Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02
Wij hebben 2 jaar geleden de woning gekocht waar wij nu in wonen.
Vorig jaar hebben wij er een volledige nieuwe verdieping (nokverhoging) op laten zetten welke volledig geisoleerd is en dit jaar 2 airco's laten ophangen, 1 op zolder en 1 op de slaapkamer, dit als zowel verwarming als koeling

Nu zijn wij aan het kijken voor de volgende stap, namelijk de C.V ketel volledig verwijderen voor verwarming en warm water.

Wij hebben geen vloerverwarming en volgend jaar komen er nog 2 airco's bij.
1 in de woonkamer voor verwarming & koeling
1 in de voorslaapkamer voor verwarming en koeling.

Dan blijft alleen de badkamer nog over, hier zijn we voornemens om een electrische kachel op te hangen gezien de korte periodes dat je er bent.

Verder zal dan voor warm water in de badkamer een doorstroomboiler opgehangen worden op de plek van de huidige C.V ketel
Voor warm water in de keuken zal er of een Quooker (of andere variant) of een close-in boiler opgehangen worden.

Om dit compenseren aan stroom, zijn we van voornemens om alleereerst het dak, panlatten en dakpannen, te laten vervangen waarna het dak (Noord + Zuid) volledig vol gegooid zal worden met zonnepanelen.

Verder is al overal dubbel glas, kunstof kozijnen & spouwmuurisolatie.
De aangebouwde garage zou nog beter geisoleerd kunnen worden, echter daar is op het moment asbest aanwezig wat eerst verwijderd zou moeten worden van binnenuit, gezien het doorloopt naar de buren zou die bij voorkeur mee doen, maar dat gaat niet gebeuren helaas.
Meterkast is een paar maanden geleden vernieuwd waarbij er 4 loze groepen aangelegd zijn (2 voor zonnepanelen), aansluiting is 3x 25A.

Dit alles is nog niet in steen geschreven, we zijn voornamelijk nu aan het kijken wat we komend jaar kunnen laten realiseren.
De airco in de woonkamer + slaapkamer voor (Multi-split) komen sowieso aangezien de radiator die in de woonkamer hangt niet toereikend is, om dit op te lossen zou ik een groot deel van het C.V systeem aan moeten pakken om extra radiatoren beneden bij te moeten plaatsen.

Nu zou ik dit even graag willen toetsen, en aangezien ik persoonlijk niemand ken die dit hele plan ook zou gaan doen stel ik de vraag even hier.

Zie ik iets over het hoofd?
Zijn er verbeteringen aan te brengen?
Is er een betere optie dan een doorstroomboiler of heeft iemand hier ervaring mee?
Quooker of close-in boiler?
Gaat dit hele plan werken op 3x 25A hoofdaansluiting?

Ter aanvulling, ons huidig verbruik afgelopen jaar
Elektra: 4523kWh
Gas: 1060 M3

[ Voor 3% gewijzigd door tha_crazy op 17-10-2021 23:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:03
Heb je je al eens gerealiseerd dat de opbrengst van de zonnepanelen niet altijd correspondeert met de warmtevraag?
De zuinigste manier om warm water te krijgen zonder gas is een warmtepompboiler.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
JukeboxBill schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:15:
Heb je je al eens gerealiseerd dat de opbrengst van de zonnepanelen niet altijd correspondeert met de warmtevraag?
De zuinigste manier om warm water te krijgen zonder gas is een warmtepompboiler.
Jazeker, en als we vloerverwarming zouden hebben dan zou dat de 1e optie zijn waar ik naartoe zou gaan kijken.
Echter hebben we geen vloerverwarming, en dat gaat er ook niet komen.

De radiator in de woonkamer is niet geschikt voor lage temperaturen, dit afgelopen jaar test gedraaid op 65 graden en deze krijgt het niet warm (te laag vermogen)

Daarnaast, hebben de verbouwingen in de woonkamer ervoor gezorgd dat er niet echt een plek is om extra radiatoren te plaatsen.
Tevens is koeling voor ons heel belangrijk, dus die airco komt er sowieso.
En als 3e, ik heb eigenlijk hier niet echt een goede plek om een boilervat weg te hangen, zeker 1 van redelijk formaat gezien de regendouche die aanwezig is.

