Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

• darkzero25
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 12:10
Ik moet voor mijn vader een nieuwe pc bouwen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral fotobewerking. Hij is semi-professioneel fotograaf op pensioen die nog iedere week cursussen volgt, een kleine fotostudio thuis heeft en er regelmatig op uit trekt met een full frame met kilo's aan materiaal en lenzen. Hij gebruikt photoshop, lightroom, massa's plugins, een heel uitgebreide hi-res photobibliotheek, veel lagen in photoshop, ... ook AI software zoals skylum luminar AI. topaz gigapixel, ... kortom een heel uitgebreid pakket aan fotosoftware.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ongeveer 2500-2600€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
alle randapparatuur blijft behouden (toetsenbord, muis en scherm). Hij heeft ook veel externe opslag: meerdere HD's, samsung T7 SSD's, synology nas, ...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
intel:
Intel Core i9 11900K
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI
2x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD 169€
Seasonic Focus GX-750 PSU 101,05€
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower

alternatief systeem bij amd. zelfde componenten, alleen cpu en mb aangepast:
AMD Ryzen 9 5900X
Asus ROG STRIX X570-E GAMING

alternatief threadripper systeem:
AMD Ryzen Threadripper 3960X
Asus ROG STRIX TRX40-E GAMING
Asus Geforce GT 1030 GT1030-2G-BRK Videokaart
(ook andere cpu koeler nodig maar dit is maar een detail)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
liefst intel maar als amd voor hem beter (sneller!) is dan wil hij dit zeker overwegen.

Ga je overklokken?
neen

Wat verwacht je van ons?[i]
hij wil dus een snel systeem voor zijn doel: fotobewerking. zijn probleem met zijn huidige laptop met extern beeldscherm is dat het allemaal te traag is geworden. het systeem moet futureproof zijn: hij wil de kast jaren niet meer opendoen. daarom de keuze voor 64gb ram. nu zeker overkill maar wie weet over de jaren...
ik denk dat zijn software, vooral photoshop en lightroom met plugins, vooral gebruik maakt van cpu versnelling maar mogelijk eerder beperkt of in de toekomst ook gpu? daarom de gtx3060ti. ik ken eerlijk gezegd zelf niet zoveel van amd. is het amd systeem veel beter dan het intel systeem? heeft het eventueel zin om 350€ meer uit te geven voor het threadripper systeem? dit is dan wel met een goedkope GT1030.
de voorgestelde systemen heb ik zelf na wat opzoekwerk samengesteld, rekening houdend met zijn budget van 2500-2600€.
wat zijn jullie opmerkingen? wat zou er eventueel moeten aangepast worden aan de configuraties? welke heeft jullie voorkeur voor zijn specifiek gebruik?

bedankt voor al jullie feedback!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

i9 + ROG + RTX 3060 + 750W
Je bent duidelijk een game pc aan het samenstellen. Zal vast wel goed werken met PS en LR maar wel overkill.
Mijn ervaring met PS en LR is dat SSD cache het belangrijkste is; ik zou er 2x de grootste en snelste NVMe inzetten.
En voor de rest een normale 6 core CPU met normale GPU.

weet het niet meer

• darkzero25
liever overkill dan over enkele jaren weer vanalles aanpassen.

welke zijn dan beter (sneller?) dan de voorgestelde 2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD? voor zover ik weet is het snelheidsverschil tss de 1TB en 2TB versie verwaarloosbaar?

welke cpu en gpu stel je dan voor? hij mag zeker niet trager zijn dan de voorgestelde configuraties!

ter vergelijking: ik heb zijn software hier getest op mijn i7 8700K, 32gb ram en gtx1060 en hij vond het wat sneller dan zijn laptop maar het mocht toch allemaal nog wat sneller voor hem

[ Voor 22% gewijzigd door darkzero25 op 12-10-2021 13:50 ]

• Edsger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 19:39
Jouw AMD configuratie lijkt erg op de mijne.

Zie onderin dit topic. Dat is 2600 euro inclusief windows. Het enige grote verschil is de 32 GB, waar ik heb gekozen voor meer opslag van 2x2TB (lijkt me belangrijker voor toekomstbestendigheid dan 64 GB). Als je het hele topic leest kun je de plus/minnen lezen voor duurdere componenten.

