Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-11 21:10
Goedemorgen,

Ik ben aan het onderzoeken of zonnepanelen hier een optie zouden kunnen zijn. Recent bezoek gehad van een installateur en inmiddels de offerte binnen. In de ochtend en avond hebben we schaduw van de buren, daarom is er gekozen voor een Solaredge systeem.

We hebben een platdak op zuid, idee is om ze in 2 rijen van 5 op zuid te leggen (platdak).

Uiteraard kunnen we ook voor 8 panelen kiezen, zitten we nog steeds boven ons eigen gebruik van 2000kwh.

Het geheel gaat aangesloten worden middels een PV verdeler op de wasmachineaansluiting op zolder.

Totaal van de offerte is 3950 ex BTW voor een 3750 piekwatt systeem. Dit is 1,05 euro per wattpiek.

Wat vinden jullie van deze offerte ?

10 X IBC Monosol 375 OS9-HC black frame, EU paneel (15/25jr gar) 1570

SolarEdge SE HD-Wave 3000H (3 KW, 12 jaar garantie) 709

10 X Power Optimizer (25 jaar garantie) 480

10 X Draagconstructie & DC bekabeling 320

BTW Retourservice 75

Volledige installatie incl elektra, turn-key (10jr garantie) 810

Totaal systeem exclusief btw 3950

Topic warning lijkt me duidelijk genoeg => Eigen topic

Verder verzoek aan te vullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 18-10-2021 10:27 ]

Alle reacties

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 11:03
spaarpot schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:26:
Goedemorgen,

Ik ben aan het onderzoeken of zonnepanelen hier een optie zouden kunnen zijn. Recent bezoek gehad van een installateur en inmiddels de offerte binnen. In de ochtend en avond hebben we schaduw van de buren, daarom is er gekozen voor een Solaredge systeem.

We hebben een platdak op zuid, idee is om ze in 2 rijen van 5 op zuid te leggen (platdak).

Uiteraard kunnen we ook voor 8 panelen kiezen, zitten we nog steeds boven ons eigen gebruik van 2000kwh.

Het geheel gaat aangesloten worden middels een PV verdeler op de wasmachineaansluiting op zolder.

Totaal van de offerte is 3950 ex BTW voor een 3750 piekwatt systeem. Dit is 1,05 euro per wattpiek.

Wat vinden jullie van deze offerte ?

10 X IBC Monosol 375 OS9-HC black frame, EU paneel (15/25jr gar) 1570

SolarEdge SE HD-Wave 3000H (3 KW, 12 jaar garantie) 709

10 X Power Optimizer (25 jaar garantie) 480

10 X Draagconstructie & DC bekabeling 320

BTW Retourservice 75

Volledige installatie incl elektra, turn-key (10jr garantie) 810

Totaal systeem exclusief btw 3950
Gefeliciteerd! :)

m.b.t. je panelenvraag, ik weet niet of installaties goedkoper worden naarmate er meer panelen gelegd worden, maar mijn installatie zat op net geen 81 cent per Wp. Het grote verschil lijkt me dat jij Duitse panelen een een Israelische(?) omvormer hebt, en mijn spullen uit China komen. Maar gezien de garantieduur leek mij dat geen punt.

Daarnaast weet ik niet of platdak per definitie duurder is dan pannendakmontage.

Maar al met al zit je 30% hoger per Wp en zou ik willen weten of dat alleen door bovenstaande te verklaren is of dat je ook gewoon een dure offerte hebt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• spaarpot
coelho schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Gefeliciteerd! :)

m.b.t. je panelenvraag, ik weet niet of installaties goedkoper worden naarmate er meer panelen gelegd worden, maar mijn installatie zat op net geen 81 cent per Wp. Het grote verschil lijkt me dat jij Duitse panelen een een Israelische(?) omvormer hebt, en mijn spullen uit China komen. Maar gezien de garantieduur leek mij dat geen punt.

Daarnaast weet ik niet of platdak per definitie duurder is dan pannendakmontage.

