Samsung HW-Q80R vervangen voor 2.0 - 1500-2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24
Hoi, waarschijnlijk is dat al veel gevraagd, maar ik heb geen idee van Audio.
Op dit moment heb ik een Dolby atmos samsung HW-Q80R soundbar en eigenlijk voldoet deze wel kwa geluid, De bass is soms wel heavy, maar in films hou ik daar nog wel van. Muziek niet altijd, ligt aan de mood wss. Nu, de bedoeling is sowieso voor films, af en toe voor muziek.
Ik heb nergens kabels voor rear speakers al zou ik die graag wilen, maar dat lijkt hier geen optie.

Ik ben onlangst verhuisd en in blijde verwachting van nieuwe meubels om de woonkamer in te richten, echter is de soundbar een doorn in het oog van mijn vriendin en ze wil deze weg. Ik mag wel een paar stereo speakers aanschaffen en aangezien de TV al groot is dacht ik hiervoor vloerspeakers in te schakelen. Budget 1500-2000 euro (maar dat is max).

De ruimte waar TV gekeken wordt is 25m2, de toale open ruimte is om en bij de 60 m2. Ik heb een plannetje op schaal (ongeveer) bijgevoegd, de zitafstand tot TV is iets van 3,5m ongeveer, die cirkel is een ronde zetel (diameter 110cm). De groene vlakjes zijn waar de speakers zouden komen.

Ik had in eerste instantie gedacht aan een Denon AVR-X1600H icm KEF Q750/ Dali Oberon 7(gebaseerd op reviews en looks, moet ze uiteraard nog eens beluisteren en andere).
Maar zou die grote van speakers goed staan en klinken in de ruimte voor mijn gebruik icm de reciever? Of ben ik op het compleet verkeerde pad.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51535038935_4381257d04_z.jpg[

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Engineer Stewie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:21:
Op dit moment heb ik een Dolby atmos samsung HW-Q80R soundbar en eigenlijk voldoet deze wel kwa geluid, De bass is soms wel heavy, maar in films hou ik daar nog wel van. Muziek niet altijd, ligt aan de mood wss. Nu, de bedoeling is sowieso voor films, af en toe voor muziek.
Ik heb nergens kabels voor rear speakers al zou ik die graag wilen, maar dat lijkt hier geen optie.

Ik ben onlangst verhuisd en in blijde verwachting van nieuwe meubels om de woonkamer in te richten, echter is de soundbar een doorn in het oog van mijn vriendin en ze wil deze weg. Ik mag wel een paar stereo speakers aanschaffen en aangezien de TV al groot is dacht ik hiervoor vloerspeakers in te schakelen. Budget 1500-2000 euro (maar dat is max).

De ruimte waar TV gekeken wordt is 25m2, de totale open ruimte is om en bij de 60 m2. Ik heb een plannetje op schaal (ongeveer) bijgevoegd, de zitafstand tot TV is iets van 3,5m ongeveer, die cirkel is een ronde zetel (diameter 110cm). De groene vlakjes zijn waar de speakers zouden komen.

Ik had in eerste instantie gedacht aan een Denon AVR-X1600H icm KEF Q750/ Dali Oberon 7(gebaseerd op reviews en looks, moet ze uiteraard nog eens beluisteren en andere).
Maar zou die grote van speakers goed staan en klinken in de ruimte voor mijn gebruik icm de reciever? Of ben ik op het compleet verkeerde pad.

[Afbeelding][
Haha, doorgaans zijn de speakers een doorn in het oog en heeft een soundbar de voorkeur. Dat is bij mij ten minste zo. :+

Ga sowieso de speakers ergens bekijken en beluisteren. Ik had zelf destijds mijn oog laten vallen op de KEF Q550 en toen ik ze in het echt zag, vond ik ze vooral erg klein eruit zien en dat vond ik toen ook van de Q750. Verder is de grootte van de speaker een kwestie van smaak. Ik heb zelf wat grotere speakers in een ruimte van 42m2.