[ Voor 15% gewijzigd door Edsger op 12-10-2021 14:03 . Reden: SSD grootte toegelicht ]

All your quantifications are belong to me!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@darkzero25 Ik heb zelf een 8 core met redelijk simpele video kaart als PS-LR-PC en bij mij staan zowel CPU als GPU bijna altijd 'niets' te doen tijdens fotobewerking.
De bottleneck is altijd de enorme RAW files van schijf halen, niet de bewerking van de data.

@Edsger Jij noemt in je topic video bewerking, dat noemt darkzero25 niet. Dan wordt het een heel ander verhaal.
Als je videos gaat bewerken dan heeft een dikke CPU echt wat te doen.

weet het niet meer

• darkzero25
gebruik je plugins? probeer eens wat plugins vb skylum luminar AI en topaz gigapixel XL? je zal direct zien wat ik bedoel

• darkzero25
kan ik met het Asus ROG STRIX X570-E GAMING moederbord eigenlijk wel gebruik maken van al de front connectors op de Fractal Design Define 7 behuizing? (zowel de type als type c)

• Edsger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 19:39
@Vishari Beduk Klopt helemaal, maar ik lees tussen de regels door dat darkzero zijn budget graag gebruikt en daarmee een all round pc wil maken. Daarmee inspelend op het alternatief dat al geschetst werd in het openings topic.

All your quantifications are belong to me!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@darkzero25 Die plugins zijn even leuk maar meestal gebruik je die niet lang.
Uiteindelijk is fotobewerking een creatief proces waarbij de persoon/bewerking input moet leveren en daarmee de beperkende factor is.
Dat is wat anders dan een game waarbij de computer 60x per seconde een compleet beeld moet opbouwen.

@Edsger Toen ik student was heb ik zelf computers verkocht in een winkel. En uit die ervaring geef ik je gelijk; kopers weten van te voren al wat ze willen hebben. En zijn helemaal niet geinteresseerd in een objectief verhaal, ze willen eigenlijk alleen bevestiging horen van hun eigen voorkeur.

weet het niet meer

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:54
AMD's zijn iets sneller met Photoshop en Lightroom maar het is geen wereld van verschil. Alleen bij batch-processen zoals ex- en importeren en het maken van smart previews zijn de 12- en 16-core AMD's echt in het voordeel.

Met een 11900 of een 5900 zit je goed, kan ook een stap lager (11700/5800), maar ik zou het bij minimaal 8 cores houden. Qua gpu maakt het weinig uit, kan ook iets zijn van twee generaties terug (10x0 reeks). Maar als je het budget hebt en lang met de pc wilt doen, neem dan inderdaad iets recents zoals die 3060.

En de ROG STRIX X570-E GAMING heeft de USB-C header benodigd voor de Define 7 :)

Belangrijker bij fotobewerken is de monitor i.v.m. kleurweergave. Je zou kunnen overwegen het systeem wat goedkoper te maken en dat geld gebruiken voor een goede monitor, mocht hij nog niet een echt goed scherm hebben.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Photoshop en Lightroom schalen slecht bij meer dan 8 cores. Dus de 5900x / 5950x is vrijwel zinloos. De 11900k is ook zinloos. Veel te inefficiënt en bedoeld voor gamers die willen overclocken. Threadripper is helemaal overkill. Bedoeld voor engineering, wetenschap en specifieke zware 3D toepassingen.

De RTX3060Ti is echt onnodig voor grafische bewerkingen met stilstaand beeld. Photoshop / Lightroom heeft bij enkele bewerkingen voordeel zoals “enhance details”, maar dat is te weinig voor zo’n investering. Bij 4k videobewerking in Premiere Pro is gpu power wel nuttig. Daarvoor volstaat al een GTX1660 Super. Luminar AI gebruikt vrijwel enkel CPU power en daarvoor is de iGPU voldoende.

Dan komen we bij de upscaling software Topaz Gigapixel. Dat schaalt wel goed en gaat uiteraard het snelst met de snelste CPU en GPU. Echter moet je jezelf afvragen hoevaak deze software wordt ingezet. Deze bewerkingen kunnen ook ‘s nachts worden ingezet.

64GB is enkel nuttig bij videobewerking.

Al met al zou ik rond de 1000 euro uitgeven voor een 11700 + B560 bord, 2TB PCIe 4.0 ssd en 32GB geheugen zonder dedicated videokaart.

