nieuwe case, ineens last van coil whine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-07 09:24
Dag Tweakers,

Geen idee of ik dit hier mag plaatsen, zo niet hoor ik dat graag.

Ik heb vorige week mijn hele hebben en houden in een andere case gebouwd voor een betere airflow.
Mijn keuze was gevallen op de corsair 4000D airflow.
Nu heb ik uit het niets ineens last van coil whine. Het geluid komt naar mijn mening uit de voeding.
Heb er nooit last van gehad. Wat mij opvalt is dat het alleen bij gamen is.
Als ik ingame beweeg dan veranderd het geluid, en als ik bijvoorbeeld v-sync uit of aan zet verander het geluid ook. Bij de ene game hoor je het in het menu en niet tijdens het spelen en bij de andere game weer andersom.

Heeft iemand enig idee hoe dat zou kunnen? Heb het nooit eerder meegemaakt, maar zou het ook kunnen omdat er veel kabels tegen elkaar zitten of iets dergelijks?
Het geluid kan soms zo hoorbaar zijn dat het vervelend is.

Hoor graag of iemand tips heeft.
Alvast bedankt _/-\o_

mijn setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 240,79€ 240,79
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon REV200€ 104,99€ 104,99
1MonitorenAOC AG271QX Zwart, Rood€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 78,82€ 78,82
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 76,-€ 76,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 46,67€ 46,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,27

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53
Tja dit type voeding staat er helaas bekend om. Zie ook je lotgenoten Reviews: Cooler Master MWE Gold Full Modular

De voeding bevat een vrij matig Huizhou Xin Hui Yuan Tech platform vol besparingen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

• daltona
Djarune schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:50:
Tja dit type voeding staat er helaas bekend om. Zie ook je lotgenoten Reviews: Cooler Master MWE Gold Full Modular

De voeding bevat een vrij matig Huizhou Xin Hui Yuan Tech platform vol besparingen om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Thanks voor je reactie, sorry heb hier totaal geen verstand van maar het kan dus ineens na een tijdje komen? want in mijn vorige kast had ik nergens last van. Nieuwe voeding kopen vind ik geen probleem, zolang dat de oorzaak is.

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-10 15:46
Sommige voedingen zitten ook letterlijk aan elkaar gelijmd (coils enz) om whine tegen te gaan. Kan zijn dat je verhuizing daar iets in heeft los gemaakt. En zoals @Djarune al zegt als de voeding er al om bekend staat wegens matig binnenwerk..

• daltona
Heren bedankt, dan zal dat inderdaad wel gebeurd zijn aangezien het daarvoor niet was. ik ga een nieuwe voeding bestellen en hopen dat het niet door mijn videokaart komt.

pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

Zou dit een prima voeding zijn die ook goed genoeg is voor eventueel een nieuwere videokaart?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:27
daltona schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:53:
Heren bedankt, dan zal dat inderdaad wel gebeurd zijn aangezien het daarvoor niet was. ik ga een nieuwe voeding bestellen en hopen dat het niet door mijn videokaart komt.

Zou dit een prima voeding zijn die ook goed genoeg is voor eventueel een nieuwere videokaart?
Goede voeding die in combinatie met je setup sowieso gemakkelijk een 6800xt of 3080ti kan draaien. Waarschijnlijk ook nog wel een hogere

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• daltona
Thanks voor jullie hulp, ik weet genoeg :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
daltona schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:53:

Goede voeding. pricewatch: EVGA Supernova 750 G6 is nu ook goed geprijsd bij Sicomputers

• daltona
Uszka schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Goede voeding. pricewatch: EVGA Supernova 750 G6 is nu ook goed geprijsd bij Sicomputers
Thanks voor je tip _/-\o_

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53
Cyriel85 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:59:
[...]
Goede voeding die in combinatie met je setup sowieso gemakkelijk een 6800xt of 3080ti kan draaien. Waarschijnlijk ook nog wel een hogere
Voor de 6800xt wel. De 3080 kan ook. Voor de 3080ti, 3090 en 6900xt neem je de 850W versie

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik ben zelf een Seasonic man, en als je in beide reviews de binnenkant van de PSUs vergelijkt dan ziet de Cooler Master er duidelijk minder uit. Op beide pagina's vind je onderaan foto's van de binnenkant.Ik het zelf al ruim een jaar de pricewatch: Seasonic Focus GX-650 in mijn systeem. Erg stil en stabiel.

En daar is indien gewenst ook een 750W versie van: pricewatch: Seasonic Focus GX-750

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• daltona
Saeverix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:32:
Ik ben zelf een Seasonic man, en als je in beide reviews de binnenkant van de PSUs vergelijkt dan ziet de Cooler Master er duidelijk minder uit. Op beide pagina's vind je onderaan foto's van de binnenkant.Ik het zelf al ruim een jaar de pricewatch: Seasonic Focus GX-650 in mijn systeem. Erg stil en stabiel.

