Bedrade deurbel aansluiten (Honeywell / Friedland D142)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:41

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
Mijn vraag
Klopt mijn redenering?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Honeywell / Friedland D142 Atlanta

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://livewell.honeywel...tent/uploads/QSG-D142.pdf

Recent is mijn zekeringkast onder handen genomen, zijn de zekering en kabels allemaal conform gemaakt en is ook de 'externe' beltrafo vervangen door een Schneider 8VA a9a15216 beltrafo.

Enkele dagen daarna constateren we dat de deurbel niet meer werkt. Ik ging er in eerste instantie van uit dat de gong het zelf begeven had (dat was nog een ding van een van de vorige eigenaars uit de jaren 60, 70 denk ik).
Ik heb de oude gong dan even opengelegd (was een standaard ontwerp met een elektromagneet, een palletje en een gongstaaf langs beide zijden) en daar zag ik dat die ook op batterijen kon, maar dat er 4 batterijen van 1.5V in gingen. 6V dus ipv 8V.
Eerst dacht ik dat het daar dan misschien aan lag (achteraf gezien lijkt met dat niet zo logisch: het is maar een elektromagneet. Gaat die echt stuk na 2 volt extra?) dus kocht ik een nieuwe gong Honeywell / Friedland D142 Atlanta.

Maar nu die is aangesloten werkt het nog steeds niet.

De beltrafo in de zekeringkast krijgt 2 stroomdraden met 230V binnen en daar komen op de juiste pinnen 2 zwarte stroomdraden weer uit en die verdwijnen in een buis met de sticker Bel (lekker handig :))
Op de plaats waar de oude gong hing komen twee oude buizen samen en daar lopen ook twee zwarte stroomdraden waarvan er 1 is doorgeknipt en die twee draadeinden kwamen samen in de oude gong.
Volgens mij is dit dus 1 circuit waarbij er twee zwarte stroomdraden van de beltrafo vertrekken, een van de twee zal daarbij onderbroken zijn door de deurbel zelf en ze komen dan samen op de plaats van de gong om het circuit compleet te maken.

So far so good, maar als ik op de onderste tekening van https://livewell.honeywel...tent/uploads/QSG-D142.pdf kijk, is het daar net iets anders getekend.
Daar gaan twee draden naar de knop en die staan op pinnen OF en 1 en twee draden gaan naar de trafo en zijn aangesloten op pinnen 1 en T3. Ik dacht dat ik dus de twee zwarte draadeindes van de oude gong moest aansluiten op pinnen 1 en T3 (en dus de knop aangesloten op pinnen 1 en OF kon negeren (het is me namelijk niet helemaal duidelijk of die enkel zorgen dat de knop licht krijgt -mijn knop heeft geen lampje- of niet).

Als ik de gong toch goed heb aangesloten, is de beltrafo al reeds stuk, maar dat lijkt me sterk na zo'n korte tijd?

Vandaar de vraag: klopt mijn redenering en moet ik dus de twee zwarte stroomdraadeindes verbinden met 1 en T3?

Beste antwoord (via Kheos op 30-06-2021 11:44)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De 2 draden op OF en T3. Zoals op de tekening ook te zien is betreft 1 niets meer dan een doorverbinding van de trafo naar de knop. Deze doorverbinding heb je al doordat één ader van de kabel direct doorloopt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

De 2 draden op OF en T3. Zoals op de tekening ook te zien is betreft 1 niets meer dan een doorverbinding van de trafo naar de knop. Deze doorverbinding heb je al doordat één ader van de kabel direct doorloopt.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:30:
De 2 draden op OF en T3. Zoals op de tekening ook te zien is betreft 1 niets meer dan een doorverbinding van de trafo naar de knop. Deze doorverbinding heb je al doordat één adres van de kabel direct doorloopt.
hm, dat heb ik nu dus ook geprobeerd en nog steeds niks.
Dus ofwel doe ik nog iets fout qua aansluiting van de gong, of de gong zelf is stuk, of de knop is stuk of de trafo is stuk of een kabel is stuk.

• Septillion

Septillion

Gong kan je testen, even batterijen erin en ipv de bel-knop een draadje.

Als je een multimeter hebt kan je de trafo ook testen. Of anders me een 5W autolampje.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
Je kunt met een fietslampje testen (of een multimeter als je die hebt) of er spanning staat op de draden die van de trafo komen.

Repareren doe je zo.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zoals ik het lees heeft het gewerkt. Maar was dat meteen op de trafo, of aanvankelijk op batterijen? De reden dat ik dat vraag is dat de beide schema's nogal van elkaar verschillen. Lijkt een beetje verwarrend, tenzij er sprake is van twee uitvoeringen, een voor DC en een voor AC. Is dat zo? (hoeft niet perse). Maar als dat inderdaad het geval is, en je hebt de DC-uitvoering, dan is het duidelijk dat het wel werkt op batterijen, maar niet op de trafo.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 25-06-2021 22:33 ]

• Septillion

Septillion

@Techneut Vind je? In beide gevallen gaat voeding gewoon op 1 en T3 en de drukker op 1 en OF. In tweede mist alleen de batterijhouder.

