Toon posts:

Hoe ontluchten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-10 18:26
Beste Tweakers,

In onze woning zit een radiator (in de badkamer) die in een nis zit. De bovenkant wordt niet warm, maar hoe kan ik deze radiator ontluchten?

[Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 09-10-2021 14:29]

Alle reacties

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:00

GforceNL

Out of memory....

Links boven op de radiator, maar zo te zien kun je daar niet bij!

Edit : hier

[Voor 75% gewijzigd door GforceNL op 09-10-2021 14:31]

<Zinloze tekst hier>

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-10 21:34
Kan je niet het hele ventiel met een platte tang los draaien?
Anders alle andere radiatoren dicht draaien en hopen dat de lucht op die manier geforceerd verplaatst naar een plek waar is er wel bij kan of verdwijnt via de ontluchter van de cv ketel?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Deze kun je prima kwijt onder "bouwfoutjes". Hier is niet over nagedacht.

Je kunt het met een telefoontang proberen, of je genoeg grip krijgt en ruimte hebt is maar de vraag.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:16
Probeer het met een steeksleutel.
Hij hoeft er niet helemaal van af, en een paar slagen zou voldoende moeten wezen.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

GforceNL schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:29:
Links boven op de radiator, maar zo te zien kun je daar niet bij!

[Afbeelding]

Edit : hier
Het is lastig op de foto te zien, maar zo te zien is er wel wat ruimte. Met een platbek tang kom je er misschien tussen om die ontluchter open te draaien. Of anders misschien zelf een tool maken die plat genoeg is en ertussen kan.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• turkeyhakan
Zie hier een iets betere foto. Wat is het risico van het losdraaien dmv een tang? Moet die dan iets los gedraaid worden en daarna weer vast? En welke kant moet ik dan losdraaien?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Is het een idee om die twee bovenste steunen wat los te draaien, en de hele unit een cm of 3 naar je toe te trekken ?

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

turkeyhakan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:27:
Zie hier een iets betere foto. Wat is het risico van het losdraaien dmv een tang? Moet die dan iets los gedraaid worden en daarna weer vast? En welke kant moet ik dan losdraaien?

[Afbeelding]
Losdraaien doe je 'Counter-Clockwise' dus je maakt in dit geval een slag van links naar recht als je vóór de radiator staat.

Een platte steeksleutel past zo te zien nog wel op het ontluchtingsnippeltje dus een ontwerpfout zou ik het nog niet gaan noemen.

Hmm.... Nippel zit IN dat deel wat je nog ziet :o Da's wel een domme fout >:)

[Voor 5% gewijzigd door Will_M op 09-10-2021 15:38]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:36

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou die nippel niet losdraaien met een steeksleutel. Die aansluitingen zijn nogal gevoelig voor roest. Ik ga voor het idee van @FreshMaker en hopen dat ze een ontluchtingsnippel geplaatst hebben en geen dichte dop.

ZonPHP PVOutput

• turkeyhakan
FreshMaker schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:31:
Is het een idee om die twee bovenste steunen wat los te draaien, en de hele unit een cm of 3 naar je toe te trekken ?
Ik heb daar ook aan gedacht! Maar hoe zit het met de aansluitingen aan de onderkant? Bestaat er niet een kans dat die losbreken?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

turkeyhakan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Ik heb daar ook aan gedacht! Maar hoe zit het met de aansluitingen aan de onderkant? Bestaat er niet een kans dat die losbreken?
Losbreken zal nog wel mee gaan vallen, je hebt wel kans op een lekkage daar nadat de radiator gekanteld is geweest.

Kun je die radiator niet (laten) vervangen door een type wat een centimeter of 5 minder hoog is?

[Voor 12% gewijzigd door Will_M op 09-10-2021 16:06]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• turkeyhakan
Will_M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Losbreken zal nog wel mee gaan vallen, je hebt wel kans op een lekkage daar nadat de radiator gekanteld is geweest.

Kun je die radiator niet (laten) vervangen door een type wat een centimeter of 5 minder hoog is?
Ik heb al zo veel laten vervangen door dergelijke praktijken... Wie dit heeft gemaakt |:(

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Geen platbektangen nemen. Gewoon een steeksleutel, die zijn ervoor gemaakt. Moet lukken, de dop hoeft er niet af... iets los is genoeg.
Dat dit geen handige setup is staat overigens verder wel buiten kijf lijkt me.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lijkt wel klem te zitten aan de bovenkant.

Dan is de enige oplossing nog om hem te demonteren, vol laten lopen over de kraan en dan snel rechtop zetten en monteren. Wordt wel waterballet.

Dan is hij in ieder geval grotendeels gevuld

Waarom? Omdat het kan!!

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Mocht je er met een steeksleutel niet bij kunnen dan zou je het eens kunnen proberen met een steeksleutel die wel eens bij was/droogautomaten geleverd wordt, (Als je het eens voorlegt bij een witgoedboer in de buurt dan zou je vast wel eens zoiets kunnen lenen).
Die worden wel eens gebruikt om de pootjes te stellen, bij sommige merken zitten/zaten ze wel eens bij. Tenminste in de tijd dat ik bij een wit/bruingoed bedrijf werkte kwam ik ze regelmatig tegen.

