Radiatorkranen aanpakken als een Tweaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:05
Om een lang verhaal kort te maken, ik ga de eerste winter te gemoed in mijn appartement en zit met een verwarmingsprobleempje. Gezien ik niet zo thuis ben in radiatorkranen, radiatorthermostaten, etc. hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de oplossing die ik heb bedacht.

Het doel van de oplossing is om zo min mogelijk aan de radiatorkranen te knutselen. Ik heb hier geen ervaring mee en zit niet te wachten op een klus met een hoop gedoe.

De Problemen
Mijn appartement bestaat uit de bovenste twee verdiepingen. De thermostaat bevind zich beneden in de woonkamer, deze kamer is snel warm omdat de onderburen stoken en er veel zon binnenkomt. Zodra het beneden warm is stopt de ketel met stoken en zit ik boven in de kou.

Het tweede probleem zit in de radiatorkranen, het zijn allemaal handbediende kranen met de knop in de verticale richting. Volgens het internet mag je een radiatorthermostaat niet verticaal monteren omdat ie dan niet goed de temperatuur kan meten.

De Oplossingen
Als basis heb ik een Toon v2, die zal ik indien nodig van de juiste software voorzien. ;)

De oplossing valt of staat bij de mogelijkheid van het vervangen van het binnenwerk van de huidige kranen. Of dit mogelijk kan ik zelf niet beoordelen maar het lijkt er wel op.

Nu neem ik aan dat het binnenwerk vervangen is en radiatorthermostaten zijn geïnstalleerd. Met behulp van een externe sensor stuur ik de radiatorthermostaten aan, link.

Vragen
Kan ik het binnenwerk van de radiatorkranen vervangen?
Welke radiatorthermostaten werken samen met Toon?
Welke externe temperatuursensor werkt samen met Toon en de radiatorthermostaten?

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoH_o89A3QiHmNuCP8zuAniPeMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3elVfQGI2xrKXBgCihr1jjc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O0oAeG2yHmH9XWBaSnAiHjLDHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLtaLMOW9D6JXzMklLffBUXF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Is de thermostaat boven hangen geen makkelijker idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
MLLL schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:54:
Is de thermostaat boven hangen geen makkelijker idee?
Dat is een veel makkelijker idee! Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen? :F

In die situatie zou er alleen een radiatorthermostaat nodig zijn in de woonkamer zodat de temperatuur daar niet te hoog oploopt. En boven in de koudste kamer een tweede thermostaat die zorgt dat de ketel blijft stoken tot het boven warm is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Duurdere optie is een klep tussen de cv installatie te zetten die door een 2e thermostaat bediend wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:08
e helaas is het binnenwerk niet te vervangen. en zigbee werkt niet.
wat je moet doen is een thermostaatkraan kopen verkeerdt haaks.
bij deze is een verloopje nodig voor de tado knoppen deze is erbij bijgeleverdt.
dezekraan past zowiezo wel knelring etc is gewoon hetzelfde.
https://www.warmteservice...eerd-haaks-1-2/p/44156405

andere optie. https://www.warmteservice...405?origin=-tl001-11-170-
heb je geen kunstof verloopje nodig. maar ik weet niet zeker of je dan uitkomt met je knelring.

en daar moet je dan nog een heel systeem achter hangen. zoals tado bijv.
een ketel ontvanger, een tado kamer thermostaat etc. een compleet systeem maken.
een losse (domme) thermostaat kraan gaat je probleem niet oplossen.

maar 2 aa/uit kamer thermostaten en 2 kleppen mag van mij ook.
begrens je wel je cv ketel in zijn kw vermogen aub ?

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 05-10-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
miciel schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:43:
helaas is het binnenwerk niet te vervangen. en zigbee werkt niet.
wat je moet doen is een thermostaatkraan kopen verkeerdt haaks.
bij deze is een verloopje nodig voor de tado knoppen deze is erbij bijgeleverdt.
dezekraan past zowiezo wel knelring etc is gewoon hetzelfde.
https://www.warmteservice...eerd-haaks-1-2/p/44156405

andere optie. https://www.warmteservice...405?origin=-tl001-11-170-
heb je geen kunstof verloopje nodig. maar ik weet niet zeker of je dan uitkomt met je knelring.
Als ik de kraan een op een kan vervangen dan gaat mij dat wel lukken. Dus oude kraan losdraaien nieuwe kraan vastdraaien. Geen gedoe met pijpen bijsnijden of knelringen vervangen, daar heb ik de spullen en vaardigheden niet voor.
en daar moet je dan nog een heel systeem achter hangen. zoals tado bijv.
een ketel ontvanger, een tado kamer thermostaat etc. een compleet systeem maken.
een losse (domme) thermostaat kraan gaat je probleem niet oplossen.
Ik heb een Toon v2, dat ding van Eneco. Daar kan je (sinds kort) slimme knoppen aan hangen.
https://www.domoticaforum...php?f=97&t=12222&start=30

