Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit al enige tijd met een keuze die ik (ooit) moet gaan maken qua verwarming, maar ik kom er niet uit, hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Allereerst de situatie:
- Hoekhuis uit 1965
- Gevelisolatie met parels, die wel behoorlijk los zitten, maar onduidelijk hoe de isolatiewaarde nog is.
- Vloerisolatie recent gedaan
- Dubbel glas rondom
- Dakisolatie is slechts wat dun piepschuim
- Zolder houten vloer
- 10x250 Wp panelen op het oosten, 2000kWh opbrengst
- Verbruik 1500kWh, 1000m3 gas
- Ouderwetse radiators muv. convectorput in de woonkamer (maar óók 2 ouderwetse in de woonkamer)

Ik stook amper, en alleen de woonkamer. Tenzij het echt koud is, dan wil ik wel eens de gang beneden en daarmee - via de open trappen - het hele huis wat verwarmen. Of de slaapkamer.

Ik heb op zolder een CV hangen die alleen de verwarming doet, deze staat dus het halve jaar uit. In de keuken hangt een doorstroomtoestel met gas (is dat de juiste term? Hij heeft iig geen buffervat en afvoer naar buiten) voor warm water en daar douche ik ook op. Op zich een prima ding, kan zat heet water leveren en supersnel. Het is wel wat apart maar ach. Ik heb al een loze leiding laten leggen ooit tussen de CV en deze.
Het probleem is dat het doorstroomtoestel in de keuken niet zo betrouwbaar is, ondanks grote beurt/reparatie wil deze nog weleens weigeren en niet aanslaan, of soms uitvallen, en dan sta ik in de douche maar te wachten en te wachten… gewoon irritant en moet opgelost worden, maar het gebeurd niet zo heel vaak dus haast is er niet bij. Een nieuwe doorstromer (Valliant turbomag 145/1) kan ik laten plaatsen voor €1150. Simpel en niet overdreven duur.

Maar… mijn voorkeur is een degelijke oplossing, waar ik een tijd mee vooruit kan en redelijk milieuvriendelijk is. Dat laatste mag ook wel iets kosten.

De CV op zolder zou nog in goede staat zijn volgens de monteur, maar is al wel 10+ jaar oud. De CV mist daadwerkelijk fysiek de 'module' om hem voor sanitair warm water in te kunnen zetten.

Ik heb weleens advies ingewonnen, met bezoek bij mij thuis, maar nooit meer iets gehoord van dat bedrijf. Zijn voorstel was om op de dakkapel op het westen zonnecollectoren te plaatsen, samen met een buffervat op zolder en de bestaande CV behouden om bij te verwarmen. Kosten grofweg: €6000-€8000.
Mocht de CV later defect gaan is deze te vervangen door een warmtepomp en ben ik van het gas af.

Ik heb ook diverse malen e.e.a. uitgezocht zelf maar ik weet gewoon niet waar ik nu handig aan doe. Subsidies, radiators wel/niet vervangen, warmtepomp, buffervat, elek. of via cv bijverwarmen… er zijn zoveel opties en mogelijkheden dat ik het maar moeilijk kan overzien. Of gewoon dat ding vervangen en 5 jaar afwachten op alle nieuwe regels rondom gas.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie e.e.a. zouden aanpakken en geef graag alle informatie die nog ontbreekt 😊

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:58
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Doordat je huis is nageisoleerd is het afgifte systeem geschikt voor lagere temperaturen dan toen het gebouwd werd.

