Kopen als alleenstaande starter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 10:04

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Topicstarter
Hey allen, ik zit met een dilemma. Ik ben een starter, alleenstaand, midden-20. Ik ben recent afgestudeert en ik nu zit ik in het segment "verdien te veel (~2900€ bruto) voor een sociale huurwoning, verdien te weinig voor een fatsoenlijke (geen gesplit crackpand) vrijesectorwoning, alleenstaand dus een kleine hypotheek".

Ik ben recent bij de Hypotheker geweest, en die berekende mijn mogelijke op de ~€180k. Nu is dat in de Haaglanden niet echt toereikend. Ik heb een een paar rug spaargeld, maar zeker niet meer dan vijftig. Ook heeft de gemeente geen starterslening, zoals sommigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips (behalve om een rijke/welverdienende vriendin te zoeken :P)?
Zelf zit ik een beetje met het handen in het haar, want inwonened bij familie is voor niet echt een optie (meer). Alhoewel, als het zo doorgaat, heb ik binnen een jaar die eigen bijdrage wel bij elkaar :/ .

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Eisenpakket verkleinen.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 18-10-2021 15:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:09
Andere locatie/gemeente wat gaan zoeken? Tijdelijk een kamer huren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:21
YouTube: ‘Begin niet als starter’ - 5 tips om wel aan een huis te komen

Beetje shit maar helaas is het nu echt een slechte tijd om wat te kopen als alleenstaande starter. Bij ouders inwonen en geld sparen is wel de optie om het snelst aan een mooie woning te komen.

Is anti kraak wonen niet iets voor je?

[ Voor 23% gewijzigd door Bartske op 18-10-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24
Zit je met 2900 niet nog net onder de sociale huurgrens? Niet dat dat het veel makkelijker maakt, de sociale huurwoningen wachtlijsten zijn volgens mij ook oneindig.

Maar jouw probleem beschrijft precies het probleem met de huidige woningmarkt. Voor een alleenstaande met een normaal salaris is het eigenlijk niet te doen om nog een huis te vinden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bartske schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:44:

Beetje shit maar helaas is het nu echt een slechte tijd om wat te kopen als alleenstaande starter. Bij ouders inwonen en geld sparen is wel de optie om het snelst aan een mooie woning te komen.
Zolang de huizen prijzen zo blijven stijgen ga je dat nooit bij sparen.

het verschilt per cooperatie, maar ik verdien grofweg hetzelfde maar mag hier in Eindhoven nog wel naar het duurdere "sociale huur woningen" segment reageren, (700-1000) .

Alleen die komen ook gewoon bijna niet vrij voor de vrije verhuur, meeste gaan naar urgentie gevallen.
En die er wel zijn ben je idd een van de 1000 gegadigden,

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 11:08
iets minder werken dat je er wel onder valt misschien krijg je ook nog wel subsidie. Het is misschien een raar antwoord maar laat zien hoe verrot ons belastingsysteem en toeslagen systeem is.
Uiteindelijk door de marginale druk hou je misschien in de maand ook nog meer over en je doet minder.

En anders particulier huren, kost wel meer, maar ja zijn meerdere die dat hebben gedaan. Niet iedereen heeft de luxe om lang bij zijn ouders te blijven zitten.
Was een paar jaar geleden niet veel anders dan nu. Ben zelf nooit in aanmerking gekomen voor sociale huur. Niet genoeg punten of gingen bijstandsgezinnen voor. Of mensen die in de psychiatrie zaten of wat dan ook.

[ Voor 40% gewijzigd door Yolo2 op 18-10-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:11
Aerkhanite schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:40:

Ik ben recent bij de Hypotheker geweest, en die berekende mijn mogelijke op de ~€180k. Nu is dat in de Haaglanden niet echt toereikend.
Of het toereikend is, hangt af van je eisenpakket. Op funda staan paar appartmenten onder de 175000. Als je wat verder richting Rotterdam/Schiedam zoekt wordt het aanbod ietsje groter. Het is geen riante keuze en het zijn geen appartementen op A-locaties, maar als je niet bij familie wilt wonen, lijkt zo’n appartement me voor een paar jaar niet verkeerd. Daarna verkoop je het met wat winst en zo kom je steeds stappen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
Yolo2 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:54:
iets minder werken dat je er wel onder valt misschien krijg je ook nog wel subsidie. Het is misschien een raar antwoord maar laat zien hoe verrot ons belastingsysteem en toeslagen systeem is.
Uiteindelijk door de marginale druk hou je misschien in de maand ook nog meer over en je doet minder.

En anders particulier huren, kost wel meer, maar ja zijn meerdere die dat hebben gedaan. Niet iedereen heeft de luxe om lang bij zijn ouders te blijven zitten.
Was een paar jaar geleden niet veel anders dan nu. Ben zelf nooit in aanmerking gekomen voor sociale huur. Niet genoeg punten of gingen bijstandsgezinnen voor. Of mensen die in de psychiatrie zaten of wat dan ook.
Nog leuker, als je onder contract minder uur bent gaan werken. Daarna een woning gevonden hebt kan je gewoon weer meer werken. ( na x aantal tijd )

Het is inderdaad een verrot systeem.
Toke_gt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Of het toereikend is, hangt af van je eisenpakket. Op funda staan paar appartmenten onder de 175000. Als je wat verder richting Rotterdam/Schiedam zoekt wordt het aanbod ietsje groter. Het is geen riante keuze en het zijn geen appartementen op A-locaties, maar als je niet bij familie wilt wonen, lijkt zo’n appartement me voor een paar jaar niet verkeerd. Daarna verkoop je het met wat winst en zo kom je steeds stappen verder.
Met de winst zou ik niet zo zeker zijn. Het gaat weer een keer zakken. ( wanneer en hoe diep is nog glazenbolwerk )

[ Voor 25% gewijzigd door corporalnl op 18-10-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
corporalnl schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Nog leuker, als je onder contract minder uur bent gaan werken. Daarna een woning gevonden hebt kan je gewoon weer meer werken. ( na x aantal tijd )

Het is inderdaad een verrot systeem.
Dan ga je er maar vanuit dat je snel in aanmerking komt voor die ene sociale huurwoning. Al die tijd lever je immers salaris in terwijl je nog steeds bij familie woont. Kun je beter zo veel mogelijk sparen, dan kun je naar eer en geweten een woning kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
Toke_gt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Dan ga je er maar vanuit dat je snel in aanmerking komt voor die ene sociale huurwoning. Al die tijd lever je immers salaris in terwijl je nog steeds bij familie woont. Kun je beter zo veel mogelijk sparen, dan kun je naar eer en geweten een woning kopen.
Ligt eraan hoelang TS ingeschreven staat en wat de wachtlijst is. ( dat kan TS zelf inzien )
Dan weet je of het rendabel is om het te doen of niet. ( verwacht het niet, aangezien de wachtlijsten enorm zijn )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
corporalnl schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:03:
[...]
Met de winst zou ik niet zo zeker zijn. Het gaat weer een keer zakken. ( wanneer en hoe diep is nog glazenbolwerk )
Vast wel. Of de rente stijgt. Maar de woningnood neemt niet af. En zeker niet de behoefte aan voor starters betaalbare appartementen in een grote stad in de Randstad. Dus als je al verlies lijdt, dan zijn dat geen tienduizenden euro’s in dit segment. Door af te lossen op je hypotheek kun je zo’n verlies ook wat temperen (al blijft dat zuur).
Maar voorlopig stijgen de huizenprijzen harder dan het gemiddelde salaris, dus als starter kun je beter kopen dan wachten, tenzij je al prima woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Topicstarter
Mijn eisenpakket is toch echt doodsimpel.
1. 2 kamers, ongeveer 60m², zodat ik plek heb voor een tweepersoonsbed EN kledingkast, en een woonkamer met bureau, eettafel, en een bank :O.
2. Regio, niet gemeente, Haaglanden. Even verkassen naar Boerhaar is niet een erg realistisch scenario, aangezien ik hier gewoon werk en andere verantwoordelijkheden heb.
3. Sommige wijkdelen gewoon niet.
Ozzie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:47:
Zit je met 2900 niet nog net onder de sociale huurgrens? Niet dat dat het veel makkelijker maakt, de sociale huurwoningen wachtlijsten zijn volgens mij ook oneindig.