Als ik het goed heb kan ik bijvoorbeeld deze kraan aan de Toon koppelen.
pricewatch: Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus

Dan zit ik goed, toch?
maar 2 aa/uit kamer thermostaten en 2 kleppen mag van mij ook.
Wat zijn kleppen?
begrens je wel je cv ketel in zijn kw vermogen aub ?
Als dat nodig zal ik dat zeker doen. Ik heb een remeha avanta ketel.

Ik weet dat er ergens een CV tuning topic is. Maar een linkje naar uitleg is natuurlijk ook welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
CyberFly schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Als ik de kraan een op een kan vervangen dan gaat mij dat wel lukken. Dus oude kraan losdraaien nieuwe kraan vastdraaien. Geen gedoe met pijpen bijsnijden of knelringen vervangen, daar heb ik de spullen en vaardigheden niet voor.
meestal is het 1 op 1 uitwisselbaar. (maar heel af en toe ook niet)
hou de kraan tegen de oude kraan aan en kijk of het kraanhuis even groot is.
Ik heb een Toon v2, dat ding van Eneco. Daar kan je (sinds kort) slimme knoppen aan hangen.
https://www.domoticaforum...php?f=97&t=12222&start=30

Als ik het goed heb kan ik bijvoorbeeld deze kraan aan de Toon koppelen.
pricewatch: Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus

Dan zit ik goed, toch?
er zijn wel veel klachten over deze knoppen en de toon en vooral dat het niet samenwerkt.
maar er zijn ook mensen waarbij het systeem wel naar behoren werkt.
,je begrijpt in ieder geval wel de kloe van het verhaal en daar ging het me om.
dat de knoppen verbonden moeten zijn met een kamer thermostaat/ketelontvanger.
zodat als een knop een warmte vraag heeft ook de cv ketel gaat branden.
Wat zijn kleppen?
zie de link. (omdat het een aan/uit protocol is kan je vrij veel kleppen naast elkaar hangen 10 ofzo)
https://www.vloerverwarmi...r_9EuTU3GlHhoCGQ8QAvD_BwE
maar je hebt ze ook met een vaste kamer thermostaat ipv draadloos.

[...]
Als dat nodig zal ik dat zeker doen. Ik heb een remeha avanta ketel.

Ik weet dat er ergens een CV tuning topic is. Maar een linkje naar uitleg is natuurlijk ook welkom. :)
het begrenzen van je ketel is vooral effectief als je op aan/uit protocol gaat stoken.
wat vooral bij de bovenstaande kleppen geldt. ander heb je een veel te hoge gasreking.

bij modulerende thermostaat is het nut een beetje beperkt ervan.
een modulerende thermostaat zorgt ervan zelf al voor dat je cv ketel zo laag mogelijk brandt.
en als het kouder wordt of te lang duurt dan doet ie er een tandje bij. ​net zolang totdat het wel warm wordt.
het kan dan wel nog zin hebben om de top wat te begrenzen maar meestal komt ie daar niet.
een ketel waar een modulerende thermostaat aanhangt begrens ik enkel als het nodig is.
zoals bij kleine huisjes. appartementen etc. in een gemiddeld rijtjes huis staat ie op 18 kw.
(dat is de fabrieksinstelling. bij een avanta. )

je hebt een toon en die kan beide protocollen stoken.
dus ja of het begrenzen nodig is hangt af waar deze op staat ingestelt.

