Waarom zijn de zelfbouw toetsenborden vrijwel altijd TKL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier en daar zie je handleidingen hoe je zelf een toetsenbord kunt bouwen.
Ik stel vast dat het vrijwel altijd gaat om TKL toetsenborden, kleinere modellen dus.

Vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: heeft iemand enig idee waarom dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee redenen:

- Prijs, door kleine oplagen zijn die dingen al verre van goedkoop. Nog eens 17 toetsen erbij drijft dat nog verderop.
- De zelfbouw-community houdt overwegend van kleine borden.

Ben er zelf ook niet blij mee, ik gebruik m'n numpad wel degelijk en mis hem met TKL. Na lang zoeken vond ik op Marktplaats een Ducky Shine 3 kit (behuizing + PCB), daar kan ik zelf m'n favoriete switches in solderen. Je zou naar iets vergelijkbaars kunnen kijken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Hartelijk dank!

De reden waarom ik dit vroeg is dat mijn ideale toetsenbord kennelijk niet te koop is, ongeacht de prijs.

Het zoeken naar een goed toetsenbord: ik heb hier vele dagen aan besteed. Lezen van reviews, vergelijkingen, youtube videos, switches, tijdschriften, etc.

Gaandeweg kwam de gedachte op om het keyboard zelf te bouwen. Ik heb daar totaal geen kennis van, dus had geen idee hoe moeilijk/makkelijk het zou zijn, nog nooit eerder naar gekeken.
Dus als eerste dáárop gezocht.
Wat mij tegelijk opviel: allemaal 'kleine' keyboards.
En... dat het voor een 'niet knutselaar/soldeerder' ingewikkeld is.
Ergo: dat idee maar laten varen.

Ik typ veel, 10 vingers, blind. Een goed, stil, toetsenbord is belangrijk. Tot dusver altijd originele IBM toetsenborden gebruikt. ook het model M, maar die moest ik, helaas, in de kast leggen. Werd 'gedwongen' stillere IBM's te gebruiken.

Ze zijn allemaal nét wat groter: de afstand tussen de linkerkant van de linker shift en de rechterkant van de rechtershift. Belangrijk als je van die grote jatten hebt als ik.
(Ter oriëntatie: het model M is 48,8cm breed (weegt ruim 2kg), de andere IBM's 45,3cm breed, de Corsair 43,8 en de afstand tussen links shit/rechts shift is 42,5cm)

Enfin, zoals gezegd, na dagen en dagen vergelijken en gedoe en op basis van de goede reviews, een Corsair K70 RGB MK.2 gekocht met MX Silent Red switches. Op zich een prima toetsenbord.

Maar met name vanwege de afmetingen viel mij dit toetsenbord wat tegen.
Daarnaast staan de speciale tekens (denk aan: [ \ | } : ; ) precies andersom t.o.v. de IBM US Layout. Wat normaliter boven staat, staat nu onder. Het @ teken staat onder de 2 ipv daarboven dus. Je moet echt moeite doen om nog toetsenborden te vinden die de originele layout hebben.
De bekende merken hebben ze niet meer. Corsair, Logitech, Razer, Asus, Ducky, etc.
Geen idee waarom men zo nodig moet afwijken. Men verkoopt ook geen losse keycaps met de originele layout.

Maar goed, de afmeting is het belangrijkst. Als je blind typt en je doet een backspace en raakt per ongeluk de F12, of je doet een rename met F2 maar krijgt dan de Help file, of je ziet de verkeerde letters op je scherm verschijnen (dus corrigeren, dus irritatie..)

Het enige kwaliteits-toetsenbord dat in de buurt komt is het Das Keyboard 4 Professional (45.7x17.2x2.0cm). Echter, helaas geen MX Silent.

Kortom, een groot (45+ cm breed) zwaar, toetsenbord, met goede stille switches van een goed merk, bij voorkeur met een extra USB port: forget it.
Laten we zeggen, een Unicomp model M, voorzien van MX Silent, USB aansluiting en een extra USB port dus.
Kennelijk is dat commercieel geen haalbare kaart. RGB verlichting is belangrijker. Die heb ik uitgeschakeld.

