Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, ik heb namelijk het volgende als doel:
Ik wil data vergaren met de INA219 tijdens het opladen en ontladen van de batterij zodat ik met machine learning een accuratere voorspelling kan maken van hoe vol de batterij zit.
Relevante software en hardware die ik gebruik
INA219 - meten stroom en spanning, heb nog 2 extra liggen.
TP4056 - Opladen batterij en beschermen tegen over en under voltage.
pricewatch: Noctua NF-A12x25 5V, 120mm
Raspberry Pi Pico
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het volgende gemaakt, alleen loop ik dan nog tegen het probleem aan als bovenstaand, want:
Als de batterij bijna vol is geladen dan wilt hij niet stoppen met laden omdat dit pas gebeurt wanneer de TP4056 lader "meet" dat de laadstroom is gevallen tot 10% van de nominale waarde, ofwel 100 mA i.p.v. 1A. Omdat de ventilator zo'n 300 mA vraagt, wordt er dus niet automatisch gestopt met laden.
Ik zou bijvoorbeeld in dat geval met een relais in de USB-laadkabel van de TP4056 de stroomtoevoer kunnen afsluiten zodat er hoe dan ook niet meer bijgeladen kan worden, dit kan dan bijvoorbeeld gemeten worden door de INA219 sensor.
Hoe zouden jullie dit oplossen?

...
- Ik wil de batterij leeg laten lopen door middel van de ventilator en daardoor de stroom en de batterijspanning meten.
- Ik wil de batterij laten opladen en dan de laadstroom en batterijspanning meten.
- De batterij moet automatisch opladen en leeglopen.
- Het maakt niet uit of de fan draait tijdens het opladen of niet
Ik wil data vergaren met de INA219 tijdens het opladen en ontladen van de batterij zodat ik met machine learning een accuratere voorspelling kan maken van hoe vol de batterij zit.
Relevante software en hardware die ik gebruik
INA219 - meten stroom en spanning, heb nog 2 extra liggen.
TP4056 - Opladen batterij en beschermen tegen over en under voltage.
pricewatch: Noctua NF-A12x25 5V, 120mm
Raspberry Pi Pico
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het volgende gemaakt, alleen loop ik dan nog tegen het probleem aan als bovenstaand, want:
Als de batterij bijna vol is geladen dan wilt hij niet stoppen met laden omdat dit pas gebeurt wanneer de TP4056 lader "meet" dat de laadstroom is gevallen tot 10% van de nominale waarde, ofwel 100 mA i.p.v. 1A. Omdat de ventilator zo'n 300 mA vraagt, wordt er dus niet automatisch gestopt met laden.
Ik zou bijvoorbeeld in dat geval met een relais in de USB-laadkabel van de TP4056 de stroomtoevoer kunnen afsluiten zodat er hoe dan ook niet meer bijgeladen kan worden, dit kan dan bijvoorbeeld gemeten worden door de INA219 sensor.
Hoe zouden jullie dit oplossen?

...
[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 15-10-2021 01:06 ]