om even terug te komen of je knopen samen gaan met je toon ? geen idee.
ik zit meer in de tado of in de evo home of de nefit/bosch set.
ik behoud me tot 2 a 3 simpele systemen. omdat ik me niet in alles kan verdiepen.
de bosch/nefit optie is ook erg mooi en kan ook met een avanta ketel,
(maar het is wel een beetje vloeken in de kerk zeg maar)

in je startpost staat dat je een extrene temparatuur sensor wilt ?
wat bedoel je een externe sensor ? bedoel je een buiten temperatuur sensor ?
het heeft niet echt een toegevoede waarde als je opentherm/vraaggestuurt stookt/zone regeling hebt.
een buitentemperatuur sensor wordt vooral gebruikt bij een weerafhankelijke regeling.
(maar die optie adviseer ik niet meer. mag je vergeten. ivm met hoge stookkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
miciel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:33:
in je startpost staat dat je een extrene temparatuur sensor wilt ?
wat bedoel je een externe sensor ? bedoel je een buiten temperatuur sensor ?
het heeft niet echt een toegevoede waarde als je opentherm/vraaggestuurt stookt/zone regeling hebt.
een buitentemperatuur sensor wordt vooral gebruikt bij een weerafhankelijke regeling.
(maar die optie adviseer ik niet meer. mag je vergeten. ivm met hoge stookkosten)
Mijn eerste idee was om het binnenwerk van de huidige kraan te vervangen zodat ik er een thermosstaatkraan op kan zetten. Zoals je op de foto kan zien zit de knop in de verticale richting, dit maakt de meting van de thermosstaatkraan. Oplossing, ik gebruik een ander apparaat om de juiste temperatuur te meten en de thermosstaatkraan kraan aan te sturen.

Nu ik wat meer informatie heb denk ik dat ik weet wat ik zoek, zone regeling. Zo kan ik van mijn warme onderverdieping een zone maken en van mijn koude bovenverdieping een andere zone maken. Doel is dat de ketel blijft stoken tot het boven warm is terwijl de radiator beneden dicht is (omdat het daar al warm is). Dit is een goed plan, toch?

Als kranen vervangen een must is waarom zou ik dan niet kiezen voor een Heimeier Eclipse? Deze kraan kan zichzelf waterzijdig afstellen!
Random voorbeeld van zo'n kraan.

Reuze bedankt voor de info! Ik ben weer een paar stappen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
CyberFly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Mijn eerste idee was om het binnenwerk van de huidige kraan te vervangen zodat ik er een thermosstaatkraan op kan zetten. Zoals je op de foto kan zien zit de knop in de verticale richting, dit maakt de meting van de thermosstaatkraan. Oplossing, ik gebruik een ander apparaat om de juiste temperatuur te meten en de thermosstaatkraan kraan aan te sturen.
a op die fiets. ja er zijn systemen. zoals de evo home bijv waar je een draadloze kamer thermostaat kan gebruiken als temperatuur sensor. soms is het mogenlijk om het binnenwerk te vervangen voor een thermostatische uitvoering. maar meestal lukt dat niet vanwege dat er een andere schroefdraard inzit
.en dan is de kraan vervangen makkelijker. (de enige optie die over blijft zeg maar. )
Nu ik wat meer informatie heb denk ik dat ik weet wat ik zoek, zone regeling. Zo kan ik van mijn warme onderverdieping een zone maken en van mijn koude bovenverdieping een andere zone maken. Doel is dat de ketel blijft stoken tot het boven warm is terwijl de radiator beneden dicht is (omdat het daar al warm is). Dit is een goed plan, toch?
ja dat is het hele idee achter de zoneregeling.
Als kranen vervangen een must is waarom zou ik dan niet kiezen voor een Heimeier Eclipse? Deze kraan kan zichzelf waterzijdig afstellen!
Random voorbeeld van zo'n kraan.
de kraan is wel beter door de instelbare debietregeling/automatische debietregeling.
plus het scheelt ook weer een kunststof verloop ring voor de knop.
ik had eerder daarom ook al een heimer kraan geplaatst (maar die was zonder debiet regeling)

waarom ik als eerste een sar kraan heb geplaatst ipv hemeir is vanwege de knelset.
maar als ik verder kijk lijkt het erop dat de gebruikte knelsetjes hetzelfde zijn.
zowel bij heimeier als bij sar kaan, ​maar 100% zekerheid geef ik je niet.
eigenlijk moet je voor de zekerheid dan even een heimer knelset mee bestellen,
dan kan je kijken of er bij jouw in huis dezelfde is gebruikt. ik denk van wel.
Pagina: 1