Huis bouwen of kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterx1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 19:49
Beste tweakers,
Zoals jullie al weten is het woningmarkt hard gestegen kwa prijzen en ik vroeg mij af of het de moeite waard is om een huis te bouwen (prefab, groothuisbouw) of toch een huis te kopen.
Momenteel zit ik in een huurwoning en heb helemaal geen verstand van het bouwen van een huis.
Tot mijn grote verbazing heeft een vriend dit een aantal jaren geleden gedaan en heeft het nu met winst verkocht (hij zit in België en misschien is het daar wel beter).
Op internet heb ik ook wat informatie gezien, maar een duidelijke plaatje is er niet.
Het eerst wat je nodig is natuurlijk bouwgrond en daar zitten ook eisen aan, want je kan niet zomaar bouwen.
Alleen waar kun je kavels vinden, op internet zie ik weinig aanbod (nieuwbouw-nederland.nl) en meeste kavels zijn duur. Ik zoek niet in de grote steden, maar meer in de regio Alkmaar en omstreken.

Hoe kan ik dus het beste een kavel vinden en wat is een redelijke prijs voor minimaal 500m2?
Of is het überhaupt niet verstandig om te bouwen, maar kun je beter kopen of zelfs wachten, want de prijzen zijn te hard gestegen de laatste jaren en vooral met de corona lees ik dat kosten voor het bouwen nu vele malen hoger uitvallen.
Alvast bedankt

groet

edit: Excuses voor het niet vermelden van alle gegevens, mijn budget is rond de 6 ton, maar ik had verwacht dat met een huis bouwen de kosten onder de 5 ton zaten.
Met huis bouwen bedoelde ik inderdaad Laten bouwen, want ik ga natuurlijk zelf niks bouwen, heb geen tijd of ervaringen :)
Na o.a. jullie feedback, denk ik dat het beter is om een huis te kopen, want er komen nog veel zaken bij waar ik rekening moet houden en budget zal uiteindelijk hoger uitvallen.
Bedankt voor de feedback.

[ Voor 16% gewijzigd door misterx1234 op 12-10-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:53
Wil je er gaan wonen of is het om er winst mee te maken?
Wat is je budget?
Als je geen verstand hebt van bouwen, waarom overweeg je om het toch wel te doen?

Je vriend had ook winst kunnen maken door een bestaande of nieuwbouwwwoning te kopen. Hij heeft niet winst gemaakt omdat hij gebouwd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Zelf bouwen komt in allerlei soorten en maten. Kijk eens ter oriëntatie in de fora ervaringen met zelf bouwen en ervaringen met project bouw. Echt zelf bouwen is denk ik niet veel goedkoper dan iets kopen, dat hangt ook van de locatie af en hoeveel je zelf wilt doen. Qua kavels kun je ook op de sites van de gemeentes terecht waar je zou willen wonen. Gemeenten zijn vaak de grootste uitgever van bouwkavels.

Daarnaast vraagt zelfbouwen veel tijd en is het ook stressvol kan ik je vertellen.. Wil en kun je dat? Zie je het zitten om een paar maand met je gezin in een keet op de kavel te wonen omdat de bouw is vertraagd of je je huis eerder hebt verkocht? Wees voorbereid op gedoe met aannemers, tegenvallers en extra kosten.

Trouwens, als die vriend van je twee jaar geleden een huis had gekocht had die het ook met winst kunnen verkopen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Vantage92 op 10-10-2021 11:31 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39

Tazzios

..

Er is alleen sprake van winst indien alleen jouw huis is gestegen in waarde.
Indien die van iedereen gestegen is schiet je weinig mee op, ik neem aan dat je vriend vervolgens toch een ander huis (welke ook in prijs is gestegen) heeft gekocht.

