Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:40
Koptelefoontje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:50:
Vandaag eindelijk bericht terug.
We moeten elke eerste dag bij uitval zelf betalen, elke volgende wordt wel gecrediteerd.

Er werd ook naar de aanvullende voorwaarden verwezen:

[...]

Dus ziekte/te weinig personeel is overmacht?
Het leuke is dan dat ze straks de ene groep op maandag, woensdag, vrijdag, dinsdag, etc laten komen en de andere groep op de andere dagen... Want: dan zijn het niet twee opeenvolgende dagen :+

Al is het natuurlijk niet volgens bovenstaande verdeling, maar ze gaan natuurlijk dan wel kijken hoe ze door leidsters te veranderen en kinderen te veranderen nooit twee opvangdagen achter elkaar kinderen vrij geven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

jelmervos schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Volgens mij zitten wij bij dezelfde opvang, dus ik heb even gekeken. Pandemieën hebben ze er inderdaad later ingezet. Maar overmacht door personeelstekort staat er in ieder geval al meer dan 3 jaar in bij ons.
Personeels te kort door overmacht bestaat niet. Dat is gewoon een keuze. Daar zijn genoeg gerechtelijke uitspraken over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Anoniem: 590973 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Personeels te kort door overmacht bestaat niet. Dat is gewoon een keuze. Daar zijn genoeg gerechtelijke uitspraken over te vinden.
Ook niet als ze het in de voorwaarden zetten waar je akkoord mee bent gegaan?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
jelmervos schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:15:
Ook niet als ze het in de voorwaarden zetten waar je akkoord mee bent gegaan?
Algemene voorwaarden staan niet boven de wet.
Als uit jurisprudentie blijkt dat personeelstekort niet als overmacht mag worden aangemerkt, is die toch opgenomen bepaling in de AV niet rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

Lijkt me trouwens niet handig in deze crisistijd. Als alle artsen en verpleegkundigen die kinderen hebben vanaf morgen thuis blijven om voor hun eigen kinderen te zorgen, dan stort de hele handel in één klap in elkaar.
Daarvoor bestond de noodopvang tijdens de eerste en tweede lockdown, voor gezonde kinderen. Dan heb je ook veel en veel minder personeel nodig. Ik heb tijdens de eerste keer noodopvang regelmatig een dag met opvang voor twee kinderen gedraaid.
Voor de tweede keer noodopvang heeft de overheid de beroepen-lijst dusdanig uitgebreid dat de lijst met vitale/cruciale beroepen langer leek dan de lijst met niet-vitale/cruciale beroepen. Beide keren noodopvang hoefde overigens maar één van beide ouders een vitaal/cruciaal beroep te hebben.
Kindbezetting noodopvang 1 was max een paar procent, kind bezetting noodopvang 2 was iets van 80 a 90%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twdikkert
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-07 10:56
Zelfs als het overmacht zou zijn, waarom moet de rekening dan volledig naar de klant? Die kan er nog minder aan doen. Als er een overmacht situatie bij de klant is, geldt het omgekeerde natuurlijk ineens niet, en moet de klant toch betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667365

Koptelefoontje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:50:
Vandaag eindelijk bericht terug.
We moeten elke eerste dag bij uitval zelf betalen, elke volgende wordt wel gecrediteerd.

Er werd ook naar de aanvullende voorwaarden verwezen:

[...]
vanuit overheidswege opgelegde maatregelen, pandemieën, bovenmatig ziekteverzuim van de medewerkers van Kinderopvang, een (tijdelijk) tekort aan pedagogisch werkers
[...]

Dus ziekte/te weinig personeel is overmacht?
Zo als ik het lees hebben ze zich voor onder bezetting van medewerkers ingedekt en mogen ze het als overmacht weg schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 08:39

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Koptelefoontje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:03:

Na aftrek kinderopvang toeslag betaal ik nog €91,- voor een dag. Zonde geld.
Weet je zeker dat dat klopt? Of je hebt een godsgroot inkomen, of een peperdure opvang, of veel kids naar de opvang, flex opvang?

We zitten beide boven modaal en lappen zo'n 5 tientjes netto per dag zeg maar.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:39
Per kind is het ongeveer 50 eu inderdaad.
TS heeft er 2 op de opvang.

[ Voor 34% gewijzigd door GeeEs op 28-10-2021 15:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je hier iets aan @Koptelefoontje ?
De Geschillencommissie kinderopvang heeft geoordeeld dat een kinderopvangorganisatie een ouder het zogenaamde ‘bovenwettelijke deel van de uurprijs' moet terugbetalen voor de periode dat de kinderopvang gesloten was vanwege corona. Het gaat om het deel van de uurprijs dat boven het maximale uurtarief ligt dat wordt vergoed via de kinderopvangtoeslag.

