Uitbreiding installatie met extra zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-09-2022
Configuratie:
Omvormer: Sunny Tripower 6000TL-20
Zonnepanelen
String 1: 15 Solarwatt AG Solarwatt 60P-270 (Glas-Glas)
String 2: 8 Solarwatt AG Solarwatt 60P-270 (Glas-Glas)

23 panelen van 270 Watt is in principe een max vermogen van 6210 W
Nu wordt dit natuurlijk nooit bereikt en zit ik er over te denken om string 2 uit te breiden met 4 panelen.
Hierdoor wordt het max vermogen 7290 W

Vragen:
- Heeft een omvormer problemen als er soms meer dan het max vermogen van 6000 W aangeboden wordt
door de zonnepanelen. Het is logisch dat als dit gebeurt het rendement van de zonnepanelen als dat
gebeurt niet maximaal zal zijn, echter dit nadeel weegt denk ik niet op tegen het voordeel van meer
opbrengst.
Kan dit gevolgen hebben voor de levensduur van de omvormer.
- het beste is om dan natuurlijk 4 zonnepanelen van het zelfde type bij te plaatsen.
Mocht ik die niet kunnen vinden, kan ik dan zonder problemen panelen met hetzelfde vermogen (270W)
bijplaatsen?
Ik heb deze panelen nog niet kunnen vinden op internet, heeft iemand een adres waar deze panelen nog
eventueel te bestellen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens de datasheet mag je 9000 Wp aan paneelvermogen aan de omvormer hangen, dus ja, het kan.
Heeft geen invloed op de levensduur van de omvormer. Hij zal wel wat warmer worden bij vol vermogen, maar daar is ie op ontworpen.

Ik weet nket zeker of het bijplaatsen van andere panelen met hetzelfde vermogen kan/verstandig is. Wellicht weten anderen dat wel. Mijn advies is om binnen een string alleen maar dezelfde panelen aan te sluiten.

[ Voor 72% gewijzigd door Kets_One op 07-10-2021 17:45 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
wat de datasheet vind dat er maximaal aan mag hangen is onzinnig om naar te kijken.
dat geeft een vervormd beeld. ;)

per mpp (die heb je 2) mag je maximaal 1000V hangen, dit is de Voc.
maar Voc stijgt als de panelen kouder zijn en daalt als ze warmer zijn.
dit is ongeveer 10%^, dus dan heb je nog 900Voc over die een string mag leveren.

geen idee wat de Solarwatt 60P-270 aan Voc (soms ook nullast spanning genoemd) heeft.
ik ga even uit van 40Voc als voorbeeld. (heb wel een datasheet gevonden, en die hebben het over +/-38Voc, dus de 40V is met meer veiligheid als nodig)

900Voc / 40Voc = 22 panelen maximaal per mpp.
dus 2x een mpp dus 2x22=44 maximaal op de omvormer wat weer 44x270Wp=11,8kWp is wel een beetje de max wat hij aan kan zonder dat hij kapot gaat. ;)

helaas kan deze omvormer geen 2 stringen parallel aan.
dus geen 2x2x22x270Wp. :-(
(kan hij wel, maar dan zit je wel buiten de specs van de omvormer te werken, raad ik niet zomaar aan.)

ik heb zelf 6430Wp op een 4000W omvormer hangen, heeft de omvormer geen problemen mee.

panelen er bij hangen, dat hoeft niet de zelfde merk te zijn of zelfde aantal Wp.
je wil een beetje de zelfde IVcurve hebben, dat wel.
dus mix geen poly met mono of dunne film met elkaar (dit kan wel maar doe maar niet)
ik denk dat je polykristallijne cellen panelen hebt, en ja dan liever poly paneel gebruiken als een mono.
maar die poly panelen zie ik bijna nergens meer, dus ben bang dat je over moet naar mono.
en dan heb je gewoon heel veel keuze, het kan allemaal wel, zou allen niet te duur doen.

