Deurbel aansluiten problemen, verlies stroom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeytbear
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06-2024
Hallo,

Ik probeer een mechanische deurbel aan een mechanische gong aan te sluiten via de transformator in mijn stoppen kast.

Het probleem is dat ik het niet werkend krijg met de bekabeling die naar de deurbel gaat en ik begrijp niet waarom.

De gong ( Atlanta D142) is een heel simpele eentonige mechanische gong (zie plaatje). Hij werkt op batterijen en via de transformator. gevoed via batterijen werkt het, als ik op de deurbel druk, maar als ik de gong voed via de transformator (altena 8v, zie plaatje) werkt het niet : via de deurbel knop en de bestaande bekabeling werkt het niet . Test ik het echter met een kort schakeldraadje werkt het wel!

Ik ben geen expert. Maar Op de gong staat 8v en ik heb een 8v trafo, dus ik dacht dat zal werken. Ik snap dus niet waarom het met mijn kort schakeldraad wel werkt maar niet met de blauw-rode draadjes naar de deurbel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYINEvWMSu8rJ2uNztul63lfSH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2eHX28apnXJ5MficDdH5HGGN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJtwT4L8cTzvik5mrUSWN0ruwyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkCxoU8mcupZUiQ2h9lssCPe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giUQ7bd8K7Bx9nw1n-vblBa07t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5t4e7hTFcZ6LO7NUo8A0YCi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door smokeytbear op 11-10-2021 20:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• c3nt0q
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 21:49
Misschien je trafo aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meet je NU bij de gong (daar gaat je voeding overheen..) 8v?

en wat meet je als de beldrukker wordt ingedrukt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
beldrukker gaar? maken we ook vaak mee...

drukker er af halen en dáár de draadjes tegen elkaar doen..

of ff in elkaar draaien en binnen verder kloten, hoed je niet heen en weer te lopen

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Japidoff schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:04:
beldrukker gaar? maken we ook vaak mee...

drukker er af halen en dáár de draadjes tegen elkaar doen..

of ff in elkaar draaien en binnen verder kloten, hoed je niet heen en weer te lopen
In TS schrijft hij dat het met batt. wel werkt toch?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vreemd, op de specificatie die ik zie staat uitsluitend DC, gelijkspanning. dus m.a.w. alleen op batterijen of op een voedingsapparaat dat 8V gelijkspanning levert van tenminste 1A. Maar las ik het goed dat hij desondanks met een korte dikke draad wel werkte op de trafo? Zo ja, niet onmogelijk, hoe lang zijn dan die veel dunnere draden? Gaat het toevallig om een erg grote afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Techneut schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:38:
Vreemd, op de specificatie die ik zie staat uitsluitend DC, gelijkspanning.
Op de afbeelding staat 6V gelijk spanning én 8V (tot 16V) wissel spanning.
edit: In de documentatie ook: https://livewell.honeywel...t-Guide_D142_Approved.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 11-10-2021 21:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:49
kan het niet zoiets simpels zijn als dat de blauwe met de rode draadjes zijn verdraaid en dat je deze even met omwisselen???

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 21:06
Dus als je 0F en 1 kortsluit doet de gong het wel? Dan is het je kabel naar je beldrukker of je beldrukker zelf.

Inderdaad de volgende test is ff de kabeltjes in je beldrukker tegen elkaar houden.

En anders even meten of je wel spanning krijgt? En waar je spanning krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Laatst online: 24-04 13:34
bonzz.netninja schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

In TS schrijft hij dat het met batt. wel werkt toch?
klopt, maar niet heel duidelijk of de bel toen al op de definitieve plek hing met de uiteindelijke bekabeling..

kheb toch al wel een belletje of 50 kapotgemaakt en gerepareerd in de afgelopen 20 jaar als elektrotechnicus, en een kapotte beldrukker komt gewoon vaak voor...

maar goed, ik kan het mis hebben...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 11:57

Ligone

Moeha!

Transfo is AC, deurbel is DC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
DukeBox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Op de afbeelding staat 6V gelijk spanning én 8V (tot 16V) wissel spanning.
edit: In de documentatie ook: https://livewell.honeywel...t-Guide_D142_Approved.pdf
O-)

Overigens dezelfde als Bedrade deurbel aansluiten (Honeywell / Friedland D142)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 12-10-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:23
De deurbel kan gewoon met een ac trafiek aangesloten worden (zie aansluit schema).
Ik denk dat de trafo te licht is. Dwz de trafo is 8v (minimale dat nodig is), 1A. De deurbel heeft max 15 W nodig (bijna 2A).
Wat er dus gebeurt is dat de spanning van de trafo inzakt en door de 2A door de dunne kabel en de drukker er daar ook nog eens spanning over valt waardoor er te weinig over blijft. Daardoor kan het met een korte kabel nog net wel werken. Ook batterijen kunnen meer stroom leveren zonder dat de spanning inzakt.
Je kan de uitgang van de trafo meten als iemand op de bel drukt om te controleren of dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

EricTC schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:23:
De deurbel kan gewoon met een ac trafiek aangesloten worden (zie aansluit schema).
Ik denk dat de trafo te licht is. Dwz de trafo is 8v (minimale dat nodig is), 1A. De deurbel heeft max 15 W nodig (bijna 2A).
Ik denk niet dat die deurbel zoveel gebruikt. Je kan hem ook met 4 AA's gebruiken, dan zou je de batterijen iedere 30 min. moeten vervangen.
Was even vergeten dat ie alleen stroom gebruikt als je je het knopje indrukt.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 13-10-2021 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
DukeBox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Ik denk niet dat die deurbel zoveel gebruikt. Je kan hem ook met 4 AA's gebruiken, dan zou je de batterijen iedere 30 min. moeten vervangen.
De deurbel gebruikt pas stroom als je het knopje indrukt. aa batterij is ongeveer 3000 mAh. Je zou het knopje dus 1.5 uur ingedrukt moeten houden. Lukt mij een reële waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dan zou ik er gewoon een buffercondensator tussen modden.
enfin zelfs mijn videointercomdeurbel vreet geen 15Watt!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

EricTC schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:06:
De deurbel gebruikt pas stroom als je het knopje indrukt.
Oh ja natuurlijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik denk dat je een deurbel beter op batterijen kunt laten werken.

