Regenjassen die goed ademen met sporten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nanomaterialen.

Ik was op zoek naar een regenjas die een beetje ademt, voor bij het hardlopen en het hiken. En ik heb slechte ervaringen met adviezen van verkopers, dus probeer ik zelf een beetje op onderzoek te gaan. Echter heb ik moeite met het vinden van een goede vergelijking. Eigenlijk wil ik weten waar het betalen voor een goed materiaal eindigt en het betalen voor lucht begint. Is het allemaal marketing? Zijn er wel degelijk indrukwekkende nanomaterialen?

Vroeger had je Gore-Tex, maar tegenwoordig heb je allemaal redelijk prijzige tot ontzettend dure (designer)(regen)jassen. En ik dacht dat het allemaal marketing was, totdat ik zelf maar even zo'n The North Face jasje aan ging trekken. Tot mijn verbazing is dat echt wel goed spul. Zo van in plaats van af en toe voor de zekerheid een regenjas meenemen kan je het eigenlijk wel dragen als gewone jas, want het zit goed en maakt niet van dat regenjas-geluid, en het lijkt in eerste instantie goed te ademen. Tegelijk is het prijzig genoeg om een multifunctionele regenjas te overwegen. Kan ik er mee hardlopen? Door de regen fietsen? Skiën misschien? Vermomd als gewone jas?

Nu kan ik niets soortgelijks vinden voor een schappelijkere prijs zonder gewild logootje op de borst. Is een goed materiaal echt zo duur en exclusief? Of kijk ik niet goed? Want ik kijk wel naar ademende alternatieven, maar eigenlijk vind ik alleen nóg duurder spul.

Gore-Tex (1969)
C_Change (Schoeller, Swiss 2016) e.g. Amity
DryVent (The North Face, 2016)
Aerobrane (Schoeller, Swiss 2019)
FutureLight (The North Face, 2019)
Entrant (Toray, 2020) e.g. Pas Normal

Ik kan er eigenlijk maar bar weinig over vinden, behalve dat The North Face erg populair is, maar vergeleken met andere jassen van moderne nanomaterialen niet eens op eenzame hoogte staat qua prijs. Overigens zou het me niet verbazen als DryVent en FutureLight gewoon respectievelijk C_Change en Aerobrane zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48

Yor

Yor1313#2571

Als je de optie hebt, loop eens de MAKRO binnen en zoek die Northface jas op maar dan met Nomad logo....

Ik heb er een winter- en zomerjas van, meer dan 12 jaar in gebruik en nu pas gaat de rits van de winterjas het begeven.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45
Uuhm er zijn wel degelijk betere materialen. Ik heb bijvoorbeeld een wintersportjas die veel te duur is om alleen met wintersport te dragen. Deze heb ik dus altijd gebruikt om naar het werk te fietsen in weer en wind. Daar komt ook geen druppel water doorheen. Daarmee heb je echt geen regenjas gevoel.

Maar dat zijn geen goedkope jassen. Hij is al wel weer wat ouder maar ik schat ergens tussen 200 en 300 euro.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:25
Realiseer je ook dat heel veel van deze jassen coatings hebben gebaseerd op PFAS (zoals dus Gore-Tex). Datzelfde spul als waar teflon en je Tefal anti-aanbaklaag van is gemaakt. Uiterst schadelijk voor het milieu dus en binnen niet al te lange tijd verboden in de hele EU.

Als je toch een nieuwe jas nodig hebt, kijk dan bijv. eens duurzame outdoorjassen zoals van Vaude (Duits). Ook gewoon te koop bij de bekende outdoor zaken. Dat schrijf ik overigens met de kennis van nu na 2x Berghaus, 1x The North Face en nu een Arc'teryx gore-tex jas.

Ik wilde niks anders dan Gore-Tex totdat ik leerde dat dat allemaal nogal contraproductief is. En dat voor een product bedoeld om van de natuur wil genieten :X
Valorian schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:02:
[...]
Op zich hoeft jouw keuze niet eens een dure te zijn, want hoewel je meerdere jassen hebt voor al die doeleinden gebruik je ze dus allen wat minder intensief dan een 'all-in-one'-wonder-model.
Voordeel van bijv. een VAUDE (zoals die van @timmert26) is dat je minder betaald voor het merk. Duurzaamheid is in dit geval dus juist betaalbaarder dan milieuonvriendelijke keuzes. Er zijn weinig branches waarin dat lukt.

Admiral Freebee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Op zich klinkt het voor mij alsof je prima een membraan zoals Gore-Tex kan combineren met een coating die meer milieuvriendelijk is dus je pijlen op Gore-Tex richten klopt niet want Gore-Tex =/ PFAS
Je stelt allemaal vragen, maar trekt uiteindelijk een vrij stellige conclusie ;)

Wat bronnen bij mijn vorige reactie:
Bronnen verplaatst naar de betreffende reactie:
Gore-Tex is a waterproof, breathable fabric membrane and registered trademark of W. L. Gore & Associates. Invented in 1969, Gore-Tex can repel liquid water while allowing water vapor to pass through and is designed to be a lightweight, waterproof fabric for all-weather use. It is composed of stretched polytetrafluoroethylene (PTFE), which is more commonly known by the generic trademark Teflon. The material is formally known as the generic term expanded PTFE (ePTFE).
Wikipedia: Gore-Tex
Er bestaan zo'n 6000 verschillende PFAS, waarvan enkele bekende PFOA, PFOS, PTFE (Teflon) en GenX zijn. Deze stoffen komen van oorsprong niet in de natuur voor en worden chemisch gefabriceerd. Overheden verscherpen de regels omdat bekend is dat sommige PFAS risico’s opleveren voor gezondheid en milieu. Zo is er vanaf 2020 een Europees verbod op pannen met PFOA en nam Nederland in 2019 maatregelen om PFAS uit natuur- en landbouwgrond te weren.
https://www.milieucentraa...eving/producten-met-pfas/

[ Voor 60% gewijzigd door CurlyMo op 06-10-2021 11:22 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Mijn set regenkleding bestaat uit het volgende:

Hardlopen: geen waterdichte kleding. Als ik in regen loop zorg ik dat ik het tempo hoog genoeg hou om warm te blijven, dat ik nat wordt maakt mij in dat geval niet uit. In zomer t-shirt, in herfst/winter een flinterdun hardloopjasje (niet waterdicht), dat laatste houdt mij dan toch (ook nat) iets warmer dan blote mauwen ;) .. en als het echt koud wordt dan doe ik een buff om mijn nek en/of hoofd, maar die gaat vaak na een paar km weer af. Enige reden wanneer ik echt met goretex ofzo zou gaan hardlopen is misschien bij een hele lange duurloop ver onder de snelheid waarop ik warm blijf. In mijn hardloopgroepjes zien ik overigens nooit mensen met gore-tex, wel met glinterdunne plasticachtige jasjes. Geen idee hoe die ervaren worden, maar het is wel een ding in hrdloopland.

Alpinetrips: op alpinetrips draag ik bij kou/wind/regen/sneeuw uitsluitend een dure arcteryx hardshell, met daaronder zo min mogelijk (tenzij heel koud, dan laagjes erbij). Bevalt mij zeer goed. Ik denk dat een budget (decathlon) hardshell met gtx ook prima is, maar omdat ik de hardshell zo intensief gebruik investeer ik liever in wat hogere kwaliteit en betere afwerking (waterdichte) ritsen, goede capuchon etc. Of dat écht die 400-500 euro waard is kan je over twisten, gelukkig meestal via sales in gaten houden nog wel 20-30 procent te winnen op adviesprijzen.

Voor fietsen/wandelen/etc is een hardshell ook echt fijn. Geen enkele jas is wind en waterdicht maar in zijn totaliteit zo licht en ademend. Dat hoeft dan overigens niet perse goretex te zijn, er zijn inliddels veel merken met hun eigen membraan als variant (north face ook geloof ik), maar idee is van allen hetzelfde. Er zijn dan nog wat verschillen in dikte / aantal layers goretex/membraan en duurzaamheid qua schouders (als je vaak rugzak draagt een slijt-plek) en waar de zakken zitten (bij klimjassen hoog ivm klimgordel die over je js valt aan de onderkant.