Stop de rest van het budget aub in een goed gecalibreerd 32” 4k scherm. Dat vergroot de workflow aanzienlijk. Als je pa dat al heeft kun je het beter niet uitgeven en over 5 jaar een mooie upgrade doen.

Ik ben btw zelf semi-pro fotograaf. Doe jaarlijks een paar betaalde opdrachten voor met name bruiloften. Mijn 10700 / 32GB RAM is daarvoor rete snel met alle genoemde software. Ik maak ook muziek anders was een i5 ook voldoende geweest.

• darkzero25
@Vishari Beduk
mij moet je het niet vertellen, ik ben maar de persoon die de pc assembleert voor hem. hij gebruikt veel plugins en dat is zijn keuze.
hij weet ook grotendeels wat hij wil: een heel snel systeem dat gerust overkill mag zijn en het budget mag volledig gebruikt worden, nu en niet in de toekomst voor een upgrade. we weten alleen beiden niet of intel of hem nu het beste is.

@Edsger
ik heb hem ondertussen ook al aangeraden om minstens 1 vd 2 m.2 ssd's te vervangen door een 2tb exemplaar maar hier ziet hij het nut niet van in: hij kopieert een reeks foto's van zijn t7's naar de m.2's, bewerkt ze en dan gaan ze naar de nas en een kopie op een externe hd.

@Abbadon
bedankt voor alle uitleg, ook over het verlossende antwoord over usb type c. dus hij kan dan zowel alle aansluitingen achteraan als vooraan op de kast gebruiken?
hij heeft een goed scherm, ik weet niet exact het type maar het is een 27" dell ips die hij regelmatig calibreert met zijn x-rite.

@Djarune
waarom schalen ze slecht? is het niet instelbaar hoeveel cores ze gebruiken of zijn PS en LR niet intelligent genoeg om de cores te gebruiken die ze effectief nodig hebben???
hij wil toekomstbestendig zijn en niet nu +/- 400€ uitgeven aan een gtx1660 super om er dan over een jaar of 2 achter te komen de software inmiddels wel gpu ondersteuning biedt en hij met een wel heel erg oude kaart zit.
wel, gigapixel gebruikt hij ook regelmatig en hij wil resultaten zien terwijl hij achter zijn pc zit, niet na een nachtje slapen.

• Djarune
darkzero25 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:38:
@Djarune
waarom schalen ze slecht? is het niet instelbaar hoeveel cores ze gebruiken of zijn PS en LR niet intelligent genoeg om de cores te gebruiken die ze effectief nodig hebben???
“ De processor (of CPU) is een van de belangrijkste onderdelen van een Photoshop-werkstation. Terwijl GPU-versnelling aan kracht wint, zal je CPU-keuze op dit moment meestal een veel grotere impact hebben op de algehele systeemprestaties. Houd er echter rekening mee dat een CPU die theoretisch krachtiger is, niet altijd beter is, omdat er een limiet is aan het aantal kernen waarvan Photoshop effectief kan profiteren. In veel gevallen kan het uitgeven van meer geld leiden tot slechtere prestaties, dus het is belangrijker om de juiste CPU te krijgen dan een duurdere.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_pMES_LipZ3H2OGPudLq5T6FQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z2OqCg38zBzDK5XEwtqMpk1.jpg?f=fotoalbum_large

Lees verder op Puget Systems: Hardware Recommendations for Photoshop.
hij wil toekomstbestendig zijn en niet nu +/- 400€ uitgeven aan een gtx1660 super om er dan over een jaar of 2 achter te komen de software inmiddels wel gpu ondersteuning biedt en hij met een wel heel erg oude kaart zit.
Kun je beter helemaal geen videokaart nemen en nog 2 jaar wachten om er vervolgens één in te zetten. Dan zullen de kaarten een stuk sneller zijn en weer betaalbaar en dan is de software beter geschikt voor GPU. Geldt trouwens ook een beetje voor de CPU (big / little cores, DDR5 etc.). Nu niet al te veel geld uitgeven zorgt voor veel prestaties door de jaren heen.
wel, gigapixel gebruikt hij ook regelmatig en hij wil resultaten zien terwijl hij achter zijn pc zit, niet na een nachtje slapen.
Oké, dan een kop koffie halen. Bij fotografie is geduld heel belangrijk. Men maakt geen snapshots, maar staat rustig vroeg op voor het perfecte plaatje of maakt 1000 foto’s om er vervolgens een paar te bewerken te bewerken. Een batch foto’s upscalen kun je beter ‘s nachts doen of tijdens de lunch / diner.

