Dynamisch voltage ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Tweakers,

Aangezien de gasprijzen flink omhoog gaan en de isolatie te wensen overlaat (huur, helaas weinig invloed op) en ik wel zin had in een nieuw hobby project ben ik begonnen met energie besparende maatregelen waar mogelijk.

Naast tocht zoveel mogelijk tegen te gaan, er voor te zorgen dat de radiator in goede conditie is en de warmte niet verloren gaat in de slecht geïsoleerde houten kozijn waar deze aan vast zit heb ik ook (computer) ventilatoren onder de verwarming geplaatst die de lucht sneller omhoog verplaatsen.

Dit alles aangestuurd op basis van de temperatuur van de radiator en of de smart radiator knop in actie is.

Hoewel ik gelet heb op stille ventilatoren is de 12V die er nu op komt door middel van een smart plug erg luidruchtig. Wellicht wel efficient maar niet fijn als je in de avond op de bank TV kijkt. Helaas hebben de fans geen PWM.

Wens
Nu ben ik heel handig in programmeren, van elektra heb ik niet veel kaas gegeten. Mijn idee was om via een NodeMCU module op basis van ESP-12E een "dynamisch" voltage richting de ventilatoren te krijgen via MQTT gekoppeld aan Apple HomeKit via Homebridge. Dynamisch tussenhaakjes omdat het niet 100% dynamisch hoeft te zijn. Enkele voltage "standen" zou ook prima zijn: 5v, 7v, 12v.

Nu denk ik hier een DC DC step-down converter voor nodig te hebben (zit ik in de goede richting?). Echter zijn deze vaak fysiek te regelen en niet via bijvoorbeeld een analoog of digitaal signaal dat vanuit de NodeMCU zou moeten komen.

Bestaat zoiets en gebruik ik gewoon de verkeerde zoektermen? Of kan ik hier beter wat anders dan een DC DC step-down converter voor gebruiken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Je kan ook proberen er 7 of 8 volt op te zetten ipv 12 volt. Scheelt heel veel herrie, en voor jouw doel draaien ze dan nog hard zat.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
Kijk ook eens in dit topic, staat een vracht aan info in: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
De meeste 12V ventilatoren hebben weinig probelemen met lage-frequentie PWM erop direct op de 12v aansluiting ook al heeft hij geen pwm draadje.

Dus gewoon een esp/arduino/whatever pwm pin, een flinke mosfet en de fans gaan pwm'en op ~100hz ofzo, werkt waarschijnlijk helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:26
SA007 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:00:
De meeste 12V ventilatoren hebben weinig probelemen met lage-frequentie PWM erop direct op de 12v aansluiting ook al heeft hij geen pwm draadje.

Dus gewoon een esp/arduino/whatever pwm pin, een flinke mosfet en de fans gaan pwm'en op ~100hz ofzo, werkt waarschijnlijk helemaal prima.
DIt is de beste opling... Ventilatoren die voor 12V gemaakt zijn willen niet altijd even lekker draaien (of starten met draaien) bij lagere voltages. Door PWM te gebruiken komt er met een hoge frequentie 12V of 0V naar de ventilator toe. Door de duty cycle te veranderen kun je het toerental regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier een aansluitschema (wel even de opmerkingen lezen, plaatje klopt niet helemaal :p) voor PWM'en met een mosfet en esp: Gizz in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Belangrijk is om een mosfet te werken die fijn samenspeelt met 3,3V logic.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 09-10-2021 09:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook hier fans+ESP en PWM geregeld. Per merk kan het wat verschillen welke frequentie het lekkerste werkt, als in: Waarbij de motor niet teveel gaat zoemen.
In mijn geval 8khz, daaronder hoorde je meer pieptoon, en nog lager (400hz ofzo) begonnen de fans meer te trillen.

[ Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 09-10-2021 13:15 ]

Pagina: 1