edit:
als je dit paneel zou gebruiken:
https://cdn.webshopapp.co...-black-zonnepanelen-2.pdf
dan zou je omvormer dus 900Voc / 42Voc = 21 panelen per mpp aan kunnen.
dus dat is 2x21x380Wp = 15,9kWp
omvormers kunnen best veel aan eigenlijk als je dat zou willen. ;)
maar dit is alleen maar om aan te geven dat omvormers veel kunnen, niet een lekker paneel voor jouw om te gebruiken. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 07-10-2021 18:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Zonnepanelen in dezelfde string kunnen slechts de stroom doorlaten van het paneel met de laagste stroom.

Het is dus niet per se hetzelfde vermogen!

Plaats je panelen bij met hogere stroom dan benut je de potentie niet. Lagere stroom ( die ga je eigenlijk niet nieuw vinden) dan rem je de bestaande panelen.

Hoe liggen de bestaande strings?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@migjes zit even lekker te editen, dus aanvulling...

Hier is denk ik de datasheet van de bestaande panelen: https://www.voltasolar.nl...ATT-datasheet-60P-web.pdf

Slechts 8.5A Impp, de LG zitten daar fors boven, beetje zonde van een prijzig paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Ronald
nee moet ook niet uitbreiden met LG, dat was ook niet mijn verhaal. ;)

eigenlijk zou het wel een goed plan zijn om 1 van de 2 mpp's parallel te doen voor @tiesven .
dan moet er uitgebreid worden met 8 of 15 panelen.
dit kan niet volgens de specs omvormer, maar weet al lang dat het wel kan.
(de parallel string wel graag een andere kant op laten kijken als de originele string.)

maar hier nog leuke panelen voor vinden, word lastig.
misschien is het beter om 1 string van 19 oude panelen te maken, met een nieuwe string er dan bij.
of iets in die trant...
maar daar voor moeten we meer weten van het dak en wat er past. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@migjes ah right... Tijd voor @tiesven om topic aan te vullen met Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
Super bedankt voor de snelle reactie.
De string van 15 liggen op een dak waar niets meer bij geplaatst kan worden.
De andere 8 liggen op een ander gebouw, wel allen in dezelfde richting (op het zuiden), ik ben van plan dit gebouwtje (een dieren verblijf) wat langer te maken, niet alleen voor de panelen, maar dat biedt wel mogelijkheden.
Jaarverbruik is door warmtepomp ongeveer 7500kW. Heb sinds kort een elektrische auto en wil daarom extra panelen.
Dezelfde panelen heb ik dus niet kunnen vinden, maar mijn boerenverstand zegt dat het om de stroomsterkte van de panelen, alle panelen genereren dezelfde stroom alleen van andere sterkte, dit heeft natuurlijk wel invloed op de performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@tiesven Hoeveel kun je potentieel bijplaatsen? Klinkt alsof 'zoveel als mogelijk is' een verstandig plan is. (Als je nog niet overtuigd was... gaslicht.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
Het houten gebouw is 4 x 7 meter.
Op het dak liggen nu 2 rijen panelen, totaal 8 stuks, ze liggen landscape.
Ik was van plan dit gebouw met 3,60 meter te verlengen, hierdoor zou ik 4 extra panelen kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tiesven
het is lastig.
voor mij omdat ik het allemaal zelf doe, kost het me bijna niks.
zo heb ik mijn 14x190Wp vervangen voor 14x245Wp panasonic.
dat projectje heeft mij maar 1000€ gekost na aftrek van alle posten en verkoop panelen.
tja dan kun je wel de te dure panasonics kopen. ;)
(en dan bedenken dat de hele set mij een 1500€ oplevert per jaar, dus een TVT van niks)

jouw panelen die je nu hebt, zijn lastig te combineren met iets nieuws.
(het kan wel, maar ik weet zo snel niks optimaals, dus je verliest wel iets van de meer opbrengst.)

iets heel creatiefs verzinnen is wel nodig.
ik doe een gooi, maar hoeft niet goed te zijn.

