Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

AMD Alleskunner voor 3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Edsger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 19:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kort gezegd een alleskunner.
Een aantal dingen waar mijn systeem voor gebruikt gaat worden:
  • Software development
  • Gaming en VR (toekomst, grafische kaart nu niet toereikend)
  • Videobewerking (amateur)
  • Hobbie VM's draaien
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond 2500-3000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn bestaande systeem wordt een backup PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb naar mijn idee een allround degelijk systeem samengesteld, waarbij alleen de videokaart er tussen uit springt. Met de huidige prijzen wil ik niet in een duurdere videokaart investeren, dan upgrade ik liever over 1-2 jaar naar een 4070 oid.
De 2GB Pro SSD heb ik voor OS/programma's. De 2GB Evo dacht ik te gebruiken voor data (raw video's/VM's). Hard disk als backup.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben niet merkvast, maar ik ga wel graag voor de merken die bekend staan om producten langere tijd te ondersteunen. Dat mag best een paar tientjes meer kosten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik investeer graag in degelijke componenten, met name op het oog van duurzaamheid en energiebesparing (bijv. 80+ Gold voeding)

Ga je overklokken?
Nee, ik ben niet van plan om over te klokken.
Waarom heb ik dan toch een overklok moederbord gekozen?
Ik had begrepen dat de Aorus PRO de "niet overklok"-variant was van de master, maar als ik op de details inzoom zie ik toch ook andere verschillen. Als ik me vergis - laat het me vooral weten - maar volgens mij heeft het Aorus Master moederbord in vergelijking met de Aorus PRO meer snelle USB aansluitingen en net een betere WIFI en Bluetooth chipset. Aangezien er budget voor is wilde ik op dit vlak niet graag concessies doen.

Wat verwacht je van ons?
Een laatste check, compatibiliteit en slimmere alternatieven hoor ik graag.

Een aantal dingen vroeg ik me daarnaast af.
Met het interne geheugen zie ik door de bomen het bos niet meer. Cross-checken tussen de populaire Corsair modules de QVL lijsten is ook een gedoe zeg :? . Uiteindelijk maar uitgekomen op Kingston modules die blijkbaar al een paar jaar terug door Hardware.Info een award kregen. Zijn deze nog courant?

Met mijn Define R7 hoop ik een net zo'n goede kast te hebben als de R5.
En misschien heeft iemand nog tips voor extra ventilators? Dit systeem wordt waarschijnlijk wel warmer dan mijn i5 8600K die ik nu heb.

Bedankt voor jullie bijdrage! :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570S MASTER€ 379,-€ 379,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3X 12G OC€ 699,-€ 699,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 6TB€ 111,80€ 111,80
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 149,89€ 149,89
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 161,89€ 161,89
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 2TB€ 339,-€ 339,-
Totaal€ 2.798,69

All your quantifications are belong to me!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Een goed b550 bord zou ook al voldoende zijn, en kost zo'n 150 euro minder.
Voor paar tientjes extra heb je 3060ti, ondanks dat je later beter gaat is deze erg rendabel.
Ik zou zelf geen HDD meer kopen, in plaats daarvan een SATA SSD.
Fractal define 7 is goed zolang je niet gamed, anders zou ik de meshify 2 (compact) pakken.
Bij de R9 5900x zou ik 3600c16 ramsticks pakken.
Je zou ook Samsung 980 (non pro) IPV de evo plus kunnen pakken.

Al met al paar verschuivingen, paar dingen iets duurder, paar dingen stukje goedkoper.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Te duur moederbord. Met Gigabyte zit je goed. Zelf met de B550 Aorus Elite kun je zelfs prima overklokken en is al toereikend.

Ik zou een van de volgende borden pakken om bij Gigabyte te blijven:

pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro AC
Waarbij lichte voorkeur voor de bovenste vanwege de USB-C poort.

Overigens is de X570 of B550 Master alleen nuttig met 2x de 980 Pro of andere PCIe 4.0 ssd’s.
Persoonlijk zou ik dan 2x de pricewatch: Samsung PM9A1 2TB nemen.