Maar jouw probleem beschrijft precies het probleem met de huidige woningmarkt. Voor een alleenstaande met een normaal salaris is het eigenlijk niet te doen om nog een huis te vinden.
Yep, ik zit nog onder de grens (tot 2x een salarisverhoging) en heb een inschrijving van vijf jaar. Alleen zit ik net in dat "verdien-iets-te-veel" segment dus voor de meeste woningen val ik gewoon af, en volgens de wachtlijsten ben ik meestal ergens in de 70+ (van de 200), soms in de 20.
Bartske schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:44:

Is anti kraak wonen niet iets voor je?
Bij ouders of familie inschrijven is jammer genoeg geen optie, maar ik zet inderdaad ~1000pm weg plus 400pm naar de studieschuld. ik wil niet echt dieper in die situatie, maar ik ben verblijf nu niet waar de gemeente denkt.
Antikraak sta ik inderdaad voor ingeschreven, maar er is nog niks mijn kant op gekomen, jammer genoeg.
Yolo2 in "Kopen als alleenstaande starter?"En anders particulier huren, kost wel meer, maar ja zijn meerdere die dat hebben gedaan. Niet iedereen heeft de luxe om lang bij zijn ouders te blijven zitten.
Ik reageer praktisch bijna dagelijks op vrijesector, jammer genoeg krijg of standaard een afwijzing ivm alleenstaand (want ze willen 3,5x bruto :/ ).
Of het zijn herenhuizen/ééngezinswoningen die in 2-3en zijn gesplit (lees: etages afgebakend met een dun muurtje met een kamerdeur ervoor) en ze de hoofdprijs voor vragen, waar je dus praktisch een slaapkamer huurt, waar ze (buitenlandse)studentenkoppels in willen, want lekker-snelle-doorloop en die zeuren niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hey allen, ik zit met een dilemma. Ik ben een starter, alleenstaand, midden-20. Ik ben recent afgestudeert en ik nu zit ik in het segment "verdien te veel (~2900€ bruto) voor een sociale huurwoning, verdien te weinig voor een fatsoenlijke (geen gesplit crackpand) vrijesectorwoning, alleenstaand dus een kleine hypotheek".

Ik ben recent bij de Hypotheker geweest, en die berekende mijn mogelijke op de ~€180k. Nu is dat in de Haaglanden niet echt toereikend. Ik heb een een paar rug spaargeld, maar zeker niet meer dan vijftig. Ook heeft de gemeente geen starterslening, zoals sommigen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips (behalve om een rijke/welverdienende vriendin te zoeken :P)?
Zelf zit ik een beetje met het handen in het haar, want inwonened bij familie is voor niet echt een optie (meer). Alhoewel, als het zo doorgaat, heb ik binnen een jaar die eigen bijdrage wel bij elkaar :/ .
https://www.funda.nl/koop/den-haag/0-175000/+15km/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Topicstarter
Toke_gt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Yep, er staan zeker een paar apts (waarvan er twee best zijn) beschikbaar op het moment. Vandaar eigenlijk ook dat ik deze vraag hier stel mijn opties zouden kunnen zijn, vooral omdat de studieschuld mijn mogelijke hypotheek met zo'n 25k zou verlagen.

Vooral als je dan de "ja, maar je als je echt wilt kopen, dan mag je X bedrag geschonken worden, belastingvrij!" opmerkingen van die 'startershulp' krijgt.
Dan heb ik toch altijd de neiging om te zeggen, wat let je? :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
studieschuld niet expliciet benoemen bij de hypotheek, er is voor hen (nog) geen manier om dit te verifiëren.
dan speel je iets meer 'high risk', maar dat kan je zelf prima inschatten of je die verplichtingen allemaal tegelijkertijd kan dragen. (hier komt een stuk grijze ethiek om de hoek kijken)

edit: stop ook met zo bizar veel (extra) aflossen op je studieschuld. als je 25k minder hypotheek kan krijgen dan hoef je echt geen 400/maand af te lossen.
uitleg: je zit nu een lening met 0% rente af te lossen, om datzelfde geld bij een bank te moeten lenen voor je huis voor 1.5% per jaar.
spaar dat geld, neem 't mee naar je huis/appartement, en alleen 't minimale naar DUO (laat de inflatie z'n werk maar doen op die lening).

Idee 1:
voorstel tot (bank) garantie aan een verhuurder. stort 20k op een rekening en gebruik dat als onderpand voor het tekenen van een contract.

idee 2:
pak een periode regulier onbetaald verlof (elke maandagmiddag of whatever) zodat je inkomen onder de drempel komt; zorg wel dat je niet structureel uren gaat inleveren want je wilt ook zo snel mogelijk ruim over die drempel heen.

idee 3:
denk eens goed na wat je over 5, 10 en 20 jaar wilt hebben in 't leven. grote kans dat dit ook prima te behalen is (met een start) buiten de haaglanden.
(lees: wat is de behoefte achter het 'willen wonen in de haaglanden'. is dat omdat je mantelzorg wilt kunnen leveren, omdat je vrienden dichtbij wonen, omdat je het spannend vind om ergens te zitten waar je niet opgegroeid bent?)

zoek trouwens geen rijke vriend(in) maar rijke schoonouders ;)

[ Voor 23% gewijzigd door dyrc op 18-10-2021 16:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

dyrc schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:42:
studieschuld niet expliciet benoemen bij de hypotheek, er is voor hen (nog) geen manier om dit te verifiëren.
dan speel je iets meer 'high risk', maar dat kan je zelf prima inschatten of je die verplichtingen allemaal tegelijkertijd kan dragen. (hier komt een stuk grijze ethiek om de hoek kijken)
Nee, hier komt geen stukje ethiek om de hoek kijken. Er komt hier een "Als ze er toch achter komen ben je failliet" om de hoek kijken.
Aerkhanite schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:21:
2. Regio, niet gemeente, Haaglanden. Even verkassen naar Boerhaar is niet een erg realistisch scenario, aangezien ik hier gewoon werk en andere verantwoordelijkheden heb.
En met jou half Nederland.

Er is geen starters probleem. Er is een starters-willen-alleen-in-de-randstad-wonen probleem.

