Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Gadgeteer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Er is nog helemaal niets bewezen over fraude volgens mij.
Identiteit fraude is in ieder geval van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 12:04
DataGhost schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Ik quote mezelf dan maar even, op deze pagina zelfs:

[...]

Of vind jij het geen fraude als ik iets op jouw naam en adres bestel en het pakket vervolgens naar een afhaalpunt laat omleiden? Het enige wat in deze nog een aanname is is dat er iets als Afterpay is gebruikt en TS daar later de factuur nog van krijgt. Dat is namelijk nog niet bewezen. Maar hoe groot acht je de kans dat er al voor de bestelling betaald is, als NAW van iemand anders ervoor gebruikt zijn? Precies. Dus die factuur komt gewoon naar TS als 'ie niks doet. Als jij het was, is dat dus het moment om van fraude uit te gaan. Alleen heeft de winkel dan ondertussen een redelijk vermoeden/bewijs van aflevering, en jij dus een probleem.
Tja, aannames uitsluiten kan natuurlijk een hoop duidelijkheid opleveren.
Ik zie dat TS contact heeft gezocht met de verkopende partij maar overduidelijk niet de juiste vragen heeft gesteld, wat is er onderweg, is ervoor betaald etc. (of die info hier niet heeft neergezet)

Als ik een bevestiging krijg dat er een pakket voor mij wordt bezorgd op afleverpunt en ik heb niets besteld, dan geef ik dat per mail en telefonisch door aan verkopende partij en dan gaat hij maar posten bij het afhaalpunt als hij dat de moeite waard vind. Voor mij is daarmee de kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Als ik een bevestiging krijg dat er een pakket voor mij wordt bezorgd op afleverpunt en ik heb niets besteld, dan geef ik dat per mail en telefonisch door aan verkopende partij en dan gaat hij maar posten bij het afhaalpunt als hij dat de moeite waard vind. Voor mij is daarmee de kous af.
Als je geluk hebt weet de winkel het pakket terug te halen en is daarmee de kous inderdaad af. Maar als je pech hebt reageert PostNL te laat of te traag en komt het pakket toch bij de besteller.

De winkel moet wel extreem coulant zijn om de rekening dan alsnog te annuleren op basis van jouw ene emailtje. Grote kans dat ze afterpay/klarna hun werk laten doen om te kijken wat daar uitkomt.

In elk geval lijkt het me een kleine extra moeite om het afhaalpunt te informeren (en dat kunt bewijzen) en aangifte te doen. Dat maakt het voor een eventuele deurwaarder of rechter een veel duidelijkere zaak.

Wat mij betreft bewandelt TS nu dan ook het juiste pad. Al ben ik persoonlijk wat agressiever en zou ik ook de optie van @FreshMaker overwegen. (Misschien zelfs beide opties.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 12:04
NielsFL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Als je geluk hebt weet de winkel het pakket terug te halen en is daarmee de kous inderdaad af. Maar als je pech hebt reageert PostNL te laat of te traag en komt het pakket toch bij de besteller.

De winkel moet wel extreem coulant zijn om de rekening dan alsnog te annuleren op basis van jouw ene emailtje. Grote kans dat ze afterpay/klarna hun werk laten doen om te kijken wat daar uitkomt.

In elk geval lijkt het me een kleine extra moeite om het afhaalpunt te informeren (en dat kunt bewijzen) en aangifte te doen. Dat maakt het voor een eventuele deurwaarder of rechter een veel duidelijkere zaak.

Wat mij betreft bewandelt TS nu dan ook het juiste pad. Al ben ik persoonlijk wat agressiever en zou ik ook de optie van @FreshMaker overwegen. (Misschien zelfs beide opties.)
Ze mogen bij mij best een incasso starten. Met voldoende bewijs komen ze dan heel ver. Zonder bewijs dat ik zelf iets besteld heb komen ze iets minder ver. Alleen een naam en adres zal dan niet voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 17:26

Goku33

Ownage!