En juist door de opstapeling van die 3 punten heb ik het idee dat het wijzer is om een L/L warmtepomp op te hangen maar ik hoor graag andere meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:16
Prima plan.
Denk er wel aan dat L/L niet goed verwarmd of koelt in kamers waar geen binnenunit hangt. Een elektrisch kacheltje toevoegen in dergelijke kamers kan altijd nog.
De radiator in de woonkamer is niet geschikt voor lage temperaturen, dit afgelopen jaar test gedraaid op 65 graden en deze krijgt het niet warm (te laag vermogen)
Je moet niet testen of het warm wordt, je moet testen of het warm blijft. L/W is niet geschikt voor (meer dan een graad) nachtverlaging.
Wat is het theoretische vermogen van de radiatoren op de benedenverdieping bij 40/37-20?

Je zou in plaats van die doorstroom verwarmer en e-kachel in badkamer ook een ventilatie warmtepomp kunnen kopen die SWW en CV water verwarmd. Dan hoeven de airco's pas te verwarmen als het bijvoorbeeld kouder is dan een etmaalgemiddelde van 5 graden.
Als het kouder wordt draai je de radiatoren in de kamers met airco dicht en zo houd je de badkamer lekker schimmelvrij en kamers zonder airco warm.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
busscherski schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:39:
Prima plan.
Denk er wel aan dat L/L niet goed verwarmd of koelt in kamers waar geen binnenunit hangt. Een elektrisch kacheltje toevoegen in dergelijke kamers kan altijd nog.

[...]

Je moet niet testen of het warm wordt, je moet testen of het warm blijft. L/W is niet geschikt voor (meer dan een graad) nachtverlaging.
Wat is het theoretische vermogen van de radiatoren op de benedenverdieping bij 40/37-20?

Je zou in plaats van die doorstroom verwarmer en e-kachel in badkamer ook een ventilatie warmtepomp kunnen kopen die SWW en CV water verwarmd. Dan hoeven de airco's pas te verwarmen als het bijvoorbeeld kouder is dan een etmaalgemiddelde van 5 graden.
Als het kouder wordt draai je de radiatoren in de kamers met airco dicht en zo houd je de badkamer lekker schimmelvrij en kamers zonder airco warm.
Klopt, de enige plek waar dan niks hangt is de kleinste kamer, wat we daarmee gaan doen is nog niet zeker, plek voor een split unit is er daar niet echt, mogelijk een mono-blok.

Maar mogelijk dat wij dat inderdaad hebben getest op de verkeerde manier, echter ben ik niet van de kachel aanzetten tenzij het echt koud begint te worden (17 graden bijvoorbeeld).
Dus stoken was bij ons sowieso al beperkt.

Wat het vermogen is van die ene radiator beneden durf ik niet te zeggen, zal eens even kijken of ik die nog kan vinden.

Wat betreft een ventilatie-warmtepomp. Wij hebben alleen afzuiging in de keuken ( / woonkamer ) verder zit er nergens mechanische ventilatie. Dus weet niet of dat erg veel op zou brengen.
Wel kan het zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar bij ons is dus het idee dat de CV helemaal weggaat voor verwarmen, inclusief de radiatoren. Het enige wat hiervoor terugkomt zijn L/L warmtepompen als hoofdverwarming en een electrische verwarming in de badkamer.
De doorstroomboiler zal dus alleen voor douchen en warm water in de badkamer zijn. Niet om radiatoren te verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door tha_crazy op 18-10-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 23:15
wij zijn thuis ook al 3 jaar bezig met stukje voor stukje het huis te verbouwen (verduurzamen) en ik maak in de woonkamer/keuken ook gebruik van 2 x mitsubishi heavy industries 3.5kw voor ( 66m2 en 2,9m hoog)191,5m3
begin dit jaar hebben we hier bijna -15 aan getikt en heb verschillende keren gehad dat ik in de avond het dak op kon omdat de ventilator van de buiten unit vast was gevroren (na een defrost). dan ga je er toch wel anders over denken. op de slaapkamers hebben we nu electrische radiatoren (ELDOM 2,0 kW elektrische wandconvector) en in de badkamer hebben we een infrarood paneel aan het plafond hangen.

de toekomst plannen zijn om begin volgend jaar alle vloeren eruit te halen en het hele huis te voorzien van vloerverwarming (en dan elke kamer een eigen thermostaat) met zone regeling.
koken doen we nu ook op inductie en voor sww hebben we een warmtepomp boiler van 150L.
we zijn nu dus helemaal gasloos waardoor de vastrecht kosten a €480,- per jaar helemaal vervallen zijn.
(we hebben wel geïnvesteerd in 32x 390wp zonnepanelen).

ik hoop dat je hier wat aan heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00
tha_crazy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:33:
[...]