verkoop de 8X oude string, en koop 8x iets nieuws + 4x extra panelen.
dan zou je kunnen gaan voor 12x de kekie LG panelen van 370Wp.
(maak niet de zelfde fout door te goedkope panelen te kopen, koop iets leuks voor een paar centen meer. ;) )
dan heb je toch 8x100Wp + 4x 370Wp extra.
dan heb je iets te veel Wp voor de omvormer, maar dat verlies is maar +/-0,5% per jaar.
maar doordat de string nu geen 8x30Vmpp=240Vmpp heeft maar 12x35Vmpp=420Vmpp zal je omvormer ook een 0,5% efficiënter zijn en dat maakt alles al weer goed.
(3 fase omvormers, ik zou eigenlijk nooit minder als 12 panelen per mpp doen of beter gezegd boven de 350Vmpp blijven.)

je zou ook nog kunnen kijken of je iets kunt met panelen die 2m lang zijn, misschien geeft je dat wel een lekkere dekking op je dakje?
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...ono-perc-z-120028466.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja Solar JAM72 is wellicht te overwegen. Die hebben relatief lage 9.5A Impp. Deze zouden in combinatie met de oude panelen op 8.5A.. net boven de 10% onder hun kunnen draaien.

Of je plakt ze aan een Goodwe 1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Ronald d:)b

@tiesven
wil je een echt goed antwoord, dan moet je meer gegevens geven van je huis.
het is hier alom allang bekend dat zelfs zonnepanelen op noord ook kunnen, b.v..

dan kun je misschien een simpele 1fase 2kW omvormer gebruiken voor je string van 8x270Wp.
en hang je op de grote 3fase omvormer gewoon een 12-20 panelen op noord er nog bij.
(over productie kan ook tegenwoordig. >:) )
en ben je helemaal het heertje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
Plaatje verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door tiesven op 21-10-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
Panelen liggen op het zuiden.
De beide strings liggen in dezelfde richting dus. Alleen helling is iets anders 35 en 45 graden.
Zou ik ook de 23 panelen op 1 string kunnen aansluiten en de nieuwe panelen op de andere string?
Of zoals gesuggereerd de 8 panelen op het noorden, wat is de opbrengst dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Volgens sunny design kunnen 23 panelen als 1 string op deze omvormer; maar ook dat is suboptimaal - Er kan tussen de + en - 20 watt verschil zitten tussen de individuele panelen op de beide daken; en je krijgt effectief iets dichtbij de laagste van de 2...

https://www.thomasberger....kw2=270&temp_coeff2=-0.48Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf5m3R6L_VF7ZOQOFSlXTQE5XJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4wdd1zTrjhevMTWkUX3SuxU.png?f=fotoalbum_large

- Huidige situatie
- 8+8 ZO/NW in polystring (wel met nieuwe panelen). Deze configuratie vind Sunny design niet oké vanwege maximaal paneelvermogen, ze geven alleen aan dat garantie niet geld.
- 12 ZO (ook nieuwe panelen)

23 als 1 string heb ik hier niet bij gezet; ik kan hem niet simuleren op basis van de verschillende daken; alleen als 23 op 1 dak

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 09-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesven
Bedankt allen,
Ik denk dat ik de 8 bestaande panelen op het noordzijde van het dak ga leggen aan een 1 fase omvormer en 8 nieuwe panelen op de zuidzijde aan de bestaande omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Prima plan.

Dat dak heeft volgens 3dbag overigens 30 graden helling.
Sunnydesign raadt een 1.5 kW omvormer aan. (1717 kWh jaaropbrengst).

