Software development PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem voor software ontwikkeling in C/C++ en af en toe voor video processing met ffmpeg (formaat conversie, commercial detection etc)
Grote build jobs (b.v. linux kernel, yocto image) moeten ook een beetje vlotjes gaan.
Geen zware gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een strak budget, maar ik zat zelf te denken aan ca. eur 1000. Paar honderd euro minder is natuurlijk prima, maar tot ca 1500 is ook geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is een Medion MD8361van ca 10 jaar oud die toch wat nukken begint te krijgen. Het systeem is in de loop der jaren her en der geupgrade.

Huidige samenstelling
i7-2600 CPU
24 GB geheugen
GT 730 video kaart
250 GB Samsung 850 EVO
500 GB Samsung 860 EVO
1.5 TB harddisk (vooral voor media files)
Samsung DVD writer
standaard Medion kast
Voeding denk ik 350 W

Ik hoef geen andere monitor. Ik heb nu een 3440x1440 36" widescreen.
SSD's en indien niet te lastig de DVD writer wil ik graag houden.

Ik weet eigenlijk niet of de huidige kast herbruikbaar is. (ik heb evt ook nog een paar Dell kasten staan van nog oudere PC's).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 324,99€ 324,99
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 146,91€ 146,91
1Solid state drivesSamsung PM9A1 2TB€ 282,06€ 282,06
Totaal€ 912,86

Evt kast + voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance.
En een beetje stilte en laag powerverbruik in idle mode is ook wel fijn.

Als het mogelijk is om later nog een redelijke budget/mid range videokaart toe te voegen is dat een pre. Ik hoop dat deze PC ook weer 10 jaar meegaat :-)

En ik hoef geen fancy kast met leds of zo, Hij komt in een meubel of onder het buro te staan.

Ga je overklokken?
Nee, ik vind stabiliteit en levensduur belangrijker.

Wat verwacht je van ons?
Ik zit nog met de volgende vragen:

Gaat dit allemaal goed samenwerken?

Kast + voeding: ik denk dat een upgrade wel handig is. Ik ken de be quiet Pure Base 500 natuurlijk, maar eigenlijk wil ik liever een kast waar ik dus evt de writer in kan zetten, en wat ik ook handig vind is dat het mogelijk is om SD kaartjes te lezen/schrijven.

En toen kwam ik bv bij deze uit
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 33,80€ 33,80
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 69,90€ 69,90
Totaal€ 103,70

Maar is zo'n 560 W voeding niet wat overkill?

En ik heb deze nog gevonden:
pricewatch: Inter-Tech IT-5916

Ziet er niet echt mooi uit (meer 2010 look :-)
Heeft ingebouwde 500W voeding.
Is dat iets? (en zonee waarom niet)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
Inter-Tech voedingen zijn antiek qua kwaliteit en spanningsregeling. Nooit kopen.

Je gekozen componenten zijn allemaal prima. De 11700 presteert beter met nog betere koeling. Bijvoorbeeld 1 van de volgende:
pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Rood)
pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE
pricewatch: Scythe Fuma 2

Kast is lekker goedkoop en waarschijnlijk niet onaardig. Voor een meer premium kast met goede stoffilters en stille fans is de pricewatch: Cooler Master Silencio S400 een goede keuze. Die heeft ook een externe 5.25” bay + SD card reader. Ook een stuk kleiner. Dan neem je de uitstekende pricewatch: ASUS TUF Gaming B560M-PLUS als moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:48
Je zou nog wat kunnen besparen door een PCIe 3 SSD te nemen, het werk wat je doet genereert vele kleinere bestandenden - PCIe 4 heeft baat bij grote bestanden. Overweeg bv. WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitSec
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-07 09:21
Ah ik zie dat je grote build jobs wilt gaan runnen en ook tot 1500 kunt gaan met je budget. Als je wilt dat deze PC 10 jaar mee gaat en goeie performance heeft zou ik dat zeker doen.

Je kunt namelijk voor wat extra geld een betere CPU nemen met meer cores om dingen sneller te compilen / builden: pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed of pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed dan heb je 12 cores i.p.v 8. Kan z'n voordelen hebben maar ik weet niet in hoeverre dit een performance boost gaat geven. In een linux kernel build benchmark zie ik dat de i7 11700 ~10 langer duurt dan de 3900X met het compilen van de linux kernel. Dus valt op zich wel mee maar wellicht dat jij er ook andere voordelen in ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• effem
Bedankt allemaal voor jullie feedback.

Mbt de koeler
Ik had die cooler master gewoon gekozen omdat ie in de BBG stond voor het 1080p gaming systeem.
ik heb even die drie coolers die @Djarune noemde samen met de coolermaster uit de BBG op een rijtje gezet https://tweakers.net/pric...;1306198;1372264;1253699/ en dan lijkt het erop dat van die 4 de Enermax het stilst is en de hoogste airflow heeft. Dus die zal het dan wel worden.

@martyw over dat PCIe 4 vooral beter is voor grote bestanden:
De Samsung heeft een 2GB cache, en scoort ook substantieel beter als het over iops gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDXcdjoe0WVoCrxmtmlxhYd2AkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mewXIjDnRAASOVf1d6LZYvaW.png?f=user_large

@Djarune over het mobo: ik heb die asus uiteraard ook overwogen, ik had het idee dat dat bord en de steel legend redelijk on par waren. De keuze voor steel legend was met name omdat die toch wat meer aansluitmogelijkheden lijkt te hebben. Ik weet niet of ik die ga gebruiken maar omdat mijn PC's meestal een paar upgrades krijgen voor ze volledig vervangen weren, leek me dat niet verkeerd.

@BitSec Je raakt hier een heikel punt. In hoeverre gaan extra cores helpen?
Ik had laatst een build gedaan op een HDD en daar bleek IO extreem de bottlenect te zijn (er werden effectief maar twee cores gebruikt).
Ik heb nu een i7-2600, en ben mijn nieuwe PC begonnen met een i5-11400, en toen vroeg ik me af of een i5-11600 of i7-11700 niet beter wou zijn (of evt een K maar ik heb niet echt overklok planne).
AMD is een optie, maar voorzover ik begreep is de GFX daarvan minder. Ik doe weliswaar niet veel gamen maar ik vond dat toch een minpuntje.

En budget: tja daar zit rek in, als ik eur 500 meer uit wil geven dan kan dat , maar ik wil wel het idee hebben dat het wat oplevert dan wel het systeem meer toekomst proof maakt.
En het is niet zo dat ik zes kernel builds per dag ga doen of zo.

En kast en voeding ga ik in ieder geval nog verder naar kijken. Inter-tech gaat het in ieder geval niet worden.
Die fractal design platinum, is dat het geld waard? Of is dat dan toch een beetje een gevalletje van -in dit geval- platinum plating ?
Ik denk zelf overigens dat voor mijn doel 400-500 W meer als genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
Even paar dagen druk geweest.
Ik zit op dit moment op dit:
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 324,99€ 324,99
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 29,99€ 29,99
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 146,90€ 146,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesSamsung PM9A1 2TB€ 282,06€ 282,06
Totaal€ 1.008,05

Ik ben er nog niet helemaal uit mbt de AMD optie: die maakt het systeem iets van eur 150-200 duurder, en dat vind ik voor het performance verschil eigenlijk best wel veel (en voorzover ik begreep is de AMD gfx substantieel minder; ismisschien wel relevant omdat ik geen aparte video kaart koop.
Pagina: 1