Ik moet voor mijn vader een nieuwe pc bouwen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral fotobewerking. Hij is semi-professioneel fotograaf op pensioen die nog iedere week cursussen volgt, een kleine fotostudio thuis heeft en er regelmatig op uit trekt met een full frame met kilo's aan materiaal en lenzen. Hij gebruikt photoshop, lightroom, massa's plugins, een heel uitgebreide hi-res photobibliotheek, veel lagen in photoshop, ... ook AI software zoals skylum luminar AI. topaz gigapixel, ... kortom een heel uitgebreid pakket aan fotosoftware.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ongeveer 2500-2600€
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
alle randapparatuur blijft behouden (toetsenbord, muis en scherm). Hij heeft ook veel externe opslag: meerdere HD's, samsung T7 SSD's, synology nas, ...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
intel:
Intel Core i9 11900K
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI
2x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD 169€
Seasonic Focus GX-750 PSU 101,05€
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower
alternatief systeem bij amd. zelfde componenten, alleen cpu en mb aangepast:
AMD Ryzen 9 5900X
Asus ROG STRIX X570-E GAMING
alternatief threadripper systeem:
AMD Ryzen Threadripper 3960X
Asus ROG STRIX TRX40-E GAMING
Asus Geforce GT 1030 GT1030-2G-BRK Videokaart
(ook andere cpu koeler nodig maar dit is maar een detail)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
liefst intel maar als amd voor hem beter (sneller!) is dan wil hij dit zeker overwegen.
Ga je overklokken?
neen
Wat verwacht je van ons?[i]
hij wil dus een snel systeem voor zijn doel: fotobewerking. zijn probleem met zijn huidige laptop met extern beeldscherm is dat het allemaal te traag is geworden. het systeem moet futureproof zijn: hij wil de kast jaren niet meer opendoen. daarom de keuze voor 64gb ram. nu zeker overkill maar wie weet over de jaren...
ik denk dat zijn software, vooral photoshop en lightroom met plugins, vooral gebruik maakt van cpu versnelling maar mogelijk eerder beperkt of in de toekomst ook gpu? daarom de gtx3060ti. ik ken eerlijk gezegd zelf niet zoveel van amd. is het amd systeem veel beter dan het intel systeem? heeft het eventueel zin om 350€ meer uit te geven voor het threadripper systeem? dit is dan wel met een goedkope GT1030.
de voorgestelde systemen heb ik zelf na wat opzoekwerk samengesteld, rekening houdend met zijn budget van 2500-2600€.
wat zijn jullie opmerkingen? wat zou er eventueel moeten aangepast worden aan de configuraties? welke heeft jullie voorkeur voor zijn specifiek gebruik?
bedankt voor al jullie feedback!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral fotobewerking. Hij is semi-professioneel fotograaf op pensioen die nog iedere week cursussen volgt, een kleine fotostudio thuis heeft en er regelmatig op uit trekt met een full frame met kilo's aan materiaal en lenzen. Hij gebruikt photoshop, lightroom, massa's plugins, een heel uitgebreide hi-res photobibliotheek, veel lagen in photoshop, ... ook AI software zoals skylum luminar AI. topaz gigapixel, ... kortom een heel uitgebreid pakket aan fotosoftware.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ongeveer 2500-2600€
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
alle randapparatuur blijft behouden (toetsenbord, muis en scherm). Hij heeft ook veel externe opslag: meerdere HD's, samsung T7 SSD's, synology nas, ...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
intel:
Intel Core i9 11900K
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI
2x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD 169€
Seasonic Focus GX-750 PSU 101,05€
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower
alternatief systeem bij amd. zelfde componenten, alleen cpu en mb aangepast:
AMD Ryzen 9 5900X
Asus ROG STRIX X570-E GAMING
alternatief threadripper systeem:
AMD Ryzen Threadripper 3960X
Asus ROG STRIX TRX40-E GAMING
Asus Geforce GT 1030 GT1030-2G-BRK Videokaart
(ook andere cpu koeler nodig maar dit is maar een detail)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
liefst intel maar als amd voor hem beter (sneller!) is dan wil hij dit zeker overwegen.
Ga je overklokken?
neen
Wat verwacht je van ons?[i]
hij wil dus een snel systeem voor zijn doel: fotobewerking. zijn probleem met zijn huidige laptop met extern beeldscherm is dat het allemaal te traag is geworden. het systeem moet futureproof zijn: hij wil de kast jaren niet meer opendoen. daarom de keuze voor 64gb ram. nu zeker overkill maar wie weet over de jaren...
ik denk dat zijn software, vooral photoshop en lightroom met plugins, vooral gebruik maakt van cpu versnelling maar mogelijk eerder beperkt of in de toekomst ook gpu? daarom de gtx3060ti. ik ken eerlijk gezegd zelf niet zoveel van amd. is het amd systeem veel beter dan het intel systeem? heeft het eventueel zin om 350€ meer uit te geven voor het threadripper systeem? dit is dan wel met een goedkope GT1030.
de voorgestelde systemen heb ik zelf na wat opzoekwerk samengesteld, rekening houdend met zijn budget van 2500-2600€.
wat zijn jullie opmerkingen? wat zou er eventueel moeten aangepast worden aan de configuraties? welke heeft jullie voorkeur voor zijn specifiek gebruik?
bedankt voor al jullie feedback!
:strip_exif()/f/image/0Z2OqCg38zBzDK5XEwtqMpk1.jpg?f=fotoalbum_large)