Maar al met al zit je 30% hoger per Wp en zou ik willen weten of dat alleen door bovenstaande te verklaren is of dat je ook gewoon een dure offerte hebt.
Dank je wel, heel scherp :-)

Heb in mijn hoofd dat 1 euro per wattpiek een redelijke offerte is, maar misschien is dit inmiddels achterhaald. Gezien het wat duurdere Solaredge systeem kom ik op 1,05 euro per wattpiek. Dat zit nog steeds in de buurt van 1 euro per wattpiek. De kwaliteit van de spullen lijkt mij goed, daar twijfel ik verder niet aan. Het gaat mij niet om een paar euro meer of minder, maar zou wel graag een gevoel bij deze offerte krijgen of de prijs OK is.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:17
spaarpot schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Dank je wel, heel scherp :-)

Heb in mijn hoofd dat 1 euro per wattpiek een redelijke offerte is, maar misschien is dit inmiddels achterhaald. Gezien het wat duurdere Solaredge systeem kom ik op 1,05 euro per wattpiek. Dat zit nog steeds in de buurt van 1 euro per wattpiek. De kwaliteit van de spullen lijkt mij goed, daar twijfel ik verder niet aan. Het gaat mij niet om een paar euro meer of minder, maar zou wel graag een gevoel bij deze offerte krijgen of de prijs OK is.
Ben mezelf ook aan het oriënteren. In mijn geval een soortgelijke installatie maar dan op een schuindak. Zit zelf op €0,99/kw. Ik denk dat het een goede prijs als je rond de €1/kw zit. Had hier een offerte voor €2/kw. 8)7
Dingen die van mij van belang zijn is de kwaliteit. Zijn de beoordelingen goed, kwaliteit van de materialen goed en ook of de onderneming veel ervaring heeft. Prijs vind ik van minder belang.

• spaarpot
vincent_1971 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Ben mezelf ook aan het oriënteren. In mijn geval een soortgelijke installatie maar dan op een schuindak. Zit zelf op €0,99/kw. Ik denk dat het een goede prijs als je rond de €1/kw zit. Had hier een offerte voor €2/kw. 8)7
Dingen die van mij van belang zijn is de kwaliteit. Zijn de beoordelingen goed, kwaliteit van de materialen goed en ook of de onderneming veel ervaring heeft. Prijs vind ik van minder belang.
Ja dat heb ik ook, komt mij niet op een paar euro maar wil uiteraard ook niet over-the-top teveel betalen als dat echt niet nodig is. Betreft een lokale partij met goede beoorderlingen, communicatie is direct en vlot, dit is mij ook zeker iets waard. De persoon welke komt kijken maakt ook de offerte en komt de boel ook leggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
Kijken naar eigen verbruik is en een beetje 2019, en kortetermijndenken.

Het is een nette prijs voor SolarEdge, maar is er relevante schaduw?

Is met 10 panelen het dak vol? Is er meer te leggen door O-W in dakjes te leggen /\ ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
Wat @Ronald zegt : waarom Solaredge? Heb je schaduw op het platdak?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:17
bvdbos schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:48:
Wat @Ronald zegt : waarom Solaredge? Heb je schaduw op het platdak?
Staat een mooi filmpje bij het sub forum Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 van EEVLog.
Hij is nogal kritisch maar kan het technisch goed onderbouwen. O-) Ken de situatie niet van dat platte dak ( zijn er opstakels en zo ) maar in mijn geval heb ik een boom van de buren die hier een klein beetje schaduw op de toekomstige panelen werpt. Dat filmpje gaf bij mij de doorslag om niet met 2 aparte strings te gaan werken. Had de keuze uit enphase of solaredge. Gezien de omvang van de installatie heb ik zelf besloten om voor solaredge te gaan.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Heb je schaduw op alle panelen, of alleen een paar? Anders werkt een stringomvormer, evt icm een paar optimizers ook prima. Voor het verschil in prijs kan je mooi een paar extra panelen leggen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:02
Nou, in de topicstart staat dat er schaduw van de buren is. Dus er is schaduw - maar hoe lang, en op hoeveel panelen? Optimizers maken nog geen zon.

Je zou zelfs kunnen overwegen minder panelen te doen, zodat er meer zon op de hele string valt en je uiteindelijk misschien wel gelijke opbrengst voor een stuk minder kosten hebt. Maar da's speculeren zonder plaatjes en meer gegevens.