Toen kwam het zelfbouw-idee bovendrijven dus...

Maar dat blijkt/bleek ingewikkelder te zijn dan ik dacht, dus voor mij geen optie.

Hoe dan ook, nogmaals dank voor de reactie.

(Sorry voor het lange verhaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tww62 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:29:
Hartelijk dank!

De reden waarom ik dit vroeg is dat mijn ideale toetsenbord kennelijk niet te koop is, ongeacht de prijs.

Het zoeken naar een goed toetsenbord: ik heb hier vele dagen aan besteed. Lezen van reviews, vergelijkingen, youtube videos, switches, tijdschriften, etc.

Gaandeweg kwam de gedachte op om het keyboard zelf te bouwen. Ik heb daar totaal geen kennis van, dus had geen idee hoe moeilijk/makkelijk het zou zijn, nog nooit eerder naar gekeken.
Dus als eerste dáárop gezocht.
Wat mij tegelijk opviel: allemaal 'kleine' keyboards.
En... dat het voor een 'niet knutselaar/soldeerder' ingewikkeld is.
Ergo: dat idee maar laten varen.

Ik typ veel, 10 vingers, blind. Een goed, stil, toetsenbord is belangrijk. Tot dusver altijd originele IBM toetsenborden gebruikt. ook het model M, maar die moest ik, helaas, in de kast leggen. Werd 'gedwongen' stillere IBM's te gebruiken.
Tip: ga op zoek naar de Model M typenr 71G4644 oftewel 'Quiet Touch' - het is extern een Model M, maar intern zitten er rubber domes onder de toetsen, niet buckling springs. Typt iets minder lekker, maar nog steeds veruit beste rubber dome die ik ken, en als je gewend bent aan de M is layout 100% wat je wilt.
Ze zijn allemaal nét wat groter: de afstand tussen de linkerkant van de linker shift en de rechterkant van de rechtershift. Belangrijk als je van die grote jatten hebt als ik.
(Ter oriëntatie: het model M is 48,8cm breed (weegt ruim 2kg), de andere IBM's 45,3cm breed, de Corsair 43,8 en de afstand tussen links shit/rechts shift is 42,5cm)

Enfin, zoals gezegd, na dagen en dagen vergelijken en gedoe en op basis van de goede reviews, een Corsair K70 RGB MK.2 gekocht met MX Silent Red switches. Op zich een prima toetsenbord.

Maar met name vanwege de afmetingen viel mij dit toetsenbord wat tegen.
Daarnaast staan de speciale tekens (denk aan: [ \ | } : ; ) precies andersom t.o.v. de IBM US Layout. Wat normaliter boven staat, staat nu onder. Het @ teken staat onder de 2 ipv daarboven dus. Je moet echt moeite doen om nog toetsenborden te vinden die de originele layout hebben.
De bekende merken hebben ze niet meer. Corsair, Logitech, Razer, Asus, Ducky, etc.
Geen idee waarom men zo nodig moet afwijken. Men verkoopt ook geen losse keycaps met de originele layout.
Wat bedoel je met 'originele layout'? 101/102 key vs 104/105 (lees: geen Windows keys)? Of iets anders?

Als het alleen gaat over plaatsing van de opschriften van de speciale tekens boven danwel onder de hoofdteken: daar heb je alle keuze in. Als je iets wat lijkt op standaard 104/105 key pakt, vooral als het ANSI is, dan heb je idioot veel keuze, waaronder caps die expliciet lijken op oudere types. Overigens: als je echt blind typt, wat maakt het uit? Ik maak er een hobby van om toetsenborden met obscure layouts te nemen en gewoon US 101 in te stellen. Ik typ blind en heb er geen last van, anderen blijven uit de buurt van m'n PC O-)
Maar goed, de afmeting is het belangrijkst. Als je blind typt en je doet een backspace en raakt per ongeluk de F12, of je doet een rename met F2 maar krijgt dan de Help file, of je ziet de verkeerde letters op je scherm verschijnen (dus corrigeren, dus irritatie..)