Kun je het vermogen van de radiatoren die je veel gebruikt en convectorput bij 40/37-22 eens op een rijtje zetten?
https://www.henrad.eu/hen...loads/PREMIUM-ECO-EN.xlsx

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11 19:00
ik zou gaan voor een ventilatie warmte pomp en een cv ketel ernaast oftewel hybride,
je ventilatie warmtepomp voert de lucht af van je woonkamer(soms) wc en badkamer.
en koelt deze lucht af en haalt hier de wamrte uit. draait max 600 watt per uur. (meestal 300)
en deze levert 1.6 kw aan vermogen op. en een cv ketel van intergas en ltv radiatoren.
bijv radson u2low. en dan eventueel ook nog een gedeelte vloerverwarming.
met een robot meng verdeler geschikt voor ltv.(dus de unit met het extra inregelventiel.)

maar let op je moet wel je u-low radaitoren van een normale knop voorzien.
je ventilatie warmtepomp moet 24/7 kunnen draaien met zo veel mogenlijk doorstroming.

bij de mudule air van inventum is een zone regeling beschibaar.van inventum.
gebruik enkel de zoneregling van inventum incombinatie met bijbehornde thermostaten.
er zijn geen andere thermostaten mogelijk bij deze zone regeling. inventum heeft zelf
de software ervoor geschreven. ivm een nadraaitijd van 15 minuten.
gebruik dus geen andere zoneregelingen bij de modle air.

wil je geen zone regeling dan kan je er een bepekt aantal thermostaten van honnywel aanhangen.
of de eva van inventum. ivm met de uitleestemperatuur. niet alle thermostaten zijn daar goed in.
welke kunnen wel vraagt u het roundje en de chronotherm. en nog een wel een paar als u wilt

bij de spaarpomp.is geen zone regeling mogenlijk. ​de spaarpomp werkt alleen
​een modulerende thermostaat werken. zoals een roundje. of Inventum eva thermostaat.
​kwa cv ketel een intergas 32 extrme cw 4. voor je warme water. is meestal zat.
nadeel is dat van dit verhaal is dat je in de winter nog wel op gas staat te draaien.

verhaal b. je kan ook voor een hybride systeem gaan met een cv ketel(combiketel en een buiten unit.
kijk bijv even op de site van remeha. ook daar zullen vast wel boel regels voor zijn.
(maar die weet ik allemaal niet.)
ook hierbij geldt dat dat u2low radaiotren of jaga hybride beter zijn/meer rendement eruit halen.

warm water ik zou een zonnebolier nemen en deze vervolgens nog aan je cv ketel hangen.
zodat als de zon wat minder hard schijnt je ook nog warm water hebt.

let wel op het nadeel van dit hele verhaal is dat je over 10/20 jaar weer aan de bak moet.
ik gok zolang ik de websites volg dat we verlopig nog wel een soort van aardgas gaan krijgen.
er bestaan cv ketels van remeha die werken met 20% waterstof bijmenging. voor in de toekomst.
ook andere merken gaan die kant op/gaan zulke cv ketels maken.

een complete warmtepomp in zo,n woning met een buitenunit zonder cv ketel ? kan ook.
maar dan staat hij veel te draaien. een geluidsoverlast. hou rekening met waar je hem neerzet.
en ik weet niet hoe goed je woning is geisoleerdt. heb je een wtw uint erin hangen bijv ?

maar als het elektische element veel moet bijstoken kan het je wel meer energie kosten,
dan uw zonnepanelen kunnen opleveren. zekeren in de winter en met donkere dagen.
en waar gaat die energie vandaan komen. (uit de gas centrale een paar kilometer verderop)
of uit een windmolen park aan zee, uit een kerncentrale. uit een bio massa centrale,
na doe mij dan maar een hybride systeem. ook al is het niet het gouden paardt.

ik weet dat we in de toekomst anders we moet helemaal ommoeten gaan schakelen,
maar waar we de energie voor alle warmtepompen vandaan moeten gaan halen ????
als je huis goed is geïsoleerd kom je best wel een eindje hoor. is het misschien wel mogenlijk.
maar voor de meeste oudere woningen die hier staan in nl is het helaas nog geen optie.
om volledig om te schakelen naar een warmtepomp. een hybride kan vaak al wel.

verder zou ik gewoon in elke ruimte een toepassende lage temperatuur radiator plaatsen.
het is efficeinter als gewoon je hele huis op temperatuur is van 21 graden bij een wamtepomp.
zowel bij eenbuitenuint/ventiltie unit. gewoon 24/7 dezlfde temperatuur stoken. als dat kan.

het verhaal van @busscherski is ook zeer interessant misschien kan je wel helemaal om.
(ik kan dat niet beslissen. ik mis daarvoor de kennis. hybride systemen kan ik wel advisren)

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 09-10-2021 05:58 ]

• busscherski
@miciel
Genuanceerd verhaal!