Gezien je nu huurt, verwacht ik niet dat zelf een huis bouwen binnen je budget gaat vallen. Verder heeft niemand een glazen bol. koop een huis op een plek waar je zelf wilt wonen, wat de prijzen verder doen maakt 0,0 uit zolang je niet verkoopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Denk dat veel huizen die in eigen beheer gebouwd zijn meer kosten dan ze waard zijn.

En zelfs dat kost zeeen met tijd, doorzettings en incasseringsvermogen.

Je zou er eens een post aan kunnen wagen in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Laat staan dat je echt daadwerkelijk zelf gaat bouwen, maar dat lijkt me in jouw geval niet aan de orde.

Meeste kavels worden door de gemeentes aangeboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:38
Tazzios schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:38:
Er is alleen sprake van winst indien alleen jouw huis is gestegen in waarde.
Indien die van iedereen gestegen is schiet je weinig mee op, ik neem aan dat je vriend vervolgens toch een ander huis (welke ook in prijs is gestegen) heeft gekocht.
Dit mist de nodige nuance ;)

Als mijn huis 10.000 euro in waarde is gestegen, en ik wil jouw huis gaan kopen, die óók in waarde is gestegen, maar minder dan 10.000 euro, dan heb ik daar toch profijt van. Zelfs al zijn beide huizen in waarde gestegen.

Zeker als je naar een andere regio gaat, waar huizenprijzen lager liggen en/of huizenprijzen minder hard stijgen, kan je uiteindelijk flink wat geld overhouden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:12
Maar wat is je doel dan? Waarom wil je het ? Ga je er wonen of doe je het alleen omdat je iemand kent die toevallig gebouwd heeft en met winst verkocht ? Elk huis wat je nu verkoopt heeft winst t.o.v. een paar jaar terug.

Heb je ooit geklust of ervaring met een verbouwing gehad ? Kun je iets zelf?
Ooit met een aannemer gewerkt ?

Natuurlijk moet iedereen ergens beginnen, maar dit klinkt eerder als een hersenspinsel dan een goed doordacht plan.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:40
bbbrumbrum schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:07:
Denk dat veel huizen die in eigen beheer gebouwd zijn meer kosten dan ze waard zijn.

En zelfs dat kost zeeen met tijd, doorzettings en incasseringsvermogen.

Je zou er eens een post aan kunnen wagen in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Laat staan dat je echt daadwerkelijk zelf gaat bouwen, maar dat lijkt me in jouw geval niet aan de orde.

Meeste kavels worden door de gemeentes aangeboden.
Ligt er helemaal aan wat je wil. Als je een huis wilt dat volledig naar jouw wensen is aangepast, dan sta je een bestaande woning voor zoveel geld te verbouwen dat nieuwbouw al snel goedkoper is. Hoe kieskeuriger hoe kleiner het aanbod van bestaande huizen is, en het aanbod is nu sowieso al niet groot.
Ben je minder kieskeurig dan kan een bestaande woning een heel stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Hahn schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Dit mist de nodige nuance ;)

Als mijn huis 10.000 euro in waarde is gestegen, en ik wil jouw huis gaan kopen, die óók in waarde is gestegen, maar minder dan 10.000 euro, dan heb ik daar toch profijt van. Zelfs al zijn beide huizen in waarde gestegen.

Zeker als je naar een andere regio gaat, waar huizenprijzen lager liggen en/of huizenprijzen minder hard stijgen, kan je uiteindelijk flink wat geld overhouden.
Ja maar niemand wilt verhuizen naar Noord-Oost Groningen en ook daar zijn de huizen schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

misterx1234 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:16:

Hoe kan ik dus het beste een kavel vinden en wat is een redelijke prijs voor minimaal 500m2?
De eerste vraag is: Heb je geld? Of heb je een hypotheek nodig om te bouwen? In dat laatste geval wordt zelf bouwen al uitdagend omdat banken niet graag geld uitlenen voor niet gebouwde huizen (want geen garantie dat de waarde van het huis uiteindelijk opweegt tegen de omvang van de lening) en omdat het qua kosten toch altijd tegenvalt. Zeker nu niet alleen de huizenmarkt in een crisis zit maar goed personeel ook moeilijk te vinden (en duur) is.

