Nieuwe hobby-dev / lab PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Mijn oude desktop is nu wel echt ten einde (HDD failures [gelukkig heb ik ook nog een SSD], monitor flikkert als hij uit slaapstand gaat, Windows 11 draait er niet op, etc.). Tijd dus voor een nieuwe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vroeger was programmeren mijn werk, tegenwoordig is het hobby :). Met deze nieuwe PC will ik in elk geval het volgende kunnen:
- Eenvoudig programmeerwerk (o.a. PHP en Java voor Minecraft plugins, PHP websites, etc.), hierbij gebruik ik o.a. IntelliJ, VSCode, docker en WSL. Ook experimenteer ik met (voor mij) nieuwe talen zoals Python en GO.
- Gebruiken als lab PC. Ik draai een eigen mail/web server op Linux. Productie draait op een VPS, maar het tweaken en testen doe ik in VMs en met docker containers. Ook wil ik nog wel eens een OS in een VM testen (verschillende linux distros of Windows versies, binnenkort hopelijk ook Windows 11), hiervoor gebruik ik Hyper-V.
- Buiten alle tweak activiteiten gebruik ik de PC ook gewoon als Office PC (MS365) en wordt er intensief op gesurft.
- Heel af en toe doe ik wat aan foto- of videobewerking, maar dat is bijzaak.

Gamen doe ik eigenlijk niet (behalve wat eenvoudig Minecraften), maar daarvoor ga ik geen extra hardware aanschaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat mij betreft is 1500 euro wel een beetje het maximum (ex. monitor), maar ik denk dat het met minder ook wel gaat lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem in elk geval de relatief nieuwe voeding van mijn bestaande PC mee (die is nog maar een paar jaar oud omdat de vorige het begaf). Ook neem ik mijn DVD brander mee. Daarnaast wil ik de bestaande SSD als "extraatje" meeverhuizen.
Dit is het lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Optische drivesLite-On iHBS112€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 120GB€ 65,65€ 65,65
Totaal€ 65,65

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik meerdere VMs en docker containers tegelijk wil kunnen draaien heb ik gekozen voor een 6-core systeem, met 12 threads. Daarmee kan ik hopelijk voldoende cores/threads uitdelen zonder dat de host tekort komt.
Om dezelfde reden heb ik fors veel RAM geselecteerd, met 64GB kan je rustig een paar keer 16GB aan een VM uitdelen (of 1x 32GB voor wat steviger gebruik). Ook heb ik daarom een snelle NVMe SSD uitgezocht, hoewel dat zoiezo fijn is voor alles.
Deze PC wil ik gaan aansluiten op 2 monitoren. Een nog uit te zoeken 32" 4K monitor (lijstje hieronder, helaas is de Philips voorlopig niet meer leverbaar). Daarnaast een gewone Lenovo 24" FHD monitor. Om deze reden heb ik gekozen voor tenminste een DisplayPort en HDMI aansluiting op het moederbord (of de videokaart indien van toepassing).

1MonitorenDell UltraSharp U3219Q Zilver, Zwart€ 918,39€ 918,39
1MonitorenLG Ergo 32UN880 Zwart€ 637,67€ 637,67
1MonitorenPhilips P-line 329P1H/00 Zwart€ 629,20€ 629,20
Totaal€ 2.185,26

Er zijn ook wat randapparaten (Canon printer/scanner, muis, toetsenbord, backup HDD: allemaal USB2.0) en als het niet in het scherm zit ook een losse webcam. Daarnaast wil ik ook voldoende extra USB poorten overhouden voor nieuwe dingen of een stickje. Niet alle poorten hoeven naar USB 3.x, maar wel voldoende om de apparaten waar het voor uitmaakt aan te sluiten.

Wat netwerk betreft wil ik heel graag een Intel LAN chip, vooral omdat daar meer mee kan i.c.m. bijv. WireShark. Een tweede netwerkpoort is heel welkom (eentje voor gewoon LAN gebruik en eentje voor hobby activiteiten zoals sniffen of een extra VLAN, etc.). Wifi is niet nodig maar zit meestal op de wat duurdere moederborden. En als het er toch op zit is het leuk om mee te spelen :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat de PC in mijn werkkamer staat en ik veel thuiswerk heb ik gekozen voor een stille kast. Ik weet niet zeker of ik nog een stille(re) CPU koeler nodig heb. Als de meegeleverde fans van de kast nog te luid zijn kan ik ze later eventueel vervangen voor stillere exemplaren.

Als lab PC staat hij altijd aan, daarom is het fijn als hij in elk geval een beetje zuinig is (vandaar de lichte voorkeur voor de AMD set hieronder).