Bottom line - maar dat is dus persoonlijk - : ik zou nooit waterdicht materiaal (geen goretex, geen plastic) inzetten als hardloopjas en zweer bij goretex (of een soortgelijk membraam) voor bergsport. Zie ook niet/nauwelijks anders.

NB: bij relatief mooi weer is een hrdshell ook prima geschikt als ski-jas. Goede versies kan je je capuchon zelf over je helm trekken! Enig nadeel: als ze niet bedoeld zijn als ski-jas hebben ze meestal geen ski-pas-vakje op de arm, maar dat went ook.

Edit: en wat Curly hierboven zegt kan je natuurlijk ook meewegen: hoe duurzaam is zo’n jas. Wat dat betreft schijnt paragonia voorop te lopen, maar het fijne weet ik er niet van. Wel gaat een goede versie lang mee. Heb zelf zo’n 5 jaar met een variant van Lowr Alpine gedaan en nu alweer 3-4 jaar met een Arcteryx. Gebruik de jas in praktijk naast als bergsportjas ook regelmatig jas vanaf sep/okt-met/april en als regenjs in de zomer

[ Voor 19% gewijzigd door Valorian op 06-10-2021 08:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:28
Ik heb nu al ruim een jaar een VAUDE Escape Pro Jacket II, wind en waterdicht.
Hoewel hij van buiten kletsnat wordt, komt er geen druppel doorheen en hij is ook super snel weer droog. Ademende stof, niet dat uitermate nare (...) geluid wat al die plastic fantastic jassen hebben. Er zitten ritsen onder de oksel die je helemaal kan open ritsen als je op de fiets zit om een beetje okselfris te blijven.

Ik gebruik hem voor hiken en naar het werk fietsen, herfst weer etc. Aan de voorzijde zit een extra rits waar je eventueel een (vaude) vest in kan ritsen zodat je er een semi-winterjas van kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door timmert26 op 06-10-2021 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Sando schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 02:52:
Tegelijk is het prijzig genoeg om een multifunctionele regenjas te overwegen. Kan ik er mee hardlopen? Door de regen fietsen? Skiën misschien? Vermomd als gewone jas?
Als ik jouw lijst van wensen lees, dan zoek je het schaap met vijf poten. Je zal dus altijd ergens mee teleurgesteld worden. Ik heb aparte ademende jassen voor de motor, outdoor activiteiten, dagelijkse jas en fietsen (gewoon, niet race). Natuurlijk kan mijn outdoorjas ook naar het werk, maar mooi is het niet. Daarom draag ik een nette, neutrale softshell naar kantoor. Elke jas is "relatief" goedkoop (want hij hoeft niet alles te kunnen). Bij elkaar ben ik vast duurder uit dan een "wonderjas" maar deze oplossing werkt voor mij.

En om het nog ingewikkelder te maken ( :) ), ik heb ook een ademende regenbroek voor op de fiets. Wat is dat lekker na jaren met vuilniszak materiaal te hebben gefietst :+ :+ :+

Voor het hardlopen heb ik van alles geprobeerd, maar tegen deze transpiratie kan volgens mij geen enkele ademende jas.

LTDR: Kies voor welke activiteit je een ademende jas wil hebben. Je vindt bijna alles bij outdoorzaken, maar je kan geld besparen bij zaken als Decatlhon, kampeerzaken en - opvallend! - tuincentra. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
robertnld schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:53:
[...]

Als ik jouw lijst van wensen lees, dan zoek je het schaap met vijf poten. Je zal dus altijd ergens mee teleurgesteld worden. Ik heb aparte ademende jassen voor de motor, outdoor activiteiten, dagelijkse jas en fietsen (gewoon, niet race). Natuurlijk kan mijn outdoorjas ook naar het werk, maar mooi is het niet. Daarom draag ik een nette, neutrale softshell naar kantoor. Elke jas is "relatief" goedkoop (want hij hoeft niet alles te kunnen). Bij elkaar ben ik vast duurder uit dan een "wonderjas" maar deze oplossing werkt voor mij.

En om het nog ingewikkelder te maken ( :) ), ik heb ook een ademende regenbroek voor op de fiets. Wat is dat lekker na jaren met vuilniszak materiaal te hebben gefietst :+ :+ :+

Voor het hardlopen heb ik van alles geprobeerd, maar tegen deze transpiratie kan volgens mij geen enkele ademende jas.

LTDR: Kies voor welke activiteit je een ademende jas wil hebben. Je vindt bijna alles bij outdoorzaken, maar je kan geld besparen bij zaken als Decatlhon, kampeerzaken en - opvallend! - tuincentra. Succes!
Op zich hoeft jouw keuze niet eens een dure te zijn, want hoewel je meerdere jassen hebt voor al die doeleinden gebruik je ze dus allen wat minder intensief dan een 'all-in-one'-wonder-model. Een beetje zoals winter/zomerbanden: lijkt dure oplossing t.o.v. all-season maar is in praktijk nog steeds de beste keuze per seizoen en omdat ze beiden minder gebruikt worden gaan ze in totaliteit zo lang mee dat je per saldo niet veel duurder uit bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Valorian schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Op zich hoeft jouw keuze niet eens een dure te zijn, want hoewel je meerdere jassen hebt voor al die doeleinden gebruik je ze dus allen wat minder intensief dan een 'all-in-one'-wonder-model. Een beetje zoals winter/zomerbanden: lijkt dure oplossing t.o.v. all-season maar is in praktijk nog steeds de beste keuze per seizoen en omdat ze beiden minder gebruikt worden gaan ze in totaliteit zo lang mee dat je per saldo niet veel duurder uit bent ;)
Goede reactie! En ja, ik heb winterbanden voor de auto en ben het eens met jouw verhaal. Ik vind het een goede vergelijking voor @Sando om over na te denken.

Om nog een vergelijking te maken, je hebt motorjassen van 1200 euro en van 250 euro. Ik koop altijd een jas van 250 euro en vervang deze ongeveer elke 3 jaar. Ik heb collega-motorrijders die 10 tot 15 jaar met de motorjas van 1200 euro rijden. Uiteindelijk zijn we ongeveer even duur uit. Maar ik heb steeds een verse, modern uitziende jas met de laatste verbeteringen op het gebied van motorkleding. Zij rijden na een aantal jaar in een ouderwetse, soms wat grauwe, licht versleten jas. Mijn voorkeur is dus duidelijk.

Het enige nadeel is dat ik pas aan vervangen denk na de eerste keer serieus doorlekken van de motorjas. Ik heb dus ongeveer elke 3 jaar een koud en nat ritje en kom als een verzopen kat op kantoor ... 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CurlyMo
robertnld schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:12:
[...]
Ik koop altijd een jas van 250 euro en vervang deze ongeveer elke 3 jaar. Ik heb collega-motorrijders die 10 tot 15 jaar met de motorjas van 1200 euro rijden. Uiteindelijk zijn we ongeveer even duur uit.
En je verspilt 4x zoveel materiaal dan je collega's. Niet voor niks is dat het hete hangijzer in de kledingmarkt. Het gemak waarmee mensen hun kleding vervangen. Ik snap dat dat vooral gericht is op de Primark shoppers, het principe blijft echter hetzelfde. Als je langer kán doen met kleding voor hetzelfde geld over de gehele looptijd is dat helemaal niet zo raar.

[ Voor 104% gewijzigd door CurlyMo op 06-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:53:
Realiseer je ook dat heel veel van deze jassen coatings hebben gebaseerd op PFAS (zoals dus Gore-Tex). Datzelfde spul als waar teflon en je Tefal anti-aanbaklaag van is gemaakt. Uiterst schadelijk voor het milieu dus en binnen niet al te lange tijd verboden in de hele EU.