En daar is indien gewenst ook een 750W versie van: pricewatch: Seasonic Focus GX-750
Ik keek verder niet naar een coolermaster maar naar:

Maar die jij als alternatief geeft ziet er ook goed uit en is volgens mij een beetje hetzelfde.

Thanks voor de tip, misschien dat ik wel voor de seasonic ga.

• daltona
Djarune schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Voor de 6800xt wel. De 3080 kan ook. Voor de 3080ti, 3090 en 6900xt neem je de 850W versie
Goed om te weten _/-\o_

• Uszka
daltona schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Maar die jij als alternatief geeft ziet er ook goed uit en is volgens mij een beetje hetzelfde.

Niet de Seasonic Focus. Dat platform is niet helemaal jofel. De EVGA G6 heeft een nieuw, verder geoptimaliseerd Seasonic Focus platform dat helemaal vrij zou moeten zijn van problemen.

• Saeverix
daltona schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Ook daar zijn ze in deze review enthousiast over de bouwkwaliteit: https://www.kitguru.net/c.../corsair-rm750x-review/4/

Seasonic staat al jaren bekend om niets anders dan PSUs. Ze maken ook PSUs voor andere fabrikanten waaronder volgens mij Corsair.

Ik zou gewoon even een goed aantal reviews opzoeken van de PSU die je uiteindelijk wilt gaan kopen, en daarna je beslissing nemen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@daltona pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum heb je een beter voeding aan. Weet niet welke videokaart je gaat gebruiken, meer met een RTX3070 kun je deze prima gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Saeverix
Uszka schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Niet de Seasonic Focus. Dat platform is niet helemaal jofel. De EVGA G6 heeft een nieuw, verder geoptimaliseerd Seasonic Focus platform dat helemaal vrij zou moeten zijn van problemen.
Dat roepen ze meer, maar wat voor problemen hebben we het dan over? Want het draait hier al ruim een jaar als een zonnetje.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Saeverix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Ook daar zijn ze in deze review enthousiast over de bouwkwaliteit: https://www.kitguru.net/c.../corsair-rm750x-review/4/

Seasonic staat al jaren bekend om niets anders dan PSUs. Ze maken ook PSUs voor andere fabrikanten waaronder volgens mij Corsair.

Ik zou gewoon even een goed aantal reviews opzoeken van de PSU die je uiteindelijk wilt gaan kopen, en daarna je beslissing nemen.
Alleen laat de kwaliteit de laatste jaren over. Denk alleen al aan de Focus 550/650w van 2017

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Saeverix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Dat roepen ze meer, maar wat voor problemen hebben we het dan over? Want het draait hier al ruim een jaar als een zonnetje.
Ligt er ook aan wat je er op aansluit. Je ziet dat ze bij de Focus al 9A PCIe kabels hebben gebruikt, ipv standaard 13A. Dan kom je oa bij een Focus 550w al snel een PCIe kabel te kort. Maar goed, het hele SS verhaal is hier terug te vinden. en denk dat TS er niet wijzer van wordt als we hier gaan Discussiëren
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• Saeverix
Hackus schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Ligt er ook aan wat je er op aansluit. Je ziet dat ze bij de Focus al 9A PCIe kabels hebben gebruikt, ipv standaard 13A. Dan kom je oa bij een Focus 550w al snel een PCIe kabel te kort. Maar goed, het hele SS verhaal is hier terug te vinden. en denk dat TS er niet wijzer van wordt als we hier gaan Discussiëren
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Ik las het inderdaad, als je hele zware videokaarten gaat aansluiten kan het onstabiel worden. Niet netjes, maar ik heb zelf een RTX 2060 Super dus merk er daarom niets van.

Ik denk dat @daltona ook maar even in het door jou gelinkte topic moet speuren.

• Uszka
Saeverix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:09:
Ze maken ook PSUs voor andere fabrikanten waaronder volgens mij Corsair.
Voorlopig niet meer totdat de problemen met het Prime platform zijn opgelost.

• daltona
het zal waarschijnlijk een RTX3070 worden, denk dat ik gezien de reviews voor de corsair RM750x ga.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Saeverix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Ik las het inderdaad, als je hele zware videokaarten gaat aansluiten kan het onstabiel worden. Niet netjes, maar ik heb zelf een RTX 2060 Super dus merk er daarom niets van.

Ik denk dat @daltona ook maar even in het door jou gelinkte topic moet speuren.
Tja, als je 400w overcapaciteit hebt :P

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

daltona schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:15:
het zal waarschijnlijk een RTX3070 worden, denk dat ik gezien de reviews voor de corsair RM750x ga.
Ik heb de 760w Fractal iON+ met RTX3080, en i5-11400F(max power), en dat gaat prima. Dus met een RTX3070, zeker. Het voordeel is van deze voeding dat ie mooie platte kabels heeft, wat fijn af/wegwerken is.\
Maar de RM750X is ook een prima keuze

• daltona
Hackus schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Ik heb de 760w Fractal iON+ met RTX3080, en i5-11400F(max power), en dat gaat prima. Dus met een RTX3070, zeker. Het voordeel is van deze voeding dat ie mooie platte kabels heeft, wat fijn af/wegwerken is.\
Maar de RM750X is ook een prima keuze
hmm zie dat die 109euro is incl verzenden vanuit Belgie. Dat is wel een hele mooie deal _/-\o_

• daltona
Helaas met een nieuwe voeding hetzelfde probleem..