Een hybride warmtepomp lijkt me inderdaad ongeveer even milieuvriendelijk als een warmtepomp van een maatje groter die alle verwarming aan kan.
Als full electric kan zou ik dat doen. Veel goedkoper in gebruik en mogelijk goedkoper in aanschaf als hybride met 5 kW buitenunit.

Ik ben er zeker van dat de oude radiatoren van @Aikon in staat zijn om met een lage aanvoer temperatuur die 1.5 kW van een ventilatie warmtepomp af te geven.
LTV radiatoren/convectoren heeft in dat geval te weinig voordeel om de investering terug te verdienen.
Mogelijk zijn die oude radiatoren zelfs groot genoeg om bij -10°C met 40°C water voldoende warmte af te geven. (zoals bij mij thuis)

Ik wil er nog een nuance aan toevoegen (woon zelf in een huis met radiatoren uit 2004 die niet is nageisoleerd, van 1200 m3 gas naar gasloos dmv Panasonic 5 kW en warmtepompboiler)
Hoe kouder het wordt hoe meer geluid een warmtepomp maakt. Elektrisch bijstoken gebeurt, als je warmtepomp niet te klein is, eigenlijk alleen even bij defrosts.

Goed dat je verschil maakt tussen een hybride 1.5 kW ventilatie warmtepomp en een met bijvoorbeeld een 5 kW hybride buitenunit.

Op basis van het gasverbruik van @Aikon is die 5 kW (als dat ook 5 kW is bij -10°C) al voldoende voor alle warmtevraag. Dan is de CV ketel alleen nog nodig voor SWW. Ik zou dan liever bijvoorbeeld een Panasonic hebben dan een Elga.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• miciel
busscherski schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:26:
@miciel
Genuanceerd verhaal!

Een hybride warmtepomp lijkt me inderdaad ongeveer even milieuvriendelijk als een warmtepomp van een maatje groter die alle verwarming aan kan.
Als full electric kan zou ik dat doen. Veel goedkoper in gebruik en mogelijk goedkoper in aanschaf als hybride met 5 kW buitenunit.
dat is inderdaad een beetje wat mijn doel was.
​duidelijk maken dat het niet zoveel van elkaar verschilt.
@miciel
Ik ben er zeker van dat de oude radiatoren van @Aikon in staat zijn om met een lage aanvoer temperatuur die 1.5 kW van een ventilatie warmtepomp af te geven.
LTV radiatoren/convectoren heeft in dat geval te weinig voordeel om de investering terug te verdienen.
Mogelijk zijn die oude radiatoren zelfs groot genoeg om bij -10°C met 40°C water voldoende warmte af te geven. (zoals bij mij thuis)
ja bij somige huizen kan het wel. dat komt doordat de radiotoren zijn berekend met bijv niet geisoleerde muren etc. en jij past de isolatie aan. en dan kan het ineens wel. als zeker wil weten moet je de corecttie tabellen erbij pakken. voor een goede bereking. (en bij sommige huizen is 60 watt per kub prima)
meestal kan ik geen radiator vinden die 2,5 x zo groot is. (maar 2 kleinetjes willen soms wel de klus klaren. een u2low radiator biedt ook vaak een uitkomst.de cooritie tabel staat al in dit topic.
maar ik heb ook nog een analoge als je die wilt hebben. het komt een beetje op hetzelfde verhaal neer.
je kan bereken wat je nodig hebt. aan de hand aanvoer en retour waarde en gevraagde temp.
Ik wil er nog een nuance aan toevoegen (woon zelf in een huis met radiatoren uit 2004 die niet is nageisoleerd, van 1200 m3 gas naar gasloos dmv Panasonic 5 kW en warmtepompboiler)
Hoe kouder het wordt hoe meer geluid een warmtepomp maakt. Elektrisch bijstoken gebeurt, als je warmtepomp niet te klein is, eigenlijk alleen even bij defrosts.
ook weer wat geleerd ik dacht dat full elektrisch vaak stondt bij te stoken.
Op basis van het gasverbruik van @Aikon is die 5 kW (als dat ook 5 kW is bij -10°C) al voldoende voor alle warmtevraag. Dan is de CV ketel alleen nog nodig voor SWW. Ik zou dan liever bijvoorbeeld een Panasonic hebben dan een Elga.
het begon met je geiser die stuk was. je ketel die veroudert is. en milieuvriendelijk.
remeha verkoopt complete systemen. zodat het wel eenvoudig aan elkaar kan.
en je geiser/doorstromer was toch kapot. dus alles bij elkaar op 1 hoop.
een nieuwe ketel die ook warmt water doet en warmte pomp hop opgelost.