Als je toch een nieuwe jas nodig hebt, kijk dan bijv. eens duurzame outdoorjassen zoals van Vaude (Duits). Ook gewoon te koop bij de bekende outdoor zaken. Dat schrijf ik overigens met de kennis van nu na 2x Berghaus, 1x The North Face en nu een Arc'teryx gore-tex jas.

Ik wilde niks anders dan Gore-Tex totdat ik leerde dat dat allemaal nogal contraproductief is. En dat voor een product bedoeld om van de natuur wil genieten :X
Zoals ik het begrijp is gore-tex een membraan tussen de buitenste laag en de binnenste laag stof dat gemaakt is om waterdruppels buiten te houden maar toch te ademen. De buitenste laag is dan gecoat om water af te stoten zodat de buitenste stof niet helemaal doornat wordt. Die coating van de buitenste laag slijt er als eerste af en dan heb je niet meer het gevoel dat de jas goed werkt want die wordt helemaal nat vanbuiten waardoor het van binnen niet meer comfortabel aanvoelt ondanks dat er geen regen door komt.

Ik vraag me dan af hoe zo'n Vaude jas het water buiten houdt? Gebruiken ze een alternatieve coating? Andere materialen? Op zich klinkt het voor mij alsof je prima een membraan zoals Gore-Tex kan combineren met een coating die meer milieuvriendelijk is dus je pijlen op Gore-Tex richten klopt niet want Gore-Tex =/ PFAS

Net even gaan opzoeken en Gore-Tex bevat inderdaad fluoropolymeren: https://www.gore-tex.com/...t/reduce-chemical-impacts

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-10-2021 09:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
En mijn bronnen gewoon direct in de initiële reactie :)

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 06-10-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Je stelt allemaal vragen, maar trekt uiteindelijk een vrij stellige conclusie ;) Ik zal er een bron bij geven:

[...]

Wikipedia: Gore-Tex

[...]

https://www.milieucentraa...eving/producten-met-pfas/
Hehe ik was het net gaan opzoeken en heb mijn post aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Admiral Freebee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:32:
[...]

Hehe ik was het net gaan opzoeken en heb mijn post aangepast :)
Ik zag het en had mijn reactie er alweer op aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:32:
[...]

Ik zag het en had mijn reactie er alweer op aangepast.
Ik zie het :)
Heel interessant allemaal en goeie input voor wanneer ik nog eens een jas moet kopen. In ieder geval is het beste voor het milieu nog dat ik mijn huidige Gore-Tex jas gewoon gebruik tot die helemaal op is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:06
Peak Performance maakt ook hele fijne jassen. Ik heb er skikleding en een hardshell van. En ook zij gaan steeds meer op de duurzame tour, bv ook voor dons.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 10:58

Lamanl

So little done, so much to do

Als je je afvraagd of goede duren jassen het geld waard zijn, dat zijn ze zeker waard.

Ongeveer 8 jaar geleden heb ik een EUR 1100 Henri-Lloyd zeil jas gekocht, Ik ben zelf een actieve zeiler.
En 4 jaar gelden heb ik de jas tot zijn en mijn limits getest door gedurende 6 maanden van Engeland naar Australie te zeilen inclusief de zuidelijke ocean onder de meest extreme weers omstandigheden (windkracht 12+(70-90 knopen) en 10-15 meter golven!) en de jas heeft mij ten alle tijden droog gehouden(behalve wanneer ik letterlijk door de golven onderwater was) dan wel ademend dan wel niet lekken.
Zelfs nu draag ik de jas nog wekelijks
Het meest dure(tot nu toe maar EUR 140 per jaar) kleding stuk dat ik ooit heb gekocht maar is het 100% waard geweest.

Dus neem ook eens een kijkje in een van de zeil winkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
Helemaal eens met de reactie van @Valorian ..

Hardlopen met een regenjas .. 8)7 Dan ben ik op het einde net zo nat dan zonder regenjas, want ik zweet harder dan welk ademend membraam. Ik heb hoogstens een heel dun jasje aan wat de eerste druppels buiten houdt, maar uiteindelijk toch gewoon doorlekt, maar dan ben ik toch al warm en zweterig en dan maakt het niets meer uit.

Regenjas voor alle andere activiteiten.. Dan moet je inderdaad afvragen wat je budget is en wat je er mee wil doen. Ga je hem echt goed gebruiken (denk bv lopen met rugzak etc) dan is het wel fijn om een dikkere stof te pakken (Goretex pro vs bijvoorbeeld Goretex Paclite). Maar dan kom je langzaamaan ook op waarom de ene jas duurder is dan de andere:

een goedkopere fabrikant maakt bv 2 jassen: een met Goretex pro (de dikkere robuustere laag) en een model in Paclite (lichtgewicht, maar dunner en dus kwetsbaarder).

De duurdere fabrikant maakt dan bv 1 jas met Gore Tex Pro op de schouders en Paclite op de delen die minder te lijden hebben. Oftewel een jas die iets meer doordacht is. Daar hangt dan inderdaad een prijskaartje aan (of dat die hoge prijs helemaal rechtvaardigt is iets anders..). En dat soort innovaties zie je bv meer: wel of geen pitzips, steekzakken die altijd boven je gordel/heupband zitten of niet. Een capuchon die beter te verstellen is of niet etc etc.

Ga je naar de Decathlon (niets mis mee trouwens, ze kijken heel goed naar wat anderen doen en implementeren het dan zelf) dan heb je bijvoorbeeld 2 jassen. Kijk je naar Arcteryx dan is de keuze al een heel stuk groter, en dat bij 1 fabrikant (heb zelf een Arcteryx Beta AR jas die ik het hele jaar gebruik, in de winter gaat er gewoon een donsje onder).
Het voordeel van de andere membranen is dat je dan ook nog eens nog meer keuze heb, ook die ontwikkelingen staan niet stil.

Ik zou dat jasje voor het hardlopen dus weglaten (of gewoon een simpel jasje halen) en voor je regenjas eens bepalen wat je budget is en wat je er mee wil doen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Lamanl Holy shit, ik krijg al een paniekaanval als ik jouw verhaal lees :+

@TS, kijk vooral ook bij buitenlandse winkels. De jas die ik kocht was in Duitsland zo'n 140 euro goedkoper dan hier bij Bever. Ben natuurlijk voor het steunen van lokale middenstand/Nederlandse ketens maar er zijn grenzen ;)

Edit: ging trouwens om de Berghaus Letto. Fijne jas voor wandelen etc, maar voor hogere intensiteit heb ik nog nooit iets gevonden dat echt geschikt is.

[ Voor 28% gewijzigd door sOid op 06-10-2021 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Lamanl schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:10:
Als je je afvraagd of goede duren jassen het geld waard zijn, dat zijn ze zeker waard.

Ongeveer 8 jaar geleden heb ik een EUR 1100 Henri-Lloyd zeil jas gekocht, Ik ben zelf een actieve zeiler.
En 4 jaar gelden heb ik de jas tot zijn en mijn limits getest door gedurende 6 maanden van Engeland naar Australie te zeilen inclusief de zuidelijke ocean onder de meest extreme weers omstandigheden (windkracht 12+(70-90 knopen) en 10-15 meter golven!) en de jas heeft mij ten alle tijden droog gehouden(behalve wanneer ik letterlijk door de golven onderwater was) dan wel ademend dan wel niet lekken.
Het meest dure(tot nu toe maar EUR 140 per jaar) kleding stuk dat ik ooit heb gekocht maar is het 100% waard geweest.

