Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kort gezegd een alleskunner.
Een aantal dingen waar mijn systeem voor gebruikt gaat worden:
Zo rond 2500-3000
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn bestaande systeem wordt een backup PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb naar mijn idee een allround degelijk systeem samengesteld, waarbij alleen de videokaart er tussen uit springt. Met de huidige prijzen wil ik niet in een duurdere videokaart investeren, dan upgrade ik liever over 1-2 jaar naar een 4070 oid.
De 2GB Pro SSD heb ik voor OS/programma's. De 2GB Evo dacht ik te gebruiken voor data (raw video's/VM's). Hard disk als backup.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben niet merkvast, maar ik ga wel graag voor de merken die bekend staan om producten langere tijd te ondersteunen. Dat mag best een paar tientjes meer kosten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik investeer graag in degelijke componenten, met name op het oog van duurzaamheid en energiebesparing (bijv. 80+ Gold voeding)
Ga je overklokken?
Nee, ik ben niet van plan om over te klokken.
Waarom heb ik dan toch een overklok moederbord gekozen?
Ik had begrepen dat de Aorus PRO de "niet overklok"-variant was van de master, maar als ik op de details inzoom zie ik toch ook andere verschillen. Als ik me vergis - laat het me vooral weten - maar volgens mij heeft het Aorus Master moederbord in vergelijking met de Aorus PRO meer snelle USB aansluitingen en net een betere WIFI en Bluetooth chipset. Aangezien er budget voor is wilde ik op dit vlak niet graag concessies doen.
Wat verwacht je van ons?
Een laatste check, compatibiliteit en slimmere alternatieven hoor ik graag.
Een aantal dingen vroeg ik me daarnaast af.
Met het interne geheugen zie ik door de bomen het bos niet meer. Cross-checken tussen de populaire Corsair modules de QVL lijsten is ook een gedoe zeg
. Uiteindelijk maar uitgekomen op Kingston modules die blijkbaar al een paar jaar terug door Hardware.Info een award kregen. Zijn deze nog courant?
Met mijn Define R7 hoop ik een net zo'n goede kast te hebben als de R5.
En misschien heeft iemand nog tips voor extra ventilators? Dit systeem wordt waarschijnlijk wel warmer dan mijn i5 8600K die ik nu heb.
Bedankt voor jullie bijdrage!
Kort gezegd een alleskunner.
Een aantal dingen waar mijn systeem voor gebruikt gaat worden:
- Software development
- Gaming en VR (toekomst, grafische kaart nu niet toereikend)
- Videobewerking (amateur)
- Hobbie VM's draaien
Zo rond 2500-3000
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn bestaande systeem wordt een backup PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb naar mijn idee een allround degelijk systeem samengesteld, waarbij alleen de videokaart er tussen uit springt. Met de huidige prijzen wil ik niet in een duurdere videokaart investeren, dan upgrade ik liever over 1-2 jaar naar een 4070 oid.
De 2GB Pro SSD heb ik voor OS/programma's. De 2GB Evo dacht ik te gebruiken voor data (raw video's/VM's). Hard disk als backup.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben niet merkvast, maar ik ga wel graag voor de merken die bekend staan om producten langere tijd te ondersteunen. Dat mag best een paar tientjes meer kosten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik investeer graag in degelijke componenten, met name op het oog van duurzaamheid en energiebesparing (bijv. 80+ Gold voeding)
Ga je overklokken?
Nee, ik ben niet van plan om over te klokken.
Waarom heb ik dan toch een overklok moederbord gekozen?
Ik had begrepen dat de Aorus PRO de "niet overklok"-variant was van de master, maar als ik op de details inzoom zie ik toch ook andere verschillen. Als ik me vergis - laat het me vooral weten - maar volgens mij heeft het Aorus Master moederbord in vergelijking met de Aorus PRO meer snelle USB aansluitingen en net een betere WIFI en Bluetooth chipset. Aangezien er budget voor is wilde ik op dit vlak niet graag concessies doen.
Wat verwacht je van ons?
Een laatste check, compatibiliteit en slimmere alternatieven hoor ik graag.
Een aantal dingen vroeg ik me daarnaast af.
Met het interne geheugen zie ik door de bomen het bos niet meer. Cross-checken tussen de populaire Corsair modules de QVL lijsten is ook een gedoe zeg
Met mijn Define R7 hoop ik een net zo'n goede kast te hebben als de R5.
En misschien heeft iemand nog tips voor extra ventilators? Dit systeem wordt waarschijnlijk wel warmer dan mijn i5 8600K die ik nu heb.
Bedankt voor jullie bijdrage!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 549,- | € 549,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570S MASTER | € 379,- | € 379,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3X 12G OC | € 699,- | € 699,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 6TB | € 111,80 | € 111,80 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart | € 149,89 | € 149,89 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
| 1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX432C16FB3K2/32 | € 161,89 | € 161,89 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 104,89 | € 104,89 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 229,- | € 229,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 2TB | € 339,- | € 339,- |
| Totaal | € 2.798,69 | |||
All your quantifications are belong to me!