Als je niet wilt dat het aftopt kan een 2 kW model ook. Maar als dat duurder is verdien je de meerkosten niet terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKUgZ8K4B0QKr5ZcFNXolG-Mku8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6kGjsXn7llEQlcE64HUQcxQ.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
Mijn plan is nu om de 8 bestaande panelen te verplaatsen naar de noordzijde van het dak en 8 nieuwe te installeren op de zuidzijde van het dak.
Mijn gedachte was eerst om voor de noordzijde een 1 fase omvormer van 1,5KW aan te schaffen.
Nu wordt er gesproken over een polystring en parallelle installatie.
Voor parallelle installatie moeten dan het aantal en vermogen van de panelen hetzelfde zijn?
Als dat mogelijk is dan zou aanschaf van een 1 fase omvormer niet nodig zijn.
Bij een extra omvormer moet ook nog een extra kabel naar de meterkast getrokken worden en deze moet toch op een aparte groep aangesloten worden, of klopt dit niet?
Verkoop van de panelen is niet interessant.
Opbrengst bij plaatsing op noord is ongeveer 1700kWh per jaar, dat is ruim 300 Euro per jaar opbrengst aan stroom,

[ Voor 11% gewijzigd door tiesven op 14-10-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Polystring heb ik alleen nog maar van gehoord in gevallen met op beide dakvlakken een identiek aantal identieke panelen.
Als je polystring met andere panelen wilt doen moet de Mpp stringspanning per dakvlak zo nauwkeurig mogelijk hetzelfde zijn.
Je oude panelen hebben volgens mijn gegevens een Vmmp van 32.6 V (check dat even op de sticker)

6.83 x deze oid. (8*32.6 V)/38.17 V = 6.83.
Veel panelen zoals met een breedte van 1.1 meter hebben grote cellen, dat betekent relatief veel stroom en relatief weinig voltage, dat betekent meer opbrengst. Zoek zelf gerust even verder naar een paneel dat dichter bij een geheel getal komt.

Het is daarnaast belangrijk om te weten wat de max kortsluitstroom van je omvormer is. Online vind ik getallen als 16.5 A en 17 A (heb je een foto van het typeplaatje?).
Dat 495 Wp paneel met grote cellen dat ik hiervoor heb gelinkt heeft alleen al bijna een kortsluitstroom van 14 A. Wat dat betreft is het wellicht alleen mogelijk om panelen te kiezen met dezelfde cel maat als je huidige panelen.
https://natuma.nl/storage...000-12000-tl-omvormer.pdf
Als je plannen duidelijker zijn kan ik je wel helpen beoordelen of de kortsluitstroom toelaatbaar is.
Bij een extra omvormer moet ook nog een extra kabel naar de meterkast getrokken worden en deze moet toch op een aparte groep aangesloten worden, of klopt dit niet?
Wat voor kabels lopen er nu naar de schuur? Kun je niet gewoon met een PV verdeler werken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski Sunny weigert hard om strings van verschillende panelen te polystringen... denk dat dat voldoende teken aan de wand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:33:
@busscherski Sunny weigert hard om strings van verschillende panelen te polystringen... denk dat dat voldoende teken aan de wand is.
Onconventioneel en ongebruikelijk is het zeker.
Niet zeker of polystring uberhaubt kan binnen de kortsluitstroomspec van de omvormer.

Onmogelijk of onverstandig durf ik het nu (nog) niet te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesven
Het lijkt mij beter om het idee van een polystring in deze situatie te laten varen.
Een pv-verdeler kan inderdaad indien nodig ook uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesven
Toch nog een laatste vraag.
Er kan dus meer vermogen aan zonnepanelen aan de omvormer aangesloten worden.
Dit geldt toch niet voor het opgewerkte vermogen wat de omvormer aan het net levert?
Voor zover ik begrijp (en lees op internet) is dat er nooit meer dan het maximum van de omvormer aan het net geleverd wordt.
Bij mijn omvormer dus 6125W
@migjes jij hebt 6420WP op een 4000W omvormer hangen.
Deze zonnepanelen zullen op een zomerse dag zonder bewolking meer dan 5000W leveren, terwijl de omvormer maar 4000 W aan het net levert. Het is dan toch zonde om zoveel overcapaciteit op je dak te hebben liggen.
Oftewel meer dan 20% boven het max vermogen van de omvormer heeft dan toch weinig nut.

