[BBG][November 2021] Home- / Domotica Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
Voor de BBG van November willen we een Homeserver / Domotica Special toevoegen, en zijn we dringend op zoek naar jullie advies! Domotica is een groot en breed gedragen onderwerp op Tweakers, en hoewel velen af kunnen met een Raspberry Pi (of concurrenten), zijn er toch diversen onder ons die iets meer willen.

Voor hen die net wat meer willen dan alleen Home Assistent draaien, is dit hopelijk een wat steviger alternatief.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Celeron G5900 Boxed€ 49,91€ 49,91
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 165,-€ 165,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 66,71€ 66,71
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 52,11€ 52,11
1InterfacesAeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface€ 41,72€ 41,72
1InterfacesConBee II Zigbee USB gateway€ 31,01€ 31,01
Totaal€ 406,46

Het idee is dat dit een kant en klaar systeem is om zware HomeAssistent setups, met diverse externe integraties en koppelingen met je domotica tegelijk te doen.
Desondanks moet het systeem zuinig blijven.

Dingen waar ik nog over twijfel:
- CPU, sneller kan natuurlijk, maar is ook direct duurder. Deze Celeron is al sneller dan een Raspberry Pi 4B, maar een i3 of i5 is natuurlijk ook leuk.
- Storage. Ik kan niet goed inschatten of een extra 2.5" disk (SSD of HDD) grote meerwaarde zou hebben voor lange termijn opslag of iets dergelijks.

Wat denken jullie hier van?

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 18-10-2021 14:05 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:58
Deze Celeron kost meer dan €50 bij leveranciers die leveren kunnen, de ongeveer even krachtige Intel Celeron G5900 Boxed heeft geen BIOS update nodig, de G5905 heeft versie P2.10 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
martyw schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:01:
Deze Celeron kost meer dan €50 bij leveranciers die leveren kunnen, de ongeveer even krachtige Intel Celeron G5900 Boxed heeft geen BIOS update nodig, de G5905 heeft versie P2.10 nodig
Top, die had ik gemist! Aangepast!

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:58
Een HP T620 of nieuwer? Alles in1 en energie zuinig. Met 8 GB geheugen kan je proxmox of esxi installeren. Voldoende USB poorten aanwezig en met een 256GB m2 ssd werkt dat voor mij meer dan voldoende. 1 van mijn systemen draait nu proxmox en daarboven op HA en seperaat een xpenology met surveillance station. Elke nux voldoet volgens mij ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
T620 heeft dacht ik niet de beste SSD. Dat maakt het toch weer wat gevaarlijker om daar bijvoorbeeld langdurige logging van iets als je Zonnepanelen op te draaien. Ik zou toch graag opteren voor een echte SSD.

Maar je hebt zeker gelijk, (bijna) elke NUC of Barebone zou voldoen.
Dit is een van de zuinigere, waar toch ook nog relatief veel zelf aan geupgrade / gekozen kan worden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-07 14:15
Storage is natuurlijk sterk afhankelijk wat je er mee gaat doen.

Je kunt gaan voor 1x M.2 SSD voor boot en dan voor storage 1 of 2 HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
VluggeJ4pie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:43:
Storage is natuurlijk sterk afhankelijk wat je er mee gaat doen.

Je kunt gaan voor 1x M.2 SSD voor boot en dan voor storage 1 of 2 HDD's.
Dat begrijp ik, maar wat is dan een goed advies? Heb je een voorkeur?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
FireDrunk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Dat begrijp ik, maar wat is dan een goed advies? Heb je een voorkeur?
Als je later wilt uitbreiden is het wellicht verstandig om de SSD te vervangen door deze:

pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB

Hierdoor hou je de 2 2.5" bays vrij voor extra HDD's of SSD's later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
VluggeJ4pie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Als je later wilt uitbreiden is het wellicht verstandig om de SSD te vervangen door deze:

pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB

Hierdoor hou je de 2 2.5" bays vrij voor extra HDD's of SSD's later.
Je linkt de M.2 SATA versie van de WD Blue, terwijl ik de M.2 NVMe versie nu gebruik?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
FireDrunk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Je linkt de M.2 SATA versie van de WD Blue, terwijl ik de M.2 NVMe versie nu gebruik?
Weet niet waar ik zit met m'n hoofd maar ik was in de veronderstelling dat je een 2.5" in de lijst had staan. Dan is die qua storage zo prima wat mij betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
De setup die je nu hebt lijkt mij een prima all-rounder, met name omdat het een compleet systeem in een compacte vormfactor betreft met niet te veel onderdelen. In dat opzicht geen advies, maar wat wellicht een relevant aspect om op zijn minst te benoemen is het energieverbruik. Dit is bij een thuisserver van belang omdat de kans groot is dat deze 24/7 aanstaat en op jaarbasis, of langer, kan dat stiekem best oplopen als deze een relatief hoog (idle) verbruik heeft. Denk aan bijv. aan idle verbruik van de processor of geen gebruik maken van energiebesparingsmethoden zoals C-states.