• darkzero25
Deze afbeelding, die ik eerder al was tegengekomen want ik had het artikel ondertussen al gelezen op die site, bevestigd toch net dat mijn gekozen processor de 5900X met 12 cores er het beste uitkomt?!
ok hij doet het niet beter dan de 8 of 16 core maar dit bevestigd dan kan je toch dat je even goed de 12 core kan nemen!

de amd 5800 en 5900 reeks hebben geen gpu aan boord dus dat wordt moeilijk...
dan kom je weer bij intel uit terwijl men mij toch zowat overal nu amd aanraadt.

tja ieder zijn manier van werken zeker? het is zowiezo voor mijn vader dus als hij het zo wil...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
5900x is 10% sneller dan een 5600X voor een 2x zo hoge prijs? Niet bepaald een goede prijs/prestatie.

• Djarune
Uit het rijtje van Puget is inderdaad de 5600x de beste keus.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 13-10-2021 09:51 ]

• Abbadon
Je moet verder kijken dan de Photoshop-benchmark. Als je veel Lightroom gebruikt is iets met meer cores niet per se onzinnig:

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=67934

De 5800X lijkt de meest zinvolle aankoop. Als je iets meer budget hebt is een 5900X geen absolute verspilling, zeker als je een beetje op de groei wilt kopen om de aankomende jaren door te komen. Je weet nooit of je use case in die tijd iets wijzigt.

• darkzero25
Zover was ik ondertussen ook, bedankt Abbadon. Uit de testen op die site komt de 5900X er echt wel het beste uit voor zowel PS en LR. Als all around pc komt hij er zeker ook niet slecht uit.

Ik lees wel verder (pcpartpicker) dat het mogelijk nodig is om de bios van het moederbord te flashen omdat de cpu pas vanaf een bepaalde versie ondersteund wordt. misschien een domme vraag maar kan ik dit zomaar na complete assemblage? geraak ik in het bios om dit te upgraden met een cpu die niet ondersteund wordt in de oude bios? of hoe werkt dit?

in het verleden zag ik ook vaak dat amd wat kritieker was met onderdelen die al dan niet samenwerken, vooral dan het gebruikte geheugen gaf problemen? in dit geval dus 4x16 geheugen van corsair. werken ook de rest van de onderdelen goed samen met mijn gekozen amd configuratie?
ik vind het geheugen in ieder geval niet terug in de qvl lijst. als ik een set van 4 kies ipv 2x2 (CMK64GX4M4B3600C18) dan vind ik op de pangoly website bv dat qvl afgevinkt staat maat "b-die" aangevinkt staat. wat betekent dit? gaat mijn gekozen geheugen dan wel werken of wat stellen jullie voor?
als alternatief vond ik deze wel op de qvl lijst: CMK64GX4M4C3000C15. Dit is echter 3000mhz en cas15 dus wat trager. ik heb altijd goeie ervaringen gehad met de corsair vengeance lpx serie in mijn intel systemen maar hier ligt het dus wat moeilijker. hebben jullie andere voorstellen voor geheugensets? 2 sets van 2x16 (want 1 set van 4x16 is blijkbaar soms duurder?) andere goede merken misschien?

nog wat verder gezocht en vond deze: F4-3600C17Q-64GTZ (G.Skill DDR4 Trident-Z 4x16GB 3600MHz)
iemand ervaring met g.skill trident-z? maakt de net iets hogere c17 veel uit? ik neem aan dar de goedkopere versie van 2x16gb F4-3600C17D-32GTZ dezelfde zijn en het prijsgewijs beter is om 2 sets van deze te nemen?

[ Voor 39% gewijzigd door darkzero25 op 13-10-2021 11:30 ]

• Abbadon
Een modern bord ondersteunt de 5x00-serie out of the box. En het bord dat je op het oog hebt kan zelfs via een usb-stick een BIOS flashen zónder dat er een cpu is geïnstalleerd :)

Wat geheugen betreft, neem bij voorkeur een gehele set, zeker met vier dimms. Dan weet je zeker dat ze allemaal dezelfde chips hebben, levert minste gedoe op.
Neem iets van Crucial/Micron of Kingston, dat werkt goed met AMD's, met name omdat ze transparant zijn over welke chips worden gebruikt op de modules.