Die soundbar heeft een subwoofer, toch? Houd er dan rekening mee dat ook vloerstaande speakers dat niet volledig op kunnen vangen. De Oberon 7 gaat een stukje lager dan de Q750, maar als ik naar Rtings kijk, gaat die subwoofer toch nog net een beetje lager. Eventueel kan je nu of later nog een subwoofer erbij kopen, en houd er dan rekening mee dat een goede subwoofer makkelijk €500 kost.

De KEF Q750 heeft een voordeel boven de Oberon 7, en dat is dat er geen poort aan de achterkant zit. Dat betekent dat je die doorgaans wat dichter op de muur kan zetten.

Die receiver heb ik zelf ook en is verder een prima keuze.

[ Voor 0% gewijzigd door maussie95 op 30-09-2021 10:43 . Reden: typo ]

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja hoor, die Dali's icm de receiver gaat prima. Sowieso heb je ook nog een stukje ruimtecorrectie en een EQ op je receiver zitten, dus dat kun je inregelen en dan naar smaak bijstellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Engineer Stewie
maussie95 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:23:
[...]

Haha, doorgaans zijn de speakers een doorn in het oog en heeft een soundbar de voorkeur. Dat is bij mij ten minste zo. :+

Ga sowieso de speakers ergens bekijken en beluisteren. Ik had zelf destijds mijn oog laten vallen op de KEF Q550 en toen ik ze in het echt zag, vond ik ze vooral erg klein eruit zien en dat vond ik toen ook van de Q750. Verder is de grootte van de speaker een kwestie van smaak. Ik heb zelf wat grotere speakers in een ruimte van 42m2.

Die soundbar heeft een subwoofer, toch? Houd er dan rekening mee dat ook vloerstaande speakers dat niet volledig op kunnen vangen. De Oberon 7 gaat een stukje lager dan de Q750, maar als ik naar Rtings kijk, gaat die subwoofer toch nog net een beetje lager. Eventueel kan je nu of later nog een subwoofer erbij kopen, en houd er dan rekening mee dat een goede subwoofer makkelijk €500 kost,.

De KEF Q750 heeft een voordeel boven de Oberon 7, en dat is dat er geen poort aan de achterkant zit. Dat betekent dat je die doorgaans wat dichter op de muur kan zetten.

Die receiver heb ik zelf ook en is verder een prima keuze.
Goh, mijn vriendin wil op onze nieuwe kast niets meer. Op mijn huidige is het kleurverschil duidelijk aanwezig op het meubel en aangezien we weer voor een echt eiken meubel gekozen hebben is dat de trade off.
Ik weet dat je speakers niet op looks hoort te kiezen, maar ze wil echt een zo clean mogelijke look. De luidsprekers trekken mss wat aandacht weg van het 75" scherm :+ .

De soundbar heeft idd een SUB, maar die punch is teveel en krijg die niet goed, dat is omdat die in een hoekje moet staan en dat nogal versterkt. Zoveel bass heb ik niet nodig en was me daar van bewust.

Heb al wat speakers laten zien aan mijn vriendin en van de Dali Oberon, De Klipsch 8000 en de KEF 750/950 vindt ze de KEF's er het leukste uitzien. En dan de Dali's omwille van de voet. Maar ik ga wel proberen wat luidsprekers te beluisteren, al geeft dat ook maar een indicatie want de ruimte is nooit dezelfde natuurlijk. Dicht tegen de muur is trouwens een dikke plus hier. Zo groot is de woonkamer niet dat we speakers 30cm van de muur kunnen zetten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem haar mee om te luisteren, laat haar dr eigen muziek ook vooral meenemen. Zo heb ik ook twee Klipschen van 1,10m het huis in gekregen ;)

Voor een zo clean mogelijke look kun je wellicht ook kijken naar smalle speakers die je dan met een sub aanvult. Dan heb je niet van die plompe torens. Als voorbeeld noem ik een B&O Beolab 8000. Actieve speaker, geen goedkope optie.

