Vraag

• Waltr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-10-2021
Het betreft een pc die altijd gewoon gewerkt heeft tot hij ineens op een dag niet meer aan ging (fans spinnen een halve seconde op daarna valt alles stil). Er is geen enkele aanwijsbare reden geweest.

Stuk voor stuk heb ik zaken uitgesloten, gpu, videokaart, ssd, etc, het probleem bleef echter.
Nu blijkt dat als ik de 8 pins cpu voedingskabel los koppel het moederbord wel gewoon opstart, inmiddels de cpu verwijderd en de kabel weer aangesloten en het moederbord blijft gewoon opstarten.
Ik heb al een keer de pc opnieuw opgebouwd in een poging echt alles uit te sluiten.

Kan ik nu concluderen dat het de cpu wel moet zijn? Er zijn wat soortgelijke verhalen te vinden waar de cpu de boosdoener bleek te zijn.

Geen idee hoe ik de 8pin cpu kabel kan meten, mijn zoektocht brengt me niet verder dan de paperclip methode en het doormeten van de 24 pins kabel. De voeding is modulair en de kabels hebben alleen zwarte draden, ook de website van de fabrikant brengt me niets verder.

cpu i7 6700k, mobo Msi z170 gaming m7, psu Corsair rm750x

Beetje jammer om op de gok een andere cpu te kopen, dus zou er graag zeker van willen zijn.
(heb helaas geen extra cpu, psu, of mobo om uit te wisselen)

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Jouw moederbord heeft een led-status display. Welk cijfer geeft die weer?
Kijk voor de betekenis daarvan in de handleiding van je moederbord, pagina 31.

• Waltr
@RiDo78

De originele handleiding heb ik niet meer maar wel de gedownloade, op pag 31 staat wat over de pci-e sloten, op pag 47 staat wel een tabel maar daar zie ik de code "00" niet terug komen. Verder ook geen enkel piepje uit het speakertje.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien die codes vaak (niet altijd) in volgorde verschijnen lijkt het er oo alsof de cpu nog nieteens aan zet is geweest of zelf inderdaad stuk is..

Heb je al eens geprobeerd om het CMOS te clearen?

• Waltr
Ja, dat heb ik ook (tegen beter weten in zelfs meerdere keren) al gedaan.
Bedankt voor het meedenken!

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Probeer anders eens de oplossingen uit het volgende topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1726485

Wellicht zit daar wat tussen ;)

"There's no place like 127.0.0.1"

Pagina: 1