Gelukkig is de DeskMini behoorlijk zuinig te krijgen (aanname op basis van een ouder model), maar dat valt of staat met keuze CPU, BIOS-instellingen en OS/software. Zie bijv. dit bericht in het topic over zuinige servers. C't heeft in hun review van de DeskMini H470 een default idle verbruik van 14W vermeld. Geoptimaliseerd daalt dit tot 9W.

Voor de laatste energieprijsstijgingen was de vuistregel +-2 euro/watt per jaar voor 24/7/365 gebruik. Ter illustratie: een niet geoptimaliseerde DeskMini kan zomaar richting de 10W meer verstoken (geen optimalisaties, onzuinig OS) dan een zuinig ingestelde variant. Kosten: 20 euro per jaar meer aan elektra. Daadwerkelijk kosten liggen met de recente prijsstijgingen hoger en wordt zo een best aardige 'sluipkostenpost'.

Dan kan het op eens interessant zijn om een duurder, maar significant zuiniger systeem te kiezen (zelfbouw is <5W prima mogelijk) afhankelijk van de (economische) levensduur van een server, al vraag ik mij af hoe realistisch dat is voor een BBG. Tevens is het grootste nadeel van de DeskMini wellicht de beperkte upgrade mogelijkheden. Wat de ultieme beste keuze is, daar ga ik mijn vingers niet aan branden maar ik denk wel dat energieverbruik en (software)optimalisatie/keuze een relevant aspect is, zeker voor Tweakers die net instappen met zo'n systeem.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Bojan023 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:34:
De setup die je nu hebt lijkt mij een prima all-rounder, met name omdat het een compleet systeem in een compacte vormfactor betreft met niet te veel onderdelen. In dat opzicht geen advies, maar wat wellicht een relevant aspect om op zijn minst te benoemen is het energieverbruik. Dit is bij een thuisserver van belang omdat de kans groot is dat deze 24/7 aanstaat en op jaarbasis, of langer, kan dat stiekem best oplopen als deze een relatief hoog (idle) verbruik heeft. Denk aan bijv. aan idle verbruik van de processor of geen gebruik maken van energiebesparingsmethoden zoals C-states.

Gelukkig is de DeskMini behoorlijk zuinig te krijgen (aanname op basis van een ouder model), maar dat valt of staat met keuze CPU, BIOS-instellingen en OS/software. Zie bijv. dit bericht in het topic over zuinige servers. C't heeft in hun review van de DeskMini H470 een default idle verbruik van 14W vermeld. Geoptimaliseerd daalt dit tot 9W.

Voor de laatste energieprijsstijgingen was de vuistregel +-2 euro/watt per jaar voor 24/7/365 gebruik. Ter illustratie: een niet geoptimaliseerde DeskMini kan zomaar richting de 10W meer verstoken (geen optimalisaties, onzuinig OS) dan een zuinig ingestelde variant. Kosten: 20 euro per jaar meer aan elektra. Daadwerkelijk kosten liggen met de recente prijsstijgingen hoger en wordt zo een best aardige 'sluipkostenpost'.

Dan kan het op eens interessant zijn om een duurder, maar significant zuiniger systeem te kiezen (zelfbouw is <5W prima mogelijk) afhankelijk van de (economische) levensduur van een server, al vraag ik mij af hoe realistisch dat is voor een BBG. Tevens is het grootste nadeel van de DeskMini wellicht de beperkte upgrade mogelijkheden. Wat de ultieme beste keuze is, daar ga ik mijn vingers niet aan branden maar ik denk wel dat energieverbruik en (software)optimalisatie/keuze een relevant aspect is, zeker voor Tweakers die net instappen met zo'n systeem.
Allemaal goede punten! Ik kan zeker een stukje toevoegen over wat 'tuning' om het ding energiezuiniger te krijgen (Ik volg ook graag @mrmrmr in Het grote zuinige server topic - deel 2. (@mrmrmr :w )

Volgens mij is dit een van de zuinigere echt compacte barebones. Als je nog zuiniger wil, kom je volgens mij al snel uit op Fujitsu (Kontron) bordjes die vaak een mATX formfactor hebben.

Het verschil mag dan in absolute zin wel 50% zijn (5W vs mogelijk 10W), in kosten is dat dus ~10 euro per jaar. Dat is voor de meesten denk ik verwaarloosbaar.

