Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinio
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-09 19:35
Vraagje wat betreft slimme radiatorknoppen.

Ik wil graag slimme radiatorknoppen aanschaffen omdat mijn radiatoren achter ombouwen geplaatst zullen worden. Nu heb ik her en der al gelezen dat dit fout kan gaan omdat de meting van de temperatuur in de knop zelf plaats vindt en de temperatuur achter een ombouw snel hoger kan oplopen t.o.v. de kamer. Dit heeft tot gevolg dat de radiatorknop zichzelf zal dichtdraaien terwijl de kamer nog koud is.

Na wat onderzoek heb ik de oplossing gevonden in een externe Zigbee temperatuur sensor welke ik via Home Assistant kan peilen om vervolgens een commando naar de radiatorknop te sturen. Deze sensor zet ik dan in de kamer zodat de meting correct is.

Mijn vraag is nu: Als ik via Home Assistant een command heb gestuurd naar een radiatorknop, zal deze dan niet later overruled worden door de eigen meting van de knop zelf?

Ik zat zelf te denken aan knoppen zoals deze https://tweakers.net/pric...mostaat-kraan-zigbee.html
Wil liever geen gebruik maken van Tado of andere knoppen die alleen werken op een eigen ecosysteem. Daarom wil ik graag Zigbee knoppen.

Als je nog andere ideeën, suggesties of ervaringen hebt omtrent een oplossing voor de ombouw, sensoren of knoppen dan hoor ik dit ook graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb de radiatoren dan wel niet achter een ombouw zitten maar ik gebruik hetzelfde. Het hangt wel een beetje van je knop af of hetzelfde mogelijk is. Op die van mij kan ik ze alleen sturen met een setpoint, niet met een klep positie ofzo.

Wel publiceren ze de temperatuur die ze zelf meten. Wat ik via HA doe is dat ik het setpoint instel op de gemeten temperatuur op de kraan + het verschil tussen de externe sensor en mijn echte setpoint.

Stel, je wilt het 21°C in de kamer hebben en de externe sensor vind het 19°C in de kamer maar de thermostaatkaarn vind het al 23°C dan stel ik het setpoint op de thermostaat in op 23°C + (21°C - 19°C) = 25°C.

Ah, ik zie nu pas dat je dezelfde linkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinio
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-09 19:35
Septillion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:08:
Ik heb de radiatoren dan wel niet achter een ombouw zitten maar ik gebruik hetzelfde. Het hangt wel een beetje van je knop af of hetzelfde mogelijk is. Op die van mij kan ik ze alleen sturen met een setpoint, niet met een klep positie ofzo.

Wel publiceren ze de temperatuur die ze zelf meten. Wat ik via HA doe is dat ik het setpoint instel op de gemeten temperatuur op de kraan + het verschil tussen de externe sensor en mijn echte setpoint.

Stel, je wilt het 21°C in de kamer hebben en de externe sensor vind het 19°C in de kamer maar de thermostaatkaarn vind het al 23°C dan stel ik het setpoint op de thermostaat in op 23°C + (21°C - 19°C) = 25°C.

Ah, ik zie nu pas dat je dezelfde linkt :D
Dat is een goede oplossing! Heb er wel nog wat vragen bij, wanneer/hoe vaam update je het setpoint van de kraan? Ik kan me voorstellen dat als de kraan achter een ombouw zit, bij vaak updaten, de temperatuur van de kraan snel hoog oploopt omdat het verschil tussen de kamer en achter de ombouw waarschijnlijk groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik update de thermostaat setpoint elke keer zodra de uitkomst van de som verandert. Tenminste, de thermostaatkraan doet 0,5, dus daar rond ik het dan ook op af.

Dus zodra de temperatuur die de kraan in de ombouw meet zou stijgen dan stijgt het setpoint net zo hard mee. Verschil tussen gemeten temperatuur en setpoint van de kraan blijft daarmee gelijk met het verschil tussen de kamertemperatuur en het werkelijke setpoint.