• darkzero25
van kingston en crucial staat geen enkele 4x16 kit op de lijst! qlv
vanaf 3000mhz zijn de meeste op de qlv lijst met chips van sk hynix of samsung. team heeft dan wel modules met micron chips maar die verkopen ze dan niet bij megekko waar ik al de rest van de onderdelen haal. ik zou graag alles daar bestellen.

mijn oog viel dan op deze op de lijst: F4-3600C17Q-64GTZKW. G.Skill 4x16 met samsung chips 17-19-19-39 3600mhz. wat vinden jullie van deze?

als ik op de corsair site ga kijken en zoek op geheugen dan compatibel is met het moederbord dan vind ik deze set van 2x32gb:
corsair
volgens corsair is het dus compatibel maar vind deze niet op de qlv lijst bij asus.
deze zouden ideaal zijn want qua prijs komen ze zowat overeen met degene die ik oorspronkelijk gekozen had maar zijn ze nu compatibel of niet???

wat een ellende is dat toch om een amd systeem samen te stellen! nu weet ik weer waarom ik altijd voor intel koos 8)7 8)7 8)7

heb hier wat zitten zoeken in andere topics en ik zie dat G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x32GB 3600MHz regelmatig wordt aangeraden. 2x32 zou beter zijn dan 4x16 lees ik zowat overal hier. staan natuurlijk ook weer niet op de qlv lijst... pffff.... volgens pcpartpicker is dan weer het geheugenvoltage van deze latjes te hoog 8)7

kan iemand met uit mijn ellende verlossen en bevestigen dat deze combinatie werkt en liefst zonder dat ik moet beginnen tunen in het bios!
AMD Ryzen 9 5900X
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x32GB 3600MHz
specs van geheugen

[ Voor 54% gewijzigd door darkzero25 op 13-10-2021 15:33 ]

• Abbadon
Ja, dat moet werken.

In principe werkt elk DDR4-3200 en -3600 geheugen met AMD cpu's, het waren vooral de geheugencontrollers van de eerste twee generaties die moeilijk konden doen.

Echter, persoonlijk zou ik geen 3600-geheugen nemen dat 1.45v nodig heeft, 1.35v zou meer dan genoeg moeten zijn, neem dan b.v. van dezelfde shop deze: https://www.megekko.nl/pr...18D-64GTZN-Geheugenmodule

• darkzero25
ok mijn vader zag de rgb en moest er al niks van weten...

3200, CL16 en 1.35 zonder rgb is wat makkelijker verkrijgbaar dan dezelfde maar dan 3600.
volgens jouw redenering kan ik dan weer bij de 2x32 corsair vengeance lpx uitkomen: 3200mhz, 1,35v, CL16.
corsair
wat betekend het vermelde spd profiel bij dit geheugen want dit is wel een pak langzamer:
SPD-latentie 15
SPD-snelheid 2133 MHz
SPD-spanning 1.2 V

of deze:
g.skill
specs zijn vergelijkbaar (wel 16-18-18-38 ipv 16-20-20-38 bij de corsairs) maar hier staat dan ook weer bij:
SPD-snelheid 2666 MHz
SPD-spanning 1.2 V

wat is die spd???

[ Voor 21% gewijzigd door darkzero25 op 13-10-2021 20:45 ]

• Djarune
SPD staat voor Serial Presence Detect. Dat is de standaard manier om automatisch toegang te krijgen tot informatie over een geheugenmodule.

De standaard spanning van een module volgens de JEDEC standaard is 1.2V en daar hoort een snelheid en timings bij. Vaak 2133MHz, 2400MHz of 2666MHz bij DDR4Met behulp van XMP en andere OC profielen draaien het geheugen op een hogere spanning (vaak 1.35V), snelheid met bepaalde timings. XMP / DOCP moet zelf ingesteld worden in de BIOS.

Corsair is vrijwel nooit interessant met Ryzen en heeft kans op instabiliteit vanwege verschillende versies. De meeste G.Skill sets zijn oké, maar dat kun je het beste checken door de QVL van G.Skill. Niet te verwarren met de QVL van een moederbord. Je kunt imho beter de pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K4/64 pakken. Werkt met Ryzen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:40
Djarune schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:00:
SPD staat voor Serial Presence Detect. Dat is de standaard manier om automatisch toegang te krijgen tot informatie over een geheugenmodule.