• spaarpot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m0VAMVnuasBKMHARrT2F7nBBXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J3TCuJ2nsx8xZMHUq75jyCAV.png?f=user_large

Hierbij mijn dak en de door de installateur ingetekende panelen op het zuiden

Ik heb een gecombineerd plat dak en ook nog een deel pannendak op oost/west. Maar het pannendak aan het oosten heeft amper tot geen ruimte wegens zonneboiler. In de ochtend heb ik schaduw omdat onze buren een langere zolder hebben. 2 huizen verder nog zo'n langere zolder waar ik in de avond schaduw van heb.

Ik heb nog wel ruimte voor meer panelen maar die komen dan naast onze zolder te liggen, dit gaat nog meer schaduw geven. En ik vraag mij af of het nut heeft om nog meer panelen te leggen als ik met 10 panelen al een geschat overschot heb van 1500 kwh.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 11:03
spaarpot schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:26:
[Afbeelding]

Hierbij mijn dak en de door de installateur ingetekende panelen op het zuiden

Ik heb een gecombineerd plat dak en ook nog een deel pannendak op oost/west. Maar het pannendak aan het oosten heeft amper tot geen ruimte wegens zonneboiler. In de ochtend heb ik schaduw omdat onze buren een langere zolder hebben. 2 huizen verder nog zo'n langere zolder waar ik in de avond schaduw van heb.

Ik heb nog wel ruimte voor meer panelen maar die komen dan naast onze zolder te liggen, dit gaat nog meer schaduw geven. En ik vraag mij af of het nut heeft om nog meer panelen te leggen als ik met 10 panelen al een geschat overschot heb van 1500 kwh.
Als de panelen inderdaad op het zuiden georiënteerd zijn op je foto, dan zou ik ze helemaal links onder in de hoek (westwaarts) opschuiven. Des te eerder ben je uit de schaduw van het lange dak van je buren.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• spaarpot
coelho schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Als de panelen inderdaad op het zuiden georiënteerd zijn op je foto, dan zou ik ze helemaal links onder in de hoek (westwaarts) opschuiven. Des te eerder ben je uit de schaduw van het lange dak van je buren.
Dat gaat inderdaad ook gebeuren, panelen gaan op de foto zo ver mogelijk naar links.

• Ronald
De situatie van EEVlog:
Dat is precies een scenario dat SolarEdge of micro's wel zouden werken... maar de goedkopere oplossing is geen kabels boven de panelen hangen (Dat is gewoon een WTF!).
Wat gebeurd er? 3 panelen ervaren een 15-20% beperking door de kabel...
Omvormer moet nu kiezen: Of we verlagen Vmpp zodat 3 panelen in bypass springen: de 3 panelen op 80% zijn nu verlies: zo'n 24%
Of hij doet niets en je hebt maar 15-20% verlies. Dat is dus wat gebeurd.

Hoe zou dat op dak van @spaarpot gaan?
Schaduw van dak buurman.... Stel 3 panelen in de schaduw kunnen maar 10-15% doen (Harde schaduw, niet een zacht kabeltje)
Ook hier moet omvormer kiezen: Vmpp verlagen en 3 panelen in bypass: De 3 panelen op 10% zijn nu verlies... slechts een procent of 4-5 van het potentieel.
Niets doen en de hele string op 10% draaien is duidelijk geen optie ;-)

SolarEdge kan dus slechts die 4-5% winnen in dit scenario, en slechts voor zolang de situatie duurt van panelen in zon vs panelen in schaduw.

Daar staan wel kosten tegenover... meestal 15-20% extra in de meeste offertes.
Deze installateur biedt een SolarEdge systeem voor ongeveer evenveel als anderen een string systeem aangeboden krijgen... Zo verkeerd is het dus niet.

SolarEdge kan maar beperkt problemen oplossen. Hoe meer panelen, hoe meer het kan oplossen. In dit systeem denk ik dat het op houdt als meer dan 3-4 panelen in de schaduw liggen: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"

Mijn advies is zeker 2 panelen extra te leggen. Dat maakt dat je misschien wel to 6-7 in de schaduw kan hebben voor clipping op treedt.

Wat je niet verbruikt kun je goed verkopen. Of een L/L warmtepomp (airco) mee voeden (Daar kun je heel efficiënt mee verwarmen).
Of je legt nog meer en gaat tzt over op een L/W warmtepomp... Voer de scenario's in op gaslicht.com :)

Lees dit even over de IBC panelen: https://www.zonnepanelen.net/merken/ibc-solar/
Welke serie krijg je?