maar ik kan begrijpen dat je liever twee losse systemen wil/hebt als je niet zoveel vermogen nodig hebt.
je kan ook een nieuwe moderne gesloten geiser laten plaatsen en een losse warmte pomp.
plaatje bij het praatje. https://www.warmteservice...70?origin=-tl002-195-197- edit deze komt voor in je startpost. schiet je weinig mee op. is nog niet geschikt voor bijmenging. het enige wat je kan adviseren is een combi cv ketel met zonne boiler. van ook bijv remeha erbij.
er zijn wel meer opties maar ik doe helaas niet alle systemen dat past niet in mijn hoofdt.

maar of 5 kw genoeg is ? dat kan je berekenen. ik denk dat je nog wel meer nodig hebt.
ik gok dat je bij 7 kw uitkomt (maar echt klimmen in temperatuur hoeft niet meer.)
bij 24/7 dezelfde temperatuur stoken kom je een aardig eindt. ik val in herhaling

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 09-10-2021 13:23 ]

• Aikon
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik zal binnenkort even m'n radiatoren uitzoeken en hier vermelden. Ik heb geen wtw-systeem, ik heb uberhaupt geen mechanische ventilatie.

Ik heb overigens geen onbeperkt budget ;) Die 6-8K is ook wel de max denk ik, liefst veel minder, maar ik hoef ook niet alles in 1x perfect te hebben. Ik zie dat een panasonic 5kW al 4000+ euro is. Ik heb er echter een hard hoofd in dat mijn huis, met z'n matige isolatie en matige radiators 100% met een warmtepomp kan worden verwarmd. Dat ik maar 1000 kuub gas gebruik komt simpelweg omdat ik weinig stook, niet vanwege de isolatie etc. ;)

Ik lees niks over een buffervat, dat is niet nodig met een warmtepomp? Normaliter stook ik alleen even als ik thuiskom, de rest van de dag heb ik de thermostaat op 15,5'C staan, in een half uurtje is het dan 18-19'C, dat is wel prettig. Lukt dat ook met een warmtepomp?

• busscherski
In Duitsland bij rjtec kost die Pana nog geen 3k. Gaat bijna 2k subsidie vanaf. (voorwaarde voor subsidie is dat het door een bedrijf wordt geïnstalleerd)

Als je er ook warm water mee wilt maken komt er een boilervat bij.
Buffer voor CV raad ik alleen aan als je veel naregeling hebt (thermestaatkranen)

L/W is geschikt voor constante kamertemperatuur of max 1 graad nachtverlaging.

L/L (airco) kan wel snel opwarmen.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:28
busscherski schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:52:
In Duitsland bij rjtec kost die Pana nog geen 3k. Gaat bijna 2k subsidie vanaf. (voorwaarde voor subsidie is dat het door een bedrijf wordt geïnstalleerd)

Als je er ook warm water mee wilt maken komt er een boilervat bij.
Buffer voor CV raad ik alleen aan als je veel naregeling hebt (thermestaatkranen)

L/W is geschikt voor constante kamertemperatuur of max 1 graad nachtverlaging.