De standaard spanning van een module volgens de JEDEC standaard is 1.2V en daar hoort een snelheid en timings bij. Vaak 2133MHz, 2400MHz of 2666MHz bij DDR4Met behulp van XMP en andere OC profielen draaien het geheugen op een hogere spanning (vaak 1.35V), snelheid met bepaalde timings. XMP / DOCP moet zelf ingesteld worden in de BIOS.

Corsair is vrijwel nooit interessant met Ryzen en heeft kans op instabiliteit vanwege verschillende versies. De meeste G.Skill sets zijn oké, maar dat kun je het beste checken door de QVL van G.Skill. Niet te verwarren met de QVL van een moederbord. Je kunt imho beter de pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K4/64 pakken. Werkt met Ryzen.
Is dat geen oud nieuws? Corsair heeft nu al een jaar of 2 SKU's waar op de verpakking staat dat hij met AMD getest is (Je hebt er ook met Intel). Neem aan dat die wel probleemloos werken ongeacht waar ze de chips hebben ingekocht.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Djarune
sdk1985 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Is dat geen oud nieuws? Corsair heeft nu al een jaar of 2 SKU's waar op de verpakking staat dat hij met AMD getest is (Je hebt er ook met Intel). Neem aan dat die wel probleemloos werken ongeacht waar ze de chips hebben ingekocht.
Nee helaas. Per SKU zijn er verschillende versies (tot soms wel 8 stuks van 4 verschillende fabrikanten) waarvan sommige niet stabiel werken met Ryzen. V4.32 is een bekend voorbeeld en wordt vrolijk door Corsair verkocht met de tekst “Optimized for Ryzen”. Nu zit die 100% niet in de genoemde 64GB set aangezien hier dual rank 16Gb IC’s in zitten en het cijfer achter het punt een 4 moet zijn (Vx.4x). Wellicht dat de 32GB dimm’s dus wel altijd stabiel zijn, maar dat kan een gevaarlijke aanname zijn. Het is altijd weer afwachten welke verrassing erin zit. Oftewel wie welke IC’s geleverd heeft. Ik hou niet van verrassingen na aankoop en dus boycot ik Corsair als het gaat om geheugen voor Ryzen. Enkel de SKU’s met een Z erin werken altijd met Ryzen en weer niet altijd met Intel.

• darkzero25
bedankt! weer wat bijgeleerd! kan je me ook een set van 2x32gb aanbevelen? is lees in andere topics dat dit 2x32 de voorkeur heeft boven 4x16 voor een 5900x en x570
deze misschien? pricewatch kingston fury deze heeft dan wel cl 18 maar is dat een groot verschil?
of raad jij me toch 4x16 aan? ik snap dat ook niet meer. ik lees dat 2x32 beter is owv efficiëntie en het zou beter zijn voor de memory controller en sommigen raden dan wel weer 4x16 aan...

volgens de qvl op de g.skill site zouden deze het dus ook moeten doen
g.skill pricewatch
g.skill qvl

qua true latency zijn de bovenstaande kingston en g.skill even snel

[ Voor 83% gewijzigd door darkzero25 op 13-10-2021 23:41 ]

• darkzero25
Dit zou 'm dus moeten worden:
AMD Ryzen 9 5900X
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x32GB 3200Mhz
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Seasonic Focus GX-750 PSU
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower

zou dit dan allemaal goed moeten samenwerken? overclocken wil hij niet doen. dus liefst ook niet teveel sleutelen in bios om iets werkend te krijgen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@darkzero25 Met een 3060Ti heb je ook geen 750w voeding nodig. verder is dit pricewatch: Scythe Fuma 2 een betere koeler voor een 5900X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• darkzero25
die voeding en koeler zijn me nu al zo dikwijls aanbevolen dat ik minder geneigd ben om dit aan te passen. tenzij er wel een heel goede reden voor is...
zelf heb ik minder goede ervaringen met de corsair voedingen en heb nu zelf een seasonic focus 550w in mijn huidige pc en die is perfect voor mij.
asus raadt zelf een 750w voeding aan voor die rtx3060ti. die is trouwens ook maar iets van een 6€ duurder dan eenzelfde 650w model.
Pagina: 1