Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Hallo zonnepanelen liefhebbers :)

Ongeveer 4 jaar geleden was mijn nieuwbouw huis opgeleverd met een standaard zonnepanelen setup namelijk deze:

- 5 stuks pv panelen CSUN 270-60M Black
- 1 stuks Growatt omvormer 1500S

Dit levert +_ 1300kWh per jaar (volgens uitlees apparatuur de energie jaarnota zegt 800kWh (maar dat is dan wat ik teruglever denk ik en niet meteen opmaak?)

Mijn jaarlijks energieverbruik is +_ 2500 kWh per jaar, heb geen elektrische auto en kook/verwarm op gas.

Nu wil ik graag deze setup upgraden zodat ik minimaal mijn huidige verbruik uit de zonnepanelen haal en idealiter meer omdat ik waarschijnlijk wel over een aantal jaar elektrisch rij en als gas gedoe blijft straks ook erop kook en verwarm.

Nu heb ik alleen aan de installateur die de huidige setup hebben geïnstalleerd een offerte/advies gevraagd.

Ik denk dat op mijn dakje er makkelijk 12 panelen passen boven de dakraam, daarnaast kan elnaast de dakraam ook.

Graag ontvang ik ook van jullie tips/advies/hulp ook omdat jullie geen commercieel belang hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOKSHxCrbDN624dx_mfRkPXrz9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLrysHizxUltwVO46nmLSVkG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXjoZr8xAuGM9y1WFHL_cqyWXCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixHcUkiJKFugoRYf2lmv0fTb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47
Die bestaande panelen zijn behoorlijk kort: 164cm. Ik ben dus niet heel zeker of je 2 huidige panelen boven elkaar in portrait erop krijgt tussen dakraam en 'schoorsteen'/ventilatie.. Die zijn minimaal 170, en al snel 200cm lang.

Heb je exacte dakmaten en positie van dakraam/ventilatie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:29
Dit levert +_ 1300kWh per jaar (volgens uitlees apparatuur de energie jaarnota zegt 800kWh (maar dat is dan wat ik teruglever denk ik en niet meteen opmaak?)
Ik begrijp dat je 500 kWh van die 1300 kWh voor de meter meteen zelf hebt opgemaakt. 40% direct zelfgebruik is een plausibel getal.

Wat zijn de afmetingen van je dak?
Kun je een tekening maken van je favoriete legplan?

De meeste panelen zijn tegenwoordig 1.05 m breed. Al bestaan er ook nog wat die dichterbij een meter zitten (zoals je huidige panelen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Exacte dakmaten heb ik niet, maar mijn gevel is 5,7m breed en snoep ook wel wat van de buren dus 5,9m. Op basis van Pythagoras en afmetingen binnen zou het ongeveer 6mx5,9m moeten zijn ;)

Ik heb niet perse een legplan, “mooi” zou zijn alles boven dakraam, maar als dat niet kan ernaast eronder moet so be it. Echt mooi zijn de panelen toch niet :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyfrT7mMwf1uuklBnbuYr4hKRgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82gnaOXk3d8bz3D6jEpLBcLB.jpg?f=fotoalbum_large

De dakraam is 114x140

[ Voor 24% gewijzigd door B0MBACI op 15-10-2021 23:33 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan toch gewoon een rolmaat door je dakraam steken?

Ik zou niet op de erfgrens leggen om gezeik te voorkomen

Oude panelen verhuizen naar een schuurtje en opnieuw beginnen met dakje vol.
Dat is het net wat minder ‘lelijk”

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2021 06:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26
Werk je topicstart nog even bij conform de richtlijnen a.u.b. Tips bij openen offerte topic zonnepanelen :)
Pagina: 1