Het enige kwaliteits-toetsenbord dat in de buurt komt is het Das Keyboard 4 Professional (45.7x17.2x2.0cm). Echter, helaas geen MX Silent.

Kortom, een groot (45+ cm breed) zwaar, toetsenbord, met goede stille switches van een goed merk, bij voorkeur met een extra USB port: forget it.
Laten we zeggen, een Unicomp model M, voorzien van MX Silent, USB aansluiting en een extra USB port dus.
Kennelijk is dat commercieel geen haalbare kaart. RGB verlichting is belangrijker. Die heb ik uitgeschakeld.

Toen kwam het zelfbouw-idee bovendrijven dus...

Maar dat blijkt/bleek ingewikkelder te zijn dan ik dacht, dus voor mij geen optie.

Hoe dan ook, nogmaals dank voor de reactie.

(Sorry voor het lange verhaal)
Verhaal snap ik al te goed. Ben ook met Model M opgegroeid, heb me ook geirriteerd aan alle custom dwergtoetsenborden. Werk grotendeels vanuit huis, dus ondertussen niet zo'n punt hoeveel herrie de borden maken. Heb nu zelfs een reproductie Model F Space Saver in bestelling staan (in de categorie 'teringherrie'), en zoonlief van 8 is ondertussen ook redelijk kieskeurig aan het worden met z'n clicky Kailh Box Pink switches :P

Enfin, m'n eerste tip is dus die Model M Silent Touch. Tweede keus: ga op zoek naar vintage borden met MX Black of Brown switches. Trend is al decennia naar kleinere borden, dus als je fan bent van het grotere werk, dan is ouder zoeken geen overbodige luxe.

Ik heb voor de paar keer dat ik op kantoor kom een monster van een Deko Fast Action keyboard. Vintage MX Black switches (silent, linear). Ding is 58cm breed en weegt 2.6kg. Voornaamste voordeel (naast patsfactor :P ) is dat het een stalen chassis heeft waardoor het heel stijf is en heel weinig resoneert, dus geluid van bottoming van switches wordt effectief gedempt. Voor jou allicht minder practisch: ondanks enorm formaat is de layout van het eigenlijke typgedeelte niet anders dan van een Cherry G80-1000, wat een Model M clone was - maar dan met meer zooi eromheen. Dat is dan gelijk een tip: zoek een G80-1000. Kleiner dan deze monster, maar groter dan moderne zaken.

Deze borden zijn vaak DIN, maar AT DIN en PS/2 zijn electrisch identiek en een passieve verloop werkt perfect, en als je geen PS/2 poort meer hebt kun je een PS/2->USB adapter voor erg weinig regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
En WASD-keyboards? Geen idee of die in verhouding groot zijn, maar wel met diverse soorten switches. Ik heb de TKL met mx-clear. Erg tevreden mee.
Alleen geen extra USB poort. Maar dat lijkt me ook met andere manieren op te lossen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WASD zijn dure maar mooie apparaten - maar vrij krap. Kijk naar de afstand tussen Backspace en Insert. Op een Model M (of G80-1000) is dat ongeveer 1/2 key, waar het op de WASD minder dan 1/4 key lijkt. Idem met de F-keys, die zijn bij de M een volle key boven de getallen, waar het op WASD een halve of minder is. Gevolg is totale breedte van 44.5cm, en als ik het zo hoor is dat kleiner dan de 45cm minimum die @tww62 zoekt.

