren zestig zijn, dan zal de rest van het huis ook wel aan een update toe zijn, dus zal je nu of de geleidelijk aan komende jaren geld gaan uitgeven om het huis naar een gewenste toestand te brengen.

Ik zou een huis meer op oppervlak en bouwjaar vergelijken. Kijk eens naar een hypermodern huis in dezelfde plaats en vergelijk het met het huis dat je op het oog hebt. Het verschil kan je in de verbouwing stoppen, maar of je dan op hetzelfde niveau komt is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heinpoll
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-02 16:46
@ Hielko

Zelden zo'n onzinnige en kwalijke uitspraken gelezen. :( Deze Tweakers rubriek onwaardig.
Gelukkig overstemd door veel nuttige adviezen van andere lezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
heinpoll schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:16:
@ Hielko

Zelden zo'n onzinnige en kwalijke uitspraken gelezen. :( Deze Tweakers rubriek onwaardig.
Gelukkig overstemd door veel nuttige adviezen van andere lezers.
hier wil ik jou helemaal gelijk in geven.
er zou bijna een mod moeten ingrijpen op dit topic zoveel onzin als hier geschreven wordt.

de oude radiator heeft een bepaald vermogen laten we zeggen 1000w bij een aanvoer van 90 c'. ga je deze vervangen door een moderne radiator ga je weer opzoek naar een 1000w (er van uitgaande dat dit nog steeds nodig is voor die ruimte) dan kom je hoogst waarschijnlijk op een radiator uit die wat kleiner is omdat ze efficiënter zijn.

of je gaat voor lage tempratuur radiatoren meestal van aluminium omdat ze makkelijker warmte afgeven of een model met ventilators zodat je de natuurlijke convectie die hoge temperatuur radiators genereren kan nabootsen.

dat verhaal met reflectie folie achter de radiatoren heeft alleen nut als je geen spouw hebt of een spouw waar de isolatie dermate slecht van is. alle warmte die namelijk de muur in gaat blijft in de ruimte. sterker nog als je de folie gebruikt krijg je een koude muur waardoor de cv na dat deze stopt sneller weer aan moet omdat de ruimte door de koude muur afgekoeld wordt.

ik las ook van alles met de aanvoer tempratuur kan op 90 blijven staan als je maar zorgt dat de retour onder de 60 komt... deze reactie moet gewoon verwijderd worden dat slaat nergens op een ketel vergelijkt zijn aanvoer en retour tempratuur en hierop moduleert die. heb je een toestel dat ingesteld staat op 90 en komt er minder dan 60 graden terug voor een langere tijd zou die zelfs storingen kunnen geven.

omkappingen om radiatoren plaatsen zou ik altijd af willen raden. hiermee verpruts je het hele convectie effect van een radiator wat koude klachten kan veroorzaken.

vloerverwarming is in theorie zuiniger mits goed aangelegd ingeregeld en juist gebruikt maar het allerbelangrijkste het huis goed geïsoleerd is en dan niet alleen de muren maar zeker ook de vloer. bij een oud huis betekend dit meestal de vloer eruit een hoop zand er uit en isolatie er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
tijs000 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:54:
er zou bijna een mod moeten ingrijpen op dit topic zoveel onzin als hier geschreven wordt.

...

dat verhaal met reflectie folie achter de radiatoren heeft alleen nut als je geen spouw hebt of een spouw waar de isolatie dermate slecht van is. alle warmte die namelijk de muur in gaat blijft in de ruimte. sterker nog als je de folie gebruikt krijg je een koude muur waardoor de cv na dat deze stopt sneller weer aan moet omdat de ruimte door de koude muur afgekoeld wordt.
Wat? Nee!
Hoe kun je nou in 1 post zeggen dat anderen onzin schrijven en vervolgens zelf deze onzin intypen?
8)7

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een oud topic hiervoor schoppen is dan weer niet nodig. Slotje erop.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.