• Techneut
  • Niet online
Klopt, bij nader inzien lijkt het me dat die batterijhouder uitneembaar is. Blijft natuurlijk de vraag waarom het niet werkt, terwijl dat aanvankelijk wel het geval was. Was dat ook met trafovoeding, of zaten er toen nog batterijen in?

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
Voor alle duidelijkheid: de oude gong heeft altijd gewerkt op de stroom, nooit op batterijen.
Tot die dus niet meer werkte, net nadat er aan de zekeringkast was gewerkt.
Ik heb met de multimeter wat zaken uitgemeten, maar dat ga ik even opnieuw moeten doen met de handleiding erbij want ik ben geen multimeter-held.
Volgens mij kwam er geen 8v uit de trafo, en ging er ook geen 230v in de trafo, maar toen heb ik iets fout gedaan en trok ik een vonk toen ik de zekering waar de trafo achter zit ging uitmeten dus dat doe ik FF rustig opnieuw.

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-10 21:47
Let erop dat je de multimeter goed in stelt. Niet op de diode stand (of piep stand) zetten. De 8v is DC en de 230 volt is AC, dit zijn verschillende standen op je multimeter

• Techneut
  • Niet online
Zou het kunnen dat je dat over het hoofd hebt gezien? Ik bedoel dat die nieuwe trafo die je kocht een gewone beltrafo blijkt te zijn die derhalve een AC uitgang heeft. Op het schema staat namelijk (piepklein) aangegeven dat het DC moet zijn. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het er een beetje verwarrend uitziet, want het is het symbool een gewone AC/AC trafo. Dat gelijkstroomtekentje was me daardoor aanvankelijk ook niet opgevallen, waardoor ik dacht dat achter die aansluitklemmen een brugcel zou moeten zitten. Verkeerde gedachtegang dus. Misschien zou je het ter bevestiging nog even kunnen proberen met een stel batterijen. Het zou me niet verbazen dat hij het daarmee wel doet.

Edit:
Sorry, verkeerd gezien, in combinatie met me laten afleiden door de opmerking van Elekit dat die 8V DC is, het is 8-16V~, dus toch wel een gewone wisselstroomtrafo. Negeer dus het bovenstaande. Blijft m'n advies om het op batterijvoeding te proberen. Dan weet je in elk geval dat bij dat vonkentrekken (???) in het gelijkstroomdeel wel of niet iets gesneuveld is.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 29-06-2021 17:34 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB trouwens, dit is meer een verbouw/klustopic dan elektronica.

• Septillion

Septillion

Techneut schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:11:
Dat gelijkstroomtekentje was me daardoor aanvankelijk ook niet opgevallen,
Ik heb nog 4x gekeken en zie hem nog niet... :? Wel zie ik 2 keer een wisselspanning teken bij de spanning staan. 8V~ en 8-16V~.

Maaruh, vonken bij meten is niet goed. Of je hebt iets kort gesloten met de meetpennen of je had de meter in stoom (A) stand / socket.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
De electricien is langsgekomen en het is nu opgelost.
Hij heeft alles opnieuw nagemeten (hier en daar kwamen er rare values terug), alles opnieuw aangesloten, beltrafo vervangen en toen was het opgelost.

Topic kan dicht :)

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-10 21:47
Techneut schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:11:
Zou het kunnen dat je dat over het hoofd hebt gezien? Ik bedoel dat die nieuwe trafo die je kocht een gewone beltrafo blijkt te zijn die derhalve een AC uitgang heeft. Op het schema staat namelijk (piepklein) aangegeven dat het DC moet zijn. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het er een beetje verwarrend uitziet, want het is het symbool een gewone AC/AC trafo. Dat gelijkstroomtekentje was me daardoor aanvankelijk ook niet opgevallen, waardoor ik dacht dat achter die aansluitklemmen een brugcel zou moeten zitten. Verkeerde gedachtegang dus. Misschien zou je het ter bevestiging nog even kunnen proberen met een stel batterijen. Het zou me niet verbazen dat hij het daarmee wel doet.

Edit:
Sorry, verkeerd gezien, in combinatie met me laten afleiden door de opmerking van Elekit dat die 8V DC is, het is 8-16V~, dus toch wel een gewone wisselstroomtrafo. Negeer dus het bovenstaande. Blijft m'n advies om het op batterijvoeding te proberen. Dan weet je in elk geval dat bij dat vonkentrekken (???) in het gelijkstroomdeel wel of niet iets gesneuveld is.
Goed punt, je hebt gelijk. Meestal is een beltrafo secundair ook wisselspanning. Excuus voor de verwarring.
Pagina: 1