Deze zijn veel platter dan een normale steeksleutel.
Geen idee of ze groot genoeg zijn maar het is het proberen waard lijkt mij.

Mijn profiel op Discogs

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Lolhozer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:25:
Lijkt wel klem te zitten aan de bovenkant.

Dan is de enige oplossing nog om hem te demonteren, vol laten lopen over de kraan en dan snel rechtop zetten en monteren. Wordt wel waterballet.

Dan is hij in ieder geval grotendeels gevuld
Maar dan is er nog geen oplossing voor de volgende keer dat er lucht inzit.
Als ts hem los gaat halen, dan lijkt me dat hij dat doet om een permanente oplossing te fixen. Wat dat dan ook moge zijn. Heel misschien kan hij die hele radiator een X cm laten zakken, bijvoorbeeld. Door de aansluitingen onderaan ook te laten zakken. Maar ik kan niet zien of die ruimte er is.

[Voor 33% gewijzigd door remco_k op 09-10-2021 16:30]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

als het zo'n aanlstuiting heeft is los draaien geen oplossing.

Low Key Gaming

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Een permanente oplossing is natuurlijk de beste maar als je het nu even snel en goedkoop wil dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn.

Mijn profiel op Discogs

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

turkeyhakan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:48:
[...]
Het lijkt best een redelijk hoge radiator. De kans dat dit gaat lekken lijkt mij nihil als je het met beleid doet en de radiator niet verder kantelt dan nodig. Het helpt, denk ik, als je de onderste steun ook losmaakt. Dan krijg je geen rare hefboomwerking op die aansluitingen.

(Voor je gemoedsrust doe je dit op een werkdag als de bouwmarkten in de buurt open zijn.)

ZonPHP PVOutput

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Of je maakt een eigen tool.

Als het echt dit soort ontluchting is, neem je een stevig metaal, en maak er een L shape in, die in de sleuf past.

( of een schroevendraaien 'vouwen' )

aan de closeup te zien, is het trouwens wel héél strak op de bovenzijde :|

[Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 09-10-2021 20:22]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Tja, wat zit er in de bovenste aansluitingen? Je hoopt op minstens 1x deze:

maar met een beetje pech is het 2x deze:

Wat ook weleens wil lukken is de thermostaat op vragend zetten en alle radiatoren in huis, behalve deze, dichtdraaien. Het kan zijn dat je voldoende lucht uit deze radiator werkt richting ketel en die heeft vrij waarschijnlijk een automatische ontluchter.

[Voor 31% gewijzigd door ericplan op 09-10-2021 20:38]

ZonPHP PVOutput

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 01:32
die steunen losdraaien kan maar 1 keer. daarna is het hopeloos.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

turkeyhakan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:08:
[...]
Ik heb al zo veel laten vervangen door dergelijke praktijken... Wie dit heeft gemaakt |:(
Als ik dit zo lees is er nog een tweede oorzaak mogelijk waardoor de radiator niet warm wordt. Ze hebben vergeten om een stijgbuis in de radiator te plaatsen. Een stijgbuis zorgt ervoor dat het water niet de kortste weg kan nemen van aanvoer naar retour. Ook dan wordt de radiator alleen onderin warm. Alleen hoor je geen gepruttel in de radiator met m’n eerder beschreven ontluchtingsmethode.

ZonPHP PVOutput

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:51

Ligone

Moeha!

gaatje boren, draad tappen en klein kraantje er in? of een ontluchtingskraantje als je daar een gepaste draadtapper voor vind? Ooit ga je dat ding weer moeten ontluchten en heb je weer hetzelfde voor!

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:27

Tens

functie elders

turkeyhakan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:28:
De bovenkant wordt niet warm, maar hoe kan ik deze radiator ontluchten?
Beide aansluitingen beneden, en bovenkant wordt niet warm?

Grote kans dat er geen stijgbuis in zit, en het warme water de kortste weg neemt in de radiator. Ontluchten zal dan niet helpen.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:09
Staan de kraan en het voetventiel helemaal open?
Je kan met steeksleutel 22 de plug bovenop een slag losdraaien tot er water uitkomt.

Beter een maat kleiner radiator ophangen, leuk bedacht dit maar praktisch is het zeker niet.
Een stijgbuis alleen plaatsen als de leidingen van boven af komen.

• SMSfreakie
  • Niet online
Tens schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Beide aansluitingen beneden, en bovenkant wordt niet warm?

Grote kans dat er geen stijgbuis in zit, en het warme water de kortste weg neemt in de radiator. Ontluchten zal dan niet helpen.
warm water stijgt toch wel naar boven... okee het duurt wel even maar hij zal wel warm worden...
maar beter is een stijgbuis..

maar goed dat is net als een lange radiator slechts op 1 kant aansluiten... hij wordt aan de aangesloten kant heel snel warm door de flow, maar de rest komt wel door dat het warme water boven in zitten wil
uitgezonderd radiatoren die intern nog wat buisjes hebben om het goed te regelen

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Gerardus1956
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 24-10 19:31
Is het echt lucht dat kun je voelen aan de buizen. Middenin zijn buizen waar geen water zit gewoon koud.
Uitgaande dat badkamer op de eerste verdieping zit en de cv ketel boven is er nog een oplossing. Namelijk zorgen voor een goede automatische ontluchter boven bij de ketel. Veel ketels hebben dat al standaard. De lucht in de badkamerradiator zal langzaam oplossen in het water en boven bij de ketel verdwijnen.