Als je zelf geld hebt, en niet 100% afhankelijk bent van de bank, is zelf bouwen best een leuk avontuur als je met de stress om kunt gaan. Anders zou ik het aan de professionals overlaten en gewoon een bestaande woning kopen of nog een tijdje blijven huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Wat een redelijke prijs is hangt af van je budget en je wensen... kijk eerst eens wat voor soort huis je zou willen, pak de cataloguswoningprijzen als MINIMALE referentie, want in het echt is het altijd duurder. Ga maar uit van 600-750 euro per m3. Trek dat af van je budget, dan weet je wat je aan grond kunt betalen... kavelprijzen valt ook niet veel van te zeggen, ik zit hier in een dorpje in het hoge noorden en heb 72K betaald incl. btw en kk voor een kavel van dik 700m2, paar kilometer verderop in een nieuwbouwwijk in een grote stad betaal je daar zo 200-275000:euro voor...

Dus, probeer een goed idee te krijgen van wat het soort huis gaat kosten wat je zou willen, en kijk wat er dan voor grond overblijf (let op kk en btw!!!) en dan goed zoeken wat er allemaal is. Zoek op google, zoek op de gemeentewebsites (daar vond ik mijn kavel, stond verder nergens te koop of vermeld), zoek op funda, vraag bij makelaars etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Overigens bedoelen de meeste mensen met "zelf bouwen" dat ze GEEN projectwoning kopen maar iets in opdracht LATEN bouwen. Er zijn er niet zoveel die ook daadwerkelijk zelf hun eigen huis in elkaar metselen. Dus met een caravan op je eigen kavel 2 jaar in de modder zitten is echt niet altijd het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
Als je niks kent van bouwen moet je er echt niet aan beginnen. Bouwen is murphy on steroids.
Eventueel kan je overwegen mee te doen met een project/seriebouw.

Als het puur als investering is, kijk dan naar het overnemen van een bestaand huis. Na een bouwproject verlies je bijna altijd initieel waarde (net als een nieuwe auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 12:59
jowi schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:05:
Overigens bedoelen de meeste mensen met "zelf bouwen" dat ze GEEN projectwoning kopen maar iets in opdracht LATEN bouwen. Er zijn er niet zoveel die ook daadwerkelijk zelf hun eigen huis in elkaar metselen. Dus met een caravan op je eigen kavel 2 jaar in de modder zitten is echt niet altijd het idee.
Nou, inderdaad. Hij noemt Groothuis al dus geloof niet dat hij van plan is zelf de paaltjes de grond in te jassen... hypotheek krijgen was voor ons 'zelfbouw'-projectje dus ook niet het drama als hierboven geschetst.

Prijzig was het wel, maar we zitten nu dan ook in een paleisje ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 15:21
Als je in omgeving alkmaar zoekt kan je letterlijk mijn buurman worden, wij wonen op kavel 15:

https://www.funda.nl/koop...42440514-oosterdijk-15-b/

950m3 grond en de aannnemer die de grond heeft gekocht voor zichzelf heeft de vergunning al aangevraagd en dan kan je nog kiezen uit de mooie optielijst van aanbouwen en dakkapelen/erkers.

dan zit je te kijken naar een prijskaartje van 750k. Zonder informatie over je budget en wensen en kluscapaciteiten is het heel moeilijk advies geven of zelfbouw wel of niet iets is voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door Aurum op 10-10-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Dit zie ik dan weer niet echt als "zelf" bouw maar als projectbouw... zelfbouw denk ik meer aan een eigen, min of meer uniek ontwerp (uitgewerkt door een architect etc), of een cataloguswoning als basis. Dit is "gewoon" een (mooi) project met een optielijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 15:21
Nou het is wat dat betreft niet anders dan aan een cataloguswoning als basis. Ik gok dat je met deze aannemer netzo om tafel kan gaan zitten over het ontwerp, alleen een beetje jammer dat hij de aanvraag al heeft ingediend bij de gemeente.

