Lamp woonkamer doet het opeens niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertvdDorp
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-11-2021
Hallo!

Een aantal jaar geleden heb ik zelf een lamp met dimmer gemaakt in de woonkamer, zie foto. Nu doet hij het plotseling niet meer. Ik heb alle kroontjes nagelopen met een spanningsschroevendraaier en er zit overal stroom op. Als ik de peertjes stuk voor stuk eruit haal en vervang door een nieuwe doet hij het nog steeds niet. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik heb nog niet alle peertjes tegelijkertijd vervangen omdat die vrij prijzig zijn..

Dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD8U6CE2sNUoNErA3BaxhnvKsyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAPj9icDXatWcWiIXD7Nmvkw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
Met deze informatie is het moeilijk te zeggen waar het probleem zit. Als je de lamp onder spanning zet met alle peertjes eruit, staat er dan stroom op de lampfitting? En werkt een lamp in een fitting die je direct op de kroonsteen aansluit?

Het zou namelijk een kabelbreuk tussen de plafondaansluiting en de lamp kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat er ergens een las niet goed vast zit.

De lampjes zelf zijn waarschijnlijk niet het probleem. Die zijn immers parallel geschakeld dus als er 1 kapot is zou de rest gewoon moeten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:33
Dimmers willen nog wel eens stuk gaan. Haal daar de draden is van los en houd ze is tegen elkaar aan. Wel veilig doen uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 22:56
BertvdDorp schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:47:
Ik heb alle kroontjes nagelopen met een spanningsschroevendraaier en er zit overal stroom op.
Ook op de fitting? Dan tijd om een multimeter te halen en te meten of je ook daadwerkelijk dan die spanning hebt. Het zou goed kunnen dat ergens de nul los zit, maar dat vind je niet met een spanningszoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de fase en schakeldraad het prima doen maar dat de nuldraad niet goed zit. Wat je nu gedaan hebt is met je spanningszoeker (geen spanningsschroevendraaier) kijken of er ergens spanning op staat, zonder te weten hoe hoog die spanning is.

Het beste is om de multimeter er bij te pakken en te meten tussen verschillende punten. Misschien handig om daarbij de hele lamp even van het plafond af te koppelen. Zo kun je uitsluiten dat het aan de lamp ligt of dat het in je installatie zit.

Verder mag ik hopen dat het enige wat met een kroonsteen aangesloten zit de draden van de lamp zijn en niks anders in je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:53

Opx

Is er misschien een zekering in je dimmer kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Nul draad los/kapot zou ook mijn gok zijn. Maar als je ook maar enige twijfel hebt bij je zelf gemaakte lamp, koppel die dan even los in de plafonddoos en hang er even een verhuisfitting (met getest lampje erin) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 14:17

Kenackwurst

LiquorSnurf

Edit: laar maar... was al geopperd...

[ Voor 79% gewijzigd door Kenackwurst op 15-10-2021 10:33 ]

Kwaed weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
Dimmers gaan ook gewoon stuk. Test de lamp eens met een normale schakelaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
In je dimmer zit een kleine zekering, die moet je hoogstwaarschijnlijk vervangen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Heb je al gemeten of je stroompunt uberhaupt onder stroom staat?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:49
dimmer of een losse nul pak eens een dispol en kijk eens wat die zecht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertvdDorp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLrdAheOAryFOtWzyIxHrYjCV7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd8DkehcqiJsTIMbgrdENRBJ.jpg?f=fotoalbum_large

De rechter dimmer is dan misschien kapot. De linker doet het wel. Is dat mogelijk

Zo ja, hoe vervang ik de zekering van een dimmer of moet ik gewoon de hele dimmer vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zou kunnen ja. Of en hoe je de zekering vervangt verschilt per dimmer. Dan zal je hem er helemaal uit moeten halen. Kan je ook gelijk even testen zonder dimmer zodat je zeker weet dat hij de schuldige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49
Zo te zien is het een dimmer zonder verwisselbare zekering.

Test eerst eens door de fase en schakeldraad/draden rechtstreeks met elkaar te verbinden zonder dimmer ertussen. Gaat het licht dan aan -> dimmer stuk
Gaat het licht dan niet aan -> ander probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Ivow85 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:14:
Zo te zien is het een dimmer zonder verwisselbare zekering.