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt nu in ieder geval een goede voeding, en die kun je uitsluiten. Kan ook je GPU zijn waar je irritant geluid van hoort. Je gaf zelf aan dat het van je voeding zou komen. Haal de zijkant er af, en luister dan gericht.

• daltona
Hackus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:54:
Je hebt nu in ieder geval een goede voeding, en die kun je uitsluiten. Kan ook je GPU zijn waar je irritant geluid van hoort. Je gaf zelf aan dat het van je voeding zou komen. Haal de zijkant er af, en luister dan gericht.
Zijkant eraf halen had ik al gedaan, maar geloof het of niet het komt echt uit mijn voeding alleen nu wil zachter. Zou het de gpu kunnen zijn die dat in mijn voeding veroorzaakt of kan dat niet? Nieuwe voeding is geen ramp, heb ik die alvast voor als ik mijn gpu upgrade.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13
Welke case heb je nu en welke had je vroeger? Want in jouw tekst heb je het over de Corsair 4000D Airflow maar in het lijstje staat een Sharkoon. Is het zeker enkel de case die anders is? Geen elektronica (bv. fancontroller) in de nieuwe case?

En eigenlijk moet je eerst bepalen waar het geluid vandaan komt. Ik raad de keukenrolmethode (TM) aan :P Of bij gebrek aan een lege keukenrol een stuk papier oprollen, tegen jouw oor plaatsen en zo gaan zoeken van waar het geluid komt.

• daltona
D-Three schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:49:
Welke case heb je nu en welke had je vroeger? Want in jouw tekst heb je het over de Corsair 4000D Airflow maar in het lijstje staat een Sharkoon. Is het zeker enkel de case die anders is? Geen elektronica (bv. fancontroller) in de nieuwe case?

En eigenlijk moet je eerst bepalen waar het geluid vandaan komt. Ik raad de keukenrolmethode (TM) aan :P Of bij gebrek aan een lege keukenrol een stuk papier oprollen, tegen jouw oor plaatsen en zo gaan zoeken van waar het geluid komt.
Ben overgegaan naar de corsair 4000D. Had het inderdaad met een keukenrol gedaan en het geluid komt zowel bij de oude als de nieuwe uit de voeding. Verder heb ik er niets extras toegevoegd.

• D-Three
Erg vreemd dit. Coil whine is op zich onschadelijk maar het kan inderdaad vervelend zijn als je er op begint te letten :)

Als de belasting wijzigt kan dit een invloed hebben. Vandaar mijn vraag of de huidige of de nieuwe case daarin verschilden (fans, verlichting, controller, ...). Al is die belasting wel erg klein en van weinig invloed. Er is ook geen verschil in stopcontact dat het nu bijvoorbeeld ongeaard is? Ook geen verschil in aangesloten hardware?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het geluid er vroeger eigenlijk ook was. Maar dat dit werd gedempt door de oude case. Of dat de nieuwe case nu anders staat gepositioneerd waardoor je het beter hoort.

• daltona
D-Three schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:07:
Erg vreemd dit. Coil whine is op zich onschadelijk maar het kan inderdaad vervelend zijn als je er op begint te letten :)

Als de belasting wijzigt kan dit een invloed hebben. Vandaar mijn vraag of de huidige of de nieuwe case daarin verschilden (fans, verlichting, controller, ...). Al is die belasting wel erg klein en van weinig invloed. Er is ook geen verschil in stopcontact dat het nu bijvoorbeeld ongeaard is? Ook geen verschil in aangesloten hardware?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het geluid er vroeger eigenlijk ook was. Maar dat dit werd gedempt door de oude case. Of dat de nieuwe case nu anders staat gepositioneerd waardoor je het beter hoort.
Geen hardware wijzigingen, alleen 2 extra led strips maar dat zou het niet kunnen zijn. Al helemaal niet nu er een sterkere voeding in zit. deze case heeft wel heel veel open roosters omdat het de airflow versie is. Misschien dat het er inderdaad al heeft gezeten maar nu beter hoor. Wel gek dat ik het bij de nieuwe voeding ook hoor maar dan minder. Dan zou je zeggen dat iets anders het veroorzaakt in mijn voeding, maar ik heb daar geen verstand van dus geen idee of dat zou kunnen.

• Uszka
Heb je geprobeerd zonder de led strips?

Zitten er gekleurde/gesleevde extentions aan de voedingskabels?

• D-Three
RGB ledstrips?

• daltona
Geen extentions, wel kleur led. Zonder ledstrip ga ik als ik thuis ben ff testen. Thanks voor de tip

Pagina: 1