Jazeker, en als we vloerverwarming zouden hebben dan zou dat de 1e optie zijn waar ik naartoe zou gaan kijken.
Echter hebben we geen vloerverwarming, en dat gaat er ook niet komen.

Daarnaast, hebben de verbouwingen in de woonkamer ervoor gezorgd dat er niet echt een plek is om extra radiatoren te plaatsen.
Tevens is koeling voor ons heel belangrijk, dus die airco komt er sowieso.
En als 3e, ik heb eigenlijk hier niet echt een goede plek om een boilervat weg te hangen, zeker 1 van redelijk formaat gezien de regendouche die aanwezig is.

En juist door de opstapeling van die 3 punten heb ik het idee dat het wijzer is om een L/L warmtepomp op te hangen maar ik hoor graag andere meningen.
Je haalt hier een aantal zaken door de war.
@JukeboxBill heeft het over een warmtepompboiler

Die is uitsluitend bedoeld voor warm tapwater, dus in plaats van de elektrische doorstroomverwarmer voor bijv. de douche.. (en ipv, of icm, een elektrisch boilertje in de keuken)

Dat heeft dus totaal niets te maken deze dingen die jij noemt:
- Vloerverwarming
- Radiatoren
- lagetemperatuurverwarming
- koeling

Plek voor een boilervat is natuurlijk wel handig dan..
Warmtepomp-boiler gebruikt binnen of buitenlucht om warm tapwater te maken. het is één apparaat, er is geen aparte binnen- en buitenunit... Het is 3 á 4x zuiniger met elektriciteit voor het opwarmen van het water dan een full-electric doorstroomverwarmer die je nu op het oog hebt.
Er zijn er in vele diverse volumes: 100L, 150L, 200L, 270L zijn veel gebruikte maten.
Ik ben momenteel zelf bezig met het ophangen/installeren van een Atlantic Calypso VM 150L, dat is een apparaat met een diameter van zo'n 52cm, hoogte 155cm ong. Kost op zich niet heel veel ruimte.

Waar JukeBoxBill op doelt is dan natuurlijk dat je die warmtepompboiler het water kunt laten verwarmen op het moment dat overdag de zon schijnt (rechtstreeks gebruik van zonnepaneel-energie)... zodat je de rest van de dag warm water ter beschikking hebt ook als de zon niet schijnt. Anders zou je op die momenten met je 3-fase doorstroomverwarmer en regendouche die 11kW piekbelasting uit het net moeten gaan trekken.

Overigens:
Heb je ook al gedacht aan een douchewater-WTW buis?
Zeker dat bespaart weer een boel warmte-energie icm je regendouche.... zowel nutting met een doorstroomverwarmer als met een warmtepomp-boiler met voorraadvat.
(maar dat kan wel wat hak- en breekwerk vereisen, dus wellicht is dat helemaal niet mogelijk op dit moment)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
tha- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:33:
wij zijn thuis ook al 3 jaar bezig met stukje voor stukje het huis te verbouwen (verduurzamen) en ik maak in de woonkamer/keuken ook gebruik van 2 x mitsubishi heavy industries 3.5kw voor ( 66m2 en 2,9m hoog)191,5m3
begin dit jaar hebben we hier bijna -15 aan getikt en heb verschillende keren gehad dat ik in de avond het dak op kon omdat de ventilator van de buiten unit vast was gevroren (na een defrost). dan ga je er toch wel anders over denken. op de slaapkamers hebben we nu electrische radiatoren (ELDOM 2,0 kW elektrische wandconvector) en in de badkamer hebben we een infrarood paneel aan het plafond hangen.

de toekomst plannen zijn om begin volgend jaar alle vloeren eruit te halen en het hele huis te voorzien van vloerverwarming (en dan elke kamer een eigen thermostaat) met zone regeling.
koken doen we nu ook op inductie en voor sww hebben we een warmtepomp boiler van 150L.
we zijn nu dus helemaal gasloos waardoor de vastrecht kosten a €480,- per jaar helemaal vervallen zijn.