Betere geheugenkeus: pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Voor het budget wat vrij komt kun je een goede videokaart nemen die 35% sneller is.
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 3.0, LHR)

Zou ook de pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass nemen. Groot zat. De grotere alleen nemen voor configuraties met 2x videokaart of veel harde schijven.

Met nog meer wijze besparingen zit een RTX3070 er ook wel in.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Ik zat wat tegen je moederbord-keuze aan te kijken, dat is toch een smak geld als je niet gaat overklokken, en ook in vergelijking met de kost van je CPU. Maar je vindt de hoeveelheid snelle USB (5x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), 5x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s), 2x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c) en de Wifi (AX210) en Bluetooth (5.2) de moeite.

Ik keek eens naar de hogere range in de moederborden-roundup, en zie dat de pricewatch: MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI qua USB (6x USB 2.0, 6x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), 3x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s), 2x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c), Wifi (AX210) en Bluetooth (5.2) meekan, en voor 110 € minder. Twee M.2 slots met koeler.

Dat gezegd zijnde, de pricewatch: Gigabyte Aorus X570S MASTER heeft 3 M.2 slots volgens de pricewatch, maar het zijn er zelfs vier zo te zien, allemaal gekoeld. Is dat relevant voor je?

• Edsger
@99ruud99 @Djarune Dank voor de feedback.
Alleen bij de moederbord keuze heb ik niet het idee dat jullie mijn stuk in het topic hebben gelezen? Als dat wel zo is mijn excuses uiteraard, maar zou je dan ook willen zeggen wat ik verkeerd begrepen heb?

@99ruud99 Waarom is de meshify beter voor gamen? De componenten zijn toch dezelfde. Die 'moet' je me ff toelichten graag. O-)

@Djarune Je raadt ander geheugen aan, alleen deze staat niet op de QVL lijst https://download.gigabyte...mory_am4_6LML_vermeer.pdf. Dat lijkt me toch een aardig risico om te nemen.
De kast kan geld besparen, maar ik vind 30 euro uitgeven niet erg aan een betere airflow. Lijkt me op de lange duur wel beter voor de duurzaamheid van het systeem. Toch bedankt voor de tip!
Dank voor de tip wat betreft de grafische kaart. Die neem ik zeker mee. Misschien als het lukt ga ik nog voor de 3070, die zal ik niet snel hoeven te verkopen ;).
Ook wat betreft de SSD, goeie tip!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

99ruud99 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:20:
Voor paar tientjes extra heb je 3060ti, ondanks dat je later beter gaat is deze erg rendabel.
Afhankelijk van winkel & welke kaart juist, tussen de 20 en de 70 € verschil, dus tussen de 3 en de 10%, voor een 20 % prestatieverschil, dus duidelijk meer bang for buck. Helemaal eens dus.

Als ik zoek op 3060 ti, prijs oplopend, en liefst één met drie fans neem (stiltegevoelig), kom ik op pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3 Red LHR als goedkoopste. Een review daarvan oogt goed.

On edit: @99ruud99 suggereert Meshify voor betere airflow in je kast en dus betere prestaties van CPU en GPU (alles, eigenlijk) ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door belgianmadcow op 09-10-2021 20:21 ]

• Edsger
@belgianmadcow Bedankt voor je uitgebreide reactie! Je moederbord tip ga ik morgen even uitgebreid bekijken. Ik vind mobo's vergelijken erg lastig. Zelfs op pricewatch zijn de specs lastig en ook gedeeltelijk onbetrouwbaar om te vergelijken. De Master was voor een deel dan ook een "safe" keueze (alles erop en eraan). Maar ik zal het MSI en het PRO bord nog eens bekijken. Bij B550 borden heb ik het idee dat ik hoe dan ook moet inleveren want er zijn gewoon minder PCI lanes beschikbaar.