Beetje off topic, maar duurste kledingstuk wat ik eens kocht was een paar La Sportive G2 SM bergschoenen geschikt voor 6500-7000m hoogte in Nepal. 500+ euro. Uiteindelijk maar zo’n 20 uur aan gehad (want grootste deel expeditie op lagere hoogte, zonder sneeuw/ijs, dus op b-schoenen) dus dat zijn dure uurtjes geweest 😬. Was alleen een trip van ruim 4 weken en huren vanuit NL zou bijna net zo duur geworden zijn. Huren in Nepal was tricky want niet bekend wat er daar op voorraad zou zijn in welke maat. Al met al nog altijd blij dat ik ze toch gekocht heb, want vrieskou in voeten (frostbite) kan schade geven waar je de rest van je leven last van hebt). En omdat ze hier nog in de kast staan motiveren ze mij om weer zo’n trip te plannen, zodat ze iets rendabeler worden 😅

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

De meeste mensen gaan echter niet van Engeland naar Australië zeilen. Als in, het is een gaaf verhaal hoor, maar ik heb een jas nodig die mij droog houdt bij een flinke bui, niet bij een zeiltocht van 6 maanden. Dus mogelijk kan ik iets goedkoper uit zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Admiral Freebee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Net even gaan opzoeken en Gore-Tex bevat inderdaad fluoropolymeren: https://www.gore-tex.com/...t/reduce-chemical-impacts
Nu zit er denk ik nog wel een verschil tussen een PTFE membraan, wat nergens heengaat, en PFAS coatings, die er af spoelen buiten / in de was en zo in het milieu terecht komen. Een en ander natuurlijk afhankelijk van wat er met die jas gebeurt als je 'm aan het eind van z'n levensduur weggooit.

Zelf het een en ander aan goretex kleding van The North Face, paar jassen en een broek, onder andere ook voor wintersport / winterse wandelingen. Twee jaar terug de broek geupgrade naar het nieuwe Futurelight model. Voor zover ik zie is dat PU en niet PTFE en een ander groot voordeel van Futurelight vind ik dat het elastisch is (of in elk geval de variant die in die broek zit). Dat is wel echt een stuk prettiger dan de stugge GoreTex materialen.

Waarbij ik overigens mijn oude goreTex jas en broek nog steeds in de kast heb hangen voor als ik een keer bij scouting bij slecht weer het bos in duik of zo en daar niet mijn nieuwste spul voor wil misbruiken. Zodoende gaat dat spul al 10+ jaar mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 06-10-2021 11:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1667784

Volgens mij is hier een begripsfout. Gore Tex is een membraan tussen de lagen kleding in. Dit membraan bevat gaten die te klein zijn voor waterdruppels om er doorheen te gaan (houdt de regen buiten). Echter waterdamp kan er wel doorheen (zweet kan er wel uit, deels). Wat ik ervan gezien heb, is dat een folie met microgaten erin en kan me voorstellen dat dat geen PFAS bevat.
Die folie jassen (membraan) zijn nogal aan de prijs, een North Face met membraan kost snel €500 of meer incl donsvoering. Juist de goedkopere jassen hebben een coating op de toplaag die regen buitenhoudt en zweet doorlaat. Dat zal eerder PFAS bevatten als een membraan.
Gore Tex meldt het ook op hun site dat de membranen PFC al vrij geproduceerd worden, coatings wordt nog aan gewerkt.

Imho is een membraan ook duurzamer dan coating op de buitenlaag. Ik heb mijn eerste outdoorjack nog, 27 jaar oud.....is nog steeds waterdicht. De buitenlaag is wel redelijk shabby, heb die jas 15 jaar zeer regelmatig gedragen, rits is niet meer goed maar de jas houdt nog steeds droog. Als je een product kunt maken dat zó duurzaam is dan is dat waarschijnlijk een beter alternatief dan een goedkopere, minder duurzame coating. Jas wordt nu alleen nog maar voor klussen etc gebruikt waar ik mijn goeie North Face niet aan wil verspillen. Ook de NF jas is met membraan, alweer 8 jaar oud en nog als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Anoniem: 1667784 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Volgens mij is hier een begripsfout. Gore Tex is een membraan tussen de lagen kleding in. Dit membraan bevat gaten die te klein zijn voor waterdruppels om er doorheen te gaan (houdt de regen buiten). Echter waterdamp kan er wel doorheen (zweet kan er wel uit, deels). Wat ik ervan gezien heb, is dat een folie met microgaten erin en kan me voorstellen dat dat geen PFAS bevat.
Die folie jassen (membraan) zijn nogal aan de prijs, een North Face met membraan kost snel €500 of meer incl donsvoering. Juist de goedkopere jassen hebben een coating op de toplaag die regen buitenhoudt en zweet doorlaat. Dat zal eerder PFAS bevatten als een membraan.
Gore Tex meldt het ook op hun site dat de membranen PFC al vrij geproduceerd worden, coatings wordt nog aan gewerkt.

Imho is een membraan ook duurzamer dan coating op de buitenlaag. Ik heb mijn eerste outdoorjack nog, 27 jaar oud.....is nog steeds waterdicht. De buitenlaag is wel redelijk shabby, heb die jas 15 jaar zeer regelmatig gedragen, rits is niet meer goed maar de jas houdt nog steeds droog. Als je een product kunt maken dat zó duurzaam is dan is dat waarschijnlijk een beter alternatief dan een goedkopere, minder duurzame coating. Jas wordt nu alleen nog maar voor klussen etc gebruikt waar ik mijn goeie North Face niet aan wil verspillen. Ook de NF jas is met membraan, alweer 8 jaar oud en nog als nieuw.
Het is juist altijd een combi van membraan en coating (DWR = durable water repellency).(of in ieder geval: is er een membraan, dan is er ook een coating). Dit zie je ook aan het parelend vermogen van een jas. Als die nieuw is parelt het water mooi door de hydrofobe coating aan de buitenkant, dit zal na gebruik minder worden, waardoor ook het ademend vermogen van het membraan minder wordt.
Vrijwel elke fabrikant die goretex of equivalent heeft, heeft ook instructies voor het impregeneren en schoonmaken op de site staan.

Bv:

All of The North Face Outerwear shell fabrics are treated with a Durable Water Repellent finish (DWR). This finish helps the shell fabric resist wetting by causing the water to bead-up so it easily falls off before being absorbed into the fabric. Additionally, some of our performance fabrics have a waterproof back finish (such as GORE-TEX® fabrics and HydroSeal®) that prevents penetration of the water through the fabric. As a garment is worn and used over time, accumulation of soils from external sources as well as from your own body can lessen the performance of these finishes.

In order to revive the DWR, follow the cleaning instructions on a tag inside the garment. In most jackets, you will find the tag stitched in the seam at the waist. When cleaning your garment, attach all Velcro® closures and zip all zippers. It is recommended to put the product through two rinse cycles to ensure that there is no detergent residue. The entire outside of the garment can also be touched up with a warm iron on the steam setting after laundering to aid in restoring the DWR properties.

This process should revive the DWR. For even better performance, treat your product with a coating of a DWR spray such as Tectron®. This maintenance program is only required when water stops beading up on the outer surface of the fabric.

[ Voor 29% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2021 11:30 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1667784

Hopjesvla79 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

Het is juist altijd een combi van membraan en coating (DWR = durable water repellency).(of in ieder geval: is er een membraan, dan is er ook een coating).
Klopt! Dat was ik even vergeten..... :(
Ik doe mijn jassen niet impregneren, veel lost het immers niet op en de jas blijft waterdicht door het membraan. Maar nieuwe jassen hebben de coating wel degelijk en die is nog belastend voor het milieu.
North Face schrijft het ook eerlijk op hun site dat ze dat tussen 2021 en 2023 gaan oplossen.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 1667784 op 06-10-2021 15:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Anoniem: 1667784 Geef het beestje een naampje, er zijn gewoon jassen waarbij je in het algemeen niet meer zit te ouwehoeren met dit soort vraagstukken.

Softshells is ook een goede, want die dingen zijn van gerecycled PET gemaakt. Bij elke wasbeurt of regenbui ben je microplastics aan het verspreiden. Wol is dan een goed, duurzaam en ondergewaardeerd alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10
Kijk eens in het assortiment van Arcteryx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
CurlyMo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:50:
@Anoniem: 1667784 Geef het beestje een naampje, er zijn gewoon jassen waarbij je in het algemeen niet meer zit te ouwehoeren met dit soort vraagstukken.