[edit] PS: gefeliciteerd *O*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• spaarpot
Nog even terugkomende op dit topic

Heb inmiddels 'ja' gezegd tegen de aanbieder van de offerte (zie begin topic). 10 * 375WP Solaredge voor 3850 ex BTW. Over een kleine 3 weken komen ze de panelen op mijn dak leggen.

Op dezelfde zuidkant kan ik eventueel ook 2 rijen van 6 panelen kwijt ipv de geplande 2 maal 5. Ik gebruik rond de 2000kwh per jaar, 12 panelen gaan dan richting de 3800khw opbrengen (snelle schatting). Ik heb echter momenteel geen bestemming voor het overschot. 12 paneel Solaredge systeem zou 4450 ex btw kosten (2 panelen extra plus zwaardere 3680H omvormer). 600 euro meer voor 2 extra panelen.

Is het verstandig om dit te doen aangezien je weinig terug krijgt bij teruglevering aan het net?

Heb een A label huis uit 2004 met 170m2 vloeroppervlakte, geen vloerverwarming en gebruik rond de 650/700 kuub gas per jaar. Vloer is nog erg netjes, wil voorlopig niet aan de vloerverwarming. CV is nog uit 2004 dus die zal komende jaren wel vervangen moeten worden. Denk voorlopig weer aan een nieuwe CV wegens lage aanschafprijs en gasverbruik. Wellicht kan ik naast een nieuwe CV dan aan een warmtepompboiler denken welke aangesloten zit op de mechanische ventilatie in huis. Op deze manier zou ik profijt kunnen halen uit de extra panelen.

Hoe zien jullie dit ? Vasthouden aan de 10 panelen of 600 euro extra investeren voor 2 extra panelen ? Aan de ene kant zie ik het als een eenmalige investering, kwa arbeid maakt het weinig uit of ik 10 of 12 panelen leg. Aan de andere kant heb ik momenteel en misschien komende jaren geen bestemming voor de extra productie, gaat lang duren voordat ik de 2 extra panelen eruit heb.

Alvast dank voor jullie input

• Ronald
@spaarpot ik krijg 11ct/kWh... En een aantal nieuwe nog beschikbare contracten het dubbele tot driedubbele.
Er zijn mensen die heel hard hopen dat dit terug gaat naar afgelopen voorjaar... ik heb er een hard hoofd in... gedeeltelijk, maar geheel terug... nee.

Met 700m3 heb je vrij lage warmtevraag, zeker voor 170m² oppervlak. Moet kunnen met radiatoren - afgelopen weekend op bezoek geweest bij iemand die het met geventileerde LTV radiatoren doet in een vrijstaande woning van 1997 zonder extra isolatie. Er staat een 10kW W/W pomp in... zo zwaar zou jij bij lange na niet nodig moeten hebben.

Je zou met 1200-1400kW full-electric moeten kunnen gaan... Dan verdien je die paar extra panelen heel snel terug; zonnestroom kost nu wel heel veel minder dan gas.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:05
spaarpot schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:12:

Hoe zien jullie dit ? Vasthouden aan de 10 panelen of 600 euro extra investeren voor 2 extra panelen ? Aan de ene kant zie ik het als een eenmalige investering, kwa arbeid maakt het weinig uit of ik 10 of 12 panelen leg. Aan de andere kant heb ik momenteel en misschien komende jaren geen bestemming voor de extra productie, gaat lang duren voordat ik de 2 extra panelen eruit heb.

Alvast dank voor jullie input
Electro auto duurt niet meer zo lang (minder dan 10 jaar misschien wel omdat je huidige auto niet het eeuwige leven heeft)
Voor de warme maanden een airco die dan in voorjaar en najaar in je eerste warmtebehoefte voorziet.
Warmtepomp boiler maar dan niet op de mechanische ventilatie aangesloten.

Indien electro auto of een plug in hybride binnenkort op de wenslijst staat dan hele dak vol leggen misschien een betere optie?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Ik zou die extra 2 panelen zeker nu al leggen als ik in jouw schoenen stond.
Het is relatief goedkoper om ze nu direct er bij te leggen je €/Wp gaat naar 0,99. Later extra panelen bijleggen kost veel meer, dan kan je niet zo goedkoop je omvormer upgraden etc. Daarnaast kan je kan de extra stroom nu verkopen en voor in de toekomst heb je extra kWh’s.

