"Slimme" niet-thermostatische radiatorknop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floor66
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 12:37
Beste Tweakers,

Weet iemand of er op afstand bedienbare/"slimme" radiatorknoppen zijn? Ik bedoel dus niet de ruim beschikbare slimme thermostaatknoppen, maar simpele open-dicht/aan-uit radiatorknoppen, die ik op afstand open of dicht kan zetten.

Ik heb me de afgelopen een ongeluk gegoogled, helaas met weinig resultaat. Weet iemand of dit uberhaupt gemaakt wordt? Of moet ik per sé mijn radiatorknoppen vervangen door thermostaatknoppen als ik dit "slim" wil?

Met vriendelijke groet,

Floris

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zou het kunnen doen met een 'thermoaandrijving' of 'thermische aandrijving'. In plaats van de thermostaatknop monteer je die aandrijving, die je met een simpele aan/uit 230v schakelaar kunt bedienen.
Voor zone-regeling van vloerverwarming wordt dit ook vaak ingezet.

(misschien is er wel een andere naam ook nog voor, maar met deze zoekterm kwam ik het juiste product tegen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33
hetzelfde topic andere topicstarter/andere plaats.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2093100
(ik gok dat 1 van de 2 niet goed staat)

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 06-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet of het bestaat maar als ik hier zo kijk kun je hem ook gewoon handmatig in en uitschakelen zoals jij wilt.

https://www.lidl.be/p/nl-...aat-smart-home/p100335076

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
als je dan toch slimme knoppen gaat plaatsen pak dan een set met een doorschakeling naar je cv ketel
zoals een tado. scheelt weer een hoop ellende.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 06-10-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floor66
Marzman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:00:
Ik weet niet of het bestaat maar als ik hier zo kijk kun je hem ook gewoon handmatig in en uitschakelen zoals jij wilt.

https://www.lidl.be/p/nl-...aat-smart-home/p100335076
Het is niet zo zeer dat ik hem per se alleen aan en uit wil kunnen zetten, maar dat zo begreep ik, als ik een thermostatische kraan wil, ik meer moet vervangen dan de knop zelf (het binnenwerk ook). Klopt toch?
miciel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:20:
als je dan toch slimme knoppen gaat plaatsen pak dan een set met een doorschakeling naar je cv ketel
zoals een tado. scheelt weer een hoop ellende.
Ben in het bezit van een Nest Thermostaat, dus dit deel heb ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:27
floor66 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Het is niet zo zeer dat ik hem per se alleen aan en uit wil kunnen zetten, maar dat zo begreep ik, als ik een thermostatische kraan wil, ik meer moet vervangen dan de knop zelf (het binnenwerk ook). Klopt toch?

[...]

Klopt, ik heb ook Tado knoppen (en thermostaat, zodat de knoppen ook de thermostaat een signaal kunnen geven en de CV inschakelen als je aan de knop draait) en moest mijn niet-thermostatische knoppen, vervangen door thermostatische knoppen, anders konden ze niet gemonteerd worden.
Ik heb geen niet-thermostatische slimme knoppen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
floor66 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:56:

(ho ho ho niet zo snel. )
stel je hangt een paar slimme knopen en je nest bij elkaar dan heb je geen zone regeling.
ze kunnen niet met elkaar praten. als je knoppen het koud krijgen gaan ze wel open.
maar het blijft koud in de betreffende kamers je cv ketel gaat namelijk niet aan.
je hebt dan dus geen zone regeling. maar je hebt wel een werkende kamer thermostaat.
en dus wel gewoon een warme woonkamer. boven zal vermoedelijk achterlopen.

voor een zone regeling moeten de knoppen moeten kunnen communiceren met je thermostaat/cv ketel.
en er is is geen knop die met je nest thermostaat kan communiceren.

tado heeft een eigen kamer thermostaat. een ketel module en eigen knoppen.
zodat de hele boel goed met elkaar kan comminuceren.
dat is wel zo handig als een goed werkende zonereling wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floor66
miciel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

(ho ho ho niet zo snel. )
stel je hangt een paar slimme knopen en je nest bij elkaar dan heb je geen zone regeling.
ze kunnen niet met elkaar praten. als je knoppen het koud krijgen gaan ze wel open.
maar het blijft koud in de betreffende kamers je cv ketel gaat namelijk niet aan.
je hebt dan dus geen zone regeling. maar je hebt wel een werkende kamer thermostaat.
en dus wel gewoon een warme woonkamer. boven zal vermoedelijk achterlopen.

voor een zone regeling moeten de knoppen moeten kunnen communiceren met je thermostaat/cv ketel.
en er is is geen knop die met je nest thermostaat kan communiceren.

tado heeft een eigen kamer thermostaat. een ketel module en eigen knoppen.
zodat de hele boel goed met elkaar kan comminuceren.
dat is wel zo handig als een goed werkende zonereling wilt.
Begrijp ik, maar het is niet het onderwerp van mijn vraag. Snap dat niet elke knop met elke slimme thermostaat werkt out of the box.

Ik vraag puur of er niet-thermostatische wel-communicerende radiatorknoppen zijn, zodat ik niets aan mijn radiatoren hoef te vervangen. Ik begrijp dat een thermostatische knop een ander mechanisme heeft (in het fysieke kraan deel dat tussen leiding en radiator zit) dan een simpele aan/uit knop.
Pagina: 1