Daar heb ik zeker wat aan, echter staan de units bij jou op de grond dan om het zo te zeggen?
Want dit heb ik inderdaad wel vaker gelezen, echter bij ons komen ze aan de muur te hangen en niet op de grond te staan. Daarom durf ik de gok wel aan, ergste geval heb ik nog wel een electrisch kacheltje staan.
BrainCrash schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Je haalt hier een aantal zaken door de war.
@JukeboxBill heeft het over een warmtepompboiler

Die is uitsluitend bedoeld voor warm tapwater, dus in plaats van de elektrische doorstroomverwarmer voor bijv. de douche.. (en ipv, of icm, een elektrisch boilertje in de keuken)

Dat heeft dus totaal niets te maken deze dingen die jij noemt:
- Vloerverwarming
- Radiatoren
- lagetemperatuurverwarming
- koeling

Plek voor een boilervat is natuurlijk wel handig dan..
Warmtepomp-boiler gebruikt binnen of buitenlucht om warm tapwater te maken. het is één apparaat, er is geen aparte binnen- en buitenunit... Het is 3 á 4x zuiniger met elektriciteit voor het opwarmen van het water dan een full-electric doorstroomverwarmer die je nu op het oog hebt.
Er zijn er in vele diverse volumes: 100L, 150L, 200L, 270L zijn veel gebruikte maten.
Ik ben momenteel zelf bezig met het ophangen/installeren van een Atlantic Calypso VM 150L, dat is een apparaat met een diameter van zo'n 52cm, hoogte 155cm ong. Kost op zich niet heel veel ruimte.

Waar JukeBoxBill op doelt is dan natuurlijk dat je die warmtepompboiler het water kunt laten verwarmen op het moment dat overdag de zon schijnt (rechtstreeks gebruik van zonnepaneel-energie)... zodat je de rest van de dag warm water ter beschikking hebt ook als de zon niet schijnt. Anders zou je op die momenten met je 3-fase doorstroomverwarmer en regendouche die 11kW piekbelasting uit het net moeten gaan trekken.

Overigens:
Heb je ook al gedacht aan een douchewater-WTW buis?
Zeker dat bespaart weer een boel warmte-energie icm je regendouche.... zowel nutting met een doorstroomverwarmer als met een warmtepomp-boiler met voorraadvat.
(maar dat kan wel wat hak- en breekwerk vereisen, dus wellicht is dat helemaal niet mogelijk op dit moment)
Ah dan heb ik dat verkeerd begrepen en dan ga ik daar nog eens goed naar kijken, wel zit een beste prijsverschil tussen een doorstroomboiler maar dat moet dan op energieverbruik wel weer gecorrigeerd worden.
Maar zeg dat je dan een regendouche hebt, momenteel met 2 man maar wel in de toekomst op gezinsuitbreiding, is 150L dan genoeg of zou je zeggen pak maar wat meer?
Verder ga ik er nog eens even extra induiken.

Wat ik me dan wel afvraag, is het wijsheid om deze dan ook te gebruiken voor warm water in de keuken, of hier een aparte voorziening voor te treffen?

Wat betreft een douche-wtw, ook hier ben ik al naar gaan kijken, ook eventueel om hem in te bouwen in de huidige badkamer. Helaas zit dat momenteel even out-of-scope gezien de huidige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Is je dubbelglas al HR+(+)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
Op zolder sowieso, maar de rest zou ik even moeten controleren.
Moet wel zeggen, warmteverlies is hier niet direct een punt van aandacht.

De verwarming heeft hier nog steeds niet aangestaan, de zon warmt het genoeg op om het ruim boven de 19 graden te houden.
Op zolder zet ik 's ochtend als ik uit bed kom even een uurtje de AC aan om het wat verder op te warmen, en verder staat er niks meer aan.
Zit hier nog steeds in t-shirt :P

En ventilatieroosters staan sowieso overal wel open, beneden niet allemaal maar wel 2 stuks.

[ Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 18-10-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wel gekke combi: weinig warmteverlies en een hete radiator nodig.