het was gewoon een zelfbouw kavel dus geen projectbouw en aangezien je met 1 aannemer te maken heeft die 1 woning bouwt vind ik het niet hetzelfde als projectbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Je laat dan alleen wel heel veel over aan de aannemer. Mooie van "zelf" bouwen is dat jij bepaald wat voor woning er komt te staan, niet welke opties je wel of niet wilt bij een ontwerp wat de aannemer voor 90% heeft vastgelegd. Tenzij het precies is wat jij ook wil natuurlijk, maar de indeling van de woning is letterlijk 13 in een dozijn. Dat heeft uiteraard een reden, dat spreekt de meeste mensen aan, en de aannemer wil het snel kwijt. Anyway, als de aannemer vantevoren voor je beslist, nog voor dat jij het gekocht hebt, is het projectbouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterx1234
Vantage92 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:28:
Zelf bouwen komt in allerlei soorten en maten. Kijk eens ter oriëntatie in de fora ervaringen met zelf bouwen en ervaringen met project bouw. Echt zelf bouwen is denk ik niet veel goedkoper dan iets kopen, dat hangt ook van de locatie af en hoeveel je zelf wilt doen. Qua kavels kun je ook op de sites van de gemeentes terecht waar je zou willen wonen. Gemeenten zijn vaak de grootste uitgever van bouwkavels.

Daarnaast vraagt zelfbouwen veel tijd en is het ook stressvol kan ik je vertellen.. Wil en kun je dat? Zie je het zitten om een paar maand met je gezin in een keet op de kavel te wonen omdat de bouw is vertraagd of je je huis eerder hebt verkocht? Wees voorbereid op gedoe met aannemers, tegenvallers en extra kosten.

Trouwens, als die vriend van je twee jaar geleden een huis had gekocht had die het ook met winst kunnen verkopen ;)
Hahhaha... goede punt, want hij had zijn huis in een goede tijd gebouwd, de huizen prijzen zijn laatste jaren hard gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterx1234
Skybullet schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:53:
Maar wat is je doel dan? Waarom wil je het ? Ga je er wonen of doe je het alleen omdat je iemand kent die toevallig gebouwd heeft en met winst verkocht ? Elk huis wat je nu verkoopt heeft winst t.o.v. een paar jaar terug.

Heb je ooit geklust of ervaring met een verbouwing gehad ? Kun je iets zelf?
Ooit met een aannemer gewerkt ?

Natuurlijk moet iedereen ergens beginnen, maar dit klinkt eerder als een hersenspinsel dan een goed doordacht plan.
Om eerlijke zijn, heb ik helemaal geen ervaring met klussen of bouwen, laat staan met een aannemer te werken, bedoeling is om zelf te gaan wonen in het huis, maar het is toch beter om een bestaande huis te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterx1234
Aurum schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:49:
Als je in omgeving alkmaar zoekt kan je letterlijk mijn buurman worden, wij wonen op kavel 15:

https://www.funda.nl/koop...42440514-oosterdijk-15-b/

950m3 grond en de aannnemer die de grond heeft gekocht voor zichzelf heeft de vergunning al aangevraagd en dan kan je nog kiezen uit de mooie optielijst van aanbouwen en dakkapelen/erkers.

dan zit je te kijken naar een prijskaartje van 750k. Zonder informatie over je budget en wensen en kluscapaciteiten is het heel moeilijk advies geven of zelfbouw wel of niet iets is voor je.
hahhaha... die woning staat op favoriet onder mijn funda account , het ziet er geweldig uit, maar wel prijzig,
ben van plan om binnenkort daarnaar toe te rijden, om een gevoel te krijgen
Pagina: 1