N.B. Ik geef niet om RGB features (liever een stille, dichte kast), maar soms komt het gewoon mee met een verder geschikt component.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen echte voorkeuren voor bepaalde merken (al wil ik liever geen onbekende / hele kleine merken ivm garantie).

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken (en geen waterkoeling). Hooguit een XMP profiel instellen of wat tweaken in de BIOS.

Opties
Ik heb twee opties naast elkaar gezet, eentje op basis van een AMD Ryzen 5 en eentje op basis van een (vergelijkbare?) Intel processor. Vanwege de iets betere benchmarks van de AMD in combinatie met het lagere verbruik heeft het AMD systeem mijn lichte voorkeur.

Optie 1: AMD systeem
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-E GAMING€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenASUS GT1030-2G-BRK€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-64GTZR€ 324,15€ 324,15
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.260,95

Optie 2: Intel systeem
1ProcessorsIntel Core i5-11600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z590-E Gaming WIFI€ 319,-€ 319,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 309,35€ 309,35
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.231,15

Wat verwacht je van ons?
1. Een kritische blik: Zijn er onzinnige of niet werkende combinaties van hardware?
2. Heb ik mogelijkheden gemist? Heb ik alle componenten compleet?
3. Zijn er ervaringen (positief of negatief) met vergelijkbare componenten in deze samenstelling?
Een voorbeeld is bijvoorbeeld het issue met de I225-V Intel netwerk chip op het AMD moederbord, dat gelukkig in de laatste versie is opgelost: https://www.reddit.com/r/...ith_intel_i225v_25gb_nic/

Ik heb ook inspiratie opgedaan op GoT (een vergelijkbaar systeem maar met een ander doel):
Eerste build voor 1440p game PC

Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Heb je nog een AMD APU overwogen, zoals de 5600G of 5700G? De GT1030 videokaart is dan overbodig en het systeem is zuiniger.
Als je niet gaat overklokken, dan kun je bij Intel geld besparen met een 11600 (non-k) en B560-moederbord.

In een Fractal Define 7 is geen inbouwmogelijkheid voor een 5,25" optische drive. Een kleinere behuizing lijkt ook prima mogelijk.

Een van de stilste cpu-koelers is de Scythe Mugen 5PCGH.

Iets sneller en goedkoper geheugen zonder RGB: https://tweakers.net/pric...gade-kf436c18rbk2-64.html
Compatibel met Intel en AMD Ryzen: https://www.kingston.com/...202&dram%20density=16gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:36
In beide gevallen heb je een onnodig duur moederbord, de ASUS TUF Gaming B560M-PLUS voldoet voor de Intel. Neem idd een CPU met een ingebouwde GPU, dan is Intel nu in jouw geval de betere keus wegens PCIe4 ondersteuning, bv i5-11600 zonder K, de K versie is voor overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Mijn indruk is ook dat je moederbord vrij duur is.
Zoals Woezik zegt: een 5600G of 5700G kan ook prima, enig nadeel is dat je dan geen PCIe 4.0 hebt, maar ik weet niet of dat voor jouw use case echt veel extra oplevert. Je kunt dan ook de 980 pro vervangen door bv een 970.

En wat je ook nog zou kunnen overwegen is twee systemen. Een zuinig "lab" systeem wat altijd aan staat gebaseerd op bv een 5700U en een ander systeem voor programmeren/fotobewerking etc

Voor een systeem dat 24/7 aam staat zou ik in ieder geval ook zeker kijkeen naar de energie consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
Bedankt voor al jullie reacties!
@Woezik
Ik heb inderdaad een 5600G overwogen, en die is afgevallen omdat ik niet goed kon vinden of hij ook twee 4K schermen @60Hz tegelijk kan aansturen. Eigenlijk heb ik ook een beetje een hekel aan memory sharing, al is dat met de Intel variant natuurlijk ook.
Volgens de specs heeft de Fractal Define 7 één externe 5,25" bay, maar misschien heb ik het mis of kloppen de specs niet?
pricewatch: Fractal Design Define 7 Zwart
Wat betreft de Scythe Mugen 5PCG: die is inderdaad volgens de specs een stuk stiller, en niet heel veel duurder. Die gaat op mijn lijstje!
Sneller en goedkoper memory klinkt goed. Alleen kan ik die niet op de compatibility list vinden van beide moederborden:
https://rog.asus.com/moth...model/helpdesk_qvl_memory
Is dat een groot risico?

