Vraag

• ruzwa
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-02-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn eerste eigen PC gaan bouwen. Op dit moment heb ik een monitor van 1440p 144hz dus ik zou tijdens het gamen daar het liefst zoveel mogelijk gebruik van maken. Op dit moment speel ik vooral lichtere games (CSGO, Overwatch, Minecraft), maar ben ook van plan zwaardere games zoals Red Dead Redemption 2 en Flight Simulator te gaan spelen. Ik vind het niet erg om bij dit soort games iets in te leveren op grafische settings of frame rates.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van €1.400 tot €1.500. Hiervan is €500 al besteed aan een grafische kaart (AMD RX 6700 XT) dus voor de overige componenten resteert ca. €1.000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals hierboven beschreven heb ik al een AMD RX6700 XT en een LG Ultragear van 27".

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XTn.v.t.n.v.t.
1MonitorenLG UltraGear 27GL83A-B Zwartn.v.t.n.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een SSD plaatsen als opstartschijf en HDD voor m.n. mediabestanden en kleinere games. Later wil ik een SSD of HDD kunnen toevoegen voor de zwaardere games.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek. Onderaan staat een lijst met componenten waar ik momenteel aan denk. Het moederbord heb ik mede uitgekozen omdat er nu een cashback actie is en de prijs daarmee op ca. €130 komt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de PC op het bureau plaatsen dus heb voorkeur voor een wat kleinere ATX-kast.

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb veel tijd besteed aan het lezen van reviews en tweaker-forums en heb op basis daarvan een systeem samengesteld. Omdat ik nog weinig kennis en ervaring heb kan ik nog niet overzien of het systeem als geheel klopt of dat er componenten te zwaar/licht zijn voor elkaar.

Werken de componenten goed samen of zit er ergens een bottleneck?
Zijn er andere componenten die meer waar voor hun geld geven?
Is er voldoende koeling als ik gebruik maak van de bij de case geleverde fans?
Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten bij het bouwen en instellen?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 275,05€ 275,05
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-E GAMING€ 195,05€ 195,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 2TB€ 57,-€ 57,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 94,10€ 94,10
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 101,05€ 101,05
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 991,05

Ben benieuwd naar jullie feedback.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Beste antwoord (via ruzwa op 19-08-2021 19:26)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
ruzwa schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:25:
Voor wat betreft de voeding stond de ION+ 760W ook op ons lijstje. Deze is echter fors duurder dus indien de 660W voldoende is dan is de keuze snel gemaakt. Is er met 660W ook nog ruimte om later evt. extra geheugen te kunnen plaatsen?
Ja, geheugen gebruikt zeer weinig vermogen. Alleen voor zwaardere videokaarten zoals de RTX3080 / RX6800XT is 750W gewenst.
Met betrekking tot het moederbord ben ik er nog niet uit. De door mij gekozen ASUS B550-E heeft een internal usb-c header. De keuze voor de behuizing heb ik mede gebaseerd op de aanwezigheid van een usb-c aansluiting op het frontpaneel.
Als de header een eis is en wifi niet kun je het beste voor de voordelige maar goede pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 gaan.
Wat ik heb begrepen van de harde schijf is dat SMR aanzienlijk langzamer is dan CMR. Of valt dit in de praktijk mee? Ik wil misschien games vanaf de harde schijf spelen.
SMR is een uitstekende techniek voor puur opslag en energie efficiënt. CMR is gewenst voor RAID toepassingen en schijven die 24/7 data schrijven. Dit gebeurt vaak in een NAS. De WD Blue 4TB SMR is één van de stilste schijven die ik gebruikt heb.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 18:06
Ziet er goed uit, dit moederbord heeft echter wel soms problemen met de Intel LAN.
Een MSI Tomahawk, Gigabyte Aorus Elite/Pro of evt ASUS TUF Gaming Plus (cashback) zou een betere keus zijn.

Seasonic heeft helaas regelmatig problemen met moderne videokaarten.
Je koopt bijvoorbeeld beter een Straight Power of Fractal ION+.
Een 650W is overigens voldoende voor deze setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
2TB is een beetje karig voor een uitgave aan een harde schijf. Pak liever de pricewatch: WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB voor een geringe meerprijs.

B550 Tomahawk is goed geprijsd. Als je wifi wil de pricewatch: ASUS TUF Gaming B550-PLUS (WI-FI) met cashback.

De pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum als voeding.

• ruzwa
Dank Jadaia en Djarune,

Voor wat betreft de voeding stond de ION+ 760W ook op ons lijstje. Deze is echter fors duurder dus indien de 660W voldoende is dan is de keuze snel gemaakt. Is er met 660W ook nog ruimte om later evt. extra geheugen te kunnen plaatsen?

Met betrekking tot het moederbord ben ik er nog niet uit. De door mij gekozen ASUS B550-E heeft een internal usb-c header. De keuze voor de behuizing heb ik mede gebaseerd op de aanwezigheid van een usb-c aansluiting op het frontpaneel.

Wat ik heb begrepen van de harde schijf is dat SMR aanzienlijk langzamer is dan CMR. Of valt dit in de praktijk mee? Ik wil misschien games vanaf de harde schijf spelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
ruzwa schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:25:
Ja, geheugen gebruikt zeer weinig vermogen. Alleen voor zwaardere videokaarten zoals de RTX3080 / RX6800XT is 750W gewenst.
Als de header een eis is en wifi niet kun je het beste voor de voordelige maar goede pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 gaan.
SMR is een uitstekende techniek voor puur opslag en energie efficiënt. CMR is gewenst voor RAID toepassingen en schijven die 24/7 data schrijven. Dit gebeurt vaak in een NAS. De WD Blue 4TB SMR is één van de stilste schijven die ik gebruikt heb.

• ruzwa
Djarune schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:26:
De voeding wordt dan de Fractal Design ION+ 660W Platinum. Deze zou kwa diepte ook mooi in de case Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid moeten passen.
Ik zou ook graag wifi op het moederbord willen. Ik zal voor het moederbord in ieder geval op zoek gaan naar een alternatief. Daar kom ik later op terug.
In dat geval lijkt de 4TB SMR een betere keuze. Later kan ik er dan altijd nog een tweede 4TB bij zetten.

• ruzwa
Na wat nader onderzoek naar moederborden viel mijn keuze op de https://tweakers.net/pric...-b550-xe-gaming-wifi.html. Dezelfde specs als de https://tweakers.net/pric...-strix-b550-e-gaming.html maar dan zonder het eventuele LAN probleem met de Intel chip. Helaas liep ik de aanbieding bij Alternate mis en val ik weer terug op mijn oorspronkelijke keuze.
Zaken die me over de streep trekken zijn de usb-c header, wifi, de volgens reviews prettige interface en de mogelijkheid om evt. fouten op te sporen. Nu maar ‘hopen’ dat ik geen last zal hebben van het LAN-probleem.

Mijn build komt er nu als volgt uit te zien:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 284,95€ 284,95
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-E GAMING€ 195,05€ 195,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 77,10€ 77,10
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 102,31€ 102,31
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 94,90€ 94,90
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 1.009,01

Any final thoughts?
Pagina: 1