Van deze beltransformator kon ik het leegloopverbruik niet vinden, maar van beltransformatoren waar ik dat wel van kon vinden was het behoorlijk hoog (soms meerdere Watts en dat 24 uur per dag, 365 dagen per jaar).

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 12-10-2021 18:54 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:38:
Vreemd, op de specificatie die ik zie staat uitsluitend DC, gelijkspanning. dus m.a.w. alleen op batterijen of op een voedingsapparaat dat 8V gelijkspanning levert van tenminste 1A. Maar las ik het goed dat hij desondanks met een korte dikke draad wel werkte op de trafo? Zo ja, niet onmogelijk, hoe lang zijn dan die veel dunnere draden? Gaat het toevallig om een erg grote afstand?
Daarop kwam nog geen antwoord, maar stel dat je belkabel gebruikt met een draaddiameter van 0,5mm, dat wordt veel gebruikt. Dat is 0,196mm² doorsnede. En vergeet niet dat 1 meter kabel heen en terug 2 meter draad betekent. Voor koperdraad heeft dat een weerstand van 0,18 ohm per meter. Voor een stroom van 1A (dat staat althans in de specificatie die ik vond) betekent dat ook 0,18V spanningsverlies. Voor een heel korte afstand nauwelijks de moeite waard, maar wel voor voor aanmerkelijk langere afstanden. Om nog maar niet te spreken over 2A die iemand meende gelezen te hebben. Maar misschien heb je sowieso al wat dikkere draad, een maatje dikker levert al gauw de helft minder verlies. Het mag daarentegen duidelijk zijn dat dit voor een groot deel weer teniet wordt gedaan als het aluminiumdraad is. Dat is naast andere nadelen ronduit goedkoopte die de wijsheid bedriegt!

Kortom, nogmaals die zelfde vraag, hoe lang is die afstand.

[ Voor 37% gewijzigd door Techneut op 13-10-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
SMSfreakie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:51:
dan zou ik er gewoon een buffercondensator tussen modden.
enfin zelfs mijn videointercomdeurbel vreet geen 15Watt!
Waar ga jij een condensator kopen waar je WISSELSTROOM in kan opslaan?
Zelfs als het gelijkstroom zou zijn moet je een enorme condensator hebben om gedurende 10 seconden stroom te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
Koop een multimeter (< 20 euro is goed genoeg) en meet de spanning tussen O en T. in wisselspanning bereik. Doe dit met het knopje niet ingedrukt en met knopje wel ingedrukt en kijk wat het doet.
Meten is nu eenmalig het eenvoudigst om een probleem te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Op zich een goede tip, maar weet TS daarmee om te gaan? Uit z'n vragen blijkt namelijk dat hij niet een oude rot is op het gebied van de elektrotechniek. Hij kan desondanks natuurlijk dit advies opvolgen, best mogelijk dat hij er wat van opsteekt. Hoeft inderdaad niet een dure meter te zijn. Goedkoper is het echter om eerst een paar gegeven adviezen op te volgen.
In z'n startpost geeft hij aan niet te begrijpen dat de bel wel werkt op batterijen van (samen 6V), maar niet op de trafo van 8V. Wel, dat is theoretisch heel goed te verklaren. Maar zonder in die theoretische details te treden, wisselstroom gedraagt zich in een paar niet nader te noemen opzichten een beetje anders dan gelijkstroom. Daardoor zal er mogelijk wat meer spanningsverlies optreden. En nogmaals, afgezien van gelijk- of wisselspanning, vergeet die afstand niet. Heel goed verklaarbaar is het dan ook wat TS zelf constateerde, dat het met een korte dikke draad wel werkte. Daarom vroeg ik hem ook wat de afstand is. Maar de conclusie is eigenlijk sowieso al om wat dikkere draad te nemen. Of. als dat nogal een moeilijke klus is, er van af zien en gewoon de batterijen blijven gebruiken. Zo gauw zijn die niet leeg met alleen maar stroom moeten leveren als er gebeld wordt.

PS:
Mijn oog valt nog even op de eerste zin van de topicstart. Dat zou misschien wel het antwoord kunnen zijn:
Ik probeer een mechanische deurbel aan een mechanische gong aan te sluiten via de transformator in mijn stoppen kast.
"deurbel aan een mechanische gong"staat er, dat deel van de zin had ik overheen gelezen. Stom van me, ik had het meteen moeten zien. Betekent dat echt dat je beide bel en gong op de ene trafo hebt aangesloten? ? Dat trekt die trafo natuurlijk nooit. Als je dat echt wilt dan heb je ten minste een tweemaal zo zware trafo nodig en naar alle waarschijnlijkheid ook dikkere draad. Maar ik adviseer je om het eerst uit te proberen met het verzwaren van de trafo. Misschien scheelt het een hoop werk.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 14-10-2021 15:09 ]

Pagina: 1