@martyw & @Woezik & @effem
Goed om te weten dat ik een minder duur moederbord kan pakken als ik niet ga overklokken (en dus ook een goedkopere Intel non-K). Wel nog de vraag of ik dan niet teveel van de andere features inlever (aantal USB poorten, 2xPCI-e 4.0, bluetooth, dual ethernet, etc). Dat wordt nog even goed afwegen.

@effem
Interessant idee om beide systemen te splitsen, daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn eerste gevoel is dat dat scenario altijd duurder uitpakt, omdat je dan veel dingen dubbel aanschaft, ook al is het dan met mindere specs. Praktisch gesproken heb ik qua ruimte onder het bureau denk ik liever gewoon één systeem (helaas geen ruimte in de meterkast voor het lab systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
TweakM schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:15:
@Woezik
Ik heb inderdaad een 5600G overwogen, en die is afgevallen omdat ik niet goed kon vinden of hij ook twee 4K schermen @60Hz tegelijk kan aansturen.
Ja dat kan. De AMD apu’s missen wel PCIe 4.0
Volgens de specs heeft de Fractal Define 7 één externe 5,25" bay, maar misschien heb ik het mis of kloppen de specs niet?
Klopt wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY5Q-GFUwA9TGfnkBiWJXLaH6Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l7oHLTrSoQQWdukiJmJXJtH.jpg?f=fotoalbum_large
Goed om te weten dat ik een minder duur moederbord kan pakken als ik niet ga overklokken (en dus ook een goedkopere Intel non-K). Wel nog de vraag of ik dan niet teveel van de andere features inlever (aantal USB poorten, 2xPCI-e 4.0, bluetooth, dual ethernet, etc). Dat wordt nog even goed afwegen.
Intel heeft nog geen chipset met PCIe 4.0. Oftewel je hebt 20x PCIe 4.0 lanes vanuit de processor, waarvan één PCIe 4.0 x16 poort en 1x M.2 PCIe 4.0 x4 poort. Mocht je de x16 poort niet gebruiken kun je deze nog volstoppen met 4x M.2 PCIe 4.0 x4 ssd’s door middel van de pricewatch: ASUS HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD die nu even niet voorradig is. Het Z590-E bord ondersteunt bifurcation waardoor die de lanes kan toewijzen en meer M.2 PCIe 4.0 sloten heeft. Normaal gesproken pakt men zo’n bord vanwege de optie met 2 videokaarten en NVlink.

Bij borden boven de 300e betaal je tevens voor de luxe stroomvoorziening. Daar heb je weinig aan als je niet OC’ed. Er zijn qua features ook hele complete B560 borden in het assortiment.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 11-10-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@Djarune Heel erg bedankt voor de bevestiging dat er inderdaad een 5,25" external bay in de Fractal Define 7 zit! Het lijkt op de foto wel een beetje krap, maar dat komt misschien door de grote koeler. Kan het dat de foto een beetje vertekent en dat de DVD drive breder lijkt dan lang?

2x PCIe 4.0 lijkt me voor de toekomst wel fijn om toch te hebben (de eerste is al direct in gebruik voor de NVMe SSD). Dat is naast het lagere verbruik nog een argument voor de 5600x ipv de Intel optie.
Een 5600g lijkt dan een prima besparingsoptie, waarbij dan ook een goedkoper moederbord mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
TweakM schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:15:
@Woezik
pricewatch: Fractal Design Define 7 Zwart

Sneller en goedkoper memory klinkt goed. Alleen kan ik die niet op de compatibility list vinden van beide moederborden:
Is dat een groot risico?
Als ik de filmpjes op de website van Fractal bekijk: https://www.fractal-desig...es/define/define-7/black/
dan scharniert het frontpaneel niet als een deur, maar moet eraf worden getrokken, dat lijkt mij zeer onpraktisch. Achter het frontpaneel zit inderdaad een 5,25" opening, maar een fatsoenlijk bracket om de drive aan twee zijden te kunnen vastschroeven lijkt te ontbreken.

Het Kingston Renegade geheugen is pas sinds augustus dit jaar leverbaar. Een QVL van de moederbordfabrikant wordt meestal niet meer bijgewerkt, nadat het moederbord op de markt is gekomen. Je kunt dus veel gemakkelijker bij de geheugenfabrikant opzoeken welk memory compatibel is. De Kingston memory configurator toont geen OC snelheden, G.Skill wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
Als ik de filmpjes op de website van Fractal bekijk: https://www.fractal-desig...es/define/define-7/black/
dan scharniert het frontpaneel niet als een deur, maar moet eraf worden getrokken, dat lijkt mij zeer onpraktisch. Achter het frontpaneel zit inderdaad een 5,25" opening, maar een fatsoenlijk bracket om de drive aan twee zijden te kunnen vastschroeven lijkt te ontbreken.
Op de foto lijkt het een deurtje: https://www.fractal-desig...ating_Layers-1-scaled.jpg
@Djarune Klopt het dat het een deurtje is of moet inderdaad het hele frontpanel er af als je er een DVD in wil stoppen?
Het Kingston Renegade geheugen is pas sinds augustus dit jaar leverbaar. Een QVL van de moederbordfabrikant wordt meestal niet meer bijgewerkt, nadat het moederbord op de markt is gekomen. Je kunt dus veel gemakkelijker bij de geheugenfabrikant opzoeken welk memory compatibel is. De Kingston memory configurator toont geen OC snelheden, G.Skill wel.
Thanks, dat wist ik niet. Daarmee lijkt het risico dat het geheugen niet met de CPU of het mobo werkt beperkt. Overklokken ga ik toch niet doen, dus dat is in dit geval geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Deurtje inderdaad zie hier: YouTube: Fractal Design Define 7: Stilte en goede koeling in één behuizing?
TweakM schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:18:
2x PCIe 4.0 lijkt me voor de toekomst wel fijn om toch te hebben (de eerste is al direct in gebruik voor de NVMe SSD). Dat is naast het lagere verbruik nog een argument voor de 5600x ipv de Intel optie.
Een 5600g lijkt dan een prima besparingsoptie, waarbij dan ook een goedkoper moederbord mogelijk is.
De 5600g heeft helemaal geen PCIe 4.0 dus valt dan af
Het B550 bord heeft 1x M.2 PCIe 4.0 slot.

Als je 2x M.2 PCIe 4.0 wilt hebben neem je een X570 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
De Define heeft gelukkig dus wel een deur, ook een stille behuizing met geluiddemping.

Voor 3600mhz kun je in de bios het XMP-profiel selecteren, dus je hoeft geen memory settings handmatig in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@Djarune Top, deurtje is gelukkig eenvoudig te openen.
Ook een helder verhaal mbt PCIe 4.0, kwestie van kiezen dus: 0, 1 of 2x.

@Woezik Goed om te weten dat het 3600Mhz geheugen makkelijk met een XMP profiel in te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
@TweakM
Als je het systeem 24/7 aan laat staan zou ik zeker aandacht schenken aan het energieverbruik.
1 Watt 24/7 is 8.76 KWh per jaar en (afhankelijk van de energieprijs natuurlijk) iets van eur 1.5 verbruik op jaarbasis. 50 watt minder bespaart dus 75 eur/jaar.
Met een lifetime van bv 5 jaar is dat eur 375 bij gelijkblijvende energieprijs.

Of een PCIe 4.0 SSD je echt wat gaat opleveren ligt vooral aanhoe je het systeem gebruikt. Bij veel I/O levert dat wel wat winst op. Als je disk I/O wat meer incidenteel is gaat dat niet echt uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@effem
De AMD is 65W TDP, de Intel is 125W, dus dat maakt de case voor de AMD wel sterk. Ik denk dat ik er wel uit ben zo!

Wat betreft PCIe 4.0: vooral bij het opstarten en afsluiten van VMs en containers is er veel I/O, en bij compileren ook. Uiteindelijk is die snelheid luxe, maar ook een stukje toekomstvaster.

Bedankt allemaal voor jullie waardevolle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
@TweakM
Ja ik had even niet gedacht aan het opstarten van VMs en containers toen ik het over I/O activiteit had.

Over het vermogens verhaal: bij AMD moet je ook het verbruik van die extra video kaart meenemen!
En de Intel heeft weliswaar een TDP van 125 W maar dat is vooral als ie vol aan het blazen is.

Overigens zou je ipv een 11600K ook kunnen kiezen voor een 11700. De niet K variant heeft ook een TDP van 65W en daar is geen externe video kaart nodig. Het is weliswaar een non-K variant dus iets lagere max clock en geen overklok mogelijkheid, maar aan de andere kant krijg je er ook twee cores bij (en dat kan ook wel handig zijn als je veel VMs tegelijk draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
Ik zal de opties nog eens goed naast elkaar zetten (5600g, 5600x, 11700). Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Voor een niet overklokbare Intel cpu is dit ook nog wel een aardig moederbord met 1Gb Intel Lan en 2,5Gb Realtek Lan, 4x USB2.0, 4x USB3.0, USB-Type-C, HDMI en Displayport voor twee monitoren: https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B560-TORPEDO/Overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@Woezik Dat is zeker een interessant bordje, met ook een Intel LAN aansluiting als extra. Die neem ik dit weekend even mee in de optie met de 11700!
Pagina: 1