Zijn het soms kleintjes?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 23:15
tha_crazy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Daar heb ik zeker wat aan, echter staan de units bij jou op de grond dan om het zo te zeggen?
Want dit heb ik inderdaad wel vaker gelezen, echter bij ons komen ze aan de muur te hangen en niet op de grond te staan. Daarom durf ik de gok wel aan, ergste geval heb ik nog wel een electrisch kacheltje staan.
bij mij hangen ze ook aan de muur (thv 1e verdieping).
als de unit een defrost gaat uitvoeren zet hij de ventilator uit (buitenunit) en verwarmt hij de condensor (of is het nu de verdamper als hij binnen warme lucht blaast) en dat water loopt normaal via de lekpan (via een slangetje of gewoon vanuit een gat) weg. dat is onder in de pan op gaan vriezen en na de defrost wou hij de ventilator weer aanzetten maar dat ging niet meer (vast gevroren of zat tegen het ijs aan). en dan is er geen warmte meer binnen (dus de ladder op en zelf maar het ijs losmaken (verf fohn of gasbrandertje) en daarna unit resetten en dan gaat hij weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
tha_crazy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:37:
Wat betreft een ventilatie-warmtepomp. Wij hebben alleen afzuiging in de keuken ( / woonkamer ) verder zit er nergens mechanische ventilatie. Dus weet niet of dat erg veel op zou brengen.
Wel kan het zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar bij ons is dus het idee dat de CV helemaal weggaat voor verwarmen, inclusief de radiatoren. Het enige wat hiervoor terugkomt zijn L/L warmtepompen als hoofdverwarming en een electrische verwarming in de badkamer.
De doorstroomboiler zal dus alleen voor douchen en warm water in de badkamer zijn. Niet om radiatoren te verwarmen.
Ik zou geen ventilatie warmtepomp aansluiten op de afzuigkap van de keuken. Als je geen mechanische ventilatie hebt is dit inderdaad alweer wat minder aantrekkelijk.

Prima plan hoor. Ik opper alleen even een alternatieve oplossing om te overwegen.
tha- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:33:

Hier heb ik de warmtepomp op de grond staan. En hem afgelopen winter 2x uit de sneeuwduin gegraven. Niet omdat de warmtepomp er mee stopte maar omdat ik dacht dat hij met meer airflow efficienter werkt.

Een extreem verhaal zoals jij vertelt heb ik volgens mij niet gelezen in het topic dat hier over gaat.
[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Kun je misschien niet beter de waterafvoer aanpassen of elektrisch verwarmde waterafvoer installeren?
BrainCrash schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:58:
Anders zou je op die momenten met je 3-fase doorstroomverwarmer en regendouche die 11kW piekbelasting uit het net moeten gaan trekken.
Een regendouche kan echt niet met 11 kW doorstromer, ook niet als je douche WTW hebt. Een 11 kW doorstromer is alleen genoeg voor een spaar douchekop.
BarryH schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:51:

Zijn het soms kleintjes?
@tha_crazy heeft, als het koud is, de radiatoren maar 2 uur per dag aan staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@busscherski @tha_crazy ja, dan is LLWP of infraroodverwarming handiger dan een water systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Ik heb in Engeland her en der onder doorstromers gestaan... Ze zijn er behoorlijk vaak te vinden en zelfs de beste waren ...

Nou ja ik niemand aanraden zo'n ding te installeren zonder het eerst ervaren te hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
BarryH schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:51:

Zijn het soms kleintjes?
Het is er 1, geen kleintje, maar niet voldoende op een lagere temperatuur waar we de C.V nu op hebben staan.
Op de hogere temperatuur had die er minder/geen moeite mee, maar dat merkte je ook in het gasverbruik natuurlijk.
busscherski schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

Ik zou geen ventilatie warmtepomp aansluiten op de afzuigkap van de keuken. Als je geen mechanische ventilatie hebt is dit inderdaad alweer wat minder aantrekkelijk.

Prima plan hoor. Ik opper alleen even een alternatieve oplossing om te overwegen.

[...]

Hier heb ik de warmtepomp op de grond staan. En hem afgelopen winter 2x uit de sneeuwduin gegraven. Niet omdat de warmtepomp er mee stopte maar omdat ik dacht dat hij met meer airflow efficienter werkt.

Een extreem verhaal zoals jij vertelt heb ik volgens mij niet gelezen in het topic dat hier over gaat.
[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Kun je misschien niet beter de waterafvoer aanpassen of elektrisch verwarmde waterafvoer installeren?