Sinds gistermiddag 15:00 is de TS erg stil :P hopelijk is alles goed gekomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Goku33 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:44:
Sinds gistermiddag 15:00 is de TS erg stil :P hopelijk is alles goed gekomen!
Die ligt sinds gistermiddag 15:00 in een slaapzak voor het pakketpunt.
Geintje natuurlijk. Ik ben ook heel benieuwd wat hier gaat uitkomen want het pakketje moet toch nu onderhand bij het pakketpunt zijn aangekomen. Hoop en vertrouw op het beste.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 12:01
Remmersmaak schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Die ligt sinds gistermiddag 15:00 in een slaapzak voor het pakketpunt.
Geintje natuurlijk. Ik ben ook heel benieuwd wat hier gaat uitkomen want het pakketje moet toch nu onderhand bij het pakketpunt zijn aangekomen. Hoop en vertrouw op het beste.
Ik ben benieuwd!
Haha, nee hoor, gelukkig niet :). Ik had tot dit moment alleen niets nieuws te melden.

Zoals gezegd heb ik gisteren de webshop gebeld. De mevrouw van de helpdesk wierp 1 blik op de order die bij de T&T-code hoorde en was meteen overtuigd dat het fraude was. Geen idee waar ze dat uit opmaakte, maar ze hoefde in het geheel niet overtuigd te worden. Ze zou meteen contact opnemen met PostNL. Ze bood ook nog excuses aan namens de webshop.

Daarna heb ik niks meer gehoord. Ook in de PostNL app kwamen er geen updates meer voorbij, tot ik zojuist weer een update zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIpX0e3nzhEOrttXIGL7B4hVsi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/073LezFJMSnnVgsCAOi7PWFD.png?f=fotoalbum_large

Dus het is gelukkig allemaal goedgekomen!

EDIT: Inmiddels heb ik ook bericht van het afhaalpunt dat het pakketje nooit bij hun is aangekomen, dus PostNL heeft het op tijd kunnen onderscheppen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen94704 op 19-10-2021 22:19 ]

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen94704
NielsFL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Ik wilde het even afwachten. Als ik een update van PostNL had gekregen dat het pakket bij het afhaalpunt klaar lag om afgehaald te worden zou ik meteen in de auto zijn gesprongen. Maar dat is dus niet gebeurd (zie hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
Gelukkig! eind goed al goed.

Maar toch. Er is dus fraude gepleegd met jouw personalia. Heb je deze ergens openbaar staan (telefoongids of id.).

Wat al vaker geopperd is, ergens toch (ondanks dat je een password app hebt) gegevens gestolen?

Ik zou er nu extra op gaan letten.

Je beschikt over de Post NL app, maar er zijn ook nog jongens als DHL, DPD, UPS. Niet om je bang te maken hoor. Maar je naam en adresgegevens zijn dus ergens naar boven gekomen. Wellicht ook de Klarna's en Afterpay's op de hoogte stellen? Is wel kut want daardoor zou je daar nu zelf geen gebruik meer van kunnen maken.

Voor nu een goede afloop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Remmersmaak schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:03:
Maar toch. Er is dus fraude gepleegd met jouw personalia. Heb je deze ergens openbaar staan (telefoongids of id.).

Wat al vaker geopperd is, ergens toch (ondanks dat je een password app hebt) gegevens gestolen?
Tsja, het blijft gissen waar ze mijn gegevens vandaan hebben, maar een goede kandidaat is denk ik het Ticketcounter lek van Augustus 2020. Toen is een database met bijna 2 miljoen accounts per ongeluk online gezet. Ik ben in die DB terechtgekomen doordat ik via de Kruidvat dierentuin kaartjes heb gekocht. In die DB zaten volledige namen en postadressen. Hier heb ik destijds van HaveIBeenPwned een melding van gekregen.

Pagina: 1 2 Laatste