• The End
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:25

The End

!Beginning

Denk dat de beste oplossing is om de steunen los te schroeven en kijken of je de radiator een beetje naar voren kan halen. Daarna kan je of bij de ontluchter of een van de twee caps losdraaien.

Draai de bovenste doppen niet los als je er niet bij kan. Het kan namelijk zijn dat ze een beetje gaan lekken na het losdraaien en dan moet je alsnog de hele boel eraf halen!

• turkeyhakan
Allen, enorm bedankt voor het meedenken! De radiator wordt onderin en middenin gewoon warm, maar alleen het bovenste gedeelte blijft lauw. Wellicht klopt dit ook wel, omdat het water van onderen komt? Bovenop zitten twee keer de volgende aansluitingen:

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 09:15
Heb je al geprobeerd om alles in huis dicht te draaien behalve die rad en dan thermostaat een tijdje op standje sambal?

• SMSfreakie
  • Niet online
gaat die er niet uit persen via de retour en dan elders heen werken..

enige optie is voorzichtig de dop los te draaien, zodat de lucht er uit kan..
als ik het goed zie heb je zowel een radiator kraan als een voetventiel.. je kan deze alle 2 dicht zetten, mocht je dop er ineens uit schieten.. voor die begint met 'lekken'

heb je in elk geval geen enorm waterballet ;-) en dan kan je met 1 van beide gewoon rustig de radiator verder laten vullen met water..

[Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 11-10-2021 19:00]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• turkeyhakan
Rofdof schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:22:
Heb je al geprobeerd om alles in huis dicht te draaien behalve die rad en dan thermostaat een tijdje op standje sambal?
Zou dit werken? Ik heb ook vloerverwarming.

• turkeyhakan
SMSfreakie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:59:
gaat die er niet uit persen via de retour en dan elders heen werken..

enige optie is voorzichtig de dop los te draaien, zodat de lucht er uit kan..
als ik het goed zie heb je zowel een radiator kraan als een voetventiel.. je kan deze alle 2 dicht zetten, mocht je dop er ineens uit schieten.. voor die begint met 'lekken'

heb je in elk geval geen enorm waterballet ;-) en dan kan je met 1 van beide gewoon rustig de radiator verder laten vullen met water..
Ik heb inderdaad een radiatorkraan en een voetventiel (rechtse?). Moet ik die dop eraf halen of voorzichtig losdraaien en als er water uit komt weer vast?

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-10 19:48
Even met 2 personen zijn, je kan de beugels los draaien, dan de bovenkant naar voren buigen een klein stukje en ontluchten dan maar, je kan het wel een beetje buigen maar absoluut niet meer dan noodzakelijk.

Ander optie is een gat boren net boven de ontluchtingsventiel zodat je een sleutel op kan zetten.

Die radiator ga je anders niet ontluchten ook al zet je de pomp vol gas en stook je hem op naar 90c, hoogte verschil is daar te groot voor om het erdoor te "blazen".

Het zijn rot dingen om te ontluchten ik weet er alles van, bij mij zaten de aansluitingen aan de bovenkant en moest de radiator bewust scheef houden om de lucht er goed uit te krijgen via de aanvoer.

Edit: Ik zie nu pas dat er helemaal geen ontluchtingsventielen bovenop zitten, dat is pas beunhaaswerk en verbaast mij nog dat de radiator voor de helft warm wil worden, ik zou haast zeggen dat er ook geen stijgbuis in de retour zit.

[Voor 74% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2021 19:45]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Rofdof
turkeyhakan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

Zou dit werken? Ik heb ook vloerverwarming.
Kan werken. Maar dan ook (automatische ontluchten op hoogste punt)

• SMSfreakie
  • Niet online
ja, dopje van het ventiel er af, zit een inbus onder als het goed is, deze dicht draaien, en dan kan je helemaal los ;)

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:11
Mijn hemel, wat een beunhazerij om die radiator zo krap op te hangen. De enige echt goede manier is om inderdaad een 5cm kortere radiator te monteren met een fatsoenlijk ontluchtingsventiel.