Softshells is ook een goede, want die dingen zijn van gerecycled PET gemaakt. Bij elke wasbeurt of regenbui ben je microplastics aan het verspreiden. Wol is dan een goed, duurzaam en ondergewaardeerd alternatief.
`

bedoel je niet fleece? Dat is vaak van gerecycled PET gemaakt. Maar niet elke softshell is van fleece gemaakt (IMHO is een fleece een fleece (trui/vest) en een softshell een winddicht jasje (vaak van nylon), maar daar zullen inderdaad de meningen over verschillen :) )

Zie bv ook hier:
https://arcteryx.com/us/en/shop/layering-guide/

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2021 12:11 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hopjesvla79 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:01:
[...]
bedoel je niet fleece? Dat is vaak van gerecycled PET gemaakt. Maar niet elke softshell is van fleece gemaakt (IMHO is een fleece een fleece (trui/vest) en een softshell een winddicht jasje (vaak van nylon), maar daar zullen inderdaad de meningen over verschillen :) )
Uiteindelijk is het allemaal plastic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik heb een regenjas van Kjelvik. Heeft nog nooit gelekt en hij ademt. Dus niet zo'n hermetisch afgesloten ding waar je je kapot in zweet. Ook gewoon als dagelijkse jas te gebruiken, wel alleen in de zomer want dik en warm is die niet. Daar heb ik dan weer een winterjas van Kjelvik voor.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 06-10-2021 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Het lastige met de duurzame route vind ik sowieso dat het heel lastig is om écht te achterhalen wat nu duurzaam is en wat 'greenwashing'. Er liften inmiddels nogal wat bedrijven mee op de 'kijk ons groen doen' tour. Sommige zijn ook écht de hele keten onder de loep aan het nemen, anderen kopen het af middels compensatie-trajecten en weer anderen zien het vooral als verlenging van hun marketingcampagne maar doen eigenlijk niets...

EDIT: Even google'n kom ik bij deze reviews van Oppad, wel interessant:
https://www.oppad.nl/test-regenjassen-2020

Dit illustreert precies wat ik bedoel: een merk als Cortezu (Nederlands) wat continu van de toren blaast hoe groen en duurzaam ze zijn is in praktijk alleen maar aan het compenseren door bos bij te planten of geld te doneren aan JustDiggIt. Natuurlijk beter dan niets, maar de coating blijft dus gewoon PFC-rijk.. Een merk als Arcteryx doet het 'redelijk' met een coating die wel PFC bevat maar wel een minder schadelijke vorm. En zoals hier al genoemd lijkt Vaude als beste jongetje van de klas naar voren te komen.

Verder sluit ik mij aan bij wat hier velen al zeiden: probeer vooral ook iets te kopen wat lang mee gaat, dat is op zichzelf ook een goede vorm van duurzaamheid. PS: Zo probeer ik soms ook te verkopen dat het niet zo erg is dat ik in een 20 jaar oude Saab 9-3 rij, maar dat lukt toch minder goed.

[ Voor 52% gewijzigd door Valorian op 06-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik vraag me af of duurzaam echt heel veel uitmaakt in het geval van kleding als je er enorm lang mee doet. Ik heb 2 Kjelvik winterjassen, de een heb ik al 16 jaar en gebruik ik voor scouting, de ander is mijn 'nette' jas en heb ik nu een jaar of 4.

Zolang je niet ieder jaar een nieuwe jas koopt... Ik bedoel, duurzaam is goed, maar ik wil ook gewoon een goeie jas hebben, als die wat minder duurzaam is vanwege een goedje dat niet goed is voor het milieu dat eigenlijk alleen een probleem wordt als je de jas weg gooit... Tja.

Zelfde als met asbest platen. Waarom we daar zo moeilijk over doen begrijp ik ook niet. Asbest wordt pas een probleem als je er zonder bescherming in gaat zagen/boren/hakken. Als het gewoon ergens op een dak ligt doet het geen kwaad

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 06-10-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FastFred schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:33:
Ik vraag me af of duurzaam echt heel veel uitmaakt in het geval van kleding als je er enorm lang mee doet. Ik heb 2 Kjelvik winterjassen, de een heb ik al 16 jaar en gebruik ik voor scouting, de ander is mijn 'nette' jas en heb ik nu een jaar of 4.
Natuurlijk minder dan de Primark meisjes opvoeden. Neemt niet weg dat alle beetjes natuurlijk helpen en het een beetje gek is je fleece vest te wassen in een revier met biologisch afbreekbare zeep terwijl je wel microplastics aan het afgeven bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Waterdicht en waterafstotend zijn twee totaal verschillende zaken.
Iets wat waterdicht is zal niet of nauwelijks ademen. Iets wat waterafstotend is zal veel meer ademen.

Hardlopen in de regen en droog willen blijven is dus kansloos. Buitenkant waterdicht? Dan verdrink je in je zweet.

Hiken is een ander verhaal. Ga hiervoor naar een goede speciaalzaak. Vroeger de Bever, tegenwoordig is dat niks meer tenzij je exact weet wat je wil.
Kathmandu in Utrecht is nog goed hiervoor. (Let op… vind ik..;))

Verdiep je voor het hiken ook in belang van een goede kledingdrill. Dus gaan werken met laagjes

[ Voor 56% gewijzigd door Deruxian op 06-10-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21

Bob Popcorn

Plop!

Als je gewoon een simpel shelletje wil van een goed materiaal zou ik kijken naar een jas gemaakt van Futurelight, zoals een North Face Dryzzle. Die zijn er wel rond de 200 euro.

Als je een goede GoreTex regenjas wil zou ik kijken naar een Arc'Teryx Beta AR of (als je hem kan vinden) een Zeta AR. Ik heb de laatstgenoemde en dat is echt een topjas. Helaas wordt de Zeta AR serie niet meer gemaakt maar je kan hem vast nog wel ergens in de opruiming vinden. Deze jassen kosten rond de 400-500 euro.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Realiseer je ook dat heel veel van deze jassen coatings hebben gebaseerd op PFAS (zoals dus Gore-Tex). Uiterst schadelijk voor het milieu dus en binnen niet al te lange tijd verboden in de hele EU.
Ik had begrepen dat het juist de goedkopere regenjas is die waterafstotendheid imiteert door een chemische millieuverpestende PFAS-coating. De duurdere materialen (gesmeed in het maanlicht) zouden juist duurzaam zijn.

Voorbeeldje van een FutureLight jas:
Gemaakt van 100% Gerecycled Nylon Met PFC-Vrije Duurzame Waterafstotende (PFC-Vrije DWR) Afwerking
Jassen van DryVent en FutureLight hebben vaak een Duurzaam-logo en het Our Planet-keurmerk op de Bever webshop.

Schoeller bijvoorbeeld (het dure c_change en aerobrane, geproduceerd in Europa) zegt zelf:
The waste water generated through the dyeing and finishing process at Schoeller Textil AG is so minimally contaminated by chemicals or solids in the production process that it can be fed into the normal waste water system. This is treated in exactly the same way as normal waste water from Swiss households.
Gore-Tex noemde ik als baseline, het materiaal dat iedereen inmiddels kent en overal te koop is, en wat mij sommige reviewers betreft qua ademend en PFAS-gebruik inferieur is. Het gaat mij vooral om moderne "nanomaterialen" die bijvoorbeeld temperatuur-afhankelijk hun poriën openen/sluiten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Sando schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Gore-Tex noemde ik als baseline, het materiaal dat iedereen inmiddels kent en overal te koop is, en wat mij betreft inferieur is. Het gaat mij vooral om moderne "nanomaterialen" die bijvoorbeeld temperatuur-afhankelijk hun poriën openen/sluiten.
Je beschrijft hier gore-tex? Iets wat "poriën opent en sluit" afhankelijk van temperatuur bestaat niet. Gore-tex werkt door middel van overdruk die ontstaat in je jas doordat het aan de binnenkant warmer is dan de buitenkant.

Overigens is "Gore-Tex" de merknaam en hebben ze verschillende versies van hun membraan. Gore-Tex Pro bijvoorbeeld is iets heel anders dan het originele Gore-Tex uit 1969.