L/L (airco) kan wel snel opwarmen.
Zo te lezen is het een wat ouder huis en is de isolatie nog niet maximaal en de radiatoren zullen nog oud zijn en dus niet geschikt voor lage temperatuur wateren.

Kan je de verwarming van het huis dan wel overlaten aan een warmtepomp zoals jij voorstelt of zal het ding gigantisch veel stroom trekken zodat je duurder uit bent maandelijks en flink in moet leveren aan comfort?

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
of je huis geschikt is kan misschien ook iets zijn wat je nu alvast kunt uitproberen? ik heb zelf 2 jaar geleden mijn cv terug gezet naar 45 graden aanvoertemperatuur in mijn jaren 70 woning met dunne spouwmuur isolatie parels in de kruipruimte dubbel glas en dakisolatie. Ik kan mijn CV prima op 45 graden laten staan ondanks dat ik boven enkelplaats radiatoren heb en beneden tot voorkort een vloerverwarmingverdeler die eigenlijk voor hoge temperaturen geschikt is. Dan kan je ook gelijk testen wat je minimum temperatuur is om je huis in 2-3 uur op te warmen.

ik vind dat verhaal van die nachtverlaging altijd een beetje moeilijk te geloven. Heel veel mensen beweren dat opwarmen minder efficiënt is dan op temperatuur houden. Maar als je naar de specs kijkt van bijvoorbeeld een warmtepomp dan is deze eigenlijk efficienter als er een hoger temperatuursverschil is dus eigenlijk is hij efficienter als hij opwarmt dan als hij op temperatuur moet houden

• busscherski
Retrospect schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Zo te lezen is het een wat ouder huis en is de isolatie nog niet maximaal en de radiatoren zullen nog oud zijn en dus niet geschikt voor lage temperatuur wateren.
Ik heb te weinig gegevens.
De oude radiatoren zouden heel goed geschikt kunnen zijn voor lage temperatuur water. Door de isolatie is er immers minder warmte afgifte nodig. Daarnaast stookt een L/W warmtepomp continu en niet pendelend als een CV ketel.
Kan je de verwarming van het huis dan wel overlaten aan een warmtepomp zoals jij voorstelt of zal het ding gigantisch veel stroom trekken zodat je duurder uit bent maandelijks en flink in moet leveren aan comfort?
Het zou ook kunnen dat je met deze radiatoren alsnog een aanvoer van 50 graden nodig hebt. Dan is het niet verstandig met deze radiatoren.

Als een warmtepomp meer euro's stroom trekt dan het euro's gas geweest zou zijn gaat er meer mis dan te hoge aanvoer temperatuur.

Verhalen over minder comfort door een warmtepomp kan ik moeilijk plaatsen. Zulke beroerde installaties heb ik nog nooit gezien.
Of bedoel je dat met een warmtepomp het tapwater op kan zijn?

• busscherski
Hrugnir schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:20:
ik vind dat verhaal van die nachtverlaging altijd een beetje moeilijk te geloven. Heel veel mensen beweren dat opwarmen minder efficiënt is dan op temperatuur houden. Maar als je naar de specs kijkt van bijvoorbeeld een warmtepomp dan is deze eigenlijk efficienter als er een hoger temperatuursverschil is dus eigenlijk is hij efficienter als hij opwarmt dan als hij op temperatuur moet houden
Volgens mij haal je hier iets door elkaar.

Een warmtepomp is onder deellast efficiënter dan onder vollast.

• miciel
Aikon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:32:
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik zal binnenkort even m'n radiatoren uitzoeken en hier vermelden. Ik heb geen wtw-systeem, ik heb uberhaupt geen mechanische ventilatie.