Wederom, weinig mis mee, maar stevig aan de prijs voor 'net niet'.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Inderdaad, de WASD keyboards ook bekeken. Helaas, zo'n 1,5 cm te krap, althans, t.o.v. wat voor mij een ideaal toetsenbord zou zijn, qua afmeting. Soms zijn toetsenborden ogenschijnlijk breed genoeg, maar dan plaatsen de fabrikanten een rij 'speciale toetsen' links, waardoor het het gebied waar je typt toch weer kleiner wordt. Neem b.v. de Logitech G915, breedte 47,5. Ik heb het nagerekend, het 'werkgebied' (tussen de buitenkanten van de shifttoetsen) is vrijwel gelijk aan die van Corsair, zeg ca. 28cm. Geldt ongetwijfeld ook voor de Corsair K95/K100. Nog afgezien van type switches, en de afwijkende plaatsing van de speciale tekens.

@dion_b Met 'originele layout' - wist ook hoe ik dat moest uitleggen - bedoel ik : aanhalingstekens boven (en niet onder, of dat komma en aanhalingstekens naast elkaar staan).

Ik heb inderdaad al gekeken naar de Unicomp Quiet R/D maar zag dat het 101 toetsenborden waren, zonder windows key. Terwijl ze wel modellen hebben mét een Windows key. Het model met een Windows key gaan door voor het 'nieuwe model M', die weer kleiner is dan de originele. Je kunt een toetsenbord configureren, maar dan blijf je beperkt tot de 101, groot model, zonder Windows toets.
https://www.pckeyboard.com/page/product/UB4041B

Kortom . . . jammer, maar helaas - ik zoek een product dat er (hoogstwaarschijnlijk) niet is.
(Off-topic: overigens..., de Cherry MX Silent Black zijn nog stiller)

@rp87
Ik gebruik het numerieke deel regelmatig. PgUp/Dwn, Ins, Del, End, Home, Cursor toetsen. Die ándere toetsen gebruik ik nooit. Dit is al tientallen jaren zo, dus vrees ik dat heel veel moeite zal hebben met die ándere toetsen. Ik moet daar, denk ik, niet aan beginnen, om teleurstelling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tww62 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:51:
Inderdaad, de WASD keyboards ook bekeken. Helaas, zo'n 1,5 cm te krap, althans, t.o.v. wat voor mij een ideaal toetsenbord zou zijn, qua afmeting. Soms zijn toetsenborden ogenschijnlijk breed genoeg, maar dan plaatsen de fabrikanten een rij 'speciale toetsen' links, waardoor het het gebied waar je typt toch weer kleiner wordt. Neem b.v. de Logitech G915, breedte 47,5. Ik heb het nagerekend, het 'werkgebied' (tussen de buitenkanten van de shifttoetsen) is vrijwel gelijk aan die van Corsair, zeg ca. 28cm. Geldt ongetwijfeld ook voor de Corsair K95/K100. Nog afgezien van type switches, en de afwijkende plaatsing van de speciale tekens.

@dion_b Met 'originele layout' - wist ook hoe ik dat moest uitleggen - bedoel ik : aanhalingstekens boven (en niet onder, of dat komma en aanhalingstekens naast elkaar staan).

Ik heb inderdaad al gekeken naar de Unicomp Quiet R/D maar zag dat het 101 toetsenborden waren, zonder windows key. Terwijl ze wel modellen hebben mét een Windows key. Het model met een Windows key gaan door voor het 'nieuwe model M', die weer kleiner is dan de originele. Je kunt een toetsenbord configureren, maar dan blijf je beperkt tot de 101, groot model, zonder Windows toets.
https://www.pckeyboard.com/page/product/UB4041B
Ik had het niet over Unicomp maar de echte oude IBM. Die hebben inderdaad ook geen Windows-toetsen, want van voor 1995.
Kortom . . . jammer, maar helaas - ik zoek een product dat er (hoogstwaarschijnlijk) niet is.
Het gaat een uitdaging worden, Lomp grote toetsenborden zijn al lang uit de mode, en de laatste verdwenen ongeveer rond de tijd dat Windows-toetsen tevoorschijn kwamen.

