zacht schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:44:
[...]
Daarvoor bestond de noodopvang tijdens de eerste en tweede lockdown, voor gezonde kinderen. Dan heb je ook veel en veel minder personeel nodig. Ik heb tijdens de eerste keer noodopvang regelmatig een dag met opvang voor twee kinderen gedraaid.
Voor de tweede keer noodopvang heeft de overheid de beroepen-lijst dusdanig uitgebreid dat de lijst met vitale/cruciale beroepen langer leek dan de lijst met niet-vitale/cruciale beroepen. Beide keren noodopvang hoefde overigens maar één van beide ouders een vitaal/cruciaal beroep te hebben.
Kindbezetting noodopvang 1 was max een paar procent, kind bezetting noodopvang 2 was iets van 80 a 90%.
Dat verschil kwam vooral omdat mensen in de eerste lockdown niet wisten wat er op hen afkwam. Er heerste grote onzekerheid, dus veel ouders met een vitaal beroep hebben hun kinderen niet naar de noodopvang gestuurd. Vaak is er 1 ouder die geen vitaal beroep heeft en die de boel heeft opgevangen inclusief eigen thuiswerk, thuisonderwijs en de algehele zorg voor de kinderen.
Tijdens de tweede lockdown waren veel ouders doodop van deze combinatie en maakten wel gebruik van de noodopvang, omdat ze er tijdens de eerste lockdown achter waren gekomen dat de combinatie thuiswerk, thuisonderwijs en zorgen voor kleine kinderen niet werkt. Ook werkgevers waren minder coulant.
Zelf heb ik er met mijn vitale functie geen gebruik van gemaakt, maar tijdens een volgende lockdown zou ik dat wel doen. De situatie is nu veranderd vanwege de vaccinaties.
[
Voor 5% gewijzigd door
Livi op 30-10-2021 08:57
]