Als het klein moet:, kijk eens naar een Archidio Little One: https://archidio.nl/

Maar volgens mij kunnen we @FeaR beter vragen deze discussie te verplaatsen naar Consumentenelektronica Aankoopadvies want dat is het feitelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Engineer Stewie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:38:
Heb al wat speakers laten zien aan mijn vriendin en van de Dali Oberon, De Klipsch 8000 en de KEF 750/950 vindt ze de KEF's er het leukste uitzien. En dan de Dali's omwille van de voet.
Ik ken KEF vooral van de tijd dat ze nog losse units voor DIY verkochten. Altijd een prima merk gebleven, maar als ik moest kiezen in het mainstream segment dan zou ik eerder voor Dali dan voor KEF gaan. Ben zelf zeer positief verrast door een set Oberon 1 die ik voor m'n moeder heb gekocht. Als rear speakers in de huiskamer gebruik ik KEF LS50. Prima speakers, maar ook wel een beetje overhyped. Qua klankkleur spreken de Oberons me eigenlijk meer aan :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Exirion schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Ik ken KEF vooral van de tijd dat ze nog losse units voor DIY verkochten. Altijd een prima merk gebleven, maar als ik moest kiezen in het mainstream segment dan zou ik eerder voor Dali dan voor KEF gaan. Ben zelf zeer positief verrast door een set Oberon 1 die ik voor m'n moeder heb gekocht. Als rear speakers in de huiskamer gebruik ik KEF LS50. Prima speakers, maar ook wel een beetje overhyped. Qua klankkleur spreken de Oberons me eigenlijk meer aan :)
Ik vond de KEF's diepgang missen. Dus die zijn snel afgevallen.
The Eagle schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
Neem haar mee om te luisteren, laat haar dr eigen muziek ook vooral meenemen. Zo heb ik ook twee Klipschen van 1,10m het huis in gekregen ;)

Voor een zo clean mogelijke look kun je wellicht ook kijken naar smalle speakers die je dan met een sub aanvult. Dan heb je niet van die plompe torens. Als voorbeeld noem ik een B&O Beolab 8000. Actieve speaker, geen goedkope optie.

Als het klein moet:, kijk eens naar een Archidio Little One: https://archidio.nl/

Maar volgens mij kunnen we @FeaR beter vragen deze discussie te verplaatsen naar Consumentenelektronica Aankoopadvies want dat is het feitelijk :)
Ik heb de Klipsh RP-6000f beluisterd en qua klank een geweldige speakers, de Dali's ok overigens. Aangezien het vrouwtje de houtnerven van de Klipsch niet mooi vind en ze voor ons interieur wat te diep zijn vallen die ook af. De Dali's zijn 10cm minder diep en kunnen goed aarden als ze wat dichter tegen de muur staan. Verder hebben die een brede horizontale spreiding en hoeven dus niet ingedraaid te worden. Dit maakt het net wat netter en maakt dat we de aankomende ronde 'loveseat' die aan de zijkant komt te staan ook kunnen gebruiken om naar de TV te kijken. Met 3 kinderen is wat extra zitruimte wel aangenaam.

Het wordt om te beginnen dus een setje Dali Oberon 7 icm met een Denon AVR-S960H (qua power output vergelikbaar met een X2700H). De reciever heb ik reeds besteld aangezien er niet zoveel in voorraad lijken te zijn. Als de bass onbreekt, dan komt daar eens alles op zijn plaats staat eventueel een SVS sub bij. Die krijgen we nog wel weggewerkt. Maar dat is voor maart 2022 duur de immens lange levertijden op de meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer Stewie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:12:
[...]

Ik vond de KEF's diepgang missen. Dus die zijn snel afgevallen.
Daarom heb je een subwoofer. Bij 99% van de vloerstaanders heb je ook nog steeds een subwoofer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Verwijderd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Daarom heb je een subwoofer. Bij 99% van de vloerstaanders heb je ook nog steeds een subwoofer nodig.
Klopt ook wel, maar vond de Dali’s beter klinken. Daar gaat het in eerste instantie toch om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:48

r0p

Engineer Stewie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:21:

De ruimte waar TV gekeken wordt is 25m2, de toale open ruimte is om en bij de 60 m2. Ik heb een plannetje op schaal (ongeveer) bijgevoegd, de zitafstand tot TV is iets van 3,5m ongeveer, die cirkel is een ronde zetel (diameter 110cm). De groene vlakjes zijn waar de speakers zouden komen.