Even verkassen naar een uurtje forensen is zeker wel een realistisch scenario. Kijk voor de gein eens wat je op 80km van Den Haag kunt krijgen en je zult je verbazen hoe veel er beschikbaar is. Breda, Utrecht, Zwijndrecht, Nieuwegein, allemaal goed bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Welke maandelijkse lasten kun en wil je missen ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
[quote]Croga schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Nee, hier komt geen stukje ethiek om de hoek kijken. Er komt hier een "Als ze er toch achter komen ben je failliet" om de hoek kijken.

de bank laat je een max percentage van je salaris lenen, omdat zij hun risico willen drukken dat je belly up gaat. (max 4,5X je bruto salaris ofzo).
als je geen gekke lifestyle hebt en gewoon een start wil maken dan kan je de verplichtingen prima naast elkaar voldoen, de bank probeert zich alleen te dekken voor de mensen die dan alsnog gaan lopen strooien met hun geld terwijl ze twee (of meer) leningen open hebben staan.

eigen verantwoordelijkheid, maar ik zie genoeg mensen om me heen dit gewoon netjes balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aerkhanite schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Yep, er staan zeker een paar apts (waarvan er twee best zijn) beschikbaar op het moment. Vandaar eigenlijk ook dat ik deze vraag hier stel mijn opties zouden kunnen zijn, vooral omdat de studieschuld mijn mogelijke hypotheek met zo'n 25k zou verlagen.

Vooral als je dan de "ja, maar je als je echt wilt kopen, dan mag je X bedrag geschonken worden, belastingvrij!" opmerkingen van die 'startershulp' krijgt.
Dan heb ik toch altijd de neiging om te zeggen, wat let je? :/
Helaas heb je als starter niets te eisen. Je geeft zelf al aan dat je bepaalde wijk(delen) niet wil. Waarom? En waarom denk je dat je een keuze hebt?

*Overigens kunnen bepaalde wijken ook rap van imago veranderen met nieuwe instroom, en dan ben je opeens spekkoper over een paar jaar, als jouw baggerwijk de nieuwe yuppenwijk is geworden waar een paar ton aan overwaarde op is gekomen.

Funda iedere ochtend openen, je filters staan nog juist, de goedkoopste appartementen zsm bellen, en hopen dat je ooit het juiste bod doet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Aerkhanite schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Wat dat betreft vind ik het wel heel zinvol zijn om zo snel mogelijk die studieschuld (deels) af te lossen. Dat verruimt je mogelijkheden; nu, maar ook bij een eventuele volgende woning. Bij veel hypotheekverstrekkers telt niet langer het totale geleende bedrag, maar het deel dat nog open staat en daarvan het percentage dat je maandelijks aflost. Dus aflossen helpt twee kanten op: naast verruimen mogelijkheden, laat je ook zien dat je goed kunt aflossen en dat je dus over voldoende financiële ruimte beschikt. Niets afgelost, weinig spaargeld en hoge lasten temperen het animo van een hyp-verstrekker.

Niet vertellen dat je een studieschuld hebt, lijkt misschien slim, maar kan je enorm in de wielen gaan rijden. Stel je krijgt de hypotheek, maar verliest daarna je baan. Je kan met moeite de hypotheek betalen en vraagt de bank om uitstel. Als dan blijkt dat je ook DUO betaalt en dus niet zoveel had mogen lenen door de studieschuld, kan de bank het vertrouwen in je opzeggen. In die situatie wil je niet belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

dyrc schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:55:
de bank laat je een max percentage van je salaris lenen, omdat zij hun risico willen drukken dat je belly up gaat. (max 4,5X je bruto salaris ofzo).
als je geen gekke lifestyle hebt en gewoon een start wil maken dan kan je de verplichtingen prima naast elkaar voldoen, de bank probeert zich alleen te dekken voor de mensen die dan alsnog gaan lopen strooien met hun geld terwijl ze twee (of meer) leningen open hebben staan.
Cool story bro.
Bottom line is echter nogsteeds: Als je fraude pleegt en je wordt betrapt dan kan je dat in dit geval *ALLES* kosten.

Risico = kans * gevolg
De kans kan nog zo klein zijn maar als het gevolg is dat je op straat staat met een schuld dan is het risico wel heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Iets minder uren gaan werken, zodat je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Daarna weer meer gaan werken en sparen om over 5-10 jaar een eigen huis te kunnen kopen.
Maar dan moet je dus al wel heel wat jaar ingeschreven staan voor sociale huur anders kan je nog niks krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 18-10-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WreckedG
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-05 16:03
De huidige situatie is voor alleenstaande starters buitengewoon klote. Zo simpel is het. Dat betekent niet dat het onmogelijk is om iets te vinden maar wel dat je jouw eisen nog verder moet verlagen.

Er zijn een aantal dimensies waarop dat kan
- Plek (Zowel wijk binnen de stad als op x minuten reistijd)
- Grootte van appartement
etc.

Keuzes maken in deze opties kunnen wij niet voor jou doen. Uiteindelijk wordt je in deze markt zonder externe hulp toch linksom of rechtsom genaaid je mag alleen zelf bepalen hoe :+

Enige tip die ik heb is voor de inkomenseis bij huur. Als jij kan laten zien dat je genoeg geld hebt is die 3,5 keer de huur als inkomen geen probleem. Dit kan bijvoorbeeld door extra borg of bankafschrift te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
dyrc schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:42:

edit:
uitleg: je zit nu een lening met 0% rente af te lossen, om datzelfde geld bij een bank te moeten lenen voor je huis voor 1.5% per jaar.
Nee, punt is: je kúnt dat bedrag niet lenen bij de bank, want je hebt je betaalverplichting aan DUO voor de komende 20 jaar. Hoe sneller je van die verplichting af bent, hoe beter je uitgangspositie voor een hypotheek. Waar je eerst alles afgelost moest hebben, kijken banken nu ook naar hoeveel je inmiddels hebt afgelost. Dus minimaal aflossen is niet in je voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Zeer zeker ervaring mee. Toen ik het huis uit wilde was de markt ongeveer hetzelfde (jaren voor 2008). Ik heb besloten om niet mee te doen aan de woningmarktgekte, en te wachten tot de boel in elkaar stortte. Daarna duurde het nog 5 jaar voordat de prijzen flink gedaald waren. Heb op mijn 35e dus pas een huis gekocht (Met mijn vriendin samen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:12:
[...]

Nee, punt is: je kúnt dat bedrag niet lenen bij de bank, want je hebt je betaalverplichting aan DUO voor de komende 20 jaar. Hoe sneller je van die verplichting af bent, hoe beter je uitgangspositie voor een hypotheek. Waar je eerst alles afgelost moest hebben, kijken banken nu ook naar hoeveel je inmiddels hebt afgelost. Dus minimaal aflossen is niet in je voordeel.
aflossen alsof je 114k studieschuld open hebt staan terwijl je in een positie gaat waar je maximaal liquide wilt zijn is ook iets van te zeggen.

en feit blijft dat je t wel kan lenen (zolang er niemand achterkomt). de lening is niet BKR geregistreerd en tijdelijk op te schorten indien jenklem komt te zitten, ik zou niet weten waarom je hier t braafste jongetje van de klas zou willen spelen als t alternatief couchsurfen is...
leugentje om bestwil, high chance of succes (high risk if fail).

ik denk zelf dat met t spaargeld wat ie al heeft, dat een (bank)garantie constructie een verhuurder zo kan overtuigen.

[ Voor 5% gewijzigd door dyrc op 18-10-2021 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Aerkhanite schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Mijn eisenpakket is toch echt doodsimpel.
1. 2 kamers, ongeveer 60m², zodat ik plek heb voor een tweepersoonsbed EN kledingkast, en een woonkamer met bureau, eettafel, en een bank :O.
3. Sommige wijkdelen gewoon niet.
Ja dat klopt. Maar als er maar 100 huizen zijn en 100.000 mensen dan kun je zelf ook wel de som maken dat het niet lukt. Dat is ook het probleem en de markt is echt klote. Dus je eisen zijn helemaal niet raar of slecht, echter in deze markt weer totaal onrealistisch (of je moet net weer even geluk hebben en bij die enkeling horen die wel iets kan pakken).