In de professionele alpine/klimwereld is er maar 1 standaard, en dat is Gore-Tex. Futurelight komt erg dichtbij, maar is minder slijtvast.

[ Voor 20% gewijzigd door Bob Popcorn op 06-10-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 23:10
Bob Popcorn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Je beschrijft hier gore-tex? Iets wat "poriën opent en sluit" afhankelijk van temperatuur bestaat niet. Gore-tex werkt door middel van overdruk die ontstaat in je jas doordat het aan de binnenkant warmer is dan de buitenkant.
Na, volgens mij is dat helemaal niet hoe Gore-Tex werkt. Het werkt doordat het alleen damp doorlaat en geen druppels. De cohesie tussen watermoleculen in een druppel zorgt dat de druppel te groot is om door de porien te passen. Waterdamp heeft dat probleem niet. (dat is ook waarom het een membraan is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

Ik had (verkeerd?) begrepen dat het juist de goedkopere regenjas is die waterafstotendheid imiteert door een chemische millieuverpestende PFAS-coating. De duurdere materialen (gesmeed in het maanlicht) zouden juist duurzaam zijn.

[...]

Jassen van DryVent en FutureLight hebben vaak een Duurzaam-logo en het Our Planet-keurmerk op de Bever webshop.

Schoeller bijvoorbeeld (het dure c_change en aerobrane, geproduceerd in Europa) zegt zelf:

[...]

Gore-Tex noemde ik als baseline, het materiaal dat iedereen inmiddels kent en overal te koop is, en wat mij betreft inferieur is. Het gaat mij vooral om moderne "nanomaterialen" die bijvoorbeeld temperatuur-afhankelijk hun poriën openen/sluiten.
zoals eerder hier ook al door andere aangegeven is PFC vrije DWR iets van de laatste jaren, het heeft gewoon nog tijd nodig eer het door iedereen gebruikt wordt.

Dat Goretex inferieur is zou ik toch niet durven te zeggen, eerder de standaard. Ik vermoed dat alternatieven voor Goretex ook ingegeven worden door niet afhankelijk te zijn van een producent (= ik neem aan dat m'n ook gewoon betaald voor het gebruik van die naam etc).

En ook Goretex staat niet stil, kijk eens op hun site hoeveel soorten er inmiddels zijn. Maar idem voor dealternatieven. Al met al, als je snel zweet ga je uiteindelijk in elk membraan het klam krijgen, hoe ademend ze ook claimen dat het is ;)

Maar ben je er nu al uit of je gaat hardlopen met een hardshell (Goretex Active?) ? ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Valorian schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:46:
Bottom line - ik zou nooit waterdicht materiaal (geen goretex, geen plastic) inzetten als hardloopjas en zweer bij goretex (of een soortgelijk membraam) voor bergsport.
De materialen die ik in de TS noemde zouden superieur moeten zijn (en 50 jaar technologische ontwikkeling later) waardoor je wel degelijk een goed ademende regenjas zou kunnen hebben. De poriën gaan open afhankelijk van de lichaamstemperatuur en dicht bij regen. Althans volgens de marketing

Ik zal ook Paragonia bekijken. Bedankt voor de tip.
timmert26 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:53:
Ik heb nu al ruim een jaar een VAUDE Escape Pro Jacket II, wind en waterdicht. (...) Ademende stof, niet dat uitermate nare (...) geluid wat al die plastic fantastic jassen hebben. Er zitten ritsen onder de oksel die je helemaal kan open ritsen als je op de fiets zit om een beetje okselfris te blijven.
Dit klinkt ideaal. Volgens mij bestaat dat specifieke model niet meer bij Vaude: https://www.vaude.com/nl-...ssen/?p=1&o=1&n=48&f=5683
robertnld schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:53:

Als ik jouw lijst van wensen lees, dan zoek je het schaap met vijf poten.
Nee hoor, ik zoek in eerste instantie een jas voor bij het hardlopen. Echter de prijs die een factor 5 hoger ligt dan ik verwachtte doet me speculeren, en ik somde een aantal activiteiten op waarbij ik met een lagere prioriteit ook wel een regenjack zou willen, om mede-tweakers aan te sporen te vertellen over welke regenjas zij geschikt vinden voor die activiteit. :)

Misschien geeft me dat ideeën en wil ik uiteindelijk iets anders dan ik denk dat ik wil.
ik heb ook een ademende regenbroek voor op de fiets. Wat is dat lekker na jaren met vuilniszak materiaal te hebben gefietst :+
Dit is bijvoorbeeld iets waarvan ik niet wist dat ik het wilde hebben! Ik wil ook van mijn vuilniszakbroek af. Heb je een (tip voor een) regenbroek die niet van dat regenbroekgeluid maakt?
Hoewel ik liever minder kleding heb vraag ik me in de TS dus met andere woorden af of je inderdaad net zo goed meerdere goedkope jassen kunt hebben. Het zijn vaak de goedkopere jassen die waterdichtheid nabootsen met een waterafstotende coating, maar de duurdere materialen (en jassen) zijn van moderne textielen die volgens verschillende reviews en vergelijkingen echt een stuk prettiger zouden zijn.
/cc @robertnld

Ik weet niet welk model je hebt, maar de duurdere Henri-Lloyd zeiljassen zijn bijna allemaal Gore-Tex, erg vervelend spul (ivm PFAS). Vermoedelijk jouw model ook, want de nieuwe materialen zijn iets van de laatste 5 jaar.
Hopjesvla79 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:13:
Helemaal eens met de reactie van @Valorian ..

Hardlopen met een regenjas .. 8)7 Dan ben ik op het einde net zo nat dan zonder regenjas, want ik zweet harder dan welk ademend membraam.
Maar heb je ook in de laatste twee jaar zo'n nieuw nanomateriaal jack geprobeerd, bijvoorbeeld van futurelight of aerobrane?

FastFred schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:10:
Ik heb een regenjas van Kjelvik. Heeft nog nooit gelekt en hij ademt. Dus niet zo'n hermetisch afgesloten ding waar je je kapot in zweet.
Bij Kjelvik staat weinig over de gebruikte materialen, maar ik zet hier even een linkje neer for reference. :)
Bob Popcorn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:53:

Iets wat "poriën opent en sluit" afhankelijk van temperatuur bestaat niet.
Dit zeer knullige filmpje van het verder prestigieuze Schoeller is dus echt puur BS (marketing)?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hopjesvla79 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

Maar ben je er nu al uit of je gaat hardlopen met een hardshell (Goretex Active?) ? ;)
Hoewel ik dit topic veel te interessant vind om de angel er uit te halen, denk ik nu eigenlijk dat ik één iets dikkere/duurdere waterafstotende jas wil voor wandelen/fietsen/hiken en een dun jasje of shirtje van een ademend waterwerend materiaal voor het hardlopen. Weet nog niet wat. De reden is dat ik vaak een stuk ga hardlopen tot ik geen zin meer heb en daarna ga ik een half uur naar huis wandelen. Dan wordt het echt wel koud als je jezelf gewoon nat laat regenen. Dat was ook een beetje de reden van mijn zoektocht. Ik zoek die wonderjas waarmee ik - weer of geen weer - een half uur kan hardlopen en me niet kapot zweet, en dan een half uur kan wandelen zonder dat ik bibberend thuiskom. 8)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sando schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:28:
[...]
Patagonia is ook duurzaam inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
[...]

De materialen die ik in de TS noemde zouden superieur moeten zijn (en 50 jaar technologische ontwikkeling later) waardoor je wel degelijk een goed ademende regenjas zou kunnen hebben. De poriën gaan open afhankelijk van de lichaamstemperatuur en dicht bij regen. Althans volgens de marketing
Ik ben benieuwd. Zelf heb ik voor alpine-gebruik (grootste deel van een tocht omhoog lopen / klimmen dus veel warmteontwikkeling, maar wel must wens water- en winddicht) gekozen voor de meest high-end materialen en dan de allerlichtste uitvoering, daarbij kwam ik op de lichte varianten van Arcteryx. Met goretex dus. Zelfs dat vind ik al veeeeel te warm voor hardlopen, en ademender dan dat bestaat volgens mij niet.