En nee, 2 a 3 SSD slots lijken me voldoende :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Inderdaad, de goede airflow TOV define 7

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Edsger schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:16:
@99ruud99 @Djarune Dank voor de feedback.
Alleen bij de moederbord keuze heb ik niet het idee dat jullie mijn stuk in het topic hebben gelezen? Als dat wel zo is mijn excuses uiteraard, maar zou je dan ook willen zeggen wat ik verkeerd begrepen heb?
Wel gelezen, maar vond het niet zo van belang. Snelle USB poorten zijn leuk, maar er moet ook een muis, toetsenbord en vaak webcam, printer of andere randapparatuur in. Dat kan in ieder type USB poort. Sterker nog. Doe dat in een usb hub van een tientje wat ook werkt en je hebt 3 poorten bespaard + een duur moederbord ;). Onboard wifi en bluetooth is leuk als het erop zit, maar niet meer dan 3 tientjes waard. Anders kun je nog de pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 nemen. Voor zo’n duur systeem zou ik trouwens van harte een ethernet verbinding aanbevelen.
[b]Edsger schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:16:[b]Je raadt ander geheugen aan, alleen deze staat niet op de QVL lijst https://download.gigabyte...mory_am4_6LML_vermeer.pdf. Dat lijkt me toch een aardig risico om te nemen.
De QVL bevat niet elk geheugen en zeker niet die nieuwer zijn dan de lijst. Deze kit heeft hynix d-die’s die compatible zijn met Ryzen 5000 en bovendien altijd dual rank. Op Tweakers is er één referentie:
pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32
De kast kan geld besparen, maar ik vind 30 euro uitgeven niet erg aan een betere airflow. Lijkt me op de lange duur wel beter voor de duurzaamheid van het systeem. Toch bedankt voor de tip!
Verschil in airflow tussen de Define 7 en Define 7 C is vrij klein. Voor airflow zijn er betere kasten zoals de genoemde Meshify.

• Edsger
@Djarune @belgianmadcow @99ruud99
Dank voor al jullie advies. Uiteindelijk kom ik uit op het volgende.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 529,-€ 529,-
1MoederbordenGigabyte X570S Aorus Pro AX€ 294,95€ 294,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3 Red LHR€ 638,78€ 638,78
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 149,89€ 149,89
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 122,37€ 122,37
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
2VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart, 140mm€ 15,13€ 30,26
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 168,90€ 168,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesSamsung PM9A1 2TB€ 267,-€ 267,-
Totaal€ 2.610,26

Ik ben alleen bij de kast gebleven, omdat ik nu een R5 define heb en die bevalt me uitstekend. De Meshify vind ik persoonlijk ook minder mooi.

Om het helemaal af te maken wilde ik nog een extra fan of twee in de kast plaatsen. Ik dacht eraan om het simpel te houden en gewoon twee extra fans erin te plaatsen van Fractal, dezelfde waar er al 3 van meegeleverd zijn. Eentje bovenin, dacht ik, de ander weet ik nog niet. Op het gebied van airflow weet ik weinig, dus advies over keuze van fan en plaatsing is welkom :).
Super bedankt zover!

PS: @Djarune wat betreft die QVL lijst, die kan toch onmogelijk out of date zijn? Het gaat om de x570s chipset die net nieuw is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met de 2 fans voorin, en 1 back, ga je dan 1 top nemen van 140mm ?
ik denk niet dat er 3 van 140mm voorin passen.

Ik heb deze met 5900X en 6900XT pricewatch: Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Edsger schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:18:
@Djarune @belgianmadcow @99ruud99
Dank voor al jullie advies. Uiteindelijk kom ik uit op het volgende.

PS: @Djarune wat betreft die QVL lijst, die kan toch onmogelijk out of date zijn? Het gaat om de x570s chipset die net nieuw is.
Met plezier :-)

De QVL is niet onjuist, alleen onvolledig. Letterlijk àlle RAM testen is onmogelijk. Naar prestaties toe is het vooral van belang dat je dual rank hebt (8 a 10%) , dat had de aangeraden kit, maar hier zie ik dat degene in je build nu ook dual rank is (2Rx8).

Het verschil tussen 3200 en 3600 is niet zo geweldig, zo te zien. Maar wel iets dat je kan meenemen zonder noemenswaardige meerkost.
Pagina: 1