Er zijn echt duizenden mensen die hetzelfde probleem hebben. Zelfs gezinnen die maar op de camping moeten wonen omdat ze niets anders kunnen krijgen. Dat er tiny-houses worden gemaakt of men zelfs in een camper gaan wonen.

Natuurlijk zijn er nog wat tips&tricks. Echter begin met het meest realistische scenario. Dat wat je wilt gaat voorlopig niet lukken. Vertrek vanuit dat punt en ga langzaam opbouwen over wat er misschien wel mogelijk is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat een flauwekulreactie zeg 8)7 TS heeft het nauwelijks over eisen. Maar goed, je hebt de eerste reactie en 5 likes dus gefeliciteerd met je bijdrage.

@Aerkhanite Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Wel een andere regio, maar zelfde problematiek. Uiteindelijk heb ik een pand van de woningbouw gekocht, met een bepaalde regeling. Er zijn er twee, voor zover ik weet: Kopen naar wens en Koop goedkoop. Ze hebben allebij voor- en nadelen maar niets dat heel zwaar weegt. Grofweg oplopende erfpachtconstructie of restschuld bij verkoop huis.

Door die regeling heb ik, na een aantal keer te hebben meegeloot, een leuk huis kunnen kopen. Wel enorm gedateerd en ik ben 1,5j bezig geweest met verbouwen (95% zelf gedaan). Maar het is het 100% waard. Prijs mezelf enorm gelukkig en zie ook in dat ik veel mazzel heb gehad (mocht ook wel eens na 3 jaar zoeken).

Anyway, lange reactie kort: kijk of er in jouw buurt ook huizen/appartementen zijn die met zo'n regeling worden verkocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

sOid schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:31:
[...]

Wat een flauwekulreactie zeg 8)7 TS heeft het nauwelijks over eisen. Maar goed, je hebt de eerste reactie en 5 likes dus gefeliciteerd met je bijdrage.
Er is weinig flauwekul aan wat de eerste poster meldde toch? Het is een enorm krappe markt, en TS begint op de eerste pagina al over het feit dat ie niet in bepaalde wijkdelen wil wonen. Met hem waarschijnlijk alle mensen die er nu toch wonen, maar als alleenstaande starter heb je niet heel veel keuze.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verder kijk of je mee kunt dingen voor nieuwbouw. Bedoel of je nu dik overboden wordt voor andermans achterstallig onderhoud bij bestaande bouw of je moet meedingen in de loterij voor een nieuwbouwwoning: potato potato.

Ik mag niet mijn huidige huurwoning overkopen van de woningbouw maar zit ondanks een compleet andere regio in hetzelfde schuitje. Woningen van ca 140/150k woz gaan voor 190/200k weg. Woningen waar je minder aan hoeft doen rond 175/180k voor 220/225k. Dus je kunt beter je spaargeld vergroten en dan als nog kijken of je er tussen komt.

Moet je wel het rekensommetje maken wat indien je werkloos, arbeidsongeschikt raakt. Als je in die situatie nog steeds de hypotheek kunt blijven betalen naast boodschappen, verzekeringen, gemeentebelastingen ed is kopen ondanks de aanbodkrapte wel de moeite waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
dyrc schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:25:
[...]
(zolang er niemand achterkomt)

(high risk if fail).
Er waren in april nog plannen om het wel in BKR zichtbaar te maken. Dat is afgewenteld, maar het blijft rondzingen. En waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat verzwijgen makkelijk kan leiden tot te hoge lasten en daarmee ergere problemen. Vooral in situaties waarin mensen een zo hoog mogelijke hypotheek nodig hadden en daarom de schuld verzwegen.
Daarom zou ik gewoon niemand adviseren dit te verzwijgen. Heeft niks met braafste jongetje te maken, maar alles met high risk. Je zet nogal wat op het spel.

Meer info bij BKR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:38:
[...]

Er is weinig flauwekul aan wat de eerste poster meldde toch? Het is een enorm krappe markt, en TS begint op de eerste pagina al over het feit dat ie niet in bepaalde wijkdelen wil wonen. Met hem waarschijnlijk alle mensen die er nu toch wonen, maar als alleenstaande starter heb je niet heel veel keuze.
TS plaatst om 16.21 uur wat eisen en die reactie van AGee is voor het laatst bijgewerkt om 15.44 uur. Maar wellicht is er tijdreizen uitgevonden :+

Of de eisen van TS wel of niet realistisch zijn durf ik niet te zeggen. Ken de situatie daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor 180k + je spaargeld moet je best een leuk appartementje kunnen kopen. Niet de villa waar de meeste mensen ophopen, maar als starter is het geen verkeerde stap.

Je hebt de ideale positie dat je alleenstaand bent, een best net salaris hebt en ook wat heb gespaard. Ook in deze tijd moet je voor jouw budget wel een appartement van 60-70m2 met twee slaapkamers en een badkamer kunnen krijgen. Al het geld dat je nu aan hypotheek uitgeeft heb je daarna weer als extra waarde die je in kan leggen voor een rijtjeshuis of tweekapper, terwijl huur gewoon geld weggooien is (ligt natuurlijk iets genuanceerder, maar zwart-wit gezien is het wel zo). Over een jaar of 5 verkoop je dat appartement (hopelijk met winst), heb je hopelijk een hoger inkomen, en koop je makkelijk een iets grotere/duurdere woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
In België heb je een programma waarin alleenstaanden graag een kind willen. Die werden dan in dat programma gekoppeld.

Misschien in Nederland een programma maken “ik wil een huis”

John als je dit leest vergeet mij dan niet met een paar procentjes 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Toke_gt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:42:
[...]

Er waren in april nog plannen om het wel in BKR zichtbaar te maken. Dat is afgewenteld, maar het blijft rondzingen. En waarom? Omdat in de praktijk blijkt dat verzwijgen makkelijk kan leiden tot te hoge lasten en daarmee ergere problemen. Vooral in situaties waarin mensen een zo hoog mogelijke hypotheek nodig hadden en daarom de schuld verzwegen.
Daarom zou ik gewoon niemand adviseren dit te verzwijgen. Heeft niks met braafste jongetje te maken, maar alles met high risk. Je zet nogal wat op het spel.

Meer info bij BKR
Zolang je studieschuld niet BKR-geregistreerd is zal iedere hypotheekadviseur je gewoon aanraden om het niet te vermelden. Wat je minimaal moet aflossen van je studieschuld is zo weinig dat iedereen met een boven-modaal inkomen (wat de meeste mensen met een studieschuld wel hebben) nooit problemen met aflossen zou moeten hebben, en zo wel dan is DUO de eerste die niks meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:46:
In België heb je een programma waarin alleenstaanden graag een kind willen. Die werden dan in dat programma gekoppeld.

Hij keek al squid games. En komt met 4 is teveel. Dus TS: wie weet mag je meedoen en krijg je geld om duo af te betalen.

https://kijkers.tv/aanmelden/sbs6/4-is-te-veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kijken naar iets op een betaalbaardere plek, wat bijvoorbeeld met de trein goed te reizen zou zijn, zodat je regelmatig even op stap kunt naar je roots? Er zijn echt nog wel plaatsen waar je voor 200k een appartementje kunt kopen, maar echt in de regio haaglanden zal niet simpel worden. Het is ook wel zo'n beetje hartje randstad.