Het probleem is niet dat het niet ademt (dat doet het zeker) maar vooral dat het gewoon te weinig ademt/ventileert voor zoiets arbeidsintensiefs als hardlopen. Het blijft plastic, alleeen dan met kleine gaatjes erin. “Probleem” is overigens in mijn geval dus niet het juiste woord want ii heb geen probleem met hardlopen in de regen ;) .. Wel ben ik zeer geinteresseerd in nog ademendere jassen dus als een van de varianten die jij noemt écht nog “luchtiger” is dan goretex dan hoor ik het graag. Verder zijn ritsen onder de oksel sowieso ook een must, dus mocht je voor hardshell gaan dan zou ik een merk kiezen die dat ook toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Dit zeer knullige filmpje van het verder prestigieuze Schoeller is dus echt puur BS (marketing)?

[YouTube: c_change™ by schoeller® - The bionic climate membrane (English)]
Lol, 90's galore dat filmpje :D Maar ja, dat is in een nutshell exact hoe Gore-Tex ook werkt.

Kijk bijvoorbeeld dit filmpje maar eens: YouTube: HOW IT WORKS - Gore-Tex jackets
Of deze van Arc'Teryx samen met Gore-Tex: YouTube: Arc'teryx Presents - Who We Are: The Science Behind Gore-Tex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Ik had (verkeerd?) begrepen dat het juist de goedkopere regenjas is die waterafstotendheid imiteert door een chemische millieuverpestende PFAS-coating. De duurdere materialen (gesmeed in het maanlicht) zouden juist duurzaam zijn.

"Gemaakt van 100% Gerecycled Nylon Met PFC-Vrije Duurzame Waterafstotende (PFC-Vrije DWR) Afwerking"
De FutureLight jas is niet bij maanlicht gesmeed. Het is een 'gewone' jas met drie laagjes: de buitenste laag is nylon met dwr, de middelste laag is het membraan, en de binnenste laag is bescherming van het membraan. Het membraan zorgt ervoor dat de jas altijd waterdicht is. Het probleem met dwr is dat de d staat voor 'durable' en dus niet voor 'permanent'. Na verloop van tijd neemt de waterafstotendheid af en kan de regen tot aan het membraan komen. Het membraan kan dan niet meer ademen zodat je nat wordt van het zweet (wetting out). Gore-tex werkt vanaf dat moment niet beter dan een vuilniszak. Bijna elke dure regenjas heeft daar last van, ook de Gore-tex pro.

De elfjes hebben hiervoor een oplossing gevonden door in maanlicht een jasje te smeden met maar twee laagjes waarbij het membraan direct aan de buitenkant zit. De regendruppels rollen hier direct af zodat hij in de harde regen kan blijven ademen. Deze jasjes zijn erg licht en ademen sowieso beter omdat er een laagje minder is. Ze zijn wel erg kwetsbaar. Je kunt er bijvoorbeeld beter geen rugzak mee dragen. Voor fietsen en hardlopen is het jasje wel geschikt al moet je opletten dat je niet langs takjes schuurt. Hier staat een opsomming van zulke jasjes. Volgens mij zijn deze jasjes er nog niet met ritsen onder de oksels, wat nog wel een gemis is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

maar nogmaals: denk je dat de Goretex van nu hetzelfde is als die van 50 jaar terug?

Maar loop ook eens een winkel in, dan had je al lang gezien dat een regenbroek geen chipszakmateriaal hoeft te zijn. Al heel lang niet meer (maar dan zit je ook wel weer in een iets andere categorie dan een Hema regenpak...)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:42
Over motor kleding maar wel een goede uitleg hoe het werkt.
YouTube: Is Gore-Tex Worth It? Waterproof Comparison Test

c_change klinkt interessant, maar zie nergens jassen die er gebruik van maken. En als het zo goed was dan stappen merken zoals Arc'Teryx er echt wel op in.

Dat merken als Zhik (gebruikte de teams bij de laaste Volvo ocean race) eVent gebruken voor offshore race jassen zegt ook wel wat. Voorbeeld: OFS800 JACKET en kosten zijn daar niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Long story short, een waterdicht maar ademend membraan is gewoon geen rocketscience. Alle fabrikanten doen het op een vergelijkbare manier, het enige dat verschilt is de manier van marketen. :+

Een jas met een 3 layer membraan werkt praktisch altijd even goed, ongeacht het merk of de manier van fabriceren. Het enige dat verschilt is hoe lang het blijft werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Christiaan676 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:53:
c_change klinkt interessant, maar zie nergens jassen die er gebruik van maken.
https://amity-jackets.com/product/paulina/
https://missionworkshop.c...man?variant=2292698185737
https://www.richa.eu/ec-en/touring-c-change-jacket

edit:
Ik ben geen motorrijder, maar van die laatste Richa jas kom ik zelfs een Nederlandse review tegen. :P Zie het c_change logo prominent op de jas staan.

[ Voor 42% gewijzigd door Sando op 06-10-2021 15:13 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 14:18
fopjurist schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:50:
[...]
De elfjes hebben hiervoor een oplossing gevonden door in maanlicht een jasje te smeden met maar twee laagjes waarbij het membraan direct aan de buitenkant zit.
Ik heb al ruim 15 jaar een fiets/wandel trekking regenjas van Gore Tex Paclite: dubbellaagse stof met membraan wat wel een voorloper lijkt van die Shakedry jasjes. Regen parelt er af en met wind is het jasje ademend. In de luwte wordt het wel wat benauwd.

Het is redelijk stevig materiaal maar er zit geen rek in dus niet geschikt voor wielrennen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Nu we het er dan toch over hebben, hier nog een leuk overzichtje van verschillende membranen (natuurlijk niet alles omvattend)

https://www.ellis-brigham...roof-fabrics-buying-guide

En een test van Gearlab 2021
https://www.outdoorgearla...ing-mens/best-rain-jacket

[ Voor 21% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2021 15:22 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bob Popcorn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:53:
Long story short, een waterdicht maar ademend membraan is gewoon geen rocketscience. Alle fabrikanten doen het op een vergelijkbare manier, het enige dat verschilt is de manier van marketen. :+
Dat is volgens mij tamelijk kort door de bocht. Goretex is een lap PTFE die dusdanig wordt opgerekt dat ie poreus wordt, terwijl futurelight (en misschien andere recente fabrics) gebaseerd is op een laag materiaal die bestaat uit kriskras gedeponeerde PU vezels.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Orion84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Dat is volgens mij tamelijk kort door de bocht. Goretex is een lap PTFE die dusdanig wordt opgerekt dat ie poreus wordt, terwijl futurelight (en misschien andere recente fabrics) gebaseerd is op een laag materiaal die bestaat uit kriskras gedeponeerde PU vezels.
In Gore-Tex zit 50 jaar ontwikkeling, dat is natuurlijk al lang niet zo rudimentair meer als dat je het schetst. Andere fabrikanten zullen het wellicht iets anders doen, maar grosso modo komt het op hetzelfde neer. Het is niet ineens een radicaal andere techniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:05

dragonhaertt

@_'.'

Outdoor gear lab heeft een recente uitgebreide review van een aantal regenjassen. Misschien kan je daar nog wat info uit halen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Misschien interessant voor de Gore-Tex fans: Die eerste link gaat over 10 soorten Gore-Tex en 3 soorten FutureLight.
FUTURELIGHT™ utilises a production method called nanospinning, where nano-sized fibres are created. The nano-sized spaces between these fibres result in superior air permeability while maintaining excellent durability and waterproof performance.
Hier lijkt de adembaarheid van FutureLight toch superieur genoemd te worden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Zoek eens op Marmot. Regenjassen die vooral in Nieuw Zeeland erg populair zijn (en daar regent het nogal in sommige gebieden). Heb er zelf ook 1 gekocht, flinterdun, erg licht en houdt water heel goed tegen. Ademt ook redelijk goed.