Gelukkig heb je een voetventiel, daar is dan weer niet op gebeund. Hier is je plan:
  • Voetventiel en radiatorkraan helemaal dicht.
  • Steunen los waarmee de radiator aan de muur hangt. Alleen de bovenste zijn waarschijnlijk wel genoeg. Wordt nog een lastig klusje, want zo te zien kun je er maar matig bij.
  • Radiator een klein stukje kantelen zodat je bij die doppen aan de bovenkant kunt. Laat iemand anders je even helpen zodat hij niet verder kantelt dan nodig is.
  • Draai 1 van de doppen voorzichtig een stukje los. Als het goed is hoor je nu al de lucht ontsnappen. Laat dit langzaam doorgaan tot alle lucht eruit is, de druk is dan van de radiator.
  • Draai de dop er helemaal uit en vul de radiator tot de rand toe met water.
  • Vervang de dop voor een ontluchtingsventiel, zoals eerder gesuggereerd.
  • Terugkantelen en de steunen weer vastmaken
  • Radiatorkraan en voetventiel weer open.
  • Mocht je lekkage hebben: trek de koppelingen wat strakker aan (maar niet takketiefusstrak, dan gaan ze stuk
Zo zou ik het doen als er geen budget is voor een kleinere radiator. Het lijkt ook wel alsof de radiator er al hing en die nis er later omheen geprutst is, want die radiator werkt zo ook veel minder efficient.

Succes! Moet wel lukken denk ik.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SMSfreakie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:30:
[...]
ja, dopje van het ventiel er af, zit een inbus onder als het goed is, deze dicht draaien, en dan kan je helemaal los ;)
En natuurlijk de linker kraan ook dichtdraaien. Als je eerst een ontluchtingsnippel koopt, dan kan je die er direct simpel inzetten.

[Voor 19% gewijzigd door ericplan op 11-10-2021 19:36]

ZonPHP PVOutput

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:33

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Eens met de tips die hier gegeven zijn vwb kantelen en/of meteen wisselen voor een model van een paar cm korter.

Maar welke debiel verzint deze constructie in eerste instantie? Dit kan zo op de grote beunhaas Facebook pagina.

[Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 11-10-2021 19:38]

• SMSfreakie
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

En natuurlijk de linker kraan ook dichtdraaien. Als je eerst een ontluchtingsnippel koopt, dan kan je die er direct simpel inzetten.
heb je nog wel altijd het probleem dat je hem niet lekker kan ontluchten...

een radiatuurtje die net 10cm kleiner is was een uitkomst geweest :-)

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

turkeyhakan schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:29:
Allen, enorm bedankt voor het meedenken! De radiator wordt onderin en middenin gewoon warm, maar alleen het bovenste gedeelte blijft lauw. Wellicht klopt dit ook wel, omdat het water van onderen komt? Bovenop zitten twee keer de volgende aansluitingen:
Als hij bovenin lauw wordt dan is de kans groot dat ontluchten niet het grootste probleem is en ook niet veel helpt. Met die dichte afsluitdoppen is ontluchten dus ook nooit voorzien; vermoedelijk onder het motto 'de radiator is groot genoeg, bovenin wat lucht is geen ramp en een overmaat lucht pompt zich vanzelf naar een andere plek om te ontluchten. In principe klopt dat ook...

Standje sambal hoeft niet: zo veel mogelijke radiatoren dicht, zorgen voor warmtevraag en eventueel pomp (indien mogelijk) op max en dan ook vooral luisteren. Een teveel aan lucht hoor je wel. :) Ontluchten bij ketel of expansievat en je afvragen of het erg is dat die radiator niet overal warm wordt.

[Voor 16% gewijzigd door Lustucru op 11-10-2021 19:51]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• mr_evil08
Lustucru schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Als hij bovenin lauw wordt dan is de kans groot dat ontluchten niet het grootste probleem is en ook niet veel helpt. Met die dichte afsluitdoppen is ontluchten dus ook nooit voorzien; vermoedelijk onder het motto 'de radiator is groot genoeg, bovenin wat lucht is geen ramp en een overmaat lucht pompt zich vanzelf naar een andere plek om te ontluchten. In principe klopt dat ook...
Gaat het ook niet versnelt roesten dan binnenin?
Lucht/zuurstof zorgt ervoor dat de radiator van binnen kan gaan roesten.

Bij TS moet het dus een dikke 2 meter omlaag pompen wat nooit gaat lukken, ik heb zelf wel eens een CV buis gehad met een bochtje naar boven dus een klein "bobeltje" en het bleef altijd maar borrelen ik kon constant ontluchten maar er kwam amper tot vrijwel niets uit op de hoogste punt (was ketel bij mij) of het was tijdelijk over en begon na een paar dagen/weken opnieuw.

Ik heb de stuk leiding/verhoging vervangen en toen was het direct over en nooit meer gehad.

Ik kan mij voorstellen dat TS op deze manier de radiator ook wel hoort klonteren, zo niet dan zit er geen stijgbuis in en mag hij dat ook nog gaan regelen, ook dan zal die niet warm worden aan de bovenkant.

Best zonde om 1/3e radiator capaciteit onbenut te laten.

[Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2021 19:55]

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 01:32
in een douche radiator die van boven wordt gevoedt moet een stijgbuis in de retour zitten
in een douche radiator die van onderen gevoet word moet de stijgbuis in de aanvoer zitten.
teken het voor de grap maar eens uit met de afkoeling van de radiator.

• SMSfreakie
  • Niet online
miciel schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:09:
in een douche radiator die van boven wordt gevoedt moet een stijgbuis in de retour zitten
in een douche radiator die van onderen gevoet word moet de stijgbuis in de aanvoer zitten.
teken het voor de grap maar eens uit met de afkoeling van de radiator.
als je een stijgbuis gebruikt ja.. maar met de aansluitingen aan de onderzijde wordt die toch wel warm boven in.. granted het is minder efficiënt..