[ Voor 6% gewijzigd door tiesven op 18-10-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Bij de set van @migjes worden nooit beide dakvlakken tegelijk maximaal beschenen; zijn absolute piek vanaf de panelen zal dicht in de buurt van 4kW zitten. Hij zal dus amper/niet aftoppen: Dat zie je ook in het plaatje wat hij regelmatig ter illustratie bijvoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@tiesven
jep een 4000VA omvormer zal nooit meer als 4000VA leveren aan het net.
maar met hoeveel Wp je die 4000VA maakt, dat is niet een punt.
de mpp zal aan de hand van de IV curve een optimum zoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
dus de omvormer krijgt eerst 38V en 0A (dit noemen we de Voc), dan gaat hij meer en meer er uit halen tot hij het optimum bereikt.
met perfecte omstandigheden is dat 32V en 8A (dit is de Vmpp/Ampp).
mocht het zo zijn dat de totale W meer is als de omvormer aan kan, dan zal hij de Vmpp/Ampp aanpassen, en gaat hij minder als het optimum uit de panelen halen, zodat hij niet meer als zijn maximum zal doen.
een omvormer heeft geen maximum aan Wp.
er is wel een maximum aan Voc en aan A kortsluit.

hellaas Vmpp/Voc die hebben een temperstuur coefficient, worden panelen kouder als 25 graden dan stijgt de een beetje, hier kun je versimpeld 10% voor rekenen.

mijn omvormer kan max 600V aan, dus die 10% er af maakt 540V.
540V delen door de Voc van het paneel, b.v. 42Voc.
540 / 42 = 12,8, dus afronden naar beneden(panelen zagen is zo slecht voor de opbrengst.) maakt 12.
12x360Wp = 4320Wp per mpp.

2x een mpp dus 2x4320Wp=8640Wp is versimpeld de max op mijn omvormer van maar 4kW.
(in theorie kan mijn omvormer ook 2 stringen parallel per mpp.
maar dan moet je op passen dat je onder de 20A korsluit blijft, dit kan lastig zijn met sommige panelen, maar ze bestaan wel.
en dan kun je gaan tot 2x2x12x360 = 17kWp op een 4kW omvormer.)

maar zo als gesteld, een 4000VA omvormer zal nooit meer als 4000VA leveren.
alles meer word niet gebruikt of verspild.

is dat erg, moeiaaaa, valt wel mee.
bedenk ook dat een bewolkte dag ook een opbrengst heeft.
die is alleen maar een 1/6 van een zonnige dag.
heb je dan 8,6kWp op je omvormer hangen, dan heb je nog steeds 1400W wat je omvormer binnen komt.
en dan kijk je naar je omvormer rendement grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en aangezien je met 2x12x360Wp je ook rond de 350Vmpp zit, en je met 1400W wel aardig rond de 33% van je omvormer vermogen zit, dan lees je in de grafiek dat je toch een heel leuk rendement haald.
dus ook een goed opbrengst op momenten dat het weer niet mee zit.

dus wil je stabiliteit uit je omvormer hebben, maximaal Wp er aan, en je opbrengst is veel stabieler.
dit kan een afweging zijn als je dat zou willen. ;)

ik zelf draai dus oost-west en dat geeft mij dit ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
(voorbeeld is natuurlijk met een perfecte zonnige dag, en ja die zijn altijd behoorlijk warm.
zon en warmte het hoort een beetje bij elkaar. ;)
dit soort momenten dan heb je geen STP(WP) vermogen uit de panelen maar zie je eerder de NOCT.
en die is vaak 30% lager als je Wp. )

oost en west halen op een ander moment hun top.
daar door top ik maar amper af.
(een heel klein beetje in het voorjaar, ik gok dat ik 5kWh per jaar verlies door te veel Wp.
dit is natuurlijk pinda's op de 5500kWh die ik doen.)

beetje duidelijk?

Pagina: 1