Test eerst eens door de fase en schakeldraad/draden rechtstreeks met elkaar te verbinden zonder dimmer ertussen. Gaat het licht dan aan -> dimmer stuk
Gaat het licht dan niet aan -> ander probleem.
Maar let alsjeblieft op! Haal eerst even de stroom eraf in de meterkast. TS laat niet echt zien verstand te hebben van elektra dus veiligheid eerst!

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertvdDorp
Heb de schakeldraad op de fasedraad gezet van de dimmer en de lamp doet het nog steeds niet, moet dus een ander probleem zijn. Ik heb nu ook een verhuisfitting erop gezet maar dat mocht ook niet baten, er lijkt helemaal geen stroom op te zitten. Ligt het aan de bedrading?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPmu03O8EMb_1eZa0LreUIQUQB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jkM8CtDR18mE3YbZeyWwLtj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:07

Totaalgeflipt

De enige echte

BertvdDorp schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:15:
Heb de schakeldraad op de fasedraad gezet van de dimmer en de lamp doet het nog steeds niet, moet dus een ander probleem zijn. Ik heb nu ook een verhuisfitting erop gezet maar dat mocht ook niet baten, er lijkt helemaal geen stroom op te zitten. Ligt het aan de bedrading?

[Afbeelding]
Testen met bruin en blauw, niet met zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:16
Zo te zien gaat de zwarte draad in een lasdop waar nog meer zwarte draden in zitten. Zitten er nog meer lichtpunten afgesloten op dezelfde dimmer?
Zo nee, hoe ziet de schakeling er dan uit? Waar gaan die andere zwarte draden heen?
Is het soms een wisselschakeling en is er bij de andere schakelaar iets gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
BertvdDorp schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:15:
Heb de schakeldraad op de fasedraad gezet van de dimmer en de lamp doet het nog steeds niet,
Bedoel je de inkopende fasedraad van de dimmer aan de uitgaande schakeldraad. Dus even de dimmer gedemonteerd?

Overigens, wat een gevaarlijk bende in je lasdoos :X Daar zou nergens bloot koper zichtbaar mogen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ja de wisselschakelaar of andere schaekalaar wil ook weleens sneuvelen.
1 keertje meegemaakt schakelaar vervangen werkte weer als vanouds.
en ja die lasdoos is niet helemaal volgens voorschriften.
het kan inderdaad ook zijn dat er geen voeding naar de schakelaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Er zijn maar 2 lasdoppen zichtbaar en die zien er al niet lekker uit.
Kun je nagaan hoe die installatie er verder uitziet.

Zou even met een multimeter meten wat je spanningszoeker je niet verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertvdDorp
Dank voor jullie reacties!
Ja ik heb de dimmer gedemonteerd.

Is het misschien een idee om de lasdoppen te vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-y34svj2LFrKRLIZ1wZPATWuniM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NrpuP0EGicc3ddcXHYNZyWRT.jpg?f=user_large

Zit deze draad überhaupt nog wel in de lasklem? :?
BertvdDorp schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:49:
Het is een rommeltje nu dus dat kan sowieso geen kwaad. Knip dan wel de aders van te voren op de juiste lengte zodat er geen ongeisoleerd koper uitsteekt. En haal 8-voudige lasklemmen zodat je van het doorlussen af bent (voor blauw zitten er nu 2x 4-voudige klemmen, dit vervangen door 1 klem met de juiste hoeveelheid aansluitingen scheelt een hoop ruimte).

Maar dat wil niet zeggen dat de storing daarmee meteen verholpen is. Om de storing duidelijker te krijgen zou ik eerst eens gaan meten met een tweepolige spanningmeter.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
e zorg je dan wel dat je het koperdraad ook even ietsje inkort, niet alleen vanwege de isolatie,
maar eigenlijk ook omdat 2 keer koper hergebruikt ook niet goed werkt. het koper is al ingekerft.
beschadigt en dat kan ook leiden tot problemen. zoals vonken trekken./aardlekschakelaar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
BertvdDorp schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:49:
Dank voor jullie reacties!
Ja ik heb de dimmer gedemonteerd.

Hoe ziet de boel eruit zonder dimmer? Als je daar niks hebt doorgelust gaat zwart niks doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1