Ik heb mijn eerste appartementje gekocht van een grote vastgoedinvesteerder die oude appartementjes in een bepaald deel van Utrecht verkocht om een groot nieuwbouwproject te kunnen financieren. Dat was wel echt een opknappertje, maar het was goed genoeg als eerste stap. Was zeker geen top buurt, maar nou ook weer niet echt dramatisch. De buurt ontwikkelde echt wel de goede kant in.

O, misschien nog wel een leuke toevoeging: mijn nieuwe bovenbuurvrouw had haar appartementje echt voor een goede prijs. Daar had een wiet-kwekertje als huurder in gezeten. Die had de 2 hele kleine slaapkamertjes in gebruik voor kweek. Dat appartement zag er echt slecht uit. Gaten in de muren waar water, stroom en ventilatie doorheen liepen. Maar ook de rest van het appartement had hij aardig "onder handen genomen". Muren overal fors beschadigd enzo...

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-10-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 17:40
Als je recent bent afgestudeerd lijkt het mij sterk dat je inkomensverklaring vanuit de belastingdienst te hoog uitkomt voor een sociale huurwoning. Uit mijn hoofd mag zo'n verklaring 2 jaar oud zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door PLAE op 18-10-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 15:24
Momenteel zit je in een lastige situatie, ik zat hier een jaar of 3 geleden ook. Bij mij is uiteindelijk de beste oplossing gebleken: investeren in je carrière.
Sparen heeft inderdaad weinig zin, maar tegen loonsverhoging is dan ook niet op te sparen op het moment. Als je in de komende 3 jaren elk jaar 5 procent er bij weet te krijgen heb je binnen no-time een hypotheekbedrag waar je u tegen zegt.
In de tussen tijd kan je dan prima in een vrije sector woning huren, ook al kan je dan niet zo veel meer sparen, van het sparen moet je het toch niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

PLAE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:27:
Als je recent bent afgestudeerd lijkt het mij sterk dat je inkomensverklaring vanuit de belastingdienst te hoog uitkomt voor een sociale huurwoning. Uit mijn hoofd mag zo'n verklaring 2 jaar oud zijn.
Ze willen je IB60 hebben, en die is meestal van 2 jaar terug. Maar het recente lonstrookje wordt wel een dingetje. Maar 2.900 euro is nog onder de grens van 40.024 voor een sociale huurwoning, en men biedt nu 10% van het aanbod aan voor inkomens tot 45k (al is dat in regio utrecht zo).

Het euvel is niet het inkomen, het euvel zijn de wachttijden. Als je 25 bent, en je staat 7 jaar ingeschreven, ben je voorlopig nog niet aan de beurt, of men moet ook aan loting doen in de regio waar je wilt wonen, en dan kan het wel snel gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sOid schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:31:
[...]

Je kunt er een hele meta-discussie op loslaten en in een hoekje gaan zitten discussieren over wat er mis is met de woningmarkt, maar als je nu een huis wilt kopen en je budget is niet toereikend, dan heb je twee opties: Je budget verhogen of je eisenpakket verkleinen. Daar is niets flauwekuls aan, da's gewoon de realiteit onder ogen zien. Het is geen leuke boodschap om te horen, maar bepaalde wijken uitsluiten past gewoon niet in de huidige markt bij een beperkt budget.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 18-10-2021 18:42 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

naitsoezn schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Je kunt er een hele meta-discussie op loslaten en in een hoekje gaan zitten discussieren over wat er mis is met de woningmarkt, maar als je nu een huis wilt kopen en je budget is niet toereikend, dan heb je twee opties: Je budget verhogen of je eisenpakket verkleinen. Daar is niets flauwekuls aan, da's gewoon de realiteit onder ogen zien.
Heel cynisch gezegd klopt dat natuurlijk wel. Topicstarter, ik vrees dat je buiten de regio haaglanden moet zoeken. Of naar een minder gewilde gemeente kijken:

Voor 175k ~60m2 lukt overigens in Zoetermeer wel:
https://www.funda.nl/koop...312344-bagijnenwaard-142/
https://www.funda.nl/koop...445987-dunantstraat-1337/

Sure, het is Zoetermeer (en ja het is niet 's werelds meest charmante gemeente) maar je zit gewoon nog in Haaglanden en je bent met 15 minuten in den Haag (als je dat belangrijk vindt). Snelweg en trein zijn ook voorhanden.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:16
Met 180k hypotheek + ~40k spaargeld is toch wel iets te vinden, zie Funda link op vorige pagina?
TS betaalt gezien leeftijd ook geen overdrachtsbelasting dus spaargeld kan grotendeels aangewend worden voor aanschaf woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Topicstarter
PLAE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:27:
Thijskoman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:11:
Ik heb exact in jouw situatie gezeten met precies hetzelfde salaris. 1 misverstand: je verdient niet teveel voor een sociale huurwoning.

Ik kreeg met 7 jaar inschrijftijd een sociale huurwoning toegewezen (3 jaar terug buiten de randstad). Het voordeel wat ik had is dat ik voor de overheid werk en zodoende beschikking heb over een individueel keuzebudget. Ik kocht daar op aanraden van HR vakantie-uren van en gebruikte het om abbonementen mee te betalen. Ook kon ik gebruik maken van een belastingvoordeel reiskosten, allemaal zaken die je bruto-inkomen verlagen.

Wat daarnaast helpt is zo laat mogelijk belastingaangifte doen, zonder aangifte is er geen bedrag voor op je inkomensverklaring. Zodoende had ik een inkomensverklaring met daarop het bedrag van 9000 euro. Ik kreeg de woning dus op basis van wat ik verdiende tijdens mijn studie, terwijl ik inmiddels een jaarsalaris van zo'n 40K had.

Je moet ook een beetje mazzel hebben met de consulent die de woning vergeeft. Ik had namelijk netjes recente salarisstroken bij me en een proefberekening van mijn werkgever. Als ze die had ingezien had ik gewoon een kloppend verhaal, maar zij vond het wel prima zo en vond het makkelijker om te rekenen met de gegevens van de belastingdienst.

Binnen die 3 jaar ben ik een stuk meer gaan verdienen dan de 2900. Door de enorm lage woonlasten heb ik dit jaar een kluswoning kunnen kopen. Die ben ik nu helemaal aan het opknappen. Ik gun jou eenzelfde scenario d:)b
Mijn inkomensverklaring van vorig jaar staat ook ongeveer een inkomen van 6000€ op. Gaan ze daar niet moeilijk over doen, als ik kijk naar wat Woonnet zelf zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 17:40
Ik ben er bij https://www.dewoonplaats.nl/ zo doorheen gekomen. Het zal wel verschillen per vereniging/stichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:44
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten de afgelopen jaren.

Laat je werk het toe om flink over te werken door bijvoorbeeld reizen te maken of af en toe on-call te staan? Dat telt namelijk ook mee voor de hoogte van je hypotheek, mits het structureel is. Echter, aan die structurele aard valt niks te controleren, mocht je besluiten hier niet mee door te gaan.

Bij mij scheelde het om en nabij de 25k en dat kan in onze categorie zeker de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of sparen, als je een groot deel zelf inlegt verlaagd het risico voor de bank en kun je vaak goedkoper meer lenen. Ik zou gewoon eens praten met een hypotheek adviseur, die kan zo bij 30 banken kijken wat er mogelijk is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44

flessuh

Set sail for fail!

Een "normale" woning ligt misschien niet binnen jou budget, maar een kluswoning mogelijk wel. Moet je wel goed kijken dat je met het geld wat over blijft na aanschaf het bewoonbaar kunt maken.

Zelf onder de vraagprijs (ja was jaar geleden dus zal nu lastiger worden) een woning waarvan de oud-bewoner overleden was kunnen kopen en nu druk bezig de boel te verspijkeren.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:10
flessuh schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:42:
Een "normale" woning ligt misschien niet binnen jou budget, maar een kluswoning mogelijk wel. Moet je wel goed kijken dat je met het geld wat over blijft na aanschaf het bewoonbaar kunt maken.

Zelf onder de vraagprijs (ja was jaar geleden dus zal nu lastiger worden) een woning waarvan de oud-bewoner overleden was kunnen kopen en nu druk bezig de boel te verspijkeren.
Dit heb ik ook gedaan. Nu wilde ik ook wel een huis waar ik wat werk en waarde in kon stoppen.
Maar daarmee heb ik een jaren 30 tweekapper gekocht voor 205k, waar het reeds verbouwde huis van de buren een maand later weg ging voor 320k (wat ik overigens belachelijk veel vind). Maar goed, dan gaat er bij mij wel bijna een jaar werk (naast mijn gewone baan) in en 35k aan bouwdepot om alles te isoleren en vernieuwen.

De mijne was weinig meer aan gedaan (afgezien van onderhoud) sinds de jaren 70. Scheelt dat veel kijkers moeilijk door schrootjes, hoogpolig tapijt en vergeeld behang kunnen kijken. Dat drukt de biedingen en aantal bieders.

edit:
Maar het is ook gewoon een hoop geluk hebben.
Wij hadden relatief snel beet (was woning 5 die we bekeken, bod 2).
Ken ook mensen die al >40 keer zijn wezen kijken en 20 keer verloren ondanks grof overbieden.

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 19-10-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:02
Rofdof schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:46:

Kopen zonder kijken ;)

@Aerkhanite

2 minuten op funda levert dit op
https://www.funda.nl/koop...70927-antheunisstraat-24/

Zoiets zou denk ik wel betaalbaar zijn.
Met 10% overbieden nog steeds.
Moet natuurlijk nog wel wat geupgrade worden.

Maar voor woningen in deze prijscategorie moet je eigenlijk een aankoopmakelaar nemen.
Die ziet de woningen al in zijn systeem voordat ze op funda komen.
En daardoor heb je meer kans.
Alles op funda is eigenlijk al verkocht, die hebben al biedingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Aerkhanite schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

[...]

Mijn inkomensverklaring van vorig jaar staat ook ongeveer een inkomen van 6000€ op. Gaan ze daar niet moeilijk over doen, als ik kijk naar wat Woonnet zelf zegt?
Daar staat exact hetzelfde als wat er bij mij gold. Het hangt er hierbij van de consulent af. Bij mij waren haar letterlijke woorden: rekenen met de inkomensverklaring is veel makkelijker, met je huidige loonstroken is zo'n gedoe. Ze vroeg alleen of ik wel echt de huur kon betalen omdat de inkomensverklaring zo laag was, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 16-05 13:31
Zo snel mogelijk een bankrekening openen bij een andere bank en DUO daar laten incasseren. Als jij een hypotheek gaat afsluiten kan het zijn dat je bijvoorbeeld bankafschriften moet laten zien, als daar DUO op staat is het lastig verzwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Heel lastig. Zit in een vergelijkbaar schuitje. 3500bruto , 40k spaargeld, 20k studieschuld (die ik aflos als ik een hypotheek definitief maak) en ouders die een halve ton kunnen helpen.
De enige hoop die ik nog heb zijn Tiny House projecten in de regio of een partner vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Croga schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

[...]

En met jou half Nederland.

Er is geen starters probleem. Er is een starters-willen-alleen-in-de-randstad-wonen probleem.

Even verkassen naar een uurtje forensen is zeker wel een realistisch scenario. Kijk voor de gein eens wat je op 80km van Den Haag kunt krijgen en je zult je verbazen hoe veel er beschikbaar is. Breda, Utrecht, Zwijndrecht, Nieuwegein, allemaal goed bereikbaar.
'Er is geen startersprobleem' :+

Buiten de randstad zijn de prijzen ook absurd, relatief lager maar dat is het inkomen ook.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
eL_Jay schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:14:
Heel lastig. Zit in een vergelijkbaar schuitje. 3500bruto , 40k spaargeld, 20k studieschuld (die ik aflos als ik een hypotheek definitief maak) en ouders die een halve ton kunnen helpen.
De enige hoop die ik nog heb zijn Tiny House projecten in de regio of een partner vinden.
Je kan voor pak 'm beet €280.000,- incl. k.k. helemaal niks vinden? Sorry hoor, maar volgens mij zijn je eisen dan echt gewoon te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-05 14:52
Zat zelf in een soortgelijk schuitje, gelukkig niet alleen dus iets makkelijker.

Advies van de hypotheek meneer was niet extra aflossen op studieschuld maar maximaal sparen. Boekhoudtechnisch makkelijker je aflossingen te bewijzen als je het in 1 keer doet ipv maandelijks ( als je studieschuld opgeeft)

Verder mijn tip om de woningbouw te vragen of en hoe ze woningen verkopen. Hier gebeurde dat via een mailwisseling waar je van moest weten om er op te komen. Heb uiteindelijk heel schappelijk een 4 kamer appartement kunnen kopen (ruim onder de funda prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als aanvulling omtrent de hypotheek en studieschulden is er nog dit draadje:
Studieschulden en hypotheekaanvragen

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
jordje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Je kan voor pak 'm beet €280.000,- incl. k.k. helemaal niks vinden? Sorry hoor, maar volgens mij zijn je eisen dan echt gewoon te hoog.
Vanaf 60m2 halfvrijstaand of geheel. A label, met uitwijk naar B. Zuid Oost Brabant. En geen pauper wijken. Valt best mee vind ikzelf.

Acceptabele woningen (maar veel te groot) gaan vanaf 350 en neigen al naar 400k. Tiny houses in de rimboe is waar ik mijn hoop op vestig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:56
@Aerkhanite Bij welke Woonnetsites heb je een inschrijving?
Indien het alleen Haaglanden is, wil ik je adviseren om zsm in te schrijven bij Rijnmond.

Ik heb ook een poosje zitten kijken voor Pijnacker-Nootdorp-Berkel&Rodedijs, maar kwam tot de conclusie dat Haaglanden veel minder aanbod heeft dan Rijnmond. Ook kent Rijnmond speciale huisjes (tot 50m2) voor personen/jongeren tot 27 jaar.

Das geen 60m2, maar ik ben ooit begonnen op 37m2 en daar paste de basismeuk gewoon in.

jordje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Huizen in de prijsrange van 225 tot 275k moet je tenminste 12,5% OVER bieden om überhaupt maar een klein kansje te maken. Ook in freaking Bergen-op-Zoom.

Been there, done that - failed to get the key.

Alleen bouwvallen of huizen die sinds oplevering (jaren 50-60) geen pepernoot meer aan veranderd is, kan je tegen vraagprijs kopen. Ik solliciteer niet graag naar situaties van "mijn man is klusser", jij wel?

[ Voor 53% gewijzigd door D_Jeff op 21-10-2021 18:34 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
eL_Jay schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:15:
[...]

Vanaf 60m2 halfvrijstaand of geheel. A label, met uitwijk naar B. Zuid Oost Brabant. En geen pauper wijken. Valt best mee vind ikzelf.
Vrijstaand, A Label, alleen bepaalde wijken. Als starter? Ik wilde gewoon het huis uit, ben naar een stad vertrokken, geboren en getogen in een dorp, en heb daar uiteindelijk 5 jaar met plezier gewoond. Net iets meer dan 50m2, standaard appartementje.

Er wordt regelmatig gezegd dat starters "verwend" zijn en bovenstaand is, imo, weer een goed voorbeeld. Ik heb echt nooit de gedachte gehad om uberhaupt op (half)vrijstaand te zoeken of op A/B label in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dalive schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:39:
[...]

Vrijstaand, A Label, alleen bepaalde wijken. Als starter? Ik wilde gewoon het huis uit, ben naar een stad vertrokken, geboren en getogen in een dorp, en heb daar uiteindelijk 5 jaar met plezier gewoond. Net iets meer dan 50m2, standaard appartementje.

Er wordt regelmatig gezegd dat starters "verwend" zijn en bovenstaand is, imo, weer een goed voorbeeld. Ik heb echt nooit de gedachte gehad om uberhaupt op (half)vrijstaand te zoeken of op A/B label in die tijd.
Ik heb nu een mooi modern huur appartement en ik wil geen stap terug. Ik woon al 15 jaar op mezelf. Dergelijke appartementen gaan voor 250 a 275 en vallen dus binnen budget maar ik heb liever wat kleiners in het buitengebied. Tiny house projects bieden in principe wat ik zoek en daar kan ik meteen beetje geluk voor 275 mijn droom woning realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
eL_Jay schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb nu een mooi modern huur appartement en ik wil geen stap terug. Ik woon al 15 jaar op mezelf. Dergelijke appartementen gaan voor 250 a 275 en vallen dus binnen budget maar ik heb liever wat kleiners in het buitengebied. Tiny house projects bieden in principe wat ik zoek en daar kan ik meteen beetje geluk voor 275 mijn droom woning realiseren.
Ja dat is niet echt starter dan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
[...]

Zat als remigrant in eenzelfde soort situatie. Alles valt of staat met hoe kieskeurig je bent. Uiteindelijk voor 99K een appartement (wel BG) weten te kopen. Van een particulier die te gierig was om een makelaar in te schakelen en binnen ook niets aan onderhoud had gedaan. Stad/wijk was ook niet ideaal. Maar je hebt wel een woning. Drie jaar en wat klussen verder de boel met mooie winst verkocht.

Inmiddels de nodige jaren, ervaringen en tonnen verder kan ik je vertellen dat een 'goede buurt' slechts beperkte meerwaarde heeft. Vooral als je (nog) geen kinderen hebt. Ook in een dure buurt kun je de verkeerde buren treffen waar je veel overlast of ander gedoe mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
[...]

Je bedoelde mij of iemand anders?

Zoja:
ik ben allang geen starter meer, huidig adres in de regio Rotterdam en zelfs biedingen gedaan in Bergen-op-Zoom en Lelystad (inclusief huizen waar nog voor minimaal 5k aan verspijkerd moet worden).

Naast de pot pissen wordt je een keer zat, zeg maar

Zo nee: Nevermind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
.
Dalive schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

Ja dat is niet echt starter dan :P
Eerste koopwoning, ben 33, dan val ik toch in de definitie van een starter?

[ Voor 66% gewijzigd door eL_Jay op 21-10-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:29
Ga gewoon lekker in Laak wonen. Nog steeds betaalbaar, heel gezellig en prachtig sfeervolle jaren dertig appartementen. Ben ik ook gestart twee crises geleden in 2009, prima toeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

eL_Jay schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:15:
[...]

Acceptabele woningen (maar veel te groot) gaan vanaf 350 en neigen al naar 400k. Tiny houses in de rimboe is waar ik mijn hoop op vestig.
Dus nog best wat eisen.

Waarom vrijstaand? Is een rijtje al te min?

Pauper wijken? Die worden pauper omdat alle tweeverdieners ze laten liggen, en omdat jij liever niks koopt, dan je daar vestigt.

En gelijk A-label? Want een beetje klussen is teveel.

Haha, hilarische eisen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 20:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

sebastiaan89 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:32:
Momenteel zit je in een lastige situatie, ik zat hier een jaar of 3 geleden ook. Bij mij is uiteindelijk de beste oplossing gebleken: investeren in je carrière.
Sparen heeft inderdaad weinig zin, maar tegen loonsverhoging is dan ook niet op te sparen op het moment. Als je in de komende 3 jaren elk jaar 5 procent er bij weet te krijgen heb je binnen no-time een hypotheekbedrag waar je u tegen zegt.
In de tussen tijd kan je dan prima in een vrije sector woning huren, ook al kan je dan niet zo veel meer sparen, van het sparen moet je het toch niet hebben.
Dat valt toch wel tegen hoor.. Heb je het over mogelijk 20-30K extra hypotheek. In die jaren heb je natuurlijk wel kunnen sparen dus dat neem je dan wel mee.

Zelf (begin 20, alleenstaand, thuiswonend, bovenmodaal, aardig wat spaargeld) ben ik maar bezig me in te schrijven op een aantal nieuwbouwprojecten. Nee heb je en ja kun je krijgen, als je ingeloot wordt. Een verplichting zit je dan toch niet aan vast, en voordat men daadwerkelijk een schop in de grond zet ben je toch wel een hele tijd verder. Dan een voorschot betalen bijv., dan nog eens een jaar wachten tot het af is en dan zijn we dus 2 jaar verder. In die tijd nog aardig veel kunnen sparen, meer salaris etc.

Hier een erg dure gemeente. Ik hoef niet in mijn eigen dorp te blijven wonen maar zou wel graag in de gemeente blijven. Appartementen doet men hier niet echt aan, huur is vrijwel altijd vrije sector en de rest is koop. Voor een rijtjeshuis uit 1970 waar je nog alles moet verbouwen ben je zonder uitzondering 3 ton aan kwijt. Dus laten we zeggen dat het je voor 350.000€ lukt. Dan kun je veel, weinig of geen eisen hebben: zonder hulp van ouders, een partner of heel lang sparen lukt je dat niet. Ik lig zelf qua baan en spaargeld al (ver) voor op leeftijdsgenoten, en dan nog is er weinig hoop. Dat is ook de algemene consensus bij vrienden, men kijkt er de komende jaren niet eens meer naar want het heeft geen enkel nut. Liever een dure vakantie, duurdere auto of dure spullen. Daar hecht ik zelf dan minder waarde aan maar goed, ieder zijn ding. Mediaan vermogen van 18 tot 25 jarigen is rond de 200€, wat natuurlijk voor het leenstelsel een paar duizend euro hoger zal zijn geweest. Als je de huizen dan ook nog 2x zo duur maakt wordt het erg lastig. Ook een of ander afgetrapt appartement kost al richting de 2 ton, dus ja. Het is gewoon een probleem. En laten we eerlijk zijn, niet iedereen start aardig bovenmodaal, voor 2 ton hypotheek heb je een jaarsalaris van rond de 42-44K voor nodig, waar het overgrote deel zal starten met 30-35K, en het dus met 160-180K zal moeten doen, waar meestal nog een studieschuld tegenover staat ook. Succes.

Ik schrijf me dus in op nieuwbouw, werk ondertussen aan mijn carrière, en blijf hard doorsparen. En ‘hoop’ dat de markt binnen nu en een paar jaar eens flink instort. Dan kun je als nieuwkomer goed toeslaan als de oorlogskist gevuld is. Of toch maar naar een regio verhuizen waar geen hond wil wonen, maar dan spaar ik liever 2 jaar langer door. Ik heb het prima thuis, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 21-10-2021 22:23 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 15:24
Kuusj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:19:
[...]

Dat valt toch wel tegen hoor.. Heb je het over mogelijk 20-30K extra hypotheek. In die jaren heb je natuurlijk wel kunnen sparen dus dat neem je dan wel mee.
Ik ben blij dat 20-30K voor jou klein geld is :*) :+

Maar even zonder grappen, je hebt gelijk uiteraard blijf je ondertussen ook doorsparen zoveel als mogelijk. Ik probeerde vooral even een perspectief te geven dat er meer mogelijkheden zijn, en dat het allemaal niet zo hopeloos is.

Daarnaast is 5% voor een starter eigenlijk wel de minimum loonstap in de eerste jaren wmb. (hint het kan dus ook veel meer zijn)

[ Voor 35% gewijzigd door sebastiaan89 op 22-10-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
D_Jeff schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:25:
@Aerkhanite
[...]

Huizen in de prijsrange van 225 tot 275k moet je tenminste 12,5% OVER bieden om überhaupt maar een klein kansje te maken. Ook in freaking Bergen-op-Zoom.

Been there, done that - failed to get the key.

Alleen bouwvallen of huizen die sinds oplevering (jaren 50-60) geen pepernoot meer aan veranderd is, kan je tegen vraagprijs kopen. Ik solliciteer niet graag naar situaties van "mijn man is klusser", jij wel?
Tja, dan weet ik het ook niet. Het is mij gelukt en ik zie de afgelopen tijd veel vrienden en collega's het ook lukken, ook al kost het wat tijd en moeite.

En inderdaad heb ik 10k moeten overbieden, en ja, als ik in de aktes lees dat dat huis van mij in 20 jaar letterlijk drie keer duurder is geworden voel ik mij ook genaaid.

De huizen en appartementen waar ik het over heb zijn ook geen van allen 'af', maar het zijn zeker geen bouwvallen. Het liefste had ik ook gelijk na de koop de badkamer, keuken en tuin eruit getrokken. Zo zijn er daarnaast nog honderd andere kleine dingetjes die ik op z'n tijd ga aanpakken. Dat neemt niet weg dat ik nou in een warm, schoon, droog, veilig en ruim genoeg huis zit. Dat is het sentiment wat ik bij de andere woningkopers in mijn omgeving ook merk, in tegenstelling tot er bij de pakken neer te gaan zitten.

Betreft trouwens allemaal woningen grofweg in de driehoek Dordrecht - Maasvlakte - Zoetermeer, dus niet bepaald in the middle of nowhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@jordje Het bizare is ook dat 2,5 jaar geleden het nog prima lukte om met 225 a 250k een eengezinswoning (100 - 125m2 woonoppervlakte) met tuin te kopen (in de jouw genoemde driehoek) (Likje verf, wellicht een klein beetje onderhoud met een bedrag tot 5k)

Momenteel moet je voor hetzelfde ongeveer 275 tot 325k meebrengen.
Lelystad en Bergen-op-Zoom hebben de prijs nog lager liggen, maar ook daar zie ik het hard oplopen (gem 250 a 270k nu). Voor 275k bij 1% rente moet je ongeveer 60k/bruto per jaar verdienen (inc persoonlijke bonussen en vakantiegeld)

Voor een huis in Bergen-op-Zoom had ik de pech er met 3k naast te zitten, dat is gewoon zuur.

Opgeven doe ik niet, gokken op een crash ook niet (er is idioot veel geld door de ECB & NL'se staat in de economie gepompt vanwege COVID-19 -- dat moet ergens heen) -- Maar even 'zeuren' dat het een stuk lastiger geworden is wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Hier 25 jaar, alleenstaand en thuiswonend.
Ondanks een flinke spaarrekening, een ruim bedrag wat ik van m'n ouders kan gebruiken en een hypotheek van rond de 160 is het mij nog niet gelukt om een huis te kopen.

Wel 2x een bod gedaan.
Eerste, een appartement, was mijn bod 15k onder verkoopprijs waarbij vraagprijs op 270 stond.
De tweede, een hoekwoning, naar verluidt rond de 10 tot 15k onder verkoopprijs waarbij de vraagprijs 300 was.

De grootste reden dat het niet lukt en eigenlijk mijn enigste harde eis is dat ik in het dorp wil blijven wonen. Zit namelijk als vrijwilliger bij de brandweer in het dorp. Daarvoor moet je dus in het dorp blijven wonen.
Daarnaast dat het aanbod in mijn prijs range best klein is in het dorp.

De keus is dus eigenlijk, weg gaan bij de brandweer en uit het dorp maar wel ruimere mogelijkheden om een huis te kopen of blijven en geluk hebben om een huis te kopen.

Gezien ik bij beide biedingen in de buurt zat ga ik voor de 2e optie.
Ik realiseer mij dat dit nog gezien kan worden als een luxe positie in de moeilijke en krappe woningmarkt voor starters. Toch is het voor mij ook zeer frustrerend, zeker als ik een paar jaar terug kijk naar de woningen die toen te koop stonden voor prijzen die nu laag zouden zijn.

Maarja ondanks mijn situatie heb ik het te doen met starters die niet zoals mij een ruim spaarcentje heb en niet de mogelijkheid heb om geld van zijn of haar ouders te krijgen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:55
thijsco19 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:46:

De keus is dus eigenlijk, weg gaan bij de brandweer en uit het dorp maar wel ruimere mogelijkheden om een huis te kopen of blijven en geluk hebben om een huis te kopen.
Ook in de meeste andere dorpen van enige omvang hebben ze een brandweer.
Ja, dat is een ander korps dus daar ken je de mensen nu nog amper. Maar dat zal na een paar oefenavonden toch wel goed komen? Gezien je nu al bij de brandweer zit en dus niet meer opgeleid hoeft te worden, vermoed ik dat je ook in andere plaatsen van harte welkom geheten wordt bij de brandweer. Zelfs wanneer ze in de uitzonderingspositie zitten dat er geen tekort is aan vrijwilligers.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Ivow85 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:41:
[...]

Ook in de meeste andere dorpen van enige omvang hebben ze een brandweer.
Ja, dat is een ander korps dus daar ken je de mensen nu nog amper. Maar dat zal na een paar oefenavonden toch wel goed komen? Gezien je nu al bij de brandweer zit en dus niet meer opgeleid hoeft te worden, vermoed ik dat je ook in andere plaatsen van harte welkom geheten wordt bij de brandweer. Zelfs wanneer ze in de uitzonderingspositie zitten dat er geen tekort is aan vrijwilligers.
Ja heb je wel gelijk in. Situatie is alleen niet zo simpel.

Desondanks gaat die gedachte wel steeds meer door m'n hoofd. Als ik op een schopstoel had gezeten of m'n situatie was anders geweest waardoor de noodzaak om uit huis te gaan groter was geweest, zou ik wel voor een huis in een ander dorp gaan.

Vooral de luxe dat ik nog thuis kan blijven wonen zorgt ervoor dat ik op het moment in het dorp blijf kijken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1