Ohja, en ze hebben ook maten voor lange mensen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 06-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Sando schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Misschien interessant voor de Gore-Tex fans: Die eerste link gaat over 10 soorten Gore-Tex en 3 soorten FutureLight.

[...]

Hier lijkt de adembaarheid van FutureLight toch superieur genoemd te worden.
Het grootste nadeel van FutureLight is toch wel dat het alleen in North Face jasjes zit, en die jasjes associeer ik tegenwoordig met nektasjes en een Vespa :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bob Popcorn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:56:
[...]

Het grootste nadeel van FutureLight is toch wel dat het alleen in North Face jasjes zit, en die jasjes associeer ik tegenwoordig met nektasjes en een Vespa :+
ik vind het ook zo jammer wat ze daar aan het doen zijn. .. Zag laatst een soort of Doc Martens Gucci X NF schoen |:(

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bartske schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:47:
Zoek eens op Marmot. Regenjassen die vooral in Nieuw Zeeland erg populair zijn (en daar regent het nogal in sommige gebieden). Heb er zelf ook 1 gekocht, flinterdun, erg licht en houdt water heel goed tegen. Ademt ook redelijk goed.
Dan moet je wel een Marmot EvoDry jas zien te vinden. Die zijn PFAS-vrij geproduceerd. Overige jassen van Marmot zijn veelal Gore-Tex Pro. Als ik het goed begrijp is het productieproces van Gore volgens Gore pas eind 2023 ontdaan van "de ergste" kankerverwekkende PFAS.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Hopjesvla79 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

ik vind het ook zo jammer wat ze daar aan het doen zijn. .. Zag laatst een soort of Doc Martens Gucci X NF schoen |:(
Tsja. Op zich niks nieuws, dat doen ze al jaren. Patagonia bijvoorbeeld was ook lange tijd extreem hip bij de Wall street boys, ieder bedrijf had z'n eigen Patagonia fleecevestje met geborduurd logo. :+ Totdat Patagonia zei dat ze die vesten niet meer uit gingen leveren aan bedrijven die zich niet hielden aan de kernwaarden van Patagonia, namelijk duurzaam en ecologisch ondernemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Van EvoDry, c_change en aerobrane kan ik vinden dat er geen tot bijna geen PFAS worden gebruikt. Maar hoewel FutureLight en DryVent veelal gepaard gaan met allerlei duurzaamheidskeurmerken over (tot) 100% gerecycled materiaal, kan ik niet expliciet iets vinden over gebruik van PFAS.

Ik neig op zoek te gaan naar een jas gemaakt van c_change omdat ik ze er over het algemeen minder regenjasserig uit vind zien dan die met EvoDry.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bob Popcorn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

In Gore-Tex zit 50 jaar ontwikkeling, dat is natuurlijk al lang niet zo rudimentair meer als dat je het schetst. Andere fabrikanten zullen het wellicht iets anders doen, maar grosso modo komt het op hetzelfde neer. Het is niet ineens een radicaal andere techniek.
Oprekken van PTFE en spinnen van PU nanovezels (Futurelight en Aerobrane) klinken mij anders toch echt als radicaal andere technieken in de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Sando schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Dan moet je wel een Marmot EvoDry jas zien te vinden. Die zijn PFAS-vrij geproduceerd. Overige jassen van Marmot zijn veelal Gore-Tex Pro. Als ik het goed begrijp is het productieproces van Gore volgens Gore pas eind 2023 ontdaan van "de ergste" kankerverwekkende PFAS.
Ik heb deze en die is PFC vrij geproduceerd: https://www.marmot.com/me...ket/AFS_889169585296.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
Valorian schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:48:
[...]

Ik ben benieuwd. Zelf heb ik voor alpine-gebruik (grootste deel van een tocht omhoog lopen / klimmen dus veel warmteontwikkeling, maar wel must wens water- en winddicht) gekozen voor de meest high-end materialen en dan de allerlichtste uitvoering, daarbij kwam ik op de lichte varianten van Arcteryx. Met goretex dus. Zelfs dat vind ik al veeeeel te warm voor hardlopen, en ademender dan dat bestaat volgens mij niet.

Het probleem is niet dat het niet ademt (dat doet het zeker) maar vooral dat het gewoon te weinig ademt/ventileert voor zoiets arbeidsintensiefs als hardlopen. Het blijft plastic, alleeen dan met kleine gaatjes erin. “Probleem” is overigens in mijn geval dus niet het juiste woord want ii heb geen probleem met hardlopen in de regen ;) .. Wel ben ik zeer geinteresseerd in nog ademendere jassen dus als een van de varianten die jij noemt écht nog “luchtiger” is dan goretex dan hoor ik het graag. Verder zijn ritsen onder de oksel sowieso ook een must, dus mocht je voor hardshell gaan dan zou ik een merk kiezen die dat ook toepast.
Ik heb een Alpha FL jas van arcteryx, goretex pro, fijn voor alpien rotsklimmen of andere lagere intensiteit activiteiten. Ademender kan wél, dat heet goretex shakedry. Heb een dun jasje van Gore wear daarvan (1985 viz jacket) voor op de (race)fiets. Ademt een stuk beter dan arcteryx maar heeft niet dezelfde kracht in de stof om schuurplekken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Sando schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:15:
Van EvoDry, c_change en aerobrane kan ik vinden dat er geen tot bijna geen PFAS worden gebruikt. Maar hoewel FutureLight en DryVent veelal gepaard gaan met allerlei duurzaamheidskeurmerken over (tot) 100% gerecycled materiaal, kan ik niet expliciet iets vinden over gebruik van PFAS.

Ik neig op zoek te gaan naar een jas gemaakt van c_change omdat ik ze er over het algemeen minder regenjasserig uit vind zien dan die met EvoDry.
Misschien ook goed om naar de verwachte levensduur te kijken? Als het een heel goed, maar kwetsbare stof is lijkt het me een minder goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Misschien ook goed om naar de verwachte levensduur te kijken? Als het een heel goed, maar kwetsbare stof is lijkt het me een minder goede keuze.
Ja idealiter wel, maar ik vind het heel moeilijk om dit bij elkaar te scharrelen van wat anekdotisch bewijs op Reddit oid. Het liefst zie ik een mooi overzicht van elk textiel de drapeerbaarheid, geluid, gewicht, mm waterafstodendheid, gram luchtdoorlatend, min/max temperatuur waarbij de nanostof werkt, levensduur, ecologische voetafdruk en hoeveelheid gif/PFAS gebruikt bij de productie.

Over dat moderne Entrant kan ik bijvoorbeeld bijna niks vinden, behalve dat het erg light and packable is, maar blijkbaar toch wel durable.
The application of the ENTRANT™ fabric, a moisture-permeable waterproof woven fabric with a microporous membrane, prevents raindrops and snow from entering the fabric while still allowing moisture vapour from perspiration to pass through the membrane’s micropores and escape from inside the garment. A QWR treatment makes this fabric’s water repellency more durable than the conventional DWR treatment, making it more resistant to wetting out after 100 wash cycles, even under the heaviest rain conditions.
Dit lijkt me dan ook het ideale regenjasje als je het alleen voor fietsen of hardlopen gebruikt. Ik vind hem alleen niet zo mooi, met dat grote logo op de rug.

https://pasnormalstudios.com/products/rain-jacket-black

Voor de volledigheid nog een paar dikkere jassen met Entrant textiel:Dan heb je het wel over hiken of raften, hiermee ga je niet hardlopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sando op 07-10-2021 02:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Ik vind hardlopen en wielrennen/fietsen best wel verschillende activiteiten. In het ene geval zit je min of meer stil (in ieder geval je armen) en in het andere geval beslist niet. Het is dan ook niet onbelangrijk om te weten hoe zo'n jasje voelt als je met je armen zwaait en hoe duurzaam de stof in dat geval zal zijn.
Pagina: 1