Wat je wel kunt doen: kijken naar bord met andere additionele toetsen en die als Windows gebruiken.
(Off-topic: overigens..., de Cherry MX Silent Black zijn nog stiller)
Ja, maar staar je niet blind op switch. In dezelfde behuizing kun je het verschil horen, maar zeker tov dergelijke subtiele verschillen maakt een behuizing ook veel, zo niet een stuk meer uit.

Mooi voorbeeld: buckling springs. Unicomp maakt met zelfde tooling borden met zelfde buckling spring switches als de originele IBM Model M. Maar de behuizingen - vooral van de Space Saver - zijn anders. Ze dempen een stuk minder en ratelen zowaar, waardoor het toetsenbord een (irritante) hogere toon produceert en veel meer volume dan een vintage Model M.

Zelfde geldt ook voor stille switches: daar is de switch zelf verwaarloosbaar als het om geluid gaat, maar als je een switch bottomt tik je direct tegen de behuizing aan. Daar zit groot verschil tussen. Vervolgens dempen de keycaps in meer of mindere mate op een bepaalde frequentie. Grote, zware keycaps leiden meestal tot een aangenamere diepe geluid, dunne, lichte keycaps tot een irritante hoge.

Als je een stil bord wilt, sowieso een zware nemen, liefst met (geluids)demping achter de switches, en kies zware, dikke keycaps. Als je de keuze hebt kun je vervolgens ook MX Silent Black nemen, maar een stel Silent Blacks in een ratelbak zetten is alsnog onzinnig.

Overigens: modern MX Black switches (ook de Silents) staan te boek als ruw en onprettig. Ik zou ze niet snel aanraden. Cherry heeft ~25 jaar geleden de productie aangepast en sindsdien zijn ze redelijk beroerd. Sowieso zou ik als je Model M clicky gewend bent eerder een tactile switch aanraden (Outemu Silent Forest, bjivoorbeeld, ben ik erg tevreden mee), maar al wil je linear, dan zijn Kailh Box Black of Gateron Black een veel beter idee dan Cherry MX Black.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Ik waardeer het zeer! Oprecht.

Ik ben niet erg thuis in deze materie (switches etc.)
Overigens .. tijdens zijn 'speurtochten' kwam ik ook een aardige video tegen: https://youtu.be/dqai0_nnTgs
"Which Mechanical Keyboard Switches are BEST? Blind Test!" (Linus Tech Tips)
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken ...

Gisteren haalde ik de IBM Model M uit de kast en het viel mij op dat de ene zwaarder woog dan de andere.
Op de weegschaal: de ene 2350g, de andere 2100g (that's different cook, tegenwoordig mag je blij zijn met een toetsenbord dat de helft daarvan weegt).
Oh ja .. en nog voorzien van een handige stofkap. Scheelt een hoop gedoe. Bovendien, wat mij ook wel eens is overkomen: je draait een backup, schuift het toetsenbord opzij en je gaat wat anders doen op je bureau. Dingetjes opruimen, ik verzin maar wat. Mapje hier, ordner daar. Ai, bij het openklappen tikt de order net een toets aan..
Ik moet daar nog iets op vinden: na een paar weken zit mijn toetsenbord knap onder het stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzWMVeQ3Kj8JieWIh_29nfcBkmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zr3MakCaLPxNINBlTf9HVv2u.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels gelezen over 'hot swappable' keyboards. Het aantal is zeer beperkt. De bekende merken hebben ze niet.

Ben vanmorgen weer de hele ochtend bezig geweest. Ik stop ermee/laat het voorlopig rusten.
Als je :
- een groot toetsenbord wilt, t.w. 45,5cm breed of breder, zónder extra toetsen links (zoals op de K100)
- van een redelijk gewicht
- met US International layout (en niet van die alternatieve posities voor de speciale tekens)
- met (bij voorkeur) een extra USB port
- met goede stille switches (MX Silent, of beter)

Dan kan je het 'shaken'.

Bredere toetsenborden zijn er wel, b.v.
Cooler Master CK-552 of Roccat Vulcan 120 AIMO (46,0 resp. 46,2 cm) maar geen stille switches, geen extra USB, geen US layout.