https://www.boink.info/ni...ronasluiting-terugbetalen

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 14:23
Worteltjestaart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:18:
Algemene voorwaarden staan niet boven de wet.
Als uit jurisprudentie blijkt dat personeelstekort niet als overmacht mag worden aangemerkt, is die toch opgenomen bepaling in de AV niet rechtsgeldig.
Had ik dat maar eerder geweten. Ik heb die AV nooit gelezen maar er bleek in te staan dat ze je kind mogen verkopen als ze een mooi prijsje kunnen krijgen. Ik mis haar nog elke dag :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Er staat wel een mooie quote in die link:
Gedurende acht weken heeft de opvang niet plaatsgevonden maar heeft de consument daar wel voor betaald. De ondernemer is daarmee tekort geschoten in de op hem rustende verplichting tot levering van kinderopvang tegenover de consument. Dat die tekortkoming niet toerekenbaar is, is niet ter zake doende. Vaststaat dat de ondernemer geen prestatie heeft geleverd. De reden voor het niet presteren (overmacht) valt in de risicosfeer van de ondernemer. Een beroep op de algemene voorwaarden van de ondernemer kan niet slagen nu het niet benutten van de kinderopvangplaats niet aan de consument is te wijten maar aan de sluiting van de kinderopvanglocatie.
Dit lijkt mij 1-op-1 toepasbaar op TS' situatie - sluiting is sluiting, niet te verwijten aan de ouder dus ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:20
NeFoRcE schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Weet je zeker dat dat klopt? Of je hebt een godsgroot inkomen, of een peperdure opvang, of veel kids naar de opvang, flex opvang?

We zitten beide boven modaal en lappen zo'n 5 tientjes netto per dag zeg maar.
150k per jaar ongeveer, maar inderdaad twee kinderen maakt het nogal duur!
Anoniem: 667365 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Zo als ik het lees hebben ze zich voor onder bezetting van medewerkers ingedekt en mogen ze het als overmacht weg schrijven
Maar zoiets valt voor de klant toch niet te controleren? Ze kunnen in principe half bakken hun werk doen en dan alsnog geld opstrijken.
Worteltjestaart schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Er staat wel een mooie quote in die link:

[...]

Dit lijkt mij 1-op-1 toepasbaar op TS' situatie - sluiting is sluiting, niet te verwijten aan de ouder dus ondernemersrisico.
Ja dat is inderdaad een goed stuk, dat sluit ook aan bij wat ik zelf ook al dacht. Ik ga even kijken of ik dat zo aan ze kan overleggen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Koptelefoontje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Ja dat is inderdaad een goed stuk, dat sluit ook aan bij wat ik zelf ook al dacht. Ik ga even kijken of ik dat zo aan ze kan overleggen, bedankt!
Graag gedaan hè. Ik krijg niet eens een like op mijn bericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:34

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Gaat dan dus wel om een klein deel van de uurprijs wat je terug zou krijgen volgens die uitspraak, ergens rond de 50 cent per uur waarschijnlijk.
Bij meerdere weken sluiting wel interessant, maar voor 1 dag niet echt.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
zacht schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Daarvoor bestond de noodopvang tijdens de eerste en tweede lockdown, voor gezonde kinderen. Dan heb je ook veel en veel minder personeel nodig. Ik heb tijdens de eerste keer noodopvang regelmatig een dag met opvang voor twee kinderen gedraaid.
Voor de tweede keer noodopvang heeft de overheid de beroepen-lijst dusdanig uitgebreid dat de lijst met vitale/cruciale beroepen langer leek dan de lijst met niet-vitale/cruciale beroepen. Beide keren noodopvang hoefde overigens maar één van beide ouders een vitaal/cruciaal beroep te hebben.
Kindbezetting noodopvang 1 was max een paar procent, kind bezetting noodopvang 2 was iets van 80 a 90%.
Dat verschil kwam vooral omdat mensen in de eerste lockdown niet wisten wat er op hen afkwam. Er heerste grote onzekerheid, dus veel ouders met een vitaal beroep hebben hun kinderen niet naar de noodopvang gestuurd. Vaak is er 1 ouder die geen vitaal beroep heeft en die de boel heeft opgevangen inclusief eigen thuiswerk, thuisonderwijs en de algehele zorg voor de kinderen.

Tijdens de tweede lockdown waren veel ouders doodop van deze combinatie en maakten wel gebruik van de noodopvang, omdat ze er tijdens de eerste lockdown achter waren gekomen dat de combinatie thuiswerk, thuisonderwijs en zorgen voor kleine kinderen niet werkt. Ook werkgevers waren minder coulant.

Zelf heb ik er met mijn vitale functie geen gebruik van gemaakt, maar tijdens een volgende lockdown zou ik dat wel doen. De situatie is nu veranderd vanwege de vaccinaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Livi op 30-10-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:20
PcDealer schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Graag gedaan hè. Ik krijg niet eens een like op mijn bericht...
Uiteraard bedankt, dat mag duidelijk zijn.
RedFox schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:43:
Gaat dan dus wel om een klein deel van de uurprijs wat je terug zou krijgen volgens die uitspraak, ergens rond de 50 cent per uur waarschijnlijk.
Bij meerdere weken sluiting wel interessant, maar voor 1 dag niet echt.
In die uitspraak enkel het deel boven wat de regering vergoed, maar er staat gewoon duidelijk: niet leveren is niet betalen.

Gaat toch om 90,- in mijn geval en dat loopt toch snel op als dit een paar keer gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

En zo wordt iedereen elk jaar voor honderden euro's genaaid. Kudo's voor iedereen die voor zichzelf opkomt @Koptelefoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Worteltjestaart schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:56:
Nou, er is natuurlijk wel verschil tussen sluiting van 8 weken vanwege Corona en een paar dagen omdat je niet voldoende personeel hebt ivm ziekte.
Pagina: 1 2 Laatste