Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem voor software ontwikkeling in C/C++ en af en toe voor video processing met ffmpeg (formaat conversie, commercial detection etc)
Grote build jobs (b.v. linux kernel, yocto image) moeten ook een beetje vlotjes gaan.
Geen zware gaming.
Verder hoef ik geen ledjes of andere toeters en bellen. En gezien mijn soort gebruik en de huidige prijzen van grafische kaarten heb ik een voorkeur voor een systeem met een APU.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een strak budget, maar ik zat zelf te denken aan ca. eur 1000. Paar honderd euro minder is natuurlijk prima, maar tot ca 1500 is ook geen probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is een Medion MD8361van ca 10 jaar oud die toch wat nukken begint te krijgen. Het systeem is in de loop der jaren her en der geupgrade.
Huidige samenstelling
i7-2600 CPU
24 GB geheugen
GT 730 video kaart
250 GB Samsung 850 EVO
500 GB Samsung 860 EVO
1.5 TB harddisk (vooral voor media files)
Samsung DVD writer
standaard Medion kast
Voeding denk ik 350 W
Ik hoef geen andere monitor. Ik heb nu een 3440x1440 36" widescreen.
SSD's en indien niet te lastig de DVD writer wil ik graag houden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance.
En een beetje stilte en laag powerverbruik in idle mode is ook wel fijn.
Als het mogelijk is om later nog een redelijke budget/mid range videokaart toe te voegen is dat een pre. Ik hoop dat deze PC ook weer 10 jaar meegaat :-)
En ik hoef geen fancy kast met leds of zo, Hij komt in een meubel of onder het buro te staan.
Ga je overklokken?
Denk het niet, ik vind stabiliteit en levensduur belangrijker.
Wat verwacht je van ons?
Ik zit nog met de volgende vragen:
Gaat dit allemaal goed samenwerken?
Ik heb wat sneller geheugen gekozen (real latency 8.89 ns ipv 10ns voor 3200 MT/s geheugen.
Scheelt 20-30 euro. Gaat dat werken (geheugen is 1.2V) En levert dat iets op.
En koeler: levert dat veel extra op t.o.v. de boxed koeler? En is dit een redelijke keuze? Ik ben hier op uitgekomen omdat de spec er goed uit zag en hij behoorlijk stil is.
PS: ik heb een paar maanden geleden ook een vraag gesteld, maar toen zat ik nog op de Intel lijn. Ivm vakantie en werk is e.e.a. blijven liggen, en omdat ik inmiddels toch meer in AMD zie heb ik een nieuw topic gemaakt ipv verder te gaan in het vorige topic.
Vorig topic is Software development PC
Ik gebruik het systeem voor software ontwikkeling in C/C++ en af en toe voor video processing met ffmpeg (formaat conversie, commercial detection etc)
Grote build jobs (b.v. linux kernel, yocto image) moeten ook een beetje vlotjes gaan.
Geen zware gaming.
Verder hoef ik geen ledjes of andere toeters en bellen. En gezien mijn soort gebruik en de huidige prijzen van grafische kaarten heb ik een voorkeur voor een systeem met een APU.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een strak budget, maar ik zat zelf te denken aan ca. eur 1000. Paar honderd euro minder is natuurlijk prima, maar tot ca 1500 is ook geen probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is een Medion MD8361van ca 10 jaar oud die toch wat nukken begint te krijgen. Het systeem is in de loop der jaren her en der geupgrade.
Huidige samenstelling
i7-2600 CPU
24 GB geheugen
GT 730 video kaart
250 GB Samsung 850 EVO
500 GB Samsung 860 EVO
1.5 TB harddisk (vooral voor media files)
Samsung DVD writer
standaard Medion kast
Voeding denk ik 350 W
Ik hoef geen andere monitor. Ik heb nu een 3440x1440 36" widescreen.
SSD's en indien niet te lastig de DVD writer wil ik graag houden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 365,68 | € 365,68 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 149,- | € 149,- |
1 | Behuizingen | SilentiumPC Armis AR1 | € 40,75 | € 40,75 |
1 | Processorkoeling | Enermax ETS-T50 AXE | € 43,21 | € 43,21 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 149,70 | € 149,70 |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 2TB | € 267,- | € 267,- |
Totaal | € 1.065,24 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance.
En een beetje stilte en laag powerverbruik in idle mode is ook wel fijn.
Als het mogelijk is om later nog een redelijke budget/mid range videokaart toe te voegen is dat een pre. Ik hoop dat deze PC ook weer 10 jaar meegaat :-)
En ik hoef geen fancy kast met leds of zo, Hij komt in een meubel of onder het buro te staan.
Ga je overklokken?
Denk het niet, ik vind stabiliteit en levensduur belangrijker.
Wat verwacht je van ons?
Ik zit nog met de volgende vragen:
Gaat dit allemaal goed samenwerken?
Ik heb wat sneller geheugen gekozen (real latency 8.89 ns ipv 10ns voor 3200 MT/s geheugen.
Scheelt 20-30 euro. Gaat dat werken (geheugen is 1.2V) En levert dat iets op.
En koeler: levert dat veel extra op t.o.v. de boxed koeler? En is dit een redelijke keuze? Ik ben hier op uitgekomen omdat de spec er goed uit zag en hij behoorlijk stil is.
PS: ik heb een paar maanden geleden ook een vraag gesteld, maar toen zat ik nog op de Intel lijn. Ivm vakantie en werk is e.e.a. blijven liggen, en omdat ik inmiddels toch meer in AMD zie heb ik een nieuw topic gemaakt ipv verder te gaan in het vorige topic.
Vorig topic is Software development PC