[...]

Een regendouche kan echt niet met 11 kW doorstromer, ook niet als je douche WTW hebt. Een 11 kW doorstromer is alleen genoeg voor een spaar douchekop.

[...]

@tha_crazy heeft, als het koud is, de radiatoren maar 2 uur per dag aan staan.
Ik bedoel dat we maar 1 plek hebben waar de mechanische ventilatie zit in huis (afgezien wc/badkamer) en dat is in de keuken ( / woonkamer ). Aansluiten op de afzuigkap zou wel een flinke omweg zijn :P

Het stroomverbruik is ook de reden dat ik twijfel over een doorstroomboiler, als het kan zou ik graag binnen de 2x 25A blijven, maar 18KW vind ik al aardig krap daarop worden, zeker als er meer apparaten aanstaan.
Ondertussen even wat meer naar een warmtepompboiler zitten kijken, en dit kan toch wel een interessante optie gaan worden. Wat duurder wel in de aanschaf alleen. Qua energieverbruik moet ik het nog even uitrekenen.

En het scheelt me een krachtgroep naar zolder toe trekken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
De mechanische ventilatie bij ventilatie type C (met roosters boven de ramen), zuigt ook bij ons huis uit 2004 af in de keuken (maar de afzuigkap heeft een aparte pijp en ventilator naar buiten), toilet en badkamer.
Dat is volgens mij normaal voor type C ventilatie.
In de badkamer bijvoorbeeld ook bewust geen rooster boven het raam omdat het de bedoeling is om onder de deur door aan te zuigen.

Wat betreft SWW is het volgens mij simpel, met een 11 kW doorstromer kun je de regendouche beter weg doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
busscherski schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:45:
De mechanische ventilatie bij ventilatie type C (met roosters boven de ramen), zuigt ook bij ons huis uit 2004 af in de keuken (maar de afzuigkap heeft een aparte pijp en ventilator naar buiten), toilet en badkamer.
Dat is volgens mij normaal voor type C ventilatie.
In de badkamer bijvoorbeeld ook bewust geen rooster boven het raam omdat het de bedoeling is om onder de deur door aan te zuigen.

Wat betreft SWW is het volgens mij simpel, met een 11 kW doorstromer kun je de regendouche beter weg doen.
Ja tot die conclusie begin ik ook te komen, dus dan gaan we toch maar kijken of ik een warmtepompboiler op dezelfde plek kwijt zou kunnen waar nu de CV hangt om zo minimale impact op de huidige leidingen te hebben. Daarnaast kan ik hem dan inderdaad direct aan de mechanische ventilatie hangen.

Dan zit ik alleen te twijfelen of ik dan nog wel een close-in boiler of warmwaterkraan zou gaan gebruiken of gewoon de keuken ook hier direct op aansluit.

Tot op heden ook alweer een hoop extra bijgeleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Close in boiler of Quooker in de keuken zorgt ervoor dat je minder lang hoeft te wachten op warm water. En vaak is het wat warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:49
Heb je al radiator ventilatoren geprobeerd? Daarmee kan je de temperatuur van water ook omlaag halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
busscherski schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:07:
Close in boiler of Quooker in de keuken zorgt ervoor dat je minder lang hoeft te wachten op warm water. En vaak is het wat warmer.
Dat klopt :P
Maar welke van de 2 is het zuinigste in de praktijk.
Tot op heden kom ik wel tegen dat de Quooker vaak zuiniger is als een close-in boiler.

Heb trouwens ook besloten om inderdaad toch voor een warmtepompboiler te gaan ipv doorstroom.
Dit voorkomt een verhoging van de aansluiting naar 3x 35A wat ook weer een verhoging aan kosten met zich mee brengt.

Deze zal ik dan aansluiten op de mechanische ventilatie, wel zal ik deze nog maar eens even een keer goed laten schoonmaken vooraf.
ppatrick schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:27:
Heb je al radiator ventilatoren geprobeerd? Daarmee kan je de temperatuur van water ook omlaag halen
Het idee is juist om totaal geen radiatoren meer te hebben.
Daarnaast de enige plek waar dit dan nut zou hebben is de woonkamer, verder staat er bijna nergens een radiator aan.
En deze is daar niet geschikt voor (design)
Pagina: 1