We moeten zeker niet hoger dan dat gaan zitten, want dan ga je mensen inderdaad op 'onzichtbare' (en onnodige) verbruikskosten jagen, en dat zou zonde zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik vraag me af of een Celeron goed materiaal is en niet uit de "lowest bin" is gevist. Dat heeft zijn effect op het verbruik (hoge spanning, lage frequentie). Zie de link die @Bojan023 plaatste over de Deskmini H310, de test van c't. Er is een recente H470 test van c't, die een duidelijk hoger verbruik toont dan de H310.

De beschikbaarheid van 9th gen processoren is gelukkig wel toegenomen, maar de prijs is hoger dan nodig.

Financiële berekeningen gaan uit van de levensduur. Zakelijk is de fiscale levensduur van een kant-en-klare computer vrijwel gelijk aan de praktische levensduur, dat is 5 jaar. Het cijfer was 10 euro per Watt bij 5 jaar levensduur bij 0% rente (€2 * 5). Een verschil van 5W is dus 50 euro. 10W komt op 100 euro.

De energietarieven gaan flink omhoog, ook al zijn er maatregelen aangekondigd over belastingverlaging. Er is ook sprake van plannen voor een belastingverlaging en een verhoging van de "teruggaaf". De teruggaaf kun je beschouwen als een gift want bij een zeer laag verbruik ontvang je netto. Het is daardoor voordeliger om te besparen dan je zou kunnen denken alleen op basis van de kilowattuurprijs.

Ik zou ook eens kijken naar het verbruik van de I/O onderdelen. Welk Z-Wave/Zigbee/WiFi device is energiezuinig? Is USB beter of slechter dan PCIe? Een RS232 COM poort is aanwezig op een D3643-H, dat kan ook een reden zijn daarvoor te kiezen. Maar een M.2 WiFi/Bluetooth module is op dat bord niet beschikbaar, het kan wel in een PCIe slot die de Deskmini weer niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Moet er in een homeserver ook aandacht zijn voor data-storage en redundantie (RAID oid), of valt dat buiten het bestek van dit BBG? Ben zelf ook aan het orienteren op een thuisserver en ga zelf dit wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
mrmrmr schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:50:
Ik vraag me af of een Celeron goed materiaal is en niet uit de "lowest bin" is gevist. Dat heeft zijn effect op het verbruik (hoge spanning, lage frequentie). Zie de link die @Bojan023 plaatste over de Deskmini H310, de test van c't. Er is een recente H470 test van c't, die een duidelijk hoger verbruik toont dan de H310.

De beschikbaarheid van 9th gen processoren is gelukkig wel toegenomen, maar de prijs is hoger dan nodig.

Financiële berekeningen gaan uit van de levensduur. Zakelijk is de fiscale levensduur van een kant-en-klare computer vrijwel gelijk aan de praktische levensduur, dat is 5 jaar. Het cijfer was 10 euro per Watt bij 5 jaar levensduur bij 0% rente (€2 * 5). Een verschil van 5W is dus 50 euro. 10W komt op 100 euro.

De energietarieven gaan flink omhoog, ook al zijn er maatregelen aangekondigd over belastingverlaging. Er is ook sprake van plannen voor een belastingverlaging en een verhoging van de "teruggaaf". De teruggaaf kun je beschouwen als een gift want bij een zeer laag verbruik ontvang je netto. Het is daardoor voordeliger om te besparen dan je zou kunnen denken alleen op basis van de kilowattuurprijs.

Ik zou ook eens kijken naar het verbruik van de I/O onderdelen. Welk Z-Wave/Zigbee/WiFi device is energiezuinig? Is USB beter of slechter dan PCIe? Een RS232 COM poort is aanwezig op een D3643-H, dat kan ook een reden zijn daarvoor te kiezen. Maar een M.2 WiFi/Bluetooth module is op dat bord niet beschikbaar, het kan wel in een PCIe slot die de Deskmini weer niet heeft.
Is er zo'n enorm verschil tussen PCIe apparaten en USB sticks dat dat het verschil goed maakt?
En is het verschil tussen de H310 en H470 zo ontzettend groot dat het daar loont om voor de oude H310 te gaan? C't zegt 8W, en de H310 kwam in mijn herinnering zo laag als 4-5W. Dat verschil noem ik nou niet baanbrekend, daar krijg je wel snellere USB poorten voor terug, en een modernere CPU architectuur?

Uiteraard zijn de Celeron's lowest bin, en mogelijk 'overpriced' voor wat ze leveren, maar absoluut gezien zijn ze wel een van de goedkoopste opties. In de BBG (die is al in de maak), heb ik de i3-10105 en de i5-11400 als alternatieven staan.
Pabz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:09:
Moet er in een homeserver ook aandacht zijn voor data-storage en redundantie (RAID oid), of valt dat buiten het bestek van dit BBG? Ben zelf ook aan het orienteren op een thuisserver en ga zelf dit wel meenemen.
In vorige BBG's is daar al meer aandacht aan besteedt, daarom denk ik niet dat dat hier heel prominent naar voren zou moeten komen.