[Afbeelding][
Je wilt een receiver koppelen aan 2 speakers? Waarom niet voor een volwaardige stereoversterker gaan. Imo betere kwaliteit dan een receiver. En aangezien je geen andere kanalen gebruikt zonde van je geld. Wellicht dat een bluesound powernode wat voor je is. Heb je gelijk alles in 1.

Ik zou altijd gaan luisteren. Vertel je budget en laat men wat verschillende speaker en versterker combinaties opstellen. Als je die Denon receiver gaat koppelen aan de vloerstaanders ga je nooit het maximale uit de speakers halen.

Plaats de speakers tevens wat van de muur af en ver genoeg uit elkaar. Overweeg een dik vloerkleed, doet veel voor je geluid als je een harde vloer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
r0p schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Je wilt een receiver koppelen aan 2 speakers? Waarom niet voor een volwaardige stereoversterker gaan. Imo betere kwaliteit dan een receiver. En aangezien je geen andere kanalen gebruikt zonde van je geld. Wellicht dat een bluesound powernode wat voor je is. Heb je gelijk alles in 1.

Ik zou altijd gaan luisteren. Vertel je budget en laat men wat verschillende speaker en versterker combinaties opstellen. Als je die Denon receiver gaat koppelen aan de vloerstaanders ga je nooit het maximale uit de speakers halen.

Plaats de speakers tevens wat van de muur af en ver genoeg uit elkaar. Overweeg een dik vloerkleed, doet veel voor je geluid als je een harde vloer hebt.
Dat van de stereoversterker was ik ook over aan het nadenken. Maar ik zou alles graag met 1 hdmi verbinden naar de TV, dus PS5, XSX en decoder naar de reciever. Ook zou ik de laptop of elk ander device makkelijk kunnen connecteren, aangezien de TV tegen de muur hangt gaat dat anders niet. Dan is een reciever wel het handigst. Al moet ik dan mss wat kwaliteit inboetem.

De speakers komen een 2,5m uit elkaar, een 20cm van de muur (die Dali’s moeten dat kunnen), een vloerkleed staat in bestelling, plafondhoge gordijnen hebben we reeds.
Overigens zouden rear speakers wel kunnen via de kruipkelder (ben er speciaal eens ingeweest), maar een center speaker kan hier niet, anders zou de soundbar ook kunnen blijven.

Ik vond de Klipsch rp-6000f ook heel goed, maar die moeten verder van de muur en dat gaat ten koste van de 2de salon, die komt dan in de weg te staan voor TV te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p

r0p

Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Dat van de stereoversterker was ik ook over aan het nadenken. Maar ik zou alles graag met 1 hdmi verbinden naar de TV, dus PS5, XSX en decoder naar de reciever. Ook zou ik de laptop of elk ander device makkelijk kunnen connecteren, aangezien de TV tegen de muur hangt gaat dat anders niet. Dan is een reciever wel het handigst. Al moet ik dan mss wat kwaliteit inboetem.

De speakers komen een 2,5m uit elkaar, een 20cm van de muur (die Dali’s moeten dat kunnen), een vloerkleed staat in bestelling, plafondhoge gordijnen hebben we reeds.
Overigens zouden rear speakers wel kunnen via de kruipkelder (ben er speciaal eens ingeweest), maar een center speaker kan hier niet, anders zou de soundbar ook kunnen blijven.

Ik vond de Klipsch rp-6000f ook heel goed, maar die moeten verder van de muur en dat gaat ten koste van de 2de salon, die komt dan in de weg te staan voor TV te kijken.
Ik ben iemand welke van 5.1 terug is gegaan naar 2.1. Als ik heel eerlijk ben. Als je een goede stereoversterker hebt is de soundstage welke je uit je speakers krijgt veel indrukwekkender en van hogere kwaliteit. Ik dacht ook dat ik de rears gingen missen maar doe dat niet. Plus minder kabels is je vrouwtje ook blij.

Daarbij de chip in de low end receivers kan volgens mij geen 4k120hz met HDR. Dus je levert dan beeldkwaliteit in. Gewoon kabelgootje maken en daar paar kabels doorheen. console rechtstreeks op de tv en een optische kabel van je tv naar je stereoversterker.