Met de waardes die je aangeeft zou je serieus eens moeten nadenken om het gas de deur uit te doen. Zoals anderen ook aangeven, lijkt dit heel goed mogelijk. Full electric gaat je verbruik geschat met een simpele berekening naar 2000+700x2,5 = 3750 kWh. Dat is ook ongeveer wat je geschatte opbrengst van 12 panelen was.

Misschien is het dan zelfs interessant om nog wat meer te leggen? Als je nog meer elektriciteit gaat verbruiken bijvoorbeeld een elektrische auto/koelen in de zomer?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• spaarpot
Dank voor jullie snelle input en ideeen. Dit helpt zeker en zet mij aan het denken.

Een electro auto staat momenteel niet op mijn lijstje. Rij al 20 jaar dezelfde auto en als deze binnenkort vervangen gaat worden dan zal ik voor nu nog kiezen voor een benzineauto. Hoop dat weer 15 jaar met deze auto rond te karren.

Ons gasverbruik is mede zo laag omdat we liever een trui aantrekken ipv de verwarming op 20 te zetten. Indien we vaker op 20 gaan stoken (doen we momenteel niet, meer 18 soms 19) dan zullen we de 1000 kuub wel aantikken denk ik. Aan de hand van de berekening van Dat_Doc zouden we dan 2000+1000x2,5 = 4500 kwh nodig hebben. Dan zouden we weer wat in moeten gaan kopen, maar gebruiken we de verwachte opbrengst van 12 panelen iedergeval wel geheel. Wij hebben een tussenwoning met HR++ glas met convectoren in de woonkamer, rest van het huis heeft standaard radiatoren

Stel ik ga over 2-5 jaar all electric zodra de huidige CV vervangen moet worden, is dat dan nog wel interessant gezien de verwachte afbouw van saldering ? Dan wek ik immers in de zomer veel op maar kan dit niet zelf gebruiken omdat de warmtevraag in de zomer laag is. In de winter is er wel warmtevraag maar wekken de panelen weinig op. Uiteraard kent dit verhaal meerdere variabelen zoals de prijs van gas en electra in de toekomst.

Zoals ik al zei, dit geeft mij stof tot denken ;-)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@spaarpot
wat de energie prijzen gaan doen, geen idee.
of salderen blijft of word afgeschaft, geen idee.
de toekomst in beweging hij is.
ik ben niet helderziend. ;)

maar vreemde situaties hebben we nu wel.
als ik nu een contract afsluit voor 1 jaar.
en ik neem de goedkoopste die ik kan vinden voor mijn gebruik.
dan betaal ik 0,44€/kWh waar ik een jaargelden nog 0,22€/kWh betaalde.
als ik daar salderen van aftrek (dat gaat over de EB van grofweg 10ct en de ODE van 3ct) dan heb ik nog een hogere prijs per kWh als ik had 1 jaar geleden met salderen.
(0,44 -21% BTW - 10ct - 3ct + 21% BTW = +/- 0,26€/kWh en dit zonder salderen.
het moet niet gekker worden, denk ik dan.)

of dit blijft of hoe dit gaat uitpakken in de toekomst, geen idee.
voorspellingen doen naar de energie prijs, is mij te moeilijk en veel te gevaarlijk.
maar wil je wel het idee geven, dat salderen niet de heilige graal is, maar eerder een onderdeeltje.
als dit zo blijft dan is salderen niet meer belangrijk ;)
zonder salderen is over productie, met de huidige prijzen goud waard, wie had dat gedacht een jaar geleden?

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 01-11-2021 12:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Een terug verdien tijd van 5-6 jaar is heel haalbaar, dat betekent dat tegen de tijd dat salderen niet meer van toepassing is, -wat nog erg onzeker is, heb je de zonnepanelen al lang terug verdiend.

Als het afschaffen van de salderingsregeling inderdaad doorgaat dan is het niet per direct klaar maar langzaam over 10 jaar. Aan het begin heb je dus zeker in de winter veel aan de opgewekte stroom in de zomer.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1