Ik heb overigens geen onbeperkt budget ;) Die 6-8K is ook wel de max denk ik, liefst veel minder, maar ik hoef ook niet alles in 1x perfect te hebben. Ik zie dat een panasonic 5kW al 4000+ euro is. Ik heb er echter een hard hoofd in dat mijn huis, met z'n matige isolatie en matige radiators 100% met een warmtepomp kan worden verwarmd. Dat ik maar 1000 kuub gas gebruik komt simpelweg omdat ik weinig stook, niet vanwege de isolatie etc. ;)

Ik lees niks over een buffervat, dat is niet nodig met een warmtepomp? Normaliter stook ik alleen even als ik thuiskom, de rest van de dag heb ik de thermostaat op 15,5'C staan, in een half uurtje is het dan 18-19'C, dat is wel prettig. Lukt dat ook met een warmtepomp?
nee bij een warmtepomp is het 24/7 dezelfde temeratuur stoken.
de spaarpomp en of modul air vallen af in deze kwestie.
waarom er geen buffervat bij zit ? dat heeft bij die 2 apparten niet zoveel nut.
het inventum systeem is vooral gebaseerd om het gelijk het huis in te pompen.

bij remeha gaat het om 25 of 50 liter buffervat.welke in de retour moet.
en er moet een bypasklep geinstaleerd worden. deze moet voor buffervat zitten.
dit is vooral je niet genoeg vrij water hebt. omdat je bijv een zoneregling hebt.
de cv moet in het geval van geen vrijje doorstroming over het buffervat kunnen circuleren.
door middel van bypassklep. https://www.toolstation.nl/fix-drukverschilregelaar/p19900

een groot buffervat plaatsen of vragen daarover kan ik niet bij helpen helaas.

• Aikon
  • Niet online
Hrugnir schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:20:
of je huis geschikt is kan misschien ook iets zijn wat je nu alvast kunt uitproberen? ik heb zelf 2 jaar geleden mijn cv terug gezet naar 45 graden aanvoertemperatuur in mijn jaren 70 woning met dunne spouwmuur isolatie parels in de kruipruimte dubbel glas en dakisolatie. Ik kan mijn CV prima op 45 graden laten staan ondanks dat ik boven enkelplaats radiatoren heb en beneden tot voorkort een vloerverwarmingverdeler die eigenlijk voor hoge temperaturen geschikt is. Dan kan je ook gelijk testen wat je minimum temperatuur is om je huis in 2-3 uur op te warmen.
Na 2-3 uur zet ik de cv doorgaans alweer uit, althans op een werkdag. Dat is echt te lang, en om nou de hele dag te verwarmen lijkt me erg overdreven.
Natuurkundig is het heel simpel: er is meer verlies bij een hogere delta tussen binnen en buiten, en dus is 's ochtends opwarmen altijd zuiniger dan op temperatuur houden. Dat het in de praktijk niet kan kloppen omdat een apparaat wel of niet efficient is bij bepaalde omstandigheden is een ander verhaal. :)

Even terug naar de basis:
Ik zie een warmtepomp voorbijkomen voor €1000 excl. installatie, als ik die erbij hang, samen met een buffervat, dan kan ik toch de CV gebruiken als bijverwarming naar 60'C en dat gebruiken om de bestaande radiators te blijven gebruiken. Dan ben ik voor nu van de geiser af en een stap richting een gas-loze installatie. Wat zie ik over het hoofd? ;)

Ik ga iig even kijken of ik mijn CV op een lagere temperatuur kan zetten en hoe dat bevalt. Ook heb ik nog een booster kitje liggen, die ga ik ook gelijk even monteren. Ik zal het Panasonic topic ook even doorbladeren om wat meer feeling ermee te krijgen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 11-10-2021 10:39 ]

• busscherski
Snel verwarmen kan een L/W niet.
Dan kan alleen met een CV ketel of airco's L/L.

Vergeet niet dat een L/W veel goedkoper stookt dan een CV ketel, dus die gemiddeld 1 graad hogere temperatuur in huis wordt ruim gecompenseerd.