Bovendien is dat altijd een ingewikkelde discussie, omdat RAID geen backup is, waardoor het een nogal subjectief onderwerp blijft.

Het blijft heel ingewikkeld om daar advies over te geven.

[ Voor 64% gewijzigd door FireDrunk op 29-10-2021 13:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
FireDrunk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:20:

[...]

Bovendien is dat altijd een ingewikkelde discussie, omdat RAID geen backup is, waardoor het een nogal subjectief onderwerp blijft.
Snap ik helemaal, ook al noemde ik het strikt genomen geen back-up maar redundantie ;) .

Ik ben zelf uberhaupt nog aan het twijfelen over of een server of toch een Synology DS920+... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zou top zijn als je er een Coral.ai M.2 in kan prikken. De USB variant is tot begin volgend jaar niet te verkrijgen. Veel mensen die van een PI afstappen omdat ze meer willen, kijken ook vaak naar AI voor personen en objectdetectie voor beveiligingscamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:20:
Is er zo'n enorm verschil tussen PCIe apparaten en USB sticks dat dat het verschil goed maakt?
Heb je niet goed gelezen wat is schreef? Zoek het uit voordat je een mening vormt zou ik zeggen. Met platte retoriek kom je er niet achter.
En is het verschil tussen de H310 en H470 zo ontzettend groot dat het daar loont om voor de oude H310 te gaan? C't zegt 8W, en de H310 kwam in mijn herinnering zo laag als 4-5W.
Dat beantwoordt de vraag in de basis. ASRock zal waarschijnlijk niet zo goed zijn in het gebruik van USB low power states als Fujitsu D364x. De laagste waarden zijn waarschijnlijk niet haalbaar.
Dat verschil noem ik nou niet baanbrekend, daar krijg je wel snellere USB poorten voor terug, en een modernere CPU architectuur?
USB3.2 is niet nodig. USB1.1 zou al ruimschoots snel genoeg zijn voor monitoring, USB2 of USB3.1 zit op het moederbord. De architectuur van 10th gen is nieuwer dan 9th gen, maar daar is alles al mee gezegd, ik zou het niet modern durven noemen. Het is niet significant beter en het is bewezen minder zuinig vanwege Intel's noodgrepen omdat men vast zat aan 14nm.
Uiteraard zijn de Celeron's lowest bin, en mogelijk 'overpriced' voor wat ze leveren, maar absoluut gezien zijn ze wel een van de goedkoopste opties. In de BBG (die is al in de maak), heb ik de i3-10105 en de i5-11400 als alternatieven staan.
Misschien betaal je netto extra wegens het hogere idle verbruik. Als je een bedrijf was zou je eerst een kostencalculatie maken. Met alle operationele kosten zoals energieverbruik, zodoende kun je een goede vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
mrmrmr schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:25:
[...]

Heb je niet goed gelezen wat is schreef? Zoek het uit voordat je een mening vormt zou ik zeggen.
Excuus, misschien heb ik te snel over jouw punt heen gelezen, en dacht ik dat je een statement neerzette ipv een vraag.
Met platte retoriek kom je er niet achter.
En vriendelijkheid is gratis :)
[...]

Dat beantwoordt de vraag in de basis. ASRock zal waarschijnlijk niet zo goed zijn in het gebruik van USB low power states als Fujitsu D364x. De laagste waarden zijn waarschijnlijk niet haalbaar.

[...]

USB3.2 is niet nodig. USB1.1 zou al ruimschoots snel genoeg zijn voor monitoring, USB2 of USB3.1 zit op het moederbord. De architectuur van 10th gen is nieuwer dan 9th gen, maar daar is alles al mee gezegd, ik zou het niet modern durven noemen. Het is niet significant beter en het is bewezen minder zuinig vanwege Intel's noodgrepen omdat men vast zat aan 14nm.
In de nieuwere architectuur is het support voor video codecs ook weer wat uitgebreid. Dat helpt als je het ding als thuisserver wil gebruiken icm bijvoorbeeld Plex.
[...]

Misschien betaal je netto extra wegens het hogere idle verbruik. Als je een bedrijf was zou je eerst een kostencalculatie maken. Met alle operationele kosten zoals energieverbruik, zodoende kun je een goede vergelijking maken.
Klopt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:20:
Zou top zijn als je er een Coral.ai M.2 in kan prikken. De USB variant is tot begin volgend jaar niet te verkrijgen. Veel mensen die van een PI afstappen omdat ze meer willen, kijken ook vaak naar AI voor personen en objectdetectie voor beveiligingscamera's.
Ik zie dat BBG vandaag is geplaatst. Is deze configuratie geschikt voor een M.2 Coral TPU? En zo ja, met welk type? A+E,B+M,E? ZIe ook https://coral.ai/products/
Pagina: 1