• turkeyhakan
Dank voor alle reacties weer!

Het liefst haal ik de radiator niet los van de muur. Als de CV aanstaat, maakt de radiator nogal wat geluid waarschijnlijk door lucht. Het bijzondere is wel dat 3/4 van de radiator warm wordt, en het bovenste gedeelte lauw blijft. Hoe weet ik of er stijgbuizen gemonteerd zijn? De aanvoer en retour zitten allebei onderin.

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 09:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Lees er overheen denk ik, maar heb je de ketel al ontlucht? Wellicht helpt het iets. Maar dit is idd beunhazerij zo. Man man man.

Professioneel Heftruck Syndroom

• mr_evil08
turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:14:

Het liefst haal ik de radiator niet los van de muur. Als de CV aanstaat, maakt de radiator nogal wat geluid waarschijnlijk door lucht. Het bijzondere is wel dat 3/4 van de radiator warm wordt, en het bovenste gedeelte lauw blijft. Hoe weet ik of er stijgbuizen gemonteerd zijn? De aanvoer en retour zitten allebei onderin.
Dan was je radiator enorm gaan borrelen want lucht verzamelt zich bovenin en de water moet daar langs, uiteindelijk wordt een radiator altijd wel warm ook zonder stijgbuis als je de CV maar lang genoeg aan hebt.

btw de beunoplossing zet er een steeksleutel bovenop en draai de dop voorzichtig een stukje los zodra je sissen hoort direct stoppen en niet verder los draaien, er ontsnapt dan wel lucht, gaat het fout dan is er niks aan de hand want de kranen staan dicht dus je CV blijft op druk.

Als ik het zo zie moet dat wel lukken om daar een steeksleutel op te zetten zonder van de muur te halen.

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 08:57]

• Rofdof
je kunt trouwens ook nog een automatische ontluchter plaatsen op je ketel en de radiator die zich op het hoogste punt bevind

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:14:

Je kan alvast alle andere radiators en je cv ontluchten en hem eventueel bijvullen. Misschien is het dan wel opgelost. En als het opgelost is dan vraag je het bij het volgende onderhoud toch aan de installateur wat je er mee moet doen.

Is dit de hoogste radiator?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• turkeyhakan
NeFoRcE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:22:
Lees er overheen denk ik, maar heb je de ketel al ontlucht? Wellicht helpt het iets. Maar dit is idd beunhazerij zo. Man man man.
Mijn ketel heeft een automatische ontluchter!

• turkeyhakan
mr_evil08 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Dan was je radiator enorm gaan borrelen want lucht verzamelt zich bovenin en de water moet daar langs, uiteindelijk wordt een radiator altijd wel warm ook zonder stijgbuis als je de CV maar lang genoeg aan hebt.

btw de beunoplossing zet er een steeksleutel bovenop en draai de dop voorzichtig een stukje los zodra je sissen hoort direct stoppen en niet verder los draaien, er ontsnapt dan wel lucht, gaat het fout dan is er niks aan de hand want de kranen staan dicht dus je CV blijft op druk.

Als ik het zo zie moet dat wel lukken om daar een steeksleutel op te zetten zonder van de muur te halen.
Ik ga dit inderdaad maar eens even proberen. Moet ik nadat ik gesis hoor, de dop weer dichtdraaien? Waarom niet verder los draaien?

• turkeyhakan
Marzman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Je kan alvast alle andere radiators en je cv ontluchten en hem eventueel bijvullen. Misschien is het dan wel opgelost. En als het opgelost is dan vraag je het bij het volgende onderhoud toch aan de installateur wat je er mee moet doen.

Is dit de hoogste radiator?
Ik heb op zolder nog een radiator staan. Daar kwam aardig wat lucht uit. De overige radiatoren heb ik ook gecontroleerd en alleen beneden was er nog lucht aanwezig. Het bijzondere is, ik vul mijn CV bij en na 2 dagen is er weer 0,2 bar vanaf. Kan dit met lucht te maken hebben?

Ik denk dat ik mijn vloerverwarming ook eens goed moet ontluchten (net nieuw).

[Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 13-10-2021 10:32]

• Rofdof
btw is dit geen betere permanente oplossing?
https://radiator-outlet.n...h800-432-watt-badkamer-2/

paar tientjes en je bent van het gedoe af.

• mr_evil08
turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:30:
[...]

Ik ga dit inderdaad maar eens even proberen. Moet ik nadat ik gesis hoor, de dop weer dichtdraaien? Waarom niet verder los draaien?
Als je hem verder los draait loop je grote kans dat de dop eraf knalt want er staat druk op de radiator, deze dop krijg je er niet meer op totdat de druk eraf is en met een beetje pech mag je eerst de radiator van de muur halen om hem er weer op te krijgen omdat jij er heel moeilijk bij kan.

Voordat je dit doet dus wel even de kraan dichtzetten en de voetventiel ook dichtdraaien van de radiator.
De voetventiel draai je dicht met een inbussleutel, dat dopje ervoor kan je er zo afdraaien met een steeksleutel daarachter zit nog een schroef waar de inbussleutel op past.