Een ventilatie warmtepomp lijkt me geen stap naar een gasloze installatie want dat werkt alleen goed icm een CV ketel.

• Aikon
  • Niet online
Ik heb m'n CV op 50'C aanvoertemperatuur gezet en het is nu even wachten op wat meer kou buiten om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar laten we voor nu even aannemen dat ik met 50/55'C de boel kan verwarmen. :)

Heb ook contact gezocht met enkele partijen, maar kom daar niet direct veel verder mee. Daarnaast twijfel ik vaak aan de kennis, die is hier veel beter, breder vooral.

Inmiddels weer een hoop bijgelezen en ik denk dat ik een keuze moet maken uit onderstaande opties. Klopt dat een beetje of zie ik nog een specifieke oplossing over het hoofd?

Zo kan ik uitvogelen hoeveel ik ongeveer kwijt zou zijn, en misschien wel belangrijker, hoe en of ik het in m'n huis kwijt kan ;)

1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o4UJTWlKwSmjcZ9Vb67SL8WCRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/SB8YhGg0yl12iwH16vZTAqXd.gif?f=user_large
Ik begrijp dat het mogelijk is om een warmtepomp zowel het boilervat als het buffervat op te laten warmen, met beide hun eigen temperatuur. Uiteraard niet tegelijk. Klopt toch?

2Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNzUVmqW6TEL0e4LgJMUV5nYuwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/3jNBxtC7iGNtsbQwTWdcw0bf.gif?f=user_large

3Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNzUVmqW6TEL0e4LgJMUV5nYuwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/3jNBxtC7iGNtsbQwTWdcw0bf.gif?f=user_large

@busscherski ik overweeg geen ventilatiewarmtepomp.

• busscherski
Zonnecollectoren leveren niet vaak energie op momenten dat je het kunt gebruiken voor verwarming van je huis.

Ik vind het eigenlijk alleen aan te raden als je heel veel SWW verbruikt.
Ik begrijp dat het mogelijk is om een warmtepomp zowel het boilervat als het buffervat op te laten warmen, met beide hun eigen temperatuur. Uiteraard niet tegelijk. Klopt toch
Ja klopt

Een CV buffer raad ik alleen aan als je veel naregeling hebt. En dan misschien een buffer met een eigen pomp?

Het simpelst is die CV buffer en zonneboiler weg te laten.
Warm water kan met de warmtepomp maar kan ook met een elektrische boiler (ligt ook een beetje aan je verbruik wat handiger is)

• Aikon
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de zonnecollectoren, die had ik erbij gezet en zijn op de buffer ipv de boiler getekend uiteindelijk, niet opgevallen omdat het echt een toekomst iets is eventueel. Die mag je negeren.

Waarom raad je geen CV buffer aan, ik zie overal dat een warmtepomp nu eenmaal een buffer nodig heeft van zo'n 20 liter per kW vermogen.

Ik verbruik niet bijzonder veel sww, echter is de geiser voor sww wat onbetrouwbaar en is dat de reden dat ik aan vervanging denk, en dan natuurlijk gelijk richting (deels) gasloos. Ik kán dus nu een warmtepompboiler plaatsen en de rest gelijk houden en voorlopig klaar zijn. Echter moet dat wel in het eindplaatje passen uiteindelijk dus dat wil ik graag wat meer overzien :)

• busscherski
Ik vertel even over wat bij mij goed werkt. Hier een screenshot van hoe mijn Panasonic 5 kW H-serie zonder buffer het de afgelopen week deed.
Gemiddeld 1 start stop per dag.
5 kW J-serie heeft een grotere compressor dus zal meer start/stops hebben maar zeker niet meer dan toelaatbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKwK0A7RMYGarp5gM05TK4ug3YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC88YNzumwOOhqPQ1OOD3Vxz.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een groot deel naregeling hebt kan een buffer wel verstandig zijn.

Pagina: 1