Koppel voor de gein een 900 euro kostende bluesound powernode aan je Dali en vergelijk deze met de receiver welke je op het oog had wat dit doet met je muziek. NAD is ook het overwegen waard. Of een andere combi welke goed klinkt voor jou. Beter al je budget pompen in 2.1 of 2.0 dan hetzelfde budget over meer kanaals. Die receiver gaat die Dali's niet goed kunnen aansturen zeker niet als je meerdere kanalen eraan koppelt.

Mocht je een goede sub zoeken welke klein van formaat is maar veel power heeft zou je naar een KEF KC62 of SVS Micro 3000 kunnen kijken. Wel wat prijzig maar is wellicht iets voor later als upgrade.

[ Voor 4% gewijzigd door r0p op 08-10-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:44
Ik begrijp het advies van r0p niet. Ik dacht dat meestal de receiver / versterker juist niet uitmaakte (voor de gemiddelde luidspreker) maar dat de luidspreker wel veel uitmaakt. Nu begrijp ik uit jouw soundstage verhaal dat een dure 2-kanaalsversterker veel beter is dan een 5.1 kanaalsversterker waar je 2 kanalen van gebruikt?? Mis ik hier iets..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p

r0p

itcrowd schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:20:
Ik begrijp het advies van r0p niet. Ik dacht dat meestal de receiver / versterker juist niet uitmaakte (voor de gemiddelde luidspreker) maar dat de luidspreker wel veel uitmaakt. Nu begrijp ik uit jouw soundstage verhaal dat een dure 2-kanaalsversterker veel beter is dan een 5.1 kanaalsversterker waar je 2 kanalen van gebruikt?? Mis ik hier iets..?
De meeste receivers pompen via marketingtermen vaak hun power op naar zogenaamd 7 x 130 Watt. In de praktijk halen ze dit nooit. Het is voornamelijk belangrijk dat een versterker continue vermogen kan leveren zonder dips en zo min mogelijk distortion heeft. Imaging, detail en vermogen zijn allen beter als je datzelfde budget verdeeld over 2 kanalen ten opzichte van 7 of meer. Dus tenzij je gaat werken met seperates waarbij je afzondelijk een versterker en een processor hebt waarbij de versterker continue vermogen @ bijvoorbeeld 120 watt levert dan is het een ander verhaal. Ook dan zal deze minder geschikt zijn voor Muziek maar meer voor film. Echter praat je hier over andere bugetten a 6000 a 7000 Euro en meer. Aangezien dat budget niet aanwezig is zou ik beginnen met een 2.0 set met een stereoversterker. Hier kun je dan later nog een sub aan toevoegen indien je wat extra punch wil hebben met films, hiphop, techno etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:44
Hmm oke. Ik zou toch adviseren voor een leuke AV receiver met de gewenste inputs en een paar uitgangskanalen. Mogelijk tweedehands als kosten een issue zijn. Geld in mooie speakers (qua geluid en qua looks) en evt sub stoppen. Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn maar ik ben niet overtuigd van bovenstaand.

OP: sorry voor de afleiding. Succes met je zoektocht. Sta verder open voor vragen & discussie over je mogelijke keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p

r0p

Een receiver heeft idd meer inputs en maakt het makkelijker meerdere apparaten te connecteren.

Natuurlijk hoef je niet overtuigd te zijn. Laat ik het dan zo stellen. 2 teams binnen Mercedes hebben 100.000 ter beschikking om een race auto te maken welke rondom het circuit moet. Team A richt zich uitsluitend op de motor, onderstel etc. Team B richt zich op de gehele auto inclusief interieur, gadget, verlichting etc. Welke auto heeft de grootste kans om het best te performen op een racebaan?

Waar iemand de persoonlijke voorkeur aan geeft is uiteraard ander keuze.

In the end altijd gaat luisteren. Laat men zowel een receiver als een stereoversterker aansluiten op de speakers en luister naar muziek en films. Switch tussen de 2 en kijk welke verschillen je hoort. Iedereen ervaart dingen weer anders.

[ Voor 17% gewijzigd door r0p op 09-10-2021 13:36 ]

Pagina: 1