Het enige toetsenbord die aan -vrijwel- alles voldoet: top kwaliteit, goede afmeting/gewicht, US layout is Das Keyboard 4 Professional. Helaas ... geen stille switches.
Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zo te zien heeft het toetsenbord op het plaatje een richel om je pen op te leggen, dat is echt super handig!
In welke winkel kan je die kopen?

(wel jammer dat de ENTER toets zo klein is, of heb je daar geen last van?)

[ Voor 21% gewijzigd door aawe mwan op 17-10-2021 12:05 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Dit zijn oude IBM Model M toetsenborden, uit de jaren 80.
Zie Wikipedia https://bit.ly/2Xq48RO

Je zou kunnen kijken op de site van Unicomp (pckeyboard)

https://www.pckeyboard.com/page/product/UNI041A

Maar bedenk dat de switches van het type 'Buckling Spring' zijn, dus knap wat herrie maken.

Unicomp heeft een nieuw model, met een Windows toets https://bit.ly/3jaTPsq
Is kleiner dan het origineel, jammer genoeg.
Er zijn ook stille versies, maar die hebben weer geen windows key.

De meeste toetsenborden vandaag hebben geen ruimte voor een pen. Dat is juist zo handig: de pen ligt altijd op de juiste plaats, altijd voor het grijpen en niet ergens verdwaald op je bureau, onder een papier o.i.d.

Anders kan je op zoek gaan naar een 2e hands IBM KB-0225, c.q. Lenovo KU 0225.
Die zijn ook een (heel) stuk stiller...
Is moeilijk, misschien op Marktplaats ? https://bit.ly/3j5QWcg en https://bit.ly/3DOpVlD

Let op de aansluiting. PS/2 of USB en allemaal 2e hands.

(Overigens, de enter toets op de model M is net zo groot als alle andere 'enter-toetsen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In dat geval zou ik voor het model „Kishsaver” gaan: dat heeft een aangepaste indeling, wat handig is als je rechtshandig bent en een muis op je computer gebruikt.

PS: Waarom maak je links obscuur met bit.ly ?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit ook even mee te lezen maar je klinkt nog serieus verbaasd dat je met zo'n specifieke eisenlijst niet kunt slagen :?
Begrijp me niet verkeerd, een enorm specifieke voorkeur hebben is niet erg want dat hebben meer mensen. Je komt alleen met een serieus flinke lijst met nog enorm specifieke eisen waarvan je eigenlijk bij voorbaat al kunt zeggen dat de kans dat dat ook echt kant en klaar in de winkel vrijwel nihil is :?

Wellicht toch een idee om je eisen aan te passen of naar iets (semi) custom te kijken of zelf aan de knutsel te gaan?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Er was een tijdje geleden een GB voor een full size Model M. Met de optie tussen Alps / MX of Buckling.

Ik geloof dat uiteindelijk de buckling hiervan niet zo'n succes was. Er was een klein aantal bestellingen geplaatst, volgens mij was de aanschaf uiteindelijk niet publiek. De moderne buckling waren niet bijzonder consistent.

In nieuwere runs, werden 350% van het benodigde aantal buckling veren besteld zodat er een goede matchende set op te bouwen was.

Niet precies het model wat je wil, maar wel het meest authentiek:

https://www.modelfkeyboar...uct/f77-model-f-keyboard/

Er zijn over de jaren zat borden geweest met een pen-richel. Vaak ook erg mooie premium modellen.

De combinatie die je zoekt bestaat ook maar dan helaas in 60% layout.

https://geekhack.org/index.php?topic=107232.0

En niemand houdt je tegen hier een losse numpad bij te gebruiken...

Ergonomisch is het namelijk gewoon prettiger een muis te bedienen als niet je volledige lichaamsbreedte wordt ingenomen door je toetsenbord. Voor mij persoonlijk ook gewoon geen full size borden meer.

Aanvankelijk was het zeker trager zonder numpad, maar inmiddels ben ik zo gewend aan de numerieke rij dat het niet meer uitmaakt. Het navigatiecluster is ook verspilling van ruimte en toetsen, ik heb graag pijltjes, maar die kunnen met FN prima home / end / pg up & down doen. Of eigenlijk veel liever zo.
Het idee van de kleinere borden is vooral dat de functionaliteit naar jou komt ipv dat je je handen gaat verplaatsen. Maar goed, het blijft een voorkeur.

Oh en ik zou me vooral als je nog zoekend bent niet te erg bezig houden met dingen als testen zoals die van LLT over switches. Veel populaire media heeft simpelweg nog nooit een tijdje met een echt high-end optie gewerkt, of er wordt geredeneerd dat duurder automatisch beter is ofzo. Je voorkeur zal waarschijnlijk over de tijd nog wel wat veranderen.

Oh en als je van buckling houdt; Gateron Kangeroo is naar mijn mening de prettigste mid-bump mild tactile optie die er is geweest de afgelopen jaren. Heb deze naast een oude vieze Model M gehad en door de slechte onderhoudsstatus heen voelend, was dit een goede benadering naar mijn mening. En daarnaast was een bord met goed ingesmeerde Kangeroo's in een high-end bord een prettige ervaring. Er zijn ook nieuwe POM behuizing Kangeroo's, maar die zou ik persoonlijk wegens het hogere geluid dat ze maken laten liggen. Maar goed, dit alles is er vanuit gaande dat je niet ergens uit voorraad kant-en-klaar wilt kopen.

Als je overigens een compact full size bord wilt dat werkelijk op voorraad is, dan kan ik vooral de YMD key Melody 96 aanraden.

https://ymdkey.com/collec...-support-ansi-iso-diy-kit

Koop er echter wel even zelf goede pcb screw-in stabilizers bij van een beter merk, degene die je er bij krijgt zijn niet echt top... Kan ook niet voor de totaalprijs...

Even uitvogelen wat je belangrijkste eisen zijn dus... Zou zeggen wees ook vooral welkom in het mech keyboard draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:38:
Er was een tijdje geleden een GB voor een full size Model M. Met de optie tussen Alps / MX of Buckling.

Ik geloof dat uiteindelijk de buckling hiervan niet zo'n succes was. Er was een klein aantal bestellingen geplaatst, volgens mij was de aanschaf uiteindelijk niet publiek. De moderne buckling waren niet bijzonder consistent.

In nieuwere runs, werden 350% van het benodigde aantal buckling veren besteld zodat er een goede matchende set op te bouwen was.

Niet precies het model wat je wil, maar wel het meest authentiek:

https://www.modelfkeyboar...uct/f77-model-f-keyboard/
* dion_b heeft er eentje in bestelling :P

Ben benieuw naar hoe de optie die ik daar gekozen heb (pijltjes met numpad erboven) gaat werken.
Er zijn over de jaren zat borden geweest met een pen-richel. Vaak ook erg mooie premium modellen.

De combinatie die je zoekt bestaat ook maar dan helaas in 60% layout.

https://geekhack.org/index.php?topic=107232.0

En niemand houdt je tegen hier een losse numpad bij te gebruiken...

Ergonomisch is het namelijk gewoon prettiger een muis te bedienen als niet je volledige lichaamsbreedte wordt ingenomen door je toetsenbord. Voor mij persoonlijk ook gewoon geen full size borden meer.

Aanvankelijk was het zeker trager zonder numpad, maar inmiddels ben ik zo gewend aan de numerieke rij dat het niet meer uitmaakt. Het navigatiecluster is ook verspilling van ruimte en toetsen, ik heb graag pijltjes, maar die kunnen met FN prima home / end / pg up & down doen. Of eigenlijk veel liever zo.
Het idee van de kleinere borden is vooral dat de functionaliteit naar jou komt ipv dat je je handen gaat verplaatsen. Maar goed, het blijft een voorkeur.
Idd. Ik gebruik volop Alt-codes voor diacritische tekens en uiteraard kan dat met Fn op de letters gemapped worden, maar dan moet ik het voor iedere keer erop zetten, vervolgens m'n Alt-code doen, dan weer eraf en dan pas verder. Dat is zowel een stuk meer typwerk als een stuk meer denkwerk. Ben er geen fan van.

Losse numpad klinkt leuk maar... die Alt-codes werken er niet mee, je kunt niet Alt op ene keyboard doen en dan getallen op de andere :X

Komt bij een wirwar van draadjes en ik ben er niet zo blij mee.
Oh en ik zou me vooral als je nog zoekend bent niet te erg bezig houden met dingen als testen zoals die van LLT over switches. Veel populaire media heeft simpelweg nog nooit een tijdje met een echt high-end optie gewerkt, of er wordt geredeneerd dat duurder automatisch beter is ofzo. Je voorkeur zal waarschijnlijk over de tijd nog wel wat veranderen.

Oh en als je van buckling houdt; Gateron Kangeroo is naar mijn mening de prettigste mid-bump mild tactile optie die er is geweest de afgelopen jaren. Heb deze naast een oude vieze Model M gehad en door de slechte onderhoudsstatus heen voelend, was dit een goede benadering naar mijn mening. En daarnaast was een bord met goed ingesmeerde Kangeroo's in een high-end bord een prettige ervaring. Er zijn ook nieuwe POM behuizing Kangeroo's, maar die zou ik persoonlijk wegens het hogere geluid dat ze maken laten liggen. Maar goed, dit alles is er vanuit gaande dat je niet ergens uit voorraad kant-en-klaar wilt kopen.

Als je overigens een compact full size bord wilt dat werkelijk op voorraad is, dan kan ik vooral de YMD key Melody 96 aanraden.

https://ymdkey.com/collec...-support-ansi-iso-diy-kit
Heb ik. Kon er totaal niet aan wennen doordat alle toetsen zo krap op elkaar zitten, met pijltje rechts waar je nul/ins verwacht, pijltje boven waar je rechtershift denkt te drukken en pijltjes links en beneden waar Ctrl hoort te zitten. Lijkt me exact tegenovergestelde van wat TS zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Sorry dat ik nu pas reageer. Vermoedelijk heb ik een notificatie gemist. Dus dacht ik: ik ga eens kijken of er nog gereageerd is.

@sapphire Inderdaad, mijn wensenlijstje is kennelijk bijzonder. Aan de andere kant, zoals gezegd, de Das Keyboard 4 Pro heeft het, behalve de switches.

Die heeft MX Brown en MX Blue.
Ik ben altijd vroeg op, met de MX Blue maak ik de straat wakker.

Gezocht of ik die MX Browns stiller kon krijgen en zag iets met O-ringen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1684243

Er staan enkele URLs b.v. overclockers.co.uk: "Momenteel niet verkrijgbaar."
Op mechanicalkeyboards.com: de '40A' vrijwel allemaal 'Availability: Out of Stock'

Kwam wel iets tegen op
https://www.highflow.nl/g...s-125pcs-black.html?sl=nl

Maar goed, of ik er iets mee opschiet, weet ik niet.

@djunicron Het model F, ik weet het niet ... ik heb het liefst met een numeriek deel.

Als het om de afmeting gaat zou de Cherry G80-3000 wel uitkomen 470mm breed, maar dan weer geen MX Silent, geen USB...

Kortom: het is gewoon pech, het toetsenbord dat ik zoek bestaat niet, klaar.
Zolang je gewoon aan het typen bent, lukt het wel met K70, je blijft dan wel zo'n beetje in hetzelfde gebied, zeg maar.
Buiten dat gebied moet ik kijken wat ik doe. Inderdaad de backspace en niet F12 b.v.

Enfin, het is zoals het is. Ik dank jullie hartelijk voor alle adviezen en suggesties. Echt super!
Pagina: 1