Het is geen standaard schroefdraad in de radiator, deze bout hoeft maar een enkele slag te hebben en hij ligt eraf.

Dus neem de tijd en laat het zachtjes sissen, wordt je overmoedig door verder los te draaien ga je fors meer risico nemen dat je straks met meer werk zit, o ja btw de radiator is vrij zwaar ik heb er eens een grote opgehangen en toen was die nog niet gevuld met water, met water zijn ze dus nog veel zwaarder.

Als je wil controlleren dat de kranen wel goed dichtzitten kun je vanuit veiligheid beneden bij de buis een knelkoppeling losdraaien, een knelkoppeling kan je makkelijk weer aandraaien als het mis gaat.

2 bar druk is trouwens niet zoveel, niet meer dan een fietsband oppompen, staan de kranen niet goed dicht en loopt je hele CV leeg dan maak je het wel spannend.

Dus gewoon eerst ontluchten of er een stijgbuis in zit kom je snel genoeg achter want dan wordt de bovenkant alsnog niet goed warm.

[Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 11:05]

• turkeyhakan
Rofdof schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:34:
btw is dit geen betere permanente oplossing?
https://radiator-outlet.n...h800-432-watt-badkamer-2/

paar tientjes en je bent van het gedoe af.
Voor nu wil ik mijn probleem niet groter maken dan het daadwerkelijk is..

• turkeyhakan
mr_evil08 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Als je hem verder los draait loop je grote kans dat de dop eraf knalt want er staat druk op de radiator, deze dop krijg je er niet meer op totdat de druk eraf is en met een beetje pech mag je eerst de radiator van de muur halen om hem er weer op te krijgen omdat jij er heel moeilijk bij kan.

Voordat je dit doet dus wel even de kraan dichtzetten en de voetventiel ook dichtdraaien van de radiator.
De voetventiel draai je dicht met een inbussleutel, dat dopje ervoor kan je er zo afdraaien met een steeksleutel daarachter zit nog een schroef waar de inbussleutel op past.

Het is geen standaard schroefdraad in de radiator, deze bout hoeft maar een enkele slag te hebben en hij ligt eraf.

Dus neem de tijd en laat het zachtjes sissen, wordt je overmoedig door verder los te draaien ga je fors meer risico nemen dat je straks met meer werk zit, o ja btw de radiator is vrij zwaar ik heb er eens een grote opgehangen en toen was die nog niet gevuld met water, met water zijn ze dus nog veel zwaarder.

Als je wil controlleren dat de kranen wel goed dichtzitten kun je vanuit veiligheid beneden bij de buis een knelkoppeling losdraaien, een knelkoppeling kan je makkelijk weer aandraaien als het mis gaat.

2 bar druk is trouwens niet zoveel, niet meer dan een fietsband oppompen, staan de kranen niet goed dicht en loopt je hele CV leeg dan maak je het wel spannend.

Dus gewoon eerst ontluchten of er een stijgbuis in zit kom je snel genoeg achter want dan wordt de bovenkant alsnog niet goed warm.
Wel goed dat men een voetventiel heeft gemonteerd, eens? Zo kun je eenvoudig een radiator vervangen zonder dat het gehele systeem leeg hoeft. Maakt de volgorde nog uit van dichtdraaien van de thermostaatkraan en voetventiel?

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 09:45
@turkeyhakan Je kan hem een paar cm naar voren trekken, ontluchten en weer terugduwen.
Dat is bij die van ons al meerdere keren gebeurd met een stuk minder beleid.
(struikelen en de radiator vastpakken die volledig van de beugel schuift, kinderen die denken dat het een klimrek is waardoor hij naar voren komt.)

ontluchten met het voetventiel dicht gaat niet werken want dan heb je geen water wat de lucht eruit duwt.

De radiator zelf is trouwens ook al vrij flexibel, met alleen de bovenste beugels los ben je er waarschijnlijk al.
Maar ook de koppelingen kunnen wel iets beweging hebben.

[Voor 41% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2021 11:39]

• mr_evil08
turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Wel goed dat men een voetventiel heeft gemonteerd, eens? Zo kun je eenvoudig een radiator vervangen zonder dat het gehele systeem leeg hoeft. Maakt de volgorde nog uit van dichtdraaien van de thermostaatkraan en voetventiel?
Nee maakt niet uit.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou ook niet zo bang zijn om de drie radiatorsteunen los te maken en de radiator een paar cm. naar voren te halen. Als je het maar met beleid doet.

Ik zou wel direct één dop vervangen door een ontluchtingsnippel. Die schroefdraad in zo’n radiator is vrij grof, kort en nogal roestgevoelig. Daar wil je niet te vaak aankomen.

ZonPHP PVOutput

• Mauzer
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:01

Mauzer

Wololoo

https://nl.hudsonreed.com...ClfkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Is een dergelijk ventiel geen oplossing voor je wanneer de de radiator eenmaal (en eenmalig) van de muur af hebt?

Wololoo

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21-10 16:49
mr_evil08 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:18:
ik zou haast zeggen dat er ook geen stijgbuis in de retour zit.
Stijgbuis zit hier volgens mij niet in de retour maar in de aanvoer. (komt omdat de aanvoer en afvoer onder zitten)

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online

mark-k

AKA markkNL

ericplan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:35:
Ik zou ook niet zo bang zijn om de drie radiatorsteunen los te maken en de radiator een paar cm. naar voren te halen. Als je het maar met beleid doet.

Ik zou wel direct één dop vervangen door een ontluchtingsnippel. Die schroefdraad in zo’n radiator is vrij grof, kort en nogal roestgevoelig. Daar wil je niet te vaak aankomen.
[Afbeelding]
Dan wel hopen dat hij daar de plek voor heeft, die extra cm lijkt er niet echt te zitten.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mark-k schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:26:
[...]
Dan wel hopen dat hij daar de plek voor heeft, die extra cm lijkt er niet echt te zitten.
Dit type gaat wel lukken:
ericplan in "Hoe ontluchten?"

En anders de fraaie automatische ontluchter uit deze post:
Mauzer in "Hoe ontluchten?"

ZonPHP PVOutput

• KillerZero86
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:32
turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb op zolder nog een radiator staan. Daar kwam aardig wat lucht uit. De overige radiatoren heb ik ook gecontroleerd en alleen beneden was er nog lucht aanwezig. Het bijzondere is, ik vul mijn CV bij en na 2 dagen is er weer 0,2 bar vanaf. Kan dit met lucht te maken hebben?

Als je CV ketel binnen zo weinig tijd zoveel druk verliest zou ik gelijk even de ketelmonteur erbij halen. Worst case scenario is je expansievat stuk, maar het zal wss een lek zijn (3 weg klep?).

In ieder geval zou ik dit probleem niet negeren.

• mr_evil08
Ik zelf zou er gewoon een steeksleutel opzetten en de bout even klein stukje losdraaien zodat het lucht eruit kan en daarna lekker zo laten voorlopig(wel de kranen dicht mocht de bout eraf knallen), als de radiator dan weer helemaal warm wordt is dat een prima oplossing ondanks een "beun" oplossing want zo vaak ontlucht je een radiator ook weer niet.

Alle andere oplossingen kost je tijd en moet je beetje technisch onderlegd zijn.

Ik heb het vroeger eens bij een knelkoppeling gedaan waar ook lucht bleef staan in het traject(zat geen ontluchter) je kon het grote gros van de lucht er wel uitkrijgen, en ja er spattert dan wat water uit maar een doekje erbij ging het prima, bij een knelkoppeling kun je dat wel doen als het systeem op volledige druk staat.

[Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 15:04]

• mr_evil08
[...]

Als je vloerverwarming net nieuw is dan is het normaal, heeft te maken met uitzetten van de leidingen, na een paar weken moet het opgelost zijn, gewoon blijven ontluchten of een keer de vloer goed heet opstoken maar dat kan je niet doen bij "natbouw", zelf heb ik "droogbouw" en kon ik het sneller oplossen door de boel even goed heet stoken.

En ja in vloerverwarming kan heel veel lucht zitten en omdat het zeer lage temperatuurverwarming is krijg je dat er lastiger uit, en omdat er nieuw CV water in het traject zit heb je dat ook.

Het gedrag wat jij hebt is heel normaal.

[Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 15:11]

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:44
Heb je ergens een microbelontluchter bij je ketel zitten?

https://www.google.com/search?q=microbelontluchter

In mijn (n=1) ervaring helpt zo'n ding enorm om, nadat je een normale ontluchting hebt gedaan voor de grote bellen, de "restlucht" uit je systeem te halen. Of beter: voorkomen dat dit zich ophoopt. Met wat geduld zou ook de bel in je radiator langzaam moeten verdwijen.

• ak0nnmgn
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 24-10 19:42
Hele unit losmaken, hij is er ook in gekomen dus kan er ook uit, wanneer los (voorzichtig losmaken) ontluchen.

• turkeyhakan
Ik heb zojuist de cv op 22 gezet en alle radiatoren uit gedaan behalve badkamer en de vloerverwarming. Ik ben er achter gekomen dat de radiatorknop van de badkamer niet helemaal open stond waardoor je het geluid van het water heel goed hoorde. Was echt minimaal. Maar die staat nu volledig open en het geluid is minder. De bovenste 6 stangen blijven lauw en alles daar onder (28 stangen) wordt goed warm. Kan ik concluderen dat er geen lucht in zit?

Ik voel het water via de zijkanten wel omhoog en omlaag stromen, misschien is de bovenkant gewoon iets te hoog.

Zowel het vloerverwarmingsysteem als de hoogste en laagste radiator in huis hebben geen lucht. Ook niet nabij gelegen radiatoren in de buurt van de badkamer.

• turkeyhakan
Zwartoog schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:58:
Heb je ergens een microbelontluchter bij je ketel zitten?

https://www.google.com/search?q=microbelontluchter

In mijn (n=1) ervaring helpt zo'n ding enorm om, nadat je een normale ontluchting hebt gedaan voor de grote bellen, de "restlucht" uit je systeem te halen. Of beter: voorkomen dat dit zich ophoopt. Met wat geduld zou ook de bel in je radiator langzaam moeten verdwijen.
Ik heb een automatische ontluchter op de cv inderdaad!

• SMSfreakie
  • Niet online
op welke water temperatuur staat je ketel?

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:27

Tens

functie elders

turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:11:
De bovenste 6 stangen blijven lauw en alles daar onder (28 stangen) wordt goed warm. Kan ik concluderen dat er geen lucht in zit?
Yep, nu je max stroming hebt doordat alles dicht zit komt het warme water hoger in de radiator. In normale situatie met andere radiatoren open krijg je alleen de onderkant warm.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Onbekend
Als alles dicht staat en alleen deze radiator open, zou de gehele radiator warm moeten worden.
Waarschijnlijk zit er nog steeds lucht in.

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22-10 10:34
NLKornolio schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:32:
als het zo'n aanlstuiting heeft is los draaien geen oplossing.

[Afbeelding]
Je kan ook hier zelfs een tooltje voor maken: pak een stuk stevig staal van de juiste dikte die in die gleuf past (eventueel bij bouwmarkt zo'n afsluitdop even nameten). Met een ijzerzaag op de juiste breedte zagen en als laatste in de bankschroef en hamer er een hoek van 90 graden aan maken.

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22-10 10:34
[...]

Als je de dop te ver losdraait dan stroomt er water uit. Een klein plasje water is prima, dan weet je dat de lucht eruit is. Er staat vaak toch wel een paar bar druk op het systeem dus vandaar maar een klein stukje opendraaien totdat je uiteindelijk wat druppels water ziet.

Als er druk van je systeem af gaat kan het zijn dat de ontluchter veel lucht afvoert. Dit moet wel na een tijdje stoppen, anders is er ergens een lek. Als je drukvat kapot is dan loopt de druk snel op bij verwarmen en daalt die weer bij afkoelen. Een kapot drukvat veroorzaakt dus ook drukverschillen.

• turkeyhakan
SMSfreakie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:15:
op welke water temperatuur staat je ketel?
Zou dat 70 zijn?

• turkeyhakan
Onbekend schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:24:
Als alles dicht staat en alleen deze radiator open, zou de gehele radiator warm moeten worden.
Waarschijnlijk zit er nog steeds lucht in.
Aha..

• turkeyhakan
fastedje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

Als je de dop te ver losdraait dan stroomt er water uit. Een klein plasje water is prima, dan weet je dat de lucht eruit is. Er staat vaak toch wel een paar bar druk op het systeem dus vandaar maar een klein stukje opendraaien totdat je uiteindelijk wat druppels water ziet.

Als er druk van je systeem af gaat kan het zijn dat de ontluchter veel lucht afvoert. Dit moet wel na een tijdje stoppen, anders is er ergens een lek. Als je drukvat kapot is dan loopt de druk snel op bij verwarmen en daalt die weer bij afkoelen. Een kapot drukvat veroorzaakt dus ook drukverschillen.
Cv en drukvat zijn net nieuw, ga er niet van uit dat dit het probleem is.

• mr_evil08
@turkeyhakan Je moet de radiator eerst gaan ontluchten, net zo lang tot er water bovenuit komt, gewoon steeksleutel erop en heel klein stukje open draaien.
- Kranen onder de radiator dichtzetten ter voorkoming mocht je die dop tever los draaien dat hij eraf knalt.

Is het deze dop wat jij ook al aandraagt dan kun je hem een klein stukje losdraaien, veelal is het ook deze dop.
https://tweakers.net/i/Qg...ovSnsZ8z.jpg?f=user_large

Je hebt het ook over een nieuw systeem zoals vloerverwarming dus er zit nieuw water in en lucht dan is het heel normaal dat je drukverlies hebt de 1e paar weken en lucht elders in het systeem ophoopt.
Nieuw CV water kan altijd een tijd duren voordat alle lucht eruit is.

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 19:25]

• hallo1986
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Onbekend schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:12:
Probeer het met een steeksleutel.
Hij hoeft er niet helemaal van af, en een paar slagen zou voldoende moeten wezen.
Lijkt me een strak plan, als hij er onverhoopt afschiet, krijg hem er dan maar weer eens op.....

• Onbekend
hallo1986 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

Lijkt me een strak plan, als hij er onverhoopt afschiet, krijg hem er dan maar weer eens op.....
Ik hoop toch wel dat er minimaal 3 ronden schroefdraad op zit. En met slagen bedoel ik natuurlijk geen complete rondjes.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:44
turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:11:
[...]

Ik heb een automatische ontluchter op de cv inderdaad!
Een automatische ontluchter en een microbellenfilter zijn twee verschillende dingen. Een ontluchter ontlucht alleen "grote" bellen. Een microbellenfilter filtert de kleine luchtbelletjes die ontstaan bij verwarmen eruit voordat deze samenklonteren en groot worden. Denk aan de belletjes in je waterkoker.

Bijkomend voordeel is dat je CV water snel zuurstofarm wordt gemaakt, en dus ook grotere bellen elders lamgzaam kan oplossen (mits het water erlangs kan stromen).
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee