sebastiaan89 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:32:
Momenteel zit je in een lastige situatie, ik zat hier een jaar of 3 geleden ook. Bij mij is uiteindelijk de beste oplossing gebleken: investeren in je carrière.
Sparen heeft inderdaad weinig zin, maar tegen loonsverhoging is dan ook niet op te sparen op het moment. Als je in de komende 3 jaren elk jaar 5 procent er bij weet te krijgen heb je binnen no-time een hypotheekbedrag waar je u tegen zegt.
In de tussen tijd kan je dan prima in een vrije sector woning huren, ook al kan je dan niet zo veel meer sparen, van het sparen moet je het toch niet hebben.
Dat valt toch wel tegen hoor.. Heb je het over mogelijk 20-30K extra hypotheek. In die jaren heb je natuurlijk wel kunnen sparen dus dat neem je dan wel mee.
Zelf (begin 20, alleenstaand, thuiswonend, bovenmodaal, aardig wat spaargeld) ben ik maar bezig me in te schrijven op een aantal nieuwbouwprojecten. Nee heb je en ja kun je krijgen, als je ingeloot wordt. Een verplichting zit je dan toch niet aan vast, en voordat men daadwerkelijk een schop in de grond zet ben je toch wel een hele tijd verder. Dan een voorschot betalen bijv., dan nog eens een jaar wachten tot het af is en dan zijn we dus 2 jaar verder. In die tijd nog aardig veel kunnen sparen, meer salaris etc.
Hier een erg dure gemeente. Ik hoef niet in mijn eigen dorp te blijven wonen maar zou wel graag in de gemeente blijven. Appartementen doet men hier niet echt aan, huur is vrijwel altijd vrije sector en de rest is koop. Voor een rijtjeshuis uit 1970 waar je nog alles moet verbouwen ben je zonder uitzondering 3 ton aan kwijt. Dus laten we zeggen dat het je voor 350.000€ lukt. Dan kun je veel, weinig of geen eisen hebben: zonder hulp van ouders, een partner of heel lang sparen lukt je dat niet. Ik lig zelf qua baan en spaargeld al (ver) voor op leeftijdsgenoten, en dan nog is er weinig hoop. Dat is ook de algemene consensus bij vrienden, men kijkt er de komende jaren niet eens meer naar want het heeft geen enkel nut. Liever een dure vakantie, duurdere auto of dure spullen. Daar hecht ik zelf dan minder waarde aan maar goed, ieder zijn ding. Mediaan vermogen van 18 tot 25 jarigen is rond de 200€, wat natuurlijk voor het leenstelsel een paar duizend euro hoger zal zijn geweest. Als je de huizen dan ook nog 2x zo duur maakt wordt het erg lastig. Ook een of ander afgetrapt appartement kost al richting de 2 ton, dus ja. Het is gewoon een probleem. En laten we eerlijk zijn, niet iedereen start aardig bovenmodaal, voor 2 ton hypotheek heb je een jaarsalaris van rond de 42-44K voor nodig, waar het overgrote deel zal starten met 30-35K, en het dus met 160-180K zal moeten doen, waar meestal nog een studieschuld tegenover staat ook. Succes.
Ik schrijf me dus in op nieuwbouw, werk ondertussen aan mijn carrière, en blijf hard doorsparen. En ‘hoop’ dat de markt binnen nu en een paar jaar eens flink instort. Dan kun je als nieuwkomer goed toeslaan als de oorlogskist gevuld is. Of toch maar naar een regio verhuizen waar geen hond wil wonen, maar dan spaar ik liever 2 jaar langer door. Ik heb het prima thuis, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen helaas.
[
Voor 